• “Por que aprender a ler?”: afeto e cognição na Educação Infantil ARTIGOS

    Dominici, Isabela Costa; Gomes, Maria de Fátima Cardoso; Neves, Vanessa Ferraz Almeida

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente artigo tem como objetivo analisar os sentidos e os significados atribuídos à linguagem escrita na trajetória de duas crianças de 5 anos em uma turma de Educação Infantil. Para a investigação e a análise dos dados, foi realizado um estudo de caso e a observação participante, como anotações em caderno de campo, entrevista com os participantes e videogravação. Fundamentam essa investigação os pressupostos da Psicologia Histórico-Cultural e da Etnografia em Educação. A análise dessas trajetórias permitiu argumentar que os processos de apropriação da linguagem escrita envolvem aspectos cognitivos e afetivos, interação com artefatos culturais e vivências socioculturais.

    Abstract in English:

    Abstract This article aims to analyze the meanings attributed to written language in the journey of two five-year-old children in Early Childhood Education. A participant observation, comprising interviews, notes and video recording, was conducted to investigate and analyze data. The research was guided by the ontological and epistemological perspectives of Cultural-Historical Psychology and Educational Ethnography. The analysis of these children’s journeys makes it possible to claim that the processes of appropriation of the written language involve cognitive and affective aspects, the interaction with cultural artifacts and people, and lived experiences.
  • Cotas para o acesso de egressos de escolas públicas na Educação Superior ARTIGOS

    Batista, Neusa Chaves

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo examina as condições de normatização da política de cotas na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), visando a identificar os seus efeitos na ampliação do acesso para estudantes egressos de escolas públicas. No âmbito teórico-conceitual propõe uma noção de justiça social cuja amplitude incorpora a distribuição socioeconômica (classe) e o reconhecimento cultural (status). Analisa a construção da juridicidade da política de cotas como ampliação do direito à Educação Superior. Adota, como procedimento metodológico, a análise de conteúdo de fontes documentais que normatizam as cotas na Universidade. Infere que a institucionalização da política de ação afirmativa na UFRGS (cotas sociais) tem ampliado o acesso para egressos de escolas públicas, inclusive, aos seus cursos de graduação de perfil historicamente elitizado.

    Abstract in English:

    Abstract This study examines the conditions of regulation of the quota policy at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), aiming to identify its effects on expanding the access to the university for public school graduates. In a theoretical and conceptual scope, the study proposes a notion of social justice that embraces socioeconomic distribution (class) and cultural recognition (status). The article also analyzes the construction of the legality of the quota policy as the expansion of the right to higher education, and adopts, as its methodological procedure, the analysis of the content of documentary sources that regulate quotas in the University. The study concludes that the institutionalization of the affirmative action policy at UFRGS (social quotas) has expanded the access to the university for public school graduates, including the access to undergraduate courses with profiles that are, historically, elitist.
  • Desenvolvimento da memória mediada em práticas pedagógicas: construção e uso de calendários por crianças da Educação Infantil1 ARTIGOS

    Rocha, Maria Silvia Pinto de Moura Librandi da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Trata-se de pesquisa em que se investigou a construção e o uso de sistemas externos de representação e contribuições de práticas pedagógicas no desenvolvimento da memória mediada. Participaram 27 crianças da Educação Infantil, com idades entre 5 e 6 anos. Elegeu-se um calendário semanal como mediador da memória, no qual as crianças, orientadas pela professora, registravam as atividades realizadas no contexto educativo. Durante cinco semanas, diariamente, observaram-se modos pelos quais as crianças se apropriaram (ou não) desse instrumento. Analisou-se o material empírico a partir da teoria Histórico-cultural. Os resultados mostram (i) possibilidade de desenvolvimento da memória mediada com o auxílio de instrumentos em faixa etária anterior à apontada nos trabalhos de L. S. Vigotski e colaboradores; (ii) necessidade de mediações pedagógicas sistemáticas nesse processo; (iii) heterogeneidade nos modos de apropriação do instrumento mediador da memória.

    Abstract in English:

    Abstract This research investigates the construction and the use of external representation systems and the contribution of pedagogical practices in constituting and developing the mediated memory. Twenty-seven preschool children aged five to six years old participated on this research. A weekly calendar was chosen as a memory measurement tool, and the children, guided by their teacher, registered the activities performed in the educational context. For five weeks, it was observed how these children would appropriate (or not) such instrument. The empirical material was analyzed based on the cultural historical theory. The results show (i) the possibility to develop the mediated memory in children aged less than the age pointed out by the studies of L. S. Vygotsky and collaborators; (ii) the need for systematic pedagogical measurements along such process; (iii) heterogeneity in how the mediated memory instrument is appropriated by the subjects.
  • Uma introdução aos sete conceitos fundamentais da docência-pesquisa tradutória: arquivo EIS AICE1 ARTIGOS

    Corazza, Sandra Mara

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo explicita a problemática do arquivo EIS AICE, na educação da diferença tradutória. Para a docência-pesquisa, propõe os conceitos de Espaços, Imagens, Signos (EIS), como alavancas para transcriar o currículo; e os de Autor, Infantil, Currículo, Educador (unidade AICE), como operadores da didática da tradução. Discute a objetivação científica do bloco EIS AICE, como prática, método e teoria. Assume o funcionalismo puro, para distinguir o valor de uso da sua formação. Conceitualiza esse arquivo como estrutura topológica, que funciona entre leituras e escrituras, traduções didáticas e curriculares. Apresenta vários entendimentos do arquivo-estrutura e esboça um glossário de cada um dos seus sete elementos. Conclui que, na fase atual, EIS AICE chega como um fato e como um feito em nossas vidas profissionais. De sorte que, ao modo de Bashô, onde o texto acaba, é ali que EIS AICE começa, puxando pelos cabelos, mas sem arrancá-los.

    Abstract in English:

    Abstract This paper presents the issues of the SIS ACCE file in the translative education of difference. For research-teaching, it proposes the concepts of Spaces, Images, Signs (SIS) as levers to transcreate the curriculum; and the concepts of Author, Child, Curriculum, Educator (the ACCE unit) as operators of the translative didactics. It discusses the scientific objectification of the SIS ACCE block as practice, method and theory. It assumes a pure functionalism in order to distinguish the value of its use from its formation. It conceptualizes this file as a topological structure which works between readings and writings, didactical and curricular translations. It presents several understandings of the structure-file, and outlines a glossary of each of its seven elements. It concludes that, in the current phase, SIS ACCE has emerged as both a fact and a feat in our professional lives; hence, in the manner of Bashô, the place where the text finishes is where SIS ACCE starts – by pulling our hair while not pulling it out completely.
  • The Production of the Subject with High Abilities in Mathematics and School Inclusion in Contemporary Education ARTIGOS

    Jelinek, Karin Ritter; Bello, Samuel Edmundo Lopez

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Entendendo as altas habilidades em Matemática como práticas que, em meio a relações de poder-saber, identificam, comparam e classificam os sujeitos-alunos como sendo portadores de altas habilidades, este artigo tem por objetivo discutir como jogos de poder-linguagem produzem essas formas-sujeito na escola contemporânea. A produção analítico-conceitual tomou como base os pensamentos de M. Foucault e autores afins, no que se refere às discussões sobre linguagem, práticas discursivas, relações de poder e formas de governo. Na esteira desses estudos, pensa-se a política educacional inclusiva, destacando seus efeitos nas maneiras de se orientarem condutas e performances no âmbito do neoliberalismo e seus efeitos na escola contemporânea no Brasil. Assim, as altas habilidades não constituem apenas uma atualização de nomenclatura ou uma mera acomodação de vocabulário, mas diz respeito a todo um jogo de poder e classificação que no espaço escolar produz “o sujeito-aluno portador de altas habilidades” a partir de normas, processos e finalidades comportamentais e performativas.

    Abstract in English:

    Abstract Understanding high abilities in Mathematics as practices that amidst power-knowledge relations identify, compare, and classify the student-subjects as persons with high abilities, this article aims to discuss how power-language games produce these subject-forms in contemporary school. Our analytical-conceptual production was based on the thoughts of M. Foucault and related authors in relation to language, discursive practices, power relations, and forms of government. Following these studies, the inclusive educational policy is analyzed, emphasizing its effects on how conducts and performances are handled in the context of neoliberalism, as well as its effects on contemporary school in Brazil. Thus, high abilities constitute no mere update of nomenclature or adjustment of vocabulary, but refer to a game of power and classification that produces, in the school space, the student-subject with high abilities based on norms, processes, and purposes related to behavior and performance.
  • Cenas de uma aula de matemática: território e relações de gênero na EJA ARTIGOS

    Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de; Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo, propõe-se a incorporação de duas categorias de análise – gênero e território – à reflexão sobre práticas matemáticas protagonizadas por estudantes da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). O referencial teórico estabelece um diálogo entre os campos da Educação Matemática, da Geografia e dos Estudos de Gênero para analisar o material empírico produzido por meio de observações das aulas de matemática e de entrevistas com catadoras e catadores de materiais recicláveis, com idade entre 18 e 69 anos, que participavam de um projeto de EJA numa Associação. O texto expõe as tensões entre o desejo de uniformidade das práticas matemáticas do território escolar e a heterogeneidade dessas práticas nos territórios da casa e do trabalho. Abdicar da compreensão das marcas simbólicas, econômicas e políticas desses territórios determina o silenciamento de práticas matemáticas outras no contexto escolar, aumentando a desigualdade das relações de gênero.

    Abstract in English:

    Abstract This article proposes the incorporation of two categories of analysis – gender and territory – to the reflection on mathematical practices carried out by students of the Youth and Adult Education (in Portuguese, Educação de Pessoas Jovens e Adultas, EJA). The theoretical framework establishes a dialogue between the fields of Mathematics Education, Geography and Gender Studies to analyze the empirical material produced through the observation of mathematics classes and interviews with recyclable materials collectors, aged between 18 and 69, who participated in an EJA project in an Association. The text exposes the tensions between the desire for uniformity of the mathematical practices of the school territory and the heterogeneity of these practices in the territories of the house and of the work. The abdication of the understanding of the symbolic, the economic and the political marks of these territories, determines the silencing of other mathematical practices in the school context, increasing the inequality of gender relations.
  • A documentação pedagógica como narrativa peculiar na creche1 ARTIGOS

    Simiano, Luciane Pandini

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente texto tem por tema a Educação Infantil. Por foco, o processo de documentação pedagógica como uma possível narrativa peculiar para e com crianças bem pequenas. Apresentar-se-ão elementos de uma pesquisa de doutorado em educação, realizada em 2014, que contemplou quatro creches situadas na cidade de Pistoia, na Itália. Considerando suas diferentes formas e tipos, encontraram-se fios comuns nas documentações produzidas pelas professoras: uma imagem de criança ativa, capaz de crescer e se relacionar e um contexto educativo potencialmente rico em experiência. Pelas lentes teóricas de Walter Benjamin, aposta-seno professor como um narrador e na documentação pedagógica como uma narrativa peculiar, tramada pelo fio da linguagem plasmado nas coisas. Através dessamaterialidade, a criança bem pequena se faz falar e é falada.Entre o visível e o invisível, entre a voz e o silêncio. Preciosidades são documentadas, narradas no cotidiano...

    Abstract in English:

    Abstract This text is about Early Childhood Education, focusing on the process of pedagogical documentation as a possible peculiar narrative to and with very young children. The paper presents elements of a doctoral research in education, held in 2014, observing four daycare centers located in the city of Pistoia, Italy. Considering its different forms and types, the research found common threads in the documentation produced by the teachers: the image of an active child, able to grow and relate, and a learning environment potentially rich in experience. Through the theoretical lenses of Walter Benjamin, the teacher is taken as a narrator,while the pedagogical documentation is taken as a peculiar narrative woven by the thread of language enshrined in things. Through this material, the very small child speaks and is spoken. Between the visible and the invisible, between voice and silence.Treasures are documented, narrated in everyday life...
  • Conscientização e Educação: ação e reflexão que transformam o mundo ARTIGOS

    Agostini, Nilo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente estudo investiga a convergência entre conscientização e educação, desde as primeiras experiências que fizeram do ato de alfabetizar um processo conscientizador. As obras de Paulo Freire embasam esta pesquisa, aberta a outros aportes, através de um trabalho teórico. Nesta convergência, valoriza-se a práxis humana, como ação e reflexão sobre o mundo, na emergência de um agir consciente, comprometido com a transformação da realidade. Imerso em sua própria realidade, o ser humano emerge como sujeito da história, um ser da práxis, num processo humanizador e crítico, consciente da própria opressão. A conscientização constitui-se, portanto, no primeiro objetivo de toda educação, e a leitura do mundo precede a leitura da palavra, para transformar-se num ato de criação, alimentando o sonho, a profecia e a esperança que impulsionam a práxis, motor de libertação.

    Abstract in English:

    Abstract This study investigates the convergence of conscientization and education, from the early experiences that made the act of literacy one conscientizing process. The works of Paulo Freire underlie this research, open to other contributions, through a theoretical work. In this convergence, we value human praxis as action and reflection on the world, in the emergence of a conscious act, engaged to the transformation of reality. Immersed in its own reality, the human being emerges as subject of history, a being of praxis, a humanizing and critical process, conscious of its own oppression. The conscientization constitutes, therefore, the first goal of all education, and reading the world precedes reading the word to become an act of creation, feeding the dream, prophecy and hope that drives praxis, motor of liberation.
  • Metodologia alternativa na construção de indicadores de eficiência para a avaliação de escolas ARTIGOS

    Miranda, Antônio Carlos; Miranda, Eliana Cristina Martins

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo teve como objetivo apresentar a construção de um indicador educacional que derivou das variáveis que compõem o fluxo do alunado na escola, utilizando a Análise Envoltória de Dados (DEA). O tratamento dos dados pela DEA possibilitou apurar as medidas de eficiência de cada unidade escolar e criar uma fronteira de referência interna para a rede municipal de ensino de Campinas. O princípio básico foi de obter pesos ideais para a contribuição de cada uma dessas variáveis na elaboração do indicador.

    Abstract in English:

    Abstract This study aims to present the elaboration of an educational indicator derived from the variables that make up the flow of students within the school, using data envelopment analysis (DEA). The data processing by DEA made it possible to ascertain the efficiency measures of each school and to create an internal reference margin to the public school system of the city of Campinas. The basic principle was to obtain the optimal weights for the contribution of each one of these variables in the development of the indicator.
  • Avaliação na Educação Física escolar: Entre o prescrito e o vivido ARTIGOS

    Matsumoto, Marina Hisa; Ayoub, Eliana

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo resulta de uma pesquisa qualitativa que teve como objetivo central compreender a avaliação no contexto das aulas de Educação Física na rede estadual de São Paulo. Para tal, realizaram-se entrevistas narrativas com cinco professores de Educação Física, a fim de conhecer suas práticas cotidianas de avaliação. Buscou-se compreender o contexto a partir dos textos produzidos nas entrevistas, o que possibilitou percorrer um caminho de recondução à vida cotidiana na escola. O grande desafio foi o de dialogar com diferentes vozes: as que narraram suas práticas, as que constituem as propostas curriculares e as que compõem as diversas referências bibliográficas. Entre o prescrito e o vivido, as permanências e as transformações, problematizaram-se as contradições que envolvem as práticas avaliativas na Educação Física escolar no cotidiano da escola pública.

    Abstract in English:

    Abstract This article results from a qualitative research with the main objective of understanding the evaluation in the context of physical education classes in the state network of São Paulo. To this end, narrative interviews were conducted with five physical education teachers to know their daily evaluation practices. The research sought to understand the context based on the texts produced in the interviews, which enabled the transversal of a path of renewal of daily life at school. The great challenge faced was dialoguing with different voices: those narrating their practices, those constituting the curricular proposals, and those making up the various bibliographic references. Between the prescribed and the lived, the permanence and the transformations, the contradictions that involve the evaluative practices in the school physical education in the daily life of the public school are problematized.
  • Física em verso e prosa: a voz dos alunos sobre a Física escolar através de redações ARTIGOS

    Charret, Heloize da Cunha; Goulart, Cecília Maria Aldigueri; Teixeira, Sonia Krapas

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este trabalho tem por objetivo analisar as diferentes percepções expressas em redações por alunos do terceiro ano do Ensino Médio sobre a Física escolar. Trabalhou-se com o contraste entre dois tipos de produção escrita. Numa delas os alunos escreveram sobre o tema Leis de Newton fora do contexto abordado pela Física escolar; já na outra o tema foi a própria relação dos alunos com a disciplina ao longo dos três anos do Ensino Médio. Entendendo que os textos analisados estão imersos em um contexto específico, utilizou-se o referencial sociocultural e a teoria da enunciação bakhtiniana para orientar as análises. Os resultados indicam o posicionamento fortemente negativo dos estudantes com relação à Física escolar, além da imagem de ciência ingênua e idealizada por eles sustentada. O estudo aponta, no entanto, para o uso de estratégias discursivas em aulas de Física como um exemplo promissor para a reversão desse quadro. Conclui-se com uma reflexão sobre os objetivos estabelecidos para a alfabetização científica.

    Abstract in English:

    Abstract This study aims to analyze the different perceptions of school Physics expressed in essays written by high school seniors. The data includes two types of written production. In the first type, students wrote about Newton's Laws outside of the context of the school's syllabus. In the second, the theme was the relationship between the students and Physics as a school subject. Understanding that the essays in question were written under a specific context, socio-cultural referential and the bakhtinian theory of language were used to direct the analysis. The results indicate the overly negative position of the students in relation to school Physics, as well as their perception of this science as naïve and idealized. However, the study suggests the use of discursive strategies as a promising example of the inversion of student's negative positioning toward Physics. As a conclusion, the study offers a reflection on the objectives presented to scientific literacy.
  • Individuality, freedom and education (Bildung) in Max Stirner ARTIGOS

    Alves, Alexandre

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo pretende discutir como os temas da individualidade, da liberdade e da educação se articulam no pensamento de Stirner. Começa-se por uma breve história da recepção de Stirner. Em seguida, analisam-se a subversão da dialética hegeliana e a crítica do humanismo ateu de Feuerbach e de Marx, que permanecem ligados à teologia cristã por divinizar a essência humana abstrata. Enfocam-se, a seguir, o nominalismo stirneriano e sua crítica de Deus, Estado, humanidade e sociedade como construções ideológicas que dominam o indivíduo concreto. Por fim, analisa-se a proposta de uma nova ética e uma nova educação, fundadas na singularidade do eu mortal e corporal.

    Abstract in English:

    Abstract This paper aims to discuss how the themes of individuality, freedom and education are articulated in Stirner's thought. It begins with a brief history of Stirner's reception. Next, the paper analyzes the subversion of Hegelian dialectics and the critique of Feuerbach's and Marx's atheistic humanism, which remain linked to Christian theology by deifying an abstract human essence. Then, the focus shifts to Stirnerian nominalism and its criticism of God, State, humanity and society as ideological constructs that dominate the concrete individual. Finally, the paper analyzes the proposal of a new ethics and a new education, based on the singularity of the mortal and corporeal self.
  • Formação continuada de professores em exercício no Ensino Superior ARTIGOS

    Xavier, Allan Moreira; Steil, Leonardo José

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Formação continuada é um dos enunciados que atravessam e nominalizam o currículo do Bacharelado em Ciência e Tecnologia (BC&T) da Universidade Federal do ABC (UFABC). Tal enunciado é estabelecido dentro de agenciamentos curriculares que, neste projeto, mobilizam-se através dos discursos de interdisciplinaridade e flexibilidade curricular. Para compreender o funcionamento destes agenciamentos, realizou-se um levantamento arqueológico dos discursos a partir de entrevistas semiestruturadas e de documentos oficiais que circunscrevem as ações docentes no curso. Linhas de fuga moleculares apontam para uma abertura às singularidades formativas nos casos de docentes experientes: eles assumem a função-educador, da qual deriva um saber de experiência, em contraposição aos saberes normativos pretendidos pelos cursos de formação de professores tradicionais. O anseio pela emergência de um docente-comum aparece nas falas de docentes e alunos como indício da necessidade de desterritorialização do processo de formação e do surgimento de uma pedagogia rizomática.

    Abstract in English:

    Continued Education of teachers working in undergraduate courses Continuing education is one of the statements that cross and nominalize the curriculum of the Bachelor of Science and Technology (BC & T) program of the Federal University of ABC (UFABC). This statement is established within curricular assemblages which, in this project, are mobilized through discourses of interdisciplinarity and curriculum flexibility. To understand the functioning of these assemblages, an archaeological survey of the discourses was made from semi-structured interviews and official documents that circumscribe the teaching activities on the course. Molecular escape lines indicate an opening to training singularities in the case of experienced teachers: They assume the educator-function from which derives an experience-based knowledge, as opposed to the normative knowledge sought by the traditional teacher training courses. The longing for the emergence of a common-teacher appears in the utterances of teachers and students, as evidence of the need for the dispossession of the training process and for the emergence of a rhizomatic pedagogy.
  • Infância e promessa: notas baseadas no pensamento de Theodor Adorno1 ARTIGOS

    Santos, Patrícia da Silva

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Com base no pensamento de Theodor Adorno, o artigo busca relacionar a concepção de infância com as de processo civilizacional e educação. Tendo em vista o principal diagnóstico da assim chamada “teoria crítica” da sociedade – qual seja, aquele do entrelaçamento entre mito e esclarecimento ao longo do processo de desenvolvimento da civilização ocidental –, a intenção é demonstrar como a infância, por meio de suas dinâmicas específicas, pode ser vislumbrada como uma espécie de promessa que acena para a possibilidade de uma “vida certa” em meio à constatação de que “não existe vida certa na falsa”. Essa reflexão deve servir também para apontar algumas consequências da percepção da infância para a ideia adorniana de educação.

    Abstract in English:

    Abstract Based on the thought of Theodor Adorno, this article aims to relate the concept of childhood with those of civilizational process and education. In view of the main diagnosis of the so-called “critical theory” of society – i.e., the one of the interlacing between myth and enlightenment throughout the process of development of the Western civilization – the intention is to demonstrate how childhood, through its specific dynamics, can be seen as a kind of promise that beckons to the possibility of a “right life” amidst the understanding that “there is no right life in the false one”. This reflection should also serve to point out some consequences of the perception of childhood in the Adornian idea of education.
  • Heterotopias das imagens: um combate aos clichês no filme Depois da chuva1 ARTIGOS

    Bom-Tempo, Juliana Soares; Guido, Humberto Aparecido de Oliveira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo se configura a partir dos conceitos de corpo utópico e heterotopias, de Michel Foucault, bem como em torno de imagens de Gilles Deleuze e do filme Depois da chuva, de Cláudio Marques e Marília Hughes, lançado em 2013. O filme tem como cenário principal uma escola estadual da Bahia, onde alguns alunos disputam o controle do grêmio estudantil enquanto outros criam uma rádio pirata a fim de divulgar ideias anarquistas. Essas articulações se passam no período do pós-ditadura no Brasil, em 1985. Neste contexto, pretende-se pensar as construções de contraespaços nas imagens apresentadas pelo filme, considerando enquadramentos, tempo das montagens dos planos e composições dos quadros. Propõe-se uma análise fílmica voltada para a relação entre cinema, educação e filosofia, a partir de uma construção cartográfica das heterotopias das imagens.

    Abstract in English:

    Abstract This article’s discussion is based on Michel Foucault’s concepts of utopian body and heterotopias, as well as on the images of Gilles Deleuze and of the movie After the Rain. The film has as its main setting a school in the state of Bahia, where some students compete for the control of the student’s council, while others create a pirate radio to spread anarchistic ideas. These articulations take place in the period of the post-dictatorship years in Brazil, in 1985. In this context, the article intends to think the construction of counter spaces in the images presented by the film, considering the framing, the timing of the shots in the editing of the film, and the composition of the frames. This way, the article proposes to develop a filmic analysis towards the relationship between cinema, education and philosophy, from a cartographic construction of the heterotopias of the images.
  • Identidade docente enquanto performatividade: um estudo entre licenciandos em biologia inspirado na teoria ator-rede ARTIGOS

    Allain, Luciana Resende; Coutinho, Francisco Ângelo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A fim de contribuir com o debate sobre a identidade profissional docente, fazemos uso de algumas ideias da teoria ator-rede para subsidiar a proposta de que os professores apresentam identidades docentes performativas. Recorrendo ao conceito de política ontológica, pretendemos superar a dicotomia entre essencialismo e relativismo que há muito se instala nas correntes teóricas dedicadas ao estudo da identidade. Para tanto, apresentamos dados obtidos de dois grupos focais formados por estudantes de licenciatura em Ciências Biológicas de uma universidade pública brasileira. O primeiro grupo é composto por bolsistas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência e o segundo, por licenciandos não bolsistas. Os resultados apontam que entre os pibidianos prevalece a performatividade de uma identidade que não identificamos entre os não bolsistas do programa: a identidade-afinidade. A identidade do curso também aparece como fundamental para a construção das identidades dos sujeitos. Por isso, problematizamos o papel dos cursos de formação de professores na performatividade das identidades entre licenciandos.

    Abstract in English:

    Abstract In order to contribute to the discussion regarding teachers’ professional identity, this article proposes to use some of the actor-network theory’s ideas to support the concept that teachers present performative identities. Resorting to the concept of ontological policy, the article intends to overcome the dichotomy between essentialism and relativism that for a long time has been installed in the theoretical currents that are dedicated to the study of this issue. Therefore, the article presents examples taken from two focus groups composed of undergraduate students in biological sciences from a Brazilian public university. The first group consists of undergraduates who are recipients of the scholarship program “Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência” (PIBID), and the second is composed of non-recipient undergraduates. The results show that the recipients of the program perform an identity type not found among non-recipients: the affinity-identity. The identity of the course also appears as fundamental for the construction of the undergraduates’ identities. Therefore, the article questions the role of teacher training courses in the performance of identity types among undergraduates.
  • Apropriações da teoria histórico-cultural na educação física ARTIGOS

    Almeida, Eliane Maria de; Martineli, Telma Adriana Pacífico

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste trabalho é analisar as apropriações da teoria histórico-cultural na compreensão da cultura corporal, na especificidade da ginástica, em pesquisas científicas de educação física. Selecionamos seis periódicos nacionais – Movimento. Motriz. Revista da Educação Física/UEM. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte e Pensar a Prática –, publicados entre 1990 e 2014, e os catalogamos e analisamos a partir da teoria histórico-cultural. Foram encontrados 132 manuscritos sobre ginástica, e apenas três deles fizeram referência à teoria histórico-cultural. Essas pesquisas agregaram pressupostos contrários à teoria de Vigotski, combinando o materialismo histórico de Marx com o construtivismo e o escolanovismo. Os estudos psicológicos de Vigotski podem contribuir para a aquisição da cultura humana e para o ensino e a aprendizagem da cultura corporal. Todavia, pressupõem a apropriação rigorosa de suas raízes teórico-filosóficas e uma perspectiva crítica perante as relações e práticas sociais e pedagógicas vigentes.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of this study is to analyze the appropriations of the cultural-historical theory in the understanding of the corporeal culture, considering the specificity of gymnastics, in the scientific research on physical education. Six Brazilian periodicals have been selected: Revista Movimento. Revista Motriz, Physical Education Journal of the State University of Paraná/UEM, Brazilian Journal of Sports Science, Brazilian Journal of Physical Education and Sports – USP, and Revista Pensar a Prática, which were published between the years of 1990 and 2014, and were catalogued and analyzed through the cultural-historical theory. 132 manuscripts were found on gymnastics, out of which only three referenced the cultural-historical theory. Those studies have summed up assumptions that opposed Vygotsky’s theory, while mixing Marx’s historical materialism with constructivism and progressive education. Vygotsky’s psychological studies may contribute to the appropriation of human culture and for the teaching and learning of the corporeal culture. Those studies, however, demand a strict appropriation of their theoretical and philosophical roots, as well as of their critical perspective against the current social and pedagogical relations and practices.
  • A educação libertadora de Paulo Freire e o teatro na educação em saúde: experiências em uma escola pública no Brasil ARTIGOS

    Gonçalves, Fernanda Carneiro Leão; Dal-Farra, Rossano André

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo decorre de trabalho desenvolvido com uma turma de Educação de Jovens e Adultos no Sul do Brasil, fundamentado na educação libertadora, de Paulo Freire, no teatro do oprimido, de Augusto Boal e no teatro espontâneo, de Jacob Levy Moreno, e orientado pela pesquisa participante. Os resultados apontaram a necessidade de desenvolver ações de saúde articuladas com os aspectos sociais, por meio de pesquisas que contribuam para a resolução de problemas a partir da efetivação precípua de um processo dialógico com a comunidade. Da mesma forma, a utilização do teatro espontâneo foi de elevada importância para compreender o “olhar do outro” e garantir o sucesso das ações realizadas pelos profissionais da educação. Diante da associação entre baixa escolaridade, vulnerabilidade a doenças e reduzida qualidade de vida, urge a construção de práticas educativas que sensibilizem toda a população.

    Abstract in English:

    Abstract This work has been carried out with a group of Youth and Adult Education in southern Brazil. The theoretical framework was based on Paulo Freire’s Liberating Education, on Augusto Boal’s Theater of the Oppressed, and on Jacob Levy Moreno’s Theater of Spontaneity, and was guided by participant observation research. The results point to the need to develop health actions articulated with the social aspects involved, constructing . research that will contribute to the resolution of problems from a dialogical process with the community. Similarly, the use of the Theater of Spontaneity was fundamental in understanding the “other’s perspective”, and for the success of the actions carried out by professionals in Education. Against the backdrop of the association between low schooling, vulnerability to diseases, and reduced quality of life, what becomes clear is the urgent need for the construction of educational practices to raise the awareness of the population as a whole.
  • Indústria cultural, biopolítica e educação1 ARTIGOS

    Trevisan, Amarildo Luiz; Rosa, Geraldo Antônio da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo visa a repensar o impacto de atuação da indústria cultural na educação, à luz do conceito de dispositivo, de acordo com os preceitos da biopolítica. Para tanto, lança mão de determinados processos advindos do aparato da indústria cultural, procurando, no par de conceitos subjetivação/dessubjetivação, novas formas de sua compreensão. O discurso imerso na teoria crítica da sociedade se soma ao itinerário da hermenêutica dos dispositivos, como uma forma de devolução desse aparato aos seus reais propósitos. A saída em direção à formação clássica é tensionada em uma perspectiva plural. Porém, o vetor básico da preocupação com uma humanidade melhor no futuro permanece, posto que a tendência da indústria cultural é amarrar a sua programação à forma-mercadoria. Desse modo, mantém-se submissa aos ditames do presente estado de coisas.

    Abstract in English:

    Abstract The article seeks to rethink the actuation impact of cultural industry on education in light of the concept of device, according to the precepts of biopolitics. To do so, it makes use of certain processes derived from cultural industry, looking for, in the conceptual pairing subjectivation/unsubjectivation, new forms for its understanding. The discourse immersed in the critical theory of society adds itself to the itinerary of the hermeneutic of devices, as a means for returning this apparatus to its real purposes. The departure towards a classic formation is tensioned in a plural perspective. However, the basic vector of concern with a future better humanity remains, since cultural industry’s tendency is to bind its program to the commodity-form. In this manner, it remains submissive to the precepts of the present state of affairs.
  • Movimento de expansão da escolarização primária pelo estado de São Paulo (1917-1945) ARTIGOS

    Oriani, Angélica Pall

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste artigo é analisar a expansão da escolarização primária pelo estado de São Paulo nas primeiras décadas do século XX, cotejando informações que se referem ao crescimento demográfico e à quantidade de grupos escolares e de escolas isoladas. Mediante a sistematização e a análise dos dados, foi possível confirmar que o movimento da expansão da escolarização em São Paulo direcionou-se para o oeste do estado, acompanhando a produção cafeeira e a construção das ferrovias. Constatou-se, também, a presença significativa dos grupos escolares nas diversas regiões do território e o apoio decisivo das escolas isoladas na disseminação da educação e no alcance de crianças em locais mais afastados dos centros urbanos.

    Abstract in English:

    Abstract This paper aims to analyze the expansion of primary school education in the state of São Paulo in the first decades of the twentieth century, confronting information about the population growth and the number of school groups and of isolated schools. Through the organization and the analysis of data, it was possible to confirm that the expansion movement of school education in São Paulo has directed to the West of the state, following the coffee production and the construction of railroads. It is also possible to note the significant presence of school groups in different regions of the territory and the crucial support of isolated schools in spreading education and reaching children in places further away from urban centers.
  • As condições de trabalho das coordenadoras pedagógicas da Educação Infantil ARTIGOS

    Vieira, Emilia Peixoto; Souza, Luciana Sedano de; Alves, Cândida Maria Santos Daltro; Oliveira, Rachel de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo analisou as condições em que se realiza o trabalho das coordenadoras pedagógicas nas instituições municipais de sete municípios do Sul da Bahia, no contexto das políticas públicas de Educação Infantil. A pesquisa foi efetuada com participantes do curso de formação continuada para as coordenadoras pedagógicas da Educação Infantil, promovido pelo projeto de extensão Fortalecimento e Articulação da Educação Infantil, da Universidade Estadual de Santa Cruz/UESC, durante todo o ano de 2015. Como referencial teórico-metodológico, optou-se por uma leitura dialética, embasada nos estudos de Gramsci, para entender o trabalho das coordenadoras pedagógicas. Como procedimento metodológico, utilizou-se um roteiro de questões sobre as condições de trabalho que foi discutido no decorrer do curso com as 22 coordenadoras. Os resultados demonstram que, apesar do forte apelo à importância da formação de professores para atuarem na Educação Infantil, não houve incentivo oficial para a formação continuada específica para os coordenadores pedagógicos.

    Abstract in English:

    Abstract This article examines the working conditions of the pedagogical coordinators of municipal institutions of seven municipalities of the South of Bahia, in the context of the public policies for Early Childhood Education. The research was conducted with participants of the continuing education course for pedagogical coordinators of Early Childhood Education, promoted by the extension project Fortalecimento e Articulação da Educação Infantil, at the State University of Santa Cruz/UESC, throughout the year of 2015. As the theoretical-methodological framework, the study opted for a dialectical reading, based on Gramsci’s studies, to understand the work of the pedagogical coordinators. As the methodological procedure, the study used a script of questions about working conditions, which was discussed during the course with the 22 coordinators. The results show that, despite the strong appeal toward the importance of training teachers to work in Early Childhood Education, there was no official incentive to the specific continued education of the pedagogical coordinators.
  • O universo da supervisão: uma abordagem inclusiva no domínio da inserção profissional ARTIGOS

    Morgado, Elsa Maria Gabriel; Silva, Levi Leonido Fernandes da; Rodrigues, João Bartolomeu

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A presente pesquisa tem como principal objetivo questionar e repensar profundamente a forma e o conteúdo da abordagem inclusiva no universo da supervisão afeta aos Estágios da Inserção Profissional (EIP). Com recurso à Metodologia Quantitativa e a um inquérito por questionário (207 inquiridos) aplicado a estagiários e a professores (supervisores ou cooperantes) da região de Trás-os-Montes e Alto Douro - Portugal, pode-se perceber, a partir dos resultados obtidos, que as instituições de Ensino Superior (IES) devem reestruturar os seus curricula e promover ações de formação e sensibilização extracurriculares sobre a inclusão de pessoas com deficiência nesse contexto. Torna-se ainda evidente que os professores (supervisores ou cooperantes) que observam, acompanham e avaliam os EIP deveriam ter formação específica na área da Inclusão e/ou Educação Especial ou, em alternativa, a constituição dessas equipas deveria contar com um profissional especializado nessas áreas.

    Abstract in English:

    Abstract This research aims to question and profoundly rethink the form and content of the inclusive approach in the field of supervision in pre-service teacher training and professional integration. In this study we used the Quantitative Methodology and a questionnaire survey (207 respondents) applied to trainees and teachers (university supervisors and cooperating teachers) in the region of Trás-os-Montes e Alto Douro – Portugal. The results obtained showed that higher education institutions should restructure their curricula and promote awareness-raising and training about the inclusion of people with special needs in this context. It’s also clear that teachers (university supervisors or cooperating teachers) who observe, accompany and evaluate pre-service training should have specific training in the area of Inclusion and/or Special Needs Education or, alternatively, these teams should include an expert in these areas.
  • Políticas curriculares para o Ensino Médio no sul do Brasil: possibilidades analíticas em torno do conhecimento escolar ARTIGOS

    Silva, Roberto Rafael Dias da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente artigo examina as políticas curriculares para o Ensino Médio implementadas no estado do Rio Grande do Sul, no sul do Brasil, ao longo da última década. Ao situar-se no âmbito dos Estudos Curriculares, priorizam-se analiticamente as racionalidades políticas que operam nos processos de seleção dos conhecimentos a serem ensinados nas escolas. Através de uma análise de textos curriculares, em aproximação a uma leitura sociorrealista, constata-se que as políticas implementadas no referido contexto são engendradas a partir da interface entre os pressupostos da fabricação de padrões curriculares e a constituição de uma comunidade de aprendentes.

    Abstract in English:

    Abstract This paper examines the curriculum policies for High School implemented in the State of Rio Grande do Sul, in southern Brazil, over the last decade. Situated in the context of Curriculum Studies, the paper analytically prioritizes political rationalities operating in the processes of selecting the knowledge to be taught in schools. Through an analysis of curriculum texts, anchored in a social realist perspective, the article indicates that the policies implemented in that context are engendered from the interface between the assumptions of the manufacturing of curriculum standards and the establishment of a community of learners.
  • Problematização e desenvolvimento de conceitos em sala de aula: considerações a partir do par P-R1 ARTIGOS

    Hilário, Rosângela Nogarini; Romero, Márcia

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Nesse artigo discute-se de que maneira a questão do processo de significação tem sido tratada nos anos iniciais do Ensino Fundamental, a partir da análise de pares de perguntas e respostas (P-R) desencadeados por situações em que se observa uma negociação de sentido em sala de aula. O corpus é composto pelo registro de observações de aulas de língua portuguesa no 3.º ano do Ensino Fundamental, em uma escola pública localizada no bairro de São Miguel Paulista, próximo a Guarulhos. As análises indicam que tanto as perguntas planejadas pelo professor quanto as formuladas de forma espontânea pelos alunos são tratadas como questões fechadas, com respostas precisas e únicas, geralmente envolvendo a identificação de um exemplar do conceito em questão. Esse fato aponta para a necessidade do planejamento de atividades que visem ao trabalho com conceitos que se desenvolvam em níveis cada vez mais altos do ponto de vista da abstração e da generalização.

    Abstract in English:

    Abstract This article discusses how the process of building meaning has been treated in the early years of Elementary School based on the analysis of pairs of questions and answers triggered by specific situations in which a case of meaning negotiation between students and teachers in daily classroom’s dialogues could be observed. The corpus consists of the records of the observation of Portuguese language classes of the third grade of Elementary School in a public school located in São Miguel Paulista, a district near the city of Guarulhos. The analyses indicate that both the questions planned by the teacher and the ones spontaneously made up by the students were treated as closed-ended questions, with unique and precise answers, usually involving the act of identifying one possible example of the concept in question. This observation indicates the need of having activities planned aimed to develop a work with concepts on higher levels when it comes to abstract thinking and the generalization process.
  • A normatividade da linguagem na atividade educativa: uma leitura hermenêutica ARTIGOS

    Sichelero, Junior Jonas

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Urdido no método fenomenológico-reconstrutivo, sobretudo na forma praticada na pós-modernidade, o artigo analisa as possibilidades interpretativo-epistêmicas presentes no debate cunhado por Hans-Georg Gadamer acerca da linguagem. A partir do diálogo com a hermenêutica gadameriana, o texto problematiza a possibilidade de instauração de sentido às práticas educativas através pressupostos filosóficos da linguagem. Nesta perspectiva, o artigo propõe pensar que os processos educativos não são processos puramente cerebrinos, mas, isto sim, um grande e complexo processo hermenêutico em que a linguagem tem vida própria. Posto isso, entende que é na linguagem que o mundo se mostra e é também na linguagem que se revela o ser da educação.

    Abstract in English:

    Abstract Elaborated in the phenomenological-reconstructive method, especially as it is understood in postmodernity, this article analyzes the interpretive-epistemic possibilities present in the debate proposed by Hans-Georg Gadamer about language. From the dialogue with the Gadamerian hermeneutics, the text problematizes the possibility of instituting meaning to the educational practices according to the philosophical assumptions of language. In this vein, the article proposes that educational processes are not purely cerebral, but rather a great and complex hermeneutic process in which language has a life of its own. With this in mind, the present study understands that it is in language that the world shows itself and it is also in language that the essence of education is revealed.
  • Considerations on regulation and heterotopia in Physical Education classes ARTICLES

    Giglio, Sérgio Setanni; Nunes, Mário Luiz Ferrari

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A cada dia a escola se depara com maiores dificuldades para lidar com o modo como as crianças e os jovens se apresentam em seu interior. A indiferença deles em relação às estratégias de regulação da conduta promovidas pela maquinaria escolar indica o esgotamento das metas e das análises dela que visam ao controle disciplinar e moral. A partir da noção de heterotopia apresentada por Michel Foucault, este artigo, focalizando as aulas de Educação Física, propõe outras formas de narrar as relações de força que operam o cotidiano escolar considera que, por promoverem e ocuparem espaços heterotópicos como forma de resistência às práticas escolares de regulação, as crianças e os jovens potencializam a diferença, a vida e fomentam novas formas de pensar o espaço-tempo escolar.

    Abstract in English:

    Abstract Every day, school faces many challenges when dealing with the way children and adolescents present themselves. Their indifference regarding the conduct regulation strategies promoted by the school system indicates the exhaustion of the school’s goals and analyses related to disciplinary and moral control. Based on the definition of heterotopia elaborated by Michel Foucault, this article proposes different ways to refer to power relations that are present in the school routine, with a focus on Physical Education classes. It considers that, by promoting and presenting heteropic roles for resistance to school regulatory practices, children and adolescents reinforce this difference, the life, and favor new ways to consider school space-time.
  • Monitoramento e avaliação nos Planos Estaduais de Educação consoantes ao novo PNE1 ARTIGOS

    Menezes, Janaína Specht da Silva; Souza, Donaldo Bello de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A avaliação situacional de uma política, de modo a retroalimentar o seu ciclo de ajustes e correções, pode ocorrer associadamente ao monitoramento, considerado como ação contínua voltada para a verificação sistematizada e processual das ações políticas. Sob essa perspectiva, o presente artigo visa analisar as decisões relativas ao monitoramento e à avaliação constantes dos Planos Estaduais de Educação (PEE) criados ou adequados em consonância às metas e às estratégias do PNE 2014-2024, aprovados até o último dia de 2016. Como conclusão mais geral, postula que, em larga medida, o monitoramento e a avaliação não assumem centralidade nos planos estudados, tornando-se apenas evidentes como instrumento técnico, de caráter normativo e gerencialista, desvestido do sentido político que conduz essas ações ao longo dos ciclos da política de planejamento da educação.

    Abstract in English:

    Abstract The situational evaluation of a policy, to provide feedback to its cycle of adjustments and corrections, can occur associated to the monitoring process, considered a continuous action towards the systematized and procedural verification of the political actions. Through this perspective, the present article aims to analyze the decisions regarding the constant monitoring and evaluation of the State Education Plans (Planos Estaduais de Educação, PEE) approved until the last day of 2016, created or adapted in consonance to the goals and strategies of the National Education Plan (Plano Nacional de Educação, PNE 2014-2024). As a more general conclusion, it is postulated that generally the monitoring and the evaluation do not assume a central role in the studied plans, becoming evident only as a technical instrument, with a normative and managerial character, undressed of the political meaning that conduct these actions throughout the cycles of the policies of educational planning.
  • O que pretendemos conhecer quando pesquisamos histórias de vidas de professoras(es)? ARTIGOS

    Silva, Patrícia Petitinga; Ribeiro, Gabriel; Oliveira, Andréia Maria Pereira de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo À luz de perspectivas pós-modernas, o artigo procura analisar aspectos epistemológicos e metodológicos da investigação com histórias de vida de professoras(es), buscando compreender a natureza do conhecimento produzido a partir dessas pesquisas. Ressonantes com o paradigma apresentado para o estudo, apoia-se em diferentes teóricos com o propósito maior de problematizar do que de expor conclusões. Porém, entende-se, com base na análise realizada, que as pesquisas com histórias de vida não intentam descrever, explicar ou captar dada realidade, mas desvelar, suscitar questões educacionais que ajudem a apreender o sentido dos processos educativos vividos pelas(os) professoras(es) que narram suas experiências. Estas(es) docentes deixam de ser objetos para ser participantes, autoras(es) que (re)significam suas trajetórias ao longo do curso da investigação, oferecendo pistas que orientam repensar a Educação.

    Abstract in English:

    Abstract In light of postmodern perspectives, the article analyzes epistemological and methodological aspects of research with life stories of teachers, trying to understand the nature of the knowledge produced from this research. Resonating with the paradigm presented by the study, the article, more concerned with questioning than with exposing conclusions, finds support in different theories. However, the analysis understands that research with life stories does not intend to describe, to explain or to grasp a given reality, but to reveal and to raise educational issues which allow for a comprehension of the meaning of the educational processes experienced by the teachers that narrate their own experiences. These teachers are no longer objects, but participants, authors that (re)frame their trajectories over the course of the investigation, offering clues that lead to a rethinking of Education.
  • Transformação do espaço: a poética na ação de crianças e jovens1 LEITURAS E RESENHAS

    Farias, Rhaisa Naiade Pael
  • Brincadeira e educação infantil: discussões necessárias. LEITURAS E RESENHAS

    Paixão, Gleice Aline Miranda da
  • Jacques Rancière - escola, produção, igualdade DIVERSO E PROSA

    Amaral, Aimberê Guilherme Quintiliano Rocha do
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