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Psicologia em Estudo, Volume: 27, Published: 2022
  • YOUNG PEOPLE IN PSYCHOSOCIAL VULNERABILITIES: THE GROUP AS A DEVICE FOR PSYCHOLOGICAL SUPPORT AND POLITICAL SUBJECTIVATION Article

    Gomes, Marcela Andrade; Maheirie, Kátia; Corrêa, Bruna

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. Este artigo visa relatar uma experiência de estágio realizado em um Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos (SCFV) junto a jovens de periferias da cidade de Florianópolis (SC), de modo a problematizar as possibilidades e desafios do uso do dispositivo grupal como instrumento de intervenção psicossocial. Este serviço, vinculado à Proteção Social Básica da Política Nacional de Assistência Social (PNAS), tem como objetivo prevenir as situações de riscos e vulnerabilidades, bem como fortalecer os laços familiares e comunitários. Por meio da intervenção grupal, buscamos, junto com estes(as) jovens, criar um espaço de elaboração psíquica e política sobre temas significativos para suas vidas e para a atual sociedade. Apostamos na ideia de que as oficinas propiciaram a construção de um espaço coletivo que servisse de acolhimento ao sofrimento ético-político destes(as) jovens, subsidiando um afago às dores da vida e, também, servindo de catalisador aos processos de subjetivação política frente às iniquidades sociais que atravessam, sistematicamente, o cotidiano destes(as) jovens. Neste trabalho, trazemos reflexões em torno das potencialidades que o dispositivo grupal pode desencadear na constituição do sujeito, compreendendo-o como uma profícua ferramenta de intervenção psicossocial de escuta, acolhimento, fortalecimento comunitário e protagonismo político.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN. Este artículo tiene por objeto relatar una experiencia realizada en un Servicio de Convivencia y Fortalecimiento de Vínculos (SCFV) junto a jóvenes de periferias de la ciudad de Florianópolis (SC), de modo a problematizar las posibilidades y desafíos del uso del dispositivo grupal como instrumento intervención psicosocial. Este servicio, vinculado a la Protección Social Básica de la Política Nacional de Asistencia Social (PNAS), tiene como objetivo prevenir las situaciones de riesgos y vulnerabilidades, así como fortalecer los lazos familiares y comunitarios. Por medio de la intervención grupal, buscamos, junto con estos jóvenes, crear un espacio de elaboración psíquica y política sobre temas significativos para sus vidas y para la actual sociedad. Apostamos en la idea de que los encuentros propiciaron la construcción de un espacio colectivo que sirviera de acogida al sufrimiento ético-político de estos jóvenes, subsidiando un ahogo a los dolores de la vida y, también, sirviendo de catalizador a los procesos de subjetivación política frente a las iniquidades sociales que atraviesan sistemáticamente el cotidiano de estos jóvenes. En este trabajo, traemos reflexiones en torno a las potencialidades que el dispositivo grupal puede desencadenar en la constitución del sujeto, comprendiéndolo como una útil herramienta de intervención psicosocial de escucha, acogida, fortalecimiento comunitario y protagonismo político.

    Abstract in English:

    ABSTRACT. This article aimed to report an experience developed at a Service of Coexistence and Strengthening of Bonds (SCSB) with young people from outskirts of the city of Florianópolis (SC) problematizing the possibilities and challenges of the use of the group as a psychosocial intervention device. This service, linked to the Basic Social Protection of the National Social Assistance Policy, aims to prevent situations of risks and vulnerabilities, as well as strengthen family and community bonds. Through group intervention, we sought, along with these young people, to create a space of psychic and political elaboration on themes that are significant for their lives and for the current society. We believe that the workshops allowed the construction of a collective space that served as support for the ethical-political suffering of these young people, and also served as a catalyst for the processes of political subjectification fighting the social inequities that permeate the daily lives of these young people. In this work, we brought reflections about the potential that the group device can trigger in the constitution of the subject, understanding it as a useful tool for psychosocial intervention of listening, support, community strengthening and political protagonism.
  • HISTORY OF A FRAMEWORK AND THE FRAMEWORK OF A STORY AUTISM NARRATIVES Article

    Bialer, Marina; Voltolini, Rinaldo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. Com o crescente interesse público pela questão do autismo, assistimos a uma torção importante do debate que caracteriza esse tema. Inicialmente reduzida ao campo científico - em geral médico - a questão do autismo se viu progressivamente encampada por diferentes agentes, sobretudo pelos próprios autistas, cujas contribuições ampliaram muito o que podemos saber hoje sobre o autismo. Com o termo narrativas do autismo, tivemos como proposta neste artigo demonstrar a riqueza dos aportes desses novos saberes para o debate científico e político sobre a questão, bem como demonstrar o risco dela permanecer encapsulada e restrita ao campo estritamente científico. Para tanto, passamos pela história do conceito ressaltando como nela se pode ver o quanto o percurso científico vai sendo afetado, enriquecido por influência desses outros agentes e o valor de se tomar em consideração as diversas narrativas sobre o autismo. Situar a diversidade dessas narrativas não tem como objetivo apenas retomar uma posição plural e aberta contra outra exclusiva e restritiva, mas, antes, de colocar em curso o que pode acontecer ao debate científico quando ele não se fecha demasiadamente sobre a tendência objetivante própria a organização do discurso científico.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Con el creciente interés público por la cuestión del autismo, asistimos a una torcedura importante del debate que caracteriza ese tema. Al principio reducida al campo científico - engeneral médico - lacuestión del autismo se vio progresivamente encampada por distintos agentes, sobre todo por los propios autistas, cuyas contribuciones ampliaron mucho lo que podemos saber hoy sobre el autismo. Con el término narrativas del autismo buscamos en este artículo demostrar la riqueza de los aportes de estos nuevos saberes para el debate científico y político sobre la cuestión, así como demostrar su riesgo de permanecer encapsulada y restringida al campo estrictamente científico. Para ello, pasamos por la historia del concepto resaltando cómo en ella se puede ver cuánto el curso científico va siendo afectado, enriquecido por influencia de esos otros agentes y el valor de tomar en consideración las diversas narrativas sobre el autismo. Situar la diversidad de estas narrativas no tiene como objetivo sólo retomar una posición plural y abierta contra otra exclusiva y restrictiva, sino más bien de poner en marcha lo que puede suceder al debate científico cuando no se cierra demasiado sobre la tendencia objetiva propia de la organización del discurso científico.

    Abstract in English:

    ABSTRACT With the growing public interest in autism, we witness a critical twist in the debate that characterizes this subject. Initially reduced to the scientific field - generally medical - the issue of autism has been progressively taken over by different agents, especially by the autistic themselves, whose contributions have greatly expanded on what we may know about autism nowadays. With the term autism narratives, this article aims to demonstrate the richness of these new knowledge contributions to the scientific and political debate on the issue and demonstrate its risk of remaining encapsulated and restricted to the strictly scientific field. For this purpose, we go through the history of the concept, highlighting how it has been affected the scientific course enriched by these other agents' influence and the value of considering the various narratives about autism. Situating the diversity of these narratives is not only to retake a plural and open position against an exclusive and restrictive one but, instead, to put into action what may happen to the scientific debate when it does not close itself too much over the organization's objective tendency of scientific discourse.
  • EVALUATION AND PROCESSES OF SUBJECTIVATION AT THE PRIMARY HEALTH CARE: EVALUATION AND SUBJECTIVATION Article

    Ferreira Neto, João Leite; Duarte, Luiz Guilherme Mafle Ferreira; Penido, Cláudia Maria Filgueiras

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Desde a redemocratização no Brasil, o tema da subjetividade tem sido um componente importante na discussão e na formulação das políticas públicas no país. Existe um grande embate na literatura em torno dos méritos e dos prejuízos decorrentes dos processos de avaliação. O objetivo desta pesquisa é investigar os efeitos das práticas avaliativas nos processos de subjetivação vividos por profissionais das equipes de Saúde da Família na Atenção Básica, em um distrito sanitário do município de Belo Horizonte. Buscamos também compreender os efeitos da avaliação na subjetividade dos profissionais envolvidos. Realizamos 16 entrevistas semiestruturadas com os profissionais e gestores de duas Unidades Básicas de Saúde. Fizemos uma análise temática das entrevistas em três eixos: os ganhos desencadeados pelas práticas de avaliação, os seus aspectos problemáticos e os processos de subjetivação decorrentes das avaliações. Os ganhos que as avaliações permitiram foram: detectar as falhas no trabalho e redirecionar as atividades; melhorar o atendimento à população e modificar o comportamento com os colegas e em relação ao trabalho. As críticas se direcionaram aos indicadores dos instrumentos, aos processos de avaliação, à dificuldade de colocar em prática os resultados obtidos e ao não cumprimento dos acordos por parte dos gestores municipais. Os processos de subjetivação promovidos pelas avaliações foram por um lado a reflexão em relação ao trabalho e aos colegas, produzindo mudanças de atitudes, e por outro os sentimentos de medo, culpa e frustração em relação ao processo de avaliação, seus resultados e consequências.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Hay un embate en la literatura en torno a los méritos y los perjuicios derivados de los procesos de evaluación. Esta pesquisa investiga los efectos de las prácticas evaluativas en los procesos de subjetivación vividos por los profesionales de los Equipos de Salud de la Familia en la Atención Básica, en un distrito sanitario del municipio de Belo Horizonte. También buscamos comprender los efectos de la evaluación sobre la subjetividad de los profesionales involucrados. Realizamos 16 entrevistas semiestructuradas con los profesionales y gestores de dos Unidades Básicas de Salud. Hicimos un análisis temático de las entrevistas en tres ejes: las ganancias desencadenadas por las prácticas de evaluación, sus aspectos problemáticos y los procesos de subjetivación derivados de las evaluaciones. Las ganancias fueron: detectar los fallos en el trabajo y reorientar las actividades; mejorar la atención a la población y modificar el comportamiento con los colegas y con relación al trabajo. Las críticas se dirigieron a los indicadores de los instrumentos, a los procesos de evaluación, a la dificultad de poner en práctica los resultados obtenidos y al incumplimiento de los acuerdos por parte de los gestores municipales. Los procesos de subjetivación promovidos por las evaluaciones fueron, por un lado, la reflexión con relación al trabajo y a los colegas, lo que produjo cambios de actitudes, y, por otro lado, los sentimientos de miedo, culpa y frustración con relación al proceso de evaluación, sus resultados y consecuencias.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study aimed to investigate the effects of evaluation practices in the processes of subjectivation experienced by professionals from Family Health Teams in Primary Health Care, in a health district in the municipality of Belo Horizonte, state of Minas Gerais. We also sought to understand the effects of evaluation on the subjectivity of the professionals involved. We conducted 16 semi-structured interviews with professionals and managers of two Basic Health Units. A thematic analysis of the interviews was carried out in three axes: the gains triggered by the evaluation practices, their problematic aspects and the subjectivation processes resulting from the assessments. The gains that the evaluations allowed were: detecting work failures and redirecting activities; improve service to the population and change behavior with coworkers and in relation to work. Criticism was directed towards the instruments’ indicators, the evaluation processes, the difficulty of putting into practice the results obtained and the non-compliance with the agreements by the municipal managers. The subjectivation processes promoted by the evaluations were, on the one hand, the self-reflection in relation to work and coworkers, producing changes in attitudes, and, on the other, the feelings of fear, guilt and frustration regarding evaluation process, its results and consequences.
  • MEANINGS OF UNIVERSITY EXPERIENCE FOR STUDENTS OVER 40 YEARS OLD Article

    Zonta, Graziele Aline; Zanella, Andréa Vieira

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. As universidades brasileiras contam com um público de estudantes cada vez mais diversificado. Dentre eles, constam estudantes adultos(as) que ingressaram no ensino superior anos após a conclusão do ensino médio, destacando-se por serem mais velhos do que seus colegas de curso. Suas condições de vida e as possibilidades de permanência nessas instituições diferem daquelas de estudantes mais jovens, situação que exige o investimento em estudos sobre esse grupo específico. Nessa direção, este artigo analisa os sentidos sobre o processo de ingresso; sobre os desafios enfrentados no relacionamento com colegas; e sobre como estudantes que ingressaram na graduação após os 40 anos de idade vivenciam as práticas de ensinar e aprender na universidade. Os depoimentos de três estudantes desse grupo, que participaram de uma pesquisa-intervenção metodologicamente organizada no formato de oficinas de leitura e escrita, foram submetidos a uma análise de discurso de orientação bakhtiniana. Eles(as) relataram como realizam o enfrentamento das tensões que envolvem a inserção no campo discursivo universitário, dando destaque a embates no relacionamento com colegas mais jovens, à apropriação das novas tecnologias de informação e aos aprendizados propiciados pela participação no cotidiano acadêmico-universitário.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Las universidades brasileñas cuentan actualmente con un público de estudiantes cada vez más diverso. Entre estos, se destacan los estudiantes adultos que ingresaron en la enseñanza superior mucho después de la conclusión de la secundaria, destacándose como los más viejos que sus compañeros de curso. Sus condiciones de vida y las posibilidades de permanencia en esas instituciones difieren de aquellas de estudiantes más jóvenes, situación que requiere más la inversión en estudios. Ante esto, el presente artículo analiza los sentidos del proceso de ingreso a la universidad de los estudiantes de más de 40 años de edad, así como los desafíos enfrentados con colegas y cómo vivencian las prácticas de enseñar y aprender en la universidad. Se sometieron a un análisis de discurso bakhtiniano los relatos de tres estudiantes con más de 40 años, que participaron de una investigación-acción metodológicamente organizada en el formato de talleres de lectura y escritura. En sus declaraciones, los estudiantes relataron cómo enfrentan las tensiones que devienen de la inserción en el campo discursivo universitario, destacándose los embates en la relación con colegas más jóvenes, la apropiación de las nuevas tecnologías de información y los aprendizajes propiciados por la participación en el cotidiano académico y universitario.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Brazilian universities have an increasingly diverse student population. These include adult students who enter higher education not directly after finishing high school but years later, standing out older than their classmates. Their living conditions and the possibilities of permanence at these institutions differ from those of younger students, a situation that requires investment in studies on this specific group. In this direction, this article analyzes the meanings of the entry process, the challenges faced in the relationship with colleagues, and how undergraduate students over 40 years old experience teaching and learning practices at the university. The statements of three students over 40 years old who participated in a research intervention methodologically outlined in reading and writing workshops were submitted to a discourse analysis based on Bakhtin's dialogical theory. In their speeches, the students reported how they have faced the tensions involved in the university discursive field, highlighting the conflicts with younger colleagues, the appropriation of new information technologies and the learning provided by participation in the academic-university environment.
  • THE HEIDEGGER’S DECONSTRUCTION OF METAPHYSICS AS THERAPY FOR THE HUMAN CONDITION Article

    Seibt, Cezar Luís

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O texto, resultado de um estudo teórico, reflete sobre o potencial do pensamento do filósofo Martin Heidegger no que se refere às possibilidades nele contidas de reexperimentar o fundo a partir do qual os nossos empreendimentos teóricos e práticos se constituem. A ênfase recai sobre a desconstrução e fecundidade nela presente para a psicologia e para outras ciências humanas. Situaremos o problema, apresentaremos em traços gerais o seu pensamento e apontaremos alguns desafios que representam indícios de uma terapia para as explicações, teorias e práticas de cuidado com o ser humano. Esse movimento para dentro do ambiente não tematizado onde vivemos e pensamos, mas que é a condição de possibilidade deste mesmo ambiente, se constitui como acesso à condição humana, na direção da proximidade com o inaugural. E permite a compreensão e liberação do ser humano para além dos projetos ônticos, resultando em terapia das terapias especializadas, em terapia da condição humana no mundo.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN El texto, resultado de un estudio teorético, refleja sobre el potencial del pensamiento del filósofo Martin Heidegger en lo que se refiere a las posibilidades en él contenidas de reexperimentar el fondo desde donde se desarrollan nuestros emprendimientos teóricos y prácticos. El énfasis recae sobre la deconstrucción y la fecundidad en ella presente para la psicología y para otras ciencias humanas. Situaremos el problema, presentaremos en trazos generales su pensamiento y apuntaremos algunos desafíos que representan indicios de una terapia para las explicaciones, teorías y prácticas de cuidado con el ser humano. Este movimiento hacia el ambiente no tematizado donde vivimos y pensamos, pero que es la condición de posibilidad de este mismo ambiente, se constituye como acceso a la condición humana, en la dirección de la cercanía con lo inaugural. Y permite una comprensión y liberación del ser humano más allá de los proyectos ónticos, resultando en una terapia de las terapias especializadas, en una terapia de la condición humana en el mundo.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The text, result of a theoretical study, reflects on the potential of the philosopher Martin Heidegger's thinking about the possibilities contained therein to re-experience the background from where our theoretical and practical undertakings are constituted. The emphasis lies on deconstruction and fecundity present in it for psychology and other human sciences. We will situate the problem, present in general outlines his thinking and present some challenges that represent indications of a therapyfor the explanations, theories and practices of care for the human being. This movement into the non-thematized environment where we live and think, but which is the condition of possibility of the same environment, is constituted as access to the human condition, in the direction of proximity to the inaugural. And it allows an understanding and liberation of the human being beyond ontic projects, resulting in a therapy of specialized therapies, a therapy of the human condition in the world.
  • PLAY THERAPY AND OTHERNESS: A GROUP PLAY THERAPY EXPERIENCE IN THE LIGHT OF LÉVINAS Article

    Vasconcelos, Alice; Souza, Sandra

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A ludoterapia de orientação humanista de Axline se baseia no pressuposto de que o jogo é a maneira natural da criança se expressar. Contudo, essa abordagem parece apresentar algumas lacunas éticas no que diz respeito à relação da criança com o Outro. Tais lacunas foram discutidas a partir do pensamento do filósofo Emmanuel Lévinas, que tratou da ética da alteridade radical. Neste sentido, este trabalho reflete como a ética levinasiana pode se manifestar não só na ludoterapia, mas também na prática clínica, por meio de uma pesquisa qualitativa com metodologia de estudo de caso. O grupo terapêutico aconteceu em 14 sessões de aproximadamente uma hora e era formado por três crianças de 5 a 7 anos. As sessões foram descritas de forma narrativa e a terapeuta escreveu, a partir delas, as suas Versões de Sentido. Ademais, foram realizadas anamneses, devolutivas, entrevistas com outros profissionais da saúde e visitas escolares. As sessões foram analisadas a partir da descrição e compreensão dos sentidos. Verificou-se que o processo grupal pareceu caminhar para uma maior abertura e proximidade entre os participantes do grupo e que a terapeuta precisou ir em direção à criança, isto é, demonstrar abertura à sua diferença. Concluiu-se que, ao entrar na brincadeira junto à criança, o psicoterapeuta não pôde apreender o mundo infantil, mas apenas cumprir com o seu dever ético e inferir que o encontro com as crianças em terapia significa descobrir a diferença pela via traumática. Ressaltou-se, além disso, a dificuldade em teorizar sobre a criança ou a infância, visto que ambas só têm sentido enquanto for fomentado o respeito à alteridade.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN La Terapia de Juego humanista de Axline se basa en la suposición de que jugar es la forma natural del niño de expresarse. Sin embargo, este enfoque parece presentar lagunas éticas con respecto a la relación del niño con los demás. Estas lagunas se discutieron a partir de los pensamientos de Emmanuel Lévinas, un filósofo que escribió sobre la ética de la alteridad radical. En este sentido, se discutió cómo la ética de Lévinas puede verse en la terapia de juegos, incluida la práctica clínica. La investigación fue cualitativa con una metodología de estudio de caso. El grupo se realizó en 14 reuniones terapéuticas de una hora de duración y estuvo formado por tres niños de 5 a 7 años. Las reuniones se describieron en forma narrativa y la terapeuta escribió, a partir de ellas, sus Versiones de Significado. Además, se realizó anamnesis, devolutivos, entrevistas con otros profesionales de la salud y visitas escolares. Las sesiones se analizaron a partir de la descripción y comprensión de los sentidos. Fue posible verificar que el proceso del grupo se dirigió hacia una mayor apertura y proximidad entre los participantes del grupo, y que la terapeuta tuvo que dirigirse hacia los niños,es decir, demostrar apertura a su diferencia. Se concluyó que, al entrar en el juego con el niño, el psicoterapeuta no puede apoderarse del mundo de los niños, sino cumplir el deber ético; y reunirse con los niños en terapia era encontrar la diferencia a través de una forma traumática. Además, se destacó la dificultad para teorizar sobre el niño o la infancia, ya que ambos solo tienen sentido si se fomenta el respeto por la alteridad.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Axline's humanistic-oriented Play Therapy assumes that play is a child's natural way of expressing herself. However, this approach seems to present some ethical gaps when thought concerning the relationship with others. Such gaps were discussed based on Emmanuel Lévinas' thoughts, a philosopher who wrote about radical otherness ethics. In this sense, it was necessary to reflect on how Levinasian ethics can be manifested in Play Therapy, including clinical practice. The research was qualitative, with a case study methodology. The therapeutic group took place in 14 sessions and consisted of three children, aged 5 to 7, with a one-hour meeting. The sessions were described narratively, and the Sense's Version of the therapist was written. Anamnesis, feedback, interviews with other health professionals and school visits were also conducted. The sessions were analyzed based on the description and understanding of meanings. It was found that the group process seemed to move towards greater openness and proximity among the participants and that the therapist needed to move towards the children, opening up to their differences. It was concluded that, when entering the play with the child, the psychotherapist cannot apprehend the child's world but only fulfill her ethical duty and meeting herself with the children in therapy was facing the difference through a traumatic via. It is noteworthy that it is difficult to theorize about childhood, and the theory will only make sense while promoting respect to otherness.
  • EMOTIONS EXPERIENCED BY APPRENTICE PSYCHOTHERAPISTS AT SCHOOL-CLINICS: A PSYCHOANALYTIC READING Article

    Gomes, Andréa Kioko Sonoda; Reis, Maria Elizabeth Barreto Tavares dos

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Os atendimentos clínicos realizados nos serviços-escolas são permeados por uma série de experiências emocionais vivenciadas pela díade psicoterapeuta-aprendiz/paciente. Diante das diversas nuances da clínica psicanalítica, o psicoterapeuta-aprendiz vivencia experiências que refletem em sua subjetividade. Este estudo teve como objetivo investigar as vivências emocionais dos estudantes de graduação em psicologia durante os estágios em clínica psicanalítica e analisar as emoções percebidas em si mesmos pelos psicoterapeutas-aprendizes nos atendimentos em psicoterapia psicanalítica. Trata-se de um estudo clínico-qualitativo, utilizando-se o referencial teórico psicanalítico. Participaram 27 estudantes de psicologia, que realizavam atendimentos nos serviços-escolas de quatro Instituições de Ensino Superior. A coleta de dados foi realizada através de entrevistas semidirigidas, as quais foram submetidas à análise de conteúdo. Nos resultados observou-se a presença das vivências de ansiedade, medo, insegurança e nervosismo, presentes no processo psicoterapêutico. A identificação com as vivências emocionais dos pacientes e as dúvidas referentes à percepção das próprias emoções, foram importantes aspectos encontrados neste estudo. Tais resultados podem contribuir para a reflexão sobre a vivência desta experiência para o psicoterapeuta-aprendiz, a fim de melhor prepará-lo para os desafios da prática clínica psicanalítica.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Los atendimientos clínicos realizados en las escuelas clínicas están impregnados por una serie de experiencias emocionales vivenciadas por la díada psicoterapeuta-aprendiz / paciente. Ante los diversos matices de la clínica psicoanalítica, el psicoterapeuta-aprendiz vivencia experiencias que reflejan en su subjetividad. Este estudio tuvo como objetivo investigar las vivencias emocionales de los estudiantes de graduación en psicología durante las etapas en clínica psicoanalítica y analizar las emociones percibidas en sí mismos por los psicoterapeutas-aprendices en las atenciones en psicoterapia psicoanalítica. Se trata de un estudio clínico-cualitativo, utilizando el referencial teórico psicoanalítico. Participaron veintisiete estudiantes de psicología, que realizaban atendimientos en las escuelas clínicas de cuatro Instituciones de Enseñanza Superior. La recolección de datos fue realizada a través de entrevistas semidirigidas las cuales fueron sometidas a análisis de contenido. En los resultados se observó la presencia de las vivencias de ansiedad, miedo, inseguridad y nerviosismo, presentes en el proceso psicoterapéutico. La identificación con las vivencias emocionales de los pacientes y las dudas referentes a la percepción de las propias emociones, fueron importantes aspectos encontrados en este estudio. Tales resultados pueden contribuir a la reflexión sobre la vivencia de esta experiencia para el psicoterapeuta-aprendiz, a fin de prepararlo mejor para los desafíos de la práctica clínica psicoanalítica.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The psychotherapeutic clinic services in the school-clinics are permeated by a series of emotional experiences lived by the apprentice psychotherapist/patient dyad. In the light of the various nuances of the psychoanalytic practice, the apprentice psychotherapist goes through experiences that reflect on his subjectivity. This study aimed to investigate the emotional experiences of undergraduate psychology students during their stages in school-clinics and to analyze the emotions perceived in themselves in the attendance in psychoanalytic psychotherapy. This is a clinical-qualitative study using the psychoanalytic theoretical framework. Twenty-seven psychology students participated in this study who attended the school-clinics of four Higher Education Institutions. Data collection was carried out through semi-structured interviews, which were submitted to content analysis. The results showed the presence of anxiety, fear, insecurity and nervousness feelings in the psychotherapeutic process. Identification with the emotional experiences of patients and doubts regarding the perception of their own emotions were essential aspects found in this study. Such results may contribute to the reflection on the experience of the apprentice psychotherapist to better prepare him for the challenges of psychoanalytic clinical practice.
  • THE CLINICAL PSYCHOLOGY AS A SPACE OF REVELATION OF SOCIAL INIQUITIES Article

    Vieira, Érico Douglas; Romagnoli, Roberta Carvalho

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. Este estudo pretende colocar a clínica psicológica como um espaço de desvelamento das desigualdades sociais a partir da escuta de sujeitos excluídos através de plantões psicológicos. Percebe-se uma lacuna na literatura especializada em psicologia clínica que, geralmente, não vincula processos clínicos e processos psicossociais, mantendo um discurso hegemônico que pouco articula o psicológico, o social e o político. A Teoria Fundamentada nos dados, metodologia de natureza qualitativa, foi adotada nesse estudo. Através da análise qualitativa de diários de campos produzidos a partir de atendimentos do tipo plantão psicológico, foram geradas categorias que apontam para a fragilidade dos laços familiares e comunitários, os sofrimentos de ser tratado como inferior e a necessidade de ampliações de práticas clínicas com pessoas excluídas. As precariedades materiais e simbólicas vividas pelos sujeitos excluídos são reproduzidas nas suas redes relacionais e comunitárias como violências, opressões e vínculos fragilizados. A inclusão no lugar da inadequação e da inferioridade excluem os sujeitos da possibilidade de se perceberem como dignos e capazes de contribuir com a sociedade, gerando um apagamento de si mesmo. Houve a necessidade de uma prática clínica ampliada que levasse em consideração as vivências específicas de pessoas excluídas e que pudesse produzir novos encontros e novos afetos como contraponto às desqualificações cotidianamente recebidas. Na escuta de sujeitos de classes populares a equipe buscou sustentar a complexidade presente nos sofrimentos, focalizando não só suas questões subjetivas, mas também a produção social e histórica de suas vulnerabilidades.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN. Este estudio pretende incluir la clínica psicológica como un espacio para desvelar las desigualdades sociales a través de la escucha de sujetos excluidos con planton psicológico. Se percibe una ausencia en la literatura especializada en psicología clínica que, en general, no vincula procesos clínicos y procesos psicosociales, manteniendo un discurso hegemónico que poco articula problemas psicológicos, sociales y políticos. En este estudio se adoptó la Teoría Fundamentada, una metodologia cualitativa. Através del análisis cualitativo de los registros producidos com el material do planton psicológico, se generaron categorias que apuntan a la fragilidad de los lazos familiares y comunitarios, los sufrimientos de ser tratados como inferiores y la necesidad de ampliar las práticas clínicas con personas excluidas. La precariedad material y simbólica vivida por los sujetos excluidos se reproduce en sus redes relacionales y comunitarias como violencia, opresión y vínculos debilitados. La inclusión en lugar de inadecuación e inferioridad excluye a los sujetos de la posibilidad de percibirse a si mismos como dignos y capaces de contribuir a la sociedad, generando un debilitamiento de si mismos. Se notó la necesidad de una prática clínica ampliada que consideran las vivencias específicas de las personas excluidas y que puede producir nuevos encuentros y nuevos afectos como contrapunto a las descalificaciones diarias recibidas. En la escucha de sujetos de clases populares el equipo buscó sostener la complejidad presente en los sufrimientos, enfocando no sólo sus cuestiones subjetivas, sino también la producción social e histórica de sus vulnerabilidades.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study intends to place the psychological clinic as a space for unveiling social inequalities by listening to excluded subjects through the psychological on-call sessions. There is a gap in the specialized literature in clinical psychology that, generally, does not link clinical processes and psychosocial processes, maintaining a hegemonic discourse that barely articulates the psychological, social and political issues. The Grounded Theory, as a qualitative-interpretative methodology, was adopted in this study. The qualitative analysis of field diaries produced based on the psychological on-call sessions generated categories that point to the fragility of family and community bonds, the sufferings of being treated as inferior, and the need to expand clinical practices with excluded people. The material and symbolic precariousness experienced by excluded subjects are reproduced in their relational and community networks as violence, oppression and weakened bonds. Inclusion in place of inadequacy and inferiority excludes people from the possibility of perceiving themselves as worthy and capable of contributing to society, generating an erasure of themselves. There was a need for an expanded clinical practice that considered the specific experiences of excluded subjects, which could produce new encounters and affections as a counterpoint to the disqualifications received daily. In listening to popular classes people, the research team sought to sustain the complexity present in sufferings, focusing not only on their subjective issues but also on the social and historical production of their vulnerabilities.
  • DRUGS AS A SOCIAL CONTROL DEVICE: AN ANALYSIS OF THE SOCIAL REPRESENTATIONS OF ALCOHOL, MARIJUANA AND CRACK IN THE BRAZILIAN PRESS Article

    Acioli Neto, Manoel de Lima; Santos, Maria de Fátima Sousa; Sobral, Mariana Oliveira; Pessoa, Mariana Carvalho

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. As drogas se consolidam como um dos arquétipos culturais predominantes no cotidiano das sociedades urbanas, sendo sua presença ubíqua em praticamente todas as culturas. Os registros históricos apresentam ampla variabilidade de substâncias que em dado momento eram classificadas como o perigo social da época e que em outro se tornavam banalizadas ou tipificadas como inofensivas. Assim, esse estudo teve como objetivo analisar como dispositivo droga que se consolida em diferentes períodos históricos. Para isso, foram coletadas 4.227 matérias dos jornais Folha da Manhã, Folha da Noite e Folha de São Paulo, que abordassem questões relativas ao álcool (década de 1920), maconha (décadas de 1930 a 1960) e crack (década de 1980 a 2005) e realizada Análise Temática de Conteúdo. Os resultados permitem afirmar que a característica central que define todas as substâncias analisadas nos distintos momentos históricos é o risco social que ela apresenta. A droga se constitui como um risco aos usuários ao mesmo tempo que os institui enquanto uma figura de ameaça social. Ao se referenciar uma substância como uma droga, são ativados sentidos que remetem a um quadro de decadência e criminalidade.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN. Las drogas se consolidan como uno de los arquetipos culturales predominantes en la vida cotidiana de las sociedades urbanas, y su presencia ubicua en prácticamente todas las culturas. Los registros históricos muestran una amplia variabilidad de sustancias que en un momento se clasificaron como el peligro social de la época y en otro momento se trivializaron o tipificaron como inofensivas. Así que este estudio tuvo como objetivo analizar cómo diferentes sustancias psicoactivas se encuentran en la prensa como un riesgo social en diferentes momentos. Para ello, se recogieron 4.227 artículos del periódico Folha da Manhã, Folha da Noite y Folha de São Paulo, que abordasen temas relacionados con el alcohol (1920), marihuana (1930 a 1960) y el crack (1980 a 2005) y se realizó un Análisis Temático de Contenido. Los resultados muestran que la característica definitoria de todas las drogas examinadas en los diferentes momentos históricos es el riesgo social que presenta. La droga se constituye como un riesgo para los usuarios mientras los establece como una figura de amenaza social. Al hacer referencia a una sustancia como droga, se activan sentidos que conducen a un marco de decadencia y criminalidad.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Drugs are one of the predominant cultural archetypes in the daily life of urban societies, and their ubiquitous presence in almost all cultures. Historical records show a wide variability of substances that at one point were classified as the social danger of the time and at another time trivialized or typified as harmless. Thus, this study aimed to analyze how different psychoactive substances are constituted in the press as a social risk at different times. For this, we collected 4,227 articles of newspapers Folha da Manhã, Folha da Noite and Folha de São Paulo, that addressed issues related to alcohol (1920), marijuana (1930s to 1960) and crack (1980s to 2005) and performed a Thematic Content Analysis. The results indicate that the central defining characteristic of all drugs examined in the different historical moments is the social risk it has. The drug is constituted as a risk to users while establishing them as a figure of social threat. When referring a substance as a drug, senses are activated that denote to a situation of decadence and crime.
  • TRAINING OF EDUCATIONAL SOCIAL SKILLS IN MOTHERS OF PREADOLESCENTS WITH HEARING IMPAIRMENT Article

    Ribas, Mariani da Costa; Abramides, Dagma Venturini Marques

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. Desenvolveu-se um Programa de Treinamento de Habilidades Sociais Educativas com mães de pré-adolescentes com deficiência auditiva. Duas mães constituíram o Grupo Experimental (GE) e duas, o Controle (GC). Buscou-se avaliar os efeitos do Programa no repertório de comportamentos das mães e dos filhos por meio do Roteiro de Entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P) e o do Child Behavior Checklist (CBCL). Foi utilizado o método Jacobson Truax para análise dos dados do RE-HSE-P, obtendo mudanças confiáveis em relação ao incremento das habilidades sociais educativas positivas e das habilidades sociais infantis para o GE. Os dados do CBCL indicaram problemas de comportamento internalizantes no GE e em um participante do GC e problemas de comportamento externalizantes em um participante do GC na pré e na pós-intervenção e na avaliação follow up (para o GE). Acredita-se que o desenvolvimento de Programas nestes moldes pode se constituir em um importante aliado da fonoterapia.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN. Se desarrolló un Programa de Entrenamiento de Habilidades Sociales Educativas con madres de preadolescentes con deficiencia auditiva. Dos madres constituyeron el Grupo Experimental (GE) y dos el Grupo Control (GC). Se buscó evaluar los efectos del Programa en el repertorio de comportamientos de las madres y de los hijos por medio de la Guía de Entrevista de Habilidades Sociales Educativas Parentales (GE-HSE-P) y de la Child Behavior Checklist (CBCL). Se utilizó el método Jacobson Truax para análisis de los datos del GE-HSE-P, obteniéndose cambios confiables en relación al incremento de las habilidades sociales educativas positivas y de las habilidades sociales infantiles para el GE. Los datos del CBCL indicaron problemas de comportamiento internalizantes en el GE y en un participante del GC y problemas de comportamiento externalizantes en un participante del GC en la pre y en la postintervención y en la evaluación follow up (para el GE). Se cree que el desarrollo de estos modelos de Programas pueda constituirse en un importante aliado de la fonoterapia.

    Abstract in English:

    ABSTRACT. A Parental Social Skills Program was conducted with mothers of preadolescents with hearing impairment. Two mothers were included in the Experimental Group (EG) and two in the Control Group (CG). The study evaluated the effects of the Program on the repertoire of behaviors of mothers and children using the Interview Script for Parental Social Skills (IS-PSS) and the Child Behavior Checklist (CBCL). The Jacobson Truax method was applied to analyze data of the RE-HSE-P, achieving reliable changes concerning the increment of positive educational social skills and child social skills for the EG. Data of the CBCL indicated internalizing behavior disorders in the EG and in one participant of CG, and externalizing behavior disorders in one participant of the CG before and after intervention and on the follow-up evaluation (for the EG). It is believed that the development of programs like this may constitute an important aid in auditory rehabilitation.
  • PSYCHOANALYSIS AND POLITICS: CONTEMPORARY HOSTILITY TO THE NEW Article

    Barboza, Edcarla Melissa de Oliveira; Andrade, Cleyton Sidney de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. O presente artigo é resultado de uma pesquisa teórica em psicanálise ainda em andamento, que se dedica a investigar possíveis dispositivos no interior da racionalidade contemporânea que operam de forma hostil a processos passíveis de inscrever uma novidade radical. A história mostra que algumas insurreições e formas de resistência popular, que pareciam demonstrar a potência de produzir uma novidade, resultaram, no entanto, num retrocesso ou numa outra forma de alienação, com semblante de novidade, explicitando a presença de um impasse em torno da concepção do novo. Diante disso, esta pesquisa lança mão do conceito lacaniano de ato analítico e da noção de acontecimento em Alain Badiou, a fim de identificar indicadores passíveis de instituir uma novidade com potência política de transformação radical. Tanto a clínica quanto a política evidenciam que a produção de uma novidade exige uma ruptura abrupta e contingente, fora de qualquer ordem estabelecida pelo saber. O novo advém em desarticulação com o campo dos saberes existentes, compreendendo, pois, uma invenção singular, que não encontra lugar no horizonte previsível e calculável, do qual se nutre a razão neoliberal.

    Abstract in Spanish:

    Resumen: El presente artículo es el resultado de una investigación teórica en psicoanálisis aún en marcha, que se dedica a investigar posibles dispositivos en el interior de la racionalidad contemporánea que operan de forma hostil a procesos pasibles de inscribir una novedad radical. La historia muestra que algunas insurrecciones y formas de resistencia popular, que parecían demostrar la potencia de producir una novedad, sin embargo, resultaron en un retroceso o en otra forma de alienación, con semblante de novedad, explicitando la presencia de un impasse en torno a la situación concepción de lo nuevo. En este sentido, esta investigación se desprende del concepto lacaniano de acto analítico y de la noción de Acontecimiento en Alain Badiou, a fin de identificar indicadores pasibles de instituir una novedad con potencia política de transformación radical. Tanto la clínica como la política evidencian que la producción de una novedad exige una ruptura abrupta y contingente, fuera de cualquier orden establecida por el saber. El nuevo viene en desarticulación con el campo de los saberes existentes, comprendiendo, pues, una invención singular, que no encuentra lugar en el horizonte previsible y calculable, del cual se nutre la razón neoliberal.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: The present article is the result of a theoretical research in psychoanalysis still ongoing dedicated to investigate possible devices within the contemporary rationality operating in a hostile way to processes capable of inscribing a radical new. History shows that some insurrections and forms of popular resistance, which seemed to demonstrate the power to produce a new, resulted in a retrogression or another form of alienation, with a semblance of new, making explicit the presence of an impasse around the conception of the new. Therefore, the research makes use of the Lacanian concept of analytical act and the notion of Event in Alain Badiou, in order to identify indicators capable of instituting a new with political power for radical transformation. Both clinic and politics show that the production of a novelty requires a sudden and contingent break, outside any order established by knowledge. The new comes in disarticulation with the field of existing knowledge, thus comprising a unique invention, which finds no place in the predictable and calculable horizon, which nurtures neoliberal reason.
  • TEACHING IN DISTANCE EDUCATION: A CRITICAL ANALYSIS OF PROFESSIONAL PRACTICE Article

    Sardi, Rafaela Garcia; Carvalho, Paulo Roberto de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. O estudo ora proposto tem por objetivo compreender as transformações provocadas pelo advento da Educação a Distância (EaD) no contexto educacional brasileiro, particularmente nas práticas da docência. Para isso, o referencial histórico-teórico descreve o surgimento da modalidade da EaD em cinco diferentes fases até a atualidade, bem como uma caracterização conceitual dessa prática educacional. Metodologicamente, optou-se pela pesquisa qualitativa, com a realização de entrevistas semiestruturadas com três sujeitos, professores que atuaram no ensino presencial e a distância. A análise dos dados foi realizada sobre os depoimentos do histórico profissional dos docentes, comparando as práticas do ensino presencial e o não presencial, e evidenciando as problemáticas, os limites e as perspectivas da EaD. Como conclusão parcial, foi assinalado o risco de uma formação superior na modalidade da EaD perder características fundamentais dessa etapa educacional: acompanhamento rigoroso e sistemático do estudante, diversidade de perspectivas no conteúdo ministrado, pensamento crítico e dialogado sobre as condições da vida em sociedade.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN. El estudio propuesto tiene como objetivo comprender las transformaciones provocadas por el advenimiento de la educación a distancia (EAD) en el contexto educacional brasileño, particularmente en las prácticas pedagógicas. Para ello, la referencia histórica-teórica describe la aparición del modo de aprendizaje en cinco diferentes etapas hasta la actualidad, así como una caracterización conceptual de esta práctica educativa. Metodológicamente, la investigación cualitativa con entrevistas semiestructuradas con tres sujetos, profesores que trabajaron en modo presencial y en la educación a distancia. Análisis de los datos fue realizado en la historia profesional de testimonios de docentes, comparando las prácticas de aula educación y falta de asistencia y destacar los problemas, los límites y las perspectivas de la EAD. Como conclusión parcial, señaló el riesgo de una educación más alta en el modo de aprendizaje pierden características fundamentales de esta etapa: estricto control y educación sistemática del estudiante, diversidad de perspectivas sobre el contenido, crítica pensado y hablado acerca de las condiciones de vida en la sociedad.

    Abstract in English:

    ABSTRACT. This study aimed to understand the transformations caused by the advent of Distance Education (EAD) in the Brazilian educational context, particularly in teaching practices. For this, the historical-theoretical reference describes the emergence of EAD learning mode in five different stages to the present, as well as a conceptual characterization of this educational practice. This was a qualitative research with semi-structured interviews with three subjects, teachers who worked in face-to-face and distance education. Data analysis was performed on the testimonies of the teachers’ professional history, comparing the practices of face-to-face and non-face-to-face teaching, and highlighting the problems, the limits and the perspectives of EAD. As a partial conclusion, we point to the risk of higher education in the distance learning modality losing fundamental characteristics of this educational stage: strict and systematic monitoring of the student, diversity of perspectives in the content taught, critical thinking and dialogue about the conditions of life in society.
  • SIGNIFICANT SOCIAL NETWORKS OF HIGH-RISK PREGNANCIES: A QUALITATIVE STUDY Article

    Maffei, Bruna; Menezes, Marina; Krenkel, Scheila; Crepaldi, Maria Aparecida

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. As redes sociais significativas constituem importantes recursos de enfrentamento diante de períodos de transição, em que são exigidas adaptações frente a situações difíceis, como no caso de uma gestação de alto risco. Este estudo objetivou compreender a dinâmica relacional das redes sociais significativas de gestantes de alto risco. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, da qual participaram 13 mulheres que estavam sendo acompanhadas em um ambulatório de pré-natal de alto risco, localizado na região Sul do Brasil. A coleta dos dados ocorreu por meio de um roteiro de entrevista semiestruturada e da construção de mapas de rede. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo proposta por Bardin e organizados com auxílio do software Atlas.ti 7.0. Os resultados mostraram que houve predomínio de redes grandes, com maior concentração de membros da família, em especial do companheiro e da mãe. Destaca-se o apoio emocional como principal função desempenhada pelos integrantes da rede, a centralidade do médico nos cuidados de alto risco e a importância do apoio prestado às gestantes, na prática de hábitos saudáveis e no autocuidado.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN. Las redes sociales significativas constituyen importantes recursos de afrontamiento ante períodos de transición, en los que se requieren adaptaciones frente a situaciones difíciles, como en el caso de una gestación de alto riesgo. El estudio objetivó comprender la dinámica relacional de las redes sociales significativas de gestantes de alto riesgo. Se trata de una investigación cualitativa, en la que participaron 13 mujeres que estaban siendo acompañadas en un Ambulatorio de Pre-natal de alto riesgo, localizado en la región Sur de Brasil. La recolección de los datos ocurrió por medio de un guión de entrevista semiestructurada y de la construcción de Mapas de Red. Los datos fueron sometidos al análisis de contenido propuesto por Bardin y organizados con ayuda del software Atlas.ti 7.0. Los resultados mostraron que hubo predominio de redes grandes, con mayor concentración de miembros de la familia, en especial del compañero y de la madre. Se destaca el apoyo emocional como principal función desempeñada por los integrantes de la red, la centralidad del médico en los cuidados de alto riesgo y la importancia del apoyo prestado a las gestantes, en la práctica de hábitos saludables y en el autocuidado.

    Abstract in English:

    ABSTRACT. Significant social networks are important resources to cope with periods of transition during which adaptations are required in the face of unknown situations, such as high-risk pregnancies. This study aimed to understand the relational dynamics of significant social networks of high-risk pregnant women. This is a qualitative study carried out with 13 women who were cared for in a high-risk prenatal outpatient clinic located in the southern region of Brazil. Data collection was done through a semi-structured interview and the construction of social network maps. Data were submitted to content analysis proposed by Bardin and organized using the Atlas.ti 7.0 software. Results showed that there was a predominance of large networks, with a higher concentration of family members, especially the partner and the mother of the pregnant woman. It is worth mentioning the emotional support of the members of the network, the centrality of the doctor in high-risk care, and the importance of the support given to pregnant women for them to practice healthy habits and self-care.
  • THE NARRATIVE MEMOIRS AND THE ART IN THE SCENE OF THE PSYCHOANALYTICAL RESEARCH OF SOCIAL PHENOMENA Article

    Guerra, Andréa Máris Campos; Moreira, Jacqueline de Oliveira; Silva, Ana Carolina Dias

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. No presente texto, deseja-se apresentar o proceder metodológico da pesquisa ‘Adolescências e leis’ (Fapemig, 2016-2018), afirmando o movimento que tenta alcançar uma topologia da horizontalidade ao considerar todos os saberes formais, informais, estéticos e pessoais envolvidos no processo. Nesse contexto, as narrativas memorialísticas erigem-se como estratégia de acesso à história dos sujeitos, jovens pobres moradores de territórios violentos. Essa estratégia considera a proposta da psicanálise, pois permite pensar a ficção através da qual toda história é contada. Após recolher as narrativas, o material registrado foi encaminhado para artistas convidados a transformar as histórias escutadas em obras artísticas e literárias. Em uma oficina devolutiva, envolvendo todos os atores (pesquisadores, coletivo de artistas e jovens), as obras foram entregues aos próprios narradores. Esse encontro possibilitou escutar os jovens das narrativas e capitanear pontos de real que retornaram pela via do traumático, da afirmação do desejo ou da repetição, indicando possíveis processos de ressignificação subjetiva e discursiva, bem como novos trajetos teóricos e metodológicos para o uso das narrativas memorialísticas.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN. En el presente texto, se desea presentar el proceder metodológico de la pesquisa ‘Adolescencias y leyes’ (Fapemig, 2016-2018), afirmando el movimiento que intenta alcanzar una topología de la horizontalidad al considerar todos los saberes formales, informales, estéticos y personales involucrados en el proceso. En ese contexto, las narrativas memorialísticas se erigen como estrategia de acceso a la historia de los sujetos, jóvenes pobres que viven en territorios violentos. Esa estrategia considera la propuesta del psicoanálisis, pues permite pensar la ficción a través de lacual toda historia es contada. Luego de recoger las narrativas, el material registrado fue enviado a artistas invitados a transformar las historias escuchadas en obras artísticas y literarias. En un taller de devolución, que involucró todos los actores (pesquisadores, colectivo de artistas y jóvenes), las obras fueron entregadas a sus propios narradores. Esse encuentro posibilitó escuchar los jóvenes de las narrativas y capitanear puntos de lo real que regresaron por la vía de lo traumático, de la afirmación del deseo o de la repetición, indicando posibles procesos de resignificación subjetiva y discursiva, bien como nuevos trayectos teóricos y metodológicos para el uso de las narrativas memorialísticas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT. This text aims to present the methodological approach used in the ‘Adolescent and laws’ research (Fapemig, 2016-2018), affirming the movement that attempts to achieve a horizontality topology when considering all the formal, informal, aesthetic and personal knowledge involved in the process. In this context, the narrative memoirs constitute a strategy for access subjects’ histories, poor young people living in violent territories. This strategy considers the psychoanalysis standpoint, allowing for considering the fiction through which the whole story is told. After collecting the narratives, the registered material was sent to artists invited to turn the listened histories into artistic and literary works. Then, during a devolutive workshop involving all actors (researchers, collective of artists and young people), the art pieces were handed to the narrators themselves. This encounter enabled listening to the young narrators and apprehending the real dimension that returned by way of the traumatic, the affirmation of the desire or repetition, indicating possible subjective and discursive resignification processes and new theoretical and methodological paths for the use of the narrative memoirs.
  • PERSUASION APPLICATIONS FOR HEALTH CAMPAIGN OPTIMIZATION: A REVIEW Article

    Santos, Isabella Leandra Silva; Pimentel, Carlos Eduardo; Alves, Thamires Pereira

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. Apesar da persuasão estar presente de forma natural na comunicação humana, o seu uso adequado parece estar ausente nas campanhas de conscientização na saúde, como é evidenciado pela disparidade entre a frequência de certas campanhas e a diminuição dos comportamentos associados a ela. Nesse sentido, o objetivo do estudo foi realizar uma revisão de literatura acerca dos tipos de persuasão empregados na saúde, sua eficácia, e contextos de aplicação mais adequados. Foram considerados trabalhos em português ou inglês, publicados nos últimos cinco anos nas plataformas BVS, PubMed e Scielo, sendo selecionado o total de 38 artigos que foram divididos por estratégia de persuasão ou o tipo de questão abordada (alimentação, doenças, drogas, exercício, vacinação e outros). Os resultados indicaram que no geral, as estratégias persuasivas obtiveram eficácia em alcançar seus objetivos, sendo o maior desafio a adequação na escolha das estratégias ao tipo de questão abordada pela campanha. Portanto, é concluído que pensar na forma de persuadir o público-alvo é um tema pertinente para otimizar as campanhas de saúde, devendo ser um aspecto considerado no futuro.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN. Aunque la persuasión está naturalmente presente en la comunicación humana, su uso adecuado parece estar ausente en las campañas de concientización de la salud, como lo demuestra la disparidad entre la frecuencia de ciertas campañas y la disminución de los comportamientos asociados con ella. En este sentido, el objetivo del estudio fue realizar una revisión de la literatura sobre los tipos de persuasión empleados en salud, su eficacia y los contextos de aplicación más adecuados. Se seleccionaron un total de 38 artículos que se dividieron por estrategia de persuasión o el tipo de pregunta abordada (alimentos, enfermedades, drogas, ejercicio, vacunación y otros). Los resultados indicaron que, en general, las estrategias persuasivas fueron efectivas para lograr sus objetivos, y el mayor desafío fue la adecuación de la elección de las estrategias al tipo de pregunta que aborda la campaña. Por lo tanto, se concluye que pensar en cómo persuadir a la audiencia objetivo es un tema relevante para optimizar las campañas de salud y se debe considerar en el futuro.

    Abstract in English:

    ABSTRACT. Although persuasion is naturally present in human communication, its proper use seems absent in healthcare awareness campaigns, as evidenced by the disparity between the frequency of specific campaigns and the decrease in behaviors associated with them. As such, this study aims to conduct a literature review about the types of persuasion used in healthcare, their efficacy, and the most suitable application contexts. Papers in Portuguese or English, published in the last five years on the BVS, PubMed and Scielo platforms, were considered. A total of 38 articles were selected that were divided by persuasion strategy or the type of issue addressed (eating habits, diseases, drugs, exercise, vaccination and others). The results indicated that, in general, the persuasive strategies were effective in achieving their objectives. The most significant challenge is the adequacy of the strategy's choice to be used according to the type of issue addressed by the campaign. Therefore, it is concluded that persuading the target audience is a relevant topic to optimize healthcare campaigns and should be considered in the future.
  • ADOPTIVE PROJECT'S CONSTRUCTION ON A TWO-WAY VIA Article

    Campanha-Araujo, Ivy Campista; Nascimento, Célia Regina Rangel

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. A constituição de uma família por meio da adoção legal não se dá de modo repentino, mas é fruto de uma delicada construção de projetos, sonhos e expectativas, que ocorrem tanto por parte dos postulantes à adoção, quanto da criança e/ou adolescente que aguarda por uma nova família. Buscou-se conhecer como ocorreu a construção do projeto adotivo, sob a perspectiva dos pais e dos filhos, para uma família composta por um casal e quatro irmãos que foram adotados juntos. A coleta de dados foi realizada por meio de entrevistas e observação com registro em diário de campo. Verificou-se que a principal motivação dos pais para adotar foi o desejo de constituir uma família e exercer a parentalidade. Constatou-se que houve abertura em relação ao perfil desejado e abertura para o encontro com a criança real. No que se refere às crianças, houve dificuldades para que expressassem como vivenciaram o projeto adotivo, o que sugere a necessidade de que haja mais ações voltadas para a preparação das crianças e adolescentes, em vias de serem adotados. Concluiu-se sobre a relevância da construção do projeto adotivo por todos os envolvidos e que é dado pouco espaço para que a criança apresente suas narrativas e faça suas elaborações sobre essa construção.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN. La constitución de una familia a través de la adopción legal no ocurre repentinamente, sino que es el resultado de una construcción delicada de proyectos, sueños y expectativas, que ocurren tanto por parte de los solicitantes a la adopción, como por el niño y/o adolescente que está esperando para una nueva familia. El objetivo era saber cómo sucedió la construcción del proyecto adoptivo, desde la perspectiva de padres e hijos, hasta una familia compuesta por una pareja y cuatro hermanos que fueron adoptados. La recolección de datos se realizó a través de entrevistas y observación con registro en el diario de campo. Fue verificado que la principal motivación de los adoptantes para adoptar era el deseo de formar una familia y ejercer la parentalidad. Se notó que había apertura con respecto al perfil deseado y la apertura para el encuentro con el niño real. Con respecto a los niños, hubo dificultades para expresar cómo experimentaron el proyecto de adopción, lo que sugiere la necesidad de más acciones dirigidas a la preparación de niños y adolescentes en proceso de adopción. Se concluyó sobre la relevancia de la construcción del proyecto de adopción por parte de todos los involucrados y que se ofrece poco espacio para que el niño presente sus narrativas y elaboraciones sobre esta construcción.

    Abstract in English:

    ABSTRACT. The constitution of a family through legal adoption does not happen suddenly. Still, it results from a delicate construction of projects, dreams and expectations, which occur both with the adopters and the child and/or adolescent who waits for a new family. This study aimed to know how the adoptive project's construction arose from parents and children's perspectives for a family composed of a couple and four siblings who were adopted together. Data collection was conducted through interviews and observation with registered in a field diary. It was found that the primary motivation of parents to adopt was the desire to constitute a family and exercise parenthood. It was verified that there was openness concerning the desired profile and the encounter with the real child. Regarding children, there were difficulties for them to express how they experienced the adoptive project, which suggests the need for more actions aimed at preparing children and adolescents in the process of being adopted. In conclusion, it is highlighted the significance of the adoptive project's construction by all involved and that a little space is provided for the child to present his narratives and elaborations on this construction.
  • THE MODIFICATION OF KNOWLEDGE AND ITS IMPLICATIONS FOR THE TRANSFERENCE Article

    Marcos, Cristina Moreira; Parreiras, Laila Sampaio

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. Este artigo é um recorte da pesquisa de mestrado do Programa de Pós-graduação stricto sensu em Psicologia, pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, financiada pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais - Fapemig. Sua proposta é a de investigar as implicações do discurso contemporâneo no estabelecimento da transferência na análise hoje. Dentre suas formulações, Lacan (1964-2008) teoriza o fenômeno transferencial a partir da dimensão epistemológica, quando postula a função do ‘sujeito suposto saber’ como o seu pivô. Todavia, a incidência do discurso do mestre contemporâneo modifica a relação que o sujeito estabelece com o campo do saber. Quais as consequências clínicas dessa nova relação? Quais usos o sujeito faz do analista hoje? Buscaremos verificar a existência de novas formas de transferência, que não se instauram unicamente pela via da suposição de saber. Veremos, assim, que há diferentes usos para o analista, podendo a transferência ser estabelecida pela via do saber, mas também pela sua dimensão pulsional.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN. Este artículo es un recorte de la investigación de maestría del Programa de Postgrado Stricto Sensu en Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Minas Gerais, financiada por la Fundación de Amparo a la Investigación del Estado de Minas Gerais - FAPEMIG. Su propuesta es la de investigar las implicaciones del discurso contemporáneo en el establecimiento de la transferencia en el análisis hoy. Entre sus formulaciones, Lacan (1964-2008) teoriza el fenómeno transferencial a partir de la dimensión epistemológica, cuando postula la función del ‘sujeto supuesto saber’ como su pivote. Sin embargo, la incidencia del discurso del maestro contemporáneo modifica la relación que el sujeto establece con el campo del saber. ¿Cuáles son las consecuencias clínicas de esta nueva relación? ¿Qué usos el sujeto hace del analista hoy? Buscaremos verificar la existencia de nuevas formas de transferencia, que no se instaura únicamente por la vía de la suposición de saber. Veremos, así, que hay diferentes usos para el analista, pudiendo la transferencia ser establecida por la vía del saber, pero también por su dimensión pulsional.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article is an excerpt from the research for a Master's degree in the Stricto Sensu Graduate Program in Psychology at the Pontifical Catholic University of Minas Gerais, supported by the Foundation for the Support to the Researches in Minas Gerais (Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais - [FAPEMIG]). It aimed to investigate the implications of contemporary discourse in establishing transference in analysis today. Among his formulations, Lacan (1964-2008) theorizes the transferential phenomenon from the epistemological dimension when he postulates the function of the ‘subject supposed to know’ as its pivot. However, the incidence of the contemporary master's discourse modifies the relation that the subject establishes with the knowledge field. What are the clinical consequences of this new relationship? What uses does the subject make of the analyst today? We will seek to verify the existence of new forms of transference, which are not established solely by the knowledge assumption. Thus, we will see that there are different uses for the analyst, and the transference can be set through knowledge via, but also through its drive dimension.
  • TEMPOROMANDIBULAR DISORDERS AND PSYCHOLOGICAL FACTORS: A LITERATURE REVIEW Article

    Marin, Ramon; Rolim, Gustavo Sattolo; Granner, Karen Mendes; Moraes, Antonio Bento Alves de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. As disfunções temporomandibulares (DTM) são condições biológicas que envolvem sinais e sintomas como dores crônicas na articulação temporomandibular e nos músculos da mastigação. O presente estudo tem como objetivo identificar quais e como conceitos psicológicos são descritos em artigos de intervenções odontológicas relacionadas à DTM, em artigos de revisão sistemática. Para isto foram utilizadas três bases de dados na busca e seleção: PubMed, Scopus e Web of Science. Aplicou-se em todas estas bases de dados a mesma formulação de termos-chave. Foram selecionados os artigos de revisões, publicados entre 2000 e 2017, escritos em inglês. Dos 4.092 artigos encontrados, sete foram selecionados descrevendo intervenções psicológicas envolvidas com o tratamento da DTM. Todos os artigos selecionados foram analisados com base em seus objetivos e discussões, considerando as características de apresentação e compreensão das variáveis psicológicas relacionadas à disfunção temporomandibular e às intervenções utilizadas. Para tanto, foram realizadas análises qualitativas e quantitativas. Pode-se concluir que a compreensão e a definição das variáveis psicológicas relacionadas à DTM não são evidentes, o que dificulta a produção de resultados claros sobre a eficácia dos diagnósticos e intervenções para DTM.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN. Las disfunciones temporomandibulares (DTM) son condiciones biológicas que involucra signos y síntomas como dolores crónicos en la articulación temporomandibular y en los músculos de la masticación. El presente estudio tiene como objetivo identificar cuáles y cómo los conceptos psicológicos se describen en artículos de intervenciones odontológicas relacionadas con DTM, en artículos de revisión sistemática. Para ello se utilizaron tres bases de datos en la búsqueda y selección: PubMed, Scopus y Web ofScience. Se aplicó en todas estas bases de datos la misma formulación de términos clave. Se seleccionaron los artículos de revisiones, publicados entre 2000 y 2017, escritos en inglés. De los 4.092 artículos encontrados, siete (07) fueron seleccionados describiendo intervenciones psicológicas involucradas con el tratamiento de la DTM. Todos los artículos seleccionados fueron analizados en base a sus objetivos y discusiones, considerando las características de presentación y comprensión de las variables psicológicas relacionadas a la disfunción temporomandibular ya las intervenciones utilizadas. Para ello, se realizaron análisis cualitativos y cuantitativos. Se puede concluir que la comprensión y la definición de las variables psicológicas relacionadas con la DTM no son evidentes, lo que dificulta la producción de resultados claros sobre la eficacia de los diagnósticos e intervenciones para DTM.

    Abstract in English:

    ABSTRACT. Temporomandibular disorders (TMD) are biological conditions that involve signs and symptoms, such as chronic pain in the temporomandibular joint and mastication muscles. This study aimed to identify which and how psychological concepts are described in articles on dental interventions related to TMD, in systematic review articles. For this, three databases were used in the search and selection: PubMed, Scopus and Web of Science. The same set of key words was applied to all these databases. Review articles published between 2000 and 2017, written in English, were selected. Of the 4,092 articles found, seven were selected describing psychological interventions related to TMD. All selected articles were analyzed based on their objectives and discussions, considering the presentation and understanding of psychological variables related to temporomandibular disorder and the interventions used. Qualitative and quantitative analyses were carried out. It can be concluded that the understanding and definition of psychological variables related to TMD are not evident, which makes it difficult to produce clear results on the effectiveness of diagnoses and interventions for TMD.
  • NECROPOLITICS AND NON-MOURNING LIVES: THE ENEMY’S MEDIA (RE)PRODUCTION Article

    Silva, Maria da Conceição Gomes da; Lima, Stephanie Caroline Ferreira de; Lima, Aluísio Ferreira de; Barros, João Paulo Pereira

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO. Este artigo visa discutir a produção da personagem ‘envolvido’ pela narrativa midiática e seus efeitos na legitimação da necropolítica brasileira. Para tanto, faz uso das contribuições teóricas de Cecília Coimbra, Achille Mbembe e Judith Butler para analisar as repercussões das fake News nas redes sociais direcionadas ao jovem Marcos Vinícius da Silva, morto na favela da Maré, no Rio de Janeiro, quando ia para a escola. A maneira como esse assassinato foi tratado nas redes sociais oferece elementos para a compreensão da produção e ratificação da personagem ‘envolvido’ na justificação de mortes de pessoas que participaram (ou não) de situações ilícitas, colocando-os como sujeitos matáveis na atual política de gestão da morte. As considerações finais do trabalho assinalam a urgência de uma postura crítica por parte da mídia e um engajamento teórico-prático que desnaturalize a necropolítica e as relações de poder cada vez mais recrudescidas pela atual conjuntura política no Brasil.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN. Este artículo analiza la producción del personaje ‘involucrado’ en la narrativa de los medios y sus efectos sobre la legitimación de la necropolítica brasileña. Para ello, utilizo las contribuciones teóricas de Cecilia Coimbra, Achille Mbembe y Judith Butler para analizar las repercusiones de las noticias falsas en las redes sociales dirigidas al joven Marcos Vinícius da Silva, quien murió en la favela Maré en Río de Janeiro mientras se dirigía a la escuela. La forma en que se trató este asesinato en las redes sociales, ofrece elementos para comprender la producción y la ratificación del personaje ‘involucrado’ en la justificación de la muerte de personas que participaron (o no) en situaciones ilícitas, ubicándolas como sujetos matables en la política actual de manejo de la muerte. Las consideraciones finales del trabajo apuntan a la urgencia de una actitud crítica por parte de los medios y un compromiso teórico-práctico que desnaturalice las relaciones cada vez más necropolíticas y de poder en Brasil.

    Abstract in English:

    ABSTRACT. This article discusses the production of the character ‘involved’ by the media narrative and its effects on the legitimation of the Brazilian necropolitics. To this end, we used the theoretical contributions by Cecília Coimbra, Achille Mbembe and Judith Butler to analyze the repercussions of fake news on social media directed against the young boy Marcos Vinícius da Silva, who was killed in the favela of Maré in Rio de Janeiro while on his way to school. The way this murder was addressed on social networks offers elements for understanding the production and ratification of the character ‘involved’ in justifying the deaths of people who participated or not in illicit situations, placing them as killable subjects in the current death management policy. The final considerations of the work point to the urgency of a critical approach by the media and a theoretical-practical engagement that denaturalizes necropolitics and the power relations increasingly intensified by the current political situation in Brazil.
  • THE DANGER OF OVER-RATIONALIZATION IN CLINICAL PRAXIS: A PHENOMENOLOGICAL-HERMENEUTIC VIEW Debate

    Clini, Maíra Mendes
  • AGELESS: AN EMERGENT EXPERIENCE OF (ANTI)AGING Debate

    Rozendo, Adriano da Silva
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