Abstract in Portuguese:
RESUMO Devido à pandemia da COVID-19, os projetos de orientação de atividade física (AF) tiveram que adaptar suas atuações para o formato remoto. O objetivo deste estudo foi avaliar os efeitos de uma intervenção remota de AF no risco cardiovascular e na aptidão física em participantes desses projetos. Para isso, 29 participantes do Projeto Exercício e Coração (66±5 anos) foram orientados a realizar, 2 caminhadas, 1 videoaula de exercícios aeróbicos e 2 videoaulas de exercícios de força muscular por semana, sendo cada atividade realizada por 30 min e em intensidade moderada. No início e após 8 semanas, foram medidos marcadores de risco cardiovascular e de aptidão física, que foram comparados por testes t-student ou Wilcoxon, considerando-se p≤0,05. Comparando-se as avaliações pré e pós-intervenção, houve redução da circunferência da cintura (95,9±11,3 vs. 94,7±11,3 cm, p=0,013) e aumento da capacidade cardiorrespiratória (117±21 vs. 123±23 passos, p=0,019), da força dos membros superiores (23±6 vs. 25±6 repetições, p=0,003), da resistência abdominal (20±9 vs. 22±10 repetições, p=0,002) e da aptidão física geral (-0,04±3,55 vs. 1,30±4,10, p=0,000). Em conclusão, a intervenção remota aumentou a aptidão física geral, aumentando a capacidade cardiorrespiratória, a força e a resistência muscular, além de reduzir a obesidade central.Abstract in English:
ABSTRACT Due to the COVID-19 pandemic, the projects that offer guidance for physical activity (PA) had to be adapted to the remote format. This study aimed at assessing the effects of a remote PA intervention on the cardiovascular risk and physical fitness of the individuals engaged in these projects. Thus, 29 participants of the Brazilian project known as Projeto Exercício e Coração (Exercise and Heart Project) (66±5 years) were instructed to perform 2 walking sessions, 1 aerobic exercise video class and 2 muscle strength video classes per week with each activity lasting 30 min and performed at moderate intensity. At baseline (pre) and after 8 weeks (post), markers of cardiovascular risk and physical fitness were evaluated and compared by using paired t-tests or Wilcoxon signed rank tests considering p≤0.05. When comparing pre- and post-intervention evaluations, there was a significant reduction in waist circumference (95.9±11.3 vs. 94.7±11.3 cm, p=0.013) and significant increases in cardiorespiratory fitness (117±21 vs. 123±23 steps, p=0.019), upper limb strength (23±6 vs. 25±6 repetitions, p=0.003), abdominal endurance (20±9 vs. 22±10 repetitions, p= 0.002) and overall physical fitness (-0.04±3.55 vs. 1.30±4.10, p=0.000). In conclusion, the remote intervention improved general physical fitness, increasing cardiorespiratory fitness, muscle strength and endurance, in addition to reducing central obesity.Abstract in Portuguese:
RESUMO Objetivo: Avaliar a concordância e validade entre os percentuais de gordura corporal estimados usando medidas antropométricas e pletismografia por deslocamento de ar (PDA). Métodos: Um estudo transversal foi conduzido em 118 adolescentes (60 meninas) com idade entre 10 e 14 anos (x̄=12,19, dp=1,18). Os adolescentes foram classificados como eutróficos ou com sobrepeso de acordo com o índice de massa corporal (peso/altura2) (x̄=20,12, dp=3,56). Medidas de dobras cutâneas (tríceps e panturrilha medial) foram coletadas e utilizadas para estimar a gordura corporal relativa pela equação de Slaughter. A PDA foi utilizada como método de referência para a estimativa da gordura corporal relativa. A concordância entre os métodos de medida de gordura corporal (antropometria × PDA) foi analisada pelo método de Bland-Altman. O erro médio (EM) foi calculado subtraindo o percentual de gordura corporal estimado pela equação de Slaughter do percentual de gordura corporal estimado pela PDA. A validade foi testada com o coeficiente de correlação de concordância (CCC). Resultados: Não houve concordância entre os métodos, independente do sexo e status de peso. Para meninos com excesso de peso (EM = 4,52; p = 0,007), meninas eutróficas (EM = 6,37; p < 0,001) e meninas com excesso de peso (EM = 5,55; p < 0,001), a equação de Slaughter resultou em superestimação da gordura corporal comparada com PDA. As equações de dobras cutâneas não demonstraram validade quando comparadas ao PDA. Conclusão: As equações de dobras cutâneas de Slaughter não demonstraram concordância e validade em comparação com PDA em ambos os sexos ou status de peso. As equações de dobras cutâneas devem ser utilizadas com cautela e, sempre que possível, acompanhada de outros indicadores de composição corporal.Abstract in English:
ABSTRACT Objective: Assess the agreement and validity between relative body fat percentages estimated using anthropometric measurements and air displacement plethysmography (ADP). Methods: A cross-sectional study was conducted on 118 adolescents (60 females) aged 10 to 14 years (x̄=12.19, sd=1.18). Adolescents were classified as eutrophic or with overweight according to body mass index (body weight/height2) (x̄=20,12, sd=3,56). Measurements of skinfold thickness (triceps and medial calf) were collected and used to estimate relative body fat by the Slaughter equation. ADP was used as a reference method for the estimation of relative body fat. Agreement between body fat measurement methods (anthropometry × ADP) was analyzed by the Bland-Altman method. The mean error (ME) was calculated by subtracting the body fat percentage estimated by the Slaughter equation from the body fat percentage estimated by ADP. Validity was tested with the concordance correlation coefficient (CCC). Results: There was no agreement between the methods, regardless of sex and weight status. For boys with overweight (ME = 4.52; p = 0.007), eutrophic girls (ME = 6.37; p < 0.001), and girls with overweight (ME = 5.55; p < 0.001), the Slaughter equation resulted in overestimation of body fat compared with ADP. Skinfold equations did not demonstrate validity when compared with ADP. Conclusion: Slaughter's skinfold equations did not demonstrate agreement and validity compared with ADP in either sex or weight status. Skinfold equations should be used with caution and, whenever possible, in combination with other body composition indicators.Abstract in Portuguese:
RESUMO A discussão sobre os fatores que podem influenciar a qualidade de vida (QV) de professores de Educação Física é importante no cenário atual de transformações sociais acelaradas que refletem no contexto educacional. Com o objetivo de verificar a associação entre QV e características sociodemográficas, aplicou-se questionários de dados sociodemográficos e de qualidade de vida (Whoqol-bref) a 298 professores de Educação Física da educação básica da região da Grande Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Utilizou-se no tratamento de dados, os testes Qui-quadrado, Mann-Whitney e Kruskal Wallis, com post hoc de Dunn (p<0,05). Os professores de Educação Física apresentaram escores regulares na QV geral, maiores valores de escores no domínio das relações sociais e menores valores no domínio físico. As características como sexo, ciclos vitais, tempo de serviço na rede, turno de trabalho, número populacional e Índice de Desenvolvimento Humano dos municípios foram associados à QV geral e aos domínios físico, psicológico e ambiental. Conclui-se que a QV está associada as características sociodemográficas dos professores de Educação Física e que estas devem ser levadas em considerações no planejamento e na gestão educacional no ensino básico.Abstract in English:
ABSTRACT Based on the current scenario of accelerating social changes that reflect on the educational context, the discussion on the factors that might influence the quality of life (QOL) of Physical Education teachers is important. With the purpose of evaluating the association between QOL and sociodemographic characteristics, questionnaires on socio-demographic data and quality of life (WHOQOL-bref) were applied to 298 Physical Education teachers of Basic Education in Grande Florianópolis mesoregion, state of Santa Cantarina, Brazil. The Chi-square, Mann-Whitney and Kruskal Wallis tests with Dunn’s post hoc method (p <0.05) were used for data analysis. The Physical Education teachers showed regular scores related to the general QOL; higher values for the social relations domain and lower ones for the physical domain. Some characteristics, such as sex, vital cycles, length of service in the school system, work shift, population number and the Human Development Index (HDI) of the municipalities were correlated with general QOL, as well as with the physical, psychological and environmental domains. It is concluded that QOL is associated with the socio-demographic characteristics of Physical Education teachers; thus, this should be taken into consideration when thinking of educational planning and management in Basic Education.Abstract in Portuguese:
RESUMO O objetivo deste estudo foi analisar as concepções e princípios de prática de liderança de treinadores de alta performance do futebol brasileiro. Participaram do estudo, por meio de entrevistas semiestruturadas, cinco treinadores de futebol masculino que já atuaram na 1ª divisão brasileira, conquistando títulos estaduais e nacionais e com experiência em equipes e seleções estrangeiras. As principais evidências apontam para competências gerais, estratégias de gestão, conhecimento profissional, princípios e valores individuais. Conclui-se que os treinadores possuem conhecimento processual tácito instintivo que resulta numa filosofia de liderança desconexa e competências interpessoais mais evidentes. Sugere-se que os treinadores utilizem o modelo trifásico de eficácia de liderança e a prática da reflexão sistematiza de forma a potenciarem a sua eficácia de liderança.Abstract in English:
ABSTRACT The aim of this study was to analyze the conceptions and leadership principles of high-performance coaches in Brazilian soccer. Participants were five male soccer coaches who have worked in the Brazilian first division, winning state and national titles, and having experience in international teams. Semi-structured interviews were performed. Main evidences show several competencies, management strategies, professional knowledge, principles, and personal values. We concluded that the coaches have tacit instinctive procedural knowledge that results in a disconnected leadership philosophy and interpersonal knowledge more evident. It is suggested that coaches use the three-phase leadership model and the practice of systematic reflection in order to enhance their leadership effectiveness.Abstract in Portuguese:
RESUMO Contexto: As motivações para a participação desportiva podem ser intrínsecas, extrínsecas ou mesmo amotivacionais. Poucos estudos sobre a participação de adultos em AF foram encontrados no contexto libanês. Este estudo tem como objetivos: a) investigar diferenças significativas na motivação para a prática desportiva em função do género, idade, profissão e tempo de prática, e b) investigar os motivos da prática desportiva que melhor discriminaram entre essas variáveis. Material e métodos: A versão árabe da Sport Motivation Scale foi coletada eletronicamente de 531 voluntários praticantes regulares de AF nos últimos seis meses. Gênero, ocupação, estado civil e tempo de atuação foram analisados por meio do teste U de Mann-Whitney e do teste de Kruskal Wallis com nível de significância de 0,05. Resultados: As subescalas de motivação interna (particularmente a intenção de realizar) foram os motivos mais influentes para ambos os sexos. Uma diferença significativa entre os gêneros foi relatada nas subescalas de motivação extrínseca e amotivação. Além disso, idade, ocupação, estado civil e tempo de prática mostram diferenças significativas nos fatores de motivação dependentes ou independentes da distribuição por gênero (p<0,05). Conclusão: não houve diferenças significativas na motivação intrínseca para a prática desportiva entre os sexos. Outros fatores, por outro lado, tiveram um impacto substancial. Contribuição da pesquisa: esses achados pretendem contribuir para uma melhor compreensão das diferenças na motivação para participar da AF e auxiliar na sua promoção entre adultos libaneses.Abstract in English:
ABSTRACT Background: Sports participation motivations can be intrinsic, extrinsic, or even amotivational. Few studies on adult participation in PA have been found in the Lebanese context. This study aims to: a) investigate significant differences in sports participation motivation across gender, age, occupation, and time of practice, and b) investigate sports participation motives that discriminated the best between those variables. Material and methods: The Arabic version of the Sport Motivation Scale was collected electronically from 531 volunteers practicing regular PA for the last six months. Gender, occupation, marital status, and time of practice were all analyzed using Mann-Whitney U test and the Kruskal Wallis Test with 0.05 as level of significance. Results: Internal motivation subscales (particularly the intention to accomplish) were the most influential motives for both genders. A significant difference across gender was reported in the extrinsic motivation and amotivation subscales. Furthermore, age, occupation, marital status, and time of practice show significant differences in motivation factors either dependent or regardless of gender distribution (p<0.05). Conclusion: no significant differences in the intrinsic motivation for sports participation between genders. Other factors, on the other hand, had a substantial impact. Research contribution: these findings are intended to contribute to a better understanding of differences in motivation for participating in PA and to aid in its promotion among Lebanese adultsAbstract in Portuguese:
RESUMO Objetivo: Verificar a influência dos diferentes tempos de intervalo entre os sprints no desempenho dos atletas de futsal amadores. Métodos: 10 indivíduos, homens, atletas de futsal amadores (Idade: 21,5 ± 1,6; Peso: 72,4 ± 6,88; Altura: 1,72 ± 0,05; IMC: 24,3 ± 1,2; Gordura%: 13,7 ± 3,3, VO2peak: 49,1 ± 10,5) participou no estudo. Os indivíduos foram selecionados aleatoriamente para realizar sessões com sprints (10 conjuntos 20 m) com diferentes tempos de pausa de 15 (S15), 30 (S30) e 60 (S60) segundos. Para análise do desempenho, a velocidade (km/h) aplicada a cada sprint foi utilizada e monitorizada por um dispositivo com uma fotocélula (CEFISE Biotecnologia Esportiva®). Resultados: Houve uma interação entre velocidade e tempo de intervalo (p = 0,000). Para a condição S15, observou-se uma maior redução no desempenho (p ≤ 0,05), enquanto para S30 e S60, não se observou qualquer redução significativa no desempenho (p > 0,05). Os dados para a área sob a curva mostraram uma diferença significativa (p = 0,000), onde o intervalo de 60 s (S60) foi mais longo em comparação com os valores de 30 (S30) (p = 0,000) e 15 s (S15) (p = 0,000). No entanto, não houve diferenças significativas entre os dados de 30 e 15 s (p = 0,248). Conclusão: Um intervalo de tempo mais curto (15 s) entre sprints repetidos pode afetar significativamente o desempenho em comparação com os intervalos mais longos (30 e 60 s), mas todas as condições aqui testadas podem ser positivas para a melhoria do desempenho, principalmente nos desportos que exigem ações motoras rápidas e eficientes, tais como o futsal.Abstract in English:
ABSTRACT Objective: Verify the influence of different break times between sprints on the performance of amateur futsal athletes. Methods: 10 individuals, men, amateur futsal athletes (Age: 21.5 ± 1.6; Weight: 72.4 ± 6.88; Height: 1.72 ± 0.05; BMI: 24.3 ± 1.2; Fat%: 13.7 ± 3.3, VO2peak: 49.1 ± 10.5) participated in the study. Individuals were randomly selected to perform sessions with sprints (10 sets 20 m) with different pause times of 15 (S15), 30 (S30) and 60 (S60) seconds. For performance analysis, the speed (km / h) applied to each sprint was used and monitored by a device with a photocell (CEFISE Biotecnologia Esportiva®). Results: There was an interaction between speed and interval time (p = 0.000). For condition S15, a greater reduction in performance was observed (p ≤ 0.05), while for S30 and S60, no significant reduction in performance was observed (p > 0.05). The data for the area under the curve showed a significant difference (p = 0.000), where the interval of 60 s (S60) was longer compared to the values of 30 (S30) (p = 0.000) and 15 s (S15) (p = 0.000). However, there were no significant differences between the 30 and 15 s data (p = 0.248). Conclusion: A shorter time (15 s) interval between repeated sprints can significantly affect performance compared to longer breaks (30 and 60 s), but all the conditions tested here can be positive for the improvement of performance, mainly in sports that demand fast and efficient motor actions such as futsal.Abstract in Portuguese:
RESUMO Este estudo teve como objetivo desenvolver um teste para mensurar o desempenho de atletas. No teste foram examinados os seguintes itens: lógica, conteúdo, construto, validade de critério, bem como confiabilidade. Três especialistas em voleibol de praia avaliaram o quão bem o teste avalia a precisão da habilidade de arremesso de acordo com seu julgamento (validade lógica). Um grupo de oito especialistas em vôlei de praia analisou o teste e o classificou em uma escala de 1 a 7 quanto à relevância do conteúdo como medida de precisão do atleta de vôlei de praia, a pontuação média foi calculada em 6,75 (DP=0,46) (validade de conteúdo). A amostra foi constituída por 60 jogadores de vôlei de praia divididos em três grupos: novatos, intermediários e experientes foram convidados a realizar o teste em dois dias separados. Uma ANOVA de uma via entre os três grupos foi realizada, o que indicou que as pontuações médias dos três grupos diferiram significativamente (p<0,001 para ambos os dias): os especialistas obtiveram melhores pontuações do que os intermediários que, por sua vez, pontuaram melhor do que os novatos (validade de construção). As pontuações dos atletas foram correlacionadas com seu nível de proficiência, usando o teste de correlação de Pearson, indicando correlação muito alta e positiva (Dia-1: r=0,956, n=60, p<0,001; Dia-2: r=0,953, n=60, p<0,001) (validade de critério). O coeficiente de correlação intraclasse foi calculado entre o Dia-1 e o Dia-2 e foi igual a 0,980 para medidas médias (p<0,001) e 0,961 para medidas isoladas (p<0,001). Em conclusão, os requisitos de lógica, conteúdo, construto, validade de critério e confiabilidade foram atendidos. Portanto, o teste de ataque de tiro de linha pode ser usado como um instrumento de medida válido e confiável para avaliar o desempenho de atletas de vôlei de praia.Abstract in English:
ABSTRACT This study aimed to develop a test for measuring athletes’ performance. Logical, content, construct, criterion validity, as well as reliability, were examined. Three beach volleyball experts evaluated how well the test evaluates the shot skill accuracy according to their judgment (logical validity). A group of eight beach volleyball experts analyzed the test and rated it on a scale of 1 to 7 regarding the relevance of the content as a measure of beach volleyball athlete’s accuracy, the average score was calculated at 6.75 (SD=0.46) (content validity). 60 beach volleyball players divided into three equal groups of novices, intermediates, and experts were asked to undergo the test on two separate days. A one-way ANOVA between the three groups was performed, which indicated that the mean scores of the three groups differed significantly (p<0.001 for both days): experts achieved better scores than intermediates who in turn scored better than novices (construct validity). The athletes’ scores were correlated with their proficiency level, using the Pearson Correlation test, which indicated very high positive (Day-1: r=0.956, n=60, p<0.001; Day-2: r=0.953, n=60, p<0.001) (criterion validity). The intraclass correlation coefficient was calculated between Day-1 and Day-2 and was found equal to 0.980 for average measures (p<0.001) and 0.961 for single measures (p<0.001). In conclusion, the requirements for logical, content, construct, criterion validity, and reliability have been met. Therefore, the line shot attack test can be used as a valid and reliable measurement instrument for evaluating the performance of beach volleyball athletes.Abstract in Portuguese:
RESUMO O ambiente escolar tem contribuído no processo de desenvolvimento esportivo, especialmente pela oferta diversificada de atividades nas aulas de Educação Física e em projetos extracurriculares voltados às modalidades esportivas. O trabalho realizado com as equipes escolares de voleibol no estado de Santa Catarina tem sido altamente reconhecido ao longo dos anos, porém há poucas evidências sobre as escolas que têm contribuído na formação de jogadores de voleibol no cenário catarinense. Assim, o objetivo do estudo foi caracterizar as escolas participantes dos Jogos Escolares de Santa Catarina (JESC) de voleibol. Realizou-se a análise documental dos boletins dos JESC disponibilizados pela Fundação Catarinense de Esporte (FESPORTE). As evidências revelaram que os estabelecimentos de ensino com maiores participações e conquistas, em ambas as categorias investigadas, são escolas de educação básica da rede estadual, seguidas pelas instituições de ensino da rede privada e, em menor número, por escolas municipais. Enquanto na categoria feminina as escolas estão localizadas em sua grande maioria nas regiões Leste-Norte e Sul, na categoria masculina concentram-se na região Centro-oeste, especialmente em cidades de pequeno e médio porte, com elevado Índice de Desenvolvimento Humano (IDH).Abstract in English:
ABSTRACT The school environment has contributed to the sports development process, especially due to the diversified offer of activities in Physical Education classes and extracurricular projects focused on sports. The work done with school volleyball teams in the state of Santa Catarina has been highly recognized over the years, but there is little evidence about schools that have contributed to the training of volleyball players in the Santa Catarina scenario. Thus, this study aimed to characterize the schools participating in the Jogos Escolares de Santa Catarina (JESC, Santa Catarina School Games) of volleyball. The documentary analysis of the JESC bulletins provided by the Fundação Catarinense de Esporte (FESPORTE, Santa Catarina Sports Foundation) was carried out. The evidence revealed that the educational establishments with the highest participation and achievements in both categories investigated were basic education schools of the state school system, followed by private educational institutions and, to a lesser extent, municipal schools. While in the women's group, the schools were mostly located in the East-North and South regions, in the men's group, they were concentrated in the Midwest region, especially in small and medium-sized cities with high Human Development Indices (HDIs).Abstract in Portuguese:
RESUMO Este artigo investigou as experiências de 25 professores de educação física (EF) de escolas públicas e privadas em Angeles City, Filipinas, durante a pandemia de COVID-19. O estudo constatou que muitos professores de educação física enfrentaram vários desafios, hesitaram e ficaram inseguros em ensinar educação física durante a pandemia. Além disso, muitos professores de educação física receberam atribuições e responsabilidades não pedagógicas, o que aumentou sua carga de trabalho. O estudo destaca a importância de equipar os professores com as habilidades e conhecimentos necessários para se adaptar às novas modalidades de ensino e aprendizagem durante a pandemia e fornecer suporte aos professores de EF durante esse período desafiador. O artigo conclui sugerindo que pesquisas futuras poderiam investigar as estratégias e abordagens específicas que têm sido mais eficazes para ajudar os professores de educação física a superar os desafios que enfrentam no ensino durante a pandemia e os efeitos de longo prazo da pandemia no ensino e aprendizagem de atividades físicasAbstract in English:
ABSTRACT This paper reports on a study that investigated the experiences of 25 physical education (PE) teachers from public and private schools in Angeles City, Philippines, during the COVID-19 pandemic. The study found that many PE teachers encountered various challenges and were hesitant and unconfident about teaching PE during the pandemic. Additionally, many PE teachers were given non-teaching assignments and responsibilities, which added to their workload. The study highlights the importance of equipping teachers with the necessary skills and knowledge to adapt to the new teaching and learning modalities during the pandemic and providing support for PE teachers during this challenging time. The paper concludes by suggesting that future research could investigate the specific strategies and approaches that have been most effective in helping PE teachers overcome the challenges they face in teaching during the pandemic and the long-term effects of the pandemic on the teaching and learning of physical education.Abstract in Portuguese:
RESUMO Com o objetivo de realizar o processo de validação e reprodutibilidade do Protocolo de Avaliação do Comportamento Tático Individual de atletas de Futebol (PADTI), foi realizado um estudo dividido em três etapas: I) elaboração do PADTI; II) validação lógica, de conteúdo e constructo e; III) reprodutibilidade. O PADTI foi elaborado com base nos 8 princípios táticos fundamentais do futebol, os quais foram inseridos em uma planilha do programa Microsoft Excel®, utilizada para coletar, armazenar e processar as ações táticas dos atletas de futebol durante o jogo. O processo de validade do PADTI, foi realizado por 8 profissionais, por meio de uma planilha para contabilizar os itens utilizando-se de uma escala likert (5 pontos). A reprodutibilidade foi realizada em dois momentos com intervalo de 15 dias, utilizando como amostra os comportamentos táticos dos atletas da seleção brasileira, durante uma partida de futebol da copa do mundo de 2018. O PADTI foi aprovado pela maioria dos avaliadores especialistas, com índice de validade (IV) de 90%. Não foram observadas diferenças significantes entre as repostas dos avaliadores (χ²=12,199; p = 0,094). Os valores de correlação intraclasse (ICC) foram superiores a 0,814 (IC: 95%: 0,251 - 0,954; p< 0,001) e os valores de Alpha de Cronbach foram superiores a α= 0,814. Os resultados indicaram que o PADTI é uma metodologia válida e útil para avaliação do desempenho tático de atletas de futebol em situação de jogo.Abstract in English:
ABSTRACT In order to carry out the process of validation and reproducibility of the Protocol for the Assessment of Individual Tactical Behavior of Soccer athletes (PADTI), a study was carried out divided into three stages: I) preparation of the PADTI; II) logical, content and construct validation and; III) reproducibility. The PADTI was developed based on the 8 fundamental tactical principles of soccer, which were inserted in a Microsoft Excel® spreadsheet, used to collect, store and process the tactical actions of soccer players during the game. The PADTI validity process was performed by 8 professionals, using a spreadsheet to account for items using a Likert scale (5 points). Reproducibility was carried out in two moments with an interval of 15 days, using as a sample the tactical behaviors of the athletes of the Brazilian team, during a soccer match of the 2018 world cup. validity (IV) of 90%. There were no significant differences between the responses of the evaluators (χ² = 12.199; p = 0.094). The intraclass correlation (ICC) values were greater than 0.814 (CI: 95%: 0.251 - 0.954; p <0.001) and Cronbach's Alpha values were greater than α = 0.814. The results indicated that the PADTI is a valid and useful methodology for assessing the tactical performance of soccer players in a game situation.Abstract in Portuguese:
RESUMO O presente estudo teve por objetivo verificar se o tamanho dos municípios em que os atletas brasileiros de rendimento nascem ou residem gera influência na obtenção de subsídio pelo governo federal, além de apontar se fatores como índices de desenvolvimento humano, densidade demográfica e investimento municipal no esporte também exercem influência. A amostra consistiu em 2033 municípios brasileiros que apresentaram atletas nascidos ou residentes contemplados pelo programa de incentivo brasileiro Bolsa-Atleta. Por meio da análise, pode-se verificar que o tamanho dos municípios influência na quantidade e no nível de bolsa obtido, demonstrando que quanto menor o tamanho da população, menor a chance de se obter um nível mais alto de bolsa. Além disto, pode-se notar que fatores como índices de desenvolvimento humano, densidade demográfica e investimento no esporte exercem influência na aquisição de bolsas pelos atletas, principalmente, por parte de atletas residentes, o que evidencia uma migração esportiva interna no país.Abstract in English:
ABSTRACT This study aimed to verify whether the size of municipalities in which Brazilian high-performance athletes are born or live influences the federal government subsidy, in addition to pointing out whether factors such as human development index, demographic density and municipal investment in sports also exert influence. The sample consisted of 2,033 Brazilian municipalities that had athletes, born or resident, receiving the Brazilian incentive Bolsa-Atleta program. The size of municipalities influences the amount and level of grant obtained, demonstrating that the smaller the population size, the lower the chance of obtaining a higher grant level. In addition, factors such as human development index, demographic density and investment in sport influence the acquisition of grants by athletes, mainly by resident athletes, which shows an internal sports migration in the country as a result.Abstract in Portuguese:
RESUMO O objetivo deste artigo foi analisar os primeiros passos da recém-criada Federação Paraense de Luta Marajoara (FPLM), e compreender quais os possíveis impactos de sua governança na escolarização e esportivização desta luta. Nesta pesquisa, de cunho qualitativo, a técnica utilizada para a reunião dos dados foi a entrevista não diretiva. Os participantes da pesquisa foram dois membros da FPLM. Constatou-se que a FPLM como instituição autoreguladora estrutura suas propostas de escolarização e esportivização em um contexto de governança esportiva centralizada, estabelecendo-se como detentora de um monopólio sobre a Luta Marajoara ao idealizar intenções voltadas ao impulsionamento local e regional dessa luta brasileira. Contudo, a pesquisa conclui que o longo caminho de “combate” da FPLM se dará entre sua concepção prática autoreguladora em contraste ao sentido crítico e democrático para o reconhecimento da Luta Marajoara.Abstract in English:
ABSTRACT The aim of this article was to analyse the first steps of the recently created Paraense Federation of Marajoara Wrestling (FPLM), and to understand the possible impacts of its governance on the schooling and sportivization of this practice. In this qualitative research, the technique used to gather the data was a non-directive interview. The research participants were two members of the FPLM. It was found that the FPLM as a self-regulating institution structures its proposals for schooling and sportivization in a context of centralized sports governance, establishing itself as the holder of a monopoly on the Marajoara Wrestling by idealizing intentions aimed at the local and regional boost of this Brazilian wrestling. However, the research concludes that the FPLM’s long “combat itineraries” will take place between its self-regulating practical conception in contrast to the critical and democratic sense for the recognition of the Marajoara Wrestling.Abstract in Portuguese:
RESUMO Esse estudo teve por objetivo avaliar o efeito da padronização dos critérios de observação e de avaliação da técnica da braçada do nado crawl na confiabilidade inter e intra avaliadores para uma proposta de lista de observação. Dois professores e dois treinadores de natação competitiva com formação acadêmica diferentes foram responsáveis por avaliar a técnica da braçada do nado crawl de 44 nadadores por meio de vídeo. Cada nadador realizou um percurso de 25m em velocidade confortável tendo seu deslocamento gravado nos planos lateral e frontal, ambos submersos e fora d’água, nos 10 m finais da piscina. No percurso de filmagem os nadadores não realizaram a respiração lateral. Somente o movimento realizado pelo braço direito foi foco de observação dos avaliadores e com base em uma lista de verificação. Após as filmagens os avaliadores participaram de três etapas: na primeira etapa houve uma intervenção para padronização dos critérios de observação e de avaliação. Na segunda etapa testou-se a concordância inter-avaliadores e, na terceira, a concordância intra-avaliador. Na segunda etapa do estudo a concordância variou de pequeno a baixa (k=0,08 e k=0,38). Na terceira etapa alguns avaliadores apresentaram concordância pobre e baixa (k=-0,13 e k=0,35), enquanto outros apresentaram concordância entre razoável e praticamente perfeita (k=0,64 e k=0,87). A partir dos resultados apresentados concluiu-se que a proposta de intervenção não surtiu o efeito desejado de padronização dos critérios de observação e avaliação entre os avaliadores.Abstract in English:
ABSTRACT This study aimed to assess the effect of standardizing observation and rating criteria for the front crawl stroke technique on inter- and intra-rater reliability in order to propose an observation list. Two teachers and two competitive swimming coaches with different academic backgrounds were responsible for evaluating the front crawl stroke technique of 44 swimmers using video. Each swimmer completed a 25m course at a comfortable speed, having their displacement recorded in the lateral and frontal planes, both submerged and out of water, in the final 10 m of the pool. Throughout the recording, the swimmers did not breath laterally. Only the movement performed by the right arm was the raters’ focus of observation and was based on a checklist. After the shooting, the raters participated in three stages: in the first stage, there was an intervention to standardize the observation and rating criteria; inter-rater agreement was tested in the second stage, while intra-rater agreement was obtained in the third. In the second stage of the study, the agreement ranged from small to low (k=0.08 and k=0.38). In the third stage, some raters showed poor and low agreement (k=-0.13 and k=0.35), while others showed agreement between reasonable and virtually perfect (k=0.64 and k=0.87). From the results presented, it was concluded that the intervention proposal did not have the desired effect of standardizing the observation and rating criteria among the raters.Abstract in Portuguese:
RESUMO Em 2020, o vírus da COVID-19 chegou no Brasil e atingiu uma grande parte do território nacional. Dentre as medidas de segurança para evitar a disseminação, ocorreu o fechamento de comércios não essenciais, como as academias de ginástica. Contudo, afirma-se que a prática de exercício físico auxilia na prevenção da COVID-19. Este estudo teve como objetivo analisar a percepção de segurança de frequentadores de academias climatizadas da cidade de Manaus-AM quanto ao contágio da COVID-19 nesses ambientes. Para a pesquisa foi elaborado um questionário autoaplicado abordando aspectos psicossociais, de saúde e comportamentais. Análises descritivas foram adotadas para as variáveis categóricas e numéricas. A associação foi testada aplicando o Teste de Qui-quadrado de Pearson ou o teste Exato de Fisher. A significância foi estabelecida em 5%. Para 151 respondentes, a percepção de ocupação do espaço, a satisfação com a academia, o medo de morrer, a auto percepção de saúde e ser portador de doenças crônicas não transmissíveis foram variáveis que apresentaram associação com a percepção de segurança (p < 0,05 para todas as variáveis). Apesar de as academias cumprirem com as recomendações dos órgãos reguladores, aspectos pessoais influenciaram mais na percepção de segurança ao frequentar academias climatizadas de Manaus.Abstract in English:
ABSTRACT In 2020, the COVID-19 virus arrived in Brazil and reached a large part of the national territory. Among the security measures to prevent the spread, non-essential businesses were closed, such as gyms. However, it is suggested that the practice of physical exercise can help prevent COVID-19. This study aimed to analyze the safety perception of individuals who goes to climatized gyms in the city of Manaus regarding the contagion of COVID-19 in these environments. A self-applied questionnaire was elaborated addressing psychosocial, health and behavioral aspects. Descriptive analyses were adopted to categorical and numerical variables. The association was tested by applying Pearson's Chi-square test or Fisher's exact test. Significance was set at 5%. For 151 respondents, the perception of occupying space, satisfaction with the gym, fear of dying, self-perception of health and having a non-transmissible chronic disease were determining variables to present a greater or lesser perception of safety (p < 0.05 for all variables). Although the gyms comply with the recommendations of regulatory bodies, personal aspects influenced more the perception of safety when attending air-conditioned gyms in Manaus.Abstract in Portuguese:
RESUMO É evidente que a educação física é considerada uma disciplina obrigatória e como tal deve ser rotulada como uma disciplina importante, mas esta perspectiva nem sempre é partilhada pela comunidade educativa. O objectivo deste estudo era explorar a percepção das famílias com crianças matriculadas no ensino obrigatório sobre o tema da educação física. Para o efeito, foi administrado um questionário ad hoc, constituído por 15 perguntas, duas das quais de natureza sócio-demográfica e as restantes respostas eram do tipo Likert-. O estudo é um estudo não-experimental, descritivo, de corte transversal. A amostra do estudo consistiu num total de 120 respondentes (M=40,28 anos; SD=6,95). Os participantes foram seleccionados através de amostragem sem fins lucrativos. Os resultados mostraram uma falta de conhecimento sobre o tema da educação física, o que implica que existem opiniões diversas sobre o funcionamento e o objectivo proposto para este tema. No entanto, a educação física deve ser vista como um assunto essencial para o desenvolvimento integral do estudante.Abstract in English:
ABSTRACT It is clear that physical education is considered a compulsory subject and as such should be la-belled as an important subject, but this perspective is not always shared by the educational community. The aim of this study was to explore the perception of families with children enrolled in compulsory education about the subject of physical education. To this end, an ad hoc questionnaire was administered, consisting of 15 questions, two of which were socio-demographic in nature and the rest of which were Likert-type responses. The study is a non-experimental, descriptive, cross-sectional study. The study sample consisted of a total of 120 respondents (M=40.28 years; SD= 6.95). Participants were selected through non-probability purposive sampling. The results showed a lack of knowledge regarding the subject of physical education which implies that there are diverse opinions about the functioning and the proposed aim of this subject. However, physical education should be seen as an essential subject for the integral development of the student.Abstract in Portuguese:
RESUMO Pessoas vivendo com HIV (PVH), que utilizam a terapia antirretroviral (TARV), são mais suscetíveis a alterações no perfil inflamatório e estresse oxidativo, sendo que as mulheres possuem maior acesso à TARV. Embora o exercício físico seja uma estratégia complementar ao tratamento devido aos seus efeitos antioxidantes e anti-inflamatórios, não está claro se as respostas agudas ao exercício podem ser prejudiciais às PVH. O objetivo do estudo foi investigar o efeito agudo de exercícios com pesos (EP) sobre marcadores inflamatórios e de estresse oxidativo em PVH. Dez mulheres, em uso da TARV, realizaram uma sessão de EP constituída por sete exercícios para o corpo todo. Para avaliação bioquímica, amostras de sangue foram coletadas antes (pré), 1 hora (1h) e 2 horas (2h) após a sessão de EP. A ANOVA one-way seguida do teste post hoc de Bonferroni foi utilizada para comparação dos resultados entre os momentos. Houve aumento apenas nos marcadores, GSSG de 160% (pré: 0,40 ± 0,11; 1h: 1,18 ± 0,36; 2h:1,04 ± 0,25 mmol/g), TNF-α de 98% (pré: 4,60 ± 0,55; 1h: 6,95 ± 0,77; 2h: 9,10 ± 1,03 pg/ml) e IL-6 de 52% (pré: 2,47 ± 0,67; 1h: 3,63 ± 1,26; 2h: 5,38 ± 2,15 pg/ml). As demais variáveis permaneceram sem alterações (P > 0,05). Conclui-se que uma sessão de EP aumentou os níveis de marcadores inflamatórios e estresse oxidativo em PVH de forma não exacerbada.Abstract in English:
ABSTRACT People living with HIV (PLH), who use antiretroviral therapy (ART), are more susceptible to changes in the inflammatory profile and oxidative stress, and women have greater access to ART. Although physical exercise is a complementary strategy to treatment due to its antioxidant and anti-inflammatory effects, it is not clear whether acute responses to exercise can be harmful to PLH. The aim of the study was to investigate the acute effect of resistance exercise (RE) on inflammatory and oxidative stress markers in PLH. Ten women, using ART, performed RE session consisting of seven exercises for the whole body. For biochemical evaluation, blood samples were collected before (pre), 1 hour (1h) and 2 hours (2h) after the RE session. One-way ANOVA followed by Bonferroni's post hoc test was used to compare results between time points. There was an increase only in markers, GSSG of 160% (pre: 0.40 ± 0.11; 1h: 1.18 ± 0.36; 2h: 1.04 ± 0.25 mmol/g), TNF-α of 98 % (pre: 4.60 ± 0.55; 1h: 6.95 ± 0.77; 2h: 9.10 ± 1.03 pg/ml) and 52% IL-6 (pre: 2.47 ± 0 .67; 1h: 3.63 ± 1.26; 2h: 5.38 ± 2.15 pg/ml). The other variables remained unchanged (P > 0.05). It is concluded that a RE session increased the levels of inflammatory markers and oxidative stress in PLH in a non-exacerbated way.Abstract in Portuguese:
RESUMO O objetivo deste ensaio teórico foi apresentar princípios pedagógicos das práticas de ensino orientadas ao construtivismo nos Jogos Esportivos Coletivos (JEC). Especificamente, buscou-se situar o construtivismo enquanto perspectiva conceitual para orientar o processo de ensino e aprendizagem dos JEC, apresentando três princípios gerais e 14 princípios adjacentes, suas definições e possibilidades de aplicação prática. Os princípios gerais incluem: 1) facilitar a construção ativa do conhecimento; 2) facilitar a aprendizagem significativa (relevância pessoal); e 3) facilitar a participação (cooperação) social. Os princípios pedagógicos ora apresentados constituem uma matriz para orientar a investigação empírica sobre o ensino dos JEC no âmbito da formação e atuação profissional em Educação Física, assim como podem auxiliar no planejamento e intervenção nos JEC.Abstract in English:
ABSTRACT The present theoretical paper aimed to present pedagogical principles of constructivist-oriented teaching practices in team sports (TS). Specifically, the research sought to situate constructivism as a conceptual perspective to guide the teaching and learning in TS, presenting three general principles and fourteen adjacent principles, their definitions, and possible practical applications. General principles include: (1) facilitating the active construction of knowledge; (2) facilitating meaningful learning (personal relevance); and (3) facilitating social participation (cooperation). The pedagogical principles presented here constitute a matrix to guide empirical research on the teaching of TS in the context of professional training and practice in Physical Education and may aid in the TS's planning and intervention.Abstract in Portuguese:
RESUMO Objetivo: Revisar sistematicamente os estudos que investigaram o coping no futebol. Métodos: Foi realizada busca sistêmica nas seguintes bases de dados: Pubmed, Web of Science, Scielo, Scopus, PsychINFO e SPORTDiscus. Os descritores relacionados aos termos (Habilidades de enfrentamento, Esporte e Futebol) foram verificados na base de dados MeSH (Medical Subject Headings). Os critérios de inclusão utilizados foram: Estudos empíricos publicados em periódicos artigos científicos revisados por pares; b) Estudos publicados de dezembro de 2014 a dezembro de 2019; c) com pelo menos uma medida quantitativa; d) Estudos com amostras de atletas de futebol; e e) Artigos com referência específica ao tema 'Habilidades de enfrentamento'. Resultados: Os resultados mostraram que as habilidades de enfrentamento interagem com variáveis importantes para o bom desempenho no futebol de elite, como nível competitivo, talento esportivo, psicopatologias, faixa etária e sexo. Mais especificamente, notou-se que o desenvolvimento de algumas estratégias de enfrentamento, como enfrentar adversidades, confiança/motivação e desempenho sob pressão, são potencialmente comuns a essas variáveis. Conclusão: Conclui-se que o desenvolvimento de algumas estratégias de enfrentamento é fundamental para o atleta de elite, pois está positivamente associado ao desenvolvimento ótimo da maioria das variáveis analisadas nos estudos sintetizados.Abstract in English:
ABSTRACT Objective: Review the studies that investigated coping in soccer. Methods: A systemic search was carried out in the following databases: Pubmed, Web of Science, Scielo, Scopus, PsychINFO and SPORTDiscus. The descriptors related to the terms (Coping skills, Sport and Football) were verified in the MeSH (Medical Subject Headings) database. The inclusion criteria used were: Empirical studies published in journals peer-reviewed scientific papers; b) Studies published from December 2014 to December 2019; c) with at least one quantitative measure; d) Studies with samples of soccer athletes; and e) Articles with specific reference to the topic 'Coping skills'. Results: The results showed that coping skills interact with important variables for good performance in elite soccer, such as competitive level, sports talent, psychopathologies, age group and sex. More specifically, it was noted that the development of some coping strategies, such as facing adversity, trust/motivation and performance under pressure, are potentially common to these variables. Conclusion: It is concluded that the development of some coping strategies is fundamental to the elite athlete, since it is positively associated with the optimal development of most of the variables analyzed in the synthesized studies.Abstract in Portuguese:
RESUMO Este artigo tem como objetivo analisar as publicações acadêmicas brasileiras sobre lutas e Educação Física. Utilizou-se a análise de conteúdo por meio de revisão narrativa, com 38 artigos como corpus. Como resultado construímos quatro categorias analíticas empíricas: 1) Espaço e aspectos socioculturais: apontam a falta de infraestrutura e a escassez de materiais como fatores restritivos para a abordagem dos conteúdos de luta nas escolas; 2) Tecnologias/mídias: que servem como ferramentas de auxílio para a inclusão das lutas na Educação Física escolar; 3) Currículo de Educação Física: aborda questões relacionadas a conteúdo, cultura, documentos e professores e 4) Prática pedagógica: que envolve questões mais específicas observadas nos estudos, como metodologias que envolvem a aplicação do conteúdo às aulas, vivências, dimensões do conteúdo, atividades e implicações sobre os temas discutidos no conteúdo, como a associação com a violência, a discriminação de gênero e a sexualidade. Concluímos que os estudos mostram que a abordagem das lutas como conteúdo nas escolas ainda é incipiente, sendo a insegurança do professor fator preponderante para que as lutas não sejam inseridas. Dessa forma, estudos indicam a necessidade de criar materiais e metodologias que auxiliem os professores, possibilitando assim a utilização de conteúdos já consolidados na literatura.Abstract in English:
ABSTRACT This article aims to analyze the Brazilian academic publications on fights and Physical Education. We used content analysis through a state of knowledge, with 38 articles as corpus. As results we built four empirical analytical categories: 1) Space and sociocultural aspects: they point the lack of infrastructure and the scarcity of materials as restrictive factors for the approach of the fight contents in schools; 2) Technologies/media: that serve as auxiliary tools for the inclusion of fights in school Physical Education; 3) Physical Education curriculum: addresses issues related to content, culture, documents and teachers; and 4) Pedagogical practice: which involves more specific issues observed in the studies, such as methodologies involving the application of the content to classes, experiences, dimensions of the content, activities and implications about the themes discussed in the content, such as the association with violence, gender discrimination and sexuality. We conclude that the studies show that the approach of fights as content in schools is still incipient, being the insecurity of the teacher a preponderant factor so that fights are not inserted. Thus, studies indicate the need to create materials and methodologies that help teachers, thus enabling the use of content already consolidated in the literature.Abstract in Portuguese:
RESUMO Exercício físico é uma ferramenta fundamental no programa de reabilitação oncológica. Seu foco está em restaurar parâmetros físico-funcionais, melhorar a qualidade de vida e prevenir mortalidade precoce, especialmente em pacientes oncológicos mais fragilizados. Profissionais de educação física e fisioterapeutas com capacitação em oncologia são elegíveis em prescrever e supervisionar exercícios a esse público, seguindo um criterioso modelo de avaliação contínua e estratificação de risco. Contudo, o fluxo de direcionamento do paciente oncológico a esses profissionais não está estabelecido e poucos pacientes são beneficiados por um programa de exercícios personalizados no Brasil. Este artigo tem o objetivo de engajar e estimular a capacitação de profissionais de educação física e fisioterapeutas no programa de exercício oncológico e propor um modelo colaborativo de avaliação e supervisão de exercícios alinhado a um crescente cenário multidisciplinar do câncer.Abstract in English:
ABSTRACT Exercise is a relevant tool in the oncology rehabilitation program due to restoring functional capacity, improving quality of life, and preventing early cancer mortality, mainly in unfit cancer patients. According to a systematic physical evaluation and risk stratification model, exercise physiologists (or equivalent) and physiotherapists with additional cancer exercise training are candidates to provide and supervise exercise to cancer survivors. However, the referral pathways are unclear, and a few cancer survivors are educated about personalized exercise oncology programs. This article aims to engage and stimulate additional training of Exercise physiologists and Physiotherapists in a collaborative exercise oncology program and proposes a dynamic and supervised model to attend to the emerging multidisciplinary scenario of cancer.