Logomarca do periódico: Psicologia em Estudo

Open-access Psicologia em Estudo

Publication of: Universidade Estadual de Maringá
Area: Human Sciences
ISSN printed version: 1413-7372
ISSN online version: 1807-0329
Creative Common - by 4.0

Table of contents

Psicologia em Estudo, Volume: 6, Issue: 1, Published: 2001

Psicologia em Estudo, Volume: 6, Issue: 1, Published: 2001

Document list
Editorial
editorial Boarini, Maria Lúcia
Artigos
Freud's notary public's office di Loreto, Oswaldo Dante Milton

Abstract in Portuguese:

O abandono do atendimento psicológico é uma constante, e este fato constitui uma das mais preocupantes incógnitas do profissional psi. É exatamente desta "estranheza clínica" que Di Loreto trata neste artigo. Com a experiência profissional de algumas décadas e a argúcia que lhe é peculiar, o autor revisita alguns dos inúmeros e complexos atendimentos que realizou na área da psicoterapia infantil. E neste percurso nos oferece instigantes avaliações. Mais que isso: traz uma alento ao jovem profissional que se culpabiliza pelas desistências de seus clientes. Parafraseando Francis Bacon (1561-1626), é possível afirmar que com estas reflexões Di Loreto "abrevia as dores do parto".

Abstract in English:

The discontinuance of the psychological attendance is a constant, and this fact constitutes one of the most preoccupying unpredictabilities of the professional that works in the psychological field. It is exactly about this "clinical strangeness" that Di Loreto deals with in this article. With the professional experience of some decades and the subtleness that is peculiar to him, the author revisits some of the countless and complex attendance he accomplished in the area of child psychotherapy. And along this journey he offers us instigating evaluations. More than that: he brings encouragement to the young professional that blames himself for the desistance of his patients. Paraphrasing Francis Bacon (1561-1626), it is possible to affirm that with these reflections Di Loret "abbreviates the pain of childbirth".
Artigos
Learning, art and invention Kastrup, Virgínia

Abstract in Portuguese:

O texto aborda o tema da aprendizagem, usando como referência as contribuições de Gilles Deleuze e Félix Guattari. O objetivo é, tomando como ponto de vista a arte e a invenção, revisitar temas psicológicos clássicos como o hábito, a habilidade e a imitação. O texto sugere o mecanismo da circularidade criadora como chave para o entendimento do processo de aprendizagem inventiva.

Abstract in English:

This work investigates the problem of learning, based on the works of Gilles Deleuze and Félix Guattari. The aim of this study was to revisit some classic psychological themes as habit, ability and imitation, from the point of view of art and invention. The text suggests the mechanism of creative circularity to understand inventive learning.
Artigos
Style-subjectivity: the theme of creation in the psychology of language studies Tedesco, Silvia

Abstract in Portuguese:

Este trabalho localiza-se no campo de estudos da Psicologia da Linguagem e objetiva discutir a natureza do elo, tradicionalmente afirmado, entre linguagem e subjetividade. Distante da visão tradicional, defensora da natureza representacionalista do elo, o texto propõe reconhecê-lo nos procedimentos estilísticos, pelos quais ambos os termos exercem sua natureza mais íntima, esclarecida no processo de criação contínua de si e de mundos.

Abstract in English:

This paper on psychology of language has the purpose to discuss the nature of the bond, traditionally acclaimed, between language and subjectivity. Far from the traditional view, which defends the representational nature of this bond, the text proposes to recognize it in the stylistics procedures, by which both terms exert its innermost nature, elucidated by the continuous process of creation of worlds and itself.
Artigos
An episode of subjectivity production in brazil in 1930: roguery and the new state Novaes, José

Abstract in Portuguese:

Este trabalho aborda um aspecto do tema, extremamente vasto e complexo, da malandragem no Brasil, em um de seus momentos mais esclarecedores para a análise: o período getulista de governo, especialmente o Estado Novo (1937 - 1945). Mostra o embate entre as concepções e as práticas da malandragem e aquelas formadas pelos acontecimento históricos, políticos e sociais da década de 30, quando o governo Vargas sentiu a necessidade de criar novas mentalidades, subjetividades e uma nova cultura, que impulsionassem o seu projeto de construção nacional através de exemplos de obras da música popular brasileira. O samba, especificamente, que adotou desde o seu surgimento, com rápida aceitação por amplas camadas sociais, uma "dicção malandra", é um filão inesgotável para mostrar como se deu este conflito, que caminhos seguiu, e seu desfecho - que é apenas o de uma fase, já que malandros e malandragem permanecem como figuras de nossa realidade social.

Abstract in English:

This work approaches an aspect of the extremely vast and complex subject of roguery in Brazil, in one of its more revealing moments for the analysis: the Getulista government period, more specifically the New State (1937 - 1945). The clash between the conceptions and practices of roguery and those, formed by the historical, political and social events of the thirties with the need of Vargas government for creating a new mentality, subjectivity, and a new culture, that impelled its project of national construction, is shown with examples of works of the Brazilian popular music. Specifically the samba, that adopted since its appearance, with fast acceptance by wide social classes a "roguish diction", it is an inexhaustible source to show how this conflict was started, which roads it proceeded, and its outcome - which is just a phase, since scoundrels and roguery remain as part of our social reality.
Artigos
Patterns of learning conducts through social-cognitive conflicts Cunha, Claudia Araújo

Abstract in Portuguese:

A pesquisa consistiu em estudar formas de passagem do nível não-operatório de pensamento para o nível operatório, mediadas por situações de conflito sócio-cognitivo, em crianças de 5,6 a 7,2 anos, em três sessões de interação social frente à prova de conservação de comprimento. As sessões experimentais tiveram uma duração média de trinta minutos. Cada sessão foi formada por oito situações experimentais, e a partir da segunda foram introduzidas sete situações de conflito. Os resultados evidenciaram a criação de cinco padrões de condutas de aprendizagem, diferenciados, indo desde a presença de flutuações constantes até a estabilidade da resposta, desde o primeiro argumento operatório. Os padrões encontrados apontam que as crianças aprendem de forma diferenciada e que o uso da técnica do conflito sócio-cognitivo foi eficaz na promoção da aprendizagem.

Abstract in English:

The research consisted in studying the ways of moving from the non-operative level of thinking to the operative one mediated by situations of social-cognitive conflicts in children between the ages of 5 and 7 in three sessions of social interaction facing the test of length maintenance. The experimental sessions, in number of three, lasted on average 30 minutes. Each session consisted of eight experimental situations, and from the second one on, seven conflict situations were introduced. The results showed the creation of five patterns of learning conducts, many of which, going from the presence of constant fluctuations up to the stability of the response since the first operative argument. The patterns found show that the children learn in different ways and that the use of the technique of the social-cognitive conflict was effective in promoting the learning.
Artigos
The social constructivist approach in psychology and education: playing in preschool Boiko, Vanessa Alessandra Thomaz Zamberlan, Maria Aparecida Trevisan

Abstract in Portuguese:

O artigo aborda o sócio- construtivismo como sistema e seus principais pressupostos, e sua relação com práticas educativas, com a função da escola e do educador. A partir de diretrizes mais gerais, explicita a fundamentação para a proposição de trabalho pedagógico junto à criança na pré-escola, onde o brincar deve ser considerado um componente curricular essencial.

Abstract in English:

This article discusses the socio-constructivism as a system, its main assumptions and its relation with educational practices, with the school and the role played by the educators. From more general lines, it explains the basis for the proposition of pedagogic work with preschool children, in which "playing" must be considered as an essential curricular component.
Artigos
Construction and content's validation of the teacher's perception scale of school children aggressive behavior Lisboa, Carolina Saraiva de Macedo Koller, Sílvia Helena

Abstract in Portuguese:

Este estudo visa descrever a construção e a validação do conteúdo de uma escala de percepção, por professores, dos comportamentos agressivos de crianças na escola. Aspectos relacionados à direção da emissão dos comportamentos agressivos foram considerados, focalizando agressão dirigida para o(a) professor(a), para os(as) colegas ou para um âmbito geral. Vinte e oito itens foram elaborados, com base na literatura recente sobre agressividade e desenvolvimento infantil, e avaliados por quarenta juízes (vinte professores de Ensino Fundamental e vinte psicólogos especialistas em desenvolvimento humano). Os juízes indicaram a pertinência do item ao constructo teórico e à direção da agressão. A versão final da escala apresenta 41 itens, sendo 22 mantidos da primeira versão, quatro (4) itens novos, acrescidos segundo a sugestão dos juízes durante a validação de conteúdo, e quinze (15) novos itens, que abordam comportamentos positivos de crianças na escola. A escala pode ser utilizada com o objetivo de pesquisa científica, para avaliar a percepção de professores de Ensino Fundamental sobre o comportamento agressivo de crianças na escola. Novos estudos devem ser realizados para acumular outras evidências sobre a escala.

Abstract in English:

The process of construction and content´s validation of the Teacher's Perception Scale of School Children Aggressive Behavior is described. The agressive behavior direction (toward teachers, peers, or in general) is considered. Twenty-eight items were built based on literature, and evaluated by 40 judges, who indicated the adequacy of each item. The final version presents 41 items, 22 items about aggressive behavior, 15 items about positive, four new items suggested. The scale may be used for scientific research purpose, to evaluate the perception of elementary school teachers about school children aggressive behaviors. Other validation procedures are suggested.
Artigos
Children morbidity and irreversible injury caused by cleaning material Macieira, Sarah Anna Rickli, Hellen Carla

Abstract in Portuguese:

O presente trabalho tem como objetivo relatar um estudo de caso desenvolvido com uma criança desnutrida, de 6 anos, do sexo feminino, com estenose de esôfago. Como estratégia metodológica realizamos a coleta de dados através de estudo em prontuário médico e visita domiciliar. Observamos a falta de percepção da família sobre os riscos dos produtos de limpeza ao alcance da criança; a necessidade de acompanhamento da equipe de saúde (enfermeiro, psicólogo, médico, assistente social e nutricionista), cobrando da mãe cuidados específicos de nutrição, cuidados com a gastrostomia, medicação, prevenção de acidentes domésticos, e orientando-a como guardar material de limpeza.

Abstract in English:

The purpose of the present work is to report a case study on a malnourished 6 year old suffering from esophagus stenosis. As a methodological strategy data collection was performed through studies of medical charts and house visits. It was observed a lack of perception by the family regarding the dangers of having cleaning products within the reach of the child. The necessity of attendance of the health team (nurse, psychologist, doctor, social worker and nutritionist), guiding the mother with respect to special care with nutrition, care with the gastrotomy, medication, and domestic accident prevention, with advice on how to keep cleaning material.
Artigos
Approaches of selection for the work of young adolescents: the employer’s perspective Câmara, Sheila Gonçalves Sarriera, Jorge Castellá

Abstract in Portuguese:

Foi realizado, junto a 178 empresas de médio porte da cidade de Porto Alegre, um estudo exploratório que pesquisou critérios de seleção utilizados pelos empregadores de jovens. Elaborou-se um modelo teórico de empregabilidade. O instrumento foi construído após entrevistas semi-estruturadas com seis empregadores para identificar indicadores e variáveis do contexto. Foram identificadas também variáveis presentes na literatura empírica. Foram levantados dados biodemográficos, de escolaridade, características pessoais, habilidades esperadas e critérios da empresa (institucionais e legais). Os resultados obtidos configuraram o perfil de empregabilidade de jovens e identificaram as limitações para o exercício da função empregatícia. O modelo empírico obtido enfatiza o determinismo socioeconômico. Os programas de inserção de jovens para o trabalho poderão se utilizar dos resultados da pesquisa para instrumentalizar melhor os jovens candidatos. Os dados poderão servir de base para trabalhar, junto aos empregadores, suas crenças, seus valores e seus critérios de seleção de jovens.

Abstract in English:

This exploratory study with 178 medium-size enterprises of the Porto Alegre city, investigated approaches of selection used by employers of youngsters. An employability theoretical model was elaborated. The instrument was built after semi-structured interview with six employers to identify contextual indicators and variables. Variables present in the empirical literature were also identified. Data on education, personal characteristics, expected abilities and enterprises discretion (institutional and legal) and biodemographical. The obtained results shaped the youngster's employability profile and identified the restrictions to the employability function. The obtained empirical model, emphasizes the social-economic determinism. The Work Recruiting Programs for Youngsters will be able to use the research results to better prepare the young candidates. The data will serve as basis to work along with the employers their beliefs, values and discretion on the selection of youngsters.
Relato de experiência
Distance learning: fighting domestic violence against children and adolescents - a successful experience Azevedo, Maria Amélia Guerra, Viviane Nogueira de Azevedo Zweiman, Abrão Bernardo Nishizawa, Eiko

Abstract in Portuguese:

Trata-se de relato de experiência em educação a distância, em cursos na área da VIOLÊNCIA DOMÉSTICA contra Crianças e Adolescentes, em nível de especialização (pós-graduação Lato Sensu), promovidos pelo Laboratório de Estudos da Criança do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo. Foi planejado para deixar trilhas em cada comunidade e região considerando que os egressos e as gerações futuras de telealunos darão continuidade ao projeto social em curso.

Abstract in English:

It is an account of the experience in Distance Learning in courses in the area of Domestic Violence against Children and Adolescents, at specialization level (post-graduation, latu senso), promoted by the Child Studies Laboratory of the Psychology Institute of the University of São Paulo. It was planned to leave tracks in every community and region by considering that the egressed students and the future generations of tele-students will give continuity to the social project of the course.
Resenhas
Captação de contratos: atividade informal entre pesquisadores contratados Louzada, Rita de Cássia Ramos
Resenhas
O papel das representações psíquicas no processo de somatização Peres, Rodrigo Sanches
Resenhas
Indisciplina escolar: a queixa da atualidade Silva, Juliano Correa da
location_on
Universidade Estadual de Maringá Avenida Colombo, 5790, CEP: 87020-900, Maringá, PR - Brasil., Tel.: 55 (44) 3011-4502; 55 (44) 3224-9202 - Maringá - PR - Brazil
E-mail: revpsi@uem.br
rss_feed Stay informed of issues for this journal through your RSS reader
Accessibility / Report Error