• Editorial

    Reinhard, Nicolau
  • Recognizing and developing the competence of disabled individuals in a specific organization Recursos Humanos e Organizações

    Beltrão, Danielle Cristine; Brunstein, Janette

    Abstract in Portuguese:

    Neste artigo, pretende-se analisar experiências de desenvolvimento de competências e reconhecimento profissional da pessoa com deficiência já inserida no contexto organizacional, considerando os principais atores envolvidos nesse processo. Trata-se de um estudo de caso qualitativo, realizado em uma multinacional farmacêutica, sediada no estado de São Paulo, em que se teve por objetivo descrever e discutir as práticas formais de desenvolvimento profissional da pessoa com deficiência (PcD) adotadas por essa organização, bem como as experiências informais pelas quais passaram esses indivíduos na empresa em questão. Além disso, buscou-se analisar a articulação entre atores externos que estavam imbricados no processo de inclusão, a saber: o sindicato das indústrias farmacêuticas e uma organização não governamental (ONG) especializada em PcDs. Os resultados problematizam a iniciativa de promover um processo de construção e desenvolvimento de competências por meio de experiências formais e informais, e mesmo de autodesenvolvimento, específicas para a PcD. Nesse sentido, a experiência em estudo revelou que nessa iniciativa prevaleceram as premissas acerca das limitações decorrentes das características biológicas dos indivíduos, já que as práticas de desenvolvimento nem sempre trabalharam sobre o potencial desses profissionais, que pouco avançaram, considerando-se as possibilidades que a organização oferece. Outro resultado relevante é que, embora a articulação entre empresa e agentes externos ocorra, não há um diálogo nem uma parceria efetiva que permita fazer avançar o processo de inclusão e de desenvolvimento desse grupo de profissionais. Ao final, procurou-se apresentar ainda elementos que permitam a reflexão sobre a condução de programas organizacionais voltados à PcD e suas implicações, que podem estar a serviço tanto da promoção como da manutenção do status quo da PcD na corporação.

    Abstract in Spanish:

    En este artículo se pretende analizar experiencias de desarrollo de competencias y reconocimiento profesional de la persona con discapacidad ya incluida en el contexto organizacional, tomándose en cuenta los principales actores involucrados en este proceso. Se trata de un estudio de caso cualitativo, realizado en una multinacional farmacéutica con sede en el Estado de São Paulo, que tuvo por objeto describir y discutir las prácticas formales de desarrollo profesional de la persona con discapacidad adoptadas por esa organización, así como las experiencias informales por las que pasaron dichos individuos en la empresa en cuestión. Además, se buscó analizar la articulación entre actores externos que participaron en el proceso de inclusión: el sindicato de las industrias farmacéuticas y una organización no gubernamental (ONG) especializada en personas discapacitadas. Los resultados problematizan la iniciativa de promover un proceso de construcción y desarrollo de competencias por medio de experiencias formales e informales, e incluso de autodesarrollo, específicas para la persona con discapacidad. En este sentido, la experiencia en estudio reveló que en esta iniciativa prevalecieron las premisas relacionadas con las limitaciones provenientes de las características biológicas de los individuos, ya que las prácticas de desarrollo no siempre enfocaron el potencial de esos profesionales, que poco crecieron, cuando se tienen en cuenta las posibilidades ofrecidas por la organización. Otro resultado relevante es que, aunque la articulación entre empresa y agentes externos sea un hecho, no existe diálogo ni tampoco un trabajo en conjunto efectivo que permita hacer avanzar el proceso de inclusión y de desarrollo de ese grupo de profesionales. Por fin, se buscó presentar además elementos que permitan la reflexión sobre la conducción de programas organizacionales dirigidos a personas con discapacidad y sus implicaciones, que tanto pueden estar al servicio de la promoción como del mantenimiento del status quo de la persona con discapacidad en la corporación.

    Abstract in English:

    This article analyzes competence development experiences and the professional recognition of disabled individuals who are already part of an organization, taking into account the main actors involved in this process. It is based on a qualitative case study, carried out in a pharmaceutical multinational in the city of São Paulo. The aim of the study was to describe and discuss the formal practices of this organization for the professional development of disabled people (DPs), as well as the informal experiences of the latter in this firm. Moreover, it analyzes the articulation with the external actors also involved in the process: the pharmaceutical industries union and a Non-Governmental Organization (NGO) specialized in DPs. The results problematize the initiative of promoting a process of constructing and developing competences by means of formal or informal experiences and self-improvement that is specifically for DPs. The experience studied here showed that in this initiative, assumptions about the limitations caused by the biological characteristics of the individuals prevailed. The development practices have sometimes failed to deal with the potential of these professionals, who have progressed little, given the possibilities offered by the organization. Another relevant result is that although there is some articulation between the company and the external agents, there is no effective dialogue or partnership that might enable the process of inclusion and development of DPs to advance. Finally, the study presented elements to encourage thinking on the conduction and implications of organizational programs for DPs. These programs might foster progress or merely encourage the maintenance of the status quo of DPs in the corporation.
  • Perceiving individual and organizational change: the role of attitudes, values, power and organizational capacity Recursos Humanos e Organizações

    Neiva, Elaine Rabelo; Paz, Maria das Graças Torres da

    Abstract in Portuguese:

    Neste trabalho, pretendeu-se verificar os fatores que influenciaram as mudanças individuais e organizacionais percebidas pelos funcionários de uma organização pública que sofreu intervenções durante quatro anos. O estudo foi desenvolvido em três etapas: mensuração das características organizacionais anteriores às intervenções, por meio de questionários; investigação dos objetivos de uma intervenção específica e das demandas de mudanças levantadas pelos funcionários da organização, para construir um instrumento de avaliação da percepção de mudança; e investigação dos fatores que influenciam a percepção de mudança individual e organizacional. Os fatores preditores da percepção de mudanças na organização foram: características da organização, entendidas como variáveis culturais - valores organizacionais e configurações de poder (mensurados antes e depois da intervenção); características organizacionais facilitadoras de mudança; e variáveis individuais como atitudes diante da mudança organizacional (mensuradas após a intervenção). A variável-critério, ou dependente, para a pesquisa foi a percepção de mudanças organizacional e individual. Foram usadas regressões hierárquicas para analisar as relações postuladas pela pesquisa. Os resultados indicaram os valores organizacionais de autonomia e igualitarismo, além das atitudes de aceitação e temor, como os preditores mais frequentes das mudanças percebidas.

    Abstract in Spanish:

    La propuesta en este artículo es analizar los factores que influyeron en los cambios individuales y organizacionales percibidos por los miembros de una organización pública que sufrió intervenciones durante cuatro años. El estudio fue desarrollado en tres etapas: medición, por medio de cuestionarios, de las características organizacionales anteriores a las intervenciones; investigación de los objetivos de una intervención específica y de las demandas de cambios presentadas por los trabajadores, con la intención de construir un instrumento de evaluación de la percepción de cambio; e investigación de los factores que influyeron en la percepción de cambio individual y organizacional. Los factores predictores de la percepción de cambios en la organización fueron: características de la organización, entendidas como variables culturales - valores organizacionales y configuraciones de poder (medidos antes y después de la intervención); características organizacionales que facilitan los cambios; y variables individuales tales como actitudes delante del cambio organizacional (medidas tras la intervención). La variable criterio, o dependiente, para la investigación fue la percepción de cambios organizacional e individual. Se utilizaron regresiones jerárquicas para analizar las relaciones planteadas por la investigación. Los resultados indicaron los valores organizacionales de autonomía e igualitarismo, además de las actitudes de aceptación y temor, como los predictores más frecuentes de los cambios percibidos.

    Abstract in English:

    The purpose of this study was to evaluate the individual and organizational changes perceived by the employees of a public sector organization that suffered interventions for four years. The study had three stages: measurement of organizational characteristics prior to the interventions using questionnaires; investigation of the objectives of a specific intervention and the demand for change mentioned by the organization's employees in order to construct a tool to evaluate the perceived change; and the investigation of the factors that influenced the perception of individual and organizational change. The factors that foretold the perception of organizational changes were organizational characteristics, taken as cultural variables - organizational values and power configurations (measured before and after the intervention); organizational characteristics that were change facilitators; and individual variables, such as attitudes in the face of organizational change (measured after the intervention). The criterion or dependent variable for the study was the perception of organizational and individual change. Hierarchical regressions were used to analyze the relations postulated in the study. The results indicated that the organizational values of autonomy and egalitarianism and the attitudes of acceptance and fear were the most frequent predictors of the perceived changes.
  • The imaginary of hawkers and traveling salesmen from Minas Gerais in the configuration of place, non-place and in between place Recursos Humanos e Organizações

    Xavier, Wescley Silva; Barros, Amon Narciso de; Cruz, Rafaela Costa; Carrieri, Alexandre de Pádua

    Abstract in Portuguese:

    No trabalho aqui relatado, tem-se por objetivo compreender a reconfiguração do espaço, particularmente do lugar, do não lugar e do entrelugar dos mascates e caixeiros-viajantes de Minas Gerais, Brasil. Essa proposta se faz relevante por permitir a análise de novas nuanças no binômio trabalho-vida privada, porém em um movimento inverso. O que se denomina aqui de inversão, caracteriza-se pela externalidade do capital na vida do trabalhador. Isso reconfigura o espaço via apreensões simbólicas também fora das organizações, em substituição à autoconstituição do espaço pelos mascates e caixeiros-viajantes por meio do trabalho. Para isso, recorreu-se a elementos da história oral e das formações imaginárias entrelaçadas no universo simbólico. Os resultados indicam a existência de movimentos pendulares, em que a ressignificação do trabalho ocorre pela adoção de novas tecnologias, remodelando a relação espaço-temporal, sendo sensível inclusive à redução do lugar privado devido à onipresença controladora da empresa. Ademais, verificou-se que a família delimita o lugar e o não lugar nas relações afetivas, sendo também a razão pela qual mascates e caixeiros-viajantes optam por fixarem-se em um lugar.

    Abstract in Spanish:

    El objetivo en este trabajo es entender la reconfiguración del espacio, particularmente del lugar, del no lugar y del entrelugar de los vendedores callejeros y ambulantes de Minas Gerais, Brasil. Esta discusión permite analizar nuevos matices en la relación trabajo-vida privada en un movimiento inverso, sin embargo. Lo que se denomina aquí de inversión, se caracteriza por la exterioridad del capital en la vida del trabajador. Eso reconfigura el espacio con aprehensiones simbólicas también fuera de los límites de la organización y reemplaza la autoconstitución del espacio por los vendedores callejeros y los vendedores ambulantes por medio del trabajo. Se investigaron elementos de la historia oral y de las formaciones imaginarias entrelazadas en el universo simbólico. Los resultados indican la existencia de movimientos pendulares, en que ocurre la resignificación del trabajo por la adopción de nuevas tecnologías, lo que remodela la relación entre tiempo y espacio, incluso con la reducción del lugar privado debido a la omnipresencia controladora de la empresa. Se comprobó, además, que la familia establece los límites del lugar y del no lugar en las relaciones afectivas, siendo también la razón por la que los vendedores ambulantes y el vendedor que viaja eligen establecerse en un lugar.

    Abstract in English:

    This work studies the reconfiguration of space, specifically of place, non-place and in between place, of the hawkers and traveling salesmen of the state of Minas Gerais in Brazil. This is important to enable us to analyze new views about the job-private life duo, but in an inverse direction. What we call "inversion" is the externality of capital in the worker's life. This reconfigures space through symbolic apprehensions outside organizations as well, replacing the self-constitution of their space by the hawkers and traveling salesmen through work. To this end, we used the elements of oral history and of imaginary structures interwoven in the symbolic universe. The findings indicate the existence of a to-and-fro movement, in which the re-signification of work occurs by the adoption of new technologies, remodeling the relation between time and space. This is also sensitive to the reduction of privacy that is due to the controlling omnipresence of the firm. Moreover, the study found that the family sets the place and non-place boundaries in the affective relations, and it is also the main reason why hawkers and traveling salesmen choose to establish themselves in one place.
  • Creating and managing value through metrics based on the perspectives of intellectual capital Estratégia e Economia de Empresas

    Rezende, José Francisco de Carvalho; Avila, Marcos; Maia, Renata Sitônio

    Abstract in Portuguese:

    No presente estudo, tomou-se como ponto de partida pesquisa em que se discutem possibilidades de as empresas alcançarem valor superior com base no alinhamento estratégico, na gestão do capital intelectual e na adoção do Balanced Scorecard (BSC). Investigou-se a associação entre a geração de valor e os componentes do capital intelectual segundo preceitos, entre outros, de Stewart (1999; 2001) M'Pherson e Pike (2001) e Kaplan e Norton (2004), além de trazer à tona a questão da implementação e extensão da utiliza- ção do Balanced Scorecard. As proxies empregadas para caracte- rizar geração de valor foram a média do price-to-book value (razão entre o valor de mercado e o valor patrimonial) e o retorno médio das ações no período estudado. Para caracterizar os componentes do capital intelectual, adotaram-se índices computados a partir da percepção de executivos de topo responsáveis por processos corporativos de planejamento e controle, com base na revisão de literatura e com base em procedimento de fatoração. O estudo utilizou testes não paramétricos para identificar se há evidências de diferente apreciação e retorno no mercado acionário para segmentos homogêneos de empresas com perfis diferenciados quanto aos índices de capital intelectual. Os resultados mostraram-se conclusivos e significantes - em reforço à proposição de sintonia entre a percepção do valor sob o enfoque do mercado de capitais e a percepção da performance em múltiplas perspectivas por parte de gestores. Quanto à adoção do BSC, foram identificados indícios de interferência favorável à performance nas empresas classificadas como de melhores padrões de geração de valor.

    Abstract in Spanish:

    En este estudio se investigaron las posibilidades de que empresas alcancen mayor valor con base en la alineación estratégica, en la gestión del capital intelectual y en la adopción del Balanced Scorecard (BSC). Se analizó la relación entre la generación de valor y los componentes del capital intelectual de acuerdo a los preceptos de, entre otros, Stewart (1999; 2001), M'Pherson y Pike (2001) y Kaplan y Norton (2004), además de sacar a la luz la cuestión de la aplicación y alcance del uso del Balanced Scorecard. Las proxies utilizadas para caracterizar la creación de valor fueron el promedio del precio / valor contable (relación entre el valor de mercado y valor contable) y el retorno promedio de las acciones negociadas en el período estudiado. Para la caracterización de los componentes del capital intelectual, se adoptaron los índices calculados a partir de la percepción de altos ejecutivos responsables de los procesos corporativos de planificación y control, con base en la literatura y en procedimiento de factorización. El estudio utilizó pruebas no paramétricas para determinar si existen evidencias de diferentes apreciaciones y tasas de rendimiento en el mercado de acciones para segmentos homogéneos de empresas con distintos perfiles en cuanto a los índices de capital intelectual. Los resultados fueron concluyentes y significativos - en apoyo a la proposición de armonía entre el valor percibido desde el punto de vista del mercado de capitales y la percepción del rendimiento desde múltiples perspectivas por parte de los administradores. Con relación a la adopción de BSC, se identificaron evidencias de intervención en favor de la actuación de las empresas calificadas como de mejores niveles de generación de valor.

    Abstract in English:

    This study is part of research that discusses possibilities for corporations to achieve superior value based on strategic alignment, on the management of intellectual capital and on the use of the Balanced Scorecard (BSC). The research investigated the relation between value creation and the components of intellectual capital according to Stewart (1999; 2001), M'Pherson and Pike (2001), and Kaplan and Norton (2004), among others, besides bringing to the fore the issue of the implementation and extent of the use of the Balanced Scorecard. The proxies used to characterize value creation were average price-to-book value (ratio of market value to book value) and average stock returns for the period studied. To characterize the components of intellectual capital, the authors resorted to ratios calculated on the basis of the perception of senior executives in charge of business process planning and control, based on both a literature review and a factorization procedure. Nonparametric tests were used to look for evidence of different appreciation and returns in the stock market for homogeneous segments of corporations with different profiles in terms of their ratios of intellectual capital. The findings were conclusive and significant - supporting the proposition of alignment between perception of value from the capital market's standpoint and the management's perception of performance from various angles. As for the adoption of the BSC, there were indications of interference favoring performance in those firms classified as having the best value creation standards.
  • Congruencies between strategic positioning and business networks: case study of a multinational subsidiary in Brazil Estratégia e Economia de Empresas

    Moran, Márcio Roberto; Façanha, Sandra; Gonçalves, Marilson Alves; Fischmann, Adalberto Américo

    Abstract in Portuguese:

    Na pesquisa exploratória aqui relatada, realizada em 2009 e guiada por uma extensa revisão bibliográfica e pelo emprego do método de estudo de caso, busca-se identificar congruências entre o posicionamento estratégico adotado pela subsidiária brasileira de uma corporação multinacional e o tipo de rede de negócios por ela integrada. Apoiando-se em dois modelos específicos da literatura acadêmica sobre os temas mencionados (posicionamento estratégico e redes), as conclusões dessa investigação sugerem que as Redes Verticais de Demanda e Fornecimento (MOLLER e RAJALA, 2007) são adequadas para operacionalizar o posicionamento definido como Melhor Produto no Modelo Delta (HAX e WILDE II, 1999; 2001).

    Abstract in Spanish:

    En esta investigación exploratoria, realizada en 2009 y guiada por una extensa revisión bibliográfica y por el uso del método de estudio de caso, se tiene por objeto determinar la congruencia entre las posiciones estratégicas adoptadas por la filial brasileña de una empresa multinacional y el tipo de red de negocios que ésa integra. Con base en dos modelos específicos de la literatura académica sobre los temas mencionados (posicionamiento estratégico y redes), los resultados de esta investigación sugieren que las Redes Verticales de Demanda y Suministro (MOLLER y RAJALA, 2007) son adecuadas para operar el posicionamiento definido como Mejor Producto en el Modelo Delta (HAX y WILDE II, 1999; 2001).

    Abstract in English:

    The aim of this exploratory research study conducted in 2009, guided by an extensive review of the bibliography and by use of the case study method, was to identify the congruent elements between the strategic positioning of the Brazilian subsidiary of a multinational and the business network of which it is a part. Based on two specific models found in the academic literature on the aforementioned themes (strategic positioning and networks), the conclusions of this paper suggest that Vertical Demand-Supply Networks (MOLLER and RAJALA, 2007) are suitable to implement the strategic positioning defined as Best Product in the Delta Model (HAX and WILDE II, 1999; 2001).
  • Problems in the estimation of the cost of capital for highway operating contracts in Brazil: an application to the regulation of highway operating contracts Finanças e Contabilidade

    Sanvicente, Antonio Zoratto

    Abstract in Portuguese:

    Neste trabalho, discute-se a fixação de taxas de retorno de concessões no Brasil, com aplicação específica ao caso da metodologia da Agência Nacional de Transportes Terrestres (ANTT). Mostra-se a inadequação da regulamentação vigente, baseada no conceito de taxa interna de retorno (TIR), e não de custo de oportunidade do capital. A partir de um exemplo com dados referentes ao auge da crise financeira internacional (dezembro de 2008), evidencia-se também a falta de lógica decorrente da utilização de retornos e preços passados na estimação de taxas de retorno, um procedimento comum a toda a área de concessões de serviços públicos no Brasil. Propõe-se uma metodologia alternativa cujos resultados são sensíveis às condições correntes de mercado de capitais, que produz resultados coerentes com a situação então vigente.

    Abstract in Spanish:

    En este trabajo se discute la determinación de tasas de rendimiento de concesiones en Brasil, con aplicación específica al caso de la metodología de la Agência Nacional de Transportes Terrestres (ANTT). Se demuestra la inadecuación de la reglamentación vigente, basada en el concepto de tasa interna de rendimiento (TIR), en lugar del costo de oportunidad del capital. A partir de un ejemplo con datos del auge de la crisis financiera internacional (diciembre de 2008), se evidencia, además, la falta de coherencia oriunda del uso de rendimientos y precios históricos para estimar tasas de rendimiento, una práctica común en el área de concesiones de servicios públicos en Brasil. Se propone una metodología alternativa que es sensible a las condiciones corrientes del mercado de capitales y que produce resultados coherentes con la situación vigente en el momento.

    Abstract in English:

    This paper discusses the setting of rates of return for highway operation concession contracts in Brazil, as applied to the case of the methodology of ANTT, the country's National Highway Transport Agency. The study demonstrates the inappropriateness of the current regulation, which is based on the internal rate of return concept rather than on the use of the opportunity cost of capital. Using data from the height of the international financial crisis (December of 2008), the study also shows the illogicality that ensues from using historical returns and prices to estimate fair rates of return, a common practice among all the concession contracts for the running of public services in Brazil. An alternative methodology is proposed, whose results are sensitive to the current circumstances of the capital market and which produced results coherent with the situation, such as it was at the time.
  • Pricing R$/USD exchange rate options: a comparison between the Black model and the artificial neural networks model Finanças e Contabilidade

    Maciel, Leandro dos Santos; Ballini, Rosangela; Silveira, Rodrigo Lanna Franco da

    Abstract in Portuguese:

    No estudo aqui apresentado, aplicou-se um modelo de rede neural multicamadas para o apreçamento de calls sobre taxa de câmbio R$/US$, negociadas na Bolsa de Valores, Mercadorias & Futuros de São Paulo (BM&FBovespa), para o período de janeiro de 2004 a dezembro de 2007. A partir dos preços efetivamente praticados no mercado, comparou-se o desempenho entre essa técnica e o modelo de Black, utilizando-se métricas usuais de erro e testes estatísticos. Os resultados obtidos revelaram, em geral, a melhor adequação do modelo de inteligência artificial, em comparação ao modelo de Black, nos diferentes graus de moneyness.

    Abstract in Spanish:

    En este estudio se aplicó un modelo de red neuronal multicapa para la valoración de opciones de compra sobre el tipo de cambio R$/US$, cotizadas en la Bolsa de Valores, Mercadorias e Futuros (BM&FBovespa), para el período comprendido entre enero de 2004 y diciembre de 2007. A partir de los precios efectivamente practicados en el mercado, se comparó el desempeño entre las redes neuronales y el modelo de Black, con el uso de métricas habituales de error y pruebas estadísticas. Los resultados mostraron, en general, la mejor adecuación del modelo de inteligencia artificial, en comparación con el modelo de Black, en diferentes grados de monetización.

    Abstract in English:

    In this study, a multilayer neural network model was applied to the pricing of R$/USD exchange rate call options traded on the São Paulo Securities, Commodities and Futures Exchange (BM&FBovespa) from January 2004 to December 2007. Based on the actual market prices, the performances of a neural network model and the Black model were compared, using the usual error metrics and statistical tests. Overall, the results showed that the artificial intelligence model outperformed the Black model for the different degrees of moneyness.
  • Differences and inter-relations between the concepts of governance and management of horizontal business networks: contributions to this field of study Estudos sobre Governança

    Roth, Ana Lúcia; Wegner, Douglas; Antunes Júnior, José Antônio Valle; Padula, Antonio Domingos

    Abstract in Portuguese:

    Neste artigo, discutem-se as diferenças e inter-relações entre os conceitos de governança e gestão de redes horizontais de empresas. Argumenta-se quanto à necessidade de aprofundamento conceitual, caracterizando-os como duas dimensões imprescindíveis para a constituição e o desenvolvimento das redes. A governança consiste na definição de regras, critérios para a tomada de decisão, responsabilidades e limites de autonomia e ação dos participantes. É criada pelas organizações envolvidas e ao mesmo tempo as afeta, pois implica a definição de regras que elas próprias devem cumprir. O papel da governança não é gerir, mas delimitar a gestão. Dentro dos limites definidos pela governança, os gestores têm liberdade para usar seus conhecimentos e habilidades visando a alcançar os objetivos coletivos. A gestão é caracterizada pela flexibilidade e pela adequação das práticas para atender às necessidades das estratégias coletivas, enquanto a governança tem natureza menos transitória. Ainda que a governança seja a definidora dos limites da gestão, o nível de eficiência alcançado por essa última pode levar à necessidade de revisões no sistema de governança. Existem, portanto, interrelações e mútuas influências entre essas dimensões. O trabalho é finalizado com sugestões para estudos futuros, que verifiquem empiricamente como essas duas dimensões são empregadas em redes horizontais sob diferentes condições.

    Abstract in Spanish:

    En este estudio se analizan las diferencias e interrelaciones entre los conceptos de gobierno y gestión de redes horizontales de empresas. Se discute la necesidad de una profundización del concepto, y se identifican como dos dimensiones indispensables a la constitución y desarrollo de las redes. El gobierno, o la gobernanza, consiste en la definición de reglas, criterios para la toma de decisiones, responsabilidades y límites de autonomía y acción de los participantes. Es creado por las organizaciones participantes y al mismo tiempo las afecta, porque implica el establecimiento de reglas que ellas mismas deben cumplir. El papel del gobierno no es administrar sino delimitar la gestión. Dentro de los límites establecidos por él, los administradores tienen la libertad de utilizar sus conocimientos y habilidades para alcanzar los objetivos colectivos. Mientras que la gestión está caracterizada por la flexibilidad y adaptación de las prácticas para atender las necesidades de las estrategias colectivas, el gobierno tiene una concepción menos transitoria. Aunque el gobierno sea el definidor de los límites de la gestión, el nivel de eficiencia alcanzado por la gestión puede dar lugar a la necesidad de revisiones del sistema de gobernanza. Existen, por lo tanto, interrelaciones y mutuas influencias entre estas dimensiones. Se concluye el estudio con sugerencias para futuros estudios que analicen empíricamente cómo se utilizan estas dos dimensiones en redes horizontales en condiciones distintas.

    Abstract in English:

    This paper discusses the differences and interrelations between the concepts of governance and management of horizontal company networks. An argument is made as to the need for a deeper conceptual study characterizing them as two essential dimensions for the establishment and development of networks. Governance consists of setting rules, criteria for decision-making, responsibilities and the boundaries of the autonomy and action of the participants. It is created by the organizations involved but it also affects them, since it implies defining rules that they must comply with themselves. The role of governance is not to manage, but to set boundaries for management. Within these governance-determined limits, managers are free to employ their knowledge and skills in order o achieve collective goals. While management is characterized by flexibility and adjustment of the practices in response to the requirements of collective strategies, governance has a less transitory nature. Even though governance sets the boundaries of management, the efficiency level of the latter can create the need to review the governance system. Thus, there are interrelations and mutual influences between the two. The study ends with suggestions for future studies to verify empirically how the two dimensions are employed in horizontal networks under different conditions.
  • Analysis of the electronic system of procurement of the Brazilian federal administration from the standpoint of creating public value Gestão Pública

    Inamine, Ronaldo; Erdmann, Rolf Hermann; Marchi, Jamur Johnas

    Abstract in Portuguese:

    O sistema de compras públicas do Governo Federal tem como um de seus objetivos a busca da eficiência. Esse conceito, contudo, amplia-se na medida em que são discutidos na Administração Pública aspectos complexos da criação de valor público, como expressão mais próxima do interesse do cidadão. Buscou-se na literatura identificar categorias que expressam o valor público para, então, analisar o sistema eletrônico de compras do Governo Federal brasileiro. As categorias encontradas foram: eficiência, transparência, accountability e interesse público. Na estratégia de pesquisa adotada, foram empregados os conceitos do pensamento sistêmico-complexo na elaboração de um instrumento de diagnóstico que permite a consideração de inter-relações entre categorias de análise, já aplicado no Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão (MPOG), órgão responsável pela gestão do sistema eletrônico de compras no Governo Federal brasileiro. Os resultados demonstraram que a categoria eficiência destaca-se das demais. Contudo, existem perspectivas para o desenvolvimento das demais categorias. O uso do instrumento de diagnóstico permitiu a percepção de novas possibilidades que podem contribuir para o sistema alcançar objetivos mais amplos no âmbito das compras do Governo Federal, dentre eles a criação de valor público.

    Abstract in Spanish:

    El sistema de adquisiciones públicas del gobierno federal tiene como uno de sus objetivos la búsqueda de la eficiencia. Este concepto, sin embargo, se extiende a medida que se discuten en la administración pública las complejidades de la creación de valor público como expresión más cercana a los intereses de los ciudadanos. Se buscó identificar en la literatura las categorías que expresan el valor público y luego analizar el sistema electrónico de compras del gobierno federal de Brasil. Las categorías fueron: la eficiencia, la transparencia, la rendición de cuentas y el interés público. En la estrategia de investigación adoptada, se utilizan los conceptos del pensamiento sistémico complejo para el desarrollo de una herramienta de diagnóstico que permite considerar las interrelaciones entre categorías de análisis, instrumento que ya se aplica en el Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão - MPOG (Ministerio de Planificación, Presupuesto y Gestión), organismo responsable de la gestión del sistema electrónico de compras del gobierno federal de Brasil. Los resultados mostraron que la categoría eficiencia sobresale con relación a las demás. Sin embargo, hay perspectivas para el desarrollo de las demás categorías. El uso del instrumento de diagnóstico permite la percepción de nuevas posibilidades que pueden contribuir a que el sistema alcance objetivos más amplios en lo que concierne a compras en el Gobierno Federal, entre ellos la creación de valor público.

    Abstract in English:

    One of the goals of the federal administration's procurement system is the pursuit of efficiency. However, this concept expands as complex aspects of the creation of public value, seen as the closest expression of citizens' interests, are discussed by the administration. This study looked for categories that express public value in the literature and then analyzed the e-procurement system of the Brazilian federal administration. The following categories were found: efficiency, transparency, accountability and public interest. The research used the concepts of systemic-complex thinking to develop a diagnostic tool that enables one to take into account the inter-relationships among the categories of analysis, already applied in the Ministry of Planning, Budget and Management (Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão - MPOG), which manages the e-procurement system of the country's federal administration. The results showed that the efficiency category stands out from the others, but that the other categories can be further developed as well. The use of the diagnostic tool enabled the identification of new possibilities that might help the system to achieve broader goals within the federal government procurement system, including the creation of public value.
  • Comparing car preference and ownership: predictions based on human values, product attributes and socio-demographic variables Marketing

    Porto, Rafael Barreiros; Torres, Claudio Vaz

    Abstract in Portuguese:

    Alguns consumidores podem ter determinado veículo, mas preferir outro tipo do mesmo produto. Isso pode ser devido às diferenças de atributos entre os tipos de veículo, bem como às diferenças entre características sociodemográficas ou motivacionais associadas ao uso desse produto. A identificação de quais são as variáveis preditoras da preferência e da posse podem lançar luz sobre as melhores variáveis a serem usadas na estratégia de segmentação do mercado automotivo. O objetivo da pesquisa empírica relatada neste artigo foi comparar a influência dos valores humanos, dos atributos do carro e das variáveis sociodemográficas sobre a preferência e a posse por tipos de carro. A amostra foi composta por 209 usuários, refletindo um poder do estudo de 0,87. Os dados foram coletados pelo método survey e regressões logísticas para cada tipo de carro foram realizadas. Os resultados indicaram que há diferentes motivações que predizem a preferência em relação à posse de tipos de carro e que os atributos do veículo foram preditores mais fortes do que as motivações ou as características sociodemográficas, tanto sobre a preferência quanto sobre a posse de carro.

    Abstract in Spanish:

    Algunos consumidores pueden poseer determinado vehículo, sin embargo prefieren otro tipo del mismo producto. Ello puede deberse a las diferencias de atributos entre los tipos de vehículo, así como a las diferencias entre características sociodemográficas o motivacionales asociadas con el uso de ese producto. La identificación de las variables predictoras de la preferencia y de la propiedad puede arrojar luz sobre las mejores variables para la estrategia de segmentación del mercado de automóviles. El objetivo en esta investigación empírica fue comparar la influencia de los valores humanos, de los atributos del automóvil y de las variables sociodemográficas en la preferencia y en la propiedad por tipo de automóvil. La muestra consistió de 209 usuarios, lo que refleja un poder de estudio de 0,87. Los datos fueron recolectados por medio del método de cuestionario y se realizaron regresiones logísticas para cada tipo de vehículo. Los resultados indicaron que existen diferentes motivaciones que predicen la preferencia con relación a la posesión de tipos de automóviles y que los atributos del vehículo fueron predictores más fuertes que las motivaciones o las características sociodemográficas, tanto de la preferencia como de la propiedad del automóvil.

    Abstract in English:

    Some consumers can own a particular vehicle while preferring another type of vehicle. This might be due to differences in attributes between vehicle types, as well as to differences between socio-demographic or motivational human values associated with the use of this product. The identification of what are the predictors of preference and ownership can shed light on what are the most appropriate variables to be used in the strategy of automotive market segmentation. The purpose of this empirical research study was to compare the influence of human values, the attributes of the car and socio-demographic variables on preference and ownership by car type. The sample consisted of 209 car users, reflecting a 0.87 power in this study. Data were collected using the survey method and logistic regressions for each type of car were conducted. The results showed that there are different motivations that predict preference for type of car ownership and that vehicle attributes are stronger predictors than the motivations or socio-demographic variables, regarding both car preference and ownership.
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