• Editorial

    Bittencourt, Agueda
  • Entre imagens e textos Dossiê: Entre Imagens e Textos

  • Apresentação Dossiê: Entre Imagens e Textos

    Almeida, Milton José de
  • Quatro vértices e o vento sobre fundo branco Dossiê: Entre Imagens e Textos

    Pimenta, Alan Victor
  • A faca, a trança, a solidão: uma herança Dossiê: Entre Imagens e Textos

    Ortiz, Claudia
  • O Sachs da foto Dossiê: Entre Imagens e Textos

    Vieira, Evaldo
  • Só um pouco de silêncio Dossiê: Entre Imagens e Textos

    Passos, Fernando
  • Olho mágico Dossiê: Entre Imagens e Textos

    Tacca, Fernando de
  • Mulheres que foram reis Dossiê: Entre Imagens e Textos

    Fiorillo, Marilia Pacheco
  • A gaveta da memória Dossiê: Entre Imagens e Textos

    Franchetti, Paulo
  • Janet Frame Dossiê: Entre Imagens e Textos

    Cenni, Roberto
  • Escritos sobre a pintura Dossiê: Entre Imagens e Textos

    Wei, Wang
  • Formación docente y trabajo metodológico en la universidad: resultados de una experiencia de desarrollo profesional centrada en la reflexión, el apoyo mutuo y la supervisión

    Fernández Aquino, Orlando; Puentes, Roberto Valdés; González Carmenate, Maricela

    Abstract in Spanish:

    El artículo contiene los principales resultados de una experiencia de desarrollo profesional de profesores, en el contexto de la universidad cubana. Fue seleccionada, como unidad de análisis, la Licenciatura en Estudios Socioculturales (Sancti Spíritus), durante el curso escolar 2005-2006. Se accionó sobre 180 profesores y 1.072 estudiantes, dispuestos en 9 sedes y cuatro modelos pedagógicos. Se transformó el Plan Metodológico de la carrera en programa de formación en servicio, fundamentado en un modelo que focaliza la reflexión, el apoyo mutuo y la supervisión, al mismo tiempo que pone en práctica estrategias formativas como el apoyo profesional mutuo (coaching) y la supervisión clínica. Los resultados cualitativos se cotejan con los criterios de especialistas en formación de profesores. La experiencia revela, las posibilidades del trabajo didáctico para la institucionalización de la formación docente, en situaciones de extrema complejidad de las IES, como es el caso de la nueva universidad cubana.

    Abstract in English:

    The text exposes the results of an experience of teacher professional development in the context of the expansion of higher education in Cuba. The unit for analysis is the teaching degree in Sociocultural Studies in the province of Sancti Spiritus, during the school year of 2005-2006. The program involves almost 200 teachers and more than 1.000 students, from 9 university seats and 4 pedagogical models. For this, the Methodological Plan of the career is turned into a program of in-service education, based on a model that focuses on reflection, mutual support and supervision, at the same time that it carries out training strategies like the mutual professional support (coaching) and the clinical supervision. The qualitative results of the investigation are compared with the criteria of important specialists. The experience reveals, among other interesting data, the enormous possibilities of the didactic work for the institutionalization of teacher education, in the situation of extreme complexity of higher education institutions, as it is the case of the new Cuban university.
  • Práticas de socialização entre adultos e crianças, e estas entre si, no interior da creche Artigos

    Martins Filho, Altino José

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo diz respeito a uma pesquisa na área da Educação Infantil, cujo objetivo principal foi descrever, analisar e interpretar as dinâmicas das relações que adultos e crianças estabelecem entre si nos espaços/tempos em que convivem no interior de uma creche. A fim de captar as dinâmicas das relações sociais dessa creche, foi utilizada uma metodologia de orientação etnográfica e recursos de registros escritos e fotográficos. Com a finalidade de ampliar o olhar sobre aquela realidade social, efetuou-se um estudo socioespacial da creche e dos atores nela envolvidos. Buscando o apoio da Sociologia da Infância, dirigiu-se o foco da análise para as relações travadas no interior da creche entre adultos e crianças, e estas entre si, como atores sociais ativos nos processos de socialização. Pelas categorias de análise elaboradas para tal fim, pôde-se perceber que, tanto nas relações de conflito e tensão como nas de maior harmonia, adultos e crianças produzem representações simbólicas a respeito do mundo com o qual interagem e, no caso das crianças, a elaboração das culturas infantis.

    Abstract in English:

    This study is about a research on children's education. Its main objective was to describe, analyze and interpret the dynamics of the relationships established between adults and children in the space where they stay together, a day care center. In order to capture the dynamics of the social relationships of this day care center, an ethnographic-oriented methodology was used, as well as written and photographic records. With the purpose of having a more comprehensive analysis of that social scenario, a sociospatial study of the day care center and the actors involved was carried out. With the help of children's sociology, the study focused on the analysis of relationships developed in the day care center, between adults and children, and also among children themselves, as active social actors and actresses involved in the socialization processes. By observing the analysis categories elaborated for such, it could be noticed that, both in stressful and conflicting relationships and in peaceful ones, adults and children produce symbolic representations of the world with which they interact and, in the children's case, the elaboration of infantile cultures.
  • O serviço de recreação operária e o projeto de conformação da classe operária no Brasil Artigos

    Peixoto, Elza

    Abstract in Portuguese:

    Nas décadas de 20/30/40 do século XX foram realizadas no Brasil diversas experiências de recreação pública voltadas para os operários e seus familiares. Este trabalho revisa e discute os fundamentos da experiência implementada no Distrito Federal na década de 1940, recorrendo à análise do projeto de recreação para trabalhadores e filhos de trabalhadores, elaborado pelo Governo de Getúlio Vargas, através do Ministério do Trabalho, Indústria e Comércio (Ministro Marcondes Filho) e do Serviço de Recreação Operária - S.R.O. (Arnaldo Sussekind). Esta análise é efetuada com base em relatórios, em entrevistas e na produção de Arnaldo Sussekind, reconhecido aqui como intelectual orgânico de classe. Conclui-se, como primeiros apontamentos, que a recreação compõe a política de conformação da classe operária implementada em todo o mundo e, especificamente, no Brasil; e que o S.R.O. é parte dessa política de conformação.

    Abstract in English:

    In the 20s, 30s and 40s, several experiences of public recreation for workers and their families were implemented in Brazil. This paper reviews and discusses the principles of the experience implemented in the Federal District in the 40s, drawing on the analysis of the recreational project for workers and their children prepared during Getúlio Vargas' government, by the Ministry of Labor, Commerce and Industry (Minister Marcondes Filho) and the Working Class Recreation Service (Arnaldo Sussekind). This analysis is based on reports, interviews and the production developed by Arnaldo Sussekind, who is recognized as an organic class intellectual. Just like in the first records, it is concluded that recreation makes up the working class constitution policy implemented worldwide and, specifically, in Brazil, and that the Working Class Recreation Service (WCRS) is part of this constitution policy.
  • Apontamentos para uma política educacional sobre mídia na escola brasileira Artigos

    Zancheta Junior, Juvenal

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo aborda características de três campos responsáveis pelo perfil do trabalho pedagógico escolar com a mídia: os meios de comunicação, as instituições acadêmicas e a própria escola. Procura-se, então, destacar as dificuldades para a consolidação desses campos no cenário escolar. O texto, enfim, ressalta a necessidade de politização da escola a partir do trabalho com a mídia, para melhorar as condições de diálogo entre a escola e os agentes externos.

    Abstract in English:

    This paper describes the actions from three areas responsible for pedagogical activities related to media: media, academic institutions and schools themselves. It highlights the difficulties to consolidate these areas in schools. In short, this text points out the need to arouse political awareness in school communities from studies about media, to improve the conditions for dialogue between schools and external agents.
  • A significação nas aulas de Educação Física: encontro e confronto dos diferentes "subúrbios" de conhecimento Artigos

    Rodrigues Júnior, José Carlos; Silva, Cinthia Lopes da

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho propõe reflexões sobre a significação nas aulas de Educação Física escolar e sobre a ação didática direcionada ao encontro e ao confronto de conhecimentos. Para isso, basear-nos-emos em situações de ensino que compõem nossa experiência como professores de Educação Física e em referenciais teóricos provindos das Ciências Humanas. Os alunos chegam à aula com certo entendimento a respeito dos elementos da cultura corporal; o professor, por meio de sua ação pedagógica, pode provocar confrontos com tais conhecimentos, com o intuito de levar os jovens a identificar e compreender os temas estudados, de maneira sistematizada. Nesse processo didático, a significação é elemento fundamental a ser considerado para uma mediação que vislumbre a revisão de idéias e de valores.

    Abstract in English:

    This work proposes reflections on the signification of Physical Education in the school environment and on the didactic action directed to the meeting and confronting of knowledge. For such, we will base ourselves on teaching situations that compose our experience as Physical Education teachers and also on a theoretical frame of reference from the Human Sciences. The students arrive in class with some amount of knowledge concerning the elements of body culture; the teacher, through her pedagogical action, may challenge such knowledge, intending to lead the students to identify and understand the studied subjects, in a systematized way. In such a didactic process, signification is a key element to be considered for a mediation that glimpses the revision of ideas and values.
  • A centralidade em educação e em saúde básicas: a estratégia político-ideológica da globalização Artigos

    Figueiredo, Ireni Marilene Zago

    Abstract in Portuguese:

    No contexto da globalização, a concepção de crescimento/desenvolvimento está orientada na direção do mercado e da competitividade internacional, sustentada por políticas de ajuste econômico que têm produzido um quadro considerável de exclusão social. Diante desse cenário, que representa uma ameaça à estabilidade do sistema, os organismos internacionais, o FMI, o Banco Internacional para a Reconstrução e Desenvolvimento (BIRD)/Banco Mundial e o Banco Interamericano de Desenvolvimento (BID), têm alertado os governos sobre a gravidade do problema e enfatizado a necessidade de intervenção, por parte do Estado, em serviços sociais como a educação e a saúde básicas. Neste artigo, sustentamos que a ênfase na educação e na saúde básicas é parte integrante das estratégias político-ideológicas da globalização e, portanto, constituem-se em variáveis fundamentais no processo de implementação das políticas de ajuste econômico para manter a pobreza em níveis suportáveis, contribuindo, assim, para a estabilidade política e social.

    Abstract in English:

    In the context of globalization, the conception of growth/development is oriented towards the market and international competitiveness, which, in its turn, is supported by economic adjustment policies that have produced a considerable social exclusion environment. In face of this situation, which has been threatening the system stability, the international organisms, the IMF, the International Bank for Reconstruction and Development (IBRD)/World Bank and the Inter-American Development Bank (IDB), have alerted the governments on the seriousness of the problem and emphasized the need for State intervention in social services such as basic education and health. In this article, we state that focusing on basic education and health is an important part of the political ideological strategies in globalization and, therefore, they are vital variables in the process of implementation of economic adjustment policies to keep poverty at bearable levels, contributing, thus, for social and political stability.
  • Lo arbitrario del lenguaje y el lugar de la cultura

    Luis, Carlos R.

    Abstract in Spanish:

    Se investiga una línea de pensamiento, partiendo del materialismo antiguo (Epicuro) y en su desarrollo posterior por la filosofía del Iluminismo (Locke, Condillac): el postulado de un origen "natural" para el lenguaje (corporal, de respuesta al ambiente) y una evolución que lo refunda como social y por tanto arbitrario. Se analiza la idea de delimitación del mundo natural como primera condición para la supervivencia, es decir, para la producción de bienes. Aparece así la cultura, que desde temprano es asociada con cultivo. Sus delimitaciones son sancionadas por el lenguaje a través de los nombres, que no designan sustancias, sino agrupamientos arbitrarios de cualidades. Los nombres son sólo formas diferenciadoras, variables, tanto como son variables las impresiones sensoriales de individuo a individuo; es la cultura lo que viene a garantizar el acuerdo, a producir el efecto de uniformidad de las designaciones. El lenguaje es, entonces, un modo de nombrar un mundo clasificado de una cierta manera para producir predicaciones estables entre quienes comparten esas clasificaciones, entre quienes comparten una cultura.

    Abstract in English:

    This is the study of a line of thought rooted in ancient materialism (Epicure) and its further development through the philosophy of Enlightenment (Locke, Condillac): the stating of a "natural" origin for language (as a corporal response to the environment) and, later on, a redefinition of that original basis as being social, and therefore, arbitrary. The idea of delimitation of the natural world is introduced as the prime condition for survival, i.e., for the production of goods. Culture is then associated to the idea of cultivation. Its delimitations are sanctioned by language by means of names, which do not refer to substances, but to arbitrary collections of qualities. Names are only differentiating, variable forms, just as sensorial impressions are variable from an individual to another. Culture works as a guarantee of agreement, producing a uniform effect for designations. Language is then a means of naming a world which is classified in a certain way so as to allow stable predications among those who share such classifications, thus sharing a culture.
  • Modernistas em um diner Diverso e Prosa

    Lopez, Telê Ancona
  • Escolarização de meninas e meninos brasileiros: o desafio da co-educação Leituras e Resenhas

    Finco, Daniela
  • Computadores: super-heróis ou vilões? Leituras e Resenhas

    Souza, Karla Isabel de; Amaral, Sérgio Ferreira do
  • A função psicológica do trabalho Leituras e Resenhas

    Anjos, Daniela Dias dos; Magro, Raquel Souza
  • Uma leitura psicanalítica sobre as metodologias Leituras e Resenhas

    Palhares, Odana
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