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Open-access Perspectiva Teológica

Publicação de: Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia (FAJE)
Área: Ciências Humanas
Versão impressa ISSN: 0102-4469
Versão on-line ISSN: 2176-8757
Creative Common - by 4.0

Sumário

Perspectiva Teológica, Volume: 57, Número: 2, Publicado: 2025

Perspectiva Teológica, Volume: 57, Número: 2, Publicado: 2025

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ARTIGOS PRINCIPAIS
O jubileu e a função do resgatador em Lv 25,23-34 Silvano, Zuleica Aparecida

Resumo em Português:

RESUMO Nesse ano santo (2025), o Papa Francisco exorta a não considerar somente os elementos litúrgicos e outros eventos próprios da celebração do jubileu, mas, de forma especial, suas consequências sociais. Em sintonia com esse apelo de Francisco, esse artigo propõe analisar o texto de Lv 25,23-34, por meio do método histórico-crítico-literário, que traz a possibilidade do resgate da terra, colocada à venda por causa de dívida, pelo “parente próximo” (resgatador) ou sua retomada no ano jubileu, sublinhando essa dimensão social do jubileu, já presente nos textos bíblicos, e o papel do “resgatador”, no caso de resgate de propriedade, e do próprio Deus como redentor, como “parente próximo”.

Resumo em Inglês:

Abstract In this Holy Year (2025), Pope Francis urges not only to consider the liturgical elements and other events specific to the celebration of the Jubilee, but, in a special way, its social consequences. In line with this appeal from Francis, this article aims to analyze the text of Leviticus 25:23-34, using the historical-critical-literary method, which highlights the possibility of redeeming land that was sold due to debt, either by a “nearest kinsman” (redeemer) or through its restoration in the Jubilee year. This study emphasizes the social dimension of the Jubilee, already present in biblical texts, and the role of the “redeemer” in property redemption, and God as redeemer, as “nearest kinsman”.
ARTIGOS PRINCIPAIS
“Nasceu para vocês um salvador!” (Lc 2,11): Jesus, peregrino de esperança, na catequese de Lucas Vitório, Jaldemir

Resumo em Português:

RESUMO O Jubileu, promulgado pelo Papa Francisco, para 2025, com a Bula Spes non confundit (Rm 5,5), aponta para o tema da esperança. Será preciso pensá-la como estilo de vida de cristãos e cristãs, comprometidos em criar o mundo querido por Deus, nos passos de Jesus. A catequese lucana contém uma rica apresentação de Jesus, enquanto peregrino de esperança, do começo ao final de sua caminhada. Esse texto explicita esse dado da cristologia lucana, visando contribuir para a compreensão do Jubileu e sua incidência no compromisso batismal dos seguidores. Parte-se do vocabulário lucano da esperança relacionando-a com a palavra salvação. Seguem-se a apresentação do compromisso de Jesus de recuperar a esperança para os desesperançados e da efetivação desse programa missionário. Ele-se viu às voltas com a ação dos inimigos, empenhados em frustrar seus objetivos. Entretanto, nada foi capaz de detê-lo, enquanto construtor de esperança, mesmo pregado na cruz. E, mais, os apóstolos receberam a tarefa de levar adiante sua missão.

Resumo em Inglês:

ABSTRACT The Jubilee promulgated by Pope Francis for 2025, with the bull Spes non confundit (Rom 5:5), points to the theme of hope. It is necessary to think of it as a lifestyle of the Christians, committed to creating the world desired by God, in the footsteps of Jesus. The Lukan catechesis contains an enriching presentation of Jesus, as a pilgrim of hope, from beginning until the end of his journey. The present text explains this aspect of Lukan Christology, aiming to contribute to the understanding of the Jubilee and its impact on the baptismal commitment of the followers. It begins with the Lukan vocabulary of hope, relating it to the word salvation. Then comes the presentation of Jesus’ commitment to restore hope to those who are hopeless and to the implementation of this missionary program. Often he found himself faced with his enemies whose actions determined to frustrate his objectives. However, even being nailed to the cross, nothing was able to stop him from being an architect of hope. Furthermore, the apostles were given the task of carrying forward their mission.
MAIN ARTICLES
“A Esperança brota de baixo”: a mulher que não podia se levantar FitzGerald, Eileen

Resumo em Português:

RESUMO O drama da cura da mulher encurvada na sinagoga (Lc 13,10-17) é apresentado à luz de estudos exegéticos. Ela é identificada como uma das ‘anāwîm, as encurvadas e prostradas, as pobres que dependem totalmente de Deus para aliviá-las em sua miséria e em quem depositam toda a sua esperança e confiança. Mais especificamente, ela é representativa de todas as mulheres oprimidas. Sua cura é uma expressão eloquente do Reino de Deus. A esperança é delineada como uma constante ao longo da história da salvação. Suas características são examinadas em relação às virtudes da fé e do amor. O Espírito opera nossa salvação desde baixo e os pobres são mediações de salvação para o mundo, o que nos leva a afirmar que a esperança brota desde baixo e transborda, como visto na vida da mulher que se levantou e entoou louvores a Deus.

Resumo em Inglês:

ABSTRACT The drama of the healing of the doubled-over woman in the synagogue (Lk 13:10-17) is presented in the light of exegetical studies. She is identified as one of the ‘anāwîm, the stooped and the bowed down, the poor who totally depend on God to relieve them in their misery and in whom they put all their hope and trust. More specifically, she is representative of all women who are oppressed. Her healing is an eloquent expression of the Kingdom of God. Hope is outlined as a constant throughout salvation history. Its characteristics are examined in relation to the virtues of faith and love. The Spirit works our salvation from below and the poor are mediations of salvation to the world, which leads us to affirm that hope springs from below and overflows, as seen in the life of the woman who sprang up and intoned God’s praises.
ARTÍCULOS PRINCIPALES
La Iglesia, hija y madre de la esperanza Costadoat, Jorge

Resumo em Espanhol:

RESUMEN Este artículo explica, con motivo del Jubileo, cómo la Iglesia genera esperanza. A este efecto, describe las razones actuales de la desesperanza, a saber, la situación de un mundo dañado y amenazado por diversas causas: pandemias, guerras, desigualdad y crisis ecológica; y, por otra parte, las dificultades al interior de la Iglesia para evangelizar. La superación de estas desafíos y dificultades, dependerá de que la Iglesia se concentre en su misión. Ella ha de escrutar en los signos de estos tiempos cómo Cristo, a través de su Espíritu, actúa. La mirada tiene que ser fundamentalmente positiva. La Iglesia cuenta con criterios para realizar este discernimiento. En el orden pastoral, ella ha de concretar la salvación escatológica en acciones de caridad y justicia, y, especialmente, en el cuidado de la Casa Común dado que esta peligra.

Resumo em Inglês:

ABSTRACT This article explains, on the occasion of the Jubilee, how the Church generates hope. To this end, it describes the current reasons for despair, namely, the situation of a world damaged and threatened by various causes: pandemics, wars, inequality, and ecological crisis; and, on the other hand, the difficulties within the Church in its mission to evangelize. Overcoming these challenges and difficulties will depend on the Church focusing on its mission. It must scrutinize the signs of these times to discern how Christ, through His Spirit, is acting. The outlook must be fundamentally positive. The Church possesses criteria to carry out this discernment. On the pastoral level, it must translate eschatological salvation into actions of charity and justice, and especially into the care for our common home, given that it is in danger.
ARTIGOS PRINCIPAIS
Ainda as indulgências: implicações ecumênicas Sinner, Rudolf von

Resumo em Português:

RESUMO O jubileu é uma bela oportunidade para refletir sobre as implicações do perdão, da reconciliação, e da esperança. Ao mesmo tempo, continua carregando consigo, desde o primeiro jubileu de 1300, o cada vez mais incômodo conceito e a aparentemente ultrapassada prática das indulgências. Foi justamente esta que criou as 95 teses de Martim Lutero, propondo um debate que, ao ser refutado e excomungado seu autor, resultou na separação de caminhos e no surgimento de igrejas novas que reclamavam para si estar em melhor sintonia com a Sagrada Escritura do que a igreja existente. Não se trata de um dogma nem de uma doutrina de alta importância na hierarquia das verdades, e de uma prática provavelmente cada vez menos compreendida pelo povo católico. Continua, no entanto, incomodando as relações ecumênicas. Baseada em documentos do magistério e abordagens teológicas católicas e evangélicas, o presente artigo reflete, inicialmente, de forma mais ampla sobre o jubileu ordinário atual e seu antecessor de 2000, traça uma análise da bula do papa Francisco, destaca questões críticas do debate sobre as indulgências e apresenta uma visão luterana do tema para, concluindo, conduzir uma conversação ecumênica destacando o potencial caráter terapêutico da igreja, enquanto não vê espaço para indulgências na teologia e igreja atuais.

Resumo em Inglês:

ABSTRACT The jubilee is a beautiful opportunity to reflect on the implications of forgiveness, reconciliation and hope. At the same time, since the first jubilee in 1300, it has carried with it the increasingly uncomfortable concept and seemingly outdated practice of indulgences. It was precisely this that created Martin Luther’s 95 Theses, proposing a debate which, when its author was refuted and excommunicated, resulted in the parting of ways and the emergence of new churches that claimed to be better in tune with Sacred Scripture than the existing church. This is neither a dogma nor a doctrine of high importance in the hierarchy of truths, and a practice probably less and less understood by the Catholic people. Notwithstanding, it continues to trouble ecumenical relations. Based on documents from the magisterium and Catholic and Protestant theological approaches, this article initially reflects more broadly on the current ordinary jubilee and its 2000 predecessor, analyses Pope Francis’ bull, highlights critical issues in the debate on indulgences and presents a Lutheran view of the issue, and concludes by promoting an ecumenical conversation highlighting the potential therapeutic character of the church, while seeing no room for indulgences in today’s theology and church.
ARTIGOS PRINCIPAIS
Da espera ao esperançar: por uma fenomenologia teológica da esperança Gonçalves, José Sebastião

Resumo em Português:

RESUMO O horizonte de reflexão que modestamente propomos nesse artigo pretende lançar luzes sobre a possibilidade de uma hermenêutica do ano jubilar como uma autêntica fenomenologia teológica da Esperança. O centro da reflexão é o resgate do olhar bondoso do Criador como luz que ilumina toda criatura. Neste sentido, o desafio da santificação da existência, possibilidade especial oferecida pelo ano jubilar, consiste em recuperar em nós o olhar misericordioso e cheio de esperança do criador que vê, constantemente, a beleza da criação. Fazer a passagem da simples expectativa para o ato teológico da Esperança supõe ultrapassar nosso olhar de justiça fenomenológica, que vê estritamente aquilo que nos aparece a partir da luz superficial do mundo. Esta é a tarefa diária, condição de possibilidade de reconciliação entre a criatura e seu Criador.

Resumo em Inglês:

ABSTRACT The modestly reflection propose in this article aims to shed light on the possibility of a hermeneutics of the Jubilee Year as an authentic theological phenomenology of Hope. The center of the reflection is the recovery of the Creator’s kind gaze as a light that illuminates every creature. In this sense, the challenge of sanctifying existence, a special possibility offered by the Jubilee Year, consists in recovering within ourselves the merciful and hopeful gaze of the Creator who constantly sees the beauty of creation. Making the transition from simple expectation to the theological act of Hope implies going beyond our gaze of phenomenological justice, which sees strictly what appears to us from the superficial light of the world. This is the daily task, a condition for the possibility of reconciliation between the creature and its Creator.
ARTIGOS PRINCIPAIS
Rubem Alves e a esperança: entre a tristeza da crença e a alegria da busca Mendes, Danilo

Resumo em Português:

RESUMO Este artigo pretende demonstrar como, no pensamento de Rubem Alves, o conceito de esperança é central para a formação de uma teoria da religião. A nosso ver, a esperança se coloca entre a presença da ausência e a emigração mística, respondendo a uma falta ontológica no ser humano. A partir dessa caracterização, pretendemos dialogar com certa crítica feita a Alves a fim de identificar como a falta, que leva à esperança, não é necessariamente sinônimo de tristeza, mas de alegria na busca, a partir da ideia de mística. Pretendemos, com isso, contribuir para a discussão sobre uma teoria da religião em Rubem Alves.

Resumo em Inglês:

ABSTRACT This article intends to demonstrate how, in Rubem Alves’ thought, the idea of hope is central to the formation of a theory of religion. In our view, hope is placed between the presence of absence and mystical emigration, responding to an ontological lack in the human being. From this characterization, we intend to dialogue with a certain criticism made to Alves in order to identify how lack, which leads to hope, is not necessarily synonymous with sadness, but with joy in the search, based on the idea of mysticism. We intend, here, to contribute to the discussion about a theory of religion in Rubem Alves.
ARTÍCULOS PRINCIPALES
Recuperar el bien: recuperar esperanza Gómez, María Teresa Enríquez Zerecero, Gabriela García

Resumo em Espanhol:

RESUMEN En este artículo se muestra, al cabo de un estudio hermenéutico-sistemático, cómo la transformación que ha sufrido la esperanza en la modernización del mundo occidental expuesta por Benedicto XVI en Spe Salvi, puede explicarse según los tres malestares de la modernidad detectados por Charles Taylor: el individualismo, la primacía de la razón instrumental y la creciente subordinación de la libertad personal a los dictados de los sistemas políticos. La ética de Taylor, que apela a la recuperación del bien a través del reconocimiento de las valoraciones fuertes, también se revela como un camino de recuperación de la esperanza. La conclusión apunta a abrir un camino cristiano esperanzador con la recuperación del bien. De ese modo también se supera el individualismo característico de la razón instrumental y de la libertad autónoma.

Resumo em Inglês:

ABSTRACT This article demonstrates, through a hermeneutic-systematic study, how the transformation that hope has undergone in the modernization of the Western world, as explained by Benedict XVI in Spe Salvi, can be understood through the three malaises of modernity identified by Charles Taylor: individualism, the primacy of instrumental reason, and the growing subordination of personal freedom to the dictates of political systems. Taylor’s ethics, which call for the recovery of the good through the recognition of strong valuations, also reveal a path for the recovery of hope. The conclusion points toward opening a hopeful Christian path through the recovery of the good. In this way, the individualism characteristic of instrumental reason and autonomous freedom is also overcome.
ARTÍCULOS GENERALES
Libertad agustiniana: el libre ejercicio de la conciencia moral y la libertad ante la mediación digital Giraldo, Luis David Tabares Jaramillo, Iván Darío Toro

Resumo em Espanhol:

RESUMEN El propósito de esta investigación es comprender la dimensión del concepto de “Libertad en san Agustín”, para determinar cómo aporta al libre ejercicio de la conciencia moral ante los cambios que la mediación digital le ocasiona a la libertad humana. La investigación teológica requiere explorar caminos que conduzcan a una relación entre los autores clásicos y los temas contextuales actuales de gran envergadura, para fortalecer el argumento teológico y doctrinal. La pregunta que orientó la investigación fue: ¿Cómo el concepto de libertad en san Agustín aporta al libre ejercicio de la conciencia moral ante los cambios que la mediación digital le ocasiona a la libertad humana? Para abordar la cuestión, se realiza una Revisión Sistemática de Literatura empleando las bases de datos científicas (SCOPUS, JSTOR y EBSCO), a partir de dos ecuaciones de búsqueda: “libertad agustiniana” y “moral digital”. Se seleccionan documentos digitales e impresos entre 1961-2023, para, finalmente, recurrir a herramientas bibliométricas digitales para el análisis.

Resumo em Inglês:

ABSTRACT The purpose of this research is to understand the use of the concept of “Freedom in Augustine” to determine how it can contribute to the free exercise of moral conscience in light of the changes that digital mediation imposes on human freedom. Theological research needs to explore pathways that lead to a relationship between classical concepts and significant contextual issues to express its doctrinal potency. The guiding question of the research was: How does the concept of freedom in Augustine contribute to the free exercise of moral conscience in response to the changes that digital mediation imposes on human freedom? To address this issue, a Systematic Literature Review was conducted using scientific databases such as SCOPUS, JSTOR, and EBSCO. Based on two search equations “libertad agustiniana” [augustinian freedom] and “moral digital” [digital morality] digital and printed documents published between 1961 and 2023 were selected. Finally, digital bibliometric tools were employed for analysis.
ARTIGOS GERAIS
Uma teologia com dimensões práticas: alguns elementos com base nos documentos de área Marchini, Welder Lancieri Moraes, Abimar Oliveira de

Resumo em Português:

RESUMO A produção teológica assume diferentes metodologias a depender do contexto em que está inserida. A autonomia da Área de Avaliação 44 da Capes implica em um entendimento da Teologia marcadamente acadêmica, bem como enfatiza a possibilidade da interação da produção teológica com o espaço público. Partindo da análise dos Documentos de Área, este artigo se propõe a apresentar características da dimensão prática da Teologia, considerando-a sobretudo na perspectiva da interdisciplinaridade, no que diz respeito à sua metodologia, e à sua articulação com o ambiente acadêmico. Esse cenário aponta para mudanças epistemológicas, visto que a Teologia, dialogando com interlocutores específicos, também se constrói com outra linguagem.

Resumo em Inglês:

ABSTRACT Theological production takes on different methodologies depending on the context in which it is inserted. The autonomy of Capes’ Assessment Area 44 implies a markedly academic understanding of Theology, as well as emphasizes the possibility of interaction between theological production the public space. Starting from the analysis of the Documentos de Área, this article proposes to present characteristics of the practical dimension of Theology, considering it above all from the perspective of interdisciplinarity, with regard to its methodology, and its articulation with the academic environment. This scenario points to epistemological changes, since Theology, starting to dialogue with specific interlocutors, also constructs itself with another language.
ARTÍCULOS GENERALES
Kórima: Una epistemología de la caridad desde la Sierra Tarahumara Cruz, Pablo Galindo

Resumo em Espanhol:

RESUMEN En este artículo, presento el testimonio del pueblo indígena de la Sierra Tarahumara, en Chihuahua, México, a partir de una entrevista con el padre Enrique Mireles, sacerdote jesuita y director del Complejo Asistencial Clínica Santa Teresita (CACSTAC), una labor comenzada por el padre Luis Verplancken, S.J. en 1963. Basándome en la entrevista con el sacerdote, discutiré las similitudes entre la moral cristiana y la práctica Rarámuri, con la finalidad de proponer el concepto de kórima como una manera de comprender y enseñar la Caridad, elemento central de la teología cristiana-Rarámuri. Para ello, acudiré también a la formulación del filósofo escocés Alasdair MacIntyre, específicamente a lo presentado en su obra Animales racionales y dependientes (1999), y su incorporación del concepto Lakota wancantognaka como referente de la virtud de la justa generosidad.

Resumo em Inglês:

ABSTRACT In this article, I present the testimony of the indigenous people of the Sierra Tarahumara, in Chihuahua, Mexico. My analysis is informed by an interview with Father Enrique Mireles, a Jesuit priest and director of the Complejo Asistencial Clínica Santa Teresita (CACSTAC), a work begun by Father Luis Verplancken, S.J. in 1963. Based on the interview with the priest, I will discuss the similarities between Christian morality and Raramuri practice, to propose the concept of korima as a way of understanding and teaching Charity, a central element of Christian-Raramuri theology. To this end, I will also turn to the formulation of the Scottish philosopher Alasdair MacIntyre, specifically to what is presented in his work Dependent rational animals (1999), and his incorporation of the Lakota culture as a referent of the virtue of just generosity.
ARTIGOS GERAIS
Epistemologia de Paulo e Teologia hoje (Romanos 1,18-23) Zabatiero, Júlio Paulo Tavares M.

Resumo em Português:

RESUMO Este artigo analisa a epistemologia implícita nos escritos de Paulo, com foco em Romanos 1,18-23, e sua relevância para a teologia contemporânea. Partindo de uma exegese detalhada do texto, argumenta que Paulo não critica a racionalidade humana, mas sim a prática da injustiça que impede o reconhecimento de Deus. A pesquisa também estabelece um diálogo entre a epistemologia paulina e os modelos teológicos latino-americanos, como a Teologia da Libertação, propondo que os escritos bíblicos podem contribuir significativamente para a construção de epistemologias teológicas contextualizadas e libertadoras. A conclusão destaca afinidades entre a prática paulina e modelos contemporâneos, sem propor relações de fundamentação dogmática, mas sim de inspiração mútua.

Resumo em Inglês:

ABSTRACT This article examines the implicit epistemology in Paul’s writings, focusing on Romans 1:18-23, and its relevance to contemporary theology. Through a detailed exegesis of the text, it argues that Paul does not critique human rationality but addresses the practice of injustice that hinders the acknowledgment of God. The research also engages in a dialogue between Pauline epistemology and Latin American theological models, such as Liberation Theology, suggesting that biblical writings can significantly contribute to the development of contextual and liberating theological epistemologies. The conclusion highlights affinities between Pauline practice and contemporary models, fostering mutual inspiration rather than dogmatic foundations.
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