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Linguagem em (Dis)curso, Volume: 18, Issue: 1, Published: 2018
  • PLÁGIO E AUTOPLÁGIO: DESENCONTROS AUTORAIS Apresentação

    Furlanetto, Maria Marta; Rauen, Fábio José; Siebert, Silvânia
  • Letters from Mário de Andrade to Câmara Cascudo: discursive representations of friendship Artigos De Pesquisa

    Andrade, Benedita Vieira de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo objetiva analisar a construção de representações discursivas da relação de amizade com Câmara Cascudo em cartas que lhe enviou Mário de Andrade. Para descrever, analisar e interpretar essas representações, o texto recorre a algumas categorias semânticas provenientes da Análise Textual dos Discursos (ATD), articulando-as com outras categorias, notadamente da Lógica de Grize (1996, 1997), da Linguística Textual e da Semântica. Na fundamentação teórica, articulam-se propostas da ATD, concebidas pelo linguista Jean-Michel Adam (1999, 2008a, 2011a), da Linguística Textual (LT), da Semântica e da Lógica, enfocando, sobretudo, o fenômeno das representações discursivas. Em uma abordagem qualitativa, analisa um recorte de 10 fragmentos de 7 cartas enviadas por Mário a Cascudo. Verifica que é construído, no material analisado, um conjunto de representações discursivas para a amizade com o escritor potiguar, a partir das categorias propostas para análise e aplicadas no discurso de Mário de Andrade, destacando a representação da amizade firme e verdadeira.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo tiene el objetivo de analizar la construcción de representaciones discursivas de relación de amistad con Câmara Cascudo en cartas que se le envió Mário de Andrade. Para describir, analizar e interpretar esas representaciones, el texto recurre a algunas categorías semánticas provenientes del Análisis Textual de los Discursos (ATD), articulándolas con otras categorías, especialmente de la Lógica de Grize (1996, 1997), de la Lingüística Textual y de la Semántica. En la fundamentación teórica, se articulan propuestas de la ATD, concebidas por el lingüista Jean-Michel Adam (1999, 2008a, 2011a), de la Lingüística Textual (LT), da Semántica y de la Lógica, enfocando, sobretodo, el fenómeno de las representaciones discursivas. En un abordaje cualitativo, se analiza un recorte de 10 fragmentos de 7 cartas enviadas por Mário a Cascudo. Se verifica que es construido, en el material analizado, un conjunto de representaciones discursivas para la amistad con el escritor potiguar, desde de las categorías propuestas para análisis y aplicadas en el discurso de Mário de Andrade, despegándose la representación de la amistad firme y verdadera.

    Abstract in English:

    Abstract This article aims to analyze the construction of discursive representations friendship relationship with Câmara Cascudo in letters sent by Mário de Andrade. In order to describe, analyze and interpret these representations, the text recurs to some semantic categories from the Discourse Textual Analysis (DTA) by articulating them with other categories, notably Grize´s Logic (1996,1997), Text Linguistics and Semantics. In the theoretical foundation, proposals of Textual Analysis of Discourses are articulated, conceived by the linguist Jean-Michel Adam (1990, 2008a, 2011a), Text Linguistics, Semantics and Logic, focusing especially on the phenomenon of discursive representations. Through a qualitative approach, an analysis is made at 10 fragments of 7 letters written by Mário de Andrade and sent to Câmara Cascudo. Therefore, in the corpus analyzed, a set of discursive representations is constructed from the friendship with the potiguar writer, through categories proposed for analysis and used in Mário de Andrade´s discourse, highlighting the representation of a solid and truly friendship.
  • Patterns of formulation of objectives of research articles written in English in two disciplines: linguistics and biotechnology Artigos De Pesquisa

    Cautín-Epifani, Violeta; Miralles, Jadranka Gladic

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente trabalho, emoldurado na área de investigação da construção e transmissão do conhecimento por meio do discurso acadêmico, indaga sobre os padrões funcionais e textuais de formulação de objetivos em um corpus de 20 artigos de investigação (AI) das disciplinas de Linguística e Biotecnologia, escritos em inglês. Os resultados gerais indicam que existe similaridade entre os cinco padrões identificados por González (2011) e os encontrados na presente investigação com textos escritos en inglês. Igualmente detecta diferenças no uso desses padrões nas disciplinas estudadas nesta investigação. Finalmente, o estudo lança um novo padrão funcional e textual de formulação de objetivos en AI, que se relaciona com a apresentação do objetivo de pesquisa por meio da metodologia utilizada.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El presente trabajo, enmarcado en el área de la investigación de la construcción y transmisión del conocimiento a través del discurso académico, indaga acerca de los patrones funcionales y textuales de formulación de objetivos en un corpus de 20 artículos de investigación (AI) de las disciplinas de Lingüística y Biotecnología, escritos en idioma inglés. Los resultados generales indican que existe similitud entre los cinco patrones identificados por González (2011) y los encontrados en la presente investigación con textos escritos en inglés. Igualmente, se detectan diferencias en el uso de estos patrones en las disciplinas estudiadas en esta investigación. Finalmente, nuestro estudio arroja un nuevo patrón funcional y textual de formulación de objetivos en AI el que se relaciona con la presentación del objetivo de investigación a través de la metodología utilizada.

    Abstract in English:

    Abstract The present work, framed in the area of research on the construction and transmission of knowledge through academic discourse, inquiries about functional and textual patterns of goal formulation in a corpus of 20 research articles (RA) of the subject of Linguistics and Biotechnology, written in English. The general results indicate that there is similarity between the five patterns identified by González (2011) and those found in the present research with texts written in English. Similarly, differences in the use of these patterns are detected in the subjects studied in this research. Finally, the study reveals a new functional and textual pattern of formulation of objectives in RA related to the presentation of the research objective through the methodology used.
  • Self-repair as an adaptive strategy in talk to interaction of an aphasic man Artigos De Pesquisa

    Oliveira, Lívia Miranda de; Dias, Julia Gonçalves

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo, fruto de uma pesquisa em desenvolvimento em uma universidade pública, utiliza o arcabouço teórico-metodológico da Análise da Conversa etnometodológica em análises da fala em interação no contexto da saúde, com o objetivo de investigar as ocorrências de autorreparo realizadas por um homem afásico. Os dados gravados em áudio e vídeo foram transcritos para análise de acordo com convenções propostas pelos analistas da conversa. Os resultados apresentam diferentes organizações do autorreparo como estratégia adaptativa, sugerindo competência pragmática do sujeito afásico no engajamento na interação em curso e na resolução de problemas interacionais decorrentes de seu comprometimento linguístico.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo, fruto de una investigación en desarrollo en una universidad pública, utiliza la estructura teórica y metodológica del Análisis de la Conversación etno-metodológica en análisis de la habla en interacción en el contexto de la salud, con el objetivo de investigar las ocurrencias de auto-reparación realizadas por un hombre afásico. Los datos registrados en audio y video tuvieron su transcripción para análisis de acuerdo con convenciones propuestas por los analistas de la conversación. Los resultados presentan diferentes organizaciones de auto-reparación como estrategia de adaptación, sugiriendo competencia pragmática del sujeto afásico en el compromiso en la interacción en marcha y en la resolución de problemas de interacción decurrentes de su comprometimiento lingüístico.

    Abstract in English:

    Abstract This article, which results of a research under development in a public university, uses the theoretical and methodological framework of the Ethnomethodological Conversation Analysis to analyze talk to interaction in the health context with the purpose of investigating the occurrences of self-repair performed by an aphasic man. Recorded data were transcribed according to conventions proposed by conversation analysts. The results show different organizations of self-repair as an adaptive strategy, suggesting pragmatic expertise of the aphasic in the engagement in the ongoing interaction and in the resolution of interactional problems arising from his linguistic deficits.
  • Discursive strategies for an ethos of credibility in political debate Artigos De Pesquisa

    Costa, Wagner Alexandre dos Santos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A cena política depende da relação entre identidade social e identidade discursiva. Em diversas situações de sua atividade, o político deve construir um ethos de credibilidade, uma vez que está sempre envolvido em uma luta discursiva. Neste artigo, faz-se uma análise qualitativa da construção da imagem favorável de si por meio de estratégias discursivas - como justificação, dissimulação e promessa - em debate político televisivo das eleições de 2016 ao cargo de Prefeito da Cidade do Rio de Janeiro. A hipótese confirmada é de que os políticos líderes nas pesquisas de opinião precisassem articular mais intensamente essas estratégias, sobretudo a da justificação. Além disso, os dados levaram à identificação de mais uma estratégia discursiva (congraçamento), e a análise à conclusão de que os candidatos constroem espaços de acordo somente apreensíveis por uma observação atenta. O aporte teórico do estudo é a Teoria Semiolinguística de Charaudeau (2006a, 2006b, 2010, 2011, 2016).

    Abstract in Spanish:

    Resumen La escena política depende de la relación entre la identidad social y la identidad discursiva. En varias situaciones de su actividad, el político debe construir un ethos de credibilidad, ya que está siempre involucrado en una lucha discursiva. En este artículo se hace un análisis cualitativo de la construcción de la imagen favorable de si por medio de estrategias discursivas - como justificación, disimulación y promesa - en debate político televisivo de las elecciones de 2016 al cargo de Alcalde de la Ciudad de Río de Janeiro. La hipótesis confirmada es que los políticos líderes en las encuestas de opinión necesitaban articular más intensamente esas estrategias, sobre todo la de la justificación. Además, los datos llevaron a la identificación de otra estrategia discursiva (congración), y el análisis a la conclusión de que los candidatos construyen espacios de acuerdo sólo aprehensibles por una observación atenta. El aporte teórico del estudio es la Teoría Semiolingüística de Charaudeau (2006a, 2006b, 2010, 2011 y 2016).

    Abstract in English:

    Abstract The political scene depends on a relation between social identity and discursive identity. In diverse situations of his/her activity, the politician must build an ethos of credibility, since he/she is always involved in a discursive struggle. In this article, we make a qualitative analysis of the construction of the favorable image of itself through discursive strategies - such as justification, dissimulation and promise - in the televised political debate of the 2016 elections to the position of Mayor of the City of Rio de Janeiro. The confirmed hypothesis is that leading politicians in opinion polls need to articulate these strategies more intensively, especially that of justification. In addition, the data led to the identification of another discursive strategy (ingratiation), and the analysis to the conclusion that the candidates construct spaces of agreement only apprehensible by a close observation. The theoretical contribution of the study is the Semiolinguistic Theory by Charaudeau (2006a, 2006b, 2010, 2011 and 2016).
  • The discursivity of the media in the construction of meanings for the subject-teacher Artigos De Pesquisa

    Bressanin, Joelma Aparecida

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste estudo é compreender a discursividade da mídia referente ao fazer pedagógico na utilização das tecnologias na sala de aula produzida por uma revista de Educação. Por meio do dispositivo teórico da Análise de Discurso francesa, fundado por Pêcheux na França, e desenvolvido por Orlandi e outros pesquisadores no Brasil, o material tomado como análise é uma matéria de capa da revista Nova Escola, que traz o tema Tecnologia: o que levar para a aula? O texto analisa o modo como as propostas referentes ao uso da tecnologia produzem sentidos para o leitor e vão configurar certo imaginário sobre o sujeito-professor no espaço escolar.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de este estudio es comprender la discursividad de los medios de comunicación referentes al hacer pedagógico en el uso de las tecnologías en clase, producida por una revista de Educación. Por medio del dispositivo teórico del Análisis del Discurso francesa, fundado por Pêcheux en Francia, y desarrollado por Orlandi y otros investigadores en Brasil, el material tomado como análisis es una materia de portada de la revista Nova Escola, que trae el tema Tecnología: ¿lo qué llevar a clase? El texto analiza el modo cómo las propuestas referentes el uso de la tecnología producen sentidos para el lector y van a configurar cierto imaginario sobre el sujeto-profesor en el espacio de la escuela.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of this study is to understand the discursivity of the media regarding to the pedagogical making in the use of the technologies in the classroom produced by an Education magazine. Through the theoretical device of the French Discourse Analysis founded by Pêcheux in France, and developed by Orlandi and other researchers in Brazil, the material took for analysis is a cover story of the magazine Nova Escola that brings the theme Technology: what to take to class? The text analyzes how the proposals regarding the use of technology produce meaning for the reader and will configure a certain imaginary about the subject-teacher in the school space.
  • Textualization of encyclopedic entries in Wiki systems Artigos De Pesquisa

    Finau, Rossana Aparecida; Ribeirete, Mateus Lourenço

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo visa a analisar a textualização de verbetes de enciclopédias Wiki, a fim de verificar se são resultantes da criação de um novo gênero, uma inovação que gera a emergência de nova espécie - na perspectiva de tipelementos de Travaglia (2007a, 2007b) - ou se mantêm as características tradicionais dos textos impressos. Para tanto, em uma investigação qualitativa, dois verbetes de enciclopédias da Web são comparados desde sua organização de superestrutura até a macroestrutura, tomando como dado mais específico das regularidades linguísticas a ocorrência de modalizadores em verbetes. A análise parte de um foco mais geral, seguindo a orientação de Araújo (2016) para análise de reelaboração de gêneros em meios digitais, verificando o contexto de formação do gênero. Observa-se que não há diferenças suficientes entre a textualização dos exemplares a ponto de defender o surgimento de um novo gênero de verbete por ser apresentado de modo digital.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo tiene el objetivo de analizar la textualización de entradas de enciclopedias Wiki para verificar se son resultantes de la creación de un nuevo género, una innovación que genera la emergencia de nueva especie - en la perspectiva de tipelementos de Travaglia (2007a, 2007b) - o si mantienen las características tradicionales de los textos imprimidos. Para ello, en una investigación cualitativa, dos entradas de enciclopedias de la Web son comparadas desde su organización de superestructura hasta la macro estructura, adoptando como dato más específico de las regularidades lingüísticas la ocurrencia de modalizadores en entradas. El análisis parte de un foco más general, siguiendo la orientación de Araújo (2016) para análisis de reelaboración de géneros en medios de comunicación digitales, comprobando el contexto de formación del género. Se observa que no hay diferencias suficientes entre la textualización de los ejemplares a punto de defender el surgimiento de un nuevo género de entrada por ser presentado de modo digital.

    Abstract in English:

    Abstract This article aims to analyze textualization in entries of Wiki encyclopedias in order to find out if they form a new genre or a new kind of genre, from the perspective of tipelementos proposed by Travaglia (2007a, 2007b), or whether they keep their main characteristics from paper encyclopedias. Thereunto, from the perspective of a qualitative research, two articles from different Wikis are compared from their superstructure organization to their macrostructure, taking the occurrence of modalization as specific data of linguistic regularity. To describe modalization, a link with the tipelementos theory is proposed. Analysis then parts from a general focus, following Araújo’s (2016) approach to the re-elaboration of new genres in digital media, from the genre’s formation context to its intern structure. We observed there are not enough differences between entries to the point of arguing for the emergence of a new entry genre merely because of its digital medium.
  • Construction and Development of the Organizational Identity: Analysis of an Organization's Website Artigos De Pesquisa

    Sobreira, Rosa Maria; Marques, Gorete

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O modo como as organizações se posicionam atualmente perante seus múltiplos stakeholders e a sociedade passa, necessariamente, pelo recurso a diferentes meios tecnológicos. Este artigo, de índole interdisciplinar, pretende analisar práticas semiótico-discursivas presentes na primeira página do sítio web de uma empresa portuguesa em 2011 e em 2016. Para tal, o texto baseia-se nos princípios da Comunicação Organizacional, da Linguística Sistémico-Funcional e da Semiótica Social aplicados ao Discurso Empresarial, utilizando o sistema da transitividade de Halliday (2004) e as estruturas de representação de Kress e van Leeuwen (2006) como instrumentos de análise. Com este enquadramento, procura saber como é que a empresa se representa, como se define e apresenta no tempo, em um exercício de adaptação à sua realidade contextual. Os resultados apresentados revelam uma clara evolução no modo como a empresa se representa, mas algum desequilíbrio nas dimensões que os estudos de identidade apresentam como orientadores.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El modo como las organizaciones se tienen posicionado actualmente, frente sus múltiples stakeholders y la sociedad pasa necesariamente por el recurso a diferentes medios tecnológicos. Este artículo de índole interdisciplinar pretende analizar prácticas semiótico-discursivas presentes en la portada del sitio web de una empresa portuguesa en 2011 y en 2016. Para ello, el texto se basa en los principios de la Comunicación Organizacional, de la Lingüística Sistémico-Funcional y de la Semiótica Social, aplicados al Discurso Empresarial, utilizando el sistema da transitividad de Halliday (2004) y las estructuras de representación de Kress y van Leeuwen (2006) cómo instrumentos de análisis. Con este encuadramiento, procura saber cómo la empresa se representa, cómo se define y se presenta en el tempo, en un ejercicio de adaptación a su realidad contextual. Los resultados presentados revelan una clara evolución en el modo como la empresa se representa, pero alguno desequilibrio en las dimensiones que los estudios de identidad presentan como orientadores.

    Abstract in English:

    Abstract The way organizations nowadays position themselves in front of their multiple stakeholders and society necessarily implies the use of different technological means. This article of an interdisciplinary nature intend to analyze verbal and visual discursive practices present on the first page of the website of a Portuguese company in 2011 and 2016. Thereunto, the text follows the principles of Systemic Functional Linguistics and Social Semiotics applied to the Business Discourse, using the transitivity system (HALLIDAY, 2004) and the structures of representation (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006). With this framework, the work seeks to know how the company represents itself and how this representation has evolved in time in an exercise of adaptation to its own contextual reality. The results show a clear evolution in the way the company is represented, but some imbalance in the dimensions that the studies of identity present as guiding.
  • Me, us, the institution: imaginary formations on the classroom Artigos De Pesquisa

    Beck, Eliane Maria Cabral

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo discute as formações imaginárias relativas a manifestações discursivas de docentes, gravadas em aulas em uma instituição de ensino superior privada. Alguns questionamentos nortearam a investigação: como o professor imagina sua aula e de onde vem esse imaginário; o que ele ensina para além dos conhecimentos sistematizados; e como a relação professor/aluno via discurso ocorre em sala de aula. O corpus é constituído de recortes de cinco aulas gravadas no curso de Administração, de cinco professores com formação em diferentes áreas. O referencial teórico é a Análise do Discurso de Linha Francesa. Como resultado, o texto constatou que, no momento em que o professor verbaliza, ocorre a incompletude, a falha, pois o conhecimento que possui está imbricado com o simbólico. Também verificou que a aula é mais do que uma prática de transmissão de conhecimentos científicos, pois o professor, determinado pelo imaginário constituído socialmente, reproduz valores, papéis e modos de pensar socialmente cristalizados.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo discute las formaciones imaginarias relativas a manifestaciones discursivas de docentes, registradas en audio en clases en una Institución de Enseñanza Superior privada. Algunos cuestionamientos nortearan la investigación: cómo el profesor imagina su case y de adonde viene ese imaginario; lo que él enseña allá más de los conocimientos sistematizados; y cómo la relación profesor/alumno vía discurso ocurre en clase. El corpus es constituido de recortes de cinco clases registrados en audio en el curso de Administración de cinco profesores con entrenamiento en diferentes áreas. El referencial teórico es el Análisis del Discurso de Línea Francesa. Como resultado, el texto ha constatado que en el momento en que el profesor habla ocurre la incompletud, la falta, pues el conocimiento que posee está imbricado con el simbólico. También ha verificado la clase es más que una práctica de transmisión de conocimientos científicos, pues el profesor, determinado por el imaginario constituido socialmente, reproduce valores, roles y modos de pensar socialmente cristalizados.

    Abstract in English:

    Abstract This paper discusses the imaginary formations related to discursive manifestations of teachers, recorded in classes in a private higher education institution. Some questions guided the investigation: how the teacher imagines his class and where this imaginary comes from; what he teaches beyond systematized knowledge; and how the teacher / student relationship via speech occurs in the classroom. The corpus consists of five class cut-outs recorded in the Administration course, of five teachers from different areas. The theoretical reference is the French Discourse Analysis. The text found, as a result, that at the moment the teacher verbalizes, the incompleteness occurs, the failure, because the knowledge he possesses is imbricated with the symbolic. It also verified that the class is more than a practice of transmission of scientific knowledge, because the teacher, determined by the socially constituted imaginary, reproduces socially crystallized values, roles and ways of thinking.
  • Materialities of the authorship in the autograph session Artigos De Pesquisa

    Alves-Costa, Lucas Piter; Lachovski, Marilda Aparecida

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo tem por objetivo aproximar as noções de autor, autoria e enunciado a partir, sobretudo, de pressupostos de Foucault (2008, 2009) e Costa (2016), em diálogo com Orlandi (1987, 1998, 2005), Gregolin (2003, 2004) e Pêcheux (2009), para, então, problematizar a dupla dimensão do nome de autor, a saber: o autor tomado como sujeito e como um enunciado. Em seguida, este trabalho discute sobre algumas materialidades próprias do nome de autor enquanto enunciado. Para isso, a discussão é pautada nos aspectos de uma sessão de autógrafos do discurso quadrinístico. Os resultados das reflexões aqui propostas reforçam a conceituação de enunciado complexo (COSTA, 2016) a partir da função que o nome de autor desempenha nos discursos que nele se fundam.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo tiene por objetivo aproximar las nociones de autor, autoría y enunciación, desde sobretodo supuestos de Foucault (2008, 2009) y Costa (2016), en diálogo con Orlandi (1987, 1998, 2005), Gregolin (2003, 2004) y Pêcheux (2009), para entonces problematizar la doble dimensión del nombre de autor, es decir: el autor tomado como sujeto y como una enunciación. En seguida, este trabajo discute sobre algunas materialidades propias del nombre de autor mientras enunciación. Para ello, la discusión es guiada por aspectos de una sesión de autógrafos del discurso de historietas. Los resultados de las reflexiones aquí propuestas refuerzan la conceptuación de enunciación compleja (COSTA, 2016) desde la función que el nombre de autor desarrolla en los discursos que en él se fundan.

    Abstract in English:

    Abstract This paper aims to approximate the notions of author, authorship and enounced based, above all, on presuppositions from Foucault (2008, 2009) and COSTA (2016), in dialogue with Orlandi (1987, 1998, 2005), Gregolin (2003, 2004) and Pêcheux (2009), in order to problematize the double dimension of the author name, which are: the author seen as subject and as an enounced. Then, this work discusses some materialities of the author’s name seen as an enounced. Thereunto, the discussion is based on the aspects of an autograph session of the Comics Discourse. The result of the reflections proposed reinforce the conceptualization of a complex enounced (COSTA, 2016) based on the function that the author’s name plays in the discourses that are based on that name.
  • Representation of homelessness in electronic journalism in verb-visual texts - violence in discourse in the Correio Braziliense newspapers (2011-2013) Artigos De Pesquisa

    Resende, Viviane de Melo; Gomes, Maria Carmen Aires

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo é recorte de projeto de pesquisa em que se investigam os textos publicados entre 2011 e 2013 nos jornais web Correio Braziliense, O Globo e Folha de S. Paulo sobre população em situação de rua. Neste recorte, analisam-se apenas os 95 textos publicados no Correio Braziliense cruzando as temáticas situação de rua e violência, e as 19 imagens que compõem estes textos. As análises apresentadas são favorecidas pelo uso de software para análise qualitativa e têm por base teórico-metodológica a análise de discurso crítica e a gramática do design visual. Tomados juntos, os resultados de análise sugerem naturalização da violência contra a população em situação de rua, em um efeito retórico de distanciamento, que não provoca empatia entre quem lê o jornal e as pessoas vítimas da violência representada.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículos es un recorte de proyecto de investigación en que se han investigado los textos publicados entre 2011 y 2013 en los periódicos web Correio Braziliense, O Globo y Folha de S. Paulo sobre populación en situación de calle. En este recorte se analizan sólo los 95 textos publicados en el Correio Braziliense, cruzando las temáticas de situación de calle y violencia y las 19 imágenes que componen los textos. El análisis presentado é favorecido por el uso de software para análisis cualitativo, y tiene por base teórico-metodológico el análisis del discurso crítico y la gramática del diseño visual. Adoptados juntos, los resultados del análisis sugieren naturalización de la violencia contra la populación en situación de calle, en un efecto retórico de alejamiento, que no provoca empatía entre quienes lee el periódico y las personas víctimas de la violencia representada.

    Abstract in English:

    Abstract This paper discusses part of a research project aiming to investigate texts about homelessness published between 2011 and 2013 in the newspapers Correio Braziliense, O Globo and Folha de S. Paulo. In this paper, we analyze only the 95 texts published in Correio Braziliense crossing the themes homelessness and violence, and the 19 images that compose these texts. To organize data, we have used software for qualitative analysis, and textual analyses were driven by critical discourse analysis and the grammar of visual design. Taken together, the results suggest the naturalization of violence against the homeless population, in a rhetorical effect of distancing, which does not provoke empathy between those who read the newspaper and the victims of the represented violence.
  • Cultural models: theory, studies and methods Artigos De Pesquisa

    Feltes, Heloísa Pedroso de Moraes

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo é uma revisão teórica sobre o construto modelos culturais, focalizando, inicialmente, suas definições em Antropologia Cognitiva, Linguística Cognitiva e Linguística Antropológica. Apresenta em seguida, como exemplo, quatro estudos em Linguística Cognitiva e Antropologia Cognitiva sobre modelos culturais que seguem metodologias, técnicas e procedimentos diferentes: o de RAIVA, os RACIONALISTA E ROMÂNTICO DE PADRONIZAÇÃO LINGUÍSTICA, o de CASAMENTO, e o JIHADISTA SUNITA DE RELAÇÕES POLÍTICAS. Na sequência, traz uma breve discussão sobre questões-problema a serem levantadas no tratamento de modelos culturais em Antropologia Cognitiva. As considerações finais desenvolvem uma análise geral dos métodos priorizados em investigações sobre modelos culturais.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo es una revisión teórica sobre el constructo modelos culturales, con foco inicial en sus definiciones en Antropología Cognitiva, Lingüística Cognitiva y Lingüística Antropológica. Presenta, en seguida, cómo ejemplo, cuatro estudios en Lingüística Cognitiva y Antropología Cognitiva sobre modelos culturales que siguen metodologías, técnicas y procedimientos diferentes: de RABIA, RACIONALISTA Y ROMÁNTICO DE ESTANDARIZACIÓN LINGÜÍSTICA, de CASAMIENTO, y JIHADISTA SUNITA DE RELACIONES POLÍTICAS. En secuencia trae una breve discusión sobre cuestiones-problema que serán levantadas en el tratamiento de modelos culturales en Antropología Cognitiva. Las consideraciones finales desarrollan un análisis general de los métodos priorizados en investigaciones sobre modelos culturales.

    Abstract in English:

    Abstract This paper is a theoretical review about the construct of cultural models, firstly focusing its definition on Cognitive Anthropology, Cognitive Linguistics and Anthropological Linguistics. Subsequently presents, as an example, four studies on Cognitive Linguistics and Cognitive Anthropology about cultural models that have different methodologies, techniques and procedures: the one of the ANGER, the one of the RATIONALIST AND ROMANTIC OF THE LINGUISTIC STANDARDIZATION, the one of MARRIAGE, and the one of the POLITICAL RELATIONS OF SUNNI JIHADIST. Next, it is brought a brief discussion up on problem questions to be raised in the treatment of cultural models according to Cognitive Anthropology. The final considerations developed a general analysis of the main methods in investigations about cultural models.
  • The object of ideology in the Critical Theory of Discourse Ensaios

    Peixoto, Maria Eduarda Gonçalves; Alencar, Claudiana Nogueira de; Ferreira, Ruberval

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O conceito de ideologia, na segunda metade do século XX, conquistou lugar de destaque nos estudos críticos da linguagem. Entre as principais tradições de investigação na área, a Análise de Discurso Crítica, na vertente da Teoria Crítica do Discurso (FAIRCLOUGH, 1989, 2001, 2003; CHOULIARAKI, FAIRCLOUGH, 1999), particulariza-se ao situar a noção de ideologia no centro do seu empreendimento teórico-analítico. Com base nisto, este trabalho tem o objetivo de descrever e discutir a constituição conceitual do objeto da ideologia no interior da teoria. Assim, apresentam-se o percurso cronológico-narrativo da abordagem crítica de ideologia, os pressupostos da teoria em foco, a concepção de ideologia articulada e os seus aspectos problemáticos, trazendo à baila alguns desafios que o conceito implica quanto à relação entre discurso e poder.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El concepto de ideología, en la segunda mitad del siglo XX, ha conquistado lugar de despegue en los estudios críticos del lenguaje. Entre las principales tradiciones de investigación en el área, el Análisis del Discurso Crítico, na vertiente de la Teoría Crítica del Discurso (FAIRCLOUGH, 1989, 2001, 2003; CHOULIARAKI; FAIRCLOUGH, 1999), se particulariza al situar la noción de ideología en el centro de su emprendimiento teórico-analítico. Basado en ello, este trabajo tiene el objetivo de describir y discutir la constitución conceptual del objeto de la ideología en el interior de la teoría. Así se presentan el recorrido cronológico y narrativo del abordaje crítico de ideología, los supuestos de la teoría en foco, la concepción de ideología articulada y sus aspectos problemáticos, trayendo para la discusión algunos desafíos que el concepto implica cuánto la relación entre discurso y poder.

    Abstract in English:

    Abstract In the second half of the twentieth century, the concept of ideology gained prominence in critical studies of language. Among the research traditions in the area, Critical Discourse Analysis differs by situating the notion of ideology at the center of its theoretical-analytical approach, especially in the area of Critical Discourse Theory (FAIRCLOUGH, 1989, 2001, 2003; CHOULIARAKI, FAIRCLOUGH, 1999). Thereunto, this paper aims to describe and discuss the conceptual constitution of the object of ideology for theory. The text presents the chronological-narrative course of the critical approach to ideology, the assumptions of the theory, the conception of ideology articulated in the theory and its problematic aspects, revealing some of the challenges that the concept implies in relation to discourse and power.
  • Essay about voice Ensaios

    Neumann, Daiane

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente artigo trata de uma temática pouco considerada e discutida nos estudos da linguagem, qual seja, a voz. Para fazê-lo, lança mão de reflexões propostas acerca da construção do objeto voz em diferentes perspectivas teóricas e em diferentes campos do conhecimento. O objetivo de fazer a passagem por diferentes concepções de voz é buscar elucidar a concepção de linguagem que subjaz a cada uma delas. Por fim, através da alteração do ponto de vista acerca da linguagem, é apresentada a proposta de uma antropologia histórica da voz, ancorada no projeto de uma antropologia histórica da linguagem, apresentado em Meschonnic (1982/2009).

    Abstract in Spanish:

    Resumen El presente artículo trata de una temática poco considerada y discutida en los estudios del lenguaje, es decir, la voz. Para ello, utiliza reflexiones propuestas acerca de la construcción del objeto voz en diferentes perspectivas teóricas y en diferentes campos del conocimiento. El objetivo de hacer el pasaje por diferentes concepciones de voz es buscar elucidar la concepción de lenguaje que subyace a cada una de ellas. Al fin, a través del cambio del punto de vista acerca del lenguaje, es presentada la propuesta de una antropología histórica de la voz, anclada en el proyecto de una antropología histórica del lenguaje, presentado en Meschonnic (1982/2009).

    Abstract in English:

    Abstract This paper discusses the voice, a subject that is not common and therefore not considered in the language field. Thereunto, this work reflects on the construction of this object in distinct theoretical perspectives, from distinct fields. The goal of reflecting on different conceptions of voice is to elucidate the notion of language in each of them. Finally, considering a change of viewpoint about language, a proposal of historical anthropology of voice is presented, based on the project of an historical anthropology of language, proposed by Meschonnic (2009).
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