Abstract in Portuguese:
Investigando os efeitos de perguntas e de histórias de reforço contínuo sobre o seguir regra, nove estudantes universitários foram expostos a um procedimento de escolha segundo o modelo; a tarefa era apontar cada um dos três estímulos de comparação, em seqüência, na presença de um estímulo contextual. As contingências na Sessão 1 eram alteradas na Sessão 2, restabelecidas na Sessão 3 e mantidas inalteradas na Sessão 4, iniciada com a regra discrepante. Na Condição 1, não eram feitas perguntas e nas Condições 2 e 3, eram feitas perguntas. As perguntas da Condição 2 eram mais gerais do que as da 3. Apenas cinco participantes (dois da Condição 2 e os três da 3) aprenderam a tarefa e apresentaram desempenhos sensíveis às mudanças nas contingências. Destes, quatro deixaram de seguir a regra na Sessão 4. Os resultados têm implicações para o esclarecimento do papel do ambiente verbal na determinação do comportamento não-verbal.Abstract in English:
Investigating the effects of continuous reinforcement questions and histories on rule following, nine university students were exposed to a matching-to-sample task which was point out, sequentially, each one of three comparison stimuli in the presence of a contextual stimuli. The contingencies in Session 1 were changed in Session 2, reestablished in Session 3, and kept unchanged in Session 4, which began with the discrepant rule. No questions were made in Condition 1, whereas in Conditions 2 and 3, questions were asked. In Condition 2, the questions were more general than in Condition 3. Only five participants (two of the Condition 2 and the three of Condition 3) learned the task and performed in accordance with the contingency-based changes. Of these five, four stopped rule following in Session 4. The results should lead to clarify the role of the verbal environment in the determination of non-verbal behavior.Abstract in Portuguese:
A investigação das condições necessárias para aprendizagem de discriminações condicionais por bebês é um desafio devido às dificuldades relacionadas à manutenção de crianças pequenas em situações experimentais. O objetivo foi ensinar tarefas de pareamento de identidade para um bebê de 12 meses em um experimento conduzido na sala de uma creche. Brinquedos utilizados como estímulos eram expostos em um aparato constituído por três janelas recortadas em uma caixa diante das quais se sentava um experimentador e o bebê. As tentativas iniciavam-se com a abertura das janelas e exposição dos estímulos: no caso da seleção do estímulo definido como S+, o bebê podia pegá-lo e brincar, no caso da seleção do S- as janelas eram fechadas até a tentativa seguinte. Na etapa de pareamento com o modelo, um estímulo idêntico a um dos estímulos comparação era apresentado primeiramente na janela central do aparato. Análises continuadas do desempenho do participante visaram a manipulação de variáveis em vigor para manutenção do bebê na situação e para realização das tarefas propostas.. A discussão relaciona qualidade do desempenho com o controle exercido por variáveis como contato social com experimentador, alterações na duração das tarefas e variedade de estímulos.Abstract in English:
The investigation of the conditions necessary for infants to learn conditional discrimination is a challenge due to the difficulties related to maintaining small children in experimental conditions. The objective was to teach matching identity tasks to a 12-month-old infant in a experimenter organized in a room at a daycare center. Toys used as stimuli were displayed in an apparatus consisting of three windows cutout in a box, in front of which sat an experimenter with the infant. The trials began with the opening of the windows and the display of stimuli: in the case of the selection of the stimulus defined as S+, the infant could take the toy and play, in the case of the selection of S- the windows were closed until the following trial. In the matching phase with the model, a stimulus identical to one of the comparison stimuli was first presented in the center window of the apparatus. Constant analyses of the participant’s performance were carried out to manipulate the variables in force to maintain the infant in the experimental situation and to perform the proposed tasks. The discussion relates the quality of performance to the control exercised by variables such as social contact with the experimenter, alterations in the duration of tasks and variety of stimuli.Abstract in Portuguese:
Nos estudos sobre a relação entre dificuldades de leitura e escrita e fatores neuropsicológicos associados, controvérsias giram em torno de hipóteses de um possível desvio ou atraso de desenvolvimento. Para examinar esta polêmica, o presente estudo comparou o desempenho em tarefas neuropsicológicas de crianças de 2ª série com dificuldades de leitura e escrita (n=14) com o de dois grupos: um contrastando competência de leitura e escrita, mas não idade (n=15) e outro contrastando idade, mas não competência de leitura e escrita (1ª série; n=9). Os resultados revelaram que o grupo de 2ª série, com dificuldade de leitura e escrita, apresentou escores estatisticamente inferiores aos do grupo de 2ª série competente em leitura e escrita em consciência fonológica, linguagem oral e memória fonológica, não diferindo significativamente do grupo de 1ª série. Tais achados favorecem a hipótese de atraso de desenvolvimento destas funções neuropsicológicas em crianças com dificuldades de leitura e escrita.Abstract in English:
In the studies about the relationship between reading and writing difficulties and neuropsychological associated factors there are controversies around the hypotheses of a possible deviation or developmental delay. To analyze this polemic the present study compared the neuropsychological task performances of second grade children with reading and writing difficulties (n=14) with two groups: one contrasting reading and writing competence, but not age (n=15), and the other contrasting age, but not reading and writing competence (1st grade; n=9). The results showed that the scores of the second grade group with reading and writing difficulties were statistically lower to second grade children competent in reading and writing in phonological awareness, oral language and phonological memory, not differing significantly from the first grade group. Such findings favor the developmental delay hypothesis of these neuropsychological functions in children with reading and writing difficulties.Abstract in Portuguese:
O principal objetivo deste artigo é discutir o modelo de processamento de informações sociais relativo à competência social em crianças e adolescentes. Aventa-se que a reformulação do modelo de processamento das informações sociais (Crick & Dodge, 1994) apresenta limitações relacionadas ao enfoque conexionista. Os autores não contestam o valor preditivo do modelo, mas postulam que as múltiplas etapas do processamento das informações sociais também podem ser explicadas por intermédio de uma arquitetura híbrida. A principal conclusão é que outra reformulação desse mesmo modelo mostra-se possível. O artigo também discute a dificuldade quanto à obtenção de resultados conclusivos sobre essa questão.Abstract in English:
The main purpose of this article is to discuss the social information processing model relative to social competence in children and adolescents. It is assumed that a reformulation of the social information processing model (Crick & Dodge, 1994) presents limitations related to the connectionist approach. The authors do not contest the predictive value of the model but argue that the multiple steps of the social information processing can also be explained by means of an hybrid architecture. The main conclusion is that another reformulation of this model is possible. This article also discusses the difficulty in obtaining conclusive results regarding this question.Abstract in Portuguese:
Este texto, sobre a relação entre cognição e música, objetiva lançar novas perspectivas para uma idéia há muito presente na pesquisa psicológica: de que a atividade musical tem importantes conseqüências para o desenvolvimento emocional e cognitivo da pessoa. Estas, no entanto, não são sempre positivas, já que processos de aprendizagem musical, da forma como tradicionalmente desenvolvidos, podem também levar à frustração e ao adoecimento tanto físico como psíquico. O texto analisa estes temas, tendo como foco a aprendizagem expert de instrumentos musicais da tradição clássica como uma aprendizagem permanente, que envolve o desenvolvimento e refinamento constante de habilidades metacognitivas e auto-reguladoras, bem como uma capacidade para superar obstáculos emocionais oriundos do tipo de investimento necessário ao alcance e manutenção da expertise musical.Abstract in English:
This text, about the relationship between music and cognition, aims at launching new perspectives for an idea, which is quite old in psychological research, that musical activity has important consequences for emotional and cognitive human development. However, these are not always positive, once music learning processes, as traditionally developed, may also lead to frustration and illness, both physical as psychological. This text analyses these topics, focusing on expert learning of musical instruments of classical tradition as a form of continuous learning which involves the constant development and refining of metacognitive and self-regulatory abilities, as well as a capacity to overcome emotional obstacles derived from the type of investment necessary to achieve and maintain musical expertise.Abstract in Portuguese:
Considerando o papel da mídia no desenvolvimento psicológico, investigaram-se as questões de gênero presentes nos atos da fala de adolescentes, numa situação de interação focada em uma cena da telenovela brasileira "Malhação" (rede Globo, edição 2001). Participaram 47 estudantes da sexta e oitava séries do primeiro grau e da primeira e terceira séries do ensino médio, divididos em oito grupos com três sujeitos femininos e três masculinos cada. Os resultados indicam: o predomínio do julgamento moral conservador dos personagens da cena nos grupos da 6ª e 8ª séries, com predomínio de verbalizações femininas e silêncio masculino; o deslocamento da discussão nos grupos da terceira série para objetos mais gerais, como o papel da mídia, a educação; a maior equidade na freqüência de verbalizações, indicando o não afrontamento feminino. A análise dos atos da fala indica a manutenção de papéis masculinos e femininos, que privilegiam o status masculino.Abstract in English:
Considering the role of the media in the psychological development, we investigated the gender issues in adolescents’ conversation in an interactive situation focused on a scene from the Brazilian soap opera, "Malhação" (Globo Network, 2001 edition). A total of 47 students participated in the study, drawn from the 6th and 8th grades of primary school and from the 1st and 3rd grades of secondary school, divided into eight groups with three female and three male each. The results indicate: a predominance of conservative moral judgment of the characters by the groups of the 6th and 8th grades, with predominance of female verbalizations and male silence; a shift of the discussion in the 3rd grade to more general matters, such as the role of the media and education; a greater equity in the frequency of verbalizations, indicating female submissiveness. The analysis of the speech acts indicates the maintenance of male and female roles which favour male status.Abstract in Portuguese:
No Brasil, o interesse pelo estudo do mobbing é recente. Nesta revisão, foram descritas as várias denominações dadas ao fenômeno, suas diferentes definições e características, visando uma delimitação teórico-conceitual. Buscou-se um aprofundamento da relação de semelhança entre os conceitos etológico e psicológico do mobbing, verificando-se que os mesmos guardam especificidades, sobretudo quanto às implicações evolutivas e ecológicas propostas pela etologia. A princípio, pode-se dizer que a semelhança entre os conceitos é somente morfológica. Uma abordagem evolucionista do mobbing no ambiente de trabalho, no entanto, poderia trazer novas contribuições para o seu entendimento como uma síndrome psicossocial multidimensional.Abstract in English:
In Brazil only recently we had few studies on mobbing (psychological harassment at the workplace). This paper reports on a review of the literature in which definitions, characterizations and delimitations of mobbing were thoroughly examined with a view to a theoretical-conceptual definition of this phenomenon. Special attention was given to the similarities between the ethological and psychological concepts of mobbing. These concepts yield specificities, mostly when evolutionary and ecological implications are, according to the ethological model, taken into consideration. Apparently, the similarity between these two concepts is only morphological. However, an evolutionary approach to mobbing at the workplace may bring new contributions towards a better understanding of mobbing and see it as a multidimensional psychosocial syndrome.Abstract in Portuguese:
O beber problemático é recorrente entre universitários e está associado a inúmeras conseqüências negativas. Portanto, é importante compreender os fatores de risco para este fenômeno. Examinou-se a relação entre expectativas sobre os efeitos do álcool e o padrão de beber de risco em universitários. Os participantes foram 165 universitários, com média de 22 anos (dp=2,5) que responderam aos inventários AUDIT e IECPA. Constatou-se que 44% dos participantes eram consumidores de risco e que 48% possuíam expectativas positivas altas. Entre elas, facilitação das intersações sociais, diminuição e/ou fuga de emoções negativas, ativação e prazer sexual, efeitos positivos na atividade e humor e na avaliação de si mesmo. Houve correlação entre beber problemático e expectativas positivas. Investigar a relação entre padrão de uso e expectativas sobre os efeitos do álcool favorece o planejamento de intervenções terapêuticas e estratégias preventivas mais precisas que visem a reduzir os riscos do beber problemático entre universitários.Abstract in English:
Problematic drinking is recurrent among college students and is associated with a variety of negative consequences. Therefore, it is important to understand risk factors for this phenomenon. The present study assessed the relationship between expectations over alcohol effects and risk drinking pattern among college students. Participants were 165 college students with average age of 22 years old (dp= 2,5) who responded to the AUDIT and IECPA inventories. Results indicated that 44% of the participants were risk consumers and 48% had high positive expectations, among them facilitation of social interaction, decrease and/or escape of negative emotions, enhanced sexual pleasure, positive effects on activity, mood and self evaluation. There was a correlation between problematic drinking and positive expectations. To investigate the relationship between pattern of use and expectations over alcohol effects favours planning of therapeutical interventions and more precise preventive strategies aiming at reducing the risks of problematic drinking among college students.Abstract in Portuguese:
Diante da falta de diálogo entre pesquisadores qualitativos e quantitativos, este artigo adota uma posição "ecumênica". Argumenta que ambas as abordagens têm suas vantagens, desvantagens, pontos positivos e pontos negativos, considerando que o método escolhido deve se adequar à pergunta de uma determinada pesquisa. O trabalho apresenta algumas diferenciações entre a pesquisa qualitativa e a pesquisa quantitativa. Em seguida, aponta a complexidade da pesquisa qualitativa em termos de pressupostos, coleta, transcrição e análise de dados. Discutimos, também, critérios de qualidade para a pesquisa qualitativa. Concluimos com considerações sobre as conseqüências para a pesquisa, ao se optar pela pesquisa qualitativa e/ou pela pesquisa quantitativa.Abstract in English:
Given the lack of dialogue between qualitative and quantitative researchers, this article assumes an "ecumenical" position. The text argues that both perspectives present advantages, disadvantages, positive and negative points, considering that the chosen method must be adequate to the question of a certain research. The paper presents some distinctions between qualitative and quantitative research. Next it points out the complexity of qualitative research in terms of its underlying assumptions, as well as data collection, transcription and analysis. Next, quality criteria for qualitative research are considered. The paper closes with a discussion of implications for research when choosing qualitative research and/or quantitative research.Abstract in Portuguese:
A relação entre o contexto social e a saúde representa um tema relevante para o desenvolvimento atual da psicologia social da saúde. A abordagem da representação social oferece uma estrutura para a análise do pensamento do senso comum sobre doença. Esta abordagem rompe com a tradição individualista que domina a análise social psicológica sobre os riscos sanitários. Quanto ao plano teórico e metodológico, esta abordagem permite um estudo contextualizado dos processos sociocognitivos que intervêm na construção dos riscos, operacionalizando a dupla natureza produto/processo da representação. Nesta perspectiva, a triangulação, bem como a estratégia de pesquisa indutiva constituem uma abordagem privilegiada. Apresenta-se uma aplicação desta estratégia por meio de uma pesquisa sobre a representação das relações sexuais e dos riscos ligados a aids entre jovens adultos na França e na Grécia. São discutidas a pertinência da triangulação para as abordagens que buscam explanações "muti-níveis" da construção dos riscos.Abstract in French:
La relation du contexte social et de la santé représente un enjeu de recherche important pour les développements actuels en psychologie sociale de la santé. L'approche des représentations sociales offre un cadre d'analyse de la pensée sociale profane concernant la maladie, en rupture avec la tradition cognitiviste et individualiste dominante dans les analyses psychosociales des risques sanitaires. Sur le plan théorico-méthodologique, cette approche permet une étude contextualisée des processus sociocognitifs qui interviennent dans la construction des risques, en opérationnalisant la double nature, produit/processus, de la représentation. Dans cette perspective, la triangulation en tant que stratégie de recherche inductive constitue une démarche privilégiée. Nous présentons une application de cette stratégie à travers une recherche sur les représentations des relations sexuelles et des risques liés au sida chez de jeunes adultes en France et en Grèce. Nous discutons la pertinence de la triangulation pour les approches "multi-niveaux" de la construction des risquesl.Abstract in English:
The relationship between social context and health represents an important research issue, which is at the centre of current developments of social psychology of the health. The social representational approach offers a frame to analyze common sense thinking about illness. This approach breaks with the cognitive and individualistic tradition that dominated the social psychological analysis of health risks. Concerning theory and methodology this approach enables a contextualized study of the socio-cognitive processes that intervene in the construction of risks through the operationalisation of the double nature -product/process- of the representation. Thus, triangulation as an inductive strategy of research constitutes a privileged approach. We present an application of this strategy through a research program concerning the representations of sexual relationships and AIDS-related risks of young adults in France and Greece. The pertinence of triangulation for the analysis of risk's construction within approaches that seek a multilevel explanation is discussed.Abstract in Portuguese:
As pinturas produzidas nos ateliês psiquiátricos que representam paisagens, lugares e outros temas do mundo exterior, não receberam grande atenção dos pesquisadores. O problema está numa idéia acerca da criação artística na qual as referências ao mundo material e às imagens do inconsciente representam dois tipos distintos de obras de arte. Este artigo analisa esse problema por meio de uma abordagem fenomenológica, por meio da qual conclui-se a indistinção da separação entre o mundo exterior e a criação interior na produção da obra de arte. A obra de arte está enraizada entre o artista e o mundo.Abstract in English:
The paintings produced in the psychiatric artist’s workshops that represent landscapes, places and other themes of the exterior world did not receive great attention from the researchers. The problem lies on an idea about the artistic creation in which the references to the material world and the unconscious images represent two distinct types of works of art. This article analyses this problem by means of a phenomenological approach through which one can conclude the undistinguished separation of the external world and the interior creation in the production of a work of art. The work of art is rooted between the artist and the world..Abstract in Portuguese:
O presente artigo tem por objetivo discutir, a partir de um vértice histórico, a relação entre educação e psicanálise no Brasil. Partindo de um estudo qualitativo, fundamentado na análise bibliográfica relativa à produção psicanalítica dedicada à educação produzida no país nas primeiras décadas do século XX, são discutidas as contribuições da psicanálise na transformação das práticas educacionais. Os resultados indicam que a psicanálise esteve presente na educação de duas formas: inicialmente, pela divulgação de informações teóricas relativas aos conceitos psicanalíticos e às características do desenvolvimento emocional da criança, por intermédio de livros e cursos destinados a educadores, e, posteriormente, através da criação de uma prática de assistência ao escolar com problemas de aprendizagem ou comportamento, desenvolvida em clínicas de orientação infantil, que consistia na avaliação da criança e na orientação de pais e professores. Conclui-se que a psicanálise, enquanto fundamento teórico e prático, forneceu elementos que contribuíram para a sustentação dos pressupostos filosóficos da "Escola Nova", que surgiu, a partir da década de 1920, como alternativa ao ensino tradicional.Abstract in English:
The present article aims at discussing, from a historical point of view, the relationship between education and psychoanalysis in Brazil. Starting from a qualitative study, based on the bibliographical analysis relative to the psychoanalytic production dedicated to education produced in this country in the first decades of the 20th century, the contributions of psychoanalysis in the transformation of the educational practices are discussed. The results show that psychoanalysis was present in education in two ways: firstly by turning public the theoretical information related to psychoanalytic concepts and to the characteristics of child emotional development, through books and courses designed for educators and, afterwards, through the creation of an assistance practice to scholars with learning or behavior problems, developed in child orientation clinics, which consisted on child evaluation and parents and teachers orientation. We conclude that psychoanalysis, while a theoretical and practical fundament, supplied elements which contributed to the support of the philosophic presumptions of a new educational model that came up as from 1920 as an alternative to traditional teaching.Abstract in Portuguese:
Nesse trabalho pretendemos compreender os fundamentos freudianos a respeito do corpo e seus estatutos, cuja presença remonta ao nascimento da psicanálise. Evidenciamos que o momento inicial está estreitamente associado ao campo da biologia, quando Freud estabelece a cisão corpo biológico/corpo psicanalítico. Em seguida, verificamos como se dá a passagem do corpo auto-erótico e fragmentado para o corpo unificado pelo narcisismo. Isto abre espaço para a retomada do conceito de pulsão, que mais tarde desembocará no segundo dualismo pulsional, a criação da segunda tópica e o surgimento do eu corporal.Abstract in English:
In this article we intend to understand the Freudian’s fundaments about the body and its statutes, whose presence dates back to the birth of psychoanalysis. We intend to show that the initial moment is closely associated to the field of biology when Freud establishes the division between biological body and psychoanalytic body. Next, we examine how the passage from self-erotic and fragmented body to unified body by narcissism takes place. This opens the way for the resumption of the pulsing concept which will flow later to the second pulsional dualism, the creation of the second topic and the emerging of the body ego.