Acessibilidade / Reportar erro

The main cost-related factors in airlines management

Os principais fatores relacionados à gestão de custos em companhias aéreas

Abstracts

This paper analyzes the main factors that affect the strategies to reduce airlines costs. These costs factors were presented to experts from the airline industry through two rounds of questionnaires in sense to be weighed. It was applied a method based on the structure of the AHP (Analytic Hierarchy Process) and the results show that the main important factors for a cost-related airlines strategy are, in importance: route structure and mesh; type and characteristics of the aircraft; cost of labor and management quality. This hierarchy can help the decision maker when facing the need of defining priorities in reduction costs. past decades despite the increase in air transportation and significant decrease in average operation costs, it is observed that airlines have low profitability. The liberalization of the markets and increase opportunities for competition diminishes prices, even when airlines face increasing costs. Considering that advantage in costs is an important strategy for carriers to remain in the market, this paper analyzes the main factors that affect the strategies to reduce airlines costs. These costs factors were presented to experts from the airline industry through two rounds of questionnaires in sense to be weighed. It was applied a method based on the structure of the AHP (Analytic Hierarchy Process) and the results show that the main important factors for a cost-related airlines strategy are, in order of importance: route structure and mesh; type and characteristics of the aircraft; cost of labor and management quality. This hierarchy can help the decision maker when facing the need of defining priorities in reduction costs.

air transportation; strategies; costs; AHP


Este trabalho analisa os principais fatores que afetam as estratégias de redução de custos das companhias aéreas. Esses fatores foram apresentados a especialistas do setor aéreo por meio de duas rodadas de questionários no sentido de serem ponderados. Aplicou-se um método baseado na estrutura do AHP (Analytic Hierarchy Process) e os resultados mostram que os principais factores importantes para uma estratégia de companhias aéreas relacionadas com os custos são, em ordem de de importância: estrutura de rotas e mesh, tipo e características da aeronave; o custo do trabalho e a gestão da qualidade. Esta hierarquia pode ajudar o tomador de decisão diante da necessidade de definição de prioridades na redução de custos. Nas últimas décadas, apesar do aumento do transporte de ar e redução significativa dos custos de funcionamento média, observa-se que as linhas aéreas têm baixa rentabilidade. A liberalização dos mercados e oportunidades de aumento de concorrência diminui os preços, mesmo quando as companhias aéreas enfrentam custos crescentes. Considerando que a vantagem de custos é uma estratégia importante para as transportadoras para permanecer no mercado, este trabalho analisa os principais fatores que afetam as estratégias de redução de custos das companhias aéreas. Esses fatores custos foram apresentados a especialistas do setor aéreo por meio de duas rodadas de questionários no sentido de ser ponderado. Aplicou-se um método baseado na estrutura da AHP (Analytic Hierarchy Process) e os resultados mostram que os principais factores importantes para uma estratégia de companhias aéreas relacionadas com os custos são, em ordem de importância: estrutura de rotas e mesh, tipo e características da aeronave; mão-de-obra e gestão da qualidade. Esta hierarquia pode ajudar o tomador de decisão diante da necessidade de definição de prioridades na redução de custos.

transporte aéreo; estratégias; costs; AHP


  • Barla, P. and Koo, B. (1999)  Bankruptcy protection and pricing strategies in the US airline industry. Transportation Research Part E, vol. 35, pp. 101-120.
  • Borenstein, S. and Rose, N. L. (2007) How airline markets work... or do they? Regulatory reform in the airline industry. National Bureau of Economic Research. Working Paper, n. 13452. Available at www.nber.org/papers/w13452
  • Brasil (2011) Agência Nacional de Aviação Civil - ANAC. Anuários Estatísticos Available at www.anac.gov.br Accessed Sept 29.
  • Brasil (2011) Ministry of Finance. Produto Interno Bruto Available at www.fazenda.gov.br Accessed Sep 26, 2011.
  • Carrilho, P. A. S. (2009) Competitive Strategies for Attracting Low Cost Airlines. Master's thesis. Instituto Superior Técnico - Technical University of Lisbon, October.
  • Coelho, L. C. (2010) Strategies and Competitive Advantages. Portal INBRASC, Available at www.inbrasc.org.br/pesquisa/pesquisas_realizadas Accessed 30 March, 2011.
  • Doganis, R. (2010) Flying Off Course: Airline Economics and Marketing Fourth Edition. Routledge, London.
  • Fleury, P. L. (2010) Estudo sobre estratégias de negócio de empresas de transporte aéreo para atender o mercado de baixa renda: estudo de caso. Tese de Mestrado. Universidade de São Paulo, São Paulo.
  • Nykiel, T. (2009) Análise do Impacto do Ruído Aeronáutico em 36 Aeroportos Brasileiros. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Instituto Tecnológico de Aeronáutica, São José dos Campos.
  • Porter, M. E. (1989) Vantagem Competitiva: criando e sustentando um desempenho superior Rio de Janeiro: Campus.
  • Vieira, G. H. (2006) Análise e Comparação dos Métodos de Decisão Multicritério AHP Clássico e Multiplicativo. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Instituto Tecnológico de Aeronáutica, São José dos Campos.
  • Wei, W. and Hansen, M. (2003) Cost Economics of Aircraft Size. Journal of Transport Economics and Policy, vol. 37, n. 2, pp. 279-296.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    31 Jan 2014
  • Date of issue
    Jan 2014

History

  • Accepted
    28 Jan 2013
  • Reviewed
    27 Jan 2013
  • Received
    12 Sept 2012
Sociedade Brasileira de Planejamento dos Transportes Universidade Federal do Amazonas, Faculdade de Tecnologia - Pavilhão Rio Japurá - Setor Norte, Av. Gal Rodrigo Otávio, n. 3000, Coroado, CEP 69077-000, Tel.: (55 92) 3305-4613 | 3305-4607 - Manaus - AM - Brazil
E-mail: editor.jtl@gmail.com