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Movimento, Volume: 24, Issue: 2, Published: 2018
  • THE MARACANÃ STADIUM: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN FANS’ SOCIAL REPRESENTATIONS ABOUT FOOTBALL’S OLD AND NEW PLACE Artigos Originais

    Tavares, Ana Beatriz Correia de Oliveira; Telles, Silvio de Cassio Costa; Votre, Sebastião Josué

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste estudo foi comparar as representações sociais de torcedores sobre o estádio do Maracanã antes e após a reforma de 2010. A metodologia utilizada foi da análise prototípica. Percebemos que a estrutura do núcleo central e o sistema periférico sofreram algumas alterações em sua composição em função do novo espaço do futebol, que impôs novas práticas e comportamentos ao torcedor.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de este estudio fue comparar las representaciones sociales de los aficionados del estadio Maracanã antes y después de la reforma de 2010. La metodología utilizada fue el análisis prototípica. Damonos cuenta de que la estructura del núcleo y del sistema periférico han sido objeto de algunos cambios en su composición debido al nuevo espacio del fútbol, que imponía nuevas prácticas y comportamientos para los aficionados.

    Abstract in English:

    Abstract Using prototypical analysis, this study compares football fans’ social representations about the Maracanã stadium before and after its 2010 remodeling. It found that the structures of the core and the peripheral system have undergone some changes in their composition due to the new space occupied by football, which imposed new practices and behaviors to fans.
  • BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF SPANISH DOCTORAL THESIS IN MARTIAL ARTS AND SCIENTIFIC PUBLICATIONS OF THEIR AUTHORS Artigos Originais

    González, Vicenç Hernández; Sans-Rosell, Nuria; Jové-Deltell, Carme; Reverter-Masia, Joaquin

    Abstract in Portuguese:

    Resumo o objetivo é verificar se a obtenção do título de Doutor é um fator que promove a formação de novos investigadores. Apresentar o índice h dos doutores-autores, bem como a relação que existe com as medidas utilizadas para avaliar a produtividade da pesquisa, como número de artigos e índice de citações. Mediante o banco de dados TESEO e a Web of Science obteve-se os registros do trabalho. Os resultados mostraram um total de 86 teses (2,2 teses/ano), mais de 285 trabalhos na Web of Science, com uma média de 5,81 trabalhos/autor. O número médio de consultas por trabalho é de 4,25, enquanto o número de consultas por autor é de 24,73. O índice geral h-index é 2.02 por autor. Concluímos baixa produção de teses de doutorado em Espanha em artes marciais. Mais de metade dos autores doutores-autores publicam trabalhos na Web of Science com notável difusão científica de suas teses.

    Abstract in Spanish:

    Resumen el objetivo es verificar si la obtención del título de Doctor es un factor que promueve la formación de nuevos investigadores. Presentar el índice h de los doctores-autores así como la relación que hay con medidas utilizadas para evaluar la productividad investigadora, como número de artículos e índice de citas. Mediante la base de datos TESEO y Web of Science se obtuvieron los registros de trabajos. Los resultados mostraron un total de 86 tesis (2,2 tesis/año), más de 285 trabajos en Web of Science, con media de 5,81 trabajos/autor. La media de citas por trabajo es de 4,25, mientras que la de citas por autor se sitúa en 24,73. La media general de índice h es de 2,02 por autor. Se concluyen baja producción de tesis doctorales en España en Artes Marciales. Más de la mitad de los doctores-autores publican trabajos en Web of Science con notable difusión científica de sus tesis.

    Abstract in English:

    Abstract the objective is to verify if obtaining the title of Doctor is a factor that promotes the formation of new investigators. Present of the h-index of the authors-authors as well as the relationship that exists with measures used to evaluate research productivity, such as number of articles and index of citations. The TESEO and Web of Science database obtained the work records. The results showed a total of 86 theses (2.2 theses / year) more than 285 works in Web of Science, with an average of 5.81 works / author. The average number of appointments per work is 4.25, while the number of appointments per author stands at 24.73. The overall mean h-index is 2.02 per author. We conclude a low production of doctoral theses in Spain in Martial Arts. More than half of the doctor-authors publish works in Web of Science with a remarkable scientific diffusion of their theses.
  • PROGRAM “SPORT AND LEISURE OF THE CITY”: AN ANALYSIS OF ITS BUDGET COMPOSITION (2004-2011) Artigos Originais

    Castro, Suélen Barboza Eiras de; Starepravo, Fernando Augusto; Souza, Doralice Lange de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este trabalho teve por objetivo investigar a composição orçamentária do programa “Esporte e Lazer da Cidade” (PELC) no decorrer dos processos de elaboração e execução orçamentária de 2004 a 2011. Esta pesquisa foi de natureza quantitativa e de cunho exploratório e os dados orçamentários foram coletados do portal “Siga Brasil”. Concluímos que o PELC se caracterizou por somar o maior volume de recursos previstos e executados na função “Desporto e Lazer” e por apresentar um orçamento composto em sua quase totalidade de emendas parlamentares. A programação orçamentária prevista e executada no programa apontou para a priorização da implantação de infraestrutura esportiva no país em detrimento da proposição de atividades esportivas do programa. A composição orçamentária também indicou que o financiamento de infraestrutura e a proposição de atividades esportivas não estavam diretamente vinculados entre si.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este estudio tiene como objetivo investigar la composición del presupuesto del programa “Esporte e Lazer da Cidade” (PELC) durante los procesos de elaboración y ejecución de los presupuestos para los años que van de 2004 a 2011. Esta investigación tuvo carácter cuantitativo y exploratorio y se recogieron los datos de presupuestos en el portal "Siga Brasil". Concluimos que el PELC se caracterizó por sumar el mayor volumen de recursos previstos y aplicados en la función "Deporte y Ocio" y por presentar un presupuesto compuesto en su casi totalidad por enmiendas parlamentarias. El presupuesto previsto y ejecutado en el programa apuntó a la priorización de la implementación de infraestructura deportiva en el país a expensas de la propuesta de actividades deportivas del programa. La composición del presupuesto también indicó que la financiación de infraestructuras y la propuesta de actividades deportivas no estaban directamente vinculados entre si.

    Abstract in English:

    Abstract This study investigated the budget composition of program Sport and Leisure of the City (Esporte e Lazer da Cidade, PELC) during budget planning and execution from 2004 to 2011. The study was quantitative and exploratory, and data were collected on the internet portal “Siga Brasil”. We concluded that the PELC had most of its resources planned and executed under the “Sports and Leisure” item and presented a budget made almost entirely of parliamentary amendments to it. The budget planned and executed in the program focused on implementing sports infrastructure in the country over sports program activities. The budget composition also indicated that infrastructure funding and sports activities proposals were not directly linked.
  • SOCIAL REPRESENTATIONS OF PARTICIPANTS IN VITÓRIA’S SPORTS PROJECT Artigos Originais

    Mello, André da Silva; Silva, Jéssica de Souza; Jorge, Renata Silva; Schneider, Omar; Santos, Wagner dos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo da pesquisa é analisar as representações sociais que os adolescentes participantes das Escolinhas de Esportes de Vitória/ES têm sobre esse projeto social. Trata-se de uma pesquisa descritivo-interpretativa, ancorada na Teoria das Representações Sociais. Como fonte na produção dos dados, realiza entrevistas semiestruturadas com 108 participantes do projeto. No processo de interpretação, utiliza o software Iramuteq, por meio das seguintes estratégias analíticas: nuvem de palavras, análise de similitudes e classificação hierárquica descendente. Como resultado, constata que a palavra “jogar” constitui o núcleo central das representações sociais dos entrevistados. Os sentidos vinculados ao jogar estão relacionados com a amizade, o aprender as modalidades esportivas, a estética/saúde, a ascensão social e com novas perspectivas de vida. Para além dessas figuras do aprender, identifica representações associadas ao caráter moralista dos projetos sociais.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de la investigación es analizar las representaciones sociales que tienen los adolescentes que participan en las Escuelitas de Deportes de Vitória, Espírito Santo, sobre este proyecto social. Se trata de una investigación descriptiva-interpretativa, apoyada en la teoría de las Representaciones Sociales. Como fuente en la producción de datos, se realizan entrevistas semiestructuradas a 108 participantes del proyecto. En el proceso de interpretación, se utiliza el software Iramuteq, a través de las siguientes estrategias analíticas: nube de palabras, análisis de similitudes y clasificación jerárquica descendiente. Como resultado, se constata que la palabra jugar constituye el núcleo central de las representaciones sociales de los entrevistados. Los sentidos vinculados al jugar se relacionan con la amistad, el aprender las modalidades deportivas, la estética/salud, la ascensión social y nuevas perspectivas de vida. Además de estas figuras del aprender, se identifican representaciones asociadas al carácter moralista de los proyectos sociales.

    Abstract in English:

    Abstract The study analyzes social representations of teenagers who are members of Sports Schools in Vitória/ES about that social project. It is a descriptive-interpretative study anchored in the Social Representations theory. For data collection, semi-structured interviews were carried out with 108 participants in the project. Interpretation uses the Iramuteq software through the following analytical strategies: word cloud, analysis of similarities, and descendant hierarchical classification. As a result, the work determines that the word playing is the core of respondents’ social representations. Meanings linked to playing are related to friendship, learning sports disciplines, esthetics/health, social rise and new perspectives in life. Beyond such learning images/figures, it identifies representations associated to the moralist nature of social projects.
  • PATIENTS’ VIEW OF CHILD-YOUTH CANCER AND THEIR PERCEPTION ABOUT THEIR FEELINGS AND EMOTIONS TOWARD ACTIVE VIDEOGAME Artigos Originais

    Carvalho, Talita Grazielle Pires de; Santos, Ana Raquel Mendes dos; Silva, Maritza Lordsleem; Leonídio, Ameliane da Conceição Reubens; Silva, Priscilla Pinto Costa da; Caminha, Iraquitan de Oliveira; Freitas, Clara Maria Silvestre Monteiro de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivou-se conhecer e analisar a percepção de crianças e adolescentes hospitalizados em relação ao câncer/tratamento e seus sentimentos e emoções relacionados à prática do videogame ativo no ambiente hospitalar. Trata-se de um estudo qualitativo do tipo pesquisa participante envolvendo 14 pacientes de 7 a 17 anos, internados em um centro hospitalar de onco-hematologia pediátrica. Para coleta utilizaram-se entrevista semiestruturada, observação participante e diário de campo. Nas intervenções utilizou-se o X-Box 360 com Kinect, com jogos de esporte e dança. Os dados foram analisados através da Análise de Conteúdo. Os entrevistados demostraram ter conhecimento sobre a doença e o tratamento. O videogame ativo foi apontado como uma possível estratégia para romper com a tristeza e o tédio, por proporcionar interação social e uma vivência de sentimentos e emoções positivas no ambiente hospitalar.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Se objetivó conocer y analizar la percepción de niños y adolescentes hospitalizados en relación al cáncer/tratamiento y a sus sentimientos y emociones relacionados a la práctica del videojuego activo en el ambiente hospitalario. Se trata de un estudio cualitativo del tipo investigación participante que involucra a 14 pacientes de 7 a 17 años, internados en un centro hospitalario de oncohematología pediátrica. Para la recolección de datos se utilizó entrevista semiestructurada, observación participante y diario de campo. En las intervenciones se utilizó el X-Box 360 con Kinect, con juegos de deporte y danza. Los datos fueron analizados a través del análisis de contenido. Los entrevistados demostraron tener conocimiento sobre la enfermedad y el tratamiento. El videojuego activo fue señalado como una posible estrategia para romper con la tristeza y el aburrimiento, por proporcionar interacción social y una vivencia de sentimientos y emociones positivas en el ambiente hospitalario.

    Abstract in English:

    Abstract This study aimed at knowing and analyzing knowledge of children and adolescents admitted in hospitals about cancer/treatment and their feelings and emotions linked to the practice of active videogame in the hospital environment. It is a qualitative research-type study involving fourteen patients aged 7-17, admitted to an onco-hematology pediatric hospital center. The study applied semi-structured interviews, participant observation and field diary to obtain data. Interventions used the X-Box 360 with Kinect sports and dance games. Data were subjected to content analysis. The subjects demonstrated they knew about cancer disease and treatment. Patients pointed out active video game as a possible strategy to counter sadness and boredom because the games provided social interaction and positive feelings and emotions in the hospital environment.
  • THE BODY AS SUBJECT FOR KNOWLEDGE PRODUCTION: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF FIVE PHYSICAL EDUCATION JOURNALS Artigos Originais

    Gomes, Ivan; Almeida, Felipe Quintão; Marinotte, Arielle; Sampaio, Amanda; Rossini, Sérgio

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo está inserido no contexto de uma pesquisa cujo objetivo foi oferecer um “estado da arte” da produção do conhecimento sobre o corpo veiculada em cinco periódicos da Educação Física brasileira (Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Motus Corporis, Pensar a Prática, Motrivivência e Revista da Educação Física). Em termos metodológicos, realiza uma análise bibliométrica dos artigos sobre o corpo circunscritos à área sociocultural e pedagógica, ocasião para disponibilizar quadros percentuais diversos que possibilitaram retratar a distribuição decenal, por revista, dos artigos sobre a temática, a tipologia dos artigos, a identificação da autoria, a titulação, a filiação institucional e regional. As análises se concentraram em uma interpretação do conjunto de dados a partir do diálogo com outros estudos de semelhante propósito.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo está inserido en el contexto de una investigación cuyo objetivo fue ofrecer un “estado del arte” de la producción de conocimiento sobre el cuerpo divulgado en cinco revistas de Educación Física brasilera (Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Motus Corporis, Pensar a Prática, Motrivivência and Revista da Educação Física). En términos metodológicos, realizó un análisis bibliométrica de los artículos sobre el cuerpo asociados al área sociocultural y pedagógica, ocasión para presentar cuadros porcentuales diversos que posibilitaron retratar la distribución por décadas, por revista, de los artículos sobre la temática, la tipología de los textos, la identificación de autoría, la titulación, la filiación institucional y regional. Las análisis se basaron en ofrecer una interpretación de aquel conjunto de datos a partir del diálogo con otros estudios semejantes.

    Abstract in English:

    Abstract This paper is part of a larger research project aimed at describing the current state of production of knowledge on the body on five Brazilian Physical Education journals (Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Motus Corporis, Pensar a Prática, Motrivivência and Revista da Educação Física). In methodological terms, the study is based on a bibliometric analysis of articles addressing the body circumscribed to the sociocultural and pedagogical field. This article presents several percentage tables describing the decennial distribution, in the journals, of articles on the subject, their typology, as well as authors’ identification, credentials, and institutional and regional affiliation. The analysis focuses on providing an interpretation of these data based on a dialogue with other studies with a similar purpose.
  • CYCLES OF PROFESSIONAL TRAJECTORY IN PHYSICAL EDUCATION TEACHING CAREER Artigos Originais

    Farias, Gelcemar Oliveira; Batista, Paula Maria Fazendeiro; Graça, Amândio; Nascimento, Juarez Vieira do

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo desta investigação foi analisar a carreira de professores de Educação Física, considerando os ciclos da trajetória profissional docente. Participaram do estudo descritivo-exploratório bietápico 64 professores de Educação Física atuantes em escolas municipais de Porto Alegre/RS. No primeiro momento foram aplicados questionários (n=64) e no segundo momento realizadas entrevistas semiestruturadas (n=13). Os resultados possibilitaram a identificação de cinco ciclos que caracterizam a carreira docente dos professores de Educação Física, nomeadamente a Entrada na Carreira, Consolidação das Competências Profissionais na Carreira, Afirmação e Diversificação na Carreira, Renovação na Carreira e Maturidade na Carreira. A continuação dos estudos é sugerida para acompanhar docentes após o processo de aposentadoria, bem como ampliar a caracterização dos diferentes ciclos da carreira de professores de Educação Física.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de esta investigación fue analizar la carrera de profesores de Educación Física, considerando los ciclos de su trayectoria profesional docente. Participaron del estudio descriptivo exploratorio bietápico 64 profesores de Educación Física que actúan en escuelas municipales de Porto Alegre, Rio Grande do Sul. En el primer momento se aplicaron cuestionarios (n=64) y en el segundo momento se realizaron entrevistas semiestructuradas (n=13). Los resultados posibilitaron la identificación de cinco ciclos que caracterizan la carrera docente de los profesores de Educación Física, que son: Entrada en la Carrera, Consolidación de las Competencias Profesionales en la Carrera, Consolidación y Diversificación en la Carrera, Renovación en la Carrera y Madurez en la Carrera. La continuación de los estudios se sugiere para acompañar a los docentes después del proceso de jubilación, así como ampliar la caracterización de los diferentes ciclos de la carrera de los profesores de Educación Física.

    Abstract in English:

    Abstract This investigation looked into the career of the Physical Education teachers, considering the cycles of their professional trajectories. Sixty-two Physical Education teachers working in municipal schools in Porto Alegre, RS, participated in the descriptive-exploratory two-stage study. First, questionnaires were applied (n= 64) and then semi-structured interviews (n= 13) were conducted. Besides, it was possible to identify the cycles that characterize the educational career of Physical Education teachers, which are: entrance; consolidation of professional competences; affirmation and diversification; renewal; and maturity. More studies are suggested for following teachers after they retire as well as to broaden the characterization of the different career cycles of Physical Education teachers.
  • PRACTICE AS A CURRICULAR COMPONENT IN PHYSICAL EDUCATION TEACHERS’ EDUCATION Artigos Originais

    Bisconsini, Camila Rinaldi; Oliveira, Amauri Aparecido Bássoli de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo da pesquisa foi analisar a Prática como Componente Curricular (PCC) no processo de formação inicial em Educação Física - Licenciatura. A investigação envolveu acadêmicos e docentes do curso de Licenciatura em Educação Física de uma universidade pública do Paraná, cuja participação se deu por meio de entrevistas semiestruturadas. Foi realizada a Análise de Conteúdo dos registros, com a utilização do software NVivo 10. Os discentes entrevistados demonstraram desconhecer a PCC, o que não foi evidenciado no grupo docente, que apesar de reconhecer a lacuna existente no currículo pela ausência desse componente, apresenta-se predisposto a organizá-lo no curso. É preciso reorganizar a atual constituição curricular, almejando uma formação inicial articulada com o espaço social de intervenção profissional, para que os futuros professores reconheçam esse cenário em suas particularidades e possam atuar conscientes das relações ali constituídas.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de la investigación fue analizar la Práctica como Componente Curricular (PCC) en el proceso de formación inicial en Educación Física - Licenciatura. La investigación involucró a académicos y docentes del curso de Licenciatura en Educación Física de una Universidad pública de Paraná, cuya participación se dio a través de entrevistas semiestructuradas. Se realizó el análisis de contenido de los registros, con la utilización del software NVivo 10. Los alumnos demostraron desconocer la PCC, lo que no ocurrió en el grupo docente, que a pesar de reconocer la brecha existente en el currículo por la ausencia de ese componente, se muestra dispuesto a organizarlo en el curso. Es necesario reorganizar la actual constitución curricular, buscando una formación inicial articulada con el espacio social de intervención profesional, para que los futuros profesores reconozcan ese escenario en sus particularidades y puedan actuar conscientes de las relaciones allí constituidas.

    Abstract in English:

    Abstract This research looked into Practice as a Curricular Component (PCC) in the process of Physical Education teachers’ education. The investigation involved students and professors of the Physical Education School at a public university in the state of Paraná, Brazil, through semi-structured interviews. We carried out content analysis of records using NVivo 10 software. Students showed no knowledge of PCC, which did not happened in the teacher’s group, who are willing to organize it into the course despite acknowledging the gap in the curriculum for the absence of that component. The current curriculum has to be reorganized with a view to education interconnected with the social space of professional intervention so that teachers acknowledge this scenario according to their specifics and are aware of the relations established there during there work.
  • “DYING WITH THE UNION”: CONFLICTS AND EMERGENCE OF A FOOTBALL PLAYERS’ STRIKE IN SPAIN (2011) Artigos Originais

    Martins, Mariana Zuaneti; Reis, Heloisa Helena Baldy dos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo objetivou descrever e analisar a greve dos jogadores espanhóis de futebol, em 2011, iniciada a partir das orientações sindicais manifestadas em processo anterior e durante o movimento. É fruto de pesquisa documental nos jornais espanhóis El País e Marca, de 2008 a 2013, e notícias do sindicato de jogadores da Espanha. Os documentos foram cotejados a fim da reconstituição da narrativa e análise à luz da ideia de Hyman, da geometria sindical. É mostrado que, após mudança na gestão do sindicato, tentativas foram feitas de mobilização, que gradativamente foram alterando as orientações do sindicato em direção a uma ideologia mais classista, pautada na solidariedade e unidade, mas também integração societal, que possibilitaram a emergência da greve.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo tiene como objetivo describir y analizar la huelga de futbolistas españoles del año 2011, de las orientaciones sindicales que se pudieron de manifiesto en el proceso previo y durante el conflicto. Este es el resultado de la investigación documental en el diario español El País y el Marca, 2008-2013, así como la información recabada de la Asociación de Futbolistas Españoles. Los documentos han sido cotejados con el fin de la reconstrucción de la narración y posterior análisis, a la luz de la idea de Hyman de la geometría sindical. Se demuestra que, después de un cambio en la gestión del sindicato, se hicieron intentos de movilización, que fueron cambiando gradualmente las orientaciones del sindicato hacia una ideología más clasista, basada en la solidaridad y la unidad, además de la integración social, lo que hizo posible el nacimiento de la huelga.

    Abstract in English:

    Abstract This article describes and analyzes Spain’s 2011 football players’ strike under their union’s orientation - before and during the strike. In order to accomplish this, we conducted documental research on two Spanish newspapers (El País and Marca, from 2008 to 2013) and information provided by the football players’ Union. We verified those sources to reconstruct the narrative and analyze it based on Hyman’s views on union geometry. Our results suggest that after a change in the union’s leadership, attempts at mobilization pointed to a classist ideology based on the concept of solidarity and unity, as well as society integration. The strike emerged in that scenario.
  • SUITABLE FOR MANUAL LABOR; SUSCEPTIBLE TO THE MORAL VICES: REPRESENTATIONS OF BLACK MEN IN THE JOURNAL EDUCAÇÃO PHYSICA (1939-1944) Artigos Originais

    Staudt, Jéferson Luis; Silva, André Luiz dos Santos; Magalhães, Magna Lima

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A partir dos marcadores de gênero e raça, este texto analisa as representações do homem negro na revista Educação Physica entre 1939 e 1944, período em que Francisco de Assis Hollanda Loyola ficou no cargo de editor técnico do periódico. Para tanto, as edições compreendidas entre os números 34 e 81 foram acessadas e analisadas, com base nos pressupostos teórico-metodológicos da História Cultural. Em um período em que raça, povo e nação eram entendidos quase como sinônimos, a revista Educação Physica veiculou representações que tornam os homens negros visíveis por seus dotes físicos e suas fragilidades morais. “Naturalmente” propensos aos vícios e às tarefas braçais, as representações dos homens negros são produzidas na negação de suas características étnico-raciais, enfatizando, como efeito, os predicados provenientes dos corpos brancos.

    Abstract in Spanish:

    Resumen A partir de los marcadores de género y raza, este texto analiza las representaciones del hombre negro en la revista brasileña Educação Physica, de 1939 a 1944, periodo en que Francisco de Assis Hollanda Loyola ocupó el cargo de editor técnico del periódico. Para ello, las ediciones emprendidas entre los números 34 y 81 fueron accedidas y analizadas a partir de los presupuestos teórico/metodológico de la Historia Cultural. En un periodo en que raza, pueblo y nación eran comprendidos casi como sinónimos, la revista brasileña Educación Physica vehiculó representaciones que tornan los hombres negros visibles por sus dotes físicos y sus debilidades morales. “Naturalmente” propensos a los vicios y a las tareas manuales que requieren esfuerzo físico, las representaciones de los hombres negros son producidas en la negación de sus características étnico-racial, enfatizando como efecto los predicados provenientes de los cuerpos blancos.

    Abstract in English:

    Abstract Based on gender and race markers, this text analyzes representations of black men in the magazine Educação Physica between 1939 and 1944, when Francisco de Assis Hollanda Loyola was its technical editor. Issues 34-81 were analyzed under the theoretical/methodological assumptions of Cultural History. In a period in which race, people, and nation were understood almost as synonyms, Educação Physica conveyed representations that portrayed black men according to their physical strengths and their moral weaknesses. “Naturally” prone to addiction and manual labor, black men’s depictions denied their racial/ethnic characteristics, emphasizing white bodies’ attributes as their effect.
  • THE ORIGIN OF DEMOCRACY IN SPORTS: A PHILOSOPHICAL APPROACH Artigos Originais

    Frías, Francisco Javier Lopez; Isidori, Emanuele

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo afirma, do ponto de vista hermenêutico, que o esporte pode ser uma importante ferramenta educacional para as nossas sociedades democrático-liberais. Para demostrar essa afirmação, em primeiro lugar analisamos a questão controversa sobre se o esporte é uma atividade séria relacionada à sociedade e aos seus valores. Em segundo lugar, afirmamos que o esporte foi sempre uma atividade ligada à sociedade desde os tempos antigos. Em terceiro lugar, mostramos que tanto a origem da política quanto a da filosofia estiveram vinculadas a certas forças e atitudes relacionadas ao esporte. Em quarto, expomos como essas forças ainda são centrais para o esporte contemporâneo. Em conclusão, apoiamos a tese de que podemos usar o esporte para melhorar a qualidade de nossas sociedades democrático-liberais.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo afirma, desde un punto de vista hermenéutico, que el deporte puede ser una importante herramienta educativa para nuestras sociedades democrático liberales. Para justificar esta afirmación, primero analizamos la polémica cuestión de si el deporte es una actividad seria que está ligada a la sociedad y sus valores. En segundo lugar, afirmamos que el deporte siempre ha sido una actividad ligada a la sociedad, desde la Antigüedad. En tercer lugar, mostramos que tanto el origen de la política como el de la filosofía estuvieron ligados a ciertas fuerzas y actitudes relacionadas al deporte. En cuarto, exponemos cómo estas fuerzas aún son centrales para el deporte contemporáneo. Como conclusión, defendemos la tesis de que podemos utilizar el deporte para mejorar la calidad de nuestras sociedades democrático liberales.

    Abstract in English:

    Abstract This paper takes a hermeneutical perspective to argue that sport is a useful pedagogical tool for liberal-democratic societies. To do so, we first look into the controversial issue of whether sport is a serious activity linked to the larger society and its values. Second, we argue that sports have been closely connected to serious societal aspects since ancient times. Third, we relate the origins of both politics and philosophy to several forces and attitudes. Fourth, we show that such forces and attitudes are still at the core of contemporary sports. In conclusion, we advocate that sports can be used to improve liberal-democratic societies.
  • CONSOLIDATION OF ACTIVE METHODOLOGIES IN PHYSICAL EDUCATION AT SECONDARY SCHOOL Artigos Originais

    Zapatero, Jorge Agustín; Rivera, María Dolores González; Izquierdo, Antonio Campos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O sistema educativo espanhol juntou-se a um movimento de reforma educacional, em que as competências a adquirir pretendem promover a utilização dos estilos de ensino, que promovem a autonomia dos alunos, a interação entre esses e sua participação ativa nos processos de ensino. O objetivo deste estudo foi analisar a realidade desses estilos de ensino ativo, sabendo em profundidade quais os modelos de ensino aplicados em Educação Física. Os participantes pertenciam a um grupo de professores do ensino médio da Comunidade de Madrid. Foi utilizada uma metodologia qualitativa. Recorreu-se à técnica de análise de conteúdo, discussão em grupo, observação e entrevistas, tendo estes meios de recolha de informação sido triangulados, utilizando-se o Atlas.ti. Os resultados sugerem que, embora os professores tenham conhecimento dos benefícios dos estilos de ensino ativo, no qual é proporcionada a autonomia ao estudante, nas suas práticas profissionais predominam estilos de ensino instrutivo, através de modelos reprodutivos.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El sistema educativo español se sumó a un movimiento de reforma educativa, donde las competencias a adquirir pretenden promover el uso de estilos de enseñanza que impulsen la autonomía del alumno, la interacción entre alumnos y su participación activa en los procesos de enseñanza y aprendizaje. El objetivo de este estudio es analizar la realidad de estos estilos de enseñanza activos, conociendo en profundidad los modelos de enseñanza que se aplican en la Educación Física. Participaron un grupo de profesores de secundaria de la Comunidad de Madrid. Se empleó metodología cualitativa. Se recurrió a la técnica de análisis de contenido, discusión en grupo, observación y entrevistas, triangulando los datos recogidos con Atlas.ti. Los resultados sugieren que, a pesar de que los docentes reconocen los beneficios de la enseñanza activa, donde se proporciona autonomía al estudiante, en sus prácticas profesionales predominan estilos de enseñanza instructiva, a través de modelos reproductivos.

    Abstract in English:

    Abstract Spain’s educational system joined an educational reform movement based on competencies, which promotes teaching styles that encourage student’s autonomy, interaction and active participation in teaching and learning processes. This study looks into the reality of these active teaching styles and intends to know the methodology applied in Physical Education in depth. Participants were a group of secondary school teachers from the Community of Madrid. Qualitative methodology was employed, as well as content analysis, focus group, observation and interviews, while triangulating data using Atlas.ti. The findings suggest that while teachers acknowledge the benefits of active teaching that provides students with autonomy, traditional, reproductive and directing teaching styles prevail in their professional practices.
  • FEMALE HANDBALL PLAYERS’ SPORTS HISTORIES AND NARRATIVES ABOUT BEING PROFESSIONALS Artigos Originais

    Andres, Suélen de Souza; Goellner, Silvana Vilodre

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Esta pesquisa tem como objetivo analisar o processo de profissionalização de atletas praticantes de handebol de um time do Rio Grande do Sul, considerando suas trajetórias e narrativas. A fundamentação teórico-metodológica está ancorada na História Oral, e sua captação de informações está centrada na realização de quinze entrevistas com atletas da equipe adulta da APAHAND/UCS/Prefeitura de Caxias do Sul. A partir das análises, foi possível verificar a centralidade que o handebol adquire na vida dessas atletas, assim como a estreita relação construída entre sua trajetória esportiva e sua formação acadêmica. Por fim, percebemos que o entendimento que expressam sobre ser uma profissional da modalidade se dá mediante a relação que estabelecem com a prática do esporte e não a partir de vínculos trabalhistas que façam dessa atividade uma profissão.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Esta investigación tiene como objetivo analizar el proceso de profesionalización de atletas de hándbol de un equipo de Rio Grande do Sul, considerando sus trayectorias y narrativas. La fundamentación teórico metodológica está anclada en la Historia Oral, cuya captación de informaciones está centrada en la realización de quince entrevistas con atletas del equipo adulto de APAHAND/UCS/Ayuntamiento de Caxias do Sul. A partir de los análisis, fue posible verificar la centralidad que el hándbol adquiere en la vida de esas atletas, así como la estrecha relación construida entre sus trayectorias deportivas y sus formaciones académicas. Por fin, percibimos que el entendimiento que expresan sobre ser una profesional de la modalidad se da mediante la relación que establecen con la práctica del deporte y no a partir de los vínculos de trabajo que hacen de esa actividad una profesión.

    Abstract in English:

    Abstract This study analyzes the professionalization process of handball athletes of a team from the Brazilian state of Rio Grande do Sul, considering their histories and narratives. Its theoretical and methodological framework is based on Oral History and information was collected during fifteen interviews with athletes from the APAHAND/UCS/Caxias do Sul City adult team. The analysis showed handball’s centrality in those athletes’ life as well as the close relationship between their sports histories and their academic education. Finally, we found that their understandings about being professional handball players focus on their relationship with playing rather than the labor ties that make it a profession.
  • SPORTS FOR DEVELOPMENT AND PEACE: ACADEMIC READINGS ON THE USE OF SPORTS FOR PACIFICATION IN RIO DE JANEIRO Artigos Originais

    Trindade, Nadyne Venturini; Almeida, Bárbara Schausteck de; Marchi Júnior, Wanderley

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo discute o uso do esporte para a promoção da paz e os principais aspectos analisados no contexto internacional, traçando correspondências e alteridades com as ações promovidas nas áreas de pacificação no Rio de Janeiro. A partir da revisão da literatura com base em procedimentos da revisão sistemática, observou-se que a falta de sensibilidade cultural e de consideração dos processos de exclusão social por parte de seus idealizadores resultam na crescente militarização do espaço das comunidades, o que impõe limites à sustentabilidade desses projetos esportivos a longo prazo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En este artículo se discute el uso del deporte para promover la paz a partir de los principales aspectos analizados en el contexto internacional, indicando las similitudes y las alteridades con las acciones promovidas en las zonas de pacificación de Río de Janeiro. A partir de la revisión de la literatura basada en los procedimientos de revisión sistemática, se observó que la falta de sensibilidad cultural y consideración de los procesos de exclusión social por sus creadores dan como resultado el aumento de la militarización del espacio de las comunidades, que impone límites en la sostenibilidad de estos proyectos deportivos en el largo plazo.

    Abstract in English:

    Abstract This article discusses the use of sports to promote peace and the main aspects analyzed in the international context, indicating similarities to and differences from the actions promoted in the so-called “pacification” in areas in Rio de Janeiro. A literature review based on systematic review procedures found that the lack of cultural sensitivity and consideration for social exclusion processes by its creators results in increasing militarization of space in those communities, which restricts the long-term sustainability of those sports projects.
  • MEANING, MOBILIZATION AND LEARNING: STUDENT’S RELATIONS TO MARTIAL ARTS KNOWLEDGE IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES Artigos Originais

    So, Marcos Roberto; Betti, Mauro

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Com base na teoria da relação com o saber, o objetivo desta investigação é compreender como os alunos se relacionam com os saberes das lutas nas aulas de Educação Física. Trata-se de um estudo de caso que se utilizou de entrevistas com alunos e docente, e observação de aulas. Os resultados apontam que relações identitárias e sociais condicionaram os sentidos iniciais e o interesse dos alunos pelas lutas, bem como as estratégias de ensino condicionaram a mobilização ou desmobilização para a aprendizagem. Conclui-se que o ensino de lutas na escola encontra-se permeado por tensões, sendo necessária a ressignificação dos preconceitos dos alunos, a (re)construção do conhecimento pedagógico deste conteúdo por parte do professor, e que a Educação Física como disciplina escolar deve inter-relacionar todas as figuras do aprender: saber-objeto, saber-domínio e saber-relacional.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Con base en la “teoría de la relación con el saber”, el objetivo de esta investigación es entender cómo se relacionan los alumnos con los saberes de las luchas en las clases de Educación Física. Se trata de un estudio de caso que utilizó entrevistas con los alumnos y profesores, bien como observación de clases. Los resultados mostraron que relaciones identitarias y sociales condicionaron el sentido inicial y el interés de los alumnos por las luchas, así como las estrategias de enseñanza condicionaron la movilización o desmovilización para el aprendizaje. Se concluye que la enseñanza de luchas en la escuela se encuentra permeada por tensiones y que es necesario resignificar las preconcepciones de los alumnos, la (re)construcción del conocimiento pedagógico de este contenido por parte del profesor y que la Educación Física como disciplina escolar debe interrelacionar todas las figuras del aprender: saber-objeto, saber-dominio y saber-relacional.

    Abstract in English:

    Abstract Based on “relationship-to-knowledge theory”, the purpose of this study is to understand how students relate to martial arts knowledge at Physical Education classes. It is a case study which used interviews with students and a teacher, and classroom observations. Results indicate that identity and socials relations conditioned students’ initial impressions and interest towards martial arts, and teaching strategies conditioned mobilization or demobilization toward learning. Martial arts teaching in schools was found to be dominated by tensions. Student’s preconceptions have to be re-framed; the teacher has to (re)construct pedagogical knowledge on that content; and Physical Education as a school subject should interrelate all the learning figures: object-knowledge, domain-knowledge and relational-knowledge.
  • GENDER RELATIONS IN SPORTS: THE “BEAUTIFUL SEX” IN THE MAR GRANDE-SALVADOR OPEN SEA SWIMMING COMPETITION IN BAHIA, BRAZIL Artigos Originais

    Bahia, Lygia Maria dos Santos; Silva, Maria Cecília de Paula

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo objetiva discutira educação de mulheres no esporte, com destaque para as representações e papéis sociais que lhes são tradicionalmente concedidos, a partir da participação na Travessia Mar Grande-Salvador, Bahia, Brasil, prova de natação em mar aberto na Baía de Todos os Santos. Pesquisa histórica, que privilegia a História Oral temática e fontes documentais. A análise de conteúdo nos permitiu interpretar os sentidos produzidos. Dos resultados encontrados apontamos que desde 1956 (quando se inicia essa competição esportiva) até os dias atuais as participantes são mulheres da elite soteropolitana, escolarizadas. Apesar dos avanços, as resistências à prática esportiva em mar aberto permanecem. Concluímos que a participação das mulheres nessa prova contribuiu e contribui para romper velhos padrões, a exemplo da educação que sugere papéis diferenciados e submissos para as mulheres, mudando lógicas de dominação e abrindo novos caminhos.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El artículo objetiva discutir la educación de mujeres en el deporte, con destaque para las representaciones y papeles sociales que le son tradicionalmente concedidos, a partir de la participación en la Travessia Mar Grande-Salvador, Bahia, Brasil, prueba de natación en mar abierto en la Bahía de Todos los Santos. Investigación histórica, que privilegia la historia oral temática y fuentes documentales. El análisis de contenido nos permitió interpretar los sentidos producidos. De los resultados encontrados apuntamos que desde 1956 (cuando se inicia esta competición deportiva) hasta los días actuales las participantes son mujeres de la elite soteropolita, escolarizadas. A pesar de los avances, las resistencias a la práctica deportiva en mar abierto, permanecen. Concluimos que la participación de las mujeres en esta prueba contribuyó a romper viejos patrones, a ejemplo de la educación que sugiere papeles diferenciados y sumisos para las mujeres, cambiando lógicas de dominación, y apertura de nuevos caminos.

    Abstract in English:

    Abstract The article aims to discuss women’s education in sports, focusing on social representations and roles traditionally ascribed to them, starting from the participation in the Mar Grande-Salvador Crossing, in Bahia, Brazil - an open sea swimming competition in the Todos os Santos Bay. This is a historical research focused on thematic oral history and documentary sources. Content analysis allowed us to interpret meanings. The results found include the fact that participants were educated women from Salvador’s elite since 1956 (when that competition started). Despite the advances, resistance remains to open sea swimming. We conclude that women’s participation in that competition contributed to break old patterns such as education that suggests distinct and submissive roles for women, changing the logic of domination and opening up new paths.
  • MAKE-BELIEVE PLAY WITH AUTISTIC CHILDREN Artigos Originais

    Chicon, José Francisco; Oliveira, Ivone Martins de; Santos, Rosely da Silva; Sá, Maria das Graças Carvalho Silva de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este trabalho objetiva compreender como se manifesta a brincadeira de faz de conta com crianças autistas. A metodologia utilizada é o estudo de caso. Os procedimentos metodológicos envolveram intervenções educativas em situações de brincadeira, observações e registros por meio de videogravação e apoio na análise microgenética para a interpretação de episódios de brincadeira de faz de conta. Os sujeitos constam de 17 crianças, de três a seis anos, sendo seis com autismo, uma com síndrome de Down e dez sem deficiência. As crianças foram atendidas em uma brinquedoteca universitária por 13 estagiários do curso de Educação Física, uma vez por semana, durante uma hora, num período de nove meses. As análises indicam que a criança com autismo pode desenvolver o jogo imaginário de forma mais elaborada, desde que lhe sejam ofertadas condições para isso e, nesse processo, o papel mediador do professor é fundamental.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de este trabajo es comprender cómo se manifiesta el juego imaginativo con niños autistas. La metodología utilizada es el estudio de caso. Los procedimientos metodológicos implicaron intervenciones educativas en situaciones de juegos, observaciones y registros por medio de videograbación y apoyo en el análisis microgenético para la interpretación del juego. Los participantes fueron 17 niños entre los tres y los seis años, seis de ellos tienen autismo, uno síndrome de Down y diez no tienen ninguna discapacidad. Los niños fueron atendidos en una sala de juegos universitaria por 13 pasantes de la licenciatura de Educación Física, una vez a la semana, durante una hora, en un periodo de nueve meses. Los análisis indican que los niños con autismo pueden desarrollar el juego imaginario de forma más elaborada, siempre que les sean proporcionadas condiciones para ello y, en ese proceso, el papel mediador del profesor es fundamental.

    Abstract in English:

    Abstract This work aims at understanding how make-believe play is expressed with autistic children. It was a case study and its methodological procedures involved educational interventions during play activities, observation and video recording, and support for micro genetic analysis to interpret make-believe play episodes. Subjects were 17 children aged 3-7, of whom six were autistic, one had Down syndrome, and ten had no disability. The children were seen at the university playroom by 13 student-teachers from the Physical Education School in their practicum, one hour a week, for nine months. The analyses indicate that autistic children are able to develop more elaborate imaginary play as long as they are provided with conditions to do so. Teachers’ mediating role is crucial in the process.
  • SPORTS, PUBLIC FUND AND NARROW SMALL POLITICS: THE DOWNSIDES OF AN AMENDED BUDGET Artigos Originais

    Teixeira, Marcelo Resende; Carneiro, Fernando Henrique; Mascarenhas, Fernando; Matias, Wagner Barbosa

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O estudo aborda a relação entre Estado e políticas esportivaspor meio de uma análise orçamentária das emendas parlamentares vinculadas ao Ministério do Esporte. O objetivo foi verificar a efetivação das emendas deste órgão, seu direcionamento (contemplados) e valoresrelativos ao período de 2008 a 2015. A abordagem foi de caráter quantitativo-qualitativo, sendo realizada uma pesquisa bibliográfica e um levantamento documental. Para a análise dos dados foi adotado o método proposto por Boschetti (2009), em seu aspecto: “configuração do financiamento e gasto”. Concluiu-se que as emendas representaram naquele período cerca de 52% da composição orçamentária do órgão, sendo utilizadas majoritariamente para atender interesses dos parlamentares em suas bases eleitorais em obras de infraestrutura esportiva.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El estudio aborda la relación entre Estado y políticas deportivas por medio de un análisis presupuestario de las enmiendas parlamentarias vinculadas al Ministerio del Deporte. El objetivo fue verificar la efectivación de las enmiendas de ese organismo, su direccionamiento (contemplados) y valores relativos al período de 2008 a 2015. El abordaje tuvo carácter cuantitativo-cualitativo, realizando una búsqueda bibliográfica y un levantamiento documental. Para el análisis de los datos se adoptó el método propuesto por Boschetti (2009), en su aspecto: "configuración de la financiación y gasto". Se concluyó que las enmiendas representaron en aquel período cerca del 52% de la composición presupuestaria de ese organismo, y que en su mayoría se utilizaron para atender a intereses de los parlamentarios en sus bases electorales en obras de infraestructura deportiva.

    Abstract in English:

    Abstract The study approaches the relationship between the State and sports policies through a budget-based analysis of parliamentary amendments linked to the Ministry of Sports. The objective was to verify the effectiveness of the amendments to the agency’s budget, their (accepted) aims, and the values for 2008-2015. The study was quantitative-qualitative, including a bibliographical review and a documentary survey. The analysis of the data adopted the method proposed by Boschetti (2009) in its aspect related to “configuration of funding and expense”. It found out that the amendments represented about 52% of the Ministry’s budget for that period and were used mainly to serve the interests of Congress members regarding sports infrastructure works in their constituencies.
  • ACADEMIC RESEARCH ON WOMEN’S FOOTBALL AND FUTSAL: THE CURRENT STATE OF SCIENTIFIC ARTICLES IN PHYSICAL EDUCATION Artigos Originais

    Barreira, Júlia; Gonçalves, Maria Camila Rodrigues; Medeiros, Daniele Cristina Carqueijeiro de; Galatti, Larissa Rafaela

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo tem como objetivo mapear a produção de artigos científicos nacionais sobre futebol e futsal feminino. Analisamos 38 periódicos da área da Educação Física, indexados pela Qualis Capes na área 21, que publicam estudos relacionados a esportes. Os 76 artigos encontrados foram enquadrados em nove categorias e divididos por ano de publicação. Os resultados mostraram que as primeiras publicações ocorreram no final da década de 1990, com um aumento significativo a partir do ano de 2008. Nesse mesmo período foi criada a Revista Brasileira de Futsal e Futebol, principal veículo de publicação sobre as modalidades. Encontramos uma distribuição homogênea de homens e mulheres como primeiros autores, sendo a coautoria majoritariamente masculina. Verificamos que os estudos sobre gênero representam, aproximadamente, um terço de toda a publicação sobre as modalidades. Esse resultado reforça a importância da discussão sobre o empoderamento feminino para o desenvolvimento do futebol e futsal feminino.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este estudio tiene como objetivo mapear y analizar la producción de artículos científicos brasileños sobre fútbol y futsal femenino. Buscamos las publicaciones en 38 periódicos nacionales del área de Educación Física que publican estudios relacionados al deporte. Los 76 artículos encontrados fueron encuadrados en 9 categorías y divididos por año de publicación. Los resultados mostraron que las primeras publicaciones ocurrieron a finales de la década de 1990, con un aumento significativo a partir del año 2008. En ese mismo período se creó la Revista Brasileña de Fútbol Sala y Fútbol, ​​principal vehículo de publicación sobre la modalidad. Encontramos una distribución homogénea entre primeros autores hombres y mujeres, aunque la coautoría es mayoritariamente masculina. Verificamos que los estudios sobre género representan, aproximadamente, un tercio de toda la publicación sobre la modalidad. Este resultado refuerza la importancia de la discusión sobre el empoderamiento femenino para el desarrollo del fútbol y futsal femenino.

    Abstract in English:

    Abstract This study analyzes Brazilian articles on women’s football and futsal. It examined 38 national Physical Education journals indexed under Qualis Capes in area 21, which publish sports-related studies. We found 76 articles that were classified in nine categories and divided by year of publication. The results showed that the first publications occurred at the end of the 90’s and a significant increase took place after 2008. The Brazilian Journal of Futsal and Football - the main journal on those sports - was created in the same period. We found a homogeneous distribution between male and female first authors while co-authorship was mostly male. Gender studies represent about one third of all articles on women’s football. This reinforces the importance of the discussion about women’s empowerment for female football and futsal development.
  • DIFFERENT PROFILES IN TERMS OF MOTIVATION AND CONCERNS OF PHYSICAL EDUCATION STUDENTS Artigos Originais

    Batilani, Tiago Garcia; Belem, Isabella Caroline; Both, Jorge

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo da investigação foi identificar os diferentes perfis de alunos do curso de Licenciatura em Educação Física considerando a motivação e preocupação dos discentes. No estudo quantitativo e transversal participaram 53 estudantes vinculados ao Estágio Curricular Supervisionado. Os instrumentos de pesquisa foram: Escala de Motivação Inicial e Apoio Pedagógico, Escala de Preocupações Pedagógica e Questionário Sociodemográfico. Os resultados evidenciaram três grupos de acadêmicos. O grupo I era composto por estudantes desmotivados, preocupados apenas com a tarefa, com pouco tempo para os estudos e renda insuficiente. Os grupos II e III apresentaram maior motivação. Entretanto, o grupo II possuía maior índices de preocupação e renda insuficiente e menor tempo dedicado para os estudos, enquanto que o grupo III possuía menores índices de preocupação e renda insuficiente e maior tempo dedicado aos estudos. Assim, conclui-se que os aspectos sociodemográficos são fatores intervenientes nos perfis de motivação e preocupação de estudantes.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de la investigación fue identificar los diferentes perfiles de alumnos de un curso de Licenciatura en Educación Física según su motivación y preocupación. Fue realizado un estudio cuantitativo y transversal con 53 estudiantes matriculados en la materia Práctica Docente Supervisada. Los instrumentos de investigación fueron: Escala de Motivación Inicial y Apoyo Pedagógico, Escala de Preocupaciones Pedagógicas y Cuestionario Sociodemográfico. Los resultados mostraron tres grupos académicos. El grupo I estaba formado por estudiantes desmotivados, preocupados solo con la tarea, con poco tiempo para estudiar y renta insuficiente. Los grupos II y III presentaron motivación mayor. Sin embargo, el grupo II tenía índices de preocupación mayores, renta insuficiente y tiempo de dedicación menor para los estudios. El grupo III poseía índices de preocupación menores, renta insuficiente y más tiempo para estudiar. Se concluye que los aspectos sociodemográficos son factores que inciden en los perfiles de motivación y preocupación de estudiantes.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of this study was to identify different profiles of Physical Education teacher students considering their motivation and concerns. A total of 53 students in Supervised Internship participated in this quantitative and cross-sectional study. The research instruments included: Initial Motivation and Pedagogical Support Scale; Teacher’s Concerns Questionnaire; and Sociodemographic Questionnaire. The results showed three groups of students. Group I included unmotivated students concerned only with the task at hand and with little time for studies and insufficient income. Students in Groups II and III showed higher motivation. However, members of Group II showed higher levels of concern, insufficient income and less time dedicated to studies, while Group III members had lower levels of concern, insufficient income and more time dedicated to studies. Therefore, the study finds that sociodemographic aspects are intervening factors for students’ motivation and concern profiles.
  • PLAYFUL TRADITIONS IN THE CENTRAL PORTUGUESE WAY OF ST. JAMES: BOWLING AT THE END OF THE WAY Artigos Originais

    Fernández, José Eugenio Rodríguez; Pereira, Beatriz Oliveira; Ballesteros, Joaquín Lago

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo procurou determinar a existência da modalidade de bolos tradicional na parte final do Caminho Central Português de Santiago (Porto-Valença do Minho), fato que nos permitiu continuar com o estudo realizado na Galiza no Caminho de Santiago e que nos permite compreender a gênese deste jogo popular e tradicional. Foi realizado um estudo qualitativo, descritivo e interpretativo, que usou a entrevista como uma ferramenta para obter dados. A amostra do estudo foi composta por 27 pessoas: nove técnicos do desporto das Câmaras Municipais, nove professores especialistas em Educação Física (EB2) e nove professores não-especialistas em Educação Física (EB1). Foi registrada uma reduzida prática do jogo de bolos tradicional nos municípios onde passa o Caminho Central Português, com exceção do município de Paredes de Coura, mostrando o Jogo do Chavelho como uma forma única de prática nesta cidade portuguesa.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este estudio buscó determinar la existencia del juego de bolos tradicional en la parte final del Camino Central Portugués de Santiago (Oporto-Valença do Minho), hecho que nos permitió continuar con el estudio realizado en Galicia en el Camino de Santiago y que nos permite comprender la génesis de este juego popular y tradicional. Se realizó un estudio cualitativo, descriptivo e interpretativo, utilizando la entrevista como herramienta para la obtención de datos. La muestra del estudio estuvo formada por 27 personas: nueve técnicos deportivos de Cámaras Municipales, nueve docentes especialistas en Educación Física (EB2) y nueve docentes no especialistas en Educación Física (EB1). Se registró una escasa práctica del juego de bolos tradicional en los municipios por donde pasa el Camino Central Portugués, a excepción del municipio de Paredes de Coura, donde el Jogo do Chavelho se muestra como una modalidad exclusiva de esta localidad portuguesa.

    Abstract in English:

    Abstract This study sought to determine the existence of traditional bowling (Juego de Bolos) in the final part of the Central Portuguese Way of St. James (Porto-Valença do Minho), which would allow us to continue the study conducted in Galicia’s Way of St. James to understand the genesis of that popular and traditional game. We conducted a qualitative, descriptive and interpretive study using interviews as a tool for data collection. The study’s sample included 27 people: nine Municipal sports coaches, nine teachers specialized in Physical Education (EB2), and nine non-specialist Physical Education (EB1) teachers. There was little practice of traditional bowling in the municipalities crossed by the Central Portuguese way, with the exception of Paredes de Coura, where the Chavelho’s game was unique to that Portuguese town.
  • THE CONSTITUTION OF A SPORTS SUBFIELD: THE CASE OF RHYTHMIC GYMNASTICS Ensaios

    Paz, Bruna; Souza, Juliano de; Barbosa-Rinaldi, Ieda Parra

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste artigo é apresentar a trajetória da ginástica rítmica (GR) como um subcampo do campo esportivo. Para o desenvolvimento do texto, mobilizamos uma série de textos, livros e artigos sobre a GR, materiais estes que, posteriormente, foram articulados a partir do referencial teórico de Pierre Bourdieu. O texto está dividido em três seções. Na primeira delas, apresentamos a GR como um subcampo esportivo, expondo suas características e trajetória esportiva. Já na segunda parte, são problematizados aspectos relativos aohabitusque circunda a modalidade. Por fim, descrevemos a relação entre os agentes dominados e dominantes na modalidade, sob a perspectiva dos países e equipes que estruturam as dinâmicas e lutas no interior desse subcampo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de este artículo es presentar la trayectoria de la Gimnasia Rítmica (GR) como un subcampo del campo deportivo. Para desarrollarlo, hemos movilizado una serie de textos, libros y artículos sobre GR, materiales que, posteriormente, fueron articulados a partir del marco teórico de Pierre Bourdieu. El texto se divide en tres secciones. En la primera, se presenta a la GR como un subcampo deportivo, exponiendo sus características y su trayectoria deportiva. En la segunda parte, se problematizan aspectos relativos al habitus que rodea a la modalidad. Por último, se describe la relación entre los agentes dominados y dominantes en esta modalidad, desde la perspectiva de los países y los equipos que estructuran las dinámicas y luchas dentro de ese subcampo.

    Abstract in English:

    Abstract This article presents the trajectory of RG as a subfield of the sports field. We used a number of texts, books and articles on RG, which were interconnected around the theoretical reference of Pierre Bourdieu. The text is divided into three sessions. The first session presents RG as a sports subfield, describing its characteristics and its history as a sport. The second part discusses aspects related to the habitus surrounding that sport. Finally, we describe the relationship between dominated and dominant agents in the modality from the perspective of the countries and teams that structure the dynamics and struggles within that subfield.
  • BLUMENAU AND ITS IMMIGRANTS: NOTES ABOUT THE EMERGENCE OF A PHYSICAL CULTURE (1850-1899) Ensaios

    Furtado, Heitor Luiz; Quitzau, Evelise Amgarten; Silva, Marcelo Moraes e

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Situada no nordeste de Santa Catarina, na região do Vale do Itajaí, Blumenau é conhecida em todo o Brasil como uma das cidades com maior influência germânica em sua cultura e história. Nesse sentido, o presente ensaio foi norteado pela seguinte questão: como os clubes de tiro foram utilizados pelos imigrantes para a emergência de uma cultura física na cidade de Blumenau? As análises realizadas apontam para a centralidade dos Schützenvereine enquanto espaços importantes para o desenvolvimento e cultivo de tradições de práticas corporais trazidas do velho continente, bem como para a formação de importantes dispositivos para consolidação de uma cultura física por parte dos habitantes de Blumenau.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Ubicada en el noreste de Santa Catarina, en el Valle del Itajaí, Blumenau es conocida en todo Brasil como una de las ciudades con mayor influencia germana en su cultura e historia. En ese sentido, el presente ensayo ha sido orientado por la siguiente pregunta: ¿cómo fueron utilizados los clubes de tiro por los inmigrantes para la emergencia de una cultura física en la ciudad de Blumenau? Los análisis realizados indican la centralidad de los Schützenvereine como espacios importantes para el desarrollo y cultivo de tradiciones de prácticas corporales traídos del viejo continente, así como para la formación de importantes dispositivos para la consolidación de una cultura física por parte de los habitantes de Blumenau

    Abstract in English:

    Abstract Located on the northeast of Santa Catarina, in the Itajaí Valley, Blumenau is known in Brazil as one of the cities with greater German influence over its culture and history. Therefore, the following question guides this essay: how did German immigrants use shooting clubs as a means for the emergence of a physical culture in the city? The analyses point to the centrality of the Schützenvereine as important spaces to develop and cultivate traditions and bodily practices brought from the old continent as well as to establish important devices for consolidation of a physical culture by part of Blumenau’s residents.
  • THE MEANINGS OF BODILY CULTURE ACTIVITIES AND PHYSICAL EDUCATION’S TEACHING OBJECTS Ensaios

    Nascimento, Carolina Picchetti

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Discuto neste ensaio uma conceituação sobre os objetos de ensino da Educação Física a partir da sistematização dos significados das atividades da cultura corporal. Assumindo a dança como um exemplar para a análise, apresento alguns critérios teórico-metodológicos para a proposição dos significados da cultura corporal em uma perspectiva histórico-cultural. Considerando que essas atividades possuem uma dimensão autônoma (o que não quer dizer independente) das determinações sociais de gênero, classe, etnia etc., destaco como eixo dessa sistematização aquelas características relacionadas à singularidade formativa, ou ao “fazer criador”, que a dança, o jogo, a luta e a ginástica têm ou podem vir a ter para os sujeitos que ensinam e aprendem tais atividades na escola.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Discuto en este ensayo una conceptualización de los "objetos de enseñanza" de la Educación Física a partir de la sistematización de los significados de la cultura corporal. Asumiendo la "danza" como un ejemplar para el análisis, presento algunos criterios teórico metodológicos para la proposición de los significados de la cultura corporal en una perspectiva Histórico Cultural. Considerando que esas actividades poseen una dimensión autónoma (lo que no quiere decir independiente) de las determinaciones sociales de género, clase, etnia, etc., destaco como eje de esta sistematización aquellas características relacionadas a la singularidad formativa, o al "quehacer creador”, que la “danza”, el “juego”, la “lucha” y la “gimnasia” tienen o pueden llegar a tener para los sujetos que enseñan y aprenden tales actividades en la escuela.

    Abstract in English:

    Abstract This essay discusses a concept about Physical Education’s teaching objects based on the systematization of the meanings of bodily culture activities. Taking “dance” as an example for analysis, I present some theoretical and methodological criteria for meanings of bodily culture from a Cultural-Historical perspective. Considering that these activities have an autonomous dimension - which does not mean they are independent - regarding social relations of gender, class, ethnicity etc., as the center of this systematization, I point out those features related to formative singularities, or “creative making”, which “dance”, “play”, “fight” and “gymnastics” have or may have regarding the subjects who teach and learn them at school.
  • BOOK REVIEW: ORGANIZANDO ARQUIVOS, PRODUZINDO NEXOS Resenhas E Mídias

    Herold Junior, Carlos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Apresenta-se uma análise do livro Organizando arquivos, produzindo nexos. Ao abordar o processo de construção e consolidação do Centro de Memória da Educação Física, do Esporte e do Lazer, sediado na Universidade Federal de Minas Gerais, a coletânea realiza sua importância a partir de dois traços que lhe são característicos: 1) evidencia a importância e as dificuldades de se organizar um Centro de Memória; e 2) sublinha o valor desse tipo de instituição no fomento de pesquisas históricas atinentes ao campo da Educação Física.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Se presenta un análisis del libro Organizando arquivos, produzindo nexos. Al abordar el proceso de construcción y consolidación del Centro de Memoria de Educación Física, del Deporte y del Tiempo Libre, con sede en la Universidad Federal de Minas Gerais, la antología es importante por dos rasgos característicos: 1) pone de relieve la importancia y las dificultades de organizar un Centro de Memoria; y 2) hace hincapié en el valor de este tipo de instituciones en el fomento de la investigación histórica relacionada con el campo de la Educación Física.

    Abstract in English:

    Abstract This is an analysis of the book Organizando arquivos, produzindo nexos. It addresses the process of construction and consolidation of the Center for Memory of Physical Education, Sports and Leisure of the Federal University of Minas Gerais (CEMEF/UFMG) by focusing in two important points: 1) it highlights the importance and difficulties of organizing a Memory Center; and 2) it emphasizes the value of this type of institution to promote historical research in the field of Physical Education.
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