Psicologia: Teoria e Pesquisa, Volume: 29, Issue: 1, Published: 2013
  • EDITORIAL Editorial

  • Implicit processes and drug addiction: theory, assessment and future directions

    Peuker, Ana Carolina; Lopes, Fernanda Machado; Menezes, Carolina Baptista; Cunha, Silvia Mendes; Bizarro, Lisiane

    Abstract in Portuguese:

    Pesquisas recentes têm investigado mecanismos cognitivos implícitos que influenciam a decisão e o comportamento de uso da droga, como viés atencional e reatividade a pistas. Tais respostas são eliciadas automaticamente, potencializando a vulnerabilidade à dependência e recaída ao uso da droga. Este estudo teve como objetivo apresentar a perspectiva teórica dos modelos de duplo-processamento dos comportamentos aditivos assim como discutir a influência dos processos automáticos no uso de drogas, suas formas de avaliação e técnicas que objetivam modificar diretamente tais processos. Os resultados sugerem que medidas implícitas possam avaliar os mecanismos automáticos mais acuradamente do que medidas explícitas. Diante disso, sugere-se que intervenções voltadas para a transformação das cognições implícitas sejam alternativas eficazes para o tratamento da dependência química.

    Abstract in English:

    Recent studies have investigated the implicit cognitive mechanisms that influence the decision to use drugs and drug use behavior, such as attentional bias and reactivity to cues. Those responses are automatically elicited and can increase vulnerability to addiction and relapse. This review aimed to present theoretical perspective of dual-process models of addictive behaviors and to discuss the influence of automatic processes in drug intake, how they can be assessed, and techniques to directly modify them. The results suggest that implicit measures can assess the automatic mechanisms more accurately than explicit measures. Therefore, it is suggested that interventions aimed at the transformation of implicit cognitions can be effective alternatives for the treatment of addictive behaviors.
  • Detection of malingering using the wisconsin card sorting test and the trail making test

    Sousa, Hugo; Machado, Manuel; Quintas, Jorge

    Abstract in Portuguese:

    Neste trabalho, tentamos identificar índices de simulação na avaliação neuropsicológica forense, através da avaliação dos padrões de resposta em provas neuropsicológicas. A amostra foi constituída por 56 sujeitos com traumatismo crânioencefálico. Todos se encontravam numa situação de possível recompensa monetária por incapacidade. Utilizamos os instrumentos Wisconsin Card Sorting Test (WCST), Trail Making Test (TMT), Inventário de Sintomas Psicopatológicos (BSI), e a grelha de análise dos autos do processo. Cerca de 30% da amostra enquadrou-se no grupo de prováveis simuladores. Essa porcentagem é congruente com a literatura. Verificou-se uma grande homogeneidade entre os indivíduos com e sem indicadores de simulação, a nível sintomatológico e características sócio-demográficas, o que reforça a necessidade de desenvolvimento de métodos eficazes na detecção da simulação.

    Abstract in English:

    The objective of this study was to identify indicators of malingering in forensic neuropsychological assessment by identifying response patterns in neuropsychological tests. The sample was composed by 56 subjects diagnosed with a cranioencephalic trauma. All subjects were in a situation of monetary reward if incapacity was proven. The instruments used were the Wisconsin Card Sorting Test (WCST), the Trail Making Test (TMT), the Brief Symptom Inventory (BSI), and a legal process data file. Approximately 30% of the studied sample was identified as probable malingerers. This percentage is consistent with the literature. We identified a high level of homogeneity of psychological symptoms and socio-demographic features in the group of subjects with indicators of malingering and in the group without such indicators. These results reinforce the necessity to develop efficient methods to detect malingering.
  • Metacognition and executive functions: relationships between concepts and implications for learning

    Corso, Helena Vellinho; Sperb, Tânia Mara; Jou, Graciela Inchausti de; Salles, Jerusa Fumagalli

    Abstract in Portuguese:

    A pesquisa sobre aprendizagem indica que as capacidades de planejamento, monitoramento e controle são centrais ao processo de aprender e que falhas ou atraso no seu desenvolvimento estão presentes nas dificuldades de aprendizagem. Tais capacidades são definidas como metacognição em uma abordagem psicológica e como funções executivas em uma abordagem neuropsicológica. Assim, deparamo-nos com dois conceitos distintos que remetem a capacidades mentais semelhantes. Neste trabalho objetivou-se, através da revisão da literatura clássica e recente, examinar os conceitos de metacognição e de funções executivas, relacionando-os entre si e com o aprender. Como resultado, evidenciou-se que os conceitos aproximam-se em alguns aspectos e divergem em outros, e que há dados empíricos iniciais confirmando a relação entre as habilidades descritas pelos dois conceitos.

    Abstract in English:

    Research on learning indicates that the capacities of planning, monitoring and controlling one's own activity has a central role in learning, and that failure or delay in its development are present in learning disabilities. Such capacities are defined as metacognition in the psychological approach, and as executive functions in the neuropsychological approach. Thus, these two different concepts seem to refer to similar capacities. By reviewing both classic and recent literature, we aimed to examine these two concepts, relating them to each other and to learning. As a result, we found that these concepts converge in some aspects, but differ in others; and that there are some initial empirical data confirming the relationship between the skills described by both concepts.
  • Relationship between organizational climate, perception of organizational change and customer satisfaction

    Santos, Juliana Neves; Neiva, Elaine Rabelo; Andrade-Melo, Eleuni Antônio

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho tem como objeto de estudo as relações entre clima organizacional, percepção de mudança e satisfação do cliente em 170 unidades de uma organização pública prestadora de serviços com atuação em todo o Brasil. Foram analisados dados primários e secundários, agregados em nível de unidade, utilizando-se da técnica de modelagem de equações estruturais. Foram testados modelos com relações direta e mediacionais entre as variáveis. Os resultados indicam que a percepção de mudança medeia a relação entre o clima organizacional e a satisfação do cliente, que o clima organizacional possui uma relação direta com a satisfação do cliente e os empregados percebem mudanças relacionadas à gestão do clima organizacional.

    Abstract in English:

    This study examines the relationships between organizational climate, perceptions of change and customer satisfaction in 170 units of a public service organization with operations throughout Brazil. Primary and secondary data were aggregated at the unit level using the technique of structural equation modeling. Models were tested with mediational and direct relationship between the variables. The results indicate that the perception of change mediates the relationship between organizational climate and customer satisfaction, the organizational climate has a direct relationship to customer satisfaction and employees perceive changes related to the organizational climate management.
  • (Dis)satisfaction of working values and stress: analysis of a moderational model

    Silva, Margareth Ribeiro M. S.; Mendonça, Helenides

    Abstract in Portuguese:

    O presente estudo objetivou testar um modelo empírico que investiga o poder moderacional da idade e do nível hierárquico sobre a relação entre a (in)satisfação dos valores do trabalho e o estresse psíquico. Para tal, aplicou-se a 220 trabalhadores uma adaptação da Escala de Valores Relativos ao Trabalho e o Questionário de Saúde Geral de Goldberg - dimensão do estresse psíquico. A análise de regressão múltipla apontou relação positiva entre estresse psíquico e a insatisfação do valor realização. Já a relação entre insatisfação do valor prestígio e estresse, moderada pela idade, foi negativa, ou seja, entre os mais jovens, a satisfação da busca por exercer autoridade, obter sucesso profissional e poder de influência no trabalho coincidiu com maior propensão ao estresse. Na discussão são consideradas as contribuições e limitações do presente estudo.

    Abstract in English:

    The present study aimed to test an empirical model that investigates the moderating effect of age and hierarchical level on the relationship between dissatisfaction with work values and psychological stress. Two instruments were applied to a sample of 220 workers: The Work Values Scale and the psychological stress dimension of the General Health Questionnaire of Goldberg. Multiple regression analysis revealed that psychological stress was positively correlated to dissatisfaction with value realization, whereas the moderation of the age variable showed that, for younger people, the relationship between stress and dissatisfaction with the prestige value was negative. Therefore, the striving of younger people to gain authority, to achieve professional success and power of influence at work make them more prone to stress. In the discussion we take the limits and contributions of this study into consideration.
  • Stress and stressors in graduate programs: a study with graduate students in Brazil

    Faro, André

    Abstract in Portuguese:

    Esta pesquisa objetivou identificar, segundo mestrandos e doutorandos no Brasil, os principais estressores que ocorrem na pós-graduação, como também buscou determinar o índice de estresse e as variáveis a ele associadas. Participaram 2.157 pós-graduandos, oriundos das cinco regiões do país. Além de coletar dados acerca do perfil sociodemográfico, formação e atuação profissional, aplicaram-se a Escala de Estresse Percebido e uma lista contendo 28 possíveis estressores na pós-graduação. Os resultados revelaram que a média do estresse da amostra total ficou acima do ponto médio da escala. As mulheres da região Norte, estudantes que nunca trabalharam na área de formação, os que não trabalhavam simultaneamente à realização do curso de pós-graduação e os que não pretendiam prosseguir na carreira acadêmica exibiram maior estresse.

    Abstract in English:

    This research aimed to identify the main stressors in graduate programs, according to Masters and PhD students in Brazil, and to determine the stress index and variables associated with it. The participants were 2,157 graduate students from all five geographic regions of Brazil. Data regarding sociodemographic profile and professional training were collected. The Perceived Stress Scale and a list of 28 possible stressors in graduate programs were administered. The results revealed that the average stress of the sample was above of scale midpoint range. Women from the North region in Brazil, students who have never worked in their graduation area, who did not work during their graduate program and those who didn't wish to pursue careers in academic showed greater stress.
  • Predictors of the intention-purchase correspondence: a natural experiment with brand reinforcement

    Porto, Rafael Barreiros; Oliveira-Castro, Jorge Mendes de

    Abstract in Portuguese:

    Alguns consumidores entram em lojas dispostos a comprar marcas que conduzem a diferentes reforços utilitários e informativos. Eles podem ou não comprá-las a depender de suas histórias de aprendizagem e dos estímulos de marketing presentes no ambiente de compra. O objetivo deste trabalho foi investigar a predição de ambas variáveis sobre a correspondência intenção-compra comparando grupos de reforços utilitários e informativos das marcas. Foi feito um delineamento experimental natural entre-sujeitos com 1.016 consumidores. Os resultados indicaram que quando as marcas oferecem maiores reforços, os consumidores apresentam maior correspondência entre a intenção e a compra e que a história de aprendizagem foi preditora em todos os grupos experimentais. Esses resultados contribuem empiricamente para a validação do modelo comportamental em consumo.

    Abstract in English:

    Some consumers go into stores willing to buy brands that lead to different utilitarian and informational reinforcement. They may or may not buy them depending on their learning histories and marketing stimuli in the purchase environment. The aim of this study was to investigate the prediction of both variables on the correspondence between intention-purchase, comparing informational and utilitarian reinforcement groups of brands. A natural between-subjects experiment with 1,016 consumers was realized. The results indicated that when brands offer more reinforcements a higher correspondence between intention and purchase was observed and that the learning history was a predictor in all experimental groups. These results contribute to the empirical validation of the behavioral model in consumption.
  • An evolutionary view of cognitive mechanisms associated with social exchange

    Eugênio, Tiago José Benedito

    Abstract in Portuguese:

    A psicologia evolucionista propõe uma investigação sobre as origens e os propósitos das habilidades cognitivas que constituem a cognição social humana. Este artigo procura apresentar a teoria do contrato social como um modelo evolucionista para o estudo de mecanismos cognitivos associados às trocas sociais e da cooperação, tais como: detecção de trapaça, memória de faces, senso de justiça, influência da informação e conhecimento prévio, vigilância e teoria da mente que regulam, fundamentalmente, nossas interações sociais. Conclui-se que um olhar evolucionista para a mente humana gera hipóteses, enquanto a teoria dos jogos fornece métodos para testá-las, nos auxiliando a compreender a natureza humana.

    Abstract in English:

    Evolutionary psychology proposes the investigation of the origins and purposes of cognitive skills that constitute human social cognition. This article presents the social contract theory as an evolutionary model for the study of the cognitive mechanisms and cooperation, such as cheating detection, memory for faces, sense of justice, the influence of prior knowledge and information, vigilance and theory of mind that regulate social interactions. It is concluded that an evolutionary view of human mind produces hypotheses, while game theory provides methods to test them, helping us to understand human nature.
  • The role of social representations about the nature of homosexuality: opposition to civil marriage and adoption by homoaffective families

    Pereira, Cicero Roberto; Torres, Ana Raquel Rosas; Falcão, Luciene; Pereira, Annelyse Soares

    Abstract in Portuguese:

    Analisaram-se as relações entre preconceito, apoio a políticas discriminatórias contra homossexuais e representações sociais sobre a natureza da homossexualidade. Participaram da pesquisa 297 estudantes do último ano de psicologia, serviço social e direito. Os resultados mostram que as representações sobre a homossexualidade baseadas em crenças religiosas, moralistas e psicológicas predizem o maior apoio às políticas discriminatórias contra os homossexuais, nomeadamente a oposição ao casamento e à adoção de crianças por casais homoafetivos. A crença na natureza cultural da homossexualidade prediz o menor apoio a essas políticas. As relações verificadas são mediadas pelo preconceito flagrante contra homossexuais. Esses resultados mostram o papel desempenhado por representações sobre a natureza dos grupos sociais na manutenção de preconceitos e práticas discriminatórias contra minorias sociais.

    Abstract in English:

    In this study the relationship between prejudice, support of discriminating policies against homosexuals and people's social representations about the nature of homosexuality was analyzed. Participants were 297 final year psychology, social work, and law students. Results showed that the representations about homosexuality based on religious, moralist, and psychological beliefs are positively related to the support of discriminating policies against homosexuals, specifically the opposition to civil union and to children's adoption by homosexuals. Beliefs about the cultural nature of homosexuality predicted lower support of these policies. These relations were mediated by blatant prejudice against homosexuals. These results show the role played by social representations about the nature of social groups in the maintenance of prejudices and discriminatory practices against minority groups.
  • Long term effects of bullying and posttraumatic stress disorder: a literature review

    Albuquerque, Paloma Pegolo de; Williams, Lúcia Cavalcanti de Albuquerque; D'Affonseca, Sabrina Mazo

    Abstract in Portuguese:

    O Transtorno de Estresse Pós-Traumático (TEPT) é considerado o principal transtorno psiquiátrico associado à violência. A fim de analisar a possível relação entre bullying e o desenvolvimento tardio de sintomas de TEPT, o objetivo do presente trabalho foi o de identificar e organizar a produção cientifica da área. Para tanto, foi realizada uma revisão bibliográfica na literatura considerando livros e artigos publicados, bem como pesquisa eletrônica em bases de dados. A análise das pesquisas encontradas indicou que, apesar de os resultados apontarem uma relação entre TEPT e bullying, tanto na infância quanto a longo prazo, não há dados suficientes que explicitem como se dá essa relação. Contudo, há evidências de que alguns indivíduos que sofrem vitimização por bullying possam apresentar maior vulnerabilidade para desenvolver TEPT.

    Abstract in English:

    Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) has been identified as the main psychiatric disorder associated with violence. This paper had the objective of identifying and organizing current scientific knowledge on long term effects on bullying and the development of PTSD. Thus, a literature review was conducted involving published books and papers on the topic, as well as an electronic database survey. Although studies indicate a relation between PTSD and bullying during childhood and later, there is a lack of research clarifying how this relationship occurs. There is evidence showing that some individuals who are victimized by bullying may present greater vulnerability to develop PTSD.
  • Social competence and autism: the role of the context of play with peers

    Sanini, Cláudia; Sifuentes, Maúcha; Bosa, Cleonice Alves

    Abstract in Portuguese:

    Observa-se o esforço dos pesquisadores em delinear e avaliar intervenções para facilitar o desenvolvimento da interação social em crianças com autismo e seus pares, em situações de inclusão escolar. Entre os resultados controversos dos estudos estão os que se referem ao papel do contexto das brincadeiras, isto é, se livre ou dirigida, na promoção da competência social dessas crianças. O objetivo deste estudo foi revisar criticamente a literatura sobre o tema, buscando-se evidências sobre que tipo de contexto de brincadeira tende a promover as interações entre pares, examinando-se as questões metodológicas que cercam esse debate. A conclusão foi de que ambos os contextos promovem o desenvolvimento da competência social, mas o livre tende a ser mais duradouro e espontâneo.

    Abstract in English:

    There is a substantial effort of researchers in designing and assessing interventions aiming to promote the social interaction between children with autism and their peers, in the context of inclusion. Among the results that are controversial are the issues related to the role of the play context (free or directed) in the promotion of children's social competence. The aim of this study was to critically review the literature about this topic by searching evidences about what sort of play context tend to promote peer interaction and by examining the methodological issues that surround this debate. The conclusion is that both contexts promote the development of social competence, but the free one tends to be more permanent and spontaneous.
  • Firstborn's regression and growth in the process of becoming a sibling

    Oliveira, Débora Silva; Lopes, Rita de Cássia Sobreira

    Abstract in Portuguese:

    Investigaram-se indicadores de regressão e crescimento do primogênito no processo de tornar-se irmão. Participaram três primogênitos pré-escolares no terceiro trimestre de gestação, aos 12 e 24 meses do irmão. Foi aplicado o Teste das Fábulas e realizada análise qualitativa de conteúdo. Os resultados revelaram regressão do primogênito na gestação materna e crescimento, aos 12 e aos 24 meses de idade do irmão. A regressão foi uma forma de enfrentar a chegada do irmão, enquanto que o crescimento revelou capacidade para conquistas ou custos de ser mais velho. Tanto a regressão quanto o crescimento oportunizaram um ir e vir saudável, fundamental para o desenvolvimento rumo à independência. Esses achados têm implicações para a pesquisa e para a clínica.

    Abstract in English:

    Regression and growth indicators in the process of becoming a sibling were investigated. Three firstborns took part in the study during the first sibling's third trimester of pregnancy, and when the sibling was 12 and 24 months old, respectively. The Fables Test was used and a qualitative content analysis was carried out. Results revealed regression indicators during pregnancy. At 12 and 24 months there were growth indicators together with regression indicators. Regression was used by the firstborn for coping with the sibling's arrival while growth revealed the capacity for acquisitions or the costs of being an older sibling. Both regressive and growth manifestations enabled a healthy to and fro, which is fundamental for development towards independence. These findings have both research and clinical implications.
  • News: VIII meeting on psychology and religious sense psychology of religion in the contemporary western world: challenges of interdisciplinarity

    Bucher-Maluschke, Júlia S. N. F.; Freitas, Marta Helena de
Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, 70910-900 - Brasília - DF - Brazil, Tel./Fax: (061) 274-6455 - Brasília - DF - Brazil
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