Acessibilidade / Reportar erro

Determinação do valor da tarifa-leilão do serviço de transporte de passageiros por ônibus: um modelo alternativo

Setting up a price-cap for passenger coach service: an alternative model

Resumos

Este artigo oferece um método alternativo de precificação de tarifa do transporte de passageiros por ônibus. O modelo é implementável em situações de indisponibilidade de dados econômico-financeiros históricos por parte do regulador para estabelecer o rol de tarifas. O modelo apresentado se vale dos conceitos do modelo de regulação price-cap. Um coeficiente do tipo fator-X, no price-cap, é utilizado para a determinação da tarifa de forma a incentivar ganhos de produtividade. Esse fator é um índice de atividade da indústria de transporte de passageiros por ônibus ou da própria linha de ônibus. A literatura acadêmica de gestão financeira sugere diversos índices de atividade, sendo um deles a razão entre receita e ativo imobilizado líquido que é empregado nesse artigo. Por fim, o modelo é capaz de estabelecer o limite superior e o inferior para a tarifa-lance de forma a reduzir o espaço para comportamentos oportunistas por ocasião do leilão.

tarifa do transporte de passageiros por ônibus; tarifa-leilão; preçco teto; fator-x; giro do imobilizado


This article offers an alternative method model for pricing passengers coach service in regulated markets. The method implementation has low cost and is suitable to situations where the regulator has no historical economic and financial data to establish the tariffs based on the cost of service. Furthermore, it does not require complex calculations neither is based on unverifiable historical financial or market data. The model draws on the concepts of the model of price-cap regulation. A coefficient of type X-factor in price-cap is used to determine the productivity gains in order to induce future efficiency on the service provision. In this article, the model is applied to a hypothetical case of passenger transportation by bus and thus the X-factor is defined as an index of industrial activity of passenger coach services. The financial economic literature defines several levels of activity, one of them is the ratio between revenue and net fixed assets. Moreover, the proposed model is used to establish upper and lower limits for the tariff-bid, reducing possible opportunistic behavior at the auction.

pricing of passenger transport by bus; reservation price; price-cap; x-factor; revenue for fixed assets


  • Armstrong, M., Cowan, S. e Vickers, J. (1994) Regulatory reform: economic analysis and British experience Cambridge, MA: The MIT Press.
  • Bernstein, J. e Sappington, D. (1998) Setting the X Factor in Price Cap Regulation Plans NBER Working Paper Series n. 6622.
  • BRASIL. (2001) Lei N. 10.233, de 5 de Junho de 2001. Dispõe sobre a reestruturação dos transportes aquaviário e terrestre, e dá outras providências.
  • Borinelli, M. L., Soutes, D., Zan, A. e Frezatti, F. (2005) Relevance lost - uma releitura In: Anais do 5º Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, São Paulo. São Paulo: FEA/USP, 2005. CD-ROM.
  • Brigham, E. e Houston, J. (1999) Fundamentos da moderna administração financeira Rio de Janeiro: Campus.
  • Caves, D., Christensen, L. e Diewert, W. (1982) The economic theory of index numbers and the measurement of input, output, and productivity. Econometrica vol. 50, n. 6, pp. 1393-1414.
  • Church, J e Ware, R. (2000) Industrial organization: A strategic approach New York: McGraw-Hill.
  • Fama, E. e French, K. (2004) The capital asset pricing model: theory and evidence. Journal of Economic Perpectives, vol. 18, n. 3, pp. 25-46.
  • Gatti, S. (2008) Project finance in theory and practice New York: Academic Press.
  • Gausch, J. (2004) Granting and renegotiating infrastructure concessions. Doing it right. Washington, D.C.: The World Bank.
  • Gausch, J. e Straub, S. (2006) Renegotiation of infrastructure concessions: an overview. Annals of Public and Cooperative Economics, vol. 77, n. 4, pp. 479-493.
  • Grifell-Tatjé, E. e Lovell, C. (1996) Deregulation and productivity decline: the case of spanish saving banks. European Economic Review, vol. 40, pp. 1281-1303.
  • Johnson, H. e Kaplan, S. (1987) Relevance lost : the rise and fall of management accounting Harvard Business School Press.
  • Joskow, P. e Schamalensee, R. (1985) Incentive regulation for electric utilities. Yale Journal on Regulation, vol.4, pp. 1-49.
  • Makholm, J. Elusive efficiency and the X-factor in incentive regulation: the Törnqvist v. DEA/Malquist dispute. In: Voll, S.P., e King, M.K. (Eds.), The Line in the Sand: The Shifting Boundaries Between Markets and Regulation in Network Industries National Economic Research Associates, White Plains: New York, pp. 95-115.
  • Mata, J. (2010) Economia da empresa Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
  • Matarazzo, D. (2010) Análise de balanços: abordagem gerencial São Paulo: Atlas.
  • Ospina, G. (2004) Colombia: desarrollo económico reciente en infraestructura Santiago: Transport Unit, World Bank (ECLAC).
  • Salgado, L. H. e Oliveira, A. V. M. (2012) Assimetrias de informação e o provimento obrigatório de dados de firmas reguladas: estudo de caso do transporte aéreo. Journal of Transport Literature, vol. 6, n. 3, pp. 204-238
  • Samanez, C. (2006) Gestão de investimentos e geração de valor São Paulo: Pearson.
  • Santos, R. (2004) A diversidade regional e o dilema do modelo regulatório na telefonia fixa do Brasil. Nova Economia, vol. 14, n. 1, pp. 153-182.
  • Sappington, D. (2005) Regulating service quality: a survey. Journal of Regulatory Economics, vol. 27, n. 2, pp. 123-154.
  • Viscusi, W., Harrington, J. e Vernon, J. (2005) Economics of regulation and antitrust Cambridge, MA: MIT Press.
  • Weston, J. e Brigham, E. (1975) Managerial finance London: Dryden.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    07 Nov 2013
  • Data do Fascículo
    Jul 2013

Histórico

  • Recebido
    14 Jun 2012
  • Aceito
    27 Dez 2012
  • Revisado
    05 Dez 2012
Sociedade Brasileira de Planejamento dos Transportes Universidade Federal do Amazonas, Faculdade de Tecnologia - Pavilhão Rio Japurá - Setor Norte, Av. Gal Rodrigo Otávio, n. 3000, Coroado, CEP 69077-000, Tel.: (55 92) 3305-4613 | 3305-4607 - Manaus - AM - Brazil
E-mail: editor.jtl@gmail.com