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Psicologia: Teoria e Pesquisa, Volume: 36, Publicado: 2020
  • Efeito da Formação de Classes de Estímulos Equivalentes e de Procedimentos de Facilitação na Emergência de Analogia Ciências Do Comportamento

    Marcelino, Madeleine Reinert; Arantes, Ana; Elias, Nassim Chamel

    Resumo em Português:

    Resumo Buscou-se verificar os efeitos da formação de classes de estímulos equivalentes e de dois procedimentos de facilitação na emergência de respostas de analogia, comparando os resultados obtidos nos testes de analogia de acordo com o procedimento de facilitação e com o fornecimento de instrução. Participaram 30 universitários. Foram ensinadas as relações AB e AC entre figuras abstratas e testadas as relações de simetria, transitividade e analogia. Os participantes que não apresentaram essas relações foram expostos aos procedimentos de facilitação. Doze participantes responderam por analogia antes do procedimento de facilitação, cinco de oito (62%), após Facilitação 1 e três de dez (33%), após Facilitação 2. Dos sete participantes expostos à instrução, seis responderam por analogia. A formação das classes não foi suficiente para a emergência das respostas de analogia e alguns participantes podem ter respondido ao Teste de Analogia sob controle de apenas alguns aspectos dos pares de estímulos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The goals were to verify the effects of the formation of equivalent stimulus classes and two facilitation procedures on the emergence of analogy responses and to compare the results obtained in the analogy tests according to the facilitation procedure and the provision of instruction. Participants were 30 undergraduate students. AB and AC relations were taught with abstract pictures, then symmetry, transitivity, and analogy relations were tested. Participants who did not show these relations were exposed to the facilitation procedures. Twelve participants responded by analogy before the facilitation procedure, five of eight (62%) after Facilitation 1 and three of ten (33%) after Facilitation 2. Of the seven participants exposed to the instruction, six responded by analogy. Class formation was not enough for the emergence of analogy responses, and some participants might have responded to the Analogy Test under the control of only some aspects of the stimulus pairs.
  • Construção e Avaliação para 15 Listas de Palavras Baseadas no Paradigma Deese-Roediger-McDermott Ciências Do Comportamento

    Hong, Patricia; Parente, Maria Alice de Mattos Pimenta; Claessens, Peter Maurice Erna; Galduróz, Ruth Ferreira

    Resumo em Português:

    Resumo Com base nos estudos conduzidos de acordo com o paradigma Deese-Roediger-McDermott (DRM), em quais palavras de uma lista tendem a evocar outros itens relacionados, utilizado em pesquisas de falsas memórias, neste estudo elaborou-se 15 listas de palavras semanticamente relacionadas para o português. Para a elaboração das listas, foram considerados critérios como frequência de palavras no corpus de português brasileiro e extensão de palavras. A pré-seleção guiada por características linguísticas visava controlar possíveis vieses por parte dos voluntários. Testes de associação semântica e concretude de palavras foram realizados para apurar a conveniência dos itens selecionados, e um teste de recordação livre foi conduzido para avaliar características de evocação. Sugerimos a utilização das listas de palavras em pesquisas que avaliem falsas memórias.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Based on studies conducted in accordance with the Deese-Roediger-McDermott (DRM) paradigm, in which words of a list tend to evoke other related items, used in false memory research, this study produced 15 lists of semantically related words for Brazilian Portuguese. For the preparation of the lists, certain criteria were considered, such as word length and frequency of words in a Brazilian Portuguese corpus. Pre-selection guided by linguistic characteristics aimed to control possible biases among volunteers. Semantic association and concreteness tests were carried out to determine the suitability of the selected items, and a free recall test was performed to evaluate evocation characteristics. We suggest using word lists in researches that evaluate false memories.
  • Funções Executivas em Crianças com TDAH e/ou Dificuldade de Leitura Ciências Do Comportamento

    Pereira, Estephane Enadir Lucena Duarte; Minervino, Carla Alexandra da Silva Moita; Cruz, Lara Fechine Piquet da; Roama-Alves, Rauni Jandé; Andrade, Josemberg Moura

    Resumo em Português:

    Resumo Objetivou-se comparar o desempenho em Funções Executivas (FEs: controle inibitório, memória de trabalho auditiva e visuoespacial, flexibilidade cognitiva e fluência verbal) de crianças com TDAH, com dificuldade de leitura (DL), com comorbidade entre TDAH e dificuldade de leitura (TDAH/DL) e sem queixas de TDAH e dificuldades de leitura (SDL). Participaram 104 crianças, de ambos os sexos, com idades entre 8 e 11 anos. Os resultados apontaram piores desempenhos do TDAH/DL na maioria das FEs avaliadas quando comparado aos demais grupos. O grupo de crianças TDAH apresentou melhor desempenho do que o DL em fluência verbal semântica. O SDL obteve melhores escores que o TDAH/DL e o DL em praticamente todas as FEs avaliadas, mas não se diferenciou do TDAH.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The objective of this study was to compare the Executive Functions performance (EFs: inhibitory control, auditory and visuospatial working memory, cognitive flexibility and verbal fluency) between children with ADHD, reading difficulties (RD), comorbidity ADHD/RD and without complaints of ADHD and RD (WRD). Participated 104 children, of both sexes, aged between eight and 11 years old. The results indicated worse performance of ADHD/RD group in the majority EFs. ADHD presented better performance than DL in semantic verbal fluency. The WRD obtained better scores than the ADHD / DL and DL in practically all the evaluated EFs, but did not differ of ADHD.
  • Transtorno do Espectro Autista: Avaliação de habilidades cognitivas utilizando o teste não-verbal SON-R 6-40 Ciências Do Comportamento

    Mecca, Tatiana Pontrelli; Lima, Renata Manuelly Feitosa de; Laros, Jacob Arie; Macedo, Elizeu Coutinho de; Lowenthal, Rosane

    Resumo em Português:

    Resumo A cognição de indivíduos com Transtorno do Espectro Autista (TEA) apresenta grande variabilidade. Testes não-verbais podem ser mais adequados para avaliação cognitiva desta população. Investigou-se as habilidades cognitivas de indivíduos com TEA a partir do desempenho no Teste não verbal de inteligência SON-R 6-40. Participaram 37 indivíduos com TEA (GTEA) entre 6 e 24 anos, cujo desempenho no SON-R 6-40 foi comparado ao da amostra normativa do instrumento (GC). Houve pior desempenho do GTEA em todos os subtestes, com diferença significativa em relação ao GC. Quase 84% do GTEA apresentou QI compatível com deficiência intelectual. Aqueles com fala preservada apresentaram desempenho superior ao grupo não-verbal. Não houve relação entre inteligência e gravidade dos sintomas conforme relato das famílias.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Cognition in individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) shows large variability. Nonverbal tests can be more suitable for cognitive assessment in this group. We investigated cognitive abilities in ASD using the SON-R 6-40 Nonverbal Intelligence Test. A total of 37 individuals with ASD (AG) aged 6-24 years participated. Cognitive assessment of the AG was done using the SON-R 6-40 and performance compared with the standardized sample which served as the control group (CG). Results showed lower subtest scores in the AG than in the CG. Approximately 84% of the AG had intellectual disability according to IQ scores. Individuals with preserved speech in the AG had higher IQ scores than patients without preserved speech. There was no relationship between intelligence and ASD symptom severity as reported by families.
  • Extensão do controle de estímulos produzida por três procedimentos de ensino de discriminações de pseudopalavras Ciências Do Comportamento

    Oliveira, Jonathan Melo de; Hanna, Elenice Seixas

    Resumo em Português:

    Resumo Este estudo investigou o efeito de treino discriminativo de pseudopalavras com e sem a exigência de resposta de seleção sobre o controle por elementos e recombinações de elementos e sobre a observação dos estímulos. Oito universitários realizaram duas condições com treino discriminativo e teste de controle de estímulos. Na condição SEL, requeria-se uma resposta de seleção do S+; na condição OBS, apenas a observação. A resposta de seleção não foi determinante no controle pelos elementos e pela recombinação de elementos. Quatro participantes apresentaram controle restrito. Esse controle foi ampliado na condição adicional DOR, que requeria a observação diferencial dos elementos, e foi acompanhado por aumento da observação do S+. A ampliação do controle de estímulos, ocasionada pelo DOR, ainda requer avaliação independente de condições de ensino anteriores.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study investigated the effects of pseudoword discrimination training that either required or didn’t require selection responses upon control by stimulus elements and recombination of elements, and upon stimulus observation. Eight undergraduate students were exposed to two conditions with discriminative training and stimulus control test. Condition SEL required selecting the S+, and condition OBS only required observation. Test results suggest that selection responses did not affect control by the elements or the recombination of elements in the pseudowords. Four participants presented restricted stimulus control. This control was extended in the additional DOR condition, which required differential observation of the elements, and was accompanied by increases in S+ observation. Increased stimulus control, promoted by the DOR, should still be evaluated independently of previous teaching conditions.
  • Reconhecimento de Expressões Faciais Emocionais: Diferenças no Desenvolvimento Ciencias Del Comportamiento

    López-Morales, Hernán; Zabaletta, Verónica; Vivas, Leticia; López, Marcela Carolina

    Resumo em Português:

    RESUMO Este trabalho se propôs a caracterizar o reconhecimento facial de emoções na população infanto-juvenil. Aplicou-se uma versão digital do Test Pictures of Facial Affects a 147 participantes com idades entre 9 e 18 anos. Os resultados evidenciaram uma associação negativa entre a idade e taxa de acertos para alegria, bem como uma associação negativa para nojo e medo. Identificou-se, ainda, um efeito significativo da idade nos tempos de resposta para todas as emoções, com exceção de medo. Os resultados sugerem que, conforme aumenta a idade, o reconhecimento facial se torna mais rápido. No entanto, isso só se refletiu em uma melhora no reconhecimento facial para nojo e medo. Discute-se a importância dessas emoções para a adolescência.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El trabajo se propuso caracterizar el reconocimiento facial de emociones en población infanto-juvenil. Se administró una adaptación digital del Test Pictures of Facial Affects a 147 participantes de entre 9 y 18 años. Los resultados evidenciaron una asociación negativa entre la edad y la tasa de aciertos para alegría y positiva para asco y miedo. Además, se evidenció un efecto significativo de la edad en los tiempos de respuesta de todas las emociones a excepción del miedo. Los resultados sugieren que a medida que aumenta la edad el reconocimiento emocional es más veloz, sin embargo, esto se refleja en una mejoría en el reconocimiento emocional sólo en asco y miedo. Se discuten la importancia de estas emociones para la adolescencia.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This research aimed to characterize the recognition of basic emotions in facial expressions in children and adolescents. A digital adaptation of the Pictures of Facial Affects test was administered to 147 participants of both sexes, between 9 and 18 years old. Results showed a negative association between age and rate of success in recognition of joy, and a positive association between age and rate of success in recognition of disgust and fear. A significant effect of age on the recognition of all emotions except fear was found regarding reaction times. These results suggest that as age increases, emotional recognition is faster. However, this is not reflected in an improvement in emotional recognition. The only cases in which recognition was enhanced with age were disgust and fear. The importance of these emotions for adolescence is discussed.
  • Efeitos dos Controles por Seleção e por Rejeição sobre os Movimentos do Olhos Ciências Do Comportamento

    Perez, William F.; Tomanari, Gerson Y.

    Resumo em Português:

    Resumo O presente estudo avaliou o efeito dos controles por seleção e por rejeição sobre a observação de S+ e S- em treinos de emparelhamento com o modelo. Quatro adultos foram expostos a treinos de discriminação condicional e testes de equivalência. Na condição de Linha de Base (LB), nenhuma relação de controle modelo/comparação específica foi favorecida; nas condições de Controle por Rejeição e Controle por Seleção, as relações modelo/S- e modelo/S+ foram favorecidas, respectivamente. Na condição LB, foi verificada uma maior observação do S+ em comparação ao S-. O estabelecimento do controle por rejeição tendeu a ser acompanhado por uma maior observação do S- e por escolhas baseadas na observação exclusiva do S-; no caso do controle por seleção, padrões similares foram verificados, porém para o S+. Foi concluído que o estabelecimento dos controles por seleção e por rejeição são acompanhados de mudanças na observação dos estímulos de comparação.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present study investigated the effects of select and reject controls upon S+ and S- observations during a matching-to-sample training. Four adults were exposed to discriminative trainings and equivalence tests. In Baseline (BL), no specific sample-comparison control was biased; in the Reject Control and Select Control conditions, sample/S+ and sample/S- relations were biased, respectively. In BL, participants observed more the S+ than the S-. The establishment of reject control tended to be followed by an increase in the observation of the S- and by choices based on the exclusive observation of the S-; in the case of select control, similar patterns were found, however, for the S+. Thus, the establishment of select and reject controls are followed by changes in the observation of comparison stimuli.
  • Estratégias de Aprendizagem em Cursos Ofertados à Distância: Diferença entre Cursos de Licenciatura e Extensão Psicologia Escolar E Do Desenvolvimento

    Versuti, Fabiana Maris; Andrade, Raíssa Bárbara Nunes Moraes; Zerbini, Thaís

    Resumo em Português:

    Resumo O processo de aprendizagem envolve, entre outros aspectos, capacidades específicas do aprendiz, tais como as estratégias de aprendizagem, as quais são fundamentais para aperfeiçoar a escolha e o planejamento de estratégias de ensino em ações educacionais ofertadas à distância. O objetivo deste estudo, predominantemente quantitativo, consiste em comparar o uso de estratégias de aprendizagem de participantes em cursos de licenciatura e extensão ofertados à distância. Os participantes são professores em formação inicial e continuada em cursos ofertados à distância por uma instituição de ensino superior de natureza pública. Os resultados encontrados através do Teste t apontam que os participantes do curso de extensão fazem maior uso de estratégias cognitivas, autorregulatórias e de controle da emoção. Destaca-se a necessidade do reconhecimento e uso de estratégias de aprendizagem que possibilitem ao professor em formação inicial ou continuada monitorar e regular a organização e o processamento cognitivo dessas informações.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The learning process includes several specific learning skills. The Learning Strategies, crucial to improve the selection and planning processes of teaching strategies in distance educational actions, is an example. The objective of this study, mainly quantitative in nature, was to compare the use of Learning Strategies by participants enrolled in university extension and teaching degree distance courses. Results found from t-Test point out that Cognitive Strategies, Self-Regulation and Emotion Control are most widely used by participants in the Extension course. It is highlighted the use of Learning Strategies that enable the monitoring and regulation of the organization and the cognitive process by teachers in initial or continuing education must be considered in order to achieve better course planning.
  • Educação Positiva: Inovação em Intervenções Educacionais Baseadas na Psicologia Positiva School And Developmental Psychology

    Schiavon, Cecilia Cesa; Teixeira, Livia Padilha; Gurgel, Léia Gonçalves; Magalhães, Cleidilene Ramos; Reppold, Caroline Tozzi

    Resumo em Português:

    RESUMO A escola é um ambiente social que essencialmente pode contribuir para o desenvolvimento cognitivo e emocional dos sujeitos, surgindo como um importante recurso da Psicologia Positiva. A presente revisão objetivou avaliar estudos que apresentam intervenções baseadas em Eduação Positiva. As bases acessadas foram MEDLINE, LILACS, Psycinfo, SciELO e Scopus, por meio dos termos "Positive Education" e "Intervention". Os estudos foram analisados de forma descritiva e as características das intervenções foram descritas. Quatorze estudos satisfizeram os critérios de inclusão desta revisão. Como resultado, 9 estudos focalizaram a eduação positiva de crianças e adolescentes, 3 foram direcionados para estudantes universitários e 2 consideraram exclusivamente professores e líderes escolares. Evidenciou-se a importância de estimular o desenvolvimento da força de caráter entre os alunos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT School is configured as a social space that can essentially contribute to cognitive and emotional evolvement. Furthermore, it emerges as an important resource for Positive Psychology. This review aimed to evaluate studies that present interventions based on Positive Education. Databases searched were MEDLINE, LILACS, Psycinfo, SciELO, and Scopus, using the terms "Positive Education" and "Intervention". The study's analysis was descriptive, and the characteristics of the interventions were reported. Fourteen studies that met the proposed eligibility criteria were included. As a result, nine studies were focused on positive education in the children's and adolescents, three were directed to college students, and two exclusively meant for teachers and school leaders. The importance of stimulating the development of strength of character among students were apparent.
  • Fala-Ação na Sala de Aula: Regulação Semiótica de Processos Cognitivos Psicologia Escolar E Do Desenvolvimento

    Santos, Francyelly Oliveira Pereira dos; Correia, Mônica de Fátima Batista; Bezerra, Henrique Jorge Simões

    Resumo em Português:

    Resumo Como determinadas ações linguísticas, os atos de fala, criam condições favoráveis à emergência e manutenção de ações cognitivas, as Zonas de Desenvolvimento Proximal (ZDPs)? Por meio da análise interacional e videográfica, investigou-se uma aula de geografia do sexto ano do ensino fundamental em que "o relevo e seus agentes" era o principal tópico conversacional. A partir da categorização dos atos de fala, foram observados dois padrões de organização conversacional: atos de fala voltados à manutenção do contrato didático e atos de fala direcionados aos conteúdos escolares relacionados ao tópico em curso. Tais padrões providenciam condições favoráveis à emergência e manutenção de ZDPs, compreendidas como espaços simbólicos que favorecem a aprendizagem, construídos ao longo do discurso pelos participantes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article investigated how determined linguistic actions, the speech acts, create favorable conditions for the emergence and maintenance of Zones of Proximal Development (ZPDs), therefore of cognitive actions. A geography classroom setting of sixth year elementary school was analyzed. “The relief and its agents" was the main conversational topic. Through interactional analysis and videography, we identified patterns in the categories of speech acts used in class. Some types of speech acts were used for to maintain didactic contract and others speech acts were used to clarify school contents. These patterns provide favorable conditions for emergency and maintenance of ZPDs, which were understood as symbolic space built along the discourse of participants, and that promote learning.
  • Concepções parentais sobre emoções e o desenvolvimento emocional de crianças Psicologia Escolar E Do Desenvolvimento

    Mendes, Deise Maria Leal Fernandes; Ramos, Dandara de Oliveira

    Resumo em Português:

    Resumo Foram analisadas concepções de mães e pais sobre alegria, tristeza, raiva, medo, orgulho e vergonha, bem como suas crenças quanto à importância da manifestação dessas emoções por crianças, além da articulação com perfis de autonomia, relação e autonomia-relacionada. Participaram 60 duplas mãe-pai de filhos com até três anos de idade. Aplicado o questionário sobre concepções parentais de emoções, a alegria foi considerada pela maioria dos participantes como manifestada por crianças na idade de seus filhos e importante (com motivação de caráter individual), mas a raiva, o orgulho e a vergonha foram mais consideradas para crianças maiores. Não houve divergência nas concepções e crenças entre mães e pais. O modelo de self autônomo-relacionado correlacionou-se positivamente com a importância que mães e pais atribuíram a todas as emoções estudadas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Mothers’ and fathers’ conceptualizations of joy, sadness, anger, fear, pride and shame were assessed. Their beliefs regarding the importance of children’s manifestation of those emotions and the connection with the profiles of autonomy, relatedness and related-autonomy were also assessed. Sixty mother- father dyads with children up to three years old participated in the study. Questionnaires of parents’ conceptualizations of emotions were used. Most participants considered joy an important emotion to be manifested by children of their kids’ age (with an individual character motivation). However, anger, pride and shame were associated with older children. Mothers’ and fathers’ conceptualizations and beliefs were not divergent. The autonomous-related self model correlated positively with the importance mothers and parents attributed to all studied emotions.
  • Compreensão Narrativa: Análise do Conceito e uma Proposta Metodológica Psicología De La Escuela Y Del Desarrollo

    Flores, Eileen Pfeiffer; Rogoski, Bianca da Nóbrega; Nolasco, Anny Caroline Gomes

    Resumo em Português:

    RESUMO A análise conceitual é um eixo metodológico da pesquisa científica. Embora um conceito muitas vezes sofra mudanças como parte de uma teoria, a análise de seu funcionamento lógico original é uma pré-condição para compreender essas mudanças e avaliar sua utilidade. Analisamos o funcionamento lógico do conceito de compreensão, baseado em técnicas da Filosofia da Linguagem Ordinária. São características lógicas centrais do conceito: (1) compreender é um verbo de realização (2) pode haver diferentes graus de compreensão e (3) é um conceito polimórfico e (4) é um conceito disposicional. Discutimos as implicações metodológicas e teóricas desta análise e a ilustramos com uma proposta de avaliação da compreensão de narrativas.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El análisis conceptual es un eje metodológico de la investigación científica. Aunque un concepto a menudo sufre cambios como parte de una teoría, el análisis de su operación lógica original es condición previa para comprender estos cambios y evaluar su utilidad. Se analizó el funcionamiento lógico del concepto de comprensión, con fundamento en técnicas de la Filosofía del Lenguaje Ordinario. Son características lógicas importantes del concepto: (1) comprender es un verbo de logro (2) puede haber diferentes grados de logro (3) es un concepto polimórfico y (4) es un concepto disposicional. Son discutidas implicaciones metodológicas y teóricas de este análisis, ejemplificadas con una propuesta para el análisis de la comprensión de textos narrativos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Conceptual analysis is a methodological axis of scientific research. Although a concept often undergoes changes as part of a theory, analysis of its original logical functioning is a precondition for understanding those changes and evaluating their usefulness. We analyzed the logical functioning of the concept of comprehension, based on techniques of Ordinary Language Philosophy. We present as central logical characteristics of the concept: (1) to understand/comprehend is an accomplishment verb (2) there can be different degrees of accomplishment (3) it is a polymorphous concept and (4) it is a dispositional concept. We discuss methodological and theoretical implications of this analysis and illustrate them with a proposal for evaluating narrative comprehension.
  • Significados Atribuídos à Escola: Revisão Integrativa da Literatura Nacional Psicologia Escolar E Do Desenvolvimento

    Foresti, Taimara; Kujawa, Israel; Patias, Naiana Dapieve

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo tem como objetivo compreender quais são os significados que alunos, pais e professores atribuem à escola, por meio de uma revisão integrativa da literatura brasileira dos últimos dez anos (2007-2017). A busca foi realizada nas bases de dados BVS-Psi, SciELO e PePSIC a partir dos termos em inglês: meaning AND school; perception AND school; “social representation” AND school e em português. Após critérios de inclusão e exclusão, foram selecionados 11 artigos. A análise foi categorizada a partir de duas categorias: (a) Significados que fortalecem os vínculos e (b) Significados que fragilizam os vínculos. Os resultados mostraram que a escola é representada de diversas formas, sendo a maior parte das pesquisas realizadas com os alunos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper aims to understand the meanings that students, parents, and teachers, assigned to the school, through an integrative review of the last ten years of Brazilian literature (2007-2017). The search in the databases included material from BVS-Psi, SciELO, and PePSIC, using the following terms in both English and Portuguese: meaning AND school; perception AND school; “social representation” AND school. Considering the inclusion and exclusion criteria, 11 papers were selected. The meanings were classified into two categories: (a) Meanings that strengthen the bonds and (b) Meanings that weaken the bonds. Results indicate that the school is represented in several ways, and the research are predominantly conducted with students.
  • Memória Episódica e Idoso: Principais Alterações a partir de Diferentes Intervenções Cognitivas Psicologia Escolar E Do Desenvolvimento

    Rocha, Fernanda de Sousa; Chariglione, Isabelle Patriciá Freitas Soares

    Resumo em Português:

    Resumo O envelhecimento acarreta uma série de alterações cognitivas, incluindo a memória episódica, que pode ser potencializada a depender do estilo de vida do idoso e estimulada através de intervenções cognitivas. O objetivo desse estudo foi verificar se há diferenças relacionadas à memória episódica e ao humor em diferentes intervenções. Participaram do estudo 46 idosos, de ambos sexos, com idade média igual a 68,7 anos (Dp= ± 6,82). Foram divididos em dois grupos, sendo um estimulação (Stimullus = 21) e outro treino (MEMO = 25), e aplicados testes de medidas diagnósticas e de memória nos momentos pré e pós-intervenção. Foi observado que há diferença de memória episódica entre as intervenções e melhora no estado de humor, independentemente do tipo de intervenção.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Aging entails many cognitive changes, including episodic memory, which may be potentiated depending on the lifestyle of the elderly person and stimulated through cognitive interventions. The objective of this study was to verify whether there are differences in episodic memory and mood in different interventions. A total of 46 elderly people, of both sexes, with an average age of 68.7 years (SD = ± 6.82) participated in the study, being divided in two groups, stimulation (Stimullus = 21) and training (MEMO = 25), and tests of diagnostic and memory measures were applied before and after intervention. A difference in episodic memory was observed between the interventions, as well as an improvement in their mood, regardless of the type of intervention.
  • Preditores do Desempenho em Matemática de Estudantes do Ensino Médio Psicologia Escolar E Do Desenvolvimento

    Gomes, Cristiano Mauro Assis; Fleith, Denise de Souza; Marinho-Araujo, Claisy Maria; Rabelo, Mauro Luiz

    Resumo em Português:

    Resumo Considerando a relevância da formação em matemática, assim como a evidência de preditores relacionados ao desempenho nesse domínio, realizou-se no presente estudo uma análise preditiva do desempenho matemático de inscritos no Exame Nacional do Ensino Médio de 2011, empregando a abordagem de Regressão em Árvore e um modelo com 53 preditores. Os resultados indicam que o modelo explicou 29,97% da variância do desempenho em matemática na amostra teste. Determinadas variáveis relacionam-se a um pior rendimento em matemática: renda familiar de até dois salários mínimos, sexo feminino, não ter cursado escolas particulares no ensino fundamental e no ensino médio, residir nas regiões Norte, Nordeste e Centro-Oeste, e estar altamente motivado para fazer o Exame para obter certificação ou bolsa de estudos. Os resultados obtidos salientam o papel de variáveis relacionadas ao indivíduo, à escola e à família como preditoras do desempenho em matemática.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Acknowledging the relevance of mathematics education, as well the evidence about predictors related to achievement in this domain, the present study performed a predictive analysis of students’ mathematics achievement in the National Exam for Secondary Education, employing the Regression Tree Method and a model with 53 predictors. Results indicated that the model explained 29.97% of the mathematics achievement variance. Certain variables are related to worse achievement in mathematics: Students’ family monthly income equal or smaller than 2 minimum wages, be female, have not attended Primary and Secondary Education in private schools, live in North, North East and Center West regions of Brazil, be highly motivated to perform the exam to obtain Secondary Education certificate or scholarship. The results obtained highlight the role of variables related to the individual, school and family as predictors of mathematics achievement.
  • Efeitos de uma Intervenção Preventiva em Regulação Emocional no Contexto Escolar School And Developmental Psychology

    Vieira, Nathalia Santos da Costa; Prette, Zilda Aparecida Pereira Del; Oliveira, Amanda Margarida; Ribeiro, Denise Fabiane; Silva, Samantha Fernandes; Raimundo, Eder Moreira; Teodoro, Sofia Carvalho; Freitas, Lucas Cordeiro; Guerra, Leonor Bezerra

    Resumo em Português:

    Resumo Aprendizagem socioemocional nem sempre é contemplada, com devido planejamento e embasamento científico, na educação infantil. Avaliou-se impacto de intervenção de Regulação Emocional (RE) no desempenho escolar e Habilidades Sociais (HS) de 55 crianças de escolas públicas, utilizando-se Matrizes Progressivas Coloridas de Raven (CPM), Teste de Desempenho Escolar e Sistema de Avaliação de Habilidades Sociais (SSRS-BR).Após nove encontros de 50 minutos abordando estratégias de RE, avaliação de HS pelo professor indicou melhora em todos os aspectos de HS noGrupo Intervenção (GI) e piora no autocontrole no GrupoComparação (GC). Autoavaliação de HS mostrou que GI superou diferença inicial na assertividadee evitação de problemas. Os resultados sugerem que programas de RE podem trazer benefícios para o desenvolvimento das HS.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In early childhood education, socio-emotional learning is not always considered with appropriate planning nor based on scientific evidence. Aiming to analyze impact of an Emotional Regulation (ER) Intervention in school achievement and social skills (SS), fifty-five children from public schools were evaluated by Raven's Coloured Progressive Matrices (CPM), School Achievement Test (TDE) and Social Skills Rating System (SSRS-BR). After nine 50-minute meetings addressing ER strategies, evaluation of SS by the teacher indicated improvement in all aspects of SS in Intervention Group (IG) and worsening of the self-control in Comparison Group (CG). Self-evaluation of SS showed that IG overcame the initial difference in assertiveness and problem avoidance. Results suggest that ER programs can bring benefits to the development of SS.
  • Crianças e Adolescentes Surdos: Perfil Discriminante de Habilidades Sociais Psicologia Escolar E Do Desenvolvimento

    Quevedo, Rafaela Fava de; Andretta, Ilana

    Resumo em Português:

    Resumo Os objetivos do estudo foram comparar as habilidades sociais entre crianças e adolescentes surdos e traçar o perfil discriminante em relação aos comportamentos sociais habilidosos. A pesquisa possuiu delineamento quantitativo, transversal e comparativo. Participaram 71 surdos de 7 a 16 anos, avaliados por um questionário sociodemográfico e pelo Teste de Habilidades Sociais para Crianças e Adolescentes em Situação Escolar. Os resultados revelaram que adolescentes surdos possuem habilidades sociais mais elaboradas quando comparadas às crianças surdas. As crianças possuem perfil conexo a Conversação e Desenvoltura Social e Assertividade, enquanto os adolescentes incluíram-se no perfil de Civilidade e Altruísmo. Estes resultados foram discutidos a partir do desenvolvimento e especificidades da surdez. Futuras pesquisas podem avaliar essas habilidades em contextos além do escolar.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The objectives of the study were to compare social skills among deaf children and adolescents and to outline the discriminant profile in relation to skilled social behaviors. The research had a quantitative, cross-sectional and comparative design. Seventy-one deaf people aged 7 to 16 years old participated in the study, assessed by a sociodemographic questionnaire and by the Social Skills Test for Children and Adolescents in School Situation. Results revealed that deaf adolescents have more elaborate social skills when compared to deaf children. Children have a profile related to the Conversation and Social Resourcefulness and Assertiveness while adolescents were included in the Civility and Altruism profile. These results were discussed based on the development and specificities of deafness. Future research may assess these skills beyond the school settings.
  • Fidedignidade, Validade e Normatização do Teste de Leitura: Compreensão de Sentenças School And Developmental Psychology

    Vilhena, Douglas de Araújo; Pinheiro, Ângela Maria Vieira

    Resumo em Português:

    Resumo O teste chamado ‘Teste de Leitura: Compreensão de Sentenças (TELCS)’ foi validado e normatizado. Participantes (N = 1289, 2º ao 5º ano, 7 a 11 anos) foram estratificados em quinze escolas estaduais. O TELCS demonstrou fidedignidade e validade para classificar o desempenho de leitura por ano escolar e idade cronológica. Houve alta correlação com o parâmetro composto de leitura geral, e as taxas de acurácia leitora de Palavras e de Pseudopalavras. Análise de clusters sugeriu cinco classes: transtorno, abaixo, média, acima, alta. De uso individual ou coletivo, o TELCS é um instrumento de rápido rastreio da habilidade de leitura de sentenças, útil para identificar aqueles que precisam de apoio adicional.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The test called ‘Reading Test: Sentence Comprehension (TELCS)’ has been validated and standardized. Participants (N = 1289, 2nd to 5th grade, 7 to 11-years-old) were stratified in 15 state-schools in Brazil. The TELCS demonstrated reliability and validity to classify reading performance by both school grade and chronological age. Correlations between the TELCS and a General Reading Composite score were high, as were those with reading accuracy rates of word and pseudoword. Cluster analysis suggested a five-class solution: reading disability, below, average, above, and high reading performance. For individual or collective use, TELCS can quickly screen the sentence reading ability, useful to identify those who might need additional support.
  • A Participação de Crianças entre os Três e os Cinco Anos em Casa e na Comunidade Psicologia Escolar E Do Desenvolvimento

    Guichard, Sofia; Grande, Catarina

    Resumo em Português:

    Resumo O presente estudo tem como objetivo descrever a participação de crianças entre os três e cinco anos de idade em casa e na comunidade, comparando crianças elegíveis e com apoio da Educação Especial e/ou do Sistema Nacional de Intervenção Precoce para a Infância com crianças não elegíveis e sem apoio, em três dimensões: funcionalidade da criança, participação da criança e perceção de barreiras ambientais em ambos os contextos. Os dados acerca da funcionalidade da criança foram recolhidos com recurso às educadoras de infância e da participação e barreiras ambientes com recurso aos pais. Informações sociodemográficas também foram recolhidas. Neste estudo, participaram 40 educadoras de infância e 116 crianças (e os seus pais), das quais 42 eram elegíveis e tinham apoio da Educação Especial e/ou do Sistema Nacional de Intervenção Precoce para a Infância. Os resultados indicaram que as crianças elegíveis e com apoio apresentam níveis mais baixos de funcionalidade, participam menos frequentemente e estão menos envolvidas nas atividades de casa e da comunidade e que os seus pais percebem mais barreiras ambientais nos contextos. Os resultados foram analisados e discutidos à luz do Modelo Biopsicossocial.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The main goal of the present study was to document the participation of preschool children at home and in the community setting, describing the differences between eligible children with support of Special Education Service and/or of the Early Intervention System and noneligible children, in three main dimensions: child functioning, child participation and perceived environmental barriers. Data about child functioning was collected through preschool teachers and about participation and barriers through parents. Sociodemographic data was also collected. Forty preschool teachers and 116 children (and their parents) participated in this study. Forty-two children were eligible and had support from Special Education Service and/or of the Early Intervention System. The results showed that eligible children have lower levels of functionality, participate less frequently and are less involved in the activities at home and in the community setting and that their parents perceive more environmental barriers in both settings. The results were analysed considering the Biopsychosocial Model.
  • Efeito do Suporte Social e Personalidade no Bem-Estar Psicológico em Adolescentes de Diferentes Contextos Relacionais Psicologia Clínica E Cultura

    Mota, Catarina Pinheiro; Oliveira, Inês

    Resumo em Português:

    RESUMO O suporte social e as características da personalidade são evidenciados na literatura como fatores relevantes na promoção do bem-estar psicológico de jovens. Pretendeu-se analisar o efeito preditor do suporte social e da personalidade no bem-estar psicológico, testando ainda o efeito moderador dos contextos relacionais na associação anterior. Tratou-se de um estudo transversal de cariz exploratório. A amostra foi constituída por 350 jovens adolescentes portugueses de ambos os sexos, com idades entre 13 e 18 anos, provenientes de famílias tradicionais (seio familiar apenas com pais e filhos) e em acolhimento residencial. Os resultados sugeriram uma predição do bem-estar psicológico através das dimensões do suporte social e da personalidade. Verificou-se o papel moderador do contexto relacional e foi discutido o papel das ligações afetivas desenvolvidas enquanto fator promotor de bem-estar nos jovens.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Social support and personality characteristics are highlighted in the literature as relevant factors promoting young psychological well-being. This research aims to analyze the effect of social support and personality on psychological well-being, also testing the moderating effect of relational context on the previous association. It was conducted a cross-sectional and exploratory study. The sample was composed of 350 young Portuguese adolescents of both sexes, aged between 13 and 18 years, from traditional families (family only with parents and child) and residential care. The results suggested there was a prediction of psychological well-being through the dimensions of social support and personality. There was a moderating role of relational context. The results were discussed, highlighting the role of affective bonds developed as well-being promoting factors in young people.
  • Caracterização do Atendimento Psicológico na Saúde Psicologia Clínica E Cultura

    Bruscato, Wilze Laura; Condes, Renata Pereira

    Resumo em Português:

    RESUMO Este trabalho caracteriza as atividades realizadas pelo Serviço de Psicologia em um complexo de atenção à saúde prestador de serviços ao Sistema Único de Saúde (SUS). A utilização das intervenções foi medida pelo número absoluto e relativo de pacientes atendidos. A partir disso, foi identificado: perfil sociodemográfico, especialidade médica de origem, agente solicitante, motivos da solicitação e tipo de intervenção realizada. Um maior percentual de mulheres foi atendido, havendo o predomínio de quadros de ansiedade e depressão. As intervenções mais utilizadas foram a avaliação psicológica e o atendimento do familiar/cuidador. Estudos rotineiros de caracterização da assistência são essenciais para o monitoramento do desempenho dos serviços, permitindo verificar sua adequação e a necessidade de melhorias.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper characterizes the activities of the Psychology Service in a health care complex that provides services to the Single Health System (SUS). The use of interventions was measured by absolute and relative number of patients. It was identified: socio-demographic profile, medical specialty of origin, requesting agent, request the reasons, and type of intervention. A higher percentage of women were attended, and anxiety and depression were predominant. The most used interventions were psychological evaluation and interventions with family members/caregivers. Routine studies of characterization of care are essential for monitoring the performance of services, making it possible to verify their adequacy and the need for improvement.
  • Escutar (as) Vozes: Da Qualificação da Experiência à Possibilidade de Cuidado Psicologia Clínica E Cultura

    Fernandes, Henrique Campagnollo Dávila; Zanello, Valeska

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo teve como objetivo analisar experiências de audição de vozes de pacientes de um Centro de Atenção Psicossocial. Para isso, foram entrevistadas dez pessoas. Foi utilizado o método qualitativo, com análise de conteúdo. Foram eleitas quatro categorias: “origem” das vozes, fenomenologia das vozes, estratégias de lida, e suporte familiar. Observou-se que as vivências alucinatórias surgiram em meio a contextos de violência e isolamento. Variáveis topográficas que constituem as vozes indicam possibilidades de compreender o fenômeno. Movimentar-se apresentou-se como condição básica para a lida com as experiências. O suporte familiar mostrou-se essencial para o enfrentamento das dificuldades. Conclui-se que é necessária uma qualificação da alucinação auditiva como experiência plena de sentido, a qual deve ser respeitada em qualquer intervenção que se proponha ao cuidado.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article aimed to analyze hearing voices experiences in patients of a Psychosocial Care Center. In this regard, ten people were interviewed. The qualitative method was used, with content analysis. Four categories were chosen: “origin” of voices, phenomenology of voices, coping strategies, and family support. Hallucinatory experiences have emerged in contexts of violence and isolation. Topographic variables of the voices indicate possibilities of understanding the phenomenon. The movement is a basic condition to deal with the experiences. Family support is key to cope with difficulties. It is necessary to qualify the auditory hallucination as a meaningful experience, which must be respected in any intervention that intends care.
  • Sexting e Violência de Gênero entre Jovens: Uma Revisão Integrativa de Literatura Psicologia Clínica E Cultura

    Souza, Lara; Lordello, Sílvia Renata Magalhães

    Resumo em Português:

    Resumo Esta revisão teve como objetivo sistematizar os estudos sobre sexting e violência de gênero publicados entre 2000 e 2016 em revistas nacionais e internacionais. A busca foi realizada nas bases de dados - BVS- Psi, Psychlit, Medline, LILACS e Oasis. Foram encontrados 383 artigos. Aplicados os critérios de exclusão, foram analisados 21 artigos. Os resultados evidenciaram que o sexting não é um fator de risco a priori. O risco está relacionado a variáveis como conteúdo das mensagens, quando expressam violência, e idade dos praticantes, indicando que, quanto menor a idade, maior o risco. Encontrou-se que existem modalidades relacionadas à violência de gênero, como pornografia de vingança e slut-shaming, porém esses conteúdos não são inerentes ao sexting.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This review aimed to systematize the studies on sexting and gender violence published between 2000 and 2016 in national and international journals. The search was performed in the databases - BVS-Psi, Psychlit, Medline, LILACS, and Oasis. We found 383 articles. After applying the exclusion criteria, 21 articles were analyzed. The results showed that sexting is not an a priori risk factor. The risk is related to variables such as the content of the messages, when it expresses violence, and age of the practitioners, indicating that the younger the age the greater the risk. It has been found that there are modalities related to gender violence, such as revenge pornography and slut-shaming, but these contents are not inherent to sexting.
  • Relações Interpessoais de Adolescentes em Medida Socioeducativa de Internação, Psicologia Clínica E Cultura

    Coscioni, Vinicius; Nascimento, Danielly Bart do; Rosa, Edinete Maria; Koller, Sílvia Helena

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo desta pesquisa é caracterizar as relações interpessoais estabelecidas por adolescentes em medida socioeducativa de internação, a partir da perspectiva dos adolescentes. Trata-se de um estudo de múltiplos casos conduzido por meio de quatro grupos focais com 25 adolescentes, entre 15 e 19 anos, internos em unidades socioeducativas de dois estados brasileiros. Os participantes caracterizaram as relações com os funcionários como hostis e distantes. As relações com os pares parecem mediadas por valores que perpetuam a conduta infracional. Os adolescentes relataram aproximação com a família, por se constituírem como fonte de apoio social frente à situação de adversidade. A internação se constitui, assim, como um período de intenso sofrimento e pouco efetivo na função de promover o desenvolvimento.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This research characterized interpersonal relationships established by juvenile offenders at treatment facilities, from the juvenile offenders’ perspective. It is a multiple case study conducted through four focus groups with 25 juvenile offenders, aged from 15 to 19 years old, inmate in treatment facilities of two Brazilian States. Participants characterized relationships with the treatment facilities’ workers as hostile and distant. Relationships with peers were mediated by values that perpetuate offending behavior. Adolescents related an approach with their families, as they were a source of social support during the moment of adversity. The period in treatment facilities thus constitutes a time of intense suffering and ineffective in its function of promoting development.
  • Pensando a Homoparentalidade: Um Estudo Qualitativo com Jovens Adultos Portugueses sem Filhos Psicologia Clínica E Cultura

    Xavier, Paula; Alberto, Isabel; Mendes, Francisco

    Resumo em Português:

    Resumo: O momento atual caracteriza-se por importantes mudanças sociais e legais, com potenciais repercussões na vida de pessoas lésbicas e gays. O presente estudo teve como objetivo identificar perceções de jovens adultos portugueses sem filhos relativamente ao eventual projeto de parentalidade. Foram realizadas entrevistas a sete pessoas que se autoidentificaram como lésbicas, gays e bissexuais e que se voluntariaram para participar no estudo. As transcrições das entrevistas foram submetidas a Análise Interpretativa Fenomenológica. Os temas emergentes revelaram que o desejo e a intenção de ter filhos se associavam à ponderação de desafios ligados ao heterossexismo, mas também à reflexão sobre condições e recursos a mobilizar para o enfrentar. São apresentadas implicações com vista à otimização das experiências individuais a este nível.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The present period is characterized by important social and legal changes with potential repercussions in the lives of lesbian and gay people. This study aimed to identify perceptions of Portuguese childless young adults regarding the possible parenthood project. Interviews were conducted with seven people who self-identified as lesbian, gay and bisexual and who volunteered to participate in the study. Interview transcripts were subjected to Interpretative Phenomenological Analysis. Emerging themes revealed that desire and intention to have children arose associated with the consideration of challenges related to heterosexism, but also associated with reflection on the conditions and resources to be mobilized to tackle it. Implications for the optimization of individual experience at this level are presented.
  • Sintomas de depressão e ansiedade em uma amostra representativa de universitários espanhóis, portugueses e brasileiros Psicologia Clínica E Cultura

    Afonso Junior, Armando; Portugal, Anna Carolina de Almeida; Landeira-Fernandez, J.; Bullón, Fernando Fajardo; Santos, Eduardo João Ribeiro dos; Vilhena, Junia de; Anunciação, Luis

    Resumo em Português:

    Resumo Universitários apresentam sintomas importantes de depressão e ansiedade. Este trabalho epidemiológico investigou a prevalência de tais sintomas em acadêmicos da Espanha, Portugal e Brasil, bem como as possíveis diferenças em função da nacionalidade e do gênero a partir de uma amostra representativa de 3 universidades (Universidade de Extremadura/Espanha = 1216; Universidade de Coimbra/Portugal = 426 e PUC-Rio = 315) em 2015. Análises descritivas e inferências indicaram que estudantes brasileiros, em especial as mulheres, apresentam maior manifestação de sintomas de depressão. Elas também apresentaram maior sintomatologia de ansiedade. A correlação entre depressão e ansiedade foi proporcional e forte e não houve diferença na ansiedade entre os países. Esta pesquisa pode ser utilizada em diversas áreas e auxiliar práticas clínicas e políticas públicas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract University students have shown a significant occurrence of depression and anxiety symptoms. This epidemiological work investigated the prevalence of such symptoms in university students in Spain, Portugal, and Brazil, as well as the possible differences according to nationality and gender from a representative sample of three universities (University of Extremadura/Spain, n = 1216; University of Coimbra/Portugal, n = 426, and PUC-Rio, n = 315) in 2015. The results suggest that Brazilian students have a greater manifestation of depression symptoms, especially women, and they also presented greater symptoms of anxiety. No difference was found in the anxiety results between countries. The correlation between depression and anxiety was positive and strong. This study can be of value in social, clinical and political settings.
  • A Alteridade no Autismo: do Próximo ao Outro de Síntese Psicologia Clínica E Cultura

    Di Pietro, Andréa; Bastos, Angélica

    Resumo em Português:

    Resumo O presente artigo investiga uma problemática suscitada pela experiência clínica e essencial à psicanálise com autistas: a alteridade. O objetivo da pesquisa consistiu em estabelecer a especificidade e a variedade das formas de alteridade nesses casos. Partindo da premissa freudiana do complexo do próximo (Nebenmensch) e passando pela distinção entre o próximo e o Outro enquanto lugar da linguagem, a pesquisa percorre as formas de alteridade suscetíveis de se delinearem no autismo, tais como identificadas por J.-C. Maleval: o objeto autístico, o duplo e o Outro de síntese. Para tal, recorre a relatos de vida narrados pelos autistas e a fragmentos clínicos da literatura especializada.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present article investigates an essential question raised by the experience of the psychoanalytic clinic of autism: otherness. The goal of this research is to establish the specificity and the variety of forms of otherness in autism. From the Freudian premise of the complex of the ‘fellow human being’ (Nebenmensch) to the distinction between this and the Other as a place of language, this research examines the forms of otherness that can arise in autism, such as identified by J.-C. Maleval. They are as follow: the autistic object, the double, and the synthetic Other. For this purpose, this paper finds support on life events narrated by autistics as well as clinical fragments from the specialized literature.
  • Um Esforço de Condansação: Pina, Lacan e uma Questão de Escrita Psicologia Clínica E Cultura

    Vieira, Marcus André; De Felice, Thereza

    Resumo em Português:

    Resumo A proposta deste artigo é aproximar a noção de letra como litoral, tal como forjada por Jacques Lacan em seu texto Lituraterra (1971/2003), das danças/montagens da artista e coreógrafa alemã, Pina Bausch. Para tal, constrói-se um percurso do significante à letra no ensino de Lacan, bem como uma análise do processo criativo das montagens de Pina, visando ao que parece se apresentar ali como fora de sentido; fora do que a linguagem pode recobrir, do que se pode dizer e produzir significações. Assim, pretende-se fazer uma costura entre os referidos conceitos psicanalíticos e os fragmentos que se apresentam nas produções bauschianas, a fim de encontrar um recurso possível de transmissão sobre a letra.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present article intends to articulate the notion of letter as littoral, as forged by Jacques Lacan in his textLituraterre, with the German artist and coreographer Pina Bausch’s dances and plays. We go from the signifier to the letter in Lacan's teachings and proceed with an analysis of the creative process of Pina Bausch's works, aiming to that which seems to present itself as having no sense, as something out of language’s reach; out of what one can say and tell within a field of multiple meanings. Thus, we intend to sew those psychoanalytic concepts to the fragments appearing in Bausch’s productions in order to achieve a further grasping and understanding of the concept of letter in Lacan.
  • Adolescência e Feminilidade na Peça O Despertar da Primavera Psicologia Clínica E Cultura

    Silva, Thais Limp; Marcos, Cristina Moreira

    Resumo em Português:

    Resumo Neste artigo, levantamos as vicissitudes no processo de tornar-se mulher, tomando como pressuposto a aposta psicanalítica de que é na puberdade que haverá a escansão sexual. Abordamos a adolescência como um processo de sexuação decorrente do Édipo. Se, no caso dos meninos, a identificação ao pai é suficiente, as meninas precisam de um trabalho a mais. Partiremos das personagens adolescentes Wendla e Ilse, na peça O despertar da Primavera de Frank Wedekind, para examinar os impasses e as saídas próprios à construção da feminilidade, inventados por cada uma diante do real pulsional.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper aims to raise the theoretical discussion about the vicissitudes in the process of teenage girls becoming women, from the psychoanalytical point, which says the puberty is a landmark on sexual development. Adolescence is approached as a sexuation process resulting from Oedipus. For the boys, the identification with the father is enough, while the girls need extra work. We are going to examine the proper impasses and the outputs to the femininity construction incented by Wendla and Ilse, adolescent characters from the play Spring Wakening by Frank Wedekind, in the face of the real drive.
  • Obesidade: Autoeficácia Percebida, Regulação Emocional e Estresse Clinical Psychology And Culture

    Lizama, Alfonso Jesus Cofre; Villanueva, Belén Jara; Martínez, Daniel Palma; Leiva, Fredy Cea; Mella, Enrique Riquelme

    Resumo em Português:

    Resumo A obesidade aumenta os riscos de doenças crônicas não-transmissíveis, diminuindo a qualidade e a expectativa de vida. Esta investigação busca delinear o perfil psicológico da população-alvo, avaliando os níveis percebidos de autoeficácia, dificuldade da regulação emocional e estresse. Participaram 86 pessoas adultas, 63 mulheres e 23 homens da cidade de Temuco. Os resultados mostraram que os níveis de estresse, confiança, habilidade para resolução de problemas e para lidar com situações inesperadas variam segundo o tipo de obesidade (p<0,05). Ainda, existe uma relação negativa entre autoeficácia geral e dificuldade de regulação emocional (rho=-0.419) e uma relação positiva entre estresse e IMC (rho=0,380).

    Resumo em Espanhol:

    Resumen La obesidad aumenta el riesgo de enfermedades crónicas no transmisibles, disminuye la expectativa y calidad de vida. Esta investigación busca establecer un perfil psicológico para el tratamiento de la población objetivo, realizar evaluaciones sobre los niveles de autoeficacia percibida, dificultad de la regulación emocional y estrés. Participaron 86 personas adultas, 63 mujeres y 23 hombres pertenecientes a OBEMOB de la ciudad de Temuco. Los resultados señalan que el nivel de estrés, confianza en la resolución de problemas, capacidad de resolución de problemas y resolución de situaciones inesperadas, difiere según el tipo de obesidad (p<0,05). Además, existe una relación negativa entre la autoeficacia general y la dificultad de la regulación emocional (rho=-0,419) y una relación positiva entre el estrés y el IMC (rho=0,380).

    Resumo em Inglês:

    Abstract Obesity increases the risk of non-transmissible chronic illnesses decreasing the quality of life and life expectancy. This investigation aims to define a psychological profile for the treatment of the target population evaluating the levels of self-efficacy perceived, difficulty in emotional regulation and stress. Eighty-six adults participated, including 63 women and 23 men who pertained to OBEMOB in Temuco. The results indicate that the level of stress, trust in problem solving skills, as well as ability to solve problems and unexpected situations differs according to the type of obesity (p<0.05). In addition, there is a negative relation between general self-efficacy and difficulty of emotional regulation (rho=-0.419) while stress and BMI demonstrate a positive relation (rho=0,380).
  • Mal-Estar e Bem-Estar no Trabalho: Representações de Trabalhadores de Empresa Pública Brasileira Psicologia Social, Do Trabalho E Das Organizações

    Pacheco, Veruska Albuquerque; Ferreira, Mario César

    Resumo em Português:

    Resumo A pesquisa buscou identificar os núcleos temáticos das representações de bem-estar e mal-estar no trabalho de empregados de empresa pública brasileira. Os dados foram coletados por meio de questões abertas do Inventário de Avaliação de Qualidade de Vida no Trabalho. Participaram 5.833 trabalhadores: idade 46,7 (DP 11,61); sexo masculino (62%); casados (58,7%); curso superior (37,17%). Utilizou-se o aplicativo Análise Lexical do Contexto de um Conjunto de Segmentos de Textos (Alceste) no tratamento dos dados. Os resultados revelaram as principais fontes de mal-estar no trabalho (e.g. organização burocrática do trabalho, 25%) e de bem-estar no trabalho (e.g. importância e significado do trabalho, 24%). A gestão organizacional está na origem do mal-estar no trabalho e deve ser objeto das mudanças corporativas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present work aims to identify the thematic cores concerning employees’ representations of well-being and ill-being at work in a Brazilian public company. Data were collected using open-ended questions from the Quality of Work Life Assessment Questionnaire. 5,833 workers participated in the study and were predominantly male (62%), with a mean age of 46.7 (SD = 11.61), married (58.7%), and with higher education (37.17%). We used the software Alceste for data treatment. The results revealed that the main sources of ill-being at work was bureaucratic labor organization (25%) and of well-being at work was importance and meaningfulness of work (24%). Organizational management is at the origin of ill-being at work and must be the object of corporate changes.
  • Aposentadoria e Atribuição de Significado: Um Estudo com Trabalhadores Ativos no Brasil Psicologia Social, Do Trabalho E Das Organizações

    Andrade, Laura; Torres, Cláudio

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste estudo foi investigar os significados atribuídos à aposentadoria por trabalhadores ativos. Para isto, foi construída e aplicada a Escala de Significado da Aposentadoria, numa amostra de 275 trabalhadores ativos (53,5% mulheres) com idades entre 22 e 67 anos. Os resultados revelam o significado ambíguo do fenômeno da aposentadoria: há uma ideia positiva, de liberdade; mas, por outro lado, os trabalhadores relatam angústia e insegurança relacionadas à aposentadoria. Entre as variáveis estudadas, é especialmente relevante o impacto da proximidade da aposentadoria na percepção do fenômeno, que revelou influência sobre três dos quatro fatores identificados. Esta investigação tem implicações para programas e políticas de preparação para a aposentadoria que visam promover a saúde e o bem-estar dos trabalhadores.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The aim of this study was to investigate the meanings attributed to retirement by active workers. For this purpose, the Retirement Meaning Scale was constructed and administered to 275 active workers (53.5% women) aged 22 to 67 years. The results reveal an ambiguous meaning attribution to the phenomenon: on one hand, there is a positive idea of freedom; on the other hand, the workers report experiences of anguish and insecurity related to retirement. Among the variables investigated, the proximity to retirement was especially relevant to the perception of the phenomenon, which influenced three of the four factors identified. This study has implications for policies and programs that aim to promote healthy experiences in retirement.
  • Fatores Associados aos Transtornos Mentais Comuns em Caminhoneiros Psicologia Social, Do Trabalho E Das Organizações

    Oliveira, Michelle Engers Taube de; Carlotto, Mary Sandra

    Resumo em Português:

    Resumo Este estudo objetivou identificar os fatores de risco dos Transtornos Mentais Comuns (TMC) em uma amostra de 565 caminhoneiros brasileiros. Para a coleta de dados, foram utilizados o Self-Reporting Questionnaire (SRQ-20), Subescalas da Escala de Riscos Psicossociais e questionários sociodemográfico, laboral e de estressores ocupacionais. Os resultados obtidos por meio da análise de Regressão Logística Binária Multivariada explicaram 39,9% das variações dos TMC. A variável preditora de maior impacto foi o estressor ocupacional jornada de trabalho que implicou em um aumento de 5,41 vezes mais chance do caminhoneiro apresentar TMC. Os resultados sugerem ações por parte dos gestores quanto à organização do trabalho e por parte do poder público no que diz respeito às condições externas de trabalho.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aimed to identify the risk factors of Common Mental Disorders (CMD) using a sample of 565 Brazilian truck drivers. For data capture were applied the Self-Reporting Questionnaire (SRQ-20), Scale subscale of Psychosocial risks and questionnaire with socio-demographic, working and occupational stressors. The results obtained by multivariate binary logistic regression analysis, have explained the 39.9% of variation on CMD. The occupational stressor working hours is the predictor variable with highest impact, may implying in an increase of 5.41 times more chance of the trucker to present CMD. The results indicate actions by management level as work organization and public authorities with regard to the external work conditions.
  • Preditores Epidemiológicos e Clínicos de Afastamentos por TMC em Servidores Públicos Psicologia Social, Organizacional E Do Trabalho

    Baasch, Davi; Cruz, Roberto Moraes; Trevisan, Rafaela Luiza

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo do artigo foi verificar a associação entre preditores clínicos e epidemiológicos de afastamento do trabalho por transtorno mental em servidores públicos. Duas bases de dados foram utilizadas: uma epidemiológica, com dados demográficos e ocupacionais dos servidores do Estado de Santa Catarina, possibilitando cálculos de prevalência nessa população; outra clínica, com resultados de três instrumentos numa amostra representativa de 822 servidores. As prevalências das variáveis epidemiológicas de cada servidor da amostra foram associadas aos seus respectivos escores de instrumentos clínicos, permitindo comparações entre predições clínicas e epidemiológicas. Como resultado, observou-se que modelos de regressão envolvendo dados clínicos e epidemiológicos ao mesmo tempo explicam parcelas maiores da variância dos benefícios concedidos (chegando a 60,7%). Por fim, conclui-se que, apesar de psicologia e epidemiologia serem ciências distintas, suas notáveis contribuições para a saúde complementam-se. Tal articulação é raramente vista na literatura nacional e internacional e extrapola a tradição psicológica de estudos clínicos, enriquecendo-a no intuito de fomentar a promoção e proteção à saúde mental, assim como a prevenção contra transtornos mentais, em ambientes de trabalho.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article aimed to check the association between clinical and epidemiological predictors of sick leave due to mental and behavioral disorders in public servants. Two databases were used: one epidemiological, with demographic and occupational data of public servants from Santa Catarina, enabling prevalence calculations for this population; one clinical, with results from three instruments in a representative sample of 822 servants. The prevalence of epidemiological variables from each sample servant has been associated with their clinical scores (obtained by the instruments), allowing comparisons between clinical and epidemiological predictions. As a result, it was found that regression models covering both clinical and epidemiological variables have explained larger parts of the outcomes’ range (reaching 60.7% of benefits granted). It is concluded, finally, that although psychology and epidemiology are distinct sciences, their remarkable contributions to health complement each other. Such articulation is rare in literature and enhances the psychological tradition of clinical studies. Therefore, it enriches the field in order to promote and protect mental health, as well as to prevent mental disorders, in work environments.
  • Preditores dos Comportamentos de Redesenho do Trabalho: Uma Análise de Mediação Psicologia Social, Organizacional E Do Trabalho

    Chinelato, Renata Silva de Carvalho; Tavares, Susana Maria de Oliveira e Mota; Ferreira, Maria Cristina; Valentini, Felipe

    Resumo em Português:

    Resumo O estudo investigou a relação da segurança psicológica com os comportamentos de redesenho, bem como o papel mediador da satisfação das necessidades psicológicas em tal relação. A amostra compôs-se de 1171 trabalhadores brasileiros, que responderam à Escala de Segurança Psicológica, à Escala Geral de Satisfação das Necessidades Básicas e à Escala de Comportamentos de Redesenho do Trabalho. A modelagem de equações estruturais indicou que a percepção de segurança psicológica contribuiu para a satisfação das necessidades psicológicas, que, por sua vez, impactaram os comportamentos de redesenho. Concluiu-se que os comportamentos de redesenho sofrem a influência de recursos contextuais do trabalho e de aspectos motivacionais, o que contribui para a compreensão dos efeitos das novas demandas do trabalho sobre o comportamento organizacional.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The study explored the relationship between psychological safety and job crafting behaviors, as well as the mediating role of the satisfaction of psychological needs in this relationship. The sample was composed of 1,171 Brazilian workers, who answered the Psychological Safety Scale, the Basic Needs Satisfaction General Scale and the Job Crafting Scale. The structural equations modeling showed that the perception of psychological safety contributed to the satisfaction of psychological needs which, in turn, affected the job crafting behaviors. It was concluded that the job crafting behaviors suffer from the influence of contextual work resources and motivational aspects, which contributes to the understanding of the effects of the new demands of work on organizational behavior.
  • Valores Humanos como Preditores de Crenças Agroecológicas Psicologia Social, Organizacional E Do Trabalho

    Fiamoncini, Diane Ivanise; Pato, Claudia Marcia Lyra

    Resumo em Português:

    Resumo A Agroecologia é indicada pela Organização das Nações Unidas para a Alimentação e a Agricultura (FAO) como sendo uma solução na concretização do direito humano à alimentação. Este estudo investigou a relação entre valores humanos e crenças sobre Agroecologia. Um survey foi respondido por estudantes e pesquisadores das ciências agrárias (n=388). Dois modelos foram testados com análise de trilhas. Os resultados revelaram que valores de Autotranscendência (0,24) e de Abertura à Mudança (0,21) foram preditores positivos de crenças a favor da Agroecologia. O estudo aponta para a importância da ativação destes valores na formação de profissionais preparados para o desafio de trabalhar em prol de sistemas agroalimentares sustentáveis.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Agroecology is indicated by the Food and Agriculture Organization of the United Nations - FAO as a solution to the realization of the human right to food. This study investigated the relationship between human values and beliefs about Agroecology. A survey was answered by students and researchers in the agricultural sciences (n=388). Two models were tested with path analysis. The results revealed that values of Self-Transcendence (0.24) and Openness to Change (0.21) were positive predictors of proagroecology beliefs. These findings point to the importance of activating these values in the training of professionals prepared for the challenge of working towards sustainable agro-food systems.
  • Repercussões das Redes Sociais na Imagem Corporal de Seus Usuários: Revisão Integrativa Psicologia Social, Organizacional E Do Trabalho

    Silva, Ana Flávia de Sousa; Japur, Camila Cremonezi; Penaforte, Fernanda Rodrigues de Oliveira

    Resumo em Português:

    Resumo Esta revisão integrativa da literatura seguiu a estratégia PICO para investigar as repercussões do uso das redes sociais na imagem corporal de seus usuários. Foram consultadas as bases PubMed, LILACS, PsycINFO e SciELO e incluídos artigos publicados entre janeiro de 2006 e fevereiro de 2019. Foram analisados 32 artigos na íntegra, que compuseram o corpus dessa revisão. Os estudos revelaram que as redes sociais repercutem predominantemente de forma negativa na autoimagem corporal de seus usuários, aumentando os níveis de insatisfação corporal e gerando impacto negativo no estado de humor e na autoestima. Somado a isso, as redes sociais influenciaram no tipo corporal que os usuários gostariam de ter traduzido pelo perfil corporal magro, considerado como modelo de beleza.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This integrative review of literature followed the PICO strategy to investigate the repercussions of the use of social networks on the body image of their users. PubMed, LILACS, PsycINFO and SciELO databases were included as well as articles published between January 2006 and February 2019. Thirty-three articles were analyzed, which compose the corpus of this review. The studies revealed that social networks have a predominantly negative repercussion on the body self-image of their users, increasing levels of body dissatisfaction, also having a negative impact on mood and self-esteem. Added to this, social networks influenced the body type that users would like to have, translated by the lean body profile, considered a model of beauty.
  • Validade do TAT no Brasil: Questões Teóricas e Metodológicas Social, Work And Organizations Psychology

    Scaduto, Alessandro Antonio; Barbieri, Valeria; Santos, Manoel Antônio dos

    Resumo em Português:

    Resumo Apesar da popularidade do Teste de Apercepção Temática (TAT) no Brasil, a demonstração de evidências de sua validade ainda permanece um desafio. No presente artigo, discutimos essa questão problematizando a definição do TAT como método projetivo e teste psicológico, abordando seu uso por diferentes correntes teóricas, relações entre os níveis nomotético e idiográfico de análise, limitações da Teoria Clássica dos Testes para avaliar suas propriedades, bem como os desafios na pesquisa e prática com o instrumento no país. Defendemos que superar a visão tradicional sobre as técnicas projetivas, utilizar métodos multidimensionais e realizar estudos empíricos mais amplos (sejam normativos ou de validação, usando bancos de dados multicêntricos) pode assegurar práticas melhor informadas com o instrumento para pesquisadores e profissionais.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Although the Thematic Apperception Test (TAT) is popular in Brazil, showing evidences of its validity remains a challenge. In the present article, we discuss such issue by analyzing the definition of the TAT as a projective method and a psychological test, its use by different theoretical traditions, relations between nomothetic and idiographic analysis levels, limitations of Classical Test Theory for evaluating the instrument’s properties, and challenges regarding research and practice with the instrument in Brazil. We advocate that overcoming a traditional view of projective techniques, using multidimensional methods and performing wider empirical studies on norms and validation evidences with multicenter databases may allow more secure and informed practices with the instrument among researchers and practitioners in the country.
  • ERRATA Errata

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