Acessibilidade / Reportar erro
Revista de Antropologia, Volume: 44, Número: 2, Publicado: 2001
  • Gloria o maldición del individualismo moderno según Louis Dumont

    Stolcke, Verena

    Resumo em Espanhol:

    Este artículo discute la noción de individualismo en Louis Dumont, partiendo sobretodo de una reconstitución del encuentro entre sus perspectivas metodológica -- que tiene como base el estudio antropológico de la civilización indiana -- y teórica, referida a la relación entre individuo y sociedad en una llave propiamente maussiana. Por el hecho de saberse que Dumont se utiliza de un abordaje al mismo tiempo comparativo y estructural, lo que se busca es mostrar que el individualismo, al mismo tiempo que se presenta ideologicamente como opuesto a la jerarquía típica de sistemas como las casta indianas, mantiene propiedades lógicas semejantes, en lo que se refiere a la relación entre los valores y las prácticas sociologicamente "englobadas" y veladas. De este modo es posible entender, a partir de este pensamiento, como en el interior del mismo sistema individualista -- liberal e igualitario -- hay espacio para ideologías totalitarias y racistas, como perversiones jerárquicas que trabajan la desigualdad en planos sociologicamente asimétricos como la "naturaleza".

    Resumo em Inglês:

    As a starting point for discussing Louis Dumont's notion of individualism, this article uncovers two intersecting perspectives in the author's work: one, methodological, pertaining to the anthropological study of Indian Civilization, and, the other, theoretical, referring to the relation between individual and society, in Maussian terms. An analysis of Dumont's structural and comparative approach leads us to see how individualism, while ideologically at odds with hierarchy, as exemplified by the Indian caste system, may, nonetheless, be found to be quite similar to its ideological opposite in respect to logical properties which pertain to sociological englobement and veiling of values and practices. Thus, one sees how there is room within individualistic systems, notwithstanding their liberal and equalitarian features, for totalitarian and racist ideologies, the perversions of hierarchy which treat inequality on assymetrical sociological planes as "nature".
  • Dialética do sabor: alimentação, ecologia e vida cotidiana em comunidades ribeirinhas da Ilha de Ituqui, Baixo Amazonas, Pará Artigos

    Murrieta, Rui Sérgio Sereni

    Resumo em Português:

    Poucas dimensões da vida humana são mais profundamente conectadas com a sobrevivência básica e, ao mesmo tempo, com elementos social e simbolicamente construídos, do que a alimentação. Este trabalho apresenta e analisa os dados sobre os processos de escolhas alimentares entre os habitantes da Ilha de Ituqui, Baixo Amazonas, Pará. A dieta na Ilha de Ituqui é dominada pela clássica combinação amazônica: farinha e peixe. É observável o esforço de diversificação alimentar e ao mesmo tempo a busca de contemporização com as continuidades do dia-a-dia e construções sociais de classe que orientam os processos de escolha e de consumo de alimentos cotidiano. Mesmo assim, não existe uma correlação positiva entre os alimentos de grande status social e aqueles que formam a base do consumo. Somado a isso, grande parte das representações alimentares parece apresentar um caráter -- que não é necessariamente discursivo -- bastante flexível e facilmente instrumentalizado nas mediações de contradições entre diferentes domínios sócio-políticos, os quais incluem tanto aspectos da micropolítica doméstica de casas e comunidades, quanto contextos mais abrangentes das economias políticas regional/nacional e transnacional. Assim, forças potenciais de mudança na lógica interna das estruturas habituais e dos sistemas socioculturais locais são acomodadas e negociadas. Concluindo, a forma como elaboramos e decodificamos nossa experiência física, bem como as nossas necessidades biológicas, cria uma relação dialética com nossos desejos sociais e estruturas habituais que só poderá ser resolvida (e compreendida!) quando as condições contextuais no momento da ação forem contempladas.

    Resumo em Inglês:

    Few aspects of human life are so deeply connected with basic survival and, at the same time, with symbolic and socially constructed elements than food. This paper presents and analyses data on food choice among the inhabitants of Ituqui Island, Lower Amazon, Pará state. The staples on Ituqui Island are represented by the traditional Amazonian combination of fish and farinha (manioc flour). It is also apparent an effort of diversification concomitantly to ways of cotemporizing the continuities of everyday life with social constructions of class, which appear to shape the processes of food choice and consumption. Even though, there is not a positive correlation between high status foods and the staples. In addition, many discursive ways of representing food appear to contradict the social practices, which are characterized by flexibility and negotiation of sociopolitical domains. Such domains include the household and community micro-politics as well as broader political-economy contexts of regional and transnational markets. Thus, through these mediating qualities potential forces of change and conflict are accommodated. In conclusion, the ways we de-codify our physical experiences and biological needs engage into a dialectical relation with our social desires and habitual structures, which can only be understood when the contextual conditions of the moment of action are contemplated.
  • Quando a fotografia (já) fazia os antropólogos sonharem: O jornal La Lumière (1851-1860) Artigos

    Samain, Étienne

    Resumo em Português:

    Na efervescente metade do século XIX, marcada pela febre da ordem e do progresso, da racionalidade e das luzes, os antropólogos-naturalistas franceses descobrem, ao lado de muitos outros cientistas, as possibilidades heurísticas que a fotografia ofereceria à "visão" que eles tinham da "antropologia", a saber essa tentativa de mapeamento da "espécie humana", das raças e, dentre elas, dos tipos humanos, numa perspectiva claramente evolucionista. O jornal La Lumière (1851-1867), primeira publicação francesa dedicada à "Fotografia, às Artes e às Ciências", foi parcialmente reimpresso em 1995. Mergulhando nas colunas desse semanário, o leitor, além de adquirir uma idéia das origens da antropologia francesa, descobre as profissões de fé que se erguem em torno do novo suporte técnico e da nova "retina do cientista". Descobre, também, como essa prótese instaura uma nova ordem do olhar e levanta, em termos de uma epistemologia do conhecimento, um interessante questionamento em torno de dois outros meios de representações figurativas nos círculos antropológicos da época: os desenhos e as moldagens.

    Resumo em Inglês:

    In the effervescent half ot the nineteenth century, characterized by an order-and-progress fever, a blind belief on rationality and on enlightment, French anthropologists-naturalists discover, besides many other scientists, the heuristic possibilities photography could offer their "vision" of "anthropology" as an effort to outline, from an evolucionist point of view, "human species" and races as a whole, and, amidst them, the different types of human beings. La Lumière (1850-1867), the first French journal concentrated on "Photography, Arts and Sciences", has partly been reprinted in 1995. By diving into the columns of this weekly journal, the reader not only gets into contact with the origins of French anthropology, but also discovers the conceptions and beliefs these early scientists shared regarding the new "retina" and technical support photography represented for them. And the reader also discovers how this protesis brings about a new order of seeing, and arises, in terms of an epistemology of knowledge, an interesting questioning regarding two other means of figurative representations usual in the anthropological circles of that time: drawings and mouldings of plaster.
  • Conflitos recentes, estruturas persistentes: notícias do Sudão Artigos

    Perrone-Moisés, Beatriz

    Resumo em Português:

    Em março de 2000, foi assinado no Sudão meridional um tratado de paz entre os Dinka e os Nuer. As formas da guerra civil que se estendia por décadas, bem como as soluções acordadas, descritas pela imprensa e nos próprios documentos, adquirem pleno sentido quando se consideram as penetrantes análises de Evans-Pritchard acerca dos Nuer. Persistentes ao longo das décadas, as estruturas nuer reveladas em suas obras passam pelo "teste da história", permitindo inclusive retomar suas contribuições à reflexão acerca da relação entre estrutura e história

    Resumo em Inglês:

    In March 2000, a Dinka-Nuer peace treaty was signed in southern Sudan. The civil war that had been going on for decades, as well as the resolutions adopted, described in the press and present in the documents, acquire full meaning when one considers Evans-Pritchard's deep analysis of Nuer politics. The nuer structures revealed in his works, having persisted for decades, pass the "test of history", and lead to a reconsideration of his contributions to the understanding of the inter-play between structure and history
  • Los saqueos y las ollas populares de 1989 en el Gran Buenos Aires. Pasado y presente de una experiencia formativa

    Neufeld, María Rosa; Cravino, María Cristina

    Resumo em Espanhol:

    En la década del 1980, un nuevo fenómeno: las tomas de tierras o "asentamientos" transforma los procesos de urbanización en el Area Metropolitana de Buenos Aires. Los autores, miembros de un equipo de investigación de la Universidad de General Sarmiento (Argentina), entrevistaron a habitantes de estos asentamientos, y se sorprendieron con las frecuentes menciones a los saqueos y ollas populares ocurridos doce años atrás en un contexto de hiperinflación. En este artículo, estos hechos son considerados como constitutivos de una experiencia formativa iniciada con la organización para la toma de tierras y seguida poco después por los saqueos de supermercados y otros negocios durante la hiperinflación de 1989. Esto da origen, posteriormente, a las ollas populares que paliaron el hambre de ese momento, y que luego se transformaron en comedores comunitarios, guarderías y otras organizaciones que hoy persisten. Esta indagación se apoya en los relatos de los entrevistados y en la recopilación de diferentes periódicos de ese momento.

    Resumo em Inglês:

    In the eighties, a new phenomenon transforms the urbanization processes of the Metropolitan Conurbation of Buenos Aires: settlements on private or public lands. The authors, members of a research team of the University of General Sarmiento (Argentina), interviewed the inhabitants of these settlements and were surprised by the frecquent mentions to the saqueos (pillages/plunderings) and ollas populares (popular stews) which happened twelve years ago, in a context of hiperinflation. In this article, these facts are considered as constitutive of a formative experience iniciated by the organization after the takeover of the lands, followed by the plunderings to the supermarkets and other stores during the hiperinflation of 1989. It gives place, afterwards, to comedores populares (communitary dining rooms) and guarderías (kindergardens), so as other organizative means that began as a response to the hiperinflation and still exist. Our inquiry leans on the narratives of the settlers and different newspapers of that time.
  • Nimuendajú às voltas com a história Artigos

    Amoroso, Marta Rosa

    Resumo em Português:

    Em 2000 foi editado em Portugal o livro "Cartas do Sertão de Curt Nimuendajú para Carlos Estevão de Oliveira". Textos do etnólogo inéditos em português continuam, por sua vez, despontando em revistas especializadas, atestando o interesse dessas etnografias realizadas na primeira metade do século XX, a partir de trabalho de campo pioneiro.Este artigo considera que as cartas -- padrão de relato diverso daquele que caracteriza as monografias etnográficas descritivas, gênero no qual Nimuendajú se consagrou -- acrescentam novo aspecto a sua obra

    Resumo em Inglês:

    In 2000, a book entitled "Cartas do Sertão de Curt Nimuendajú para Carlos Estevão de Oliveira" ("Letters from the Backlands by Curt Nimuendajú to Carlos Estevão de Oliveira") was published in Portugal. The appearance of Nimuendajú's previously unpublished writings in Portuguese attests to the interest which continues to be shown in regard to this early twentieth century ethnographer and his pioneer fieldwork. By focusing on the ethnographer's letters, a literary genre which is distinct from the descriptive ethnographies for which he is better known, this article examines a new dimension of Nimuendajú's work.
  • Excursões pela Amazônia Tradução

  • Resenhas

    Motta, Roberto
  • Resenhas

    Viertler, Renate Brigitte
  • A travessia da Calunga Grande: Três séculos de imagens sobre o Negro no Brasil. (1637-1899) Resenhas

    Schwarcz, Lilia Katri Moritz
  • O corpo do brasileiro: estudos de estética e beleza Resenhas

    Alcântara, Maria de Lourdes Beldi de
  • Resenhas

    Noelli, Francisco Silva
  • O Rio de Janeiro dos viajantes: ( o olhar britânico 1800-1850) Resenhas

    Leite, Miriam Lifchitz Moreira
  • Lágrimas de Luz: o drama romântico no cinema Resenhas

    Berger, Mirela
  • Mitologia dos orixás Resenhas

    Hofbauer, Andreas
  • Para uma crítica do presente Resenhas

    Mattos, Olgária
  • Navegantes de Integração Resenhas

    Lima, Roberto
Universidade de São Paulo - USP Departamento de Antropologia. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo. Prédio de Filosofia e Ciências Sociais - Sala 1062. Av. Prof. Luciano Gualberto, 315, Cidade Universitária. , Cep: 05508-900, São Paulo - SP / Brasil, Tel:+ 55 (11) 3091-3718 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista.antropologia.usp@gmail.com