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Journal of Physical Education, Volume: 33, Published: 2022
  • BEHAVIORAL AND EMOTIONAL PROBLEMS IN CHILDREN WITH POOR MOTOR SKILLS: ACCORDING TO PARENTAL EMIC PERCEPTION Original Article

    Medeiros, Pâmella; Zequinão, Marcela Almeida; Silva, Walan Robert; Maciel, Isabely Rúbila; Cardoso, Fernando Luiz

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A baixa competência motora pode estar associada a incidência de problemas com a saúde mental, principalmente no que diz respeito a desfechos sociais, comportamentais e emocionais. O objetivo deste estudo foi analisar a associação dos sintomas emocionais e comportamentais com competência motora em escolares de 7 a 10 anos. Para isso, foram avaliadas 439 crianças (242 meninas e 197 meninos). As variáveis foram mensuradas com o Movement Assessment Battery for Children, 2nd ed. (MABC-2) e Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Os resultados indicaram que crianças com baixa competência motora tiveram mais chances de terem desenvolvimento anormal no que se refere aos sintomas emocionais e comportamentais, quando comparada às crianças do grupo referência. Dessa forma, dados empíricos como estes podem auxiliar na conscientização pública e profissional, tendo em vista as consequências sociais e psicológicas da baixa competência motora, além dos custos individuais advindos dos problemas de saúde mental.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Poor motor skills may be associated with the incidence of problems with mental health, especially with regard to social, behavioral, and emotional outcomes. The aim of the current study was to analyze the association of emotional and behavioral problems with motor skills in students aged 7 to 10 years. For this, 339 children (187 girls and 152 boys) were evaluated. The variables were measured using the Movement Assessment Battery for Children, 2nd ed. (MABC-2) and the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). The results indicated that children with poor motor skills were more likely to present abnormal development in terms of emotional and behavioral problems when compared to children from the reference group. Thus, empirical data such as these can assist in raising public and professional awareness, considering the social and psychological consequences of poor motor skills, in addition to the individual costs arising from mental health problems.
  • DEVELOPMENT OF AN ATTITUDE MODEL BASED ON VALUES ​​FOR ONE'S OWN HEALTH Original Article

    Kupchyshyna, Valentyna; Levko, Mariana; Matsuk, Liudmyla; Kotyk, Tetiana; Homoniuk, Olena

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O artigo apresenta os elementos básicos do nosso modelo de desenvolvimento de uma atitude baseada em valores para a própria saúde entre representantes de alunos de instituições de ensino superior, usando alunos da especialidade "Segurança Civil" como exemplo. A eficácia e eficiência deste modelo de touro foram testadas usando um método experimental e pedagógico abrangente, cujos resultados também são fornecidos. Esses estudos permitirão que representantes de instituições de ensino superior, professores e outras partes interessadas formem rapidamente um sistema eficaz de manutenção da saúde entre os alunos de cultura física. Como resultado do nosso estudo, uma verificação experimental da eficácia das condições pedagógicas e um modelo para o desenvolvimento de uma atitude de valor para a própria saúde foi realizada por futuros especialistas em segurança civil.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The article presents the basic elements of our model of development of value-based attitude to person’s health among representatives of students of higher educational institutions, using students studying for the specialty “Civil Security” as an example. The effectiveness and efficiency of this model of the bull was tested using a comprehensive experimental and pedagogical method, the results of which are also given. These studies will allow representatives of higher educational institutions of teaching staff and other interested parties to quickly form an effective system of maintaining health among students of physical culture As a result of the study, it was found that the use of this model and pedagogical conditions is a favorable factor in the process of forming a value attitude to health among future civil security specialists.
  • INTERACTION BETWEEN PHYSICAL FITNESS, PSYCHOSOCIAL, AND SPIRITUAL ASPECTS OF CHILDREN IN INDONESIAN PHYSICAL EDUCATION Original Article

    Nopembri, Soni; Sugiyama, Yoshio

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O ser humano pode desenvolver muitos aspectos, incluindo físicos, psicológicos e espirituais por meio da educação física. O desenvolvimento holístico requer evidências de correlação entre aspectos na aula de educação física. O presente estudo examina a correlação entre a aptidão física, aspectos psicossociais e espirituais de crianças em aulas de educação física na escola. Este estudo correlacional realizado em 556 alunos do ensino fundamental. O instrumento para mensurar variáveis ​​sob aspectos psicossociais e espirituais é o questionário. Os dados foram analisados ​​usando Pearson Product Moment e análise estatística correlacional de regressão múltipla no programa SPSS versão 23.0 para Windows. De acordo com os achados, o aumento do aspecto psicossocial leva ao aumento do aspecto espiritual. Enquanto isso, a diminuição do aspecto psicológico leva ao aumento do aspecto espiritual da criança, o que faz o oposto. Portanto, há expectativa de que a educação física e o esporte possam desenvolver o aspecto psicossocial e reduzir o aspecto psicológico negativo (depressão, ansiedade e estresse). As formas e tipos de atividades físicas podem se tornar variáveis impulsionadoras que melhoram os aspectos psicossociais e espirituais, além de ajudar a reduzir os aspectos psicológicos negativos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Humans can develop many aspects including physical, psychological, and spiritual ones through physical education. Holistic development requires evidence of correlation among aspects in physical education lesson. This present study, examines correlation among physical fitness, psychosocial, and spiritual aspects of children in physical education lesson in school. This correlational study done on 556 elementary school students. The instrument to measure variables under psychosocial and spiritual aspects is questionnaire. Data analyzed using Pearson Product Moment and multiple regression correlational statistical analysis in the SPSS program 23.0 version for Windows. According to the findings, increasing in psychosocial aspect leads to increase in spiritual aspect. Meanwhile, decrease in psychological aspect leads to increase in spiritual aspect of a child so does the opposite. Therefore, there are expectations in that physical education and sports can develop the psychosocial aspect and reduce the negative psychological aspect (depression, anxiety, and stress). Forms and types of physical activities can become driving variable that improves psychosocial and spiritual aspects as well as helps to reduce the negative psychological aspects.
  • ATTITUDES, MOTIVES AND INTERESTS FOR PRACTISING PHYSICAL EXERCISE Original Article

    López, Pilar Zamora; Fernández, Antonio Hernández; Camargo, Claudia De Barros

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo geral desta investigação é analisar, através de um desenho fatorial confirmatório, as relações entre a prática desportiva, interesse, frequência e razões pelas quais os estudantes universitários praticam desporte. A fim de responder a este objetivo, apresentamos uma pesquisa descritiva, explicativa e correlacional. Como instrumento utilizamos uma escala Likert de autoria própria, estruturada em cinco dimensões, com 28 itens, que foi validada por uma análise fatorial exploratório. A escala foi aplicada a uma amostra de 1185 estudantes universitários do primeiro ao quarto ano, sendo todos estudantes de uma universidade andaluza. Os resultados obtidos mostram que a práticas desportiva e o interesse pelo desporte têm uma forte relação, assim como o desporte e os motivos para praticar um desporte. Por outra parte, a frequência que pratica um deporte a o motivo para não praticar-lo não tem relação.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The aim of this research is to analyze, through a confirmatory factorial design, the relationships between sports practice, interest, frequency and reasons why university students practice sports. In order to respond to this objective, a descriptive, explanatory and correlational research is presented, a Likert scale of own authorship is applied, structured in five dimensions and 28 items, which was validated by an exploratory factor analysis. The research was applied to a sample of 1185 undergraduate university students from first to fourth year, all of them students of an Andalusian university. The results obtained show that sport practices and interest in sport have a strong relationship, as well as this and reasons for practicing a sport, while between frequency with which they practice a sport and the reasons for not practicing have hardly any relationship.
  • PREVALÊNCIA DE LESÕES OSTEOMUSCULARES EM JOGADORES DE FUTEBOL ACREANOS NAS TEMPORADAS 2016-2018 Artigo Original

    Bezerra, Jader de Andrade; Sampaio, Aristéia Nunes; Costa, Jeane Maria Moura; Barros, Jaqueline dos Santos Valente; Lima, Jefferson Teixeira Sarmento de; Castro, Antonio Clodoaldo Melo de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo do estudo foi verificar a prevalência de lesões osteomusculares em jogadores de futebol profissional do estado do Acre, nas temporadas 2016, 2017 e 2018. Método: A amostra foi composta por 112 atletas profissionais de futebol, por meio da verificação dos prontuários dos jogadores que apresentaram alguma ocorrência de lesão e entrevista com os atletas e/ou os responsáveis pelo seu tratamento. Foram coletadas informações referentes às características das lesões desportivas: tipo da lesão, se a lesão ocorreu durante os jogos ou treinos, local corpóreo afetado e posição que o atleta jogava. Resultados: O estiramento 38 (33,9%) e a contratura 41 (36,6%) foram as lesões que mais acometem os atletas, seguidos pela contusão 9 (8,0%), luxação 6 (5,4%) e tendinite 5 (4,5%). Os membros inferiores são os que mais apresentam algum tipo de lesão, sendo o posterior da coxa, joelho e tornozelo os locais com maior frequência. Os laterais e meio campistas são as posições com maior prevalência de lesões. Em 2016 a prevalência de lesões era maior nos jogos do que nos treinos, sendo que, no decorrer das temporadas houve uma inversão para uma maior prevalência nos treinos. Conclusão: A prevalência de lesões nos jogadores de futebol Acreanos é alta, com maior frequência nos laterais, meio atacantes e atacantes, sendo notório, a utilização de meios de prevenção para essas lesões.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The aim of the present study was to assess the prevalence of musculoskeletal injuries in professional soccer players in the state of Acre, Brazil, during the 2016, 2017 and 2018 seasons. Method: The sample consisted of 112 professional soccer players. Data were collected from the medical records of injured players and through interviews (players and/or those responsible for their treatment). The following data on the characteristics of the injuries were collected: injury type, whether the injury occurred during matches or training, injured site, and player position. Results: stretch 38 (33,9%) and contractures 41 (36,6%) were the most common injury types, followed by contusions 9 (8,0%), dislocations 6 (5,4%) and tendonitis 5 (4,5%) . The lower limbs were the most affected, with the back of the thigh, knee and ankle being the sites with the highest injury frequencies. Winger and midfielder were the positions with the highest prevalence of injuries. In 2016, the prevalence of injuries was higher during matches than training, and in the subsequent seasons, there was a higher prevalence during training. Conclusion: The prevalence of injuries in soccer players from Acre is high and mainly involves the lower limbs, with a higher frequency among wingers, attacking midfielders and strikers. Methods for preventing such injuries are necessary.
  • WEBGAMES AND THE FOUR PILLARS OF EDUCATION Original Article

    Godtsfriedt, Jonas; Cardoso, Fernando Luiz

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO As contribuições da tecnologia para o desenvolvimento humano são impressionantes; no campo da educação, as mudanças nos recursos materiais são apontadas como referência deste desenvolvimento no contexto educacional. Uma maneira de se apossar dessas tecnologias foi vista com uma iniciativa bastante próspera, conhecida como webgames. O relatório "Educação, um Tesouro a Descobrir" propõe princípios para melhorar o processo educacional e um novo conceito de aprendizado, fundamentado nos quatro pilares da educação: aprender a conhecer, aprender a fazer, aprender a conviver e aprender a ser. O objetivo deste artigo é apresentar reflexões teóricas de conversação entre webgames e a metodologia pautada nos quatro pilares da educação, no contexto de projetos sociais. Os webgames são jogos lúdicos, transpostos do ambiente dos jogos digitais, para serem vivenciados com o corpo. Os projetos sociais que focam na educação e cidadania, para atingirem as suas metas costumam utilizar jogos lúdicos e o esporte. Assim, o jogo lúdico e o esporte, têm o hábito de estimular o movimento humano, através da atividade física. Conclui-se que existe a possibilidade aos profissionais de educação física que atuam em projetos sociais escolherem usar os webgames, para criar alternativas no incentivo ao movimentar-se das crianças.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The contributions of technology to human development are striking; in the education field, changes in material resources being pointed out as a reference for this development in the educational context. A way of taking possession of these technologies has been seen with a quite prosperous initiative known as webgames. The "Learning: The Treasure Within " report proposes principles for improving the educational process and for a new concept of learning, founded on the four pillars of education: learning to know, to do, to live together, and to be. The objective of this article is to present theoretical reflections of conversation between webgames and the methodology based on the four pillars of education, in the context of social projects. Webgames are playful games, transposed from the environment of digital games, to be experienced with the body. Social projects that focus on education and citizenship, in order to achieve their goals, usually use playful games and sport. Thus, playful games and sport, have the habit of stimulating human movement, through physical activity. We conclude that there is a possibility for physical education professionals who work in social projects to choose to use webgames, to create alternatives to encourage the movement of children.
  • EXPLORING THE MOTIVATIONS AND EXPECTATIONS IN THE AMATEUR FOOTBALL REFEREE Original Article

    Lima, Ricardo Franco; Camões, Miguel; Clemente, Filipe Manuel; Castro, Henrique de Oliveira; Silva, Bruno

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo dete estudo foi compreender as diferenças entre as motivações e experiências masculinas e femininas de ser árbitro de futebol. Foi realizada uma entrevista qualitativa semiestruturada com oito árbitros de futebol (4 homens e 4 mulheres) com idades entre 19 e 27 anos (23,4±3,10). Os participantes foram árbitros de jogos regionais e nacionais do futebol Portugês. Na análise de conteúdo emergiram dois components (Experiências e Motivações) e, para cada componente, seis e quatro categorias, respectivamente. Os resultados demonstraram que as árbitras são percebidas como capazes da mesma conquista que os homens. Nas primeiras etapas da carreira de árbitro, mulheres e homens apresentam motivações semelhantes em relação ao desenvolvimento de diferentes capacidades (foco; tomada de decisão; liderança com pressão; gerenciamento de conflitos) e o mais importante sendo a paixão pelo jogo. No entanto, o sexismo ainda é sentido pelas mulheres, que precisam lidar com mais estereótipos e abusos psicológicos dos esportes dominantes dos homens. Consequentemente, o sentimento de que é preciso trabalhar mais do que os homens para alcançar seus objetivos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The purpose of this study was to understand the differences between male and female motivations and experiences of being football referee. A semi-structure qualitative interview was made to eighth football referees (4 male and 4 female) with ages between 19 and 27 years (23.4±3.10). The participants were refereeing regional and national Portuguese football matches. In the content analysis emerged two components (Experiences and Motivations) and for each component six and four categories respectively. Results demonstrated that female referees are perceived as capable of the same achievement than men. In the first stages of refereeing career, female and male presents similar motivations regarding the development of different capabilities (focus; decision-making; leading with pressure; conflict management) and the most important relevant being passion for the game. However, the sexism is still felt by women which have to lead with more stereotypes and phycological abuse of a men dominant sports. Consequently the feeling that have to work harder than men to achieve their goals.
  • PREVALENCE OF TRAUMATIC-ORTHOPEDIC INJURIES IN WHEELCHAIR BASKETBALL ATHLETES Artigo Original

    Vargas, Thaiane Moleta; Vargas, Leandro Martinez; Scheifer, Elias; Kluthcovsky, Ana Cláudia Garabeli Cavalli; Pedroso, Bruno

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este trabalho tem por objetivo analisar a prevalência de lesões traumato-ortopédicas e fatores associados em atletas inscritos na Federação Paranaense de Basquete em Cadeira de Rodas no ano de 2017. Participaram da pesquisa 58 atletas de Basquete em Cadeira de Rodas (BCR) com média de idade de 35,75 (±11,21) anos. Foram verificadas a frequência e a distribuição das lesões traumato-ortopédicas ocorridas nos últimos 12 meses por meio de um questionário adaptado do instrumento do Laboratório de Prevenção e Reabilitação de Lesões Esportivas e do instrumento da National Injury Recording System. A força e o sentido da associação entre a presença de lesões e fatores associados foram analisadas por meio do teste de regressão de Poisson. Todo o tratamento estatístico foi realizado com auxílio do programa SPSS, versão 15.0 for Windows. Foram encontradas associações significativas entre a presença de lesões e o tempo de prática do BCR, uso da cadeira de rodas, treinamento paralelo e uso de muleta ou bengala. Concluiu-se que são necessárias políticas públicas para o incentivo de projetos interdisciplinares, a fim de garantir o atendimento integral da pessoa com deficiência, considerando que a promoção da saúde física é uma das diretrizes da Política Nacional de Saúde da Pessoa com Deficiência.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study aims to analyze the prevalence of trauma-orthopedic injuries and associated factors in athletes enrolled in the Federação Paranaense de Basquete em Cadeira de Rodas in 2017. Fifty-eight Wheelchair Basketball (WB) athletes participated in the research with an average of age of 35.75 (±11.21) years. The frequency and distribution of trauma and orthopedic injuries occurred in the last 12 months were verified through a questionnaire adapted from the instrument of the Laboratório de Prevenção e Reabilitação de Lesões Esportivas and the instrument of the National Injury Recording System. The strength and direction of the association between the presence of injuries and associated factors were analyzed using the Poisson regression test. All statistical treatment was performed using the SPSS program, version 15.0 for Windows. Significant associations were found between the presence of injuries and the time of WB practice, use of a wheelchair, parallel training and use of a crutch or cane. It was concluded that public policies are needed to encourage interdisciplinary projects in order to ensure comprehensive care for people with disabilities, considering that the promotion of physical health is one of the guidelines of the National Health Policy for People with Disabilities.
  • PROFILE OF WOMEN ATTENDED BY A POLE OF THE ACADEMIA DA SAÚDE PROGRAM IN SOBRAL, CEARÁ, BRAZIL Original Article

    Siqueira Junior, Joel de Almeida; Paiva Neto, Francisco Timbó de; Bandeira, Antônio Cleilson Nobre; Silva, Kalil Janvion Bezerra; Rech, Cassiano Ricardo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo deste estudo foi descrever as características das mulheres atendidas no polo do Programa Academia da Saúde em Sobral, Ceará. Realizou-se um estudo descritivo, de delineamento transversal com 102 participantes do programa. As informações foram obtidas por meio da aplicação de uma ficha de avaliação corporal integrada. Foram coletadas as variáveis de idade, cor da pele, estado civil, situação ocupacional, índice de massa corporal, uso de medicamentos, álcool e tabaco, morbidades e autopercepção corporal através de escala válida. Foi utilizada estatística descritiva (média, desvio padrão, frequência absoluta e relativa) para análise dos dados. Os resultados mostram que o perfil de usuários frequentadores são mulheres de meia idade (47,1%), brancas (56,9%), que vivem com o companheiro (66,7%), possuem alguma morbidade autorreferida (67,6%), desempregadas (37,2%) e com autopercepção corporal negativa (60,8%). As ações desenvolvidas no polo do PAS de Sobral têm assegurado maior participação de mulheres de meia idade, brancas, que vivem com companheiro, possuem alguma morbidade autorreferida, são em maior parte desempregadas e possuem autopercepção corporal negativa. Além disso, as ações têm contemplado uma participação irrisória de homens. Este estudo orienta que ações dos polos do PAS sejam acompanhadas e avaliadas para que gestores possam compreender como reverberam as atividades propostas em relação ao perfil dos usuários, oportunizando também a comparabilidade entre diferentes polos do programa, favorecendo a elaboração de estratégias que apresentem aderência dos usuários às atividades propostas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The aim of this study was to describe the characteristics of women attended in the pole of the Academia da Saúde Program in Sobral, Ceará. A descriptive, cross-sectional study was carried out with 102 program participants. The information was obtained through the application of an integrated body assessment form. The following variables were collected: age, skin color, marital status, occupational status, body mass index, use of medicines, alcohol and tobacco use, morbidities and body self-perception through a valid scale. Descriptive statistics (mean, standard deviation, absolute and relative frequency) were used for data analysis. The results show that the profile of users who visit are middle-aged women (47.1%), white (56.9%), who live with their partners (66.7%), have some self-reported morbidity (67.6%), unemployed (37.2%) and with negative body self-perception (60.8%). The actions developed at the PAS of Sobral have ensured greater participation of middle-aged, white women, who live with a partner, have some self-reported morbidity, are mostly unemployed and have negative body self-perception. In addition, the actions have included a negligible participation of men. This study guides the actions of the PAS hubs to be monitored and evaluated so that managers can understand how the proposed activities reverberate in relation to the users' profile, also enabling the comparability between different hubs of the program, favoring the development of strategies that present user adherence proposed activities.
  • CHARACTERISTICS OF THE USERS OF PARQUE MINHOCÃO, SÃO PAULO-SP Artigo Original

    Nogueira, Rodrigo Hisgail de Almeida; Modesto, Bruno Temoteo; Bartholomeu, Teresa; Forjaz, Cláudia Lúcia de Moraes

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O Parque Minhocão foi criado pela interdição do tráfico de veículos em uma via elevada em determinados dias e horários. Por essa peculiaridade, seus frequentadores podem apresentar características distintas das dos frequentadores de parques tradicionais e que precisam ser conhecidas para embasar atuações de saúde pública neste local. Este estudo investigou essas características a partir de uma amostra de 265 participantes de uma intervenção de saúde neste parque. Observou-se que a população era formada por adultos jovens (45,3%) ou de meia idade (36,6%), com nível de escolaridade superior (46%) e de diferentes classes econômicas, que moravam a até 1000 m do parque (75,5%) e deslocavam-se para ele a pé (84,5%), principalmente nos fins de semana (56,2%), e fazendo esse percurso em até 10 min (71,3%). A maioria era ativa no lazer (60,4%) e usava o parque para realizar atividades físicas (84,9%), especialmente caminhada (65,7%) e corrida (32,5%). Essas características, em geral, foram semelhantes entre os sexos e as faixas etárias. Em conclusão: os frequentadores adultos do Parque Minhocão são, principalmente, jovens e de meia idade, fisicamente ativos, de diferentes classes econômicas, que moram nas imediações do parque e o frequentam para praticar atividades físicas de lazer, sobretudo caminhada e corrida.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Parque Minhocão was created by the interdiction of an elevated road for traffic on certain days and times. Because of this peculiarity, its users may have different characteristics from those of the users of traditional parks that need to be known to support heath action on this place. This study investigated these characteristics from a sample of 265 participants of a health champaign conducted in this park. It was observed that the park users were formed by young (45.3%) or middle-aged (36.6%) adults, with higher education level (46%) and from different economic classes, living up to 1000 m from the park (75.5%) and doing the route to the park on foot (84.5%), mainly on weekends (56, 2%), in up to 10 min (71.3%). Most were active in leisure time (60.4%) and used the park mainly for performing physical activities (84.9%), especially walking (65.7%) and running (32.5%). These characteristics, in general, were similar between genders and age groups. In conclusion, the adult users of Parque Minhocão are mainly young and middle aged, physically active, from different economic classes who live in its vicinity and go to the park to practice leisure physical activities, especially walking and running.
  • DECLARATIVE AND PROCEDURAL TACTICAL KNOWLEDGE IN YOUNG BASKETBALL PLAYERS THROUGHOUT A SPORTS SEASON Artigo Original

    Silva, Willian José Bordin Da; Mazzardo, Tatiane; Monteiro, Gabriella Nelli; Aburachid, Layla Maria Campos

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O estudo comparou o conhecimento tático declarativo (CTD) e processual (CTP) de atletas de basquetebol, considerando diferentes tempos de prática, categorias e a classificação na temporada esportiva de jogadoras de basquetebol. A amostra foi composta por 67 atletas do sexo feminino, com idade entre 12 e 17 anos (14,60±1,25), participantes da temporada estadual de 2018, nas categorias sub14 e sub17, para a avaliação do teste de CTD. Para o teste de CTP participaram duas equipes, sendo uma de cada categoria. Os dados foram analisados por meio da ANOVA de medidas repetidas, teste t de student e de correlação de Pearson e Kappa Cohen. Ao considerar os momentos da temporada, o CTD da categoria sub17 foi superior à sub14 no 1º e 2º momentos, com valor de significância de 0,003 e 0,001, respectivamente. Quanto à classificação, as equipes finalistas da temporada foram superiores no CTD em ambas as categorias nos 1º e 2º momentos. Não se encontrou correlação entre o CTD e CTP. Conclui-se que o tempo de prática não interferiu no nível de CTD e CTP, a categoria sub17 foi superior no CTD frente à sub14, exceto no 3º momento da temporada, e as equipes finalistas apresentaram melhor CTD.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study compared declarative (DTK) and processual tactical knowledge (PTK) of basketball athletes, considering different times of practice, categories, and their ranking in the season. The sample was composed of 67 female athletes, aged between 12 and 17 years old (14.60±1.25), participants in the U14 and U17 state season of 2018, in order to join the assessment of the DTK test. Concerning PTK, there were two teams, one of each category. We analyzed data through the two-way ANOVA, the T test, and Pearson and Cohen Kappa’s correlations. When considering the moments of the season, the DTK of U17 was higher than U14 during the first and second moments, with significance values of 0.003 and 0.001, respectively. Regarding their ranking, finalists were better at DTK in both categories during first and second moments. We did not find a correlation between DTK and PTK. We concluded that the time of practice did not interfere with the DTK or PTK levels, the U17 category was better at DTK facing U14, except at the third moment of the season, and finalists presented better DTK.
  • LEISURE FOR PEOPLE WITH DISABILITY: PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATE STUDENTS IN PHYSICAL EDUCATION Original Article

    Salerno, Marina Brasiliano; Silva, Dirceu Santos; Araújo, Paulo Ferreira de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O lazer é um direito constitucional dos brasileiros. As pessoas com deficiência foram um grupo que pode se deparar com barreiras arquitetônicas e atitudinais para o acesso ao lazer, por isso é relevante estudar compreensões que permeiam essa temática. A presente pesquisa investigou o entendimento sobre lazer para pessoa com deficiência de alunos de graduação em educação física de instituições públicas do estado de São Paulo. A pesquisa foi qualitativa. A amostra contou com 322 estudantes de graduação, de 9 campus de universidades do estado de São Paulo, cursando o último período do curso, que preencheram um questionário. A análise dos dados foi realizada com o programa Iramuteq, usando o método Reinert para análise dos corpus textuais. Os resultados demonstraram que o entendimento dos estudantes de graduação em educação física estão de acordo com a produção científica do contexto brasileiro. Como conclusão eles compreendem: (1) o lazer é o mesmo para pessoas com e sem deficiência; (2) lazer é uma possibilidade para a pessoa com deficiência; (3) lazer está relacionado ao prazer; (4) atividades devem ser compreendidas como lazer; (5) espaços de lazer devem ser adaptados para receberem a pessoa com deficiência de modo apropriado.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The leisure is a constitutional right for Brazilians citizens. People with disability form a group that may encounter architectural and attitudinal barriers to access leisure, therefor is relevant to study the understanding of this theme. The present research investigated how physical education undergraduates in public institutions of the state of São Paulo understand leisure for people with disability. A qualitative design was used. A sample of 322 undergraduate students attending senior year, from 9 campi of universities in state of São Paulo, answered a semi-structured questionnaire. Data analysis was performed with Iramuteq software, using Reinert method to analyze the corpus clusters. Results showed that the students understanding of leisure for people with disability overlaps with the conventional definitions used in scientific literature in Brazilian context. As a conclusion, they understand: (1) leisure is the same for people with and without disability; (2) leisure is a possibility for people with disability; (3) leisure is about pleasure; (4) activities that may be understood as leisure; (5) spaces need to be adapted to received people with disability properly.
  • SURFING ON PHYSICAL EDUCATION CURRICULUM AND THE IMPACT ON STUDENT’S WELL-BEING Original Article

    Silva, Bruno; Cruz, Gonçalo; Bentes, Renato; Lima, Ricardo Franco

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO As aulas de Educação Física representam uma oportunidade única de desenvolver competências motoras, habilidades esportivas e promover uma vida saudável. A prática esportiva no meio aquático, fornecem um local alternativo de alta qualidade para experiências educacionais ao ar livre. O surfe é um desporto aquático praticado ao ar livre, que se realiza em ambiente natural, revelando-se como uma importante forma de aprendizagem e terapia. O objetivo desta pesquisa foi analisar quantitativa e qualitativamente a importância do surfe nas aulas de Educação Física (EF) como suporte ao bem-estar de crianças e adolescentes. Um total de 190 alunos (80 meninas) participaram deste estudo e foram inicialmente avaliados antes e após 6 semanas de prática de surfe, como parte de um currículo de EF, quanto aos impactos no bem-estar e na socialização. Analisando os dois momentos, as questões mais valorizadas foram Q5 (4,39 ± 0,827; 4,52 ± 0,791) e Q14 (4,60 ± 0,716; 4,47 ± 0,808). A análise fatorial exploratória resultou em 3 categorias (Expectativas Individuais; Autoconfiança; Socialização no Surfe), que explicam 62,79% da variância total. O fator Expectativa Individual foi o mais significativo e a Autoconfiança teve o aumento mais significativo. O surfe no currículo de EF pode ser considerado uma atividade segura, um importante mediador para fazer novos amigos e fazer parte de um grupo, com importantes efeitos de curto prazo na autoconfiança, principalmente em adolescentes.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Physical Educations classes represent a unique opportunity to develop motor competence, sports skills and foster healthy life. Blue spaces environments provide an alternative location for high-quality outdoor educational experiences. Throughout, surfing is an aquatic outdoor sport, that takes place in the natural setting, proved as an important learning and therapeutic approach. The aim of this research was to analyze the importance of surfing in Physical Education (PE) classes as a support of children and adolescent’s well-being. A total of 190 students (80 girls) participated in this study and were assessed at baseline and after 6 weeks of surfing practice as part of a PE curriculum, regarding the impacts on well-being and socialization. Analyzing the two moments, the most valued questions were Q5(4.39±0.827; 4.52±0.791) and Q14(4.60±0.716; 4.47±0.808). The exploratory factor analysis results in 3 categories (Individual Expectations; Self-Confidence; Socialization in Surfing), which explain 62.79% of the total variance. The factor Individual Expectation was the most significant and Self-Confidence had the most significant increase. Surfing as part of the PE curriculum can be considered a safe activity, an important mediator for making new friends and being part of a group with important short-term effects on self-confidence, especially in adolescents.
  • DOES THE TYPE OF SET AND FINAL SCORE CHANGE TIME INDICATORS IN BEACH VOLLEYBALL? A STUDY DURING BRAZILIAN SCHOOL CHAMPIONSHIP Original Article

    Costa, Yago Pessoa da; Paiva-Junior, Luiz Roberto; Pereira-Junior, Edilberto Fernandes; Silva, Elizabeth Lourdes Soares da; García-de-Alcaraz, Antonio; Hernández, Mauro; Batista, Gilmário Ricarte

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Esse estudo objetivou comparar indicadores temporais de acordo com o tipo de set e a diferença da pontuação final. Participaram do estudo 25 times masculinos de voleibol de praia (15 - 17 anos), que competiram nos Jogos Escolares Brasileiro, fase nacional. Foram observados 21 jogos, 42 sets e 1374 rallies. As variáveis analisadas foram a duração do rally, tempo de descanso entre os rallies, tempo total de trabalho, tempo total de descanso, duração do set, razão tempo de descanso : tempo de trabalho e quantidade de rallies. Comparou-se os indicadores de tempo entre o tipo de set (1ºset Vs. 2ºset) e categorias de equilíbrio de acordo com a diferença da pontuação final (desequilibrado, moderado equilíbrio e equilibrado), utilizando teste t e Anova de uma via, respectivamente. Não foi encontrada diferença significativa entre o 1º e 2º set, no entanto, efeito moderado foi observado no tempo total de trabalho. A diferença da pontuação final afetou a duração do set, o tempo total de trabalho e o trabalho total de descanso, mostrando uma tendência linear entre os níveis de equilíbrio. Os indicadores temporais parecem não se alterar em relação ao tipo de set, porém, há uma tendência de aumento do tempo de trabalho do 1º para o 2º set. Finalmente, a pontuação influencia a duração do set, tempo total de trabalho e tempo total de descanso, sem modificar a relação esforço : pausa.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study aimed to compare temporal indicators according to the type of set and final score difference. Twenty-five teams of male beach volleyball players (15 - 17 years old) competed in Brazilian School Championship, national stage. 21 matches, 42 sets, and 1374 rallies were observed. The variables analyzed were rally duration, rest time between rallies, total work time, total rest time, duration of the set, rest time : work time ratio, and the number of rallies. Time indicators were compared between the type of set (1st set Vs. 2nd set) and balance categories according to the difference in the final score (unbalanced, moderate balance, and balanced), using t-test and one-way ANOVA, respectively. No significant difference was found between the 1st and 2nd set, although a moderate effect was observed in total work time between sets. Moreover, the final score difference influences the duration of set, total work time, and total work-rest show a linear tendency between balanced levels. The temporal indicators do not seem to change concerning the type of set. However, there is a tendency for an increase in working time from the 1st to the 2nd set. Finally, the score influences the duration of the set, total work time, and total rest time, without modifying the effort : rest ratio.
  • 10-RM TEST OF UPPER AND LOWER LIMBS USING A MACHINE AND ELASTIC BANDS: IS THERE AGREEMENT BETWEEN DEVICES? Original Article

    Fernandes, Jefferson Dias; Ribeiro, Alexandre Lima de Araújo; Santos, Wanderson Divino Nilo dos; Clael, Sacha; Gentil, Paulo; Vieira, Carlos Alexandre; Martins, Wagner Rodrigues

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Máquinas e pesos livres são comumente usados para aumentar a força muscular e o desempenho. No entanto, o uso de dispositivos elásticos necessita de investigações científicas quanto à sua concordância com os métodos padrão-ouro de força muscular. Objetivo: Verificar a concordância do teste de 10-RM entre a musculação e a resistência elástica em exercícios de membros superiores e inferiores, e a confiabilidade intra-dispositivo, concordância e alterações mínimas detectáveis ​​do teste de 10-RM. Métodos: Vinte e três adultos saudáveis ​​e não treinados, de ambos os sexos (idade 22,43 ± 2,55), realizaram o teste de supino reto de 10-RM e extensão de joelho com aparelhos de musculação e tubos elásticos, de forma aleatória. Resultados: A comparação do teste de 10-RM entre os instrumentos, pela utilização do índice ICC, demonstrou confiabilidade muito alta e alta para membros inferiores (ICC = 0,87) e superiores (ICC = 0,80), respectivamente. A análise de concordância de Bland Altman mostrou que o teste de 10-RM usando resistência elástica produziu cargas menores (Kgf) na extensão do joelho (34,16 ± 6,81 [elástico]; 36,22 ± 9,45 [máquina]; diferença média = 2,05 kgf ± 5,32) e cargas maiores (Kgf) no supino vertical (31,61 ± 7,81 [elástico]; 24,96 ± 10,11 [máquina]; Diferença média = 6,65 kgf ± 4,93) quando comparado aos aparelhos de musculação. A confiabilidade intra-dispositivo também demonstrou um índice ICC muito alto para membros superiores e inferiores em ambos os dispositivos. Conclusão: A utilização de 10-RM com resistência elástica apresenta alta confiabilidade e concordância quando comparada a aparelhos de musculação para exercícios de supino horizontal ou extensão de joelhos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Machines and free weights are commonly used to increase muscle strength and performance. However, the use of elastic devices needs scientific investigations regarding its agreement against gold standards methods muscle strength. Aim: To determine the agreement of the 10-RM test between weight machine and elastic resistance in upper and lower limb exercises, and the intra-device reliability, agreement, and minimal detectable changes of the 10-RM test. Methods: Twenty-three healthy and untrained adults, of both sexes (age 22.43 ± 2.55), performed the 10-RM bench press and knee extension test with weight machines and elastic tubes, randomly. Results: The comparison of the 10-RM test between instruments, by the use of ICC index, demonstrated very high and high reliability for lower (ICC = 0.87) and upper (ICC = 0.80) limbs, respectively. The Bland Altman agreement analysis showed that the 10-RM test using elastic resistance produced lower loads (Kgf) on knee extension (34.16 ± 6.81 [elastic]; 36.22 ± 9.45 [machine]; Mean difference = 2.05 kgf ± 5.32) and higher loads (Kgf) on the vertical bench press (31.61 ± 7.81 [elastic]; 24.96 ± 10.11 [machine]; Mean difference = 6.65 kgf ± 4.93) when compared to the weight machines. Intra-device reliability also demonstrated a very high ICC index for upper and lower limbs on both devices. Conclusion: The use of 10-RM with elastic resistance presents high reliability and agreement when compared to weight machines for bench press or knee extension exercises.
  • ESTIMATION OF ERROR FOLLOWED BY KNOWLEDGE OF RESULTS IN A MODERATE OR HIGH FREQUENCY ENHANCES MOTOR LEARNING AND MAY AVOID EXTRINSIC FEEDBACK DEPENDENCE Original Article

    Fonseca, Fabiano de Souza; Figueiredo, Lucas Savassi; Lima, Marilya Andrade da Silva; Maciel, Jaime da Silva Souza; Silva, Drumond Gilo da; Fialho, João Vitor Alves Pereira

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O presente estudo teve como objetivo analisar como diferentes esquemas combinando estimativa de erro e frequência relativa de feedback extrínseco afetam a aprendizagem motora. Cinquenta e dois estudantes de graduação (30 homens, 22 mulheres) com idades entre 18 e 35 anos (M = 21,15, DP = 2,97), todos novatos na tarefa, praticaram uma habilidade de produção de força com diferentes combinações entre estimativa de erro e frequência relativa de conhecimento dos resultados. Quatro condições experimentais foram comparadas: 1) nenhuma estimativa de erro com feedback após cada tentativa; 2) nenhuma estimativa de erro com feedback a cada duas tentativas; 3) estimativa de erro seguida de feedback após cada tentativa e 4) estimativa de tentativa após feedback a cada duas tentativas. A análise do erro absoluto da força revelou efeito significante para a frequência de feedback [F(1, 76) = 4.209, p = 0.044, ηp 2 = 0.52] e estimativa de erro [F(1, 76) = 7.483, p = 0.008, ηp 2 = 0.77]. A análise do erro constante da força não revelou diferenças significantes para estimativa de erro [F(1, 76) = 2.323, p = 0.132, ηp 2 = 0.37], mas para a frequência de feedback [F(1, 76) = 8.481, p = 0.005, ηp 2 = 0.83]. Os resultados mostraram aprendizagem superior dos grupos que combinaram estimativa de erro após receber feedback, independentemente da frequência relativa apresentada. A associação entre estimativa de erro e frequência relativa de feedback extrínseco (alto ou moderado) parece favorecer o desenvolvimento de mecanismos de detecção de erros, evitando os efeitos da dependência de feedback extrínseco e, consequentemente, potencializando o aprendizado.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The present study aimed to analyze how different schedules combining error estimation and relative frequency of extrinsic feedback affects motor learning. Fifty-two undergraduate students (30 males, 22 females) aged 18 to 35 years old (M = 21.15, SD = 2.97), all novices in the task, practiced a force-production task with different combinations between error estimation and relative frequency of knowledge of results. Four experimental conditions were compared: no error estimation with feedback after every trial; no error estimation with feedback every two trials; error estimation following by feedback after every trial-and-error estimation following feedback every two trials. The absolute force error analysis revealed a significant main effect for both feedback frequency [F(1, 76) = 4.209, p = 0.044, ηp 2 = 0.52] and error estimation [F(1, 76) = 7.483, p = 0.008, ηp 2 = 0.77]. The constant force error analysis did not reveal a significant main effect for Error Estimation [F(1, 76) = 2.323, p = 0.132, ηp 2 = 0.37], but did for Feedback Frequency [F(1, 76) = 8.481, p = 0.005, ηp 2 = 0.83]. Results showed superior learning of groups that combined error estimation following receiving feedback, regardless of feedback frequency. The association between error estimation and relative frequency of extrinsic feedback (high or moderate) seems to favor the development of error-detection mechanism, thus avoiding the effects of extrinsic feedback dependence, and consequently enhancing learning
  • PHILOSOPHY OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS IN BRAZIL: AN ANALYSIS OF THE PHILOSOPHICAL FOUNDATIONS IN THE WORK OF INEZIL PENNA MARINHO Review Article

    Gama, Dirceu Ribeiro Nogueira da; Costa, Lamartine Pereira da; Castro, Juliana Brandão Pinto de; Santo, Wecisley Ribeiro do Espírito; Vale, Rodrigo Gomes de Souza

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O presente estudo objetivou investigar as origens históricas da Filosofia da Educação Física e do Esporte no Brasil. Os escritos de Inezil Penna Marinho, ex-professor da Universidade do Brasil entre 1945 e 1984, foram os primeiros sobre esse conteúdo específico no Brasil. A coleta de dados resultou em seis categorias temáticas, nomeadamente “Comentários sobre Fragmentos Traduzidos”, “Filologia da Educação Física e Desporto”, “Jogos, Hedonismo e Transfiguração”, “Lazer e Axiologia”, “Filosofia da Educação Física Curricular” e “Metafísica do cérebro”. Marinho foi um filósofo eclético, fundacionalista e casuístico. Nos textos de Marinho, a Educação Física tem atributos éticos, axiológicos, estéticos, epistêmicos, psicanalíticos, educacionais, políticos e metafísicos. Adicionalmente, Marinho desenvolveu diálogos com autores do Aristotelismo, Platonismo, Renascimento, Iluminismo, Evolucionismo, Empirismo, Freudismo, Teoria Crítica, Hedonismo, Teologia Platônica, Estoicismo, Cartesianismo e Bergsonismo. Cinco questões clássicas apareceram em sua produção: a felicidade como demanda transcendental; natureza da correspondência entre linguagem e realidade; dualidade mente-corpo; conflito histórico entre liberdade e dominação; constituição do sujeito. Para Marinho, a ginástica parecia ter maior importância axiológica do que esportes, jogos e atividade física geral. Esse resultado mostra que a Filosofia da Educação Física e do Esporte no Brasil possui tradições próprias.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The present study aimed to investigate the historical origins of the Philosophy of Physical Education and Sports in Brazil. The writings of Inezil Penna Marinho, former Professor of the University of Brazil between 1945 and 1984, were the first on this specific content in Brazil. Data collection resulted in six thematic categories, namely “Comments on Translated Fragments”, “Philology of Physical Education and Sports”, “Games, Hedonism and Transfiguration”, “Leisure and Axiology”, “Philosophy of Curricular Physical Education”, and “Metaphysics of Brain”. Marinho was an Eclectic, Foundationalist, and Casuistic philosopher. In his texts, Physical Education got ethical, axiological, aesthetical, epistemic, psychoanalytical, educational, political, and metaphysical attributes. Additionally, Marinho developed dialogues with authors from Aristotelianism, Platonism, Renaissance, Enlightenment, Evolutionism, Empirism, Freudism, Critical Theory, Hedonism, Platonic Theology, Stoicism, Cartesianism, and Bergsonism. Five classical issues appeared in his production: happiness as a transcendental demand; nature of the correspondence between language and reality; duality mind-body; historical conflict between freedom and domination; constitution of the subject. For him, gymnastics seemed to be higher in axiological importance than sports, games, and general physical activity. This result shows that the Philosophy of Physical Education and Sports in Brazil has its own traditions.
  • Path analysis of the effect of irrational beliefs on the structures of the planned behavior model in the field of physical activity Original Article

    Arabnarmi, Bita; Ramezanzade, Hesam

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo do presente estudo foi traçar a análise do modelo hipotético das crenças irracionais sobre os construtos do modelo de comportamento planejado, em particular a intenção de atividade física, e também a predição da intenção de atividade física com base nos construtos de crenças irracionais. 320 estudantes do sexo masculino e feminino da província de Semnan foram selecionados aleatoriamente e completaram os questionários de Gordon (2008) e Irrational Beliefs (Ahwaz) 2005. Um modelo de análise de caminho foi utilizado para analisar as relações entre as variáveis e calcular os efeitos estruturais diretos e indiretos. Além disso, a análise de regressão múltipla foi usada para prever construções teóricas de comportamento planejado usando dimensões de crenças irracionais. Os resultados indicaram que o modelo hipotético não está de acordo com os dados deste estudo e o efeito direto das crenças irracionais sobre as normas subjetivas não é significativo. Ao eliminar o efeito das crenças irracionais sobre as normas subjetivas e adicionar o efeito das normas subjetivas sobre o controle comportamental percebido, foi obtido um novo modelo que foi ajustado aos dados. Além disso, os resultados mostram que duas variáveis ​​de demanda por aprovação e evitação de problemas foram preditores significativos da intenção de atividade física. Os resultados deste estudo mostraram que as crenças irracionais, tanto direta quanto indiretamente (por meio de atitudes e controle comportamental percebido), afetam a intenção de atividade física. Portanto, é importante reduzir as crenças irracionais a fim de desenvolver as intenções de atividade física e a própria atividade física.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The aim of the present study was to path analysis of the hypothesized model of the irrational beliefs on the constructs of the planned behavior model, in particular the physical activity intention, and also the prediction of the physical activity intention based on the constructs of irrational beliefs. 320 male and female students of Semnan Province were randomly selected and completed Planned Behavior and Irrational Beliefs (Ahwaz) questionnaires. A path analysis model was used to analyse the relationships between variables and calculate the direct and indirect structural effects. Also, multiple regression analysis was used to predict theoretical constructs of planned behavior using irrational beliefs dimensions. The results indicated that the hypothesized model is not in accordance with the data of this study and direct effect of irrational beliefs on subjective norms is not meaningful. By eliminating the effect of irrational beliefs on subjective norms and adding the effect of subjective norms on perceived behavioral control, a new model was obtained that was fitted with the data. Also, the results show that two variables of Demand for approval and problem avoidance were significant predictors of physical activity intention. The results of this study showed that irrational beliefs, both directly and indirectly (through attitudes and perceived behavioral control), have an effect on the physical activity intention. Therefore, it is important to reduce the irrational beliefs in order to develop the intentions of physical activity and the physical activity itself.
  • PREVALENCE OF NEGATIVE SELF-RATED HEALTH IN UNIVERSITY STUDENTS AND ITS RELATIONSHIP WITH THE CO-OCCURRENCE OF RISK BEHAVIORS Original Article

    Ferreira, Mariana da Silva; Nunes, Sandra Adriana Neves; Papini, Camila Bosquiero; Sousa, Thiago Ferreira de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O presente estudo estimou a prevalência da autoavaliação de saúde negativa e analisou a sua associação com comportamentos de risco simultâneos (níveis insuficientes de atividade física, maior exposição ao tempo sedentário e tempo de sono não apropriado) em estudantes de uma universidade pública do ensino superior do estado de Minas Gerais, Brasil. Consiste de um estudo transversal, com informações mensuradas via questionário e a variável desfecho foi a autoavaliação de saúde negativa. As variáveis independentes foram estimadas pelas perguntas referentes ao tempo despendido em: atividade física, tempo sentado e tempo de sono, e esses três comportamentos foram somados conforme os critérios de risco (nenhum, um, dois e três fatores de risco). A associação foi estimada pelas Razões de Prevalências (RP), via regressão de Poisson. Participaram do estudo 1.110 estudantes. A prevalência da autoavaliação de saúde negativa entre os universitários foi de 47,3%, e as prevalências de dois fatores de risco e de três fatores de risco foram de 41,3% e 11,3%, respectivamente. A ocorrência de forma simultânea de três fatores de risco mostrou-se associada com a autoavaliação de saúde negativa em universitários. As informações deste estudo possibilitam caracterizar a necessidade de ações na promoção de saúde no ambiente universitário.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The present study estimate the prevalence of negative self-rated health and to analyze its association with simultaneous risk behaviors (insufficient levels of physical activity, greater exposure to sedentary time and inappropriate sleep time) in students at a public university in the state from Minas Gerais, Brazil. It consists of cross-sectional study, with data collected through a questionnaire. The outcome variable was negative self-rated health. The independent variables were estimated by the questions related to the time spent on physical activity, sitting and sleep time, and these three behaviors were considered according to the risk criteria (none, one, two and three risk behaviors). The association was estimated by the Prevalence Ratios (PR), via Poisson regression. 1,110 students participated in the study. The prevalence of negative self-rated health among university students was 47.3%, and the prevalence of two risk behaviors and three risk behaviors were 41.3% and 11.3%, respectively. The simultaneous occurrence of three risk behaviors was associated with negative self-rated health in university students. The information in this study makes it possible to characterize the need for actions to promote health in the university environment.
  • ASSOCIATION BETWEEN FREQUENCY OF PHYSICAL EDUCATION CLASSES AND HEART RATE VARIABILITY IN ADOLESCENTS BOYS: A CROSS-SECTIONAL STUDY Original Article

    Silva, Jéssika Karla Tavares do Nascimento Faustino da; Lins Filho, Ozeas de Lima; Gernmano-Soares, Antonio Henrique; Ritti-Dias, Raphael Mendes; Farah, Breno Quintella

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A inatividade física está associada à baixa variabilidade da frequência cardíaca (VFC) em adolescentes. Entretanto, não está claro se o número de aulas de Educação Física (EF) causa impacto na VFC. Este estudo transversal verificou a associação entre a frequência das aulas de EF com parâmetros de VFC em adolescentes do sexo masculino. Foram incluídos 1.152 meninos (16,6 ± 1,2 anos). A quantidade de aulas de EF foi avaliada através de questionário e os adolescentes foram estratificados de acordo (nenhuma aula de EF; uma aula de EF / sem; ≥2 aulas de EF / sem). Os domínios do tempo (SDNN, RMSSD, PNN50) e da frequência (LF, HF, balanço simpático-vagal) da VFC foram obtidos. Modelos Lineares Generalizados foram usados ​​para comparar os parâmetros da VFC de acordo com a quantidade de aulas de EF, ajustando para fatores de confusão. Não houve diferença nas medidas de VFC de tempo: (SDNN, p = 0,77; RMSSD, p = 0,72; PNN50, p = 0,83) e frequência (LF, p = 0,61; HF, p = 0,61; balanço simpatovagal, p = 0,60) entre as diferentes frequências das aulas de EF. A frequência das aulas de EF não está associada aos parâmetros de VFC de adolescentes do sexo masculino.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Physical inactivity is associated with low heart rate variability (HRV) in adolescents. However, whether the number of physical education (PE) classes impact HRV remains unclear. This cross-sectional study verified the association between the frequency of PE classes and HRV parameters in male adolescents. This study included 1152 boys (16.6 ± 1.2 years). The quantity of PE classes was assessed though questionnaire and the adolescents were stratified accordingly (no PE class; one PE class/wk; ≥2 PE classes/wk). Time- (SDNN, RMSSD, PNN50) and frequency-domains (LF, HF, sympathovagal balance) of HRV were obtained. Generalized Linear Models were used for comparing the HRV parameters according to the quantity of PE classes, adjusting for confounders. There was no difference in HRV measures of time: (SDNN, p = 0.77; RMSSD, p=0.72; PNN50, p=0.83) and frequency (LF, p=0.61; HF, p=0.61; sympathovagal balance, p=0.60) between the different frequencies of PE classes. The frequency of PE classes in not associated with HRV parameters of male adolescents.
  • PROFESSIONAL WORK PERFORMANCE IN ADVENTURE SPORTS: CASE STUDY WITH A SURF COACH Artigo Original

    Brasil, Vinicius Zeilmann; Ramos, Valmor; Backes, Ana Flávia; Rodrigues, Heitor Andrade; Milistetd, Michel; Nascimento, Juarez Vieira do

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo do estudo foi analisar o contexto de atuação profissional de uma treinadora de surfe da cidade de Florianópolis, Santa Catarina. Adotaram-se procedimentos de pesquisa qualitativa e estudo de caso, por meio da combinação de técnicas de observação participante e entrevista semiestruturada. Foi utilizada a técnica de Análise Temática para a análise dos dados. Verificou-se que o contexto de atuação profissional da treinadora investigada compreende um sistema amplo e complexo, marcado pela sua participação em diversas atividades e interações sociais, com o envolvimento pleno em seu local de atuação profissional. A intervenção pedagógica da treinadora para o ensino/treino do surfe é condicionado pela sazonalidade, pelas condições do ambiente de prática desta modalidade, assim como pelo tipo de orientação esportiva, com o propósito pessoal de transmitir o seu estilo de vida ligado ao surfe.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The purpose of the study was to analyze the context of professional work performance of a surf coach from Florianópolis city, Santa Catarina. Qualitative research and case study procedures were adopted conbining participant observation and semi-structured interviews. Thematic Analysis was used for data analysis. It was verified that the coach’s context of professional work performance comprises a broad and complex system, marked by her participation in various activities and social interactions, with full participation in her place of professional work. The coach’s pedagogical intervention for teaching/coaching surfing is conditioned by seasonality, the environmental conditions to practice this sport, and the focus of sports instruction. Essentialy, the coach’s personal goal is to share her surfing lifestyle.
  • PHYSICAL EDUCATION TEACHERS OF THE BASIC PUBLIC EDUCATION OF MINAS GERAIS IN THE PANDEMIC OF COVID-19: WORKING CONDITIONS, HEALTH AND LIFESTYLE Original Article

    Bastos, Vítor Fonseca; Silva, Nayra Suze Souza e; Haikal, Desirée Sant’Ana; Silveira, Marise Fagundes; Pinho, Lucinéia de; Brito, Maria Fernanda Santos Figueiredo; Silva, Rosângela Ramos Veloso

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este estudo objetivou descrever as condições de trabalho e saúde dos professores de educação física da educação básica pública do estado de Minas Gerais - Brasil durante a pandemia da COVID-19. Estudo transversal, realizado de agosto a setembro de 2020, via formulário digital e contou com o apoio da Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. O instrumento apresentou variáveis referentes ao perfil sociodemográfico, condições de trabalho e saúde durante a pandemia. Foram apresentadas as prevalências das variáveis. Participaram do estudo 1.016 professores de educação física. Destes, 61,4% eram mulheres, 65,8% com idade de 21 a 40 anos e 15,3% trabalhavam na zona rural. Em relação às condições de trabalho durante a pandemia, 99% realizaram atividades remotas, 35,7% estavam insatisfeitos com o trabalho, 37% trabalharam muito mais que costumavam e 81,2% apresentaram como dificuldade o interesse dos alunos/pais pelas aulas. Quanto às condições de saúde durante a pandemia, 10,3% aumentaram o consumo de bebidas alcóolicas, 26,1% não praticaram exercício físico, 56,5% tiveram aumento de peso corporal e 37,8% relataram muito medo da COVID-19. Os professores de educação física da educação básica do estado de Minas Gerais foram significativamente afetados pela pandemia, portanto é importante implementação de estratégias de apoio.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study aimed to describe the working and health conditions of physical education teachers in public basic education in the state of Minas Gerais - Brazil during the COVID-19 pandemic. Cross-sectional study, carried out from August to September 2020, via digital form and had the support of the Minas Gerais State Department of Education. The instrument presented variables related to the sociodemographic profile, work and health conditions during the pandemic. The prevalences of the variables were presented. 1,016 physical education teachers participated in the study. Of these, 61.4% were female, 65.8% aged 21 to 40 years and 15.3% worked in the countryside. In relation to working conditions during the pandemic, 99% performed remote activities, 35.7% were dissatisfied with their work, 37% worked much more than they used to and 81.2% presented the interest of students/parents in classes as a difficulty. As for health conditions during the pandemic, 10.3% increased their consumption of alcoholic beverages, 26.1% did not practice physical exercise, 56.5% had increased body weight and 37.8% reported a lot of fear of COVID-19. Physical education teachers of basic education in the state of Minas Gerais were significantly affected by the pandemic, so it is important to implement support strategies.
  • EFFECT OF AN INTERVENTION WITH DIGITAL GAMES AND WEBGAMES ON INTRINSIC MOTIVATION IN SCHOOLS Artigo Original

    Godtsfriedt, Jonas; Godtsfriedt, Carla Elane Silva; Cardoso, Fernando Luiz

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo deste estudo foi analisar o efeito de uma intervenção com jogos digitais associados aos webgames na motivação intrínseca de crianças de uma escola pública de Florianópolis, Santa Catarina. Participaram deste estudo de desenho de um estudo de intervenção pedagógica não randomizado, 50 estudantes (52% de meninas), com idade média de 6,7 (±0,54) anos. Duas turmas da escola foram transformadas em dois grupos de pesquisa: 1) grupo intervenção (vivência prévia de jogos digitais no computador e webgames durante as aulas de educação física); e 2) grupo controle (apenas vivência de webgame). O Inventário de Motivação Intrínseca foi o instrumento utilizado, e para comparação intra e intergrupos utilizou-se o método de Equações de Estimativas Generalizadas, adotando-se o nível de significância de 5%. Não foi identificado efeito isolado do grupo ou interação grupo vs momento, o que indica que o grupo submetido a intervenção não se diferiu do grupo controle ao longo do tempo em termos de motivação. Conclui-se que o tipo de intervenção pedagógica realizada não foi capaz de aumentar a motivação intrínseca do grupo intervenção, sugerindo a necessidade de adaptações na estrutura e estratégias da intervenção em um próximo estudo.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The objective of this study was to analyze the effect of an intervention with digital games associated with webgames on the intrinsic motivation of children from a public school in Florianópolis, Santa Catarina (Brazil). 50 students (52% girls) participated in this design study of non-randomized pedagogical intervention study, with a mean age of 6.7 (± 0.54) years. Two classroom groups were transformed into two research groups: 1) intervention group (preview experience of digital games on the computer and webgames during physical education classes); and 2) control group (only experience of webgame). The Intrinsic Motivation Inventory was the instrument used, and for intra and intergroup comparison, the Generalized Estimation Equations method was used, adopting a significance level of 5%. No isolated effect of the group or interaction between group vs moment was identified, which indicates that the group submitted to the intervention did not differ from the control group over time in terms of motivation. It is concluded that the type of pedagogical intervention performed was not able to increase the intrinsic motivation OF GROUP I, suggesting the need for adaptations in the structure and strategies of the intervention for future research.
  • TEACHING-LEARNING ENVIRONMENT IN INITIAL UNIVERSITY TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION Original Article

    Cardoso, Allana Alexandre; Ciampolini, Vitor; Silva, Jaqueline da; Salles, William das Neves; Moura, William Alexander Marchetti; Nascimento, Juarez Vieira do

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivou-se analisar as percepções de estudantes universitários de Educação Física em distintos níveis de progressão no curso, sobre o ambiente de ensino-aprendizagem na formação inicial. Participaram 273 estudantes (Bacharelado n=150; Licenciatura n=123) do curso de licenciatura em Educação Física de uma universidade pública de Santa Catarina, Brasil, os quais responderam à versão adaptada do Questionário de Avaliação do Ambiente Percebido da Formação Inicial em Educação Física. O teste Qui-quadrado foi utilizado para analisar as associações entre o nível de progressão discente nos cursos e suas percepções sobre o ambiente de formação inicial. Os resultados indicaram a predominância de aulas/vivências práticas e de avaliações teóricas escritas, especialmente nas fases iniciais. As experiências poucos frequentes de observação, e o aprendizado pela prática ou por observação foi o papel assumido, especialmente evidenciados nos semestres finais. Apesar de os estudantes terem se percebido ativos quanto ao seu nível de participação, indicaram que os professores são os principais responsáveis por tomar as decisões. Conclui-se que a formação inicial em Educação Física necessita reconfigurar determinadas práticas de ensino-aprendizagem para aumentar o envolvimento e a responsabilidade discentes pelo próprio processo formativo.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study aimed to analyze the perceptions of university Physical Education students at different progression levels in the programs regarding the teaching-learning environment in the initial training. In total, 273 students (Bachelor's program n = 150; Licentiate program n = 123) from the Licentiate Program in Physical Education of a public university in Santa Catarina, Brazil, participated in this study, responding to the adapted version of the Assessment Questionnaire of the Perceived Environment in the Initial Training in Physical Education. The Chi-square test was used to analyze the associations between the student progression levels in the programs and their perceptions about the initial training environment. The results indicated the predominance of practical classes/experiences and written theoretical evaluations, especially in the initial phases. The infrequent observation experiences and learning through practice or observation were the assumed roles, made evident primarily in the final semesters. Although the students perceived themselves as active regarding their participation levels, they indicated that the professors are the ones responsible for making the decisions. It is concluded that the initial training in Physical Education requires reconfiguring certain teaching-learning practices to increase student involvement and responsibility for their own training process.
  • DO FUNDAMENTAL MOVEMENT SKILLS, PHYSICAL ACTIVITY AND ENJOYMENT AMONG INACTIVE STUDENT DURING THE COVID-19 ERA IMPROVE AFTER EXERGAME? Original Article

    Juliantine, Tite; Setiawan, Edi; Jumareng, Hasanuddin; Gani, Ruslan Abdul; Asnaldi, Arie

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO As baixas habilidades fundamentais de movimento, atividade física e diversão dos alunos da era COVID-19 são lacunas neste estudo. Este estudo tem como objetivo examinar os efeitos do exergame nas habilidades fundamentais de movimento, atividade física e diversão em alunos inativos durante a era COVID-19. Pesquisa quantitativa com métodos experimentais foi utilizada neste estudo. Havia 26 crianças alocadas no grupo exergame (n = 13; idade: 7,20 ± 1,30 anos; altura: 1,38 ± 2,38 cm; peso: 31,60 ± 4,50 kg e um grupo controle n = 13; idade: 7,40 ± 1,14 anos; altura : 1,36 ± 3,08 cm; peso: 28,40 ± 3,43 kg). O programa de intervenção durou nove semanas. As crianças com habilidades fundamentais de movimento foram avaliadas usando Test of Gross Motor Development-Third Edition e a atividade física foi medida usando o acelerômetro ActiGraph GT9X Link, enquanto o prazer foi avaliado usando a escala de prazer do currículo de educação física. Os resultados mostraram que a implementação do exergame demonstrou melhorar significativamente as habilidades fundamentais de movimento, atividade física e prazer. No entanto, não houve aumento no grupo controle. Esta pesquisa é uma evidência de que o exergame é uma ferramenta eficaz para melhorar as habilidades fundamentais de movimento, atividade física e diversão em alunos durante a era COVID-19.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The low fundamental movement skills, physical activity and enjoyment students in the COVID-19 era are gaps in this study. This study aims to examine the effects of exergame on fundamental movement skills, physical activity and enjoyment in among inactive students during the COVID-19 era. Quantitative research with experimental methods was used in this study. There were 26 children allocated to the exergame group (n=13; age: 7.20±1.30 years; height: 1.38±2.38 cm; weight: 31.60±4.50 kg and a control group n=13; age: 7.40±1.14 years; height: 1.36±3.08 cm; weight: 28.40±3.43 kg). The intervention program was conducted for nine weeks. Fundamental movement skills children were assessed using the Test of Gross Motor Development-Third Edition and physical activity was measured using the ActiGraph GT9X Link accelerometer, while enjoyment was assessed using the physical education curriculum enjoyment scale. The results showed that the implementation of exergame was proven to improve fundamental movement skills, physical activity and enjoyment significantly, however there was no increase in the control group. This research is evidence that exergame is an effective tool to improve fundamental movement skills, physical activity and enjoyment in students during the COVID-19 era.
  • TEACHERS' CONCEPTIONS ABOUT APPROACHES OF ACTIVITIES IN NATURE IN THE PHYSICAL EDUCATION CLASSROOM Original Article

    Almonacid-Fierro, Alejandro; Castillo-Retamal, Franklin; Carvalho, Ricardo Souza de; Vargas-Vitoria, Rodrigo; Arellano, Rodrigo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo é compreender as concepções que os professores de Educação Física têm sobre as Atividades em Contato com a Natureza (ACN) que ocorrem no contexto escolar. A pesquisa se baseia no paradigma interpretativo com metodologia qualitativa, em que foi aplicada uma entrevista semiestruturada a 12 professores de Educação Física do ensino médio da cidade de Talca-Chile. Os resultados indicam que essas atividades, entre outras coisas, contribuem para uma maior consciência ambiental por parte dos alunos, possibilitando a realização de diferentes práticas corporais no ambiente natural. Conclui-se que os professores necessitam de maior formação na área, visto que as ACN tournarm-se uma estratégia pedagógica que privilegia a autonomia, a reflexão e o desenvolvimento de valores, questões fundamentais para o desenvolvimento integral de jovens e adolescentes.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The objective is to understand the conceptions that Physical Education teachers have about Activities in Nature (ACN) that occur in the school context. The research is based on the interpretive paradigm with qualitative methodology, in which a semi-structured interview was applied to 12 high school Physical Education teachers in the city of Talca-Chile. The results indicate that these activities, among other things, contribute to a greater environmental awareness on the part of students, enabling the realization of different bodily practices in the natural environment. It is concluded that teachers need more training in the area, as the ACN become a pedagogical strategy that privileges autonomy, reflection and the development of values, fundamental issues for the integral development of young people and adolescents.
  • DIFFICULTY AND DISCRIMINATION PARAMETERS OF THE KTK INSTRUMENT MOTOR TASKS: AN ANALYSIS FROM ITEM RESPONSE THEORY Artigo Original

    Nazário, Patrik Felipe; Ferreira, Luciana; Both, Jorge; Vieira, José Luiz Lopes

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Nas últimas décadas o uso da Teoria de Resposta ao Item (TRI) tem sido implementada devido à complexidade dos cálculos estatísticos que permite analisar com profundidade testes educacionais, questionários e listas de itens aplicados em diferentes áreas como a psicometria, ranking esportivo e pedagogia. A partir dessa premissa este estudo teve como objetivo verificar a adequabilidade das tarefas motoras do KTK analisando o grau de dificuldade e parâmetro de discriminação de cada tarefa motora. Participaram do estudo 385 crianças de 5 a 14 anos. O instrumento avaliado foi o KTK (Körperkoordinationstest für Kinder), composto por quatro tarefas motoras: trave de equilíbrio, saltos monopedais, saltos laterais e transposição de plataformas. As análises foram conduzidas a partir dos dados brutos adquiridos em cada tarefa motora. A fim de verificar a estrutura fatorial da matriz teórica subjacente ao teste, foi realizada uma análise fatorial exploratória seguida da análise fatorial confirmatória. Os parâmetros de dificuldade e discriminação de cada tarefa motora foram analisados a partir do modelo de resposta gradual, fundamentado na teoria de resposta ao item (TRI). Os resultados corroboram com a estrutura fatorial sugerida na versão original do KTK, apresentando apenas um fator, chamado de coordenação motora. Os indicadores da Análise Fatorial Confirmatória (AFC) foram aceitáveis, indicando boa qualidade do modelo ajustado para a amostra. Conclui-se que a análise de TRI evidenciou diferenças nos parâmetros de dificuldade e de discriminação entre as tarefas motoras do KTK, demonstrando a importância de considerar uma ponderação na criação de tabelas normativas de avaliações motoras.

    Abstract in English:

    ABSTRACT In the last decades, the use of Item Response Theory (IRT) has been implemented due to the complexity of statistical calculations that allows for in-depth analysis of educational tests, questionnaires and lists of items applied in different areas such as psychometry, sports ranking and pedagogy. Based on this premise, this study aimed to verify the suitability of the KTK motor tasks analyzing the degree of difficulty and discrimination parameters of each motor task. A total of 385 children aged 5 to 14 years participated in the study. The instrument evaluated was the KTK (Körperkoordinationstest für Kinder), consisting of four motor tasks: balance beam, single-pedal jumps, side jumps and platform transposition. Analyzes were conducted from the raw data acquired in each motor task. In order to verify the factor structure of the theoretical matrix underlying the test, an exploratory factor analysis was performed, followed by a confirmatory factor analysis. The difficulty and discrimination parameters of each motor task were analyzed using the gradual response model, based on the Item Response Theory (IRT). The results corroborate the factor structure suggested in the original version of the KTK, presenting only one factor, called motor coordination. The AFC indicators were acceptable, indicating good quality of the model adjusted for the sample. It is concluded that the IRT analysis evidenced differences in the parameters of difficulty and discrimination between the KTK motor tasks, demonstrating the importance of considering a weighting in the creation of normative tables of motor assessments.
  • MOTIVATIONS FOR ENTERING A PHYSICAL EDUCATION TEACHER TRAINING PROGRAM IN CHILE Original Article

    Soza, María Magdalena Pereda; Lara, Caroll Alejandra Schilling; Carvalho, Ricardo Souza de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Os programas de formação de professores de educação física no Chile têm uma grande demanda por matrículas, e a profissão é reconhecida como uma das mais atrativas para os jovens. A proposta deste estudo é conhecer os motivos que levam jovens chilenos a escolherem o programa de formação de professores de educação física em uma universidade regional, na região de Maule, Chile. A pesquisa foi sequencial mista, pois se caracterizou por uma primeira etapa, onde foram coletados e analisados dados quantitativos, seguida de outra, onde os dados qualitativos foram coletados e interpretados. Na etapa quantitativa do estudo 146 alunos (54 mulheres e 89 homens) responderam a um questionário e na etapa qualitativa 6 alunos (3 homens e 3 mulheres) participaram de uma entrevista de grupo focal. A participação anterior em esportes, o interesse relacionado ao estilo de vida fisicamente ativo e o prazer de ensinar são mostrados nos resultados. Como conclusões, os alunos optam por se matricular em um programa de ensino de educação física motivados por experiências anteriores de esportes e atividades físicas, e o desejo de ensinar valores por meio do esporte..

    Abstract in English:

    ABSTRACT Physical education teacher training programs in Chile have a high demand for enrollment and is recognized as one of the attractive professions for young people. The purpouse of this study is to know the reasons that lead young Chileans to choose the physical education teacher training program at a regional university, in the Maule region, Chile. The research was a mixed sequential one, since it was characterized by a first stage, where quantitative data were collected and analyzed, followed by another, where qualitative data were collected and interpreted. At the quantitative part of the study 146 students (54 female and 89 male) answered a questionnaire, and at the qualitative part 6 students (3 men and 3 women) participated in a focus group interview. Previous participation in sport, interest related to a physically active lifestile, and the pleasure of teaching are shown in the results. As conclusions, the students choose to enroll in a physical education teaching program motivated by previous sports and physical activity experiences, and the desire to teach values through sport.
  • COMPARISON OF AFFECTIVE RESPONSES DURING SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES WITH DIFFERENT RECOVERY TIMES Original Article

    Barbosa, Maria Amanda de Araújo; Moura, Hélcio Maciel de; Santos, Lucas Eduardo Rodrigues; Fernandes, Matheus Santos de Sousa; Henrique, Rafael dos Santos; Damasceno, Vinicius de Oliveira; Santos, Tony Meireles

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo do estudo foi verificar o efeito do tempo de recuperação do exercício nas respostas afetivas durante um treinamento em circuito nas aulas de educação física. Quarenta e seis jovens adolescentes aparentemente saudáveis (vinte e uma meninas), com (12.85 ± 0.94 anos; 49.7 ± 8.93 kg; 1.59 ± 0.08 cm; 19.51 ± 3.28 kg/m2), participaram do estudo. Os participantes foram submetidos a duas aulas de educação física escolar, baseados em modelo de circuitos de mesma intensidade, porém com tempos de recuperação diferentes (2 min e 1 min). O estudo foi realizado em duas fases: base e intervenção. Os dados de Afeto, Ativação e Percepção Subjetiva do Esforço, foram analisados através de testes t pareados, considerando um nível de significância de p < 0,05. A aula com maior tempo de descanso (2 min) proporcionou maior afeto (t(45) = 3.586; p < 0,001) e menor esforço percebido (t(45) = 2.295; p = 0,026). A estratégia de manipulação da intensidade foi efetiva para proporcionar respostas afetivas diferentes, em que a aula percebida como mais intensa resultou no declínio do afeto.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study aimed to verify the effect of exercise recovery time on the affective responses during a circuit training in physical education classes. Forty-six apparently healthy young adolescents (twenty-one girls) (12.85 ± 0.94 years; 49.7 ± 8.93 kg; 1.59 ± 0.08 cm; 19.51 ± 3.28 kg/m2) participated in this study. Were submitted participants for two physical education classes, based on circuited model of the same intensity, but with different recovery times (2 min and 1 min). The study was carried out in two phases: baseline and intervention. Affect, Arousal, and Ratings of Perceived Exertion data were analyzed using paired t-tests, considering a significance level of p < 0.05. The class with longer rest time (2 min) provided greater affection (t(45) = 3.586; p < 0,001) and less perceived effort (t(45) = 2.295; p = 0,026). The intensity manipulation strategy was effective in providing different affective responses, in which classes perceived as more intense, resulting in the decline of affect.
  • GO TANI AND HIS INFLUENCE ON THE KINESIOLOGY FIELD IN THE BRAZILIAN SCIENTIFIC CONTEXT Original Article

    Reis, Rafael Augusto Marques dos; Mattes, Verônica Volski; Souza, Neidiana Braga da Silva; Oliveira, Vinicius Machado de; Brasil, Marcos Roberto; Souza, Juliano de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O presente estudo objetivou agrupar algumas perspectivas sobre a atividade epistemológica de Go Tani no contexto da Educação Física (EF) brasileira, estabelecendo suas contribuições e reflexões a partir da Cinesiologia para a estruturação da graduação e da pós-graduação em Educação Física no Brasil. Trata-se de um estudo bibliográfico e exploratório, o qual priorizou a produção de Tani nas mais variadas plataformas, bem como os materiais que circularam sobre a Cinesiologia na literatura nacional e internacional. Por fim, através da referida revisão teórica, foi possível identificar que o campo da EF é um cenário repleto de disputas e que mesmo com as transformações dos paradigmas que inferem nas alternativas legítimas no contexto científico, as relações que são estabelecidas entre as distintas escolas de pensamento da EF têm eclodido num processo de interincompreensão que contribui com a circularidade de perspectivas e a manutenção de crenças no campo.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study aimed to group some perspectives on Go Tani's epistemological activity in the context of Brazilian Physical Education (PE), establishing his contributions and reflections on Kinesiology for the structuring of undergraduate and graduate Physical Education in Brazil. This is a bibliographical and exploratory study, which prioritized Tani's production on the most varied platforms and the materials that circulated about Kinesiology in national and international literature. Finally, through the theoretical review, it was possible to identify that the PE field is a scenario full of disputes and that even with the transformations of paradigms that infer the legitimate alternatives in the scientific context, the relationships that are established between the different schools of PE thought have erupted in a process of mutual incomprehension that contributes to the circularity of perspectives and the maintenance of beliefs in the field.
  • EFFECT OF VARIED PLYOMETRIC TRAINING IN LAND AND AQUATIC MEDIUM ON ANAEROBIC POWER OF ATHLETES Original Article

    Biswas, Raju; Ghosh, Sandip Sankar

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo do presente estudo foi descobrir o efeito do treinamento pliométrico variado (treinamento pliométrico terrestre, treinamento aquapliométrico e treinamento aquapliométrico com colete ponderado) na potência anaeróbica de atletas escolares. Um total de quarenta e oito (n= 48) atletas escolares de nível distrital foram selecionados aleatoriamente. Todos os sujeitos foram divididos em quatro grupos iguais: i) grupo treinamento pliométrico terrestre (n=12), ii) grupo treinamento aquapliométrico (n=12), iii) grupo treinamento aquapliométrico com colete ponderado (n=12) e iv) grupo controle (n=12). O treino pliométrico variado foi intervencionado durante quatorze semanas nos respectivos grupos de treino. No presente estudo, a potência anaeróbia foi considerada como variável dependente e foi mensurada pelo teste de potência de Margaria-Kalamen. Para fazer inferências estatísticas sobre a potência anaeróbica entre os grupos nas condições pré e pós-intervenção, foi utilizada a ANCOVA, seguida do teste post-hoc de Tukey LSD. A significância das médias foi testada no nível 0,05. Diferentes grupos de treinamento pliométrico melhoraram significativamente em relação ao grupo controle na potência anaeróbica. Portanto, vários treinamentos pliométricos foram encontrados como um meio eficaz para o desenvolvimento da potência anaeróbica. Uma diferença significativa também foi observada entre o grupo de treinamento aquapliométrico com colete ponderado e o grupo de treinamento pliométrico terrestre na potência anaeróbica. No entanto, o resto dos grupos experimentais não diferiram significativamente. O treinamento aquapliométrico com colete ponderado é um método de treinamento mais eficaz do que o treinamento pliométrico terrestre para melhorar a potência anaeróbica dos atletas escolares.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The aim of the present study was to find out the effect of varied plyometric training (land plyometric training, aqua plyometric training and weighted vest aqua-plyometric training) on anaerobic power of school athletes. A total of forty eight (n= 48) district level school athletes were randomly selected. All the subjects were divided into four equal groups: i) land plyometric training group (n=12), ii) aqua plyometric training group (n=12), iii) aqua-plyometric training with weighted vest group (n=12) and iv) control group (n=12). The varied plyometric training was intervened for fourteen weeks in the respective training groups. In the present study, anaerobic power was considered as the dependent variable, and it was measured by Margaria-Kalamen power test. To draw statistical inferences on anaerobic power among the groups in pre and post intervention conditions, ANCOVA was used, followed by Tukey’s LSD post-hoc test. The significance of the means was tested at the 0.05 level. Different plyometric training groups improved significantly with respect to the control group in anaerobic power. Therefore, various plyometric training was found as an effective means for developing anaerobic power. A significant difference was also observed between the aqua-plyometric training with weighted vest group and land plyometric training group in anaerobic power. However, rest of the experimental groups didn’t differ significantly. Aqua-plyometric training with weighted vest is a more effective training method than land plyometric training for improving the anaerobic power of the school athletes.
  • DISCOURSES FROM JUDO TEACHERS OF THE ESPÍRITO SANTO STATE ON PEDAGOGICAL PRACTICES FOR CHILDREN Artigo Original

    Pettersen, Ibsen Lucas; Zandomínegue, Bethânia Alves Costa; Mello, André da Silva

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O artigo tem como objetivo analisar, por meio dos discursos de professores de judô que trabalham com crianças, como eles conduzem as suas práticas de ensino com o público infantil. Trata-se de um estudo descritivo-interpretativo realizado com 33 professores do estado do Espírito Santo. Os dados foram produzidos por meio de questionário enviado pelo Google Forms. Os resultados indicam que os professores enfatizam os aspectos axiológicos, técnicos e o desenvolvimento motor em seus processos de ensino, que apontam para uma concepção universal de infância. Embora utilizem os jogos e as brincadeiras em suas aulas, os discursos sugerem uma apropriação instrumental dessas manifestações lúdicas, com pouco espaço para que as crianças tenham as suas subjetividades, agências e práticas autorais reconhecidas e valorizadas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The article aims to analyze, through the speeches of judo teachers who work with children, how they conduct their teaching practices with children. This is a descriptive-interpretative study carried out with 33 teachers from the state of Espírito Santo. Data were produced through a questionnaire sent by Google Forms. The results indicate that teachers emphasize axiological, technical, and motor development aspects in their teaching processes, which point to a universal conception of childhood. Although they use games and play in their classes, the discourses suggest an instrumental appropriation of these playful manifestations, with little space for children to have their subjectivities, agencies, and authorial practices recognized and valued.
  • PHYSICAL EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN MARINGÁ-PR: CONSTRUCTION AND IMPLEMENTATION OF AN EDUCATIONAL PUBLIC POLICY Original Article

    Silva-Lima, Silvia Bandeira da; Ferreira-Lima, Walcir; Bandeira-Lima, Flávia Évelin; Oliveira, Amauri Aparecido Bassoli de; Kravchychyn, Claudio; Barbosa-Rinaldi, Ieda Parra

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Esta pesquisa objetivou descrever e analisar o processo de estruturação e implementação da Lei nº 8392/2009, do Município de Maringá-PR, que inclui a Educação Física como componente obrigatório no currículo da Educação Infantil. Caracteriza-se como um estudo de caso descritivo e documental, por meio de realização de entrevistas semiestruturadas com o parlamentar responsável pelo projeto de lei e com a pesquisadora, cujo estudo subsidiou o referido projeto; aplicação de questionários a 27 professores de Educação Física atuantes nos Centros Municipais de Educação Infantil; e consulta à legislação e documentos internos da Secretaria Municipal de Educação. A partir das informações obtidas, concluiu-se que o processo analisado ocorreu de forma satisfatória, consolidando a política pública educacional em questão.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This research aimed to describe and analyze the process of structuring and implementing Law No. 8392/2009, of the Municipality of Maringá-PR, which includes Physical Education as a mandatory component in the Early Childhood Education curriculum. It is characterized as both a descriptive case and a documentary study, conducted through semi-structured interviews with the researcher in charge and with the parliamentary author of the Law; questionnaires, applied to 27 Physical Education teachers working at Municipal Child Education Centers; and consultation to the legislation and internal documents of the Municipal Department of Education. From the information obtained, it was concluded that the analyzed process took place in a satisfactory way, consolidating the educational public policy in focus.
  • VOLUNTEER MOTIVATION IN SPORTS EVENTS IN BRAZIL Original Article

    Bavaresco, Gustavo; Santos, Thiago; Mezzadri, Fernando Marinho; Carvalho, Maria José

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo foi analisar as potenciais diferenças nos fatores de motivação de voluntários de acordo com os dados demográficos; sexo, nível de escolaridade e tipo de eventos no Brasil. A Escala de Motivação de Voluntários para Eventos Esportivos Internacionais foi aplicada a voluntários brasileiros por meio de um questionário online. A retrotradução foi usada para garantir a precisão entre as escalas originais. A análise fatorial confirmatória foi utilizada para realizar a adaptação transcultural. MANOVA foi utilizada para comparar diferenças nas variáveis demográficas. Os voluntários foram motivados por dois fatores: Amor ao Esporte e Envolvimento Comunitário. O nível de escolaridade verificou diferenças significativas apenas no fator amor ao esporte. A MANOVA revelou que os voluntários com menor escolaridade (escola primaria e incompleta) possuem níveis de motivação (amor ao esporte) maiores comparado aos voluntários com ensino médio, graduação, mestrado e doutorado. A interação entre sexo e escolaridade indicou diferença significativa no mesmo fator, e a interação sexo e tipo de evento com o fator Envolvimento na Comunidade. Portanto, os resultados identificam algumas diferenças demográficas. Conclui-se que a motivação dos voluntários está atrelada ao amor ao esporte e envolvimento com a comunidade e possui relações com sexo e escolaridade, destacando a importância de investigar as motivações do voluntariado entre os eventos esportivos para promover o desenvolvimento positivo das práticas de gestão, especialmente dos eventos esportivos brasileiros.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The purpose was to analyze the potential differences in the motivation factors of volunteers according to the demographics; sex, level of education, and type of events in Brazil. The Volunteer Motivations Scale for International Sporting Events was administered to Brazilian volunteers via an online survey. Back-translation was used to ensure accuracy between the original scales. Confirmatory factor analysis was used to perform the transcultural adaptation. MANOVA was utilized to compare differences in demographic variables. Volunteers were motivated by two factors: Love of Sports and Community Involvement. The level of education verified significant differences only in the love of sport factor. The MANOVA revealed that the volunteers with a lower level of schooling (incomplete and elementary school) have higher levels of motivation (love for sport) compared to volunteers with high school, undergraduate, master's and PhD degrees. The interaction between sex and level of education indicated a significant difference in the same factor, and the interaction sex and type of event with the factor Community Involvement. Therefore, the results identify some differences in demographics. It is concluded that Volunteers' motivation is linked to the love of sport and involvement with the community and is related to sex and schooling, highlighting the importance of investigating volunteer motivations amongst sports events to promote positive development in management practices, specially to Brazilian sports events.
  • THE FORMATION OF PHYSICAL EDUCATION IN PUBLIC HEALTH IN THE BEST COURSES IN BRAZIL Artigo De Revisão

    Tracz, Eduardo Henrique Casoto; Linder, Juliana Aparecida; Cavazzotto, Timothy Gustavo; Ferreira, Sandra Aires; Silva, Danilo Fernandes da; Queiroga, Marcos Roberto

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo do estudo foi revisar projetos pedagógicos (PP) para identificar a formação do profissional de Educação Física (PEF) (Bacharelado) no contexto de Saúde Pública nos melhores cursos do Brasil. Foram selecionados os 10 melhores cursos de graduação em EF ranqueados em dois sistemas de avaliações nacionais (Exame Nacional de Desempenho na Educação e Ranking Universitário Folha) e as 10 melhores Universidades num ranking internacional (QS World University Rankings). Mediante revisão rápida foram extraídas informações dos PPs de 18 cursos que atenderam aos critérios de inclusão. Trinta e seis disciplinas no contexto de Saúde Pública foram localizadas nas grades curriculares. Em relação a carga horária média menos de 1% da grade eletiva dos cursos era dedicada a disciplinas sobre Saúde Pública. O estudo revelou um cenário de formação de Bacharéis em EF distante do crescimento que a área demonstrou no campo da Saúde Pública nos últimos anos. É importante que os cursos de graduação em EF considerem uma formação específica no contexto da Saúde Pública, de modo a favorecer a consolidação da atuação do PEF e a qualidade do seu serviço na Atenção Primária à Saúde.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The purpose of the study was to review pedagogical projects (PP) to identify the formation of the Physical Education professionals (PEF) in the context of Public Health in the best courses in Brazil. Methods: The 10 best PE undergraduate courses ranked in two national assessment systems were selected (National Education Performance Examination and Folha University Ranking) and the 10 best Universities in an international ranking (QS World University Rankings). Through a quick review, information was extracted from the PPs of 18 courses that met the inclusion criteria. Thirty-six subjects in the context of public health were located in the curricula. Regarding the average workload, less than 1% of the elective course schedule was dedicated to subjects on Public Health. The study revealed a scenario for the formation of Bachelors in PE far from the growth that the area has shown in the field of Public Health in recent years. It is important that PE undergraduate courses consider specific training in the context of Public Health, in order to favor the consolidation of the PEF's performance and the quality of its service in Primary Health Care.
  • PEDAGOGICAL INTERVENTION IN TEAM SPORTS: A SYSTEMATIC REVIEW Review Article

    Mazzardo, Tatiane; Aburachid, Layla Maria Campos; Morales, Juan Carlos Perez; Greco, Pablo Juan

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Analisou-se a produção da literatura com programas de intervenção, aplicados aos esportes coletivos. As bases de dados consultadas quanto ao tema, nos últimos 20 anos, foram o Web of Science, Scielo e PubMed. Utilizou-se as diretrizes PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-analyses) com as palavras-chave: jogo coletivo e jogos esportivos coletivos, associados aos termos: modelos de ensino, ensino do esporte, ensino-aprendizagem-treinamento, intervenção pedagógica, desempenho tático-técnico e processos cognitivos, nos idiomas português, inglês e espanhol. Após triagem com critérios definidos, 39 manuscritos foram selecionados para compor a amostra. A análise descritiva apontou que os anos de 2016 e 2018 apresentou maior quantitativo de publicações (17,95% cada ano); a língua inglesa a mais utilizada nas publicações (69,24%); as modalidades futebol e basquetebol compreenderam o maior número de trabalhos (25,64% e 17,95%, respectivamente); os programas de ensino abrangeram entre 5 e 54 sessões de aula; a amostra dos estudos com escolares foi a mais eleita (64,1%); a maioria dos programas de ensino centrou-se na tática; e as principais variáveis analisadas foram conhecimentos táticos, desempenho tático-técnico e habilidades específicas. Na produção de literatura analisada observou-se uma tendência nos últimos 10 anos à aplicação de programas de ensino dos esportes com abordagens táticas e ainda alterar e/ou agregar conteúdos a esses modelos, com o intuito de potencializar o desenvolvimento de alunos/atletas. Essas mudanças deixam abertas as reflexões sobre possíveis alterações de orientação docente na práxis no ensino-aprendizagem dos esportes coletivos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The production of literature with intervention programs was analyzed, applied to team sports. The databases consulted on the subject, in the last 20 years, were the Web of Science, Scielo and PubMed. The PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-analyses) guidelines were used with the keywords: team sports and team sports games, associated with the terms: teaching models, sports teaching, teaching-learning-training, pedagogical intervention, tactical-technical performance and cognitive processes, in Portuguese, English and Spanish. After screening with defined criteria, 39 manuscripts were selected to compose the sample. The descriptive analysis showed that the years 2016 and 2018 presented a higher number of publications (17.95% each year); the English language most used in publications (69.24%); football and basketball have comprised the highest number of studies (25.64% and 17.95%, respectively); the teaching programs spanned between 5 and 54 class sessions; the sample of studies with schoolchildren was the most chosen (64.1%); most teaching programs focused on tactics; and the main variables analyzed were tactical knowledge, tactical-technical performance and specific skills. In the production of literature analyzed, there was a tendency in the last 10 years to apply sports teaching programs with tactical approaches and also change and/or add content to these programs, in order to enhance the development of students/athletes. These changes leave open reflections on possible changes in teacher guidance in the praxis in teaching-learning of team sports.
  • EXERCISE AS PART OF CANCER CARE: SCIENTIFIC EVIDENCE WITHIN THE BRAZILIAN CONTEXT Opinion Article

    Deminice, Rafael

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Sabe-se hoje que a atividade e o exercício físico são capazes de prevenir o aparecimento de diferentes tipos de câncer, aumentar a sobrevida e a qualidade de vida, além de amenizar os efeitos adversos causados pelo câncer e seu tratamento. Assim, a recomendação atual é que todo indivíduo com câncer deve ser encorajado a manter-se ativo, iniciar a prática de exercícios ou continuar se exercitando após o diagnóstico da doença, ao contrário da recomendação de 20 anos atrás de “descansar e evitar esforços físicos”. De fato, o exercício físico é considerado hoje, uma ferramenta completa, barata, isenta de efeitos colaterais, segura e relativamente simples de ser incorporada no contexto do tratamento do câncer. Entretanto, o Brasil não tem contribuído e não está inserido na agenda para transformar o exercício físico como parte do tratamento oncológico. Esta revisão de literatura tem o objetivo de apresentar as principais evidências científicas sobre uso do exercício físico nas diversas fases do tratamento do câncer e as mais recentes contribuições para o desenvolvimento da prescrição do exercício físico em pacientes oncológicos, além de discutir os principais desafios e perspectivas futuras para a área de exercício físico em oncologia, considerando o contexto brasileiro.

    Abstract in English:

    ABSTRACT It is now well-known that physical activity and exercise are both able to prevent the appearance of different types of cancer, increase survival, improve quality of life and attenuate the adverse effects caused by cancer and its treatment. Therefore, the current recommendation is that every cancer survivor must be encouraged to stay active, begin or keep exercising after the cancer diagnosis, contrary to the recommendation of 20 years ago to “rest and avoid physical efforts”. In fact, physical exercise is now recognized as a reliable, inexpensive, adverse effect-free, safe and relatively simple tool to be incorporated into the context of cancer treatment. However, Brazil has not contributed and is not part of the agenda to make exercise as a standard in cancer care. This literature review aims to present the scientific evidence of the use of physical exercise in the different stages of cancer treatment and the most recent contributions to the development of exercise prescription for people with cancer. In addition, I will discuss the main challenges and future perspectives for the area of exercise oncology, considering the Brazilian context.
  • THE TWO SIDES OF SEDENTARY BEHAVIOR Opinion Article

    Costa, Bruno Gonçalves Galdino da; Chaput, Jean-Philippe; Silva, Kelly Samara

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O comportamento sedentário (CS) se tornou prevalente entre vários grupos populacionais em todas as partes do mundo. O aumento em CS é alarmante, já que este comportamento é associado com desfechos adversos em saúde. Com avanço da tecnologia, a relação de indivíduos com CS se torna cada vez mais complexa, e instrumentos disponíveis, teorias, e o desenvolvimento de pesquisa encaram desafios para se equiparar com esta evolução. Quatro tópicos sobre pesquisa em CS são discutidos neste artigo de opinião: (i) avanços na tipologia e mensuração; (ii) impacto na saúde de indicadores quantitativos e qualitativos de CS; (iii) o lado bom do CS; e (iv) desafios e direções futuras em estudos neste campo do conhecimento. Este artigo de opinião oferece algumas provocações baseadas em limitações de pesquisas contemporâneas, seus avanços, e suas lacunas. Alguns desafios em pesquisa com CS e recomendações são compiladas, e outras podem ser inferidas das crescentes evidências científicas relacionadas a CS entre diferentes campos do conhecimento.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Sedentary behavior (SB) has become a prevalent behavior amongst several population subgroups worldwide. This increase in SB is alarming, as this behavior has been associated with several adverse health outcomes. With the advancement of technology, the relationship of individuals with SB has become increasingly complex, and available instruments, theories, and research face challenges to keep up with this evolution. Four issues regarding research on SB are discussed in this opinion article: (i) advances in its typology and measure; (ii) health impact of quantitative and qualitative indicators of SB; (iii) the good side of SB; and (iv) challenges and future directions of studies in this field of knowledge. This opinion article raises some questions based on the limitations of current research with its advances and gaps. Some challenges and research recommendations are compiled, and other can be drawn from the ever-growing scientific evidence related to SB across different fields.
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