Acessibilidade / Reportar erro

A generic decision model of refueling policies: a case study of a Brazilian motor carrier

Um modelo de decisão para otimização da política de reabastecimento: um estudo de caso de uma transportadora rodoviária

Abstracts

Considering the high impact of the transport on the total logistics cost, the transportation management is fundamental to maintain the company's competitiveness. Particularly in Brazil, fuel represents a significant cost for the motors carriers. So, this paper presents the development of a generic mathematic model that optimizes the fuel cost and assists the company's decision making on refuelling policy choices. Basically, in order to reduce the total cost, this model analyses the fuel prices variations in a road network and, thereby, it define: (i) which truck stop(s) to use, and (ii) how much fuel to buy at the chosen truck stop(s). Therefore, to assist the development of this model, a set of publications was raised related to the techniques of refuelling optimization. As opposed to the papers analyzed, in which, the models are validated using simulations, the presented model uses a case study as a reference and, in this case, the model provided a decrease of 2.3% in total fuel cost.

logistics; fuel costs; linear programming; motors carriers; refueling problem


A administração do transporte é fundamental para a manutenção da competitividade das empresas, visto que o transporte tem um alto impacto nos custos logísticos totais. Em particular no Brasil, onde o combustível representa uma parcela significativa dos custos das transportadoras. Assim, esse artigo apresenta o desenvolvimento de um modelo matemático que otimiza o custo com combustível e auxilia na definição da polícia de reabastecimento das empresas. Basicamente, este modelo analisa das variações de preços dos combustíveis existentes em uma malha rodoviária, assim, ele define: (i) qual posto de combustível utilizar, e (ii) quanto de combustível deve ser abastecido em cada posto escolhido. Para auxiliar no desenvolvimento do modelo foram pesquisados vários artigos relacionados com a otimização da política de reabastecimento. Ao contrário dos trabalhos analisados, na qual os modelos são validades utilizando simulações, o modelo apresentado usa um estudo de caso como referencia e, neste caso, o modelo chegou a uma redução de 2,3% no custo total de combustível.

logística; combustível; programação linear; transportadoras rodoviárias; problemas de reabastecimento de veículos


  • Associação Nacional do Petróleo - ANP (2010) Levantamento de Preços e de Margens de Comercialização de Combustíveis. 2010 Available: www.anp.gov.br Acessed: Jan 2011.
  • Greene, J. H. (1997) Production and Inventory Control Handbook. McGraw-Hill, Nova Iorque.
  • Huff, A. (1997) Tech in Focus: Fuel Optimization. CJ Commercial Carrier Journal Available at www.ccjdigital.com Accessed: Apr 2010.
  • Khuller, S., Malekian, A. and Mestre, J. (2007) To Fill or Not to Fill: The Gas Station Problem. Algorithms - ESA, pp. 534-545.
  • Lima. M. P. (2006) Custos Logísticos na Economia Brasileira. Revista Tecnologística, Rio de Janeiro.
  • Lin, S. H. (2008) Finding Optimal Refueling Policies in Transportation Networks. Algorithmic Aspects in Information and Management, Finding Optimal Refueling Policies in Transportation Networks, vol. 5034, pp. 280-291.
  • Lin, S. H., Gertsch, N. and Russell, J.R. (2007) A linear-time algorithm for finding optimal vehicle refueling policies. Operations Research Letters, vol. 35, n.3, pp.290-296.
  • Lopes, S., Cardoso, M. and Piccinni, M. (2008) O transporte rodoviário de carga e o papel do BNDES. Revista do BNDES, vol. 14, n. 29, pp. 35-60.
  • Nazário, P. (2000) Papel do Transporte na Estratégia Logística. Logística empresarial, São Paulo: Atlas.
  • Rittiner, D. and Manechini, G. (2009) Queda do diesel não garante frete menor. Valor Econômico Available at conteudo clippingmp.planejamento.gov.br Accessed: jun 2009.
  • Suzuki, Y. (2008) A generic model of motor-carrier fuel optimization. Naval Research Logistics, vol. 55, n. 8, pp. 737-746.
  • Suzuki, Y. (2009) A decision support system of dynamic vehicle refueling. Decision Support Systems, vol. 46, n. 2, pp. 522-531.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    07 Nov 2013
  • Date of issue
    Oct 2013

History

  • Received
    22 Aug 2012
  • Accepted
    20 Jan 2013
  • Reviewed
    13 Jan 2013
Sociedade Brasileira de Planejamento dos Transportes Universidade Federal do Amazonas, Faculdade de Tecnologia - Pavilhão Rio Japurá - Setor Norte, Av. Gal Rodrigo Otávio, n. 3000, Coroado, CEP 69077-000, Tel.: (55 92) 3305-4613 | 3305-4607 - Manaus - AM - Brazil
E-mail: editor.jtl@gmail.com