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Canto, voz e presença: uma análise do poder da palavra cantada nas folias norte-mineiras* * Uma versão preliminar deste artigo foi apresentada no seminário "Giros etnográficos em Minas Gerais: conflito, casa, comida, prosa, festa, política e o diabo", coordenado por Moacir Palmeira e John Comerford, em agosto de 2013, no Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social do Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Agradeço à Mariza Peirano, debatedora do seminário, pela leitura e as contribuições feitas naquela ocasião, e a José Sergio Leite Lopes, pela orientação no mestrado e doutorado. Sou igualmente grato a Otavio Velho e Samuel Araújo, que generosamente leram e comentaram o texto, e aos pareceristas desta revista, pelas pertinentes observações. É claro que as deficiências e as falhas são de minha inteira responsabilidade. Um esclarecimento: ao longo do texto, as categorias nativas estão em itálico enquanto as categorias analíticas entre aspas.

Chants play a key role during the visits of the folias to the houses of the devotees, constituting an important means of interaction among the foliões - as players and singers on the ritual team are called - and between the foliões, the locals and the saint. In this article, which focuses on the ethnography of the formal dimensions (how they sing), semantics (what is sung) and pragmatics (what is done with the singing) of chanting, I discuss how the presence of the saint is ritually constructed and how it interacts with certain social relations and cultural values, thus approaching and relating domains - heaven and earth, this world and the other world, here and beyond, visible and invisible - and beings - the living and the dead. To carry out this analysis, the chant will be described in two levels: first, by pointing out that the chanted word arises, in the context of the visit of foliasas a "performative utterance" in which "to say is to do", we will see how both the musical and poetic dimensions characterize the chanting as a particular type of communication. Finally, by understanding the chant as "an act of verbal communication", I turn my attention to the chanted text and also to the interactions between foliões, locals and the saint as being created in the context of a visit of St. Joseph's folia.

Popular Religiosity; Ritual; Folia de Reis; Folia de São José; North of Minas Gerais


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