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Movimento, Volume: 24, Issue: 1, Published: 2018
  • ASSESSMENT IN PHYSICAL EDUCATION: ACADEMIC PRODUCTION IN JOURNALS (1932-2014) Artigos Originais

    Santos, Wagner dos; Frossard, Matheus Lima; Matos, Juliana Martins Cassani; Ferreira Neto, Amarílio

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Tem por objetivo compreender como se constitui o debate no campo científico brasileiro sobre avaliação do processo ensino-aprendizagem em periódicos da área publicados entre 1932 e 2014. Revisa 14 periódicos da área e encontra 56 artigos. Com base em indicadores bibliométricos, estabelece três eixos de análise: distribuição dos artigos por ano de publicação; por periódico; por procedência autoral; por autor. Os resultados apontam para um aumento na produção sobre o tema nos últimos quatro anos, em comparação com a década anterior, entretanto, ainda há lacunas com referência a textos que abordem o ensino infantil e o ensino médio.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Busca comprender cómo se constituye el debate en el campo científico brasileño sobre la evaluación del proceso de enseñanza y aprendizaje en periódicos del área publicados entre 1932 y 2014. Revisa 14 periódicos de ese campo y encuentra 56 artículos. Sobre la base de indicadores bibliométricos, establece tres ejes de análisis: distribución de los artículos por año de publicación; por periódico; por origen autoral; por autor. Los resultados indican un aumento de la producción sobre el tema en los últimos cuatro años en comparación con la década anterior. Sin embargo, todavía existen lagunas referentes a textos que aborden la educación infantil y la escuela secundaria.

    Abstract in English:

    Abstract This study looks into the debate in Brazil’s science field about assessment of teaching and learning in Physical Education journals published between 1932 and 2014. It reviewed 14 journals and found 56 articles. Based on bibliometric indicators, it established three lines of analysis: distribution of the articles according to year of publication; journal; author’s place of work; authors. The results point to an increase in production on the topic in the last four years compared to the previous decade. However, there are still gaps in terms of texts addressing childhood education and secondary education.
  • PROGRAM SPORT AND LEISURE IN THE CITY: WHERE IS THE INTERSECTION BETWEEN POLITICAL/BUREAUCRATIC AND SCIENTIFIC/ACADEMIC? Artigos Originais

    Starepravo, Fernando Augusto; Souza, Juliano de; Bernabé, Andressa Peloi; Marchi Júnior, Wanderley

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo do trabalho é identificar se o subcampo político/burocrático de esporte e lazer (representado aqui pelo PELC) tem se apropriado da produção do subcampo científico/acadêmico que discute as políticas públicas de esporte e lazer (pensado a partir da Rede Cedes), e quais as principais estratégias dos agentes para efetivar tal apropriação. Os dados foram coletados por meio de entrevistas junto aos agentes que de alguma forma transitaram na intersecção dos subcampos científico/acadêmico e político/burocrático, além de questionários, por meio de correio eletrônico, aos 68 coordenadores de núcleos que compunham a Rede Cedes. Conclui-se que a produção da Rede Cedes não tem subsidiado as ações do PELC Projeto Social e que os gestores têm buscado algumas estratégias para buscar a aproximação entre o subcampo político/burocrático e o subcampo científico/acadêmico.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo del trabajo es identificar si el subcampo político/burocrático de deporte y ocio (representado aquí por el Programa Deporte y Ocio en la Ciudad, PELC) se ha apropiado de la producción del subcampo científico/académico que discute las políticas públicas de deporte y ocio (pensado a partir de la Red Cedes) y cuáles son las principales estrategias de los agentes para hacer efectiva dicha participación. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas con los agentes que de alguna forma han transitado en la intersección de los subcampos científico/académico y político/burocrático, además de cuestionarios a través de correo electrónico a los 68 coordinadores de núcleos que componían la Red Cedes. Se concluye que la producción de la Red Cedes no ha subvencionado las acciones del PELCProyecto Social y que los gestores han buscado algunas estrategias de acercamiento entre el subcampo político/burocráticoy el subcampo científico/académico.

    Abstract in English:

    Abstract This work identifies whether the political/bureaucratic subfield of sports and leisure, (here represented by the PSLC Social Project) has appropriated the production of the scientific/academic subfield on public policies for sports and leisure, by looking into Rede Cedes and its agents’ main strategies for such appropriation. Data were collected through interviews with agents that somehow transited at the intersection of both subfields as well as questionnaires and emails sent to the 68 coordinators of Rede Cedes centers. The study found that the production of Rede Cedes has not contributed to actions under PSLC and that the project’s managers have used some strategies to approximate the political/bureaucratic and the scientific/academic subfields.
  • PHYSICAL EDUCATION AND INCLUSIVE EDUCATIONAL WORK Artigos Originais

    Simões, Anaís Suassuna; Lorenzini, Ana Rita; Gavioli, Rosangela; Caminha, Iraquitan de Oliveira; Souza Júnior, Marcílio Barbosa Mendonça de; Melo, Marcelo Soares Tavares de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Analisamos o trabalho educativo nas aulas de Educação Física (EF), discutindo-o na sua relação com os propósitos da inclusão de estudantes com deficiência numa escola regular privada. No geral, alinhamos a investigação com a base teórica crítico-dialética e, nesta, o método da ascensão do abstrato ao concreto elaborado por Kosik (2011). Utilizamos o estudo de caso via estudo documental (o planejamento da professora, o Projeto Político Pedagógico e os perfis da turma) e de campo, tendo como sujeitos: a professora, a coordenadora, a psicóloga, a diretora e 21 estudantes. Concluímos, após doze aulas observadas, que houve aproximação com a EF Crítico-Superadora, mediante adequações no planejamento das aulas, das atividades e dos materiais utilizados, visando à apropriação dos estudantes sobre o conteúdo tratado. As análises dos documentos e entrevistas explicitaram que não houve restrição à participação dos estudantes com deficiência, revelando a concretização do trabalho inclusivo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo fue analizar la labor educativa en Educación Física (EF) en su relación con los propósitos de la inclusión de estudiantes con discapacidad en una escuela privada regular. En general, alineamos la investigación con la base teórica crítico dialéctica y, en esta, el método de lo abstracto a lo concreto de Kosik (2011). Utilizamos el estudio de caso a través del estudio documental (planificación del maestro, el Proyecto Político Pedagógico y los perfiles de los alumnos) y de campo. Tuvimos como sujetos: la profesora, la coordinadora, la psicóloga, la directora y 21 estudiantes. Concluimos, después de doce clases observadas, que hubo aproximación a la EF Crítico Superadora mediante adecuaciones en la planificación de las clases, de las actividades y de los materiales utilizados, buscando la apropiación de los estudiantes sobre el contenido tratado. El análisis de documentos y entrevistas evidenció que no hubo restricción a la participación de los estudiantes con discapacidad, revelando la concretización del trabajo inclusivo.

    Abstract in English:

    Abstract We analyzed the educational work in Physical Education (PE) classes by relating it to the purposes of inclusion of students with disabilities at a regular, private school. In general, the research was in line with the critical-dialectical theoretical basis and thus with Kosik’s (2011) method of rising from abstract to concrete. Case study was used via documental study (teacher’s planning, Political-Pedagogical Project and the class’s profiles) and field study focused on: teacher, coordinator, psychologist, principal, and 21 students. After observing 12 lessons, we found that there was approximation with Critical-Overcoming PE through adjustments in lessons planning, activities, and materials used so that students could appropriate content. Analyses of the documents and interviews showed that there was no restriction on participation of students with disabilities, pointing out that inclusive work was accomplished.
  • THE BODY SEEN FROM THE NUDIST MOVEMENT: RIO DE JANEIRO IN THE 1950s Artigos Originais

    Herold Junior, Carlos; Machado, Alisson Bertão; Campanholi, Carolini Aparecida; Solera, Bruna; Parizotto, Pedro Gabriel Gil

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste trabalho é estudar representações sobre o corpo, produzidas a partir do movimento nudista. Isso será feito abordando as disputas sobre as fotografias publicadas em revistas nudistas durante a década de 1950 no Rio de Janeiro. Ao lado das próprias revistas, jornais, documentos judiciais e livros serão utilizados como fontes primárias, abordadas por meio do conceito de representação (CHARTIER, 2002). Observou-se que as publicações nudistas e a expansão das práticas do movimento produziram representações que evidenciam tensões sobre a relevância do corpo e da exposição corporal na sociedade carioca do período em questão.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de este trabajo es estudiar representaciones sobre el cuerpo, producidas a partir del movimiento nudista. Esto se hará abordando las disputas sobre las fotografías publicadas en revistas nudistas durante la década de 1950 en Rio de Janeiro. Además de las revistas, serán utilizados periódicos, documentos legales y libros como fuentes primarias, abordadas a través del concepto de representación (Chartier, 2002). Se observó que las publicaciones nudistas y la expansión de las prácticas del movimiento produjeron representaciones que muestran tensiones sobre la relevancia del cuerpo y de la exposición corporal en la sociedad de Rio de Janeiro de la época.

    Abstract in English:

    Abstract This work studies representations of the body produced within the nudist movement by looking into debates over photographs published in nudist magazines during the 1950s in Rio de Janeiro. Besides magazines themselves, newspapers, legal documents and books will be used as primary sources addressed through the concept of representation (CHARTIER, 2002). It was found that nudist publications and the expansion of the movement’s practices produced representations that show tension regarding the importance of bodies and body exposure in Rio de Janeiro’s society of that time.
  • SOCIOECONOMIC, SOCIO-DEMOGRAPHIC AND SPORTS PROFILES OF BRAZILIAN ELITE JUNIOR TENNIS PLAYERS Artigos Originais

    Andrade, Alexandro; Casagrande, Pedro de Orleans; Bevilacqua, Guilherme Guimarães; Pereira, Fabiano Souza; Alves, Julianne Fic; Goya, Ana Luiza; Coimbra, Danilo Reis

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O estudo objetivou descrever o perfil sociodemográfico, socioeconômico e esportivo de tenistas infantojuvenis brasileiros competitivos de elite. Participaram 130 tenistas, sendo 102 homens e 28 mulheres. A maioria dos tenistas é natural das Regiões Sudeste e Sul e houve um predomínio de tenistas treinando nessas regiões. A maioria dos tenistas pertence à classe socioeconômica A. Em média, os tenistas iniciaram no tênis aos oito anos e o início em competições de tênis foi aos 11 anos. Os tempos médios de prática e de prática competitiva dos tenistas foram de sete e quatro anos, respectivamente. Já foram finalistas em competição internacional 16% dos atletas e aproximadamente a metade já disputou finais em competições internacionais e nacionais. Concluiu-se que os tenistas investigados são oriundos das classes econômicas mais altas. Além disso, os tenistas apresentaram grande volume de treino e tempo de prática.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El estudio describe el perfil sociodemográfico, socioeconómico y deportivo de tenistas infantojuveniles de élite brasileños. Participaron 130 tenistas, siendo 102 hombres y 28 mujeres. La mayoría de los tenistas es natural de las regiones Sudeste y Sur y entrenan en esas regiones. La mayoría pertenece a la clase socioeconómica A. En promedio, comenzaron a practicar tenis a los ocho años y comenzaron a participar en competiciones a los 11 años. Los tiempos de práctica y de práctica competitiva fueron de siete y cuatro años en promedio, respectivamente. Han sido finalistas en competiciones internacionales 16% de los atletas y alrededor de la mitad ha disputado finales en competiciones nacionales e internacionales. Se concluye que los tenistas investigados son oriundos de las clases económicas más altas. Además, presentaron gran volumen de entrenamiento y tiempo de práctica.

    Abstract in English:

    Abstract The study aimed to describe the sociodemographic, socioeconomic, and sports profiles of Brazilian competitive elite junior tennis players. A total of 130 athletes participated, being 102 males and 28 females. Most of them come from Brazil’s Southeast and South and train in those regions. Most belong to the “A” socioeconomic class. On average, they began practicing tennis at the age of eight and started competing at the age of 11. Their average practice and competition times were seven and four years respectively. Some (16%) have been finalists in international competitions and nearly half have already played finals in national and international competitions. Those players were found to come from Brazil’s highest economic classes. Moreover, they showed large amount of training and practice time.
  • SUPERVISED PRACTICUM IN TRAINING OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN BRAZIL: A SYSTEMATIC REVIEW Artigos Originais

    Silva Júnior, Arestides Pereira da; Oliveira, Amauri Aparecido Bássoli de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo desta pesquisa do tipo revisão sistemática foi analisar a produção do conhecimento sobre o Estágio Curricular Supervisionado na formação de professores de Educação Física. Constatou-se que: há predomínio das publicações em periódicos B1 e B2 (48,7%); a produção na área é recente, com maior quantidade de publicações entre 2011-2015 (76,9%); os artigos classificados como de Intervenção foram os mais publicados (51,3%); a temática Formação foi a que teve maior incidência (48,7%); quanto ao tipo de pesquisa, os Estudos de Caso foram predominantes (41%); as análises Qualitativas são amplamente mais utilizadas (89,8%); Entrevistas (25,6%) e Questionários (23,1%) foram os Instrumentos mais empregados. Conclui-se que houve aumento na produção do conhecimento sobre essa temática nos últimos anos, contudo, ressalta-se a importância do fortalecimento das produções, objetivando acesso a periódicos mais bem classificados no sistema de avaliação.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Esta revisión sistemática analizó la producción del conocimiento sobre la Práctica Curricular Supervisada en la formación de profesores de Educación Física. Se constató que: predominan las publicaciones en periódicos B1 y B2 (48,7%); la producción en el área es reciente, con mayor cantidad de publicaciones entre 2011 y 2015 (76,9%); los artículos clasificados como de Intervención fueron los más publicados (51,3%); el tema Formación fue el que tuvo mayor incidencia (48,7%); en cuanto al tipo de investigación, los Estudios de Caso fueron predominantes (41%); los análisis Cualitativos son ampliamente más utilizados (89,8%); Entrevistas (25,6%) y Cuestionarios (23,1%) fueron los Instrumentos más empleados. Se concluye que hubo aumento en la producción del conocimiento sobre esa temática en los últimos años, sin embargo, se resalta la importancia de fortalecer las producciones con el objetivo de acceder a periódicos mejor clasificados en el sistema de evaluación.

    Abstract in English:

    Abstract This systematic review looks into knowledge production about supervised curricular practicum in training of Physical Education teachers. Publications in B1 and B2 journals (48.7%) prevailed. Production in the area is recent and most works were published between 2011 and 2015 (76.9%). Articles categorized as ‘intervention’ were published most often (51.3%). ‘Education’ was the topic with highest occurrence (48.7%). Case studies prevailed (41%) among research types and qualitative analyses were adopted much more often than others (89.8%). Interviews (25.6%) and questionnaires (23.1%) were the most often applied instruments. Production of knowledge about the topic in recent years has increased, but it should be strengthened to access better classified journals in the evaluation system.
  • SEXUALITY SCHOOLING: SILENCE AS A PEDAGOGICAL PRACTICE IN PHYSICAL EDUCATION Artigos Originais

    Nicolino, Aline Silva; Paraíso, Marlucy Alves

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O estudo investiga os saberes produzidos sobre a escolarização da sexualidade em teses e dissertações desenvolvidas na área da Educação Física brasileira. Trata-se de identificar o que a área vem produzindo sobre o tema e os efeitos desses saberes no contexto escolar. Para isso, foram lidas todas as produções da área que tratam sobre a sexualidade na escola, concluídas até o ano de 2014. O argumento desenvolvido é o de que a Educação Física entra no contexto escolar pela lógica biológica, valendo-se da ideia de corpo “saudável” para justificar uma educação heteronormativa.A análise mostra que o “não-dito” é uma estratégia eficiente para ensinar sobre a sexualidade, constituindo-se, também, em uma prática pedagógica.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El estudio investiga el conocimiento producido sobre la escolarización de la sexualidad en tesis y disertaciones desarrolladas en el área de la Educación Física brasileña. Identifica lo que el área ha producido sobre el tema y los efectos de ese conocimiento en el contexto escolar. Para ello, fueron leídas todas las producciones del área que tratan sobre la sexualidad en la escuela hasta el año 2014. El argumento desarrollado es que la Educación Física entra en el contexto escolar por medio de la lógica biológica, haciendo uso de la idea de cuerpo “sano” para justificar una educación heteronormativa. El análisis muestra que lo “no dicho” es una estrategia eficaz para enseñar sobre la sexualidad, constituyéndose también una práctica pedagógica.

    Abstract in English:

    Abstract The study investigates knowledge produced in theses and dissertations about schooling of sexuality in the area of the Physical Education in Brazil. It identifies what the area has produced on the subject and its effects on the school context. All productions on sexuality at school finished by 2014 were read. The argument developed holds that Physical Education is included in the school context through a biological logic, using the idea of the “healthy” body to justify heteronormative education. The analysis shows that the “unsaid” is an effective strategy for teaching about sexuality, being also a pedagogical practice.
  • GENDER PERFORMATIVITIES AND THE ABJECTION OF WOMEN’S BODIES IN WEIGHTLIFTING Artigos Originais

    Soares, João Paulo Fernandes; Mourão, Ludmila; Lovisi, Ayra; Novais, Mariana

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo analisa as experiências de gênero, a abjeção dos corpos e as agências de mulheres atletas do levantamento de peso. Para tal, aportamos as observações de treinamentos, na realização de entrevistas com oito atletas da modalidade e nos referenciais dos estudos de gênero e sexualidade pós-estruturalistas. As narrativas das atletas expõem visões de mundo referenciadas em binarismos de gênero, e seus corpos trazem marcas das experiências esportivas, refletidas em volume, força e potência muscular elevada. Tais inscrições corporais fazem emergir a instabilidade e descontinuidade do sistema normativo sexo-gênero-desejo e constroem feminilidades superlativas, “forçudas” e consequentemente estigmatizadas e abjetas. Essas transformações lançam “suspeição” sobre suas sexualidades, e a heteronormatividade assume centralidade no processo de abjeção em suas relações de sociabilidade. Na medida em que “subvertem” as expectativas corporais normalizadas, essas mulheres performatizam resistências e a pluralização das feminilidades no esporte.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo analiza las experiencias de género, la abyección de cuerpos y las agencias de las mujeres atletas en el levantamiento de pesas. Con este fin, aportamos observaciones sobre entrenamientos, realización de entrevistas con ocho atletas de este deporte y referencias de los estudios de género y la sexualidad posestructuralistas. Las narrativas de las atletas exponen visiones de mundo que tienen referencia en el binarismo de género y sus cuerpos portan las marcas de las experiencias deportivas, que se reflejan en volumen, fuerza y potencia muscular elevada. Tales inscripciones corporales hacen emerger la inestabilidad y la discontinuidad del sistema sexo-género-deseo y construyen feminidades superlativas, "fuertes" y, por lo tanto, estigmatizadas y abyectas. Estas transformaciones lanzan "sospecha" sobre sus sexualidades, y la heteronormatividad asume centralidad en el proceso de abyección en sus relaciones de sociabilidad. En la medida en que "subvierten" las expectativas corporales normalizadas, estas mujeres performatizan resistencias y la pluralización de las feminidades en el deporte.

    Abstract in English:

    Abstract This article reviews gender experiences, abjection of female weight-lifting athletes’ bodies and their agencies. To this end, we provide observations about practice sessions by interviewing eight athletes under the frameworks of poststructuralist gender and sexuality studies. Athletes’ narratives expose world views based on gender and sexuality binarisms, and their bodies bear the marks of sports experiences reflected in the volume, strength and high muscular power. Such bodily inscriptions bring out instability and discontinuity of the normative sex-genre-desire system and build superlative, “robust” and consequently stigmatized and abject femininities. These changes raise “suspicion” about their sexualities and heteronormativity takes center stage in the process of abjection in their relationships of sociability. As these women “subvert” standardized bodily expectations, they performatize resistances and pluralization of femininities in sport.
  • ATHLETICS AND TEACHING OF AFRICAN BRAZILIAN HISTORY AND CULTURE: THE VIEW OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS PARTICIPATING IN A COMMUNITY OUTREACH DISTANCE EDUCATION COURSE Artigos Originais

    Silva, Eduardo Vinícius Mota e; Matthiesen, Sara Quenzer

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Averiguar a visão de participantes de um curso de extensão a distância sobre a adequação do Atletismo para o ensino da História e Cultura Afro-Brasileira é o objetivo deste artigo. Para a obtenção destas informações optou-se pela realização de uma pesquisa do tipo qualitativa e online. Foram considerados os registros disponibilizados pela Plataforma Moodle, obtidos por meio de um questionário aberto e das livres manifestações nos diversos fóruns disponibilizados. Para o tratamento destes dados utilizou-se a técnica de Análise do Conteúdo. Foram identificadas as seguintes subcategorias: a) adequada ao tratamento da temática; reprodutora da diversidade étnica brasileira; b) espaço de afirmação da cultura negra; c) possibilidade não exclusiva de tratamento e d) enfoque inovador e conteúdo aplicável às aulas de Educação Física. Verificou-se, então, que, na opinião dos participantes, o Atletismo apresenta grande potencialidade para o tratamento da História e Cultura Afro-Brasileira em aulas de Educação Física.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Averiguar la visión de participantes de un curso de extensión a distancia sobre la adecuación del Atletismo para la enseñanza de la Historia y Cultura Afrobrasileña es el objetivo de este artículo. Para la obtención de estas informaciones se realizó una investigación cualitativa y online. Se consideraron los registros disponibles en la Plataforma Moodle, obtenidos a través de un cuestionario abierto y de las libres manifestaciones en los diversos foros disponibles. Para el tratamiento de estos datos se utilizó la técnica de Análisis de Contenido. Se identificaron las siguientes subcategorías: a) adecuada para el tratamiento de la temática; reproductora de la diversidad étnica brasileña; b) espacio de afirmación de la cultura negra; c) posibilidad no exclusiva de tratamiento y d) enfoque innovador y contenido aplicable a las clases de Educación Física. Se verificó, entonces, que en opinión de los participantes el Atletismo presenta gran potencialidad para el tratamiento de la Historia y Cultura Afrobrasileña en clases de Educación Física.

    Abstract in English:

    Abstract This article looks into the perspective of participants in a community outreach distance education course over the suitability of Athletics for teaching African Brazilian History and Culture through a qualitative online research. It examined records provided on the Moodle Platform and obtained through open questionnaires and spontaneous manifestations on various forums. Data processing used Content Analysis. The following subcategories were identified: a) appropriate approach for addressing the topic; reproducing Brazil’s ethnic diversity; b) space for asserting black culture; c) non-exclusive approach; and d) innovative approach and content applicable in Physical Education classes. Based on participants’ opinions, Athletics was found to show huge potential for approaching African Brazilian History and Culture in Physical Education classes.
  • THE BODY AS A KNOWLEDGE-PRODUCTION TOPIC: AN ANALYSIS CONDUCTED IN FIVE BRAZILIAN PHYSICAL EDUCATION JOURNALS Artigos Originais

    Almeida, Felipe Quintão; Gomes, Ivan; Sampaio, Amanda; Marinotte, Arielle

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo está inserido no contexto de uma pesquisa cujo objetivo foi oferecer um “estado da arte” da produção do conhecimento sobre o corpo veiculado em cinco periódicos da Educação Física brasileira (Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Motus Corporis, Pensar a Prática, Motrivivência e Revista da Educação Física). Em termos metodológicos, realiza uma análise de conteúdo dos artigos sobre o corpo circunscritos à área sociocultural e pedagógica. A pesquisa foi conduzida a partir da organização dos textos em cinco categorias (Corpo e Educação; Corpo e Representação; Corpo e Gênero; Corpo e Tecnologia; Outros), oportunidade, também, para caracterizar as principais problematizações e os referenciais teóricos e metodológicos mais empregados.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo está inserido en el contexto de una investigación cuyo objetivo fue ofrecer un “estado del arte” de la producción de conocimiento sobre el cuerpo publicado en cinco revistas de Educación Física brasileñas (Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Motus Corporis, Pensar a Prática, Motrivivência e Revista da Educação Física). En términos metodológicos, se realizó un análisis de contenido de los artículos sobre el cuerpo circunscritos al área sociocultural y pedagógica. La investigación se condujo a partir de la organización de los textos en cinco categorías (Cuerpo y Educación; Cuerpo y Representación; Cuerpo y Género; Cuerpo y Tecnología; Otros), oportunidad, también, para caracterizar las principales problematizaciones y los referentes teóricos y metodológicos más empleados.

    Abstract in English:

    Abstract This paper is part of the context of a study aimed at looking into the “state of the art” of knowledge production on the body in five Brazilian Physical Education journals (Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Motus Corporis, Pensar a Prática, Motrivivência and Revista da Educação Física). In methodological terms, it conducted content analysis of articles about the body circumscribed to the sociocultural and pedagogical area. The analysis organized the texts into five categories (Body and Education; Body and Representation; Body and Gender; Body and Technology; Others), which was also an opportunity to characterize the main problems and theoretical and methodological references most often used in the texts.
  • NEW LEISURE DYNAMICS: BEER FACTORIES IN 19 th -CENTURY RIO DE JANEIRO (1856-1884) Artigos Originais

    Melo, Victor Andrade; Karls, Thaina Schwan

    Abstract in Portuguese:

    Resumo No Rio de Janeiro de meados do século XIX, percebe-se uma maior estruturação de um mercado de entretenimentos, relacionado, inclusive, à conformação de uma sociedade civil que se diversificava socioeconomicamente. Tendo em conta ampliar o olhar sobre essa dinâmica social, este estudo tem por objetivo discutir a experiência de um tipo de estabelecimento que articulava as “artes industriais” com a oferta de alternativas de diversão: fábricas de cerveja localizadas na região central da capital. Trata-se fundamentalmente de uma abordagem histórica da cidade a partir de um de seus divertimentos.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En el Rio de Janeiro de mediados del siglo XIX, se observa una mayor estructuración de un mercado de entretenimiento, relacionado, incluso, a la formación de una sociedad civil que se diversificaba socioeconómicamente. Para extender la mirada sobre esa dinámica social, este estudio tiene el objetivo de discutir la experiencia de un tipo de establecimiento que articulaba las “artes industriales” con la oferta de alternativas de diversión: fábricas de cerveza situadas en la región central de la capital. Se trata básicamente de un abordaje histórico de la ciudad a partir de una de sus opciones de diversión.

    Abstract in English:

    Abstract In mid-19th-century Rio de Janeiro, an entertainment market emerged related to the establishment of a civil society that was diversifying socioeconomically. In order to broaden perspectives on that social dynamics, this study discusses the experience of one type of business that connected “industrial arts” with a supply of leisure alternatives: beer factories located in Rio’s central area. It is a history of the city based on one of its leisure activities.
  • SPORTS CONFLICTS: THE DEBATE BETWEEN PHYSICIANS, EDUCATORS AND CHRONICLERS ON SPORT AND YOUTH EDUCATION (RIO DE JANEIRO AND SÃO PAULO, 1915-1929) Artigos Originais

    Dalben, André; Góis Júnior, Edivaldo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A presente pesquisa histórica analisa o debate sobre a prática esportiva promovido por médicos, educadores e cronistasnas cidades de São Paulo e do Rio de Janeiro entre os anos de 1915 e 1929. As fontes empregadas se constituem na produção intelectual do período. Os objetivos da pesquisa são analisar os embates no meio intelectual que revelam representações específicas sobre a prática esportiva dos jovens; identificar as posições assumidas pelos sujeitos em relação ao esporte e sua contribuição aos debates em curso. Concluímos que os dissensos sobre o papel exercido pela prática esportiva estavam em parte relacionados com um projeto eugenista de controle e racionalização dos divertimentos dos jovens. Tratava-se de conflitos e tensões que evidenciavam diferentes discursos em circulação sobre os esportes,mas que tinham em comum o desejo de tutelar a educação das juventudesno sentido de erradicar hábitosinterpretados como perigosos e imorais.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La presente investigación histórica analiza el debate sobre la práctica deportiva promovido por médicos, educadores y cronistas en São Paulo y Rio de Janeiro entre 1915 y 1929. Las fuentes empleadas se constituyen en la producción intelectual del período. Los objetivos son: analizar los embates en el medio intelectual que revelan representaciones específicas sobre la práctica deportiva de los jóvenes; identificar las posiciones asumidas por los sujetos en relación al deporte y su contribución a los debates en curso. Concluimos que las divergencias sobre el papel ejercido por la práctica deportiva estaban, en parte, relacionados con un proyecto eugenista de control y racionalización de las diversiones de los jóvenes. Se trataba de conflictos y tensiones que evidenciaban diferentes discursos en circulación sobre los deportes, pero que tenían en común el deseo de tutelar la educación de las juventudes en el sentido de erradicar hábitos interpretados como peligrosos e inmorales.

    Abstract in English:

    Abstract This historical research looks into the debate about sports practice promoted by doctors, educators and chroniclers in the cities of São Paulo and Rio de Janeiro between 1915 and 1929. Its historical source is the intellectual production of that period. This study analyzes the debates in the intellectual environment that reveal specific representations about youth sport practice and identifies stances taken by subjects on sport and their contribution to ongoing debates. We conclude that dissent about the role played by sports practice was partly related to eugenics control and rationalization of youth entertainment. Such conflicts and tensions evidenced different discourses circulating about sports, which share the desire to educate adolescents in order to eradicate habits seen as dangerous and immoral.
  • PHYSICAL EDUCATION AND PRIMARY HEALTH CARE: UNDERSTANDINGS ABOUT “MATRIX SUPPORT” Artigos Originais

    Oliveira, Braulio Nogueira de; Wachs, Felipe

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A atenção primária à saúde se fortaleceu nas últimas duas décadas no Brasil. Recentemente, os Núcleos de Apoio à Saúde da Família permitiram que o leque de profissões transitando pela atenção primária aumentasse. Recomenda-se que essa inserção e trânsito estejam orientados pela lógica do Apoio Matricial. Este artigo analisa a apropriação dos profissionais de Educação Física acerca do Apoio Matricial. Trata-se de um estudo qualitativo, em que utilizamos grupo focal e observação participante com 11 profissionais de Educação Física da cidade de Sobral/CE. Os resultados sugerem seu entendimento como movimento de troca, de caráter técnico-pedagógico; o apoiador como corresponsável, em uma dimensão de Cogestão do Cuidado; bem como o apoio como uma tecnologia não engessada, mas como postura profissional. Conclui-se que os participantes da pesquisa compreendem o Apoio Matricial como um arranjo de corresponsabilidade entre especialistas e equipes de referência, que permite potencializar o cuidado usuário centrado.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La atención primaria a la salud se ha fortalecido en las dos últimas décadas en Brasil. Recientemente, los Núcleos de Apoyo a la Salud de la Familia han permitido que otras profesiones se insieran en la atención primaria. Se recomienda que este proceso sea guiado por la lógica del Apoyo Matricial. Este artículo analiza la apropiación por parte de los profesionales de Educación Física del conocimiento sobre el Apoyo Matricial. Se trata de un estudio cualitativo que utiliza grupo focal y observación participante con 11 profesionales de Educación Física de la ciudad de Sobral, Ceará. Los resultados sugieren su comprensión como movimiento de intercambio, con carácter técnico-pedagógico; quien apoya es visto como corresponsable, en una dimensión de Cogestión del Cuidado; así como el apoyo como una tecnología no rígida, sino más bien como una postura profesional. Se concluye que los profesionales de Educación Física que participaron en la investigación comprenden el apoyo matricial como un arreglo de corresponsabilidad entre especialistas y equipos de referencia, que permite potenciar el cuidado centrado en el usuario.

    Abstract in English:

    Abstract Primary Health Care has strengthened in Brazil in recent decades. The Family Support Health Centers have caused an increase in the range of occupations that transit through Primary Health Care. It is recommended that this inclusion and transit be guided by the “Matrix Support” logic. This article analyzes the appropriation of “Matrix Support” by Physical Education professionals. This is a qualitative study that used a focus group and participant observation with 11 Physical Education professionals from the city of Sobral, state of Ceará. The results suggest its understanding as a technical-pedagogical movement of exchange; the supporter as co-responsible, in a dimension of Co-Management of Care; as well as support as a technology that is not frozen, but rather a professional stance. Research subjects were found to comprise “Matrix Support” as a co-responsibility arrangement between experts and reference teams, which allows enhancing patient-centered care.
  • MIGRATION IN BRAZILIAN VOLLEYBALL: PERSPECTIVES OF HIGH-PERFORMANCE ATHLETES AND COACHES Artigos Originais

    Pontes, Vanessa Silva; Ribeiro, Carlos Henrique de Vasconcellos; Garcia, Rafael Marques; Pereira, Erik Giuseppe Barbosa

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste estudo é analisar o discurso de atletas e treinadores de voleibol de alto rendimento sobre o processo de migração nesta modalidade, face às diversas conquistas das seleções, a espetacularização e a atratividade despertadas por esse esporte. A metodologia utilizada é descritiva e de natureza qualitativa, utilizando um roteiro de entrevista com treinadores e atletas das equipes Unilever/RJ e RJX/RJ. Como resultado, encontramos como categorias de análise para os treinadores as discussões sobre sua necessidade de encontrar bons atletas aliada à gestão financeira. Já para os jogadores, a experiência internacional, a distância da família e ascensão financeira e profissional são fatores que os fazem imigrar. Concluímos que os obstáculos encontrados pelos envolvidos abrangem principalmente aspectos culturais, econômicos e políticos.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de este estudio es analizar el discurso de atletas y entrenadores de voleibol de alto rendimiento sobre el proceso migratorio en esta modalidad, frente a las diversas conquistas de las selecciones, el espectáculo y el atractivo que despierta este deporte. La metodología utilizada es descriptiva y de naturaleza cualitativa, usando un programa de entrevistas con entrenadores y atletas de los equipos Unilever/RJ y RJX/RJ. Como resultado, encontramos como categorías de análisis para los entrenadores las discusiones sobre sus necesidades de encontrar buenos atletas y sobre la gestión financiera. En cuanto a los jugadores, la experiencia internacional, la distancia de la familia y la mejoría financiera y profesional son factores que los hacen emigrar. Llegamos a la conclusión de que los obstáculos encontrados por los implicados se refieren principalmente a los aspectos culturales, económicos y políticos.

    Abstract in English:

    Abstract: This study looks into discourses of high-performance Brazilian volleyball athletes and coaches about the process of migration given the several achievements of Brazil’s national teams as well as spectacularization and attractiveness aroused by that sport. The methodology is descriptive and qualitative, using an interview script with coaches and athletes of Unilever and RJX - volleyball teams from the state of Rio de Janeiro. As a result, we found discussions about coaches’ needs to find good athletes coupled with financial management as categories of analysis for them. For players, in turn, international experience, distance from families and financial and professional rise are factors that cause them to migrate. We found that obstacles encountered by the people are mainly cultural, economic and political.
  • TEACHING CAREER IN PHYSICAL EDUCATION: THE LIFE HISTORY OF AN EMERITUS PROFESSOR Artigos Originais

    Silva, Luana Jaqueline da; Folle, Alexandra; Farias, Gelcemar Oliveira; Rosa, Alzira Isabel da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo analisou as implicações dos percursos pessoal, formativo e profissional no desenvolvimento da carreira docente de uma professora de Educação Física na fase emérita. Na coleta das informações utilizou-se uma entrevista semiestruturada, a qual foi analisada pela técnica de análise de conteúdo. A história de vida da professora ilustra os entrelaçamentos dos percursos de desenvolvimento, em que o percurso pessoal é marcado pelo afastamento da família em prol dos estudos e do trabalho e o formativo representado pelo encantamento com o curso de formação inicial e pela constante atualização por meio dos processos de formação continuada em serviço e em prol da melhoria da prática pedagógica, enquanto o percurso profissional é sustentado pelos momentos significativos vivenciados ao longo de cinco ciclos de vida docente.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este estudio analizó las implicaciones de los recorridos personal, formativo y profesional en el desarrollo de la carrera docente de una profesora de Educación Física en la fase emérita. Para recolectar informaciones se utilizó una entrevista semiestructurada, la cual fue analizada por la técnica de análisis de contenido. La historia de vida de la profesora ilustra cómo se entrelazan los recorridos del desarrollo, donde el recorrido personal es marcado por el alejamiento de la familia por los estudios y el trabajo y el recorrido formativo, representado por el encantamiento con el curso de formación inicial y por la constante actualización a través de procesos de formación continua en servicio y buscando la mejoría de la práctica pedagógica, mientras el recorrido profesional es sustentado por los momentos significativos vividos a lo largo de cinco ciclos de vida docente.

    Abstract in English:

    Abstract This study examined the implications of personal, training and professional aspects for career development of a Physical Education teacher at the Emeritus stage. Data collection used a semi-structured interview was subjected to content analysis. The teacher’s life history illustrates the intertwining of development paths in which her personal journey is marked by being away from her family for studies and work and by professional improvement represented by her fascination with the initial training course and constant updating through continued education processes in order to improve teaching practice, while her career is supported by significant moments experienced over the five cycles of teaching life.
  • REFLECTIONS ABOUT THE USE OF STUDENTS’ DIARIES IN A RESEARCH CONDUCTED BY TEACHERS Artigos Originais

    Alves, Flávio Soares

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo traz reflexões sobre o uso de diários dos alunos como material de pesquisa, para tanto, parte da descrição dos modos como essa modalidade de escrita foi constituída em uma disciplina de graduação em Educação Física, que propõe vivenciar conceitos e experiências com práticas corporais no contexto da formação acadêmica e do autoconhecimento. Demarcamos as singularidades, os referenciais que deram respaldo para a composição deste material e as decisões ético-metodológicas assumidas para considerá-los em uma pesquisa docente interessada em verificar os efeitos da disciplina em questão, na invenção das subjetividades dos alunos. Observamos que a invenção aparece nos diários, no entanto, a pluralidade de expressões que suporta demanda por reflexões dialógicas, do contrário, sua dimensão díspar escapa à pesquisa, mas: como compor pensamentos na disparidade? Este artigo busca respostas para essa questão, amparando-se na pesquisa realizada e na Filosofia da Diferença.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo trae reflexiones sobre el uso de diarios de los alumnos como material de investigación. Para ello, parte de la descripción de los modos en que esa modalidad de escritura se constituyó en una disciplina de graduación en Educación Física, que propone vivenciar conceptos y experiencias con prácticas corporales en el contexto de la formación académica y el autoconocimiento. Demarcamos las singularidades, las referencias que dieron respaldo a la composición de este material y las decisiones ético metodológicas asumidas para considerarlos en una investigación docente interesada en verificar los efectos de la disciplina en la invención de las subjetividades de los estudiantes. Observamos que la invención aparece en los diarios, sin embargo, la pluralidad de expresiones que soporta requiere reflexiones dialógicas pues, de lo contrario, su dimensión dispar escapa a la investigación. Pero, ¿cómo componer pensamientos en la disparidad? Este artículo busca respuestas a esa cuestión amparándose en la investigación realizada y en la Filosofía de la Diferencia.

    Abstract in English:

    Abstract This article reflects on the use of students’ diaries as research material. It starts by describing the way this type of writing was established in an undergraduate Physical Education course, which proposes to experience concepts and undergo experiences with body practices in the context of academic education and self-knowledge. We underscore singularities and references that supported the making of that material and the ethical-methodological decisions taken to consider them in a study focused on finding out the effects of the discipline in question on the invention of students’ subjectivities. We observe that invention appears in the diaries, but the plurality of expressions it supports demand dialogic reflections, otherwise its conflicting dimension would escape the research. However, how is it possible to reconcile conflicting thoughts? This article seeks answers to this question based on the research produced and on the Philosophy of Difference.
  • NOTES ON MODERN ATTITUDE AND THE BODY: DISSECTION, VISUAL RECORDS, DEMONSTRATION AND EXPERIMENTS Artigos Originais

    Dias, João

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo busca evidenciar nuances da atitudemoderna sobre corpo humano, tendo como centralidade investigações e sistematizações realizadas por Leonardo da Vinci, Andreas Vesalius, e William Harvey. Ao nos aproximarmos de seus mapas de compreensão do corpo humano, apresentamos alguns tensionamentos com relação aos saberes da tradição, antiga e medieval, bem como algumas de suas proposições, que constituem certa epistémê moderna do corpo humano.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El artículo trata de mostrar matices de la actitud moderna sobre el cuerpo humano, con foco en investigaciones y sistematizaciones realizadas por Leonardo da Vinci, Andreas Vesalius y William Harvey. Al acercarnos a sus mapas de comprensión del cuerpo humano, presentamos algunas de las tensiones con respecto al conocimiento de la tradición, antigua y medieval, así como algunas de sus propuestas, que constituyen cierta episteme moderna del cuerpo humano.

    Abstract in English:

    Abstract The article seeks to show nuances of the modern attitude about the human body, focusing on investigations and systematizations carried out by Leonardo da Vinci, Andreas Vesalius, and William Harvey. As we approach its maps of understanding of the human body, we present some tensions regarding the knowledge of the ancient and medieval tradition as well as some of its propositions, which constitute a certain modern episteme of the human body.
  • EPISTEMOLOGY IN QUESTION: PHYSICAL EDUCATION ACCORDING TO FEF-UNICAMP GRADUATE STUDENTS Artigos Originais

    Bortoluzzi, Mariella Brighenti; Leitão, Arnaldo; Ferreira, Flávia Martinelli; Martins, Mariana Zuaneti; Prodócimo, Elaine

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O estudo analisou as concepções de Educação Física de mestrandos e doutorandos de um programa de pós-graduação. A pesquisa de cunho qualitativo e quantitativo foi desenvolvida por meio de questionário respondido por alunos do programa da Faculdade de Educação Física da Unicamp. Os dados foram organizados e analisados recorrendo ao programa Interface de R pourles Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires (Iramuteq), e a uma análise hermenêutica. Os resultados obtidos nos permitem perceber: o caráter multidisciplinar da Educação Física e concepções que refletem um direcionamento à intervenção social e/ou voltadas ao campo científico como uma racionalidade que fundamenta a prática social, havendo diferenças entre esses dois aspectos de acordo com a área de investigação do respondente. Tais posições demonstram as disputas que permeiam o campo da pós-graduação em Educação Física, como reflexo do debate epistemológico travado nas últimas décadas, reforçando dualismos e apontando possibilidades com vistas ao diálogo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este estudio analiza las concepciones de Educación Física de estudiantes de posgrado (maestría y doctorado). La investigación se desarrolló a través de cuestionario respondido por alumnos matriculados en el Programa de Posgrado de la Facultad de Educación Física de la Unicamp. Los datos fueron organizados y analizados utilizando el programa Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de textes et de Questionnaires (Iramuteq) y un análisis hermenéutico. Los resultados permiten percibir algunas tendencias: el carácter multidisciplinario de la Educación Física; concepciones que reflejan tendencias a la intervención social y/o centradas en el campo científico como una racionalidad que fundamenta la práctica social, habiendo diferencias entre esos dos puntos, de acuerdo con el área de investigación de quien contesta. Estas posiciones exponen las disputas que se dan en el posgrado como reflejo del debate epistemológico trabado en las últimas décadas, reforzando dualismos y señalando posibilidades con vistas al diálogo.

    Abstract in English:

    Abstract This study looks into Physical Education views expressed by graduate students (Master and Ph.D. candidates). Qualitative and quantitative research was conducted through questionnaires applied to students enrolled in the FEF-Unicamp Graduate Program. Data were organized and analyzed by the program Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de texts et de Questionnaires (Iramuteq) and Hermeneutics analysis. The results allow us to find some trends: Physical Education’s multidisciplinary nature; views that illustrate an orientation toward social intervention and/or the scientific field as a rationality supporting social practice, showing differences between these two aspects according to students’ research areas. These stances indicate disputes between graduate areas of Physical Education which reveals the epistemological debate going on in the last decades, reinforcing dichotomies and pointing out some solutions based on dialogue.
  • THE RIGHT TO LEISURE AND THE RIGHT TO THE CITY: INTERSECTIONS IN A UNIVERSITY OUTREACH PROJECT Artigos Originais

    Santo, Wecisley Ribeiro do Espírito; Retondar, Jeferson José Moebus

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo apresenta um relato sobre um projeto de extensão universitária que visa articular direito ao lazer e direito à cidade. Pressupostos teóricos foram buscados no urbanismo e nas teorias críticas da Educação Física - com foco especial na distribuição assimétrica do lazer pelos territórios urbanos. As escolhas metodológicas também buscam uma síntese entre pesquisa etnográfica e extensão universitária, radicalizando as potencialidades itinerantes das práticas de lazer. A conclusão faz um balanço dos malogros e êxitos do processo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El artículo presenta un relato sobre un proyecto de extensión universitaria para articular el derecho al ocio y el derecho a la ciudad. Las premisas teóricas se buscaron en el urbanismo y en las teorías críticas de la Educación Física -con especial énfasis en la distribución asimétrica de los espacios de ocio en zonas urbanas. Las elecciones metodológicas también buscan una síntesis entre investigación etnográfica y extensión universitaria, radicalizando las potencialidades itinerantes de las actividades de ocio. La conclusión hace un balance de los fracasos y éxitos del proceso.

    Abstract in English:

    Abstract This paper describes a community outreach project aimed at connecting the right to leisure and the right to the city. Theoretical assumptions were sought in urban planning and Physical Education critical theories - focused on the asymmetric distribution of leisure by urban territories. Methodological choices also sought a synthesis between ethnographic research and university outreach programs, radicalizing the itinerant potentials of leisure practices. The conclusion takes stock of failures and successes of the process.
  • FORMATION OF PLAYERS IN CLUBS OF A BRAZILIAN CITY: CIRCULATION, SCHOOLING AND INCLUSION IN PROFESSIONAL FOOTBALL Artigos Originais

    Rigo, Luiz Carlos; Silva, Daniel Vidinha da; Rial, Carmen Silvia de Moraes

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo tratou da formação de jogadores de futebol. O corpus empírico do estudo constitui-se de cinco clubes da cidade de Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Os objetivos principais trataram do processo de formação dos jogadores, mais especificamente a procedência, a circulação, a escolarização e a inserção no futebol profissional. A metodologia utilizada foi a etnografia com o apoio da netnografia. A pesquisa identificou que aproximadamente metade dos jogadores procedia de outras cidades, 22 de um total de 84 estavam com os estudos interrompidos e muitos apresentavam defasagem escolar. Catorze futebolistas (de 84) conseguiram firmar contrato profissional após ultrapassar a idade das categorias de base de seus respectivos clubes. Concluiu-se que a grande maioria dos futebolistas passa por um processo de circulação que dificulta a possibilidade de conciliar formação futebolística com escolarização.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo trata de la formación de jugadores de fútbol. El corpus empírico se constituye de cinco clubes de la ciudad de Pelotas, RS, Brasil. Los objetivos fueron el proceso de formación de los jugadores, más específicamente la procedencia, la circulación, la escolarización y la inserción en el fútbol profesional. La metodología utilizada fue la etnografía, con el apoyo de la netnografía. La investigación identificó que aproximadamente la mitad de los jugadores procedían de otras ciudades, que 22 de un total de 84 estaban con los estudios interrumpidos y que muchos presentaban desfase escolar. Catorce futbolistas (de 84) lograron firmar contrato profesional después de pasar la edad de las categorías de base de sus respectivos clubes. Se concluyó que la gran mayoría de los futbolistas pasa por un proceso de circulación que dificulta la posibilidad de conciliar la formación futbolística con la escolarización.

    Abstract in English:

    Abstract This article approached formation of football players. The empirical corpus were five clubs from the city of Pelotas, Rio Grande do Sul, Brazil. It looks into the process of players’ formation, more specifically their origin, circulation, schooling and inclusion in professional football. The methodology applied was ethnographic aided by netnography. The research showed that about 50% of all players came from other cities; 22 out of 84 (total) had stopped going to school and many were already lagging behind in their studies. Fourteen players managed to sign professional contracts after leaving the junior leagues in their teams. The vast majority undergo a circulation process that hinders their possibility for reconciling sport and school.
  • PHYSICAL EDUCATION IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL, ITS FORMS AND ITS PLACES IN THE SCHOOL CURRICULUM: A REVIEW Ensaios

    Tavares, Natacha da Silva; Wittizorecki, Elisandro Schultz; Molina Neto, Vicente

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo apresenta uma revisão da produção científica em que mapeamos o que vem sendo pesquisado, os conceitos que se têm construído e o que se tem publicado acerca da temática Educação Física nos anos finais do ensino fundamental e currículo escolar, bem como buscamos entender em que perspectivas esta temática vem sendo investigada. Foi realizada a busca de artigos em periódicos brasileiros disponíveis online, da área da Educação Física de estratos Qualis A2, B1 e B2.É possível compreender a partir desta revisão que a Educação Física vem se configurando de diferentes formas nas escolas e que os processos de construção curricular têm se efetivado de diversas maneiras. Neste sentido, é possível compreender a Educação Física no ensino fundamental no contexto brasileiro como plural e heterogênea.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este estudio presenta una revisión de la producción científica en el cual hicimos un levantamiento de lo que se viene investigando, los conceptos que se han construido y lo que se ha publicado sobre la Educación Física en los años finales de la enseñanza básica y sobre el currículo escolar. También hemos buscado entender las perspectivas bajo las cuales el tema ha sido investigado. La revisión se llevó a cabo mediante la búsqueda de artículos en revistas brasileñas de educación física disponibles en línea, del área de Educación Física de estratos Qualis A2, B1 y B2. Se puede entender a partir de esta revisión que la Educación Física se ha configurado de diferentes formas en las escuelas y que los procesos de construcción curricular se han efectuado de diversas maneras. En este sentido, es posible entender la Educación Física en la escuela primaria en el contexto brasileño como plural y heterogénea.

    Abstract in English:

    Abstract This review maps what is being researched, concepts under construction and what is being published about Physical Education in the final years of Elementary School and the curriculum. We also seek to understand the perspectives from which that topic is being investigated. The review was conducted by searching articles in Brazilian online journals in the Physical Education area of Qualis A2, B1 and B2 strata. This review shows that Physical Education has been established differently in schools and that processes of curriculum construction have happened in distinct ways. Therefore, it is possible to understand Physical Education in elementary school in Brazil as plural and heterogeneous.
  • THE PROFILE OF BRAZILIAN SPORTS MANAGERS: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW Ensaios

    Zanatta, Thaís Camargo; Freitas, Daiane Miranda de; Carelli, Filipe Gomide; Costa, Israel Teoldo da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo teve como objetivo analisar os perfis dos gestores esportivos brasileiros apresentados pela literatura, no período de 1980 a 2016. Os trabalhos analisados foram obtidos em bases de dados eletrônicas e repositórios de universidades. As palavras-chave utilizadas foram “gestão esportiva”, “gestão do esporte”, “gestor esportivo”, “dirigente esportivo”, “administração esportiva” e “perfil e gestor esportivo”. Com a utilização do método PRISMA, 19 estudos foram analisados. Esses trabalhos evidenciaram que o gestor esportivo brasileiro atua em organizações públicas, privadas e sem fins lucrativos e é, em sua maioria, do sexo masculino, com idade média de 42 anos, formação predominante em Educação Física e Administração e tempo de experiência máximo de 14 anos. Tais resultados apontam a necessidade de estratégias para a inserção da mulher no campo da gestão esportiva, além de enfatizar a importância de uma formação específica para os gestores esportivos brasileiros.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este estudio tuvo como objetivo analizar los perfiles de los gestores deportivos brasileños presentados por la literatura en el período de 1980 a 2016. Los trabajos analizados se obtuvieron en bases de datos electrónicas y repositorios de universidades. Las palabras clave utilizadas fueron "gestión deportiva", "gestión del deporte", "gestor deportivo", "dirigente deportivo", "administración deportiva" y "perfil y gestor deportivo". Con el método PRISMA, se analizaron 19 estudios. Estos trabajos evidencian que el gestor deportivo brasileño actúa en organizaciones públicas, privadas y sin fines de lucro y es, en su mayoría, del sexo masculino, con edad media de 42 años, formación predominante en Educación Física y Administración y con tiempo de experiencia máximo de 14 años. Estos resultados apuntan hacia la necesidad de estrategias para la inserción de la mujer en el campo de la gestión deportiva, además de enfatizar la importancia de una formación específica para los gestores deportivos brasileños.

    Abstract in English:

    Abstract This study looked into the profiles of Brazilian sports managers presented in the literature from 1980 to 2016. The articles analyzed were obtained from electronic databases and university repositories. The keywords used were “sports management”, “sports manager”, “sports director” and “profile and sports manager” (in their Portuguese versions). Nineteen studies were examined by the PRISMA’s method. They showed that Brazilian sports managers work in public, private and nonprofit organizations and are predominantly male. On average, they are 42 years old, predominantly trained in Physical Education and Business Administration, and have maximum work experience of 14 years. These results point out the need for strategies to include women in the field of sports management. In addition, they emphasize the importance of specific training for Brazilian sports managers
  • THE BODY, PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS: FRENCH AND BRAZILIAN STUDIES IN 1970-1990 Ensaios

    Nóbrega, Terezinha Petrucia da; Andrieu, Bernard

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este ensaio visa refletir sobre os estudos da filosofia e da história do corpo no Brasil e na França, no período de 1970-1990, considerando dados advindos de teses e publicações de alguns pioneiros no campo da Educação Física e Ciências das Atividades Físicas e Esportivas (STAPS). Assim, discutimos o cenário da produção de conhecimento em torno do corpo sob o prisma de duas disciplinas que se comunicam: a História e a Filosofia, e que vão influenciar os estudos, as pesquisas, a formação acadêmica e profissional na área da Educação Física em ambos os países.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este ensayo tiene como objetivo reflexionar sobre los estudios de la filosofía y la historia del cuerpo en Brasil y en Francia en el período 1970-1990, teniendo en cuenta datos procedentes de tesis y publicaciones de algunos pioneros en el campo de la Educación Física y Ciencias de las Actividades Físicas y Deportivas (STAPS). Así, discutimos el escenario de la producción de conocimiento acerca del cuerpo desde el prisma de dos disciplinas que se comunican - la historia y la filosofía - y que tendrán influencia en los estudios, la investigación, la formación académica y profesional en el campo de la Educación Física en ambos países.

    Abstract in English:

    Abstract This essay aims to reflect on studies on body philosophy and history in Brazil and France in 1970-1990, considering data from thesis and publications by some pioneers in the field of Physical Education and STAPS. We discuss the scenario of the production of knowledge on the body from the perspective of two disciplines that communicate mutually - History and Philosophy - and that influenced studies, research, academic and professional training in the area of Physical Education in both the countries.
  • PEDAGOGICAL RESEARCH IN PHYSICAL EDUCATION AND “STUDIES IN/OF/WITH EVERYDAY LIFE”: BETWEEN CONTEXTUALISM AND TRANSCENDENCE Ensaios

    Machado, Thiago da Silva; Bracht, Valter

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Trata de um estudo teórico que discute a pesquisa pedagógica em Educação Física (EF), problematizando a pertinência da adoção da perspectiva dos “estudos nos/dos/com os cotidianos” (FERRAÇO, 2007) como artefato teórico-metodológico alternativo às pesquisas clássicas. Destaca positivamente os aspectos metodológicos e o tipo de valorização da produção docente preconizada nestas investigações. Considera, frente ao diagnóstico acerca das práticas pedagógicas da EF Escolar, a necessidade de manutenção de um tipo de teorização pedagógica ainda dotada de um referente normativo crítico. Sugere, por fim, a assunção da proposta de “reconstrução normativa” de Axel Honneth (2015), a fim de potencializar a noção de uma “crítica imanente” nas pesquisas pedagógicas da EF.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Se trata de un estudio teórico que discute la investigación pedagógica en Educación Física (EF), problematizando la pertinencia de la adopción de la perspectiva de los "estudios en/de/con los cotidianos" (FERRAÇO, 2007) como artefacto teórico metodológico alternativo a las investigaciones clásicas. Destacan positivamente los aspectos metodológicos y el tipo de valorización de la producción docente preconizada en estas investigaciones. Se considera, frente al diagnóstico acerca de las prácticas pedagógicas de la EF escolar, la necesidad de mantener un tipo de teorización pedagógica aún dotada de un referente normativo crítico. Sugiere, por fin, la asunción de la propuesta de "reconstrucción normativa" de Axel Honneth (2015), a fin de potenciar la noción de una "crítica inmanente" en las investigaciones pedagógicas de la EF.

    Abstract in English:

    Abstract This is a theoretical study that discusses pedagogical research in Physical Education (PE), debating the pertinence of adopting the perspective of “studies in/of/with everyday life” (FERRAÇO, 2007) as a theoretical and methodological tool alternative to classic research. It positively highlights the methodological aspects and the type of value given to teaching production advocated in these studies. It considers the need to maintain a type of pedagogical theorization still carrying a critical normative reference on the diagnosis about the pedagogical practices of school PE. Finally, it proposes adopting Axel Honneth’s (2015) proposal for “normative reconstruction” in order to enhance the notion of an “immanent critique” in PE pedagogical research.
  • PHYSICAL EDUCATION AND FEMALE SPORTS AS WAYS OF TRANSGRESSING THE FEMALE MODEL DURING FRANCO’S DICTATORSHIP Ensaios

    Ramírez-Macías, Gonzalo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Durante a ditadura de Franco (1939-1975) a Educação Física e o esporte feminino definiram-se como instrumentos para a transmissão da mulher ideal. O objetivo principal deste estudo é elucidar se estas atividades converteram-se em formas de transgressão do modelo feminino. A investigação utilizou fontesprimárias e fontes secundárias relevantes. Os resultados mostraram que a tanto a Educação Física quanto o esporte foram mecanismos de transgressão do modelo feminino, mas não se opuseram diretamente a esse modelo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Durante la dictadura franquista (1939-1975) la Educación Física y el deporte femenino fueron originariamente definidos como instrumentos para la transmisión del ideal de mujer que se trató de imponer. El objetivo de este artículo es dilucidar si estas prácticas evolucionaron y llegaron a ser medios de transgresión del modelo femenino impuesto. Para ello se han utilizado fuentes primarias y aportaciones relevantes de fuentes secundarias. Las conclusiones muestran que tanto la Educación Física como el deporte femenino fueron medios de transgresión del modelo femenino impuesto, si bien no llegaron a oponerse de forma directa a dicho modelo.

    Abstract in English:

    Abstract During Franco’s dictatorship (1939-1975), Physical Education and female sports were defined as instruments for conveying the female ideal. The main objective of this paper is to know if those activities became ways of transgressing the female model imposed. The investigation used primary sources and relevant secondary sources. The findings show that Physical Education and female sports were ways of transgressing the female model imposed, but they did not oppose that model directly.
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