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Kriterion: Revista de Filosofia, Volume: 62, Número: 148, Publicado: 2021
  • FOCAL DEPENDENCE, LOGICAL PRIORITY AND THE UNITY OF ARISTOTLE’S METAPHYSICS Artigos

    Robert, Gastón

    Resumo em Português:

    RESUMO Um problema de longa data na erudição aristotélica diz respeito à questão de como reconciliar a dupla descrição de Aristóteles da metafísica como ontologia (a ciência universal do ser enquanto ser) e teologia (a ciência da substância imutável e separada). Uma tentativa importante de responder a esta questão (iniciada primeiro por G. Patzig) consiste em dizer que a substância imutável e separada é focalmente anterior (ou o significado focal da) substância e, portanto, de ser em geral (uma vez que a substância é focalmente anterior a ser no geral). Este artigo visa refutar esse tipo de abordagem para o problema da unidade da metafísica de Aristóteles, argumentando que (i) as relações de significado focal implicam a prioridade lógica (definição) dos itens anteriores sobre os itens dependentes situados em tais relações; (ii) a substância imutável e separada não é logicamente anterior aos outros tipos de substâncias distinguidas por Aristóteles; e, portanto, (iii) a substância imutável e separada não é focalmente anterior à (o significado focal de) substância.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT A long-standing problem in Aristotelian scholarship concerns the question of how to reconcile Aristotle’s twofold description of metaphysics as ontology (the universal science of being qua being) and theology (the science of the changeless and separate substance). An important attempt to answer this question (advanced first by G. Patzig) consists in saying that the changeless and separate substance is focally prior to (or the focal meaning of) substance and therefore to being in general (since substance is focally prior to being in general). This article aims to refute this kind of approach to the problem of the unity of Aristotle’s metaphysics by arguing that (i) relations of focal meaning entail the logical (definitional) priority of the prior items over the dependent items standing in such relations; (ii) the changeless and separate substance is not logically prior to the other types of substances distinguished by Aristotle; and, therefore, (iii) the changeless and separate substance is not focally prior to (the focal meaning of) substance.
  • ESSENCIALISMO MEREOLÓGICO, CORPOS E PESSOAS Artigos

    Santos, Pedro

    Resumo em Português:

    RESUMO A ideia de reduzir o discurso sobre corpos ao discurso sobre agregados é motivada por meio de uma série de problemas metafísicos envolvendo a noção de corpo. Em seguida, duas estratégias de redução são apresentadas. Na primeira, cada corpo é identificado a uma construção lógica envolvendo mundos possíveis e instante do tempo. Na segunda, corpos são tratados como ficções lógicas. A viabilidade de ambas as estratégias é defendida. Embora uma decisão sobre qual das duas é preferível não seja tomada, um aspecto relevante para a comparação é salientado: a segunda abordagem conduz a uma encruzilhada desagradável quanto à natureza das pessoas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The idea of reducing the discussion on bodies to a discussion on aggregates is motivated by a number of metaphysical issues involving the notion of body. Two reductive strategies are then presented. The first one identifies bodies to logical constructions based on possible worlds and a moment in time. The second one treats bodies as logical fictions. Then, feasibility of both strategies is defended. Even though a final decision about which is preferable is not reached, one relevant comparative aspect is emphasized: the second approach leads to an unpleasant choice regarding the nature of people.
  • NOT-AT-ISSUE CONTENT IN THE REFLEXIVE-REFERENTIAL THEORY Artigos

    Barbosa, Eduarda Calado

    Resumo em Português:

    RESUMO A Teoria Reflexivo-Referencial pode ser definida como uma abordagem multiproposicional da interpretação de enunciações. Nesse sentido, seu proponente principal, John Perry, sustenta que enunciações de frases com termos singulares expressam vários conteúdos, a depender de como falantes/ intérpretes exploram a informação provida pelas situações nas quais elas são produzidas. Entretanto, a teoria Reflexivo-Referencial diz muito pouco sobre conteúdos implicados, como pressuposições, por exemplo. Aqui, discuto a possibilidade de incluir pressuposições, definidas em termos do conceito de notat-issueness, no quadro da posição. Começo com uma breve caracterização de suas motivações e principais teses, seguida por um estudo de caso do conteúdo pressuposicional not-at-issue expresso por um tipo específico de termo singular, os nomes próprios. Para concluir, pondero acerca de algumas consequências desse projeto geral de expansão teórica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The Reflexive-Referential Theory is a multi-content approach to utterance interpretation. Its main proponent, John Perry, assumes that utterances of sentences with singular terms express several contents, depending on how their utterers and interpreters harness information from the situations in which they are produced. However, the theory says little to nothing about implied content, like presuppositions. Here, I discuss the possibility of including presuppositions, defined in terms of the concept of not-at-issue content, in this view. I begin with a brief characterization of the Reflexive-Referential theory in what regards its theoretical motivations and main thesis, followed by a study case of presuppositional not-at-issue content associated to a specific class of singular terms, proper names. To conclude, I ponder over a few consequences of this overall project of theoretical expansion.
  • ÜBER DIE TECHNISCHE SELBSTBESTIMMUNG DES MENSCHEN Ein begrifflicher und phänomenologischer Beitrag zur Erklärung der Fragen nach Eugenik, Transhumanismus, und dgl. Artigos

    Altobrando, Andrea

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Especially after the disasters of WWII, the relationship between human nature and technology has mainly been discussed in “Promethean” terms. That is to say, it has been discussed as it concerns the capacity, and perhaps the necessity, of humans to think and act technically, i.e., by means of technical devices, as well as to technically transform the environment. Now, as a consequence of the more recent, impressive advancements and achievements in biotechnology, pharmaceutics, etc. the new questions in this field seem more reminiscent of the story of Icarus. The enigmatic core of this myth concerns the capacity to somehow change the human nature, the need to do so, and, aside from just the risks, what the goals of such modifications would be. In this article, a simultaneously conceptual and phenomenological analysis will be carried out regarding the relationship between technical capacities, technical products, human needs, and human desires. Although such an analysis should allow one to better frame also current questions concerning the ethical sides of technical (self-)interventions into human “nature”, the aim of this article is just to contribute to the clarification of the link between being human and technology.

    Resumo em de:

    ABSTRAKT Insbesondere nach den Katastrophen des Zweiten Weltkriegs wurde die Beziehung zwischen menschlicher Natur und Technologie hauptsächlich in „Promethean“-Begriffen diskutiert. Es wurde entsprechend diskutiert, da es darum geht, die Fähigkeit und möglicherweise die Notwendigkeit des Menschen, technisch zu denken und zu handeln, d. h. mit Hilfe technischer Geräte. Dies betrifft ebenso die menschliche Möglichkeit, die Umwelt technisch zu verändern. Infolge der letzteren, beeindruckenden Fortschritte und Errungenschaften in den Bereichen Biotechnologie, Pharmazie usw., beziehen sich die neuen Fragen, die an diese Felder gestellt werden können, eher auf die Geschichte von Ikarus. Der rätselhafte Kern dieses Mythos entspricht der Fähigkeit, die menschliche Natur irgendwie zu verändern, sowie die Notwendigkeit, dies zu tun, und, abgesehen von den Risiken, die Ziele solcher Modifikationen. In diesem Artikel wird eine gleichzeitig begriffliche und phänomenologische Analyse hinsichtlich der Beziehung zwischen technischen Fähigkeiten, technischen Produkten, menschlichen Bedürfnissen und menschlichen Wünschen, durchgeführt. Obwohl eine solche Analyse es ermöglichen sollte, aktuelle Fragen ebenso zu den ethischen Seiten technischer (Selbst-) Eingriffe in die menschliche „Natur“ besser zu erfassen, soll dieser Artikel nur dazu beitragen, den Zusammenhang zwischen Menschsein und Technologie zu klären.
  • ACTUALIDAD DE GEORG SIMMEL. UN ESTUDIO EN TORNO A SU CONCEPTO DE STIMMUNG Artigos

    Chicote, Francisco Garcia

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Interesado en los motivos que impulsaron la recuperación de Georg Simmel como sociólogo de la modernidad, el artículo indaga el rol que desempeña en su ensayística el concepto de estado de ánimo (Stimmung), de probada relevancia en la tradición filosófica alemana, pero escasamente estudiado para el caso de Simmel. Se sostiene que el carácter radicalmente subjetivista que asume la Stimmung condiciona su comprensión de la dialéctica entre sujeto y objeto. Para demostrar tal hipótesis, el artículo recorre el desarrollo de la noción en la obra de Simmel: esta comienza en la reflexión sobre la representación artística del paisaje, pasa a constituir un modo de valoración estrictamente subjetivista y termina desempeñando un rol considerable en la metafísica de la modernidad, lo que fomenta elementos apologéticos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The article examines a heretofore rather unattended aspect of Georg Simmel’s writings: the concept of mood (Stimmung). It claims that Simmel’s radically subjective concept of Stimmung conditions his insights on the dialectics of subject and object. To sustain such a claim, the article intends to shed light upon the development of the notion throughout Simmel’s intellectual life. In his early essays, mood emerges as a category of landscape theory, it then constitutes a mode of strictly subjective valuation, and finally it plays, towards the end of the philosopher’s life, a decisive role in his metaphysics of modernity, entailing apologetic factors.
  • A FENOMENOLOGIA SEM ORIGEM: GÊNESE E ACONTECIMENTO Artigos

    Andrade, André Dias de

    Resumo em Português:

    RESUMO Reconstituímos o problema da gênese em sua dimensão mais fundamental na fenomenologia da temporalidade. Em seguida, mostramos em que condições ele pode ser recolocado a partir de uma fenomenologia do movimento e, finalmente, dispensado numa fenomenologia da diferença em vias de elaboração. Trata-se de um encaminhamento para o problema do logos fenomenológico: em que medida ele pode ser reformulado sem que, com isso, se perca a consistência da fenomenalidade.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In this paper we rebuild the problem of genesis in its most fundamental dimension in phenomenology of time. Then, we show under what conditions can it be relocated from a phenomenology of movement to, finally, be dismissed by a phenomenology of difference in preparation. We propose a development of the problem of logos within phenomenology: to what extent can this problem be reformuled without losing the consistency of phenomenality?
  • EN TORNO A LA MATERIALIDAD DE LAS IMÁGENES Y SUS SATURACIONES AFECTIVAS Artigos

    Flores, Pedro Eduardo Moscoso

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El presente escrito propone un aporte a la discusión sobre el estudio contemporáneo de las imágenes, problematizando la potencia que estas contienen en torno a sus condiciones materiales. A partir de una discusión teórica, proponemos mostrar que el olvido de la composición material de las imágenes, propia de los regímenes visuales contemporáneos, conlleva un desconocimiento de sus potencias dinámicas procesuales, relacionales y abiertas, minimizando con ello su capacidad afectiva e imaginativa. En contraste con lo anterior, referiremos a la necesidad de emprender un análisis que considere las imágenes como cuerpos que comparten espacios con otros cuerpos, tanto humanos como no humanos, habilitando de este modo potencias imaginales del pensamiento en torno a los posibles ensamblajes contingentes de los que ellas participan.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper proposes a contribution to the discussion on contemporary study of images, problematizing the potency they contain around their material conditions. From a theoretical perspective, we seek to show that the omission of the material composition of the images, typical of contemporary visual regimes, implies a lack of knowledge of their dynamic processes, relational and open powers, thereby minimizing their affective and imaginative capacity. In contrast to the above, we will refer to the need to undertake an analysis that considers images as bodies that share spaces with other bodies, both human and nonhuman, thus enabling imaginary powers of thought around the possible contingent assemblies of those who participate.
  • VEJO, ENTENDO, AJO: UM SILOGISMO TENAZ NA COMUNICAÇÃO ESTÉTICA Artigo

    Huchet, Stéphane

    Resumo em Português:

    RESUMO O fato de a arte ter sido e ser ainda vinculada a uma ideia moral consolida a crença histórica na sua capacidade de determinar (re)ações a partir das proposições que ela destina ao público. A arte, sobretudo na fase moderna e contemporânea, possuiria a força singular de afetar o espectador segundo um mecanismo de “gozo” que garantiria como, ao ver, eu entenderia naquilo que olho uma motivação a agir no mundo para responder a uma injunção moral presente na obra. Para pensar essa crença, que interessa, em primeira instância, a compreensão do trabalho de muitos artistas, Hans-Robert Jauss providencia argumentos decisivos. As análises de Giorgio Agamben sobre a função da “liturgia” antiga revelam-se fundamentais, também, para cernir ainda mais intensamente o que está em jogo nessa crença na possibilidade de as obras terem um efeito moral mobilizador sobre aqueles que as recebem. Todavia, cabe a Jacques Rancière questionar se o gozo estético proporcionado por essa liturgia dispara verdadeiramente no espectador uma motivação a agir.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The fact that art was and is still linked to a moral idea consolidates the historical belief in its ability to determine (re)actions from the propositions it destinates to the public. Art, especially in the modern and contemporary period, would have a unique strength to affect the viewer according to a mechanism of “enjoyment” (Jauss) which would ensure how, when I see, I would understand in this when I look at a motivation to act in the world to answer to a moral injunction present in the work. To investigate this belief, which concerns, in a first moment, the understanding of the work ofmany artists, Hans-Robert Jauss provides decisive arguments. Giorgio Agamben’s analyses of the function of the ancient “liturgy” are fundamental, too, to identify with more intensity what is at stake in this belief in the possibility that the works have a mobilizing moral effect on those who receive them. However, it is up to Jacques Rancière to question whether the aesthetical “enjoyment”provided by the liturgy truly triggers the spectator a motivation to act.
  • A CARTA SOBRE A TOLERÂNCIA DE JOHN LOCKE: CONSIDERAÇÕES SOBRE A LAICIDADE Artigo

    Loque, Flavio Fontenelle

    Resumo em Português:

    RESUMO O propósito do presente artigo é apresentar a defesa da tolerância realizada por John Locke na Carta sobre a Tolerância e avaliar se ela pode ser interpretada como uma reivindicação da laicidade do Estado. De modo mais específico, o que se almeja é analisar a distinção entre os fins do Estado e da Igreja tal como proposta por Locke e verificar em que medida ela corresponde ao conceito de laicidade formulado na Declaração Universal da Laicidade no Século XXI.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article presents John Locke’s defence of toleration in the Epistola de Tolerantia and assesses the possibility of interpreting it as a vindication of a secular State. In particular, the goal is to analyse Locke’s distinction of the ends of Church and State and to determine to which degree it answers to the concept of laïcité formulated in the Universal Declaration of Laïcité in the 21st century.
  • IMAGINATION, RELIGION, LANGUE Trois vecteurs de la révolution pédagogique fichtéenne des Discours à la Nation Allemande Article

    Tangorra, Manuel

    Resumo em Francês:

    RESUMÉ Si l’éducation a pu trouver sa place dans le noyau anthropologique des Lumières philosophiques, c’est dans la mesure où elle permettait l’intellection d’un horizon universel pour le genre humain. Fortement influencé par cette matrice conceptuelle dans sa jeunesse, Fichte va être cependant le témoin des limites de ce paradigme pédagogique à l’heure de saisir les processus historiques d’apprentissage collectif. L’hypothèse qui anime cet article identifie dans Les Discours à la Nation Allemande une réflexion pédagogique qui fait de l’éducation le travail d’activation des potentialités créatives d’une société pour construire, depuis sa situation affective et existentielle, sa propre destinée commune. Dans un contre-point avec la conceptualisation kantienne et à travers trois dimensions fondamentales de la révolution pédagogique des Discours (Imagination, Religion et Langue), nous aspirons à montrer comment Fichte dépasse le plan des conditions formelles de l’éducabilité et propose un savoir sur la genèse effective de l’apprentissage dans l’immanence de l’autodétermination des sujets historiques.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT By allowing the intellection of a universal horizon for the human kind, education has found its place in the anthropological core of Enlightenment. Strongly influenced by this conceptual frame in his youth, Fichte has however witnessed the limits of this pedagogical paradigm when it comes to understanding the historical processes of collective learning. The hypothesis followed in this article recognizes, in the Addresses to the German Nation, a pedagogical reflection that conceives education as the work of activating a society S creative potential, of awaking a capacity to build, from an affective and existential situation, its own common destiny. In a counterpoint to Kantian conceptualization and through three fundamental dimensions of the pedagogical revolution of the Addresses (Imagination, Religion and Language) we aim to show how Fichte goes beyond the formal conditions of educability and proposes a knowledge on the effective genesis of learning in the immanence of the selfdetermination of historical subjects.
  • DEMOCRATIC PUBLIC REASON AND RELIGIOUS PUBLIC REASONS Article

    Rudas, Sebastián

    Resumo em Português:

    RESUMO A interpretação democrática da razão pública considera que as justificações políticas devem apelar à ‘dimensão tácita ’ ou ao ‘sentido comum ’ do momento histórico atual da sociedade. Neste artigo se demonstra que, de acordo com essa interpretação, as razões religiosas podem ser razões públicas estáveis. Mais especificamente, que razões religiosas podem ser razões públicas em comunidades profundamente religiosas e democráticas, mesmo em circunstâncias de secularização social em andamento. Esse raciocínio traz três conclusões teóricas: primeiro, a razão pública democrática pressupõe mais integração social do que outras interpretações da razão pública; segundo, razões religiosas nem sempre são inacessíveis aos não crentes; e terceiro, razões religiosas, quando razões públicas, podem ter força normativa sobre os não crentes. Por fim, explicita-se uma implicação prática: embora a justificação do uso do poder do Estado possa apelar apenas a razões religiosas, a lei não pode ser escrita em termos religiosos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT According to the democratic interpretation of public reason, political justification ought to appeal to the tacit dimension or common sense of society’s actual historical moment. This article claims that a consequence of this interpretation is that religious reasons can be stable public reasons. More specifically, it claims that religious reasons can be public reasons in pervasively religious communities that are democratic, even in circumstances of ongoing social secularization. Three theoretical consequences are derived from this claim: first, democratic public reason assumes more social integration than other interpretations of public reason; second, religious reasons are not always inaccessible to non-believers; and third, religious reasons, when public reasons, can have normative force upon non-believers. Additionally, the following practical implication is made explicit: while justification of state power can appeal to religious reasons only, the law cannot be written in religious terms.
  • O OUTRO TAMBÉM PODE TER RAZÃO - PARA ALÉM DE ELE TER APENAS SEUS DIREITOS RECONHECIDOS Artigo

    Rohden, Luiz

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo constitui um desdobramento da reflexão sobre a Hermenêutica enquanto ética tecida em torno da cunhagem, da descrição e da fundamentação da expressão Eu Hermeneuticus, que trata o outro como fim em si mesmo e não como um objeto. Aqui, sob a égide do pressuposto gadameriano segundo o qual “o outro não somente tem também um direito, mas talvez também pode ter razão”, pretendo evidenciar e justificar a centralidade da alteridade na teoria e na práxis da hermenêutica filosófica. A compreensão filosófica erige-se sobre o exercício de reconhecimento dos direitos aos direitos do outro, mas também sobre as razões dos seus argumentos, exercício que gera implicações éticas importantes em termos pessoais e sociais, como mostrarei. Com isso, viso mostrar e fundamentar a face e a função ética da hermenêutica filosófica com escopo de sedimentar o projeto de uma Hermenêutica Ética.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article is a second movement of the reflection on Hermeneutics as ethics woven around the coinage, description andfoundation of the expression I Hermeneuticus that treats the other as an end in itself and not as an object. Here, under the aegis of the Gadamerian assumption that “the other not only has a right, but may also be right ”, I intend to highlight and justify the centrality of otherness in the theory and praxis ofphilosophical hermeneutics. Philosophical understanding arises from the exercise ofrecognition of the rights of the other, but also of the reasons for their arguments, an exercise that generates important personal and social ethical implications as I will show. With this, I intend to show and substantiate the ethical face and function of philosophical hermeneutics hoping to consolidate the project of an Ethical Hermeneutics.
  • THE GROUNDS OF KNOWLEDGE: A COMPARISON BETWEEN KUHN’S PARADIGMS AND FOUCAULT’S EPISTEMES Article

    Pirozelli, Paulo

    Resumo em Português:

    RESUMO Os “paradigmas” de Thomas Kuhn e as “epistemes” de Michel Foucault são frequentemente apontados como parecidos, estabelecendo ambos condições de possibilidade para o conhecimento. Mas quão similares são eles realmente? O objetivo deste artigo é investigar as semelhanças e diferenças entre esses conceitos, bem como suas funções na filosofia de Kuhn e de Foucault. Para facilitar a discussão, a análise foi dividida em uma série de tópicos, como “definição” e “escopo”. Por fim, examino alguns breves comentários que Foucault e Kuhn fizeram um sobre o outro, prestando especial atenção a questões relacionadas à natureza e ao papel dos paradigmas e das epistemes.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Thomas Kuhn’s “paradigms” and Michel Foucault’s “epistemes” are often seen as similar concepts, in that both would establish necessary conditions of knowledge. However, how close are they to each other? The aim of this article is to compare these two concepts in detail. Firstly, I discuss the similarities and differences between paradigms and epistemes regarding a number of aspects, as well as their respective functions within Kuhn’s and Foucault’s approaches. The analysis is organized around a series of topics, such as “definition” and “scope,” with the intention of facilitating the comparison. Next, I examine some comments that Foucault and Kuhn made on each other’s work, paying particular attention to matters related to the nature and role of paradigms and epistemes.
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