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Psicologia: Ciência e Profissão, Volume: 41, Issue: spe3, Published: 2021
  • Hospitalization in Pediatric Oncology and Child Development: Cognitive and Affective Interface Artigo

    Fonseca, Luiza Garutti Alvarenga; Panciera, Sara Del Prete; Zihlmann, Karina Franco

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O diagnóstico e o tratamento de câncer na infância exigem que a criança construa formas de enfrentamento, o que torna relevante compreender sua percepção e o modo como se organiza cognitivamente. O objetivo deste estudo foi caracterizar de que maneira os processos de hospitalização e tratamento são compreendidos pelos participantes diante da vivência de neoplasia infantil, considerando a etapa de desenvolvimento cognitivo e afetivo, de acordo com a perspectiva piagetiana. Foi realizada uma pesquisa qualitativa no ambulatório de oncologia pediátrica em um hospital da Baixada Santista, com entrevistas semiestruturadas, provas piagetianas e desenhos-estórias com tema, com uma amostra de conveniência de cinco crianças com entre 4 e 9 anos e com diagnóstico de leucemia. Os dados foram categorizados pela análise de conteúdo temática de Bardin (1988), as provas piagetianas de acordo com a teoria de Piaget e os desenhos-estórias a partir de Trinca (2002). Duas crianças (com 4 e 6 anos) se caracterizaram como pré-operatórias e três (com 8 e 9 anos) como operatórias concretas, sendo observado que as pré-operatórias apresentam um discurso com alta carga simbólica sobre o sofrimento da hospitalização e tratamento, enquanto crianças operatório-concretas demonstram domínio da noção de causa e consequência e pensamento lógico. Uma comparação qualitativa entre as provas piagetianas e os desenhos indicou coerência entre os tipos de avaliação. Todos os participantes mostram compreensão de sua atual situação de adoecimento e tratamento, apresentando diferentes formas de enfrentamento. Além disso, todos ressaltaram uma posição otimista em relação às perspectivas de cura, independentemente do momento do desenvolvimento cognitivo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El diagnóstico y tratamiento de cáncer infantil requiere del niño la construcción de formas de enfrentamiento de la enfermedad, lo que hace relevante la necesidad de comprender su percepción y el modo cómo se organiza cognitivamente. Este estudio tuvo como objetivo caracterizar de qué manera el proceso de hospitalización y tratamiento por neoplasia infantil son comprendidos por los participantes, considerando su etapa de desarrollo cognitivo según la perspectiva piagetiana. Se realizó una investigación cualitativa en el ambulatorio de oncología pediátrica en un hospital de la Baixada Santista (Brasil), con entrevistas semiestructuradas, pruebas piagetianas y dibujos-historias con tema, con una muestra de cinco niños de entre 4 y 9 años de edad y con diagnóstico de leucemia. Los datos fueron categorizados por el análisis de contenido temático de Bardin (1988), las pruebas piagetianas de acuerdo con la teoría de Piaget y los dibujos-historias mediante Trinca (2002). Dos niños (con 4 y 6 años) se caracterizaron en la etapa preoperacional, y tres (con 8 y 9 años) en la de operaciones concretas, siendo observado que los niños en la etapa preoperacional presentan un discurso con alta carga simbólica sobre el sufrimiento de la hospitalización y tratamiento, mientras que niños en la de operaciones concretas tienen dominio de la noción de causa y consecuencia y pensamiento lógico. Una comparación cualitativa entre las pruebas piagetianas y los dibujos mostró coherencia entre los tipos de evaluación. Todos los participantes comprendían su actual situación de enfermedad y tratamiento, presentando diferentes formas de enfrentamiento. Además, todos resaltaron una actitud optimista en relación a las perspectivas de curación, independiente del momento del desarrollo cognitivo.

    Abstract in English:

    Abstract Diagnosing and treating childhood cancer requires children to develop coping strategies, indicating the need for understanding their perception and cognitive organization. Thus, this study aimed to understand how participants perceive the process of hospitalization and treatment for childhood neoplasia according to Piaget’s stages of cognitive and affective development. This is a qualitative study conducted with a convenience sample of five children aged between 4 and 9 years, diagnosed with Leukemia and treated at a pediatric oncology outpatient clinic in a hospital in Baixada Santista, São Paulo, Brazil. Data were collected using semi-structured interviews, Piagetian proofs, and thematic drawing-and-story procedure and analyzed in the light of Bardin’s Thematic Content Analysis (1988), Piaget’s theory, and Trinca’s theory (2002), respectively. Two children (4 and 6 years old) were characterized as preoperative and three (8 and 9 years old) as concrete operative. The discourse of preoperative children included high levels of symbolism regarding the suffering arising from hospitalization and the effects of treatment, while concrete-operative children demonstrated mastery of the notion of cause and consequence and logical thinking. A qualitative comparison between Piagetian Proofs and drawings showed consistency between the types of evaluation. All participants show an understanding of their current condition and treatment, presenting different forms of coping. They also highlighted an optimistic position regarding the prospects for healing, regardless of their cognitive development stage.
  • Psychotherapy and Bereavement: The Experience of Mourning Mothers Artigo

    Michel, Luís Henrique Fuck; Freitas, Joanneliese de Lucas

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Pesquisas empíricas sobre psicoterapia ainda são escassas no Brasil. Uma das maneiras de melhor avaliar os processos psicoterapêuticos é por meio do relato dos pacientes. O processo psicoterápico de enlutados é pouco estudado, a despeito de sua demanda por psicoterapia. Não há, na literatura nacional, pesquisas que abordem especificamente a experiência de psicoterapia de mães enlutadas. O presente estudo se propõe a compreender como as mães vivenciam esse processo. Este é um estudo qualitativo, em que se utilizou o método fenomenológico. Foram entrevistadas quatro mães. As entrevistas tiveram início com a pergunta disparadora: “Você pode relatar a vivência de seu processo terapêutico durante o luto?”. Depois de transcritos, os relatos foram analisados a partir dos quatro passos metodológicos desenvolvidos por Giorgi. A análise das entrevistas revelou 18 elementos constituintes, que foram divididos em três eixos temáticos, a saber: relação terapeuta-paciente, possibilidades expressivas que emergem da relação psicoterápica e ressignificação. Concluiu-se que essa é uma vivência de uma relação particular estabelecida entre a mãe enlutada e o psicoterapeuta, da qual podem emergir possibilidades de ressignificação da sua relação com seus filhos falecidos, com seus familiares, com a morte e com a própria vida, desde que se sintam acolhidas, compreendidas e adquiram confiança para se expressarem livremente. Os dados nos levam a questionar se um projeto psicoterápico, livre de limites quanto aos temas abordados e em relação a objetivos prévios, poderia ser benéfico para pessoas enlutadas.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Las investigaciones empíricas sobre psicoterapia todavía son escasas en Brasil. Una de las maneras de evaluar mejor los procesos psicoterapéuticos es el relato de los pacientes. El proceso psicoterápico de enlutados es poco estudiado a pesar de su demanda por psicoterapia. No hay en la literatura nacional investigaciones que traten específicamente de la experiencia de psicoterapia de madres enlutadas. El presente estudio se propone comprender cómo estas madres vivencian ese proceso. Este es un estudio cualitativo que utilizó el método fenomenológico. Se entrevistaron a cuatro madres. Las entrevistas comenzaron con la pregunta disparadora: “¿Puedes relatarnos la vivencia de tu proceso terapéutico durante el duelo?”. Después de transcribir los relatos, los datos se analizaron a partir de los cuatro pasos metodológicos desarrollados por Giorgi. El análisis de las entrevistas reveló 18 elementos constituyentes, que se dividieron en tres ejes temáticos: relación terapeuta-paciente, posibilidades expresivas que emergen de la relación psicoterápica, y resignificación. Se concluyó que esta es una vivencia de una relación particular establecida entre la madre enlutada y el psicoterapeuta, de la cual pueden surgir nuevas significaciones de la relación con sus hijos fallecidos, con sus familiares, con la muerte y con la propia vida, desde que se sientan acogidas, comprendidas y adquieran confianza para poder expresarse libremente. Estos datos nos llevan a cuestionar si un proyecto psicoterápico, libre de límites a los temas abordados y en relación a objetivos previos, podría ser más beneficioso para personas enlutadas.

    Abstract in English:

    Abstract Empirical researches on psychotherapy are still very few in Brazil. Psychotherapeutic processes of bereaved are even less studied, despite their demand for psychotherapy. There is no research in Brazil approaching the psychotherapy experience of bereaved mothers. One way to best assess the psychotherapeutic processes is by analyzing the patients’ reports. The present study intends to understand how mothers live this process. From the phenomenological method, this qualitative study conducted interviews with four mothers who participated in a bereavement support group, triggered by the question: “Could you please tell us about your psychotherapeutic process during bereavement?” Once transcribed, the reports were analyzed following Giorgi´s methodological steps. The interviews’ analysis revealed 18 constituents, divided into three thematic axes: patient-therapist relationship, expressive possibilities emerging from the psychotherapeutic relationship, and resignification. The study concluded that this is an experience of a specific relationship established between the mourning mother and her psychotherapist, from which resignifying possibilities may emerge, about mother’s relation with her deceased child, with her relatives, with death, and even with life, as long as she is accepted, understood and acquire the confidence to express herself freely. These findings raise questions on whether a psychotherapeutic project, unlimited concerning dealt topics, and pre-established goals would not benefit people dealing with mourning.
  • Discursive Formations on Homosexuality and Homoparenthood in Brazilian Soap Opera Artigo

    Risk, Eduardo Name; Santos, Manoel Antônio dos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Na história da televisão brasileira, a novela é um produto popular que adquiriu características próprias e incorporou uma série de personagens homossexuais. O objetivo deste estudo foi analisar as formações discursivas sobre homossexualidade e família homoparental em telenovelas brasileiras veiculadas em horário nobre. Foi realizada pesquisa qualitativa e estabelecidos critérios para composição do corpus a partir de cenas de três telenovelas da década de 2010, que performavam personagens homossexuais ao longo de toda a trama. As cenas selecionadas foram transladadas/transcritas. Os dados foram analisados conforme o referencial teórico dos estudos queer e dos estudos culturais. A análise demonstrou que a representação de personagens homossexuais nas novelas se apoia largamente em clichês. Se, por um lado, houve considerável incremento e diversificação dessas representações, o mesmo não ocorreu com a visibilidade em relação à família homoparental. Nota-se, assim, que a telenovela pode operar como potente instrumento de normalização e regulação das sexualidades e desejos.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En la historia de la televisión brasileña, la telenovela es un producto popular, que adquirió características propias e incorporó una serie de personajes homosexuales. Este artículo pretende analizar las formaciones discursivas sobre homosexualidad y familia homoparental en telenovelas brasileñas, vehiculadas en la hora de mayor audiencia. Se realizó una investigación cualitativa y se estableció criterios para la composición del corpus a partir de escenas de tres telenovelas de la década de 2010 que tuvieran personajes gais en la trama. Las escenas seleccionadas fueron trasladadas/transcritas. Los datos se analizaron conforme el referencial teórico de los estudios queer y de estudios culturales. El análisis demostró que la representación de personajes homosexuales en las telenovelas se apoya ampliamente en clichés. Por un lado, hubo considerable aumento y diversificación de las representaciones de personajes gais, por otro, lo mismo no ocurrió con la visibilización de la familia homoparental. Se observa que la telenovela puede ser potente instrumento de normalización y regulación de las sexualidades y los deseos.

    Abstract in English:

    Abstract The soap opera is a popular product within the history of Brazilian television, which acquired its own features and incorporated a series of homosexual characters. This article aims to analyze discursive formations on homosexuality and homoparenthood in prime time Brazilian soap operas. This qualitative research was conducted with scenes of three 2010s soap operas that include homosexual characters throughout their plot. Selected scenes were translated/transcribed and analyzed in the light of queer studies and cultural studies. The results indicate that these serial programs heavily rely on stereotypes for representing homosexual characters. Despite the considerable increase and diversification in the representation of gay characters, the same did not occur with the visibility of homoparenthood. Thus, soap operas can be a powerful instrument of normalization and regulation of sexualities and desires.
  • Adoption as a Solution: the Current Scenario in Brazil Artigo

    Souza, Maria de Lourdes Nobre; Brito, Leila Maria Torraca de; Monteiro, Cláudia Aline Soares

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo apresenta resultados de pesquisa em que se objetivou circunscrever e analisar a argumentação sustentada por profissionais de diferentes setores da sociedade que apoiam e divulgam a denominada “nova cultura da adoção”. Ela se constitui em um conjunto de ideias que vêm sendo instauradas no Brasil desde os anos oitenta pelo movimento nacional de adoção, visando estimulá-la em nome do direito à convivência familiar e comunitária de crianças e adolescentes institucionalizados. A partir de uma pesquisa documental que teve como fonte de dados sete palestras apresentadas no I Congresso Nacional Online de Adoção, em 2015, emergiram cinco categorias que foram avaliadas por meio de análise de conteúdo. Concluiu-se que o discurso atual sobre a “nova cultura da adoção” enaltece a adoção enquanto solução para garantir os direitos do público infanto-juvenil, desconsiderando, porém, condicionantes socioeconômicos que atingem suas famílias de origem, que contribuem para sua disfuncionalidade e consequente destituição de seu poder familiar sobre a prole. Nesta perspectiva, a “nova cultura da adoção” muitas vezes desqualifica e culpabiliza as famílias de origem pela institucionalização dos filhos, enquadrando-se na lógica neoliberal vigente, à medida que prioriza a substituição pelos pais adotivos e não a reabilitação da organização familiar de origem por meio de investimento em políticas sociais eficazes desenvolvidas pelo Estado.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo presenta los resultados de la investigación cuyo objetivo fue delimitar y analizar la argumentación sostenida por profesionales de diferentes sectores de la sociedad que apoyan y divulgan la denominada “nueva cultura de la adopción”. Se trata de un conjunto de ideas que son instauradas en Brasil, desde los años ochenta, por el movimiento nacional de adopción, con el fin de estimularla en nombre del derecho a la convivencia familiar y comunitaria de niños y adolescentes institucionalizados. Con base en una investigación documental que tuvo como fuente de datos siete charlas presentadas en el I Congreso Nacional online de Adopción, en 2015, surgieron cinco categorías, que fueron evaluadas por medio de análisis de contenido. Se concluyó que el discurso actual sobre la “nueva cultura de la adopción” enaltece la adopción como una solución para garantizar los derechos de este público infanto-juvenil, desconsiderando limitaciones socioeconómicas que afectan a sus familias de origen y contribuyen a la disfuncionalidad de estas y la consiguiente destitución de su poder familiar sobre la prole. En esta perspectiva, la “nueva cultura de la adopción” muchas veces descalifica a las familias de origen y las culpa por la institucionalización de los hijos, encuadrándose en la lógica neoliberal vigente en la medida en que prioriza la sustitución de las mismas por los padres adoptivos en vez de la rehabilitación de la organización familiar por medio de inversiones del Estado en políticas sociales eficaces.

    Abstract in English:

    Abstract This paper presents the results of a research aimed to delimit and analyze the arguments presented by professionals from different social sectors who support and disseminate the so-called “new culture of adoption”. This term designates a set of ideas that have emerged with the Brazilian national movement for adoption ever since the 1980s, encouraging the adoption of institutionalized children and teenagers, as well as their right to familiar and communitarian interaction. Five evaluation categories were obtained from on a Content Analysis of seven lectures presented in the 2015 National Adoption Conference. The results indicate that the current discourse of the “new culture of adoption” praises adoption as a solution to guarantee the rights of institutionalized children and teenagers. However, such understanding disregards the socioeconomic conditions of families of origin, which contribute to their dysfunctions and the consequent withdrawal of their legal authority upon their child. In this perspective, the “new culture of adoption” often disqualifies and blames the families of origin for the institutionalization of their children, thus being framed within the current neoliberal logic for it prioritizes the substitution of the biological family by adoptive parents rather than its rehabilitation through investment in effective social policies.
  • Family Functioning and Disability: A Study with People with Acquired Physical Disability from the Vale do Itajaí (SC) Artigo

    Bossardi, Carina Nunes; Chesani, Fabíola Hermes; Nalin, Francielly; Mezadri, Tatiana

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente estudo objetivou analisar o funcionamento familiar de pessoas com deficiência física. Foi realizada uma pesquisa transversal de natureza quantitativa, envolvendo 144 pessoas com deficiência física adquirida, de ambos os sexos, com idades entre 14 e 93 anos. Foram aplicadas as Escalas de Funcionamento Familiar (FACES IV), a de APGAR familiar e o questionário sociodemográfico. Os dados foram analisados com o Programa estatístico SPSS. Conforme os padrões de interação familiar propostos por Olson e Gorall (2006), apesar da boa funcionalidade familiar encontrada, os participantes indicaram certa indecisão ao afirmar se percebiam o funcionamento familiar como equilibrado ou desequilibrado, mas apresentaram índices mais elevados de satisfação e de comunicação na escala FACES e pontuaram mais em capacidade resolutiva no APGAR familiar. Tais resultados caracterizam a satisfação da pessoa com o tempo compartilhado entre os membros familiares no sentido de trocas e de fortalecimento mútuo. Por outro lado, os níveis de indecisão sobre a funcionalidade familiar resultaram em taxas de coesão e de flexibilidade caracterizadas como desordenadamente frouxas. Diferenças entre os sexos foram encontradas no que se refere ao APGAR. Para as pessoas de sexo feminino, existe elevada disfunção familiar, enquanto para os homens há uma boa funcionalidade familiar. Espera-se que esse estudo possa contribuir com a produção científica da área e que também possa gerar reflexões para a promoção de ações e de intervenções voltadas a esse contexto como um todo, especialmente no que se refere às políticas de inclusão e de promoção de saúde dessa população.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El presente estudio tiene como objetivo analizar el funcionamiento familiar de personas con discapacidad física. Se realizó una investigación transversal de naturaleza cuantitativa, involucrando a 144 personas con discapacidad física adquirida, de ambos sexos, con edades entre 14 y 93 años. Se aplicaron la Escala de Funcionamiento Familiar (FACES IV), el cuestionario de APGAR familiar y el cuestionario sociodemográfico. Los datos fueron analizados con el programa estadístico SPSS. Según los patrones de interacción familiar propuestos por Olson y Gorall, a pesar de la buena funcionalidad familiar encontrada, los participantes indicaron cierta indecisión al afirmar si percibían el funcionamiento familiar como equilibrado o desequilibrado, pero presentaron índices más elevados de satisfacción y de comunicación en la escala FACES y puntuaron más en capacidad resolutiva en el APGAR familiar. Tales resultados caracterizan la satisfacción de la persona con el tiempo compartido entre los miembros familiares en el sentido de intercambios y de fortalecimiento mutuo. Por otro lado, los niveles de indecisión sobre la funcionalidad familiar ocasionaron tasas de cohesión y de flexibilidad caracterizadas como desordenadamente flojas. Se encontraron diferencias entre los sexos en lo que se refiere al APGAR. Para las mujeres, existe una elevada disfunción familiar, mientras que para los hombres hay una buena funcionalidad familiar. Se espera que este estudio pueda contribuir con la producción científica del área y que también pueda generar reflexiones para la promoción de acciones y de intervenciones orientadas a ese contexto como un todo, especialmente en lo que se refiere a las políticas de inclusión y de promoción de la salud de esta población.

    Abstract in English:

    Abstract This study aims to analyze the family functioning of people with physical disabilities. For that, a quantitative cross-sectional research was conducted with 144 people with acquired physical disability, of both genders, aged between 14 and 93 years. Data was collected using the Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scale IV (FACES IV); the family adaptability, partnership, growth, affection, and resolve (APGAR); and a sociodemographic questionnaire, and analyzed with the SPSS Statistical Program. According to the patterns of family interaction proposed by Olson and Gorall (2006), despite the good family functioning found in our study, participants showed uncertainty in classifying their family functioning as balanced or unbalanced. However, they presented high indices of satisfaction and communication in the FACES IV and high scores regarding response capacity and the APGAR family variables. These results indicate that individuals are satisfied with the amount of time shared with their families in regard to exchanges and mutual strengthening. Conversely, the indecision levels related to family functioning resulted in disorderly and loose cohesion and flexibility rates. APGAR results differed according to gender, with females showing high family dysfunction and males showing good family functioning. This study is expected to advance knowledge in the field, possibly stimulating reflections for the promotion of actions and interventions aimed at this context as a whole, especially regarding policies for social inclusion and health promotion.
  • Stress and Coping Strategies in Sheltered Children and Adolescents Artigo

    Rodrigues, Luiz Henrique Fortunato; Prebianchi, Helena Bazanelli

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O estresse infantil está relacionado com a falta de repertório da criança e do adolescente para lidar com situações que causam irritação ou medo. Embora o acolhimento institucional temporário seja uma medida de proteção prevista pelo Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA), também é fonte causadora de mudanças significativas na vida dessas pessoas, que, para lidar com esses eventos, utilizam estratégias de enfrentamento a fim de regular suas ações sob estresse. Esta pesquisa foi realizada com o objetivo de descrever o estresse e as estratégias de enfrentamento utilizadas por crianças e adolescentes acolhidos em casas lares. Participaram 4 crianças e 11 adolescentes, com idades entre 8 e 17 anos e 11 meses, em situação de acolhimento institucional em uma cidade do interior de São Paulo. Além da caracterização sociodemográfica dos participantes, foram utilizados os seguintes instrumentos: Escala de Stress Infantil (ESI), Escala de Stress Adolescente (ESA) e entrevista semiestruturada para identificação das estratégias de enfrentamento. Os resultados indicaram que o tempo de acolhimento dos participantes é superior aos dois anos determinados pela legislação, que os níveis de estresse foram baixos para os participantes, sendo menores para aqueles acolhidos há mais tempo, e que as principais estratégias de enfrentamento utilizadas foram a busca por apoio e a oposição. Recomendam-se outros estudos, considerando que o vínculo afetivo estabelecido entre as crianças e adolescentes com os funcionários mais próximos aparenta colaborar positivamente no uso de estratégia de coping adaptativo e o acolhimento de crianças e adolescentes é um possível fator protetor contra o estresse.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El estrés infantil está relacionado con la falta de repertorio de niños y adolescentes al enfrentar situaciones que le causan ira o miedo. Aunque el albergue es una medida de protección disponible por el Estatuto de Niños y Adolescentes (ECA), puede causar cambios significativos en la vida de estas personas, y para hacer frente a estos eventos, se utilizan estrategias de enfrentamiento para regular sus acciones bajo estrés. Esta investigación pretende describir el estrés y las estrategias de enfrentamiento utilizadas por los niños y adolescentes acogidos. Participaron cuatro niños y 11 adolescentes, con edades de entre 8 y 17 años y 11 meses, que viven en situación de albergue en una ciudad del estado de São Paulo. Además de la caracterización sociodemográfica de los participantes, se utilizaron los siguientes instrumentos: la Escala de Estrés Infantil (ESI), la Escala de Stress para Adolescente (ESA) y una entrevista semiestructurada para identificar estrategias de enfrentamiento. Los resultados indicaron que los participantes permanecieron más tiempo en el albergue que los dos años según lo determinado por la legislación, que los niveles de estrés fueron bajos para los participantes y menores para los que estuvieron más tiempo acogidos y que las principales estrategias de supervivencia fueron la búsqueda de apoyo y la oposición. Se recomiendan otros estudios, considerando que el vínculo afectivo establecido de los niños y adolescentes con los empleados más cercanos parece colaborar positivamente en el uso de una estrategia de coping adaptativa, y que el acogimiento institucional puede ser un factor protectivo de estrés.

    Abstract in English:

    Abstract Childhood stress is related to the lack of repertory on the part of children and adolescents in dealing with situations that cause anger or fear. Although a protective action provided for by the Child and Adolescent Statute (ECA), temporary shelters can cause significant changes in the lives of these people, who adopt a series of coping strategies to regulate their actions under stress. This research aimed to describe stress and coping strategies adopted by sheltered children and adolescents. The study was conducted with four children and 11 adolescents aged between eight and 17 years and 11 months who were living in a shelter in the countryside of São Paulo. Data comprised the sociodemographic characteristics of participants and the coping strategies employed by them, collected using the following instruments: the Child Stress Scale (ESI), the Adolescent Stress Scale (ESA), and a semi-structured interview. The results indicate that participants’ stay within the shelter exceed the two years determined by the legislation. Participants also presented low stress levels, especially those sheltered longer. Moreover, support seeking and opposition were the main coping strategies adopted. Considering that the affective bond established between sheltered children and adolescents with the closest employees seems to corroborate in the use of adaptive coping strategies and that shelter may be a stress protective factor, further studies addressing the theme are suggested.
  • Parenting Practices Orientation: Description of a Brief Individual Intervention Program Artigo

    Benites, Mateus Rebelo; Cauduro, Giovanna Nunes; Vaz, Luciana Valiente; Borges, Érica Prates Krás; Selau, Thais; Yates, Denise Balem

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A orientação a práticas parentais visa modificar o contexto no qual as crianças estão inseridas como forma de potencializar mudanças em seu comportamento. Esse artigo descreve uma intervenção breve de sete encontros em modalidade individual. O programa teve como finalidades principais auxiliar os cuidadores a identificar e estimular comportamentos adequados em seus filhos; ensinar novos comportamentos; incentivar a autonomia das crianças; encontrar abordagens não-agressivas para lidar com maus comportamentos; e auxiliar na organização da rotina. Como metodologia, realizou-se a descrição de três casos, exemplificando as estratégias adotadas em cada um. A análise dos casos permitiu o delineamento de características comuns entre as práticas parentais dos pais ou cuidadores. Os casos relatados neste estudo evidenciam que as famílias utilizam punição corporal, apresentam dificuldade de empatizar com a criança, possuem um estilo parental autoritário e expectativas incompatíveis com a idade das crianças. Além disso, a infância dos pais ou cuidadores apresentou forte influência no desenvolvimento de suas práticas parentais. A sobrecarga na figura materna também ficou evidente nos casos de famílias intactas. Por fim, a intervenção pode estabelecer um contato inicial da família com um serviço de psicologia, incentivando contato posterior com serviços que possam atender às demais dificuldades. A partir dos resultados examinados, conclui-se que a intervenção breve apresentou resultados positivos na mudança das relações familiares. Porém, o estudo precisa estabelecer uma medição quantitativa antes e depois da intervenção, além de uma sessão de seguimento para verificar se as mudanças são de longo prazo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La orientación a prácticas parentales tiene por objetivo modificar el contexto en el que viven los niños como forma de potenciar cambios en su comportamiento. Este artículo describe una intervención breve de siete encuentros individuales. El programa tuvo como finalidades principales: auxiliar a los cuidadores en la identificación y estimulación de comportamientos adecuados en sus hijos; enseñar nuevos comportamientos; fomentar la autonomía de los niños; encontrar enfoques no agresivos para manejar malos comportamientos; y ayudar en la organización de la rutina. Para ello, se describió tres casos, ejemplificando las estrategias adoptadas en cada uno. El análisis de los casos permitió el delineamiento de características comunes entre las prácticas parentales de los padres/cuidadores. Los casos reportados en este estudio evidencian que las familias utilizan castigo corporal, presentan dificultad para tener empatía con el niño, poseen un estilo parental autoritario y expectativas incompatibles con la edad de los niños. Además, la infancia de los padres/cuidadores presentó una fuerte influencia en el desarrollo de sus prácticas parentales. La sobrecarga en la figura materna también estuvo evidente en los casos de familias intactas. Por último, la intervención puede establecer un contacto inicial de la familia con un servicio de psicología, incentivando un contacto posterior con servicios que puedan atender las demás dificultades de la familia. La intervención breve presentó resultados positivos en el cambio de las relaciones familiares, pero el estudio necesita establecer una medición cuantitativa pre- y posintervención y una sesión de seguimiento para verificar si los cambios son a largo plazo.

    Abstract in English:

    Abstract Orientation to parenting practices aims to modify the context in which children are inserted as a means to induce changes in their behavior. This article describes a brief seven-session individual intervention program aimed to help guardians identifying and encouraging appropriate behavior in their children, teaching new behaviors, encouraging autonomy, finding non-aggressive approaches to dealing with bad behavior, and assisting in the routine organization. The study describes three cases, exemplifying the strategies adopted in each of them. The analysis allowed the delineation of common characteristics among parental practices, indicating that families use corporal punishment, struggle in empathizing with the child, and have an authoritarian parental style and expectations that are incompatible with children’s age. The results indicate that the childhood of parents and guardians had a strong influence on the development of their parental practices. Moreover, intact families presented an overload in the maternal figure. In this scenario, the intervention can bridge an initial contact between the family and a psychology service, encouraging later contact that can attend to other family difficulties. Despite the positive changes in family relationships enabled by this brief intervention, the study requires a pre- and post-intervention quantitative measurement and a follow-up session to verify whether these changes are long-term.
  • Being a Mother of a Child with Microcephaly: From Ideal to Real in the Zika Virus Congenital Syndrome (ZVCS) Artigo

    Santos, Jany Helem de Almeida; Farias, Aponira Maria de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A microcefalia é uma condição neurológica que afeta o tamanho do perímetro cefálico. Nesta pesquisa qualitativa e descritiva, buscou-se avaliar como a mãe lida com o bebê real, identificando processos de reconstrução das idealizações maternas. Os instrumentos utilizados foram questionário sociodemográfico e entrevista semiestruturada gravada. A coleta foi realizada em três municípios do interior da Paraíba, nos domicílios de seis mães de microcéfalos com até um ano de idade. Os dados coletados no conteúdo emergente na fala das entrevistadas passaram pela análise temático categorial com suporte teórico psicanalítico. Foram identificadas nove categorias: a) reações ao diagnóstico; b) luto do bebê idealizado; c) elaboração do luto e mecanismos de enfrentamento; d) formas de lidar com o bebê e maternagem; e) dinâmica familiar após a descoberta da microcefalia; f) preconceito; g) atendimento focado em aspectos biológicos e físicos; h) acompanhamento psicológico e acolhimento; i) e suporte social. A mãe é abalada nos aspectos psicológicos e sociais. Os resultados mostram que a espiritualidade, o apoio familiar e de outras mães que vivenciam a mesma situação são formas de enfrentamento. O suporte social mais significativo é exercido pelas mães de outras crianças com microcefalia, com as quais as entrevistadas passaram a conviver em meio ao tratamento interdisciplinar dos filhos. O profissional de psicologia tem um papel fundamental na família que enfrenta a microcefalia, fortalecendo a maternagem, potencializando as forças da mãe para lidar com a desilusão e auxiliando-a na reorganização e adaptação a esse bebê com deficiências múltiplas, o que proporciona a reconstrução de suas idealizações.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La microcefalia es una afección neurológica que afecta el tamaño de la circunferencia de la cabeza. En esta investigación cualitativa y descriptiva, buscamos evaluar cómo la madre trata el bebé real, identificando los procesos de reconstrucción de idealizaciones maternas. Los instrumentos utilizados fueron el cuestionario sociodemográfico y la entrevista semiestructurada grabada. La recolección se realizó en tres municipios del interior de Paraíba (Brasil), en los hogares de seis madres de bebés con microcefalia de hasta un año de edad. Los datos recopilados en el discurso de las entrevistadas pasaron por el análisis temático categórico utilizando el apoyo teórico psicoanalítico. Se identificaron nueve categorías: a) reacciones al diagnóstico; b) duelo del bebé idealizado; c) elaboración del duelo y mecanismos de afrontamiento; d) formas de tratar el bebé y la maternidad; e) dinámica familiar después del descubrimiento de la microcefalia; f) prejuicio; g) atención centrada en aspectos biológicos y físicos; h) acompañamiento psicológico y acogedor; i) apoyo social. Los aspectos psicológicos y sociales de la madre son afectados. Los resultados muestran que las formas de afrontamiento son la espiritualidad, el apoyo familiar y otras madres que vivencian la misma situación. El apoyo social más significativo lo brindan las madres de otros niños con microcefalia, con quienes las entrevistadas comenzaron a convivir en medio del tratamiento interdisciplinario de sus hijos. El psicólogo desempeña un papel clave en la microcefalia que enfrenta la familia, incluido el fortalecimiento de la maternidad, el empoderamiento de las fuerzas de la madre para hacer frente a la desilusión, ayudarla a reorganizarse y adaptarse a este bebé con múltiples discapacidades, y permitir que sea reconstruida sus idealizaciones.

    Abstract in English:

    Abstract Microcephaly is a neurological condition that affects child’s head circumference. This qualitative descriptive research sought to evaluate how mothers of child with microcephaly deal with the real baby, identifying reconstruction processes of maternal idealizations. A sociodemographic questionnaire and a recorded semi-structured interview were conducted with the mothers of six babies born with microcephaly of up to one year of age from three municipalities of the countryside of Paraíba. With psychoanalytical theoretical support, data underwent categorical thematic analysis and resulted in nine categories: a) reactions to diagnosis; b) grief over the idealized baby; c) grief elaboration and coping mechanisms; d) ways of dealing with the baby and mothering bond; e) family dynamics after microcephaly diagnosis; f) prejudice; g) care focused on biological and physical aspects; h) psychological support and welcoming; and i) social support. The results indicate that mothers’ psychological and social aspects are affected by the situation, with spirituality, family support, and contact with other mothers who experienced the same situation being coping strategies. According to the reports, the most significant social support was provided by the mothers of other children with microcephaly, whom the interviewees got to know and spend time with during the interdisciplinary treatment of their children. Psychologists also offered significant support for the family facing microcephaly, helping to strengthen motherhood, empower the mother to cope with disillusionment, reorganize and adapt to this baby with multiple disabilities, and enable the mother to be rebuilt idealizations.
  • Parents’ Grief: Thoughts on the Loss of a Child Artigo

    Reis, Cristine Gabrielle da Costa dos; Olesiak, Luísa da Rosa; München, Mikaela Aline Bade; Quintana, Alberto Manuel; Farias, Camila Peixoto

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A morte fora de lugar, a perda dos projetos futuros, das idealizações depositadas no filho e o lugar insubstituível que ele ocupa no imaginário dos pais dificultam o processo de elaboração do luto. Neste trabalho, buscou-se compreender como os pais vivenciam a perda de um filho ainda criança e discutir aspectos característicos desses casos. Foi realizada uma pesquisa qualitativa, em que se entrevistou 11 pais que perderam os filhos crianças, cujas mortes ocorreram em um intervalo que varia entre quatro meses e um ano e quatro meses em relação à entrevista. As entrevistas foram semiestruturadas com eixos norteadores que direcionaram os temas a serem abordados, e os dados foram trabalhados por meio da análise temática, revelando os núcleos de sentido da comunicação. Entre os principais elementos constituintes das narrativas, destacam-se: a dor incomparável, culpa, as experiências diferentes entre pais e mães, os outros filhos, o sentimento de perda de uma parte de si, a perda do objeto narcísico e a vivência do luto diante do funcionamento social contemporâneo. O estudo demonstrou a importância de considerar a singularidade do luto parental e não o confundir com a melancolia. Esses aspectos precisam ser reconhecidos, junto às diferenças que marcam as experiências distintas entre pai e mãe, o narcisismo dos pais e o contexto contemporâneo, a fim de auxiliar na construção de intervenções adequadas nesses casos. Sublinha-se a importância da fala na organização de uma narrativa que permita a construção de um sentido para a perda e a elaboração do luto.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La muerte fuera de lugar, la pérdida de proyectos futuros, de idealizaciones para el hijo y el lugar insustituible que este ocupa en lo imaginario de los padres hace que el proceso del duelo sea difícil. En este trabajo, se pretendió comprender cómo los padres vivencian la pérdida de un hijo aún niño y discutir los aspectos característicos de este caso. Para tanto, se realizó una investigación cualitativa, en que se entrevistaron 11 padres que perdieron hijos aún niños, cuyas muertes ocurrieron entre los cuatro meses y un año y cuatro meses antes de la entrevista. Las entrevistas semiestructuradas incluían ejes que direccionaron hacia temas predefinidos, y para el análisis de los datos se aplicó el análisis temático revelando los núcleos de sentido de la comunicación. Entre los principales elementos constituyentes de las narrativas se destacan: el dolor incomparable, la culpa, las experiencias diferentes entre el padre y la madre, los otros hijos, el sentimiento de perder una parte de sí, la pérdida del objeto narcisista y la vivencia del duelo por el funcionamiento social contemporáneo. El estudio demostró la importancia de considerar la singularidad del duelo parental y no confundirlo con la melancolía. Es necesario reconocer estos aspectos junto con las diferencias que marcan las experiencias distintas entre el padre y la madre, el narcisismo de los padres y el contexto contemporáneo, con la finalidad de contribuir con intervenciones adecuadas a esos casos. Se destaca la importancia del habla en la organización de una narrativa que permita la construcción de un significado para la pérdida y la elaboración del duelo.

    Abstract in English:

    Abstract The sudden death; the interruption of future projects, of the idealizations set upon a child; and its irreplaceable role within parents’ imagination hamper the grief resolution process due to the loss of a child. Thus, this study aimed to understand how parents experience the loss of a child, discussing particular aspects related to this situation. Through a qualitative approach, semi-structured interviews guided by thematic axes were conducted with 11 parents who had lost their children between four months and one year and four months before the interview. Collected data underwent thematic analysis, revealing the communication cores. Incomparable pain, guilt, different experiences between fathers and mothers, other children, the feeling of losing a part of themselves, the loss of a narcissistic object, and the experience of grief towards the contemporary social functioning were the main elements present in parents’ narratives. This study demonstrates the importance of considering the singularity of the parental grief without misinterpreting it as melancholy. To help developing appropriate interventions aimed at these cases, one must recognize the aforementioned aspects, as well as the differences marking paternal and maternal experiences, parents’ narcissism, and the contemporary context. The findings also point to the relevance of speech in organizing a narrative that enables the construction of a meaning for the loss and grief resolution.
  • Forgiveness and Marital Satisfaction: A Systematic Review Artigo

    Mendes-Teixeira, Ana Isabel; Duarte, Cidália

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste estudo foi realizar uma revisão sistemática da literatura sobre o perdão, quando estudado, com a satisfação conjugal, possibilitando uma melhor integração empírica da investigação sobre os dois construtos. Apesar da interdisciplinaridade emergente, a investigação face a esses dois construtos têm permanecido inconsistente, existindo várias dúvidas quanto à relação entre ambos. Foi realizada uma pesquisa em diferentes bases de dados internacionais (Academic Search Complete, PsycArticles, PsycInfo, PsycCritiques, Psychology and Behavioral Sciences Collection), consultadas até 1990, retrospectivamente, permitindo uma identificação inicial de 516 estudos. Com base em critérios de inclusão e exclusão rigorosa e previamente definidos, 25 estudos, publicados entre 2002 e 2016, foram selecionados para uma análise crítica. Os resultados indicam que a maioria dos estudos aposta numa conceptualização multidimensional do perdão, emergindo a presença de uma dimensão motivacional positiva (benevolência) e a renúncia a um estado motivacional negativo (vingança, evitamento, retaliação). Os dados sugerem relações positivas entre perdão e satisfação conjugal: o perdão promove níveis superiores de satisfação conjugal; níveis superiores de satisfação conjugal promovem um maior perdão; a relação entre os construtos pode ser bidirecional. Contudo, a maioria dos estudos incluídos revela um design metodológico transversal, limitando a exploração e a retirada de conclusões acerca da direção das relações causais entre os dois construtos. Revela-se fundamental o desenvolvimento de estudos futuros com designs metodológicos mais complexos, permitindo uma compreensão mais rigorosa e o alargamento do campo de estudos.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de este estudio fue realizar una revisión sistemática de la literatura acerca del perdón asociado con la satisfacción conyugal, posibilitando una mejor integración empírica de la investigación sobre los dos constructos. A pesar de la emergente interdisciplinaridad, es inconsistente la investigación con estos dos constructos, lo que plantea dudas sobre la relación entre ambos. Se realizó una búsqueda en diferentes bases de datos internacionales (Academic Search Complete, PsycArticles, PsycInfo, PsycCritiques, Psychology and Behavioral Sciences Collection), consultadas hasta 1990 (retrospectivamente), y se obtuvo inicialmente 516 estudios. Con base en criterios de inclusión y exclusión rigurosos y previamente definidos, se seleccionaron 25 estudios, publicados entre 2002 y 2016, para el análisis crítico. Los resultados indican que la mayoría de los estudios presentan una conceptualización multidimensional del perdón, emergiendo la presencia de una dimensión motivacional positiva (benevolencia) y la renuncia a un estado motivacional negativo (venganza, evitación, represalia). Los datos evidencian relaciones positivas entre perdón y satisfacción conyugal: el perdón promueve niveles superiores de satisfacción conyugal; los altos niveles de satisfacción conyugal favorecen más el perdón; la relación entre los constructos puede ser bidireccional. Sin embargo, la mayoría de los estudios incluidos revelan un diseño metodológico transversal, limitando la exploración y la retirada de conclusiones acerca de la dirección de las relaciones causales entre los dos constructos. Es fundamental desarrollar estudios futuros con diseños metodológicos más complejos para obtener una comprensión más rigurosa y la ampliación del campo de estudios.

    Abstract in English:

    Abstract This study aimed to conduct a systematic review on forgiveness associated with marital satisfaction, enabling a better empirical integration of the literature on them. Despite the emergent interdisciplinarity, the true association between these constructs still raise many doubts, indicating the inconsistency in studies on this topic. Thus, this study conducted a retrospective search for articles published up from 1900 in the Academic Search Complete, PsycArticles, PsycInfo, PsycCritiques, Psychology, and Behavioral Sciences Collection databases, identifying 516 studies. After applying strict predefined inclusion and exclusion criteria, 25 studies published between 2002 and 2016 were selected for a critical analysis. The results indicate that most studies rely on a multidimensional conceptualization of forgiveness, resulting in a positive motivational dimension (benevolence) and the renouncement to a negative motivational state (revenge, avoidance or retaliation). Forgiveness and marital satisfaction were also positively and bidirectionally associated, with forgiveness promoting higher levels of marital satisfaction and higher levels of marital satisfaction promoting greater forgiveness. However, most of the studies adopted a cross-sectional design, limiting exploration and conclusions regarding the direction of causal relationships between the two constructs. Further studies on the theme, with more complex methodological designs, are essential for a more rigorous understanding and the broadening of the field of studies.
  • Women Waiting to Adopt a Child: Feelings Experienced in the Different Stages of the Process Artigo

    Schwochow, Monique Souza; Frizzo, Giana Bitencourt

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo tem o objetivo de compreender quais os sentimentos relatados por mulheres na espera pela adoção em dois diferentes momentos: na espera durante o processo de habilitação à adoção e na fila do Sistema Nacional de Adoção e Acolhimento (SNA). Esses anseios têm sido descritos na literatura de forma pouco específica no que diz respeito às etapas do processo de adoção, ainda que mulheres em espera pela adoção experimentem emoções singulares devido à indeterminação temporal em sua transição para a maternidade. Participaram deste estudo quatro mulheres, com idade entre 38 e 44 anos, ativas e em espera no SNA há menos de um ano. Por meio da análise qualitativa dos dados, identificou-se que as diferentes fases do processo de adoção mobilizavam diferentes sentimentos. Durante a habilitação à adoção, sentimentos como apreensão, frustração, dor e morosidade foram descritos. Já na espera no SNA, os sentimentos puderam ser alocados em duas categorias: esperança e desesperança. Os resultados desta pesquisa contribuem para a literatura sobre o processo de espera na adoção por meio da elucidação dos sentimentos envolvidos nas duas distintas etapas.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este estudio tuvo como objetivo comprender los sentimientos relatados por las mujeres aspirantes a la adopción en dos diferentes momentos: en la espera para el proceso de habilitación a la adopción y en la espera en el Registro Nacional con fines de Adopción (SNA, por sus siglas en portugués). En la literatura se encuentran pocos estudios que abordan las etapas del proceso de adopción, frente a las emociones que las mujeres aspirantes a la adopción experimentan debido a la indeterminación temporal en su transición para la maternidad. En este estudio participaron cuatro mujeres, con edades entre 38 y 44 años, activas y en espera en el SNA hace menos de un año. El análisis cualitativo de los datos apuntó que las diferentes etapas del proceso de adopción movilizaban diferentes sentimientos. Durante la habilitación a la adopción, se relataban sentimientos como la aprehensión, la frustración, el dolor y la morosidad. Ya en espera en el SNA, los sentimientos pudieron ser asignados en dos categorías: esperanza y desesperanza. Los resultados de esta investigación contribuyen a la literatura sobre el proceso de espera por la adopción por medio de la elucidación de sentimientos involucrados en sus etapas.

    Abstract in English:

    Abstract In their transition to motherhood, women waiting to adopt a child experience a series of emotions of temporal indetermination. However, the literature addressing the longings inherent to each step of the adoption process is still rather scarce. Thus, this study aimed to understand the feelings experienced by women waiting to adopt in two different moments: the adoption application process and the National Adoption Registry (NAR) queue. This study was conducted with four women, aged between 38 and 44 years, who were active and waiting for less than one year in the NAR. A qualitative analysis verified that different feelings were evoked in each phase of the process. Whereas the adoption application process evoked feelings of apprehension, frustration, pain, and slowness, the process referring to the NAR queue arouse feelings that could be allocated into two different categories: hope and hopelessness. These findings contribute to the existing literature on the adoption waiting process, especially by clarifying the feelings evoked in its different stages.
  • Women’s Lived Experience in Contemporary Conjugality: An Analysis with Iramuteq Artigo

    Benevides, Rafaelle Fernanda Costa; Boris, Georges Daniel Janja Bloc

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo apresenta os resultados obtidos a partir de pesquisa de mestrado, realizada com o objetivo de compreender a experiência vivida de mulheres de classe média na conjugalidade contemporânea. Para a etapa de coleta de dados foi realizada uma entrevista semiestruturada, com uma pergunta disparadora. Com o objetivo de garantir maior robustez e fidedignidade à etapa de análise dos conteúdos obtidos por meio das entrevistas, foi utilizado o software livre Iramuteq no processamento dos dados, que gerou cinco diferentes classes, posteriormente denominadas e criteriosamente analisadas quantitativa e qualitativamente. Os resultados da pesquisa apontaram para as mudanças ocorridas na vida das mulheres após a maternidade e a forma como os cônjuges dividem as atividades domésticas e de cuidados com os filhos. Os resultados evidenciaram também os conflitos e ambivalências entre as exigências estabelecidas socialmente pelos papéis do gênero feminino e as experiências vividas por essas mulheres na conjugalidade contemporânea.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este estudio presenta los resultados de la investigación de maestría cuyo objetivo fue comprender la vivencia de mujeres de clase media en la conyugalidad contemporánea. Para la etapa de recolección de datos, se realizó una entrevista semiestructurada con una pregunta disparadora. Con el objetivo de garantizar mayor solidez y fiabilidad da la etapa de análisis de los contenidos de las entrevistas, se utilizó el software libre Iramuteq en el procesamiento de los datos, en el cual emergieron cinco diferentes clases que fueron posteriormente denominadas y cuidadosamente analizadas cuantitativa y cualitativamente. Los resultados apuntan a los cambios ocurridos en la vida de las mujeres después de la maternidad y la forma cómo los cónyuges dividen los trabajos domésticos y de cuidado con los hijos. Además, evidencian los conflictos y ambivalencias entre las exigencias establecidas socialmente por los roles del género femenino y las vivencias de esas mujeres en la conyugalidad contemporánea.

    Abstract in English:

    Abstract This study reports the results a master’s degree research that aimed to understand the lived experience of middle-class women in contemporary conjugality. Data were collected using, a semi-structured interview with a triggering question to guarantee greater robustness and reliability in the analysis, data were processed using Iramuteq free software, which generated five different classes that were later named and carefully analyzed quantitatively and qualitatively. The results indicate changes in the lives of women after motherhood, as well as the way spouses share household and child care activities. Moreover, they revealed the conflicts and ambivalences between socially established demands regarding feminine roles and these woman´s lived experiences in contemporary conjugality.
  • Parental Educational Practices and Emotional/Behavioral Problems in High-Ability/Gifted Adolescents Artigo

    Andrade, Erica Isabel Dellatorre; Bernardes, Jade Wagner; Lisboa, Carolina Macedo de Saraiva; Marin, Angela Helena

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo teve como objetivo analisar a associação entre práticas educativas parentais e problemas emocionais de comportamento em adolescentes com altas habilidades/superdotação (AH/SD). Buscou-se também verificar o poder preditivo das variáveis sociodemográficas e das práticas educativas parentais percebidas em relação aos problemas emocionais e de comportamento, além de investigar diferenças entre os sexos. Trata-se de um estudo de delineamento observacional e explicativo, com corte transversal, do qual participaram 14 adolescentes com AH/SD intelectiva, aferidos pela Escala de Inteligência Wechsler Abreviada (WASI), sendo 10 meninos (71,4%) e quatro meninas (28,6%) com idade entre 12 e 16 anos (M = 13,2; DP = 1,4). Todos responderam ao Questionário de Dados Sociodemográficos, às Escalas de Práticas Parentais e ao Inventário de Comportamentos Autorreferidos para jovens de 11 a 18 anos. Os resultados indicaram predominância de práticas educativas maternas, como cobrança de responsabilidade, apoio emocional e incentivo à autonomia. Os meninos apresentaram mais indicadores de problemas internalizantes e total de problemas, superando em cerca de 30% a média das meninas. O total de problemas identificados foi explicado em 17,4% pelo menor incentivo à autonomia por parte da mãe. Por outro lado, os indicadores de aspectos positivos foram explicados em 24,9% pela menor presença de controle punitivo, também da mãe. Os dados apontam para uma maior incidência de indicadores de problemas emocionais e de comportamento em meninos com AH/SD e sua associação com características da família, especialmente as práticas educativas maternas, sugerindo a importância de atentar-se para tais questões.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este estudio pretendió identificar la relación entre las prácticas educativas parentales y los problemas emocionales y de comportamiento de adolescentes con altas habilidades/superdotados (AH/SD). También se verificó el poder predictivo de las variables sociodemográficas y de las prácticas educativas parentales percibidas en relación a los problemas emocionales y de comportamiento, además de las diferencias entre los sexos. Este es un estudio observacional y explicativo, con cohorte transversal, en el que participaron 14 adolescentes con AH/SD evaluados por la Escala de Inteligencia Wechsler Abreviada (WASI), siendo 10 niños (71,4%) y cuatro niñas (28,6%), con edades de entre 12 y 16 años (M = 13,2, DE = 1,4). Todos respondieron al Cuestionario de Datos Sociodemográficos, a las Escalas de Prácticas Parentales y al Inventario de Comportamientos Autorreferidos para jóvenes de 11 a 18 años. Los resultados indicaron predominio de las prácticas educativas maternas, como cobranza de responsabilidad, apoyo emocional e incentivo a la autonomía. Los niños presentaron más indicadores de problemas internalizantes y del total de problemas, superando cerca del 30% la media de las niñas. El total de problemas identificados fue explicado en el 17,4% por el menor incentivo a la autonomía por parte de la madre. Por otro lado, los indicadores de aspectos positivos fueron explicados en el 24,9% por la menor presencia de control punitivo también por la madre. Los datos muestran una mayor incidencia de indicadores de problemas emocionales y de comportamiento en niños con AH/SD y su asociación con características de la familia, especialmente las prácticas educativas maternas, lo que evidencia la importancia de considerar estas cuestiones.

    Abstract in English:

    Abstract This study aimed to examine the association between parental educational practices and emotional/behavioral problems in adolescents with high abilities/giftedness (HA/G), besides verifying the predictive power of these practices and sociodemographic variables on emotional and behavioral problems and differences between genders. This is a cross-sectional, observational and explanatory study conducted with 14 adolescents aged between 12 and 16 years (M = 13.2, SD = 1.4), of whom 10 were boys (71.4%) and four girls (28.6%), considered as presenting with HA/G according to the Wechsler Intelligence Abbreviated Scale (WASI). Data were collected using the sociodemographic variables questionnaire, the Parental Practice Scales, and the Youth Self-Report Behavior Inventory for Age 11-18. The results indicate a predominance of maternal educational practices such as responsibility demands, emotional support, and autonomy encouragement. Boys presented more internalizing problems indicators and total score problems about 30% higher than the mean value found for girls. Lower maternal autonomy encouragement explained 17.4% of the total problems identified. On the other hand, lower maternal punitive control explained 24.9% of positive aspects indicators. These data indicate that HA/G boys present a higher incidence of indicators of emotional and behavioral problems and that these problems are associated with family characteristics, especially maternal educational practices, point to the need for further looks at such issues.
  • Parents/Caregivers With and Without History of Abuse: Corporal Punishment and Psychological Characteristics Artigo

    Azevedo, Roberta Noronha; Bazon, Marina Rezende

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A prevalência dos castigos físicos em crianças/adolescentes é muito elevada. Sua aceitação social é ampla, sendo que as legislações brasileiras criam brechas para sua ocorrência. Entre os cientistas, há dissenso quanto aos limites entre castigos e abusos físicos. O objetivo do presente estudo foi contribuir com as discussões nesse âmbito, buscando verificar se grupos de pais/responsáveis sem e com histórico de notificação ao sistema de proteção por abuso físico se diferenciariam quanto à forma de punir/castigar e quanto a variáveis psicossociais consideradas fatores de risco para abuso físico. A abordagem adotada no estudo foi quantitativa, com delineamento transversal e comparativo. Participaram do estudo pais/cuidadores que faziam utilização da punição corporal: 47 sem histórico de notificação e 40 com histórico de notificação por abuso físico. Os instrumentos utilizados para a coleta de dados foram: Questionário de Caracterização Sociodemográfica, Roteiro de Entrevista sobre Prática Parental, Inventário de Potencial de Maus-Tratos Infantil (Child Abuse Potential Inventory - CAP). Os pais notificados relataram punições corporais mais graves (ou seja, mais frequentes, mais gravosas e em regiões do corpo mais vulneráveis) e mais angústia, rigidez, infelicidade, problemas com a criança, problemas com os outros e solidão. Todavia, em ambos os grupos, segundo o reportado, a raiva moveria o ato de punir. Esses resultados reiteram a ideia de que todas as formas de punição física são maus-tratos (expressões de violência), pois decorrem das necessidades dos cuidadores (“descarga emocional”). Remetem, porém, a um fenômeno heterogêneo, em termos de gravidade e de fatores associados, que precisa ser assim considerado na proposição de programas de prevenção e de tratamento.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Los castigos corporales de niños/adolescentes tiene una prevalencia muy elevada. Su aceptación social es amplia, y las legislaciones brasileñas no logran abarcar las puniciones adecuadas para esta práctica. No existe un consenso entre los científicos en cuanto a los límites entre punición corporal y maltrato físico. El objetivo del presente estudio fue contribuir con las discusiones sobre ese tema, verificando si grupos de padres/responsables sin y con antecedentes de notificación al Sistema de Protección por maltrato físico se diferenciarían en la forma de castigar/punir y en variables psicosociales consideradas factores de riesgo para maltrato físico. Este es un estudio cuantitativo, de tipo transversal y comparativo. Participaron en el estudio padres/cuidadores que hacían uso del castigo corporal: 47 sin antecedentes de notificación al sistema; 40 con antecedentes de notificación por maltrato físico. Los instrumentos utilizados para la recolección de datos fueron: Cuestionario de Datos Sociodemográficos, Entrevista sobre Práctica Parental, Inventario de Potencial de Maltrato Infantil (Child Abuse Potential Inventory - CAP). Los padres notificados reportaron castigos corporales más graves (es decir, más frecuentes, más graves, en regiones del cuerpo más vulnerables) y más angustia, rigidez, infelicidad, problemas con el niño, problemas con los demás y soledad. Según el reportado, en ambos grupos, la rabia movería el acto de castigar. Estos resultados reiteran la idea de que todas las formas de castigo físico son maltrato (manifestación de violencia), pues se derivan de las necesidades de los cuidadores (“descarga emocional”). Sin embargo, remiten a un fenómeno heterogéneo, en términos de gravedad y de factores asociados, que necesita considerarse en la propuesta de programas de prevención y de tratamiento.

    Abstract in English:

    Abstract Physical punishment of children / adolescents is highly prevalent and socially accepted, with a series of loopholes in the Brazilian legislation that favor this practice. Scientists tend to disagree in regard to the limits between physical punishment and physical abuse. This study aimed to contribute to the discussions around this theme, verifying whether practices of physical punishment and psychosocial variables considered risk factors for physical abuse differ among parents / caregivers with and without history of physical abuse notifications to protection agencies. The study was conducted with parents / caregivers who adopt practices of corporal punishment, 47 of whom without and 40 with history of physical abuse notification. Data were collected by means of Characterization Questionnaire, Parental Practice Interview, and Child Abuse Potential Inventory (CAP). Notified parents reported more severe corporal punishments (more frequent, more dangerous, in more vulnerable body regions) and more distress, severity, unhappiness, problems with the child and other people, and loneliness. Both groups reported that the act of punishing was moved by anger. These results reiterate the notion that all forms of physical punishment are maltreatment (expressions of violence) resulting from the needs of the caregivers (“emotional discharge”). However, these practices refer to a heterogeneous phenomenon in terms of severity and associated factors, which must be considered when proposing prevention and treatment programs.
  • Family Acceptance of Children with Intellectual Disabilities: A Systematic Literature Review Artigo

    Silva, Daniele Feiten Da; Alves, Cássia Ferrazza

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O nascimento de uma criança com deficiência é uma experiência inesperada que pode trazer à tona diversas questões, como o impacto frente ao diagnóstico e a necessidade de adaptação e aceitação para que seja possível o desenvolvimento da criança. Tendo em vista tais aspectos, este estudo visa compreender, a partir de uma revisão sistemática da literatura, como o diagnóstico de deficiência, especialmente o da deficiência intelectual, é transmitido às famílias. Foram selecionados 16 artigos, avaliados por dois juízes, nas bases de dados Scielo, Lilacs e Science Direct. A partir da análise dos resultados, foram construídas as seguintes categorias: a) comunicação do diagnóstico de deficiência; b) sentimentos e reações diante do diagnóstico de deficiência; e c) possibilidade de desenvolvimento da criança. Os resultados demonstram que os profissionais não estão preparados para a comunicação do diagnóstico de maneira adequada, assunto importante a ser trabalhado na formação acadêmica. Mostra-se imprescindível que seja proporcionado um espaço de escuta aos sentimentos vivenciados pelos pais por meio de um atendimento humanizado, que leve em consideração a complexidade de receber um diagnóstico de deficiência e o impacto que ele ocasiona. Salienta-se, nesse contexto, a importância de mostrar aos pais as possibilidades de desenvolvimento da criança.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El nacimiento de un niño con discapacidad es una vivencia inesperada que puede emerger cuestiones como el impacto frente al diagnóstico, necesidad de adaptación y aceptación para la posibilidad de desarrollo del niño. Así, este estudio tiene como objetivo comprender cómo el diagnóstico de discapacidad, en particular el de la discapacidad intelectual, se transmite a las familias a partir de una revisión sistemática de la literatura. Se seleccionaron 16 artículos, evaluados por dos expertos, en las bases de datos SciELO, LILACS y Science Direct. Del análisis de los resultados, emergieron las categorías: a) comunicación del diagnóstico de discapacidad; b) sentimientos y reacciones respecto al diagnóstico de discapacidad; y c) posibilidad de desarrollo del niño. Los resultados demostraron que los profesionales no están preparados para la comunicación del diagnóstico adecuadamente, tema importante que trabajar en la formación académica. Es imprescindible proporcionar un espacio de escucha de los sentimientos vividos por los padres por medio de una atención humanizada, que considere lo complejo que es recibir un diagnóstico de discapacidad y su impacto que ejerce sobre los padres. Se subraya la importancia de mostrar las posibilidades de desarrollo del niño.

    Abstract in English:

    Abstract The birth of a child with disabilities is an unexpected experience that may trigger several responses in parents, such as the diagnosis impact, feelings and reactions, as well as the need for adaptation and acceptance to ensure child development. Considering that, this systematic literature review aims to understand how families receive the diagnosis of disabilities, in particular of intellectual disability. Sixteen articles from the Scielo, Lilacs, and Science Direct databases were selected and analyzed according to the following categories: a) communication of disability diagnosis; b) feelings and reactions to the disability diagnosis; and c) possibility of child development. The results indicate that most health professionals are unprepared to communicate such diagnosis in an appropriate manner, thus comprising an important issue to be addressed during medical training. Considering the complexity of receiving a disability diagnosis and its impact on the parents, professionals communicating this condition must necessarily provide comfort to the feelings experienced by parents through humanized care. Besides clear information, the family must also obtain basic instructions regarding the necessary care and procedures, rehabilitation services, early stimulation resources, and reference centers for orientation. Moreover, professionals should also mention the possibility of child development.
  • Single-parent Families: A Systematic Literature Review Artigo

    Benatti, Ana Paula; Campeol, Ângela Roos; Machado, Mônica Sperb; Pereira, Caroline Rubin Rossato

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente estudo teve como objetivo apresentar uma revisão sistemática da literatura acerca da temática da monoparentalidade em produções nacionais. Para tanto, realizou-se a busca de estudos publicados entre 1980 e junho de 2017 nas bases de dados on-line IndexPsi, Lilacs, Scielo e PePSIC, utilizando como descritores os termos “monoparental”, “monoparentalidade”, “uniparental”, “mãe ou pai solteira(o)” e “guarda unilateral”. Dessa busca, considerando critérios de inclusão e exclusão, obteve-se 22 artigos empíricos, os quais foram utilizados na produção deste estudo. Os resultados foram submetidos à análise de conteúdo e à análise de frequência simples, sendo apresentados através de cinco categorias: a) ano de publicação; b) periódicos de veiculação dos artigos; c) método de pesquisa; d) região da universidade de origem da produção científica; e e) principais resultados. Acredita-se que o estudo contribuiu com a produção de conhecimento científico na área da psicologia, uma vez que explanou as diferentes perspectivas através das quais o fenômeno da monoparentalidade está sendo compreendido pelos pesquisadores até o presente momento. Tal compreensão é útil tanto para o meio científico, pois direciona novas investigações, fundamentando-se no conhecimento já disponível acerca deste campo, como também para o meio profissional, servindo como suporte aos profissionais que atuam com famílias.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El presente estudio tuvo como objetivo presentar una revisión sistemática de la literatura sobre la temática de la monoparentalidad en producciones nacionales. Para eso, se realizó la búsqueda de estudios publicados en el período de 1980 a junio de 2017 en las bases de datos online Index Psi, LILACS, SciELO y PePSIC, haciendo uso de los descriptores “monoparental”, “monoparentalidad”, “uniparental”, “Madre o padre soltero(a) y “guardia unilateral”. De esta búsqueda, considerando criterios de inclusión y exclusión de este estudio, se obtuvieron 22 artículos empíricos. Los resultados fueron sometidos al análisis de contenido y al análisis de frecuencia simple, presentados en cinco categorías: (1) Año de publicación, (2) Revistas de publicación de los artículos, (3) Método de búsqueda, (4) Región de la universidad de origen de la producción científica, y (5) Principales resultados. Se espera que el estudio contribuya a la producción del conocimiento científico en el área de la Psicología, una vez que explica las diferentes perspectivas sobre el fenómeno de la monoparentalidad hasta el presente. Esa comprensión es útil tanto para el medio científico, pues dirige nuevas investigaciones fundamentándose en el conocimiento científico disponible acerca de este campo, como para el medio profesional, sirviendo como soporte a los profesionales que actúan con familias.

    Abstract in English:

    Abstract This article presents a systematic review of the national literature on single parenting. With this end, articles published between 1980 and June 2017 were searched in the IndexPsi, Lilacs, Scielo, and PePSIC online databases using the terms “single-parent family,” “single parenting,” “uniparental,” “single mother/father,” and “unilateral guard” as descriptors. After applying inclusion and exclusion criteria, 22 empirical articles were included in the study and submitted to content analysis and simple frequency analysis based on five factors: (1) publication year; (2) publishing journals; (3) methodology; (4) research university; and (5) main results. The findings explain different perspectives through which researchers understand the phenomenon of single parenting until the present moment, thus being expected to advance knowledge in the field of Psychology. By providing such understanding, this study proves to be useful for the scientific environment by underpinning further research on the theme, besides supporting professionals who work with families.
  • Psychological Features of Late-Adopted Children and Adolescents Artigo

    Barros, Juliana Fernanda de; Ribeiro, Priscila Weiler; Souza, Lorena de Freitas

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Em razão do número significativo de crianças maiores e adolescentes disponíveis para o processo de adoção no Cadastro Nacional de Adoção, e de a idade representar um fator de restrição e obstáculo para os pretendentes à adoção, torna-se necessário desmistificar as crenças enraizadas sobre adoção tardia. Pensando nessas questões, o presente estudo objetiva compreender os aspectos psicológicos e comportamentais das crianças e dos pais por adoção, comumente presentes no período de adaptação e convivência pós-adotiva, e analisar as atitudes dos pais diante dos obstáculos, observando a eficácia da preparação necessária aos pretendentes à adoção. Para tanto, a metodologia adotada consistiu inicialmente em embasar teoricamente a adoção tardia e suas fases de adaptação, com fundamentação psicanalítica, para a compreensão abrangente do assunto, e em uma pesquisa de campo com dois casais, pais por adoção que se encontravam no período de convivência de seis meses a um ano, para coletar dados relevantes e os correlacionar com a teoria. Por meio dos resultados obtidos, foram apontados os estágios de convivência e os aspectos psicológicos envolvidos nesse processo, bem como a importância de os pretendentes à adoção se instrumentalizarem com informações e se prepararem para a filiação afetiva. Assim, mesmo com todas as dificuldades que possam surgir no processo de adaptação na adoção tardia, em virtude de fatores como idade, preconceitos, mitos e histórico prévio de vida da criança, conclui-se que o afeto e a adoção recíproca prevalecem a qualquer desafio e que, se a experiência da adoção tardia for bem orientada, pode apresentar excelentes resultados.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Debido al número significativo de niños mayores y adolescentes disponibles para el proceso de adopción en el Catastro Nacional de Adopción, y siendo la edad un factor de restricción y obstáculo para los adoptantes, es necesario desmitificar las creencias en relación a la adopción tardía. En este sentido, el presente trabajo tiene por objeto comprender los aspectos psicológicos y comportamentales de los niños y de los padres por adopción, comúnmente presentes en el período de adaptación y convivencia postadoptiva, así como analizar las actitudes de los padres ante a los obstáculos, observando la eficacia de la preparación necesaria para los aspirantes a adopción. Para ello, la metodología adoptada consistió inicialmente en basar teóricamente la adopción tardía y sus fases de adaptación, con fundamentación psicoanalítica, para una comprensión más amplia del asunto, y una investigación de campo con dos parejas, que son padres por adopción entre seis meses a un año, para recoger datos relevantes y correlacionarlos con la teoría. Los resultados apuntan las etapas de convivencia y los aspectos psicológicos que involucran este proceso, así como la importancia de los aspirantes a adopción para conseguir informaciones y prepararse para la filiación afectiva. Incluso con todas las dificultades que puedan surgir en el proceso de adaptación en la adopción tardía, en virtud de la edad, de los prejuicios, mitos y por el histórico previo de vida que el niño carga, se concluye que el afecto y la adopción recíproca prevalecen ante cualquier desafío y que si bien orientada la experiencia de la adopción tardía se puede presentar excelentes resultados.

    Abstract in English:

    Abstract Before the significant number of older children and adolescents available for adoption in the National Adoption Register, and considering age as both a restriction factor and an obstacle, rooted beliefs concerning late adoption must be demystified. In this scenario, this study aimed to understand the psychological and behavioral features of children and their adopting parents during the adjustment period soon after adoption, besides analyzing parents’ attitudes toward obstacles in light of the necessary preparation on the part of couples intending to adopt. Based on psychoanalytical principles, this study first sets the theoretical foundations of late adoption and its adjustment phases to reach a comprehensive understanding of the issue. To collect data and relate them to the underlying theory, a field research was conducted with two adopting couples in the adjustment period, which ranges from six months to a year. The results indicate the adjustment phases and psychological features underlying this process, besides stressing the importance of parents who intend to adopt for searching for information on the issue and preparing themselves for an affective adoption. Despite the difficulties in late-adoption adaptation - due to age, prejudices, myths, and the previous lives of children, - affection and mutual adoption can overcome any challenges that may arise. Moreover, if the late adoption process is adequately guided, it may present excellent results.
  • Contrasting Opinions about Children Adoption by Heterosexual and Homosexual Couples Artigo

    Freires, Leogildo Alves; Loureto, Gleidson Diego Lopes; Rezende, Alessandro Teixeira; Soares, Ana Karla da Silva

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Apesar de haver um contexto aparentemente favorável e de crescente reconhecimento pelo sistema jurídico brasileiro referente à adoção por casais homossexuais, constitui-se em equívoco afirmar que a manifestação do preconceito e da discriminação frente aos homossexuais esteja reduzindo no Brasil. Tendo em vista tal cenário, o presente estudo objetivou contrastar as opiniões de uma amostra brasileira acerca da adoção por casais homossexuais, frente a um arranjo heterossexual estéril. Para tanto, contou-se com uma amostra da população geral composta por 484 adultos brasileiros (média de idade = 26,6; DP = 8,31, 62,0% feminino), que responderam um questionário sociodemográfico e a duas questões abertas contendo dois cenários de adoção, compostos por casais heterossexuais estéreis e casais homossexuais. A partir da análise de Classificação Hierárquica Descendente, realizada no software Iramuteq, identificou-se a presença de cinco classes no cenário de adoção por casais heterossexuais estéreis (agravantes, desenvolvimento normal, educação, solidariedade e responsabilidade) e no cenário de adoção por casais homossexuais (preconceito, oposição, contexto de favorabilidade, lar amoroso e desenvolvimento infantil). Os resultados apontaram diferentes padrões de aceitação/oposição em função do tipo de configuração parental da família adotante. Tais resultados são discutidos considerando as implicações de normas sociais de padrão hetero-cis-normativo, ressaltando-se a necessidade de dispositivos jurídicos, em forma de lei, que amparem os direitos civis de casais homossexuais no Brasil.

    Abstract in Spanish:

    Resumen A pesar de un contexto aparentemente favorable y de creciente reconocimiento por el sistema jurídico brasileño en relación a la adopción por parejas homosexuales, es una equivocación decir que la manifestación del prejuicio y de la discriminación hacia los homosexuales se está reduciendo en Brasil. El presente estudio tuvo objetivo contrastar las opiniones de una muestra de la población brasileña con respecto a la adopción de niños por parejas homosexuales cuando comparadas con parejas heterosexuales estériles. Para ello, la muestra fue de 484 brasileños adultos (edad promedia de 26,6; DE = 8,31; 62,0% mujeres), que contestaron a preguntas sociodemográficas y a dos preguntas abiertas sobre dos escenarios de adopción: un con parejas heterosexuales estériles y otro con parejas homosexuales. A partir del análisis de Clasificación Jerárquica Descendente (realizada por el software Iramuteq), se identificó cinco clases para cada escenario: parejas estériles (agravantes, desarrollo normal, educación, solidaridad y responsabilidad) y parejas homosexuales (prejuicio, oposición, contexto de favorabilidad, hogar amoroso y desarrollo infantil). Los resultados indican formas diferentes de aceptación/oposición según el tipo de configuración de las parejas adoptantes. Estos hallazgos son discutidos teniendo en cuenta las implicaciones de normas sociales de estilo hetero-cisnormativo, sugiriendo la necesidad de aparatos jurídicos, en forma de leyes, que soporten los derechos civiles de parejas homosexuales en Brasil.

    Abstract in English:

    Abstract Despite the seemingly favorable context and growing recognition regarding adoption by same-sex couples by the Brazilian legal system, these factors do not allow us to rightfully infer that prejudice and discrimination against homosexuals are decreasing in this country. Considering that, this study aimed to contrast opinions about adoption by infertile heterosexual and same-sex couples in a sample of 484 Brazilian adults (mean age = 26.6; SD = 8.31, 62.0% women). Data were collected by means of a demographic questionnaire and two semi-structured questions, presenting adoption in two different scenarios: by either homosexual or infertile heterosexual couples. From a descending hierarchical classification analysis performed using the Iramuteq software, five classes for the aforementioned scenarios were identified: infertile heterosexual (aggravating factors, normal development, education, solidarity, and responsibility) and homosexual couples (prejudice, opposition, favorable environment, loving home, and child development). The results indicate different agreement/disagreement patterns regarding the adopting couple parental configuration, whereby same-sex adoption implied an opposition response pattern whereas infertile heterosexual adoption resulted in more evident favorable positions. These results are discussed in the light of the implications arising from the social norms of heterosexist and cissexist systems, highlighting the importance of legal instruments such as governmental laws that guarantee the civil rights of the homosexual population in Brazil.
  • The Emotional Distress of the Children of Persons with Alcohol Use Disorder: A Winnicottian Psychoanalytic Perspective Artigo

    Carias, Antonio Richard; Granato, Tania Mara Marques

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Os filhos de alcoolistas sofrem com os inúmeros dilemas provenientes da relação conturbada com o progenitor, destacando-se a violência doméstica, a desqualificação moral, a insegurança e as dificuldades financeiras. A fim de acessar os sentidos afetivo-emocionais da experiência de ter convivido com um pai alcoolista ao longo da vida, realizamos uma pesquisa qualitativa psicanalítica. Foram realizadas entrevistas individuais com 12 filhos adultos, iniciadas por uma Narrativa Interativa (NI), usada como recurso investigativo que visa estabelecer um campo lúdico-ficcional para facilitar as associações livres dos participantes. Foi criada uma NI para este estudo, cuja trama se desenrola em torno da expectativa de um filho que aguarda a chegada do pai alcoolizado, momento em que a trama é interrompida para que o participante complete o seu desfecho. Como procedimento de registro, o pesquisador elaborou Narrativas Transferenciais que descrevem cada encontro e sua tonalidade afetiva. A análise interpretativa do material narrativo resultou em quatro campos de sentidos afetivo-emocionais: “Sua Majestade: o Alcoolista!” que descreve o lugar ocupado pelo pai na cena familiar; “Papai, quem é você?”, campo que alude à experiência desorganizadora desencadeada pela imprevisibilidade ambiental; “Só me resta sobreviver!”, o qual descreve as estratégias defensivas mobilizadas pelos filhos de alcoolistas; e “Desejo ter nas mãos a minha história!”, que alude ao resgate de uma vida autêntica e dotada de sentido. As consequências nefastas do alcoolismo parental para a saúde mental dos filhos foram discutidas à luz da psicanálise winnicottiana, o que revelou um profundo sofrimento emocional que interpela os pesquisadores sobre práticas profissionais afinadas às necessidades dessa população.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Lo hijos de alcohólicos sufren con dilemas provenientes de la relación conturbada con el progenitor alcohólico, como la violencia doméstica, la descalificación moral, la inseguridad y las dificultades financieras. Con el propósito de identificar sentidos afectivo-emocionales de la experiencia de haber convivido con un padre alcohólico durante la vida, realizamos una investigación cualitativa psicoanalítica. Se realizaron encuestas individuales a 12 hijos adultos, desencadenadas por una narrativa interactiva (NI), como recurso investigativo que pretende establecer un campo lúdico-ficcional para facilitar las asociaciones libres de los participantes. Se creó una NI para este estudio, cuya trama se desarrolla alrededor de la expectativa de un hijo que espera la llegada de un padre alcohólico, la cual se interrumpe para que el participante complete su desenlace. Como procedimiento de registro, el investigador elaboró narrativas transferenciales que describen cada encuentro y su tono afectivo. El análisis interpretativo del material narrativo dio como resultado cuatro campos de sentido afectivo-emocionales: “¡Su Majestad: el Alcohólico!”, describiendo el lugar ocupado por el padre en la familia; “Papá, ¿quién es usted?”, aludiendo a la experiencia desorganizadora por la imprevisibilidad del entorno; “¡Solo me queda sobrevivir!”, describiendo estrategias defensivas movilizadas por los hijos de alcohólicos; “¡Deseo tener mi historia en las manos!”, aludiendo al rescate de una vida auténtica y dotada de sentido. Las consecuencias perjudiciales del alcoholismo de los padres a la salud mental de los hijos se discutieron a la luz del psicoanálisis winnicottiano, lo que demostró un profundo sufrimiento emocional que requiere de los investigadores prácticas profesionales ajustadas a las necesidades de esa población.

    Abstract in English:

    Abstract The relationship between a person with alcohol use disorder and their children can be rather troubled in terms of domestic violence, moral disqualification, insecurity, and financial difficulties, leading to multiple dilemmas. This qualitative psychoanalytic research aims to assess the affective-emotional senses arising from the experience of having lived with a father who misuses alcohol. For that, 12 adults underwent individual interviews initiated by an Interactive Narrative (IN) as investigative resource, which established a ludic-fictional field for emotional expression aiming to enable participants’ free associations. Through a plot constructed around a son expecting the arrival of a father with hazardous alcohol use, the participant is invited to conclude the IN. As registration procedure, the researcher elaborated transferential narratives describing each encounter and its respective affective tone. From an interpretive analysis, four fields of affective-emotional senses were identified in the narratives: “His Majesty: the Alcoholic!” which describes the place occupied by the father in the family; “Dad, who are you?” which alludes to the disorganizing experience triggered by environmental unpredictability; “Surviving is all I have left!” which describes defensive strategies adopted by interviewers; and “I wish to hold my story on my own hands!” which alludes to the rescue of an authentic and meaningful life. The harmful consequences of parental alcohol abuse for children’s mental health were discussed in the light of Winnicottian psychoanalysis, revealing a deep emotional distress that questions researchers about professional practices aimed at this population.
  • Association of Intelligence, Creativity, Personality, and Giftedness in the School Context Artigo

    Nogueira, Marina; Fleith, Denise de Souza

    Abstract in Portuguese:

    Resumo As diferenças entre indivíduos superdotados e não superdotados vêm sendo alvo de muitos estudos e controvérsias. Este estudo teve como objetivo comparar alunos que ingressaram precocemente na universidade (grupo I), alunos que ingressaram na universidade no tempo regular (grupo II) e alunos superdotados do ensino médio (grupo III) a respeito da inteligência, criatividade e personalidade, bem como investigar a relação entre essas variáveis. Participaram do estudo 30 alunos (15 de cada sexo), com média de idade de 17,3 anos. Foram utilizados instrumentos de inteligência (Matrizes Progressivas de Raven), criatividade (Teste Torrance de Pensamento Criativo) e personalidade (Inventário Fatorial de Personalidade e Rorschach), e os dados foram tratados com análises não paramétricas de Kruskal-Wallis, Mann-Whitney e correlação de Spearman. Os resultados apontaram diferenças significativas em relação à inteligência (X² [2, N = 30] = 5,975; p = 0,05) e aos fatores de criatividade: fluência (X² [2, N = 30] = 6,302; p = 0,043) e flexibilidade (X² [2, N = 30] = 6,415; p = 0,040). Observou-se correlação positiva entre inteligência e o fator analogia (r s = 0,426; p = 0,019). Os alunos dos grupos I e III demonstraram vantagens nos fatores de inteligência e criatividade em relação aos do grupo II, e os do grupo I demonstraram ainda maior abertura a novas experiências e mudanças do que os alunos dos outros dois grupos. Os resultados apontam que inteligência e criatividade são construtos diferentes, mas relacionados, sugerindo que inteligência seria um subconjunto de criatividade.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Las diferencias entre individuos superdotados y no superdotados son objeto de diversos estudios y controversias. Este estudio tuvo como objetivo comparar alumnos que ingresaron precozmente a la universidad (grupo I), alumnos que ingresaron a la universidad en el tiempo regular (grupo II), y alumnos superdotados de la secundaria (grupo III) en relación a inteligencia, creatividad y personalidad, así como investigar la relación entre esas variables. Participaron en el estudio 30 alumnos (15 de cada sexo) con edad media de 17,3 años. Los instrumentos utilizados fueron los de inteligencia (Matrices Progresivas de Raven), de creatividad (Test de Pensamiento Creativo de Torrance) y de personalidad (Cuestionario Factorial de Personalidad y Rorschach); para procesar los datos se utilizó pruebas no paramétricas de Kruskal-Wallis, de Mann-Whitney y la correlación de Spearman. Los resultados mostraron diferencias significativas en relación a inteligencia (X² [2, N = 30] = 5,975; p = 0,05) y en los factores de creatividad: fluencia (X² [2, N = 30] = 6,302; p = 0,043) y flexibilidad (X² [2, N = 30] = 6,415; p = 0,040). Hubo una correlación positiva entre inteligencia y el factor analogía (r s = 0,426; p = 0,019). Los estudiantes de los grupos I y III demostraron ventajas en los factores de inteligencia y creatividad en relación al grupo II, y los del grupo I mostraron mayor apertura a nuevas experiencias y cambios en comparación a los otros dos grupos. Los resultados indican que la inteligencia y la creatividad son constructos distintos pero relacionados, sugiriendo que la inteligencia sería un subconjunto de la creatividad.

    Abstract in English:

    Abstract Several studies have addressed the differences between gifted and non-gifted individuals, generating much controversy. This study aimed to investigate the association between intelligence, creativity, and personality, and compare these variables in three groups of students: group I, including early entrants to university; group II, including regular entrants; ang group III, high school students enrolled in a gifted program (group III). Thirty students (15 males and 15 females) with mean age of 17.3 years participated in the study. Intelligence was measured using the Raven’s Progressive Matrices, creativity with the Torrance Test of Creative Thinking, and personality with the Factorial Personality Inventory and Rorschach. Data were analyzed using non-parametric Kruskal-Wallis, Mann-Whitney, and Spearman’s correlations tests. The results showed significant differences regarding intelligence (X² [2, N = 30] = 5,975; p = 0,05) and the creative factors fluency (X² [2, N = 30] = 6,302; p = 0,043) and flexibility (X² [2, N = 30] = 6,415; p = 0,040), besides indicating a positive correlation between intelligence and analogy (r s = 0,426; p = 0,019). When compared to group II students, those of groups I and III showed advantages in intelligence and creativity. Moreover, group I students also showed a greater openness to new experiences and changes when compared to those of the two other groups. The results indicate that intelligence and creativity are different but related constructs, suggesting that intelligence would be a subset of creativity.
  • Intergeracionality in the Context of Parenting Practices of Mothers of Preschoolers Artigo

    Dalla Porta, Daniele; Wottrich, Shana Hastenpflug; Siqueira, Aline Cardoso

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo objetivou analisar as lembranças de infância e das práticas educativas de mães de crianças pré-escolares que usam práticas coercitivas ou indutivas na criação dos próprios filhos. Foram entrevistadas 12 mães, sendo que seis delas adotavam estratégias predominantemente indutivas (MPI) e seis, predominantemente coercitivas (MPC). A teoria fundamentada norteou a análise qualitativa. Entre os resultados, constatou-se que a infância das MPI foi caracterizada pelo predomínio do afeto e de eventos positivos e lúdicos. Ainda que algumas mães tenham sido alvo de ações coercitivas, elas relataram forte presença de práticas educativas indutivas. Por outro lado, as MPC relataram vivência de situações traumáticas, como alcoolismo, violência psicológica e sexual, associadas ao uso de punição física, ameaças e privação de afeto como estratégias disciplinares. Os dados sugerem a transmissão intergeracional das práticas educativas, caracterizadas pela forma como os pais educam, e as diversas estratégias que utilizam para orientar o comportamento dos filhos. Discute-se a implementação de programas de orientação parental que possam favorecer o uso de práticas educativas indutivas.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este estudio propone analizar los recuerdos de la infancia y de la creación de madres de niños preescolares que utilizan prácticas coercitivas o inductivas en la creación de sus propios hijos. De las 12 madres entrevistadas, seis madres adoptaban las estrategias predominantemente inductivas (MPI) y seis, las predominantemente coercitivas (MPC). La teoría fundamentada orientó el análisis cualitativo. Se constató que la infancia de las MPI fue caracterizada por el predominio del afecto y de las ocasiones positivas y lúdicas. Aunque algunas madres hayan sufrido acciones coercitivas, relataron fuerte presencia de las prácticas educativas inductivas. Por otro lado, las MPC relataron experiencias traumáticas, como alcoholismo, violencia psicológica y sexual asociadas al uso del castigo físico, de las amenazas y de la privación de afecto como estrategias disciplinarias. Los datos sugieren la transmisión intergeneracional de las prácticas educativas, caracterizadas por como los padres educan y las diversas estrategias que utilizan para orientar el comportamiento de sus hijos. Se discute la implementación de programas de entrenamiento parental que puedan favorecer el uso de prácticas educativas inductivas.

    Abstract in English:

    Abstract This study aimed to analyze childhood memories and parenting practices of mothers of preschoolers with coercive or inductive parenting practices. The study was conducted with twelve mothers: six who used predominantly inductive discipline (PIM) and six predominantly coercive discipline (PCM). Qualitative analysis was guided by the Grounded-Theory. The results indicate that the childhood of predominantly inductive mothers was characterized by affection and positive and playful events. Although exposed to some coercive practices, they reported predominance of inductive parenting practices. Conversely, the childhood of predominantly coercive mothers was characterized by traumatic events such as alcohol abuse, sexual and psychological violence, physical punishment, threats, and lack of affection. Such findings suggest intergenerational transmission of parenting practices, observable through the way parents educate their children and the different strategies used to guide their behavior. In this scenario, this study discussed the implementation of parental guidance programs that may foment use of inductive parenting practices.
  • Developmental Psychology: an Overview of the Contributions and Challenges for the Field in the Brazilian Context Editorial

    Pizzinato, Adolfo; Souza, Leonardo Lemos de; Vieira, Mauro
  • Errata Errata

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