Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Volume: 40, Issue: 4, Published: 2018
  • Evaluation, planning and implementation of innovations to improve RBCE Editorial

    Mascarenhas, Fernando; Lazzarotti Filho, Ari; Vianna, Lauro Casqueiro
  • Effects of guided physical exercise in public patients in the city of Canela, Brazil Artigos Originais

    Azevedo, Jorge; Mundstock, Eduardo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Foram avaliados os efeitos da prática orientada de exercícios físicos em pacientes encaminhados por médicos das equipes da Estratégia de Saúde da Família do município de Canela, Rio Grande do Sul, Brasil. Os exercícios foram feitos em academia de ginástica do SUS sob supervisão direta do professor de educação física. Os 120 participantes, 99 mulheres e 21 homens, entre 10 e 78 anos, foram acompanhados durante seis meses. Constatou-se melhoria do VO2máx (20,07 ± 14,14 para 31,68 ± 12,18 p < 0,001) e do tempo em segundos para percorrer uma milha (1.171 ± 228 para 954 ± 163 p < 0,001), entre outras variáveis quantitativas. A qualidade de vida percebida com o questionário WHOQOL-BREF evidenciou melhoria em todos os domínios: físico (67,6 ± 15,5 para 74,7 ± 12,4 p < 0,001); psicológico (62,4 ± 14,9 para 70,7 ± 12,6 p < 0,001); social (70,3 ± 16,8 para 76,4 ± 16,0 p < 0,001) e ambiental (62,8 ±12,4 para 68,2 ± 12,1 p < 0,001).

    Abstract in Spanish:

    Resumen Se evaluaron los efectos del ejercicio físico en pacientes derivados por médicos de los equipos de la Estrategia de Salud de la Familia del municipio de Canela, Rio Grande do Sul, Brasil. Los ejercicios se realizaron en el gimnasio del SUS bajo la supervisión directa de un profesor de educación física. Se hizo un seguimiento de 6 meses de los 120 participantes, 99 mujeres y 21 hombres, entre 10 y 78 años. Se encontró una mejoría en su VO2máx. (de 20,07 ± 14,14 a 31,68 ± 12,18; p <0,001) y el tiempo en segundos para correr 1 milla (de 1.171 ± 228 a 954 ± 163; p <0,001) entre otras variables cuantitativas. La percepción de la calidad de vida con el cuestionario WHOQOL-BREF mostró una mejora en todos los ámbitos: físico (de 67,6 ± 15,5 a 74,7 ± 12,4; p <0,001), psicológico (de 62,4 ± 14,9 a 70,7 ± 12,6; p <0,001), social (de 70,3 ± 16,8 a 76,4 ± 16,0; p <0,001) y del entorno (de 62,8 ± 12,4 a 68,2 ± 12,1; p <0,001). Esta mejora no está relacionada con el número de clases a las cuales asistieron.

    Abstract in English:

    Abstract The effects of guided practice physical exercise in patients referred by medical teams of the Health Strategy Family of the municipality of Canela, Rio Grande do Sul, Brazil were evaluated. The exercises were performed in the fitness SUS under direct supervision of a physical education teacher. The 120 participants, 99 women and 21 men, aged 10 to 78 years, were followed for 6 months. It found improvement in VO2máx (20.07 ± 14.14 to 31.68 ± 12.18 p < 0.001) and time in seconds to travel 1 mile (1171 ± 228 to 954 ± 163 p < 0.001), among other quantitative variables. The perceived quality of life with the WHOQOL -BREF questionnaire showed improvement in all domains: physical (67.6 ± 15.5 to 74.7 ± 12.4 p < 0.001), psychological (62.4 ± 14.9 to 70.7 ± 12.6 p < 0.001), social (70.3 ± 16.8 to 76.4 ± 16.0 p < 0.001) and environmental (62.8 ± 12.4 to 68.2 ± 12, 1 p < 0.001).
  • Descriptive study about the occurrence of theses on the sport in postgraduate programs in Brazil Artigos De Revisão

    Gaya, Adroaldo Cezar; Gaya, Anelise Reis; Reppold Filho, Alberto Reinaldo; Cardoso, Vinícius Denardin; Bento, Jorge Olímpio

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Sobre o olhar analítico às teses de doutorado sobre esporte entre 2010 e 2015 no Brasil o objetivo deste artigo é investigar se há indicadores que permitem visualizar a configuração de saberes científicos que ultrapassem as fronteiras disciplinares. É um estudo descritivo. No banco de teses da Capes e da Biblioteca Digital Brasileira (IBICIT), selecionamos 93 teses. Os resultados sugerem que embora identifiquemos em alguns cursos de doutorado das ciências humanas, sociais e da educação a flexibilização das fronteiras disciplinares, as análises não permitem sugerir a hipótese de que estejamos constituindo conhecimentos transdisciplinares. O conhecimento mantém-se numa abordagem multidisciplinar, portanto, isolado nos limites entre as fronteiras de seus objetos de estudo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En relación con la observación analítica de las tesis de doctorado sobre deporte en el período entre 2010 y 2015 en Brasil, el objetivo de este artículo es investigar si hay indicadores que permitan visualizar la configuración de saberes científicos que sobrepasen las fronteras disciplinarias. Se trata de un estudio descriptivo. En el banco de tesis de la CAPES y de la Biblioteca Digital Brasileña (IBICIT) seleccionamos 93 tesis. Los resultados sugieren que, aunque identificamos la flexibilización de las fronteras disciplinarias en algunos cursos de doctorado de ciencias humanas, sociales y de la educación, los análisis no permiten sugerir la hipótesis de que estamos formando conocimientos transdisciplinares. El conocimiento se mantiene en un enfoque multidisciplinario, aislado en los límites entre las fronteras de sus objetos de estudio.

    Abstract in English:

    Abstract Over analytical look to doctoral theses on sport in the period between 2010 and 2015 in Brazil, the aim of this paper is to investigate if there are indicators for viewing the configuration of scientific knowledge beyond disciplinary boundaries. It is a descriptive study. The bank of theses from CAPES and the Brazilian Digital Library (IBICIT), we selected 93 theses. The results suggest that although identify in some doctoral programs in the humanities, social and education the flexibility of disciplinary boundaries, the analyzes do not suggest the hypothesis that we are constituted transdisciplinary knowledge. The knowledge remains a multidisciplinary approach so, isolated within the limits of the boundaries of its objects of study.
  • O trabalho do professor de educação física nos Caps de Goiânia: identificando as oficinas terapêuticas Artigos Originais

    Furtado, Roberto Pereira; Azevedo, Marina da Costa; Neves, Ricardo Lira de Rezende; Vieira, Patrícia Santiago

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste artigo é apresentar um perfil das oficinas terapêuticas, com a participação dos professores de educação física, desenvolvidas nos Centros de Atenção Psicossocial (Caps) do município de Goiânia (GO). A partir de observações da rotina de trabalho semanal de 16 professores foi feita uma pesquisa exploratória em sete Caps. Usamos um roteiro estruturado como instrumento de coleta de dados. Em uma semana, 44 sessões de oficinas tiveram a participação de profissionais de educação física, 33 foram organizadas a partir de algum tema da cultura corporal, 33% delas ocurreram em espaços e instituições do território adscrito ao Caps. O tema mais abordado foi exercícios físicos e ginásticos, porém outros oito temas da cultura corporal também foram identificados.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de este artículo es identificar las características principales de los talleres terapéuticos, con la participación de profesores de educación física, desarrollados en los Caps de la ciudad de Goiânia. Un estudio exploratorio se llevó a cabo en 7 Caps a partir de observaciones rutinarias del trabajo semanal de 16 profesores. Como instrumento de recopilación de datos se utilizó el guion estructurado. Se asistió a 44 sesiones de talleres en una semana con la participación de profesionales de la educación física, 33 de prácticas corporales y el 33% se llevó a cabo en los espacios e instituciones del territorio adscrito a los Caps. El tema más tratado fue el ejercicio físico y la gimnasia, pero otras 8 prácticas corporales también fueron identificadas como tema central de los talleres.

    Abstract in English:

    Abstract The purpose of this article is to identify the main characteristics of the therapeutic workshops, developed in Caps in the city of Goiania, with the participation of physical education teachers. An exploratory study was conducted at 7 Caps, in which the weekly work routine of 16 teachers was observed. A structured script was used as a data collection instrument. Within a week, 44 sessions of workshops were attended by physical education teachers, 33 with body practices, 33% were carried out at affiliated institutions. The most discussed topic was physical and gymnastic exercises; however other 8 body practices were also identified as central themes of the workshops.
  • Measuring the perception of quality physical education in Latin American professionals Original Articles

    Ho, Walter; Ahmed, Md. Dilsad; D’Amico, Rosa Lopez de; Ramos, Argenira; Ferreira, Eliana Lucia; Ferreira, Maria Beatriz Rocha; Amaral, Silvia Cristina Franco; Gurrola, Oswaldo Ceballos; Diaz, Gladys Bequer; Ramos, Adelaida; Hoyos, Luz Amelia; Jasmin, Angela; Duque, Andrea Rivera; Niekerk, Rudolph Leon Van; Huang, Fan; Wong, Beatriz

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Um plano instável para o desenvolvimento de currículos e questões de apoio na educação física (PE) criou confusão entre os profissionais. O objetivo desta pesquisa é investigar os fatores percebidos como importantes no desenvolvimento da educação física de qualidade (QPE) por profissionais de países da América Latina (AL). Um questionário composto por 24 itens com base no QPE foi respondido por 468 profissionais coletados em 6 cidades da América Latina. Uma análise fatorial exploratória dos 24 itens usando extração ML e rotação obliminar direta foram aplicados, e os 17 itens retidos foram agrupados em uma solução de três fatores denominada Elementos de Desenvolvimento e Suporte para QPE na Escola (DSFQPE) (α = 0,935), Valor essencial do QPE (CVPE) (α = 0,890) e Arranjo Curricular das Atividades Físicas (CAPA) (α = 0,850). Os itens retidos indicaram propriedades excelentes e o referencial básico percebido pelos profissionais de EF em países da América Latina como importante na investigação do PEQ.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Un plan inestable para el desarrollo curricular y aspectos de apoyo para la educación física (EF) han creado confusión entre los profesionales. El propósito de esta investigación es investigar los factores percibidos como importantes en el desarrollo de la educación física de calidad (EFC) por profesionales en países de América Latina (AL). Un cuestionario que consta de 24 ítems basados en EFC fue respondido por 468 profesionales recolectados en 6 ciudades de LA. Se aplicó un Análisis factorial exploratorio de los 24 ítems que utilizan extracción ML y rotación oblicua directa, y los 17 ítems retenidos se agruparon en una solución de tres factores denominada Elementos de desarrollo y de apoyo para EFC en la escuela (EDAEFC) (α = 0,935); Valor principal de EFC (CVPE) (α = 0,890) y Arreglo del plan de actividades físicas (CAPA) (α = 0,850). Los ítems retenidos indicaron excelentes propiedades y el marco básico es percibido por los profesionales de EF en los países de AL como importante en la investigación de EFC.

    Abstract in English:

    Abstract An unsteady plan for curriculum development and supportive issues in physical education (PE) has created confusion among professionals. The purpose of this research is to investigate the factors perceived as important in the development of quality physical education (QPE) by professionals in Latin American (LA) countries. A questionnaire consisting of 24 items based on QPE was responded by 468 professionals collected from 6 LA cities. An exploratory factor analysis (EFA) of the 24 items using ML extraction and direct oblimin rotation were applied, and the retained 17 items were clustered in a three factor solution referred to as, Development and Supportive Elements for QPE in School (DSFQPE) (α = .935), Core Value of QPEtabl (CVPE) (α = .890), and Curriculum Arrangement of Physical Activities (CAPA) (α = .850). The retained items indicated excellent properties and the basic framework as perceived by professionals from PE in LA countries as important in the investigation of QPE.
  • Weaving relations between motivation for Physical Education classes and IDEB Artigos Originais

    Costa, Luciane Cristina Arantes da; Flores, Patric Paludet; Andrade, Natasha de Paula; Anversa, Ana Luiza Barbosa; Souza, Vânia de Fátima Matias de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Os problemas relacionados ao Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb), principalmente no que se refere ao ensino de má qualidade e à estrutura física inadequada das escolas, podem interferir na motivação nas aulas de educação física. Objetivo: Este estudo objetivou investigar a motivação dos alunos de educação física das escolas estaduais de Maringá-PR. Método: Foram selecionadas duas escolas para participação no estudo, uma delas com menor e outra com maior Ideb; para análise da motivação dos alunos usou-se o questionário de Necessidades Psicológicas Básicas na Educação Física Escolar (BPNES), analisados a partir do software SPSS versão 20.0, considerando o valor de p < 0,05. Conclusão: Os resultados demonstraram que em geral os escolares de maior Ideb tiveram uma motivação superior na dimensão competência. Quando comparados os sexos dos participantes, não houve diferenças significativas.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Los problemas relacionados con el Ideb, principalmente en lo que se refiere a la educación de mala calidad y la estructura física inadecuada de las escuelas, pueden interferir en la motivación en las clases de educación física. Objetivo: Este estudio tuvo como objetivo analizar la motivación de los alumnos de educación física en las escuelas estatales de Maringá, PR. Metodología: Se seleccionaron dos escuelas para participar en el estudio, una con menor Ideb y otra con un Ideb mayor; para analizar la motivación de los alumnos se ha utilizado el cuestionario de Necesidades Psicológicas Básicas en la Educación Física Escolar (BPNES) a partir del software SPSS versión 20.0, en que se considera el valor de p < 0,05. Conclusión: Los resultados han demostrado que, en general, los alumnos con mayor Ideb tenían una motivación superior en la dimensión competencia. Cuando se compara por sexo de los participantes, no se encuentra ninguna diferencia considerable en ningún aspecto.

    Abstract in English:

    Abstract Understanding the motivation of students in Physical Education classes is a major challenge today to keep them involved in activities. Problems associated with teaching poor quality and inadequate physical structure of schools greatly affect interest in classes. Objective: To investigate the motivation of the students of Physical Education of the state schools of Maringá-PR. Methodology Two schools were selected: with lower Ideb and one with higher Ideb; the data were collected from the questionnaire of Basic Psychological Needs in School Physical Education (BPNES), and analyzed using SPSS software version 20.0, considering the value of p < 0.05. Conclusion: The results showed that in general the students with the highest Ideb had a higher motivation in the competence dimension. When comparing the sexes of the participants, there was no significant difference in any aspect.
  • Satisfaction with life and subjective social status in athletes of indoor soccer and soccer Artigos Originais

    Silva, Walan Robert da; Freitas, Kamyla; Carvalho, Helton de; Ferrari, Elisa; Vieira, Mariluce; Cardoso, Fernando Luiz

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo foi verificar diferenças na satisfação com a vida e no status social subjetivo entre atletas de futebol e futsal e analisar possíveis relações entre essas variáveis. Participaram 142 atletas, do sexo masculino. Foram usadas a Escala de Satisfação com a Vida e Escala MacArthur de Status Social Subjetivo. Na análise dos dados usaram-se estatística descritiva, teste qui-quadrado, teste exato de Fischer, teste U de Mann-Whitney e correlação de Spearman. Os atletas de futsal mostraram-se mais satisfeitos com a vida e o status social subjetivo. A satisfação com a vida apresentou correlação positiva com as dimensões do status. Conclui-se que os atletas de futsal do universo investigado têm uma maior percepção de satisfação com a vida e o status social subjetivo em comparação com os de futebol.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo fue estudiar las diferencias en la satisfacción con la vida y el nivel social subjetivo entre los jugadores de fútbol y de fútbol sala, y analizar las posibles relaciones entre estas variables. Participaron 142 jugadores de sexo masculino. Se utilizó la Escala de Satisfacción con la Vida y la Escala MacArthur del Nivel Social Subjetivo. Para el análisis de los datos se utilizó la estadística descriptiva, la prueba de chi cuadrada, la prueba exacta de Fisher, la prueba de la U de Mann-Whitney y el coeficiente de correlación de Spearman. Los jugadores de fútbol sala estaban más satisfechos con la vida y el nivel social. La satisfacción con la vida se correlacionó positivamente con el nivel social subjetivo. Se concluyó que los jugadores de fútbol sala tienen mayor sensación de satisfacción con la vida y el nivel social subjetivo cuando se los compara con los de fútbol.

    Abstract in English:

    Abstract The aim was to investigate differences in life satisfaction and subjective social status between soccer and indoor soccer athletes and analyze possible relationships between these variables. The study included 142 males athletes. Was used the Satisfaction with Life Scale and the MacArthur Scale of Subjective Social Status. Was used descriptive statistics, Chi-square, Fisher exact test, U-Mann Whitney test and Spearman correlation. Indoor soccer players were more satisfied with life and subjective social status. Satisfaction with life was positively correlated with all the dimensions that make up the subjective social status. It was concluded that the indoor soccer players have a greater sense of satisfaction with life and subjective social status when compared to soccer players.
  • (No) Valorization of physical activity in early schools by teachers Artigos Originais

    Coelho, Vitor Antonio Cerignoni; Aquino, Marta Aurora Mota e; Montebelo, Maria Imaculada de Lima; Tolocka, Rute Estanislava

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste estudo foi analisar a importância e a frequência de atividades cotidianas, dadas pelos professores de pré-escolas, em dois estados brasileiros. Eles preencheram um questionário sobre as atividades feitas pelas crianças. A maioria dos professores (90%) considerou tais atividades importantes, mas apenas 15% indicaram frequência diária de atividades físicas. As atividades que tendem ao sedentarismo foram as mais frequentes e as mais importantes e não há oferta suficiente de atividades físicas. Estratégias de intervenção e diálogo entre professores, pais, governos, bem como outros setores da sociedade, precisam ser implantadas para elevar os níveis de atividade física na pré-escola e combater o estilo de vida sedentário.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo de este estudio fue analizar la importancia y la frecuencia de las actividades diarias impartidas por los maestros de preescolar en dos estados brasileños. Los maestros completaron un cuestionario sobre las actividades feitas por los niños. La mayoría de profesores (90%) considera que esas actividades son importantes aunque solo el 15% señalaron que la frecuencia de las actividades físicas era diaria. Las actividades que tienden hacia un estilo de vida sedentario son los más frecuentes y las más importantes, y no hay suficiente oferta de actividades físicas. Deben implantarse estrategias de intervención y diálogo entre maestros, padres, gobierno y otros sectores de la sociedad para aumentar los niveles de actividad física en preescolar y combatir el estilo de vida sedentario.

    Abstract in English:

    Abstract The goal of this study was to analyze importance and frequency of daily activities given by preschool teachers from two Brazilian states. They completed a questionnaire about the activities carried out by children. Most of them (90%) considered such activities as important but just 15% of them indicated a daily frequency of physical activity. Sedentary activities were more often and more important and they do not offer enough physical activities. Intervention strategies and dialogue among teachers, parents, government as well other communities sectors are need to be implanted in order to elevate physical activities levels in preschool children and combat sedentary lifestyle.
  • Self-perception of competence by beginners and experienced physical education teachers Artigos Originais

    Henrique, José; Ferreira, Janaína da Silva; Januário, Carlos; Souza Neto, Samuel de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A competência profissional representa a capacidade de mobilizar conhecimentos, habilidades, atitudes e valores para responder às demandas da situação de trabalho. O objetivo da pesquisa foi descrever e comparar a autopercepção de competências de professores de educação física. O modelo do estudo foi quantitativo, de caráter descritivo e comparativo. A amostra foi constituída de 30 professores experientes e 32 iniciantes. Os dados foram coletados através de questionário e analisados por meio da estatística descritiva e inferencial. A autopercepção dos professores experientes e iniciantes se diferenciou significativamente em seis das nove áreas de conhecimento relativas ao ensino. A experiência foi uma variável discriminativa das diferenças encontradas.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La competencia profesional es la capacidad de movilizar conocimientos, habilidades, actitudes y valores para satisfacer las exigencias de la situación de trabajo. El objetivo fue describir y comparar la autopercepción de competencias del profesorado de educación física. El modelo de estudio fue cuantitativo, descriptivo y comparativo. La muestra estaba formada por 30 profesores experimentados y 32 principiantes. Los datos se recopilaron por medio de un cuestionario y se analizaron utilizando estadística descriptiva e inferencial. La percepción de los profesores experimentados y principiantes difiere sustancialmente en seis de las nueve áreas de conocimiento relativas a la educación. La experiencia fue una variable discriminativa entre las diferencias encontradas.

    Abstract in English:

    Abstract Professional competence is understood as the ability to mobilize knowledge, skills, attitudes and values to meet the demands of the work context. The aim of this study was to describe and compare beginners and experienced Physical Education teacher's self-perception of competence. The model study was quantitative, descriptive and comparative. The sample consisted of 30 experienced teachers and 32 beginning teachers. The self-perception of experienced teachers and beginning teachers differed significantly in six of nine teaching knowledge Areas. Teacher experience was discriminating the differences found.
  • Media and sport: representations of coaches in a newspaper Artigos Originais

    Ferreira, Heidi Jancer; Metzner, Andreia Cristina; Ferreira, Janaína da Silva; Cunha, Luiza Darido Da; Pinto, Arthur Sales; Murbach, Marina Aggio; Drigo, Alexandre Janotta

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O estudo buscou identificar e analisar os conteúdos relacionados a esportes e treinadores na mídia impressa. O material de análise foi composto por 41 colunas esportivas, publicadas por jornal de grande circulação nacional durante um mês. Os dados foram tratados pela análise de conteúdo. Verificou-se que o tema predominante foi o futebol masculino de grandes clubes e que 24 das 41 colunas apresentaram conteúdo sobre treinadores. Constatou-se que os discursos apresentaram um teor avaliativo sobre o trabalho dos treinadores, contribuíram para a formação de opinião sobre a competência ou incompetência dos profissionais e para a construção de uma representação deles perante o público.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El estudio trata de identificar y analizar el contenido relacionado con el deporte y los entrenadores en los medios impresos. El material de análisis se compone de 41 columnas deportivas, publicadas por un diario importante a nivel nacional durante un mes. Los datos se analizaron mediante el análisis de contenido. Se encontró que el tema predominante fueron los grandes clubes de fútbol masculino y que 24 de los 41 oradores presentaron contenido de los entrenadores. Se encontró que los informes tenían un contenido evaluador del trabajo de los entrenadores, lo que contribuye a la formación de opinión sobre la competencia o incompetencia de los profesionales y a la construcción de una representación de ellos para el público.

    Abstract in English:

    Abstract The study sought to identify and analyse the content related to sports and coaches in the print media. The analysis material was composed of 41 sports columns, published by large national newspaper for a month. The data were analysed by content analysis. It was found that the predominant theme was the male football big clubs and that 24 of the 41 speakers presented content on coaches. It was found that the speeches had an evaluative content of the work of coaches, contributing to the formation of opinion about the competence or incompetence of professionals and to build a representation of them to the public.
  • Postural balance assessment in elderly practitioners of physical activity in different strata age Artigos Originais

    Pavanate, Amanda Anielle; Hauser, Eduardo; Gonçalves, Andrea Kruger; Mazo, Giovana Zarpellon

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo foi verificar a relação do equilíbrio corporal, conforme a idade e os estratos etários, de idosas praticantes de atividade física. Método: Foram divididas 130 idosas em quatro estratos etários: de 60 a 64 anos (G1); de 65 a 69 (G2); de 70 a 74 (G3); e de 75 a 79 (G4). Foram usados os testes Timed Up and Go (TUG), Apoio Unipodal (AU), Sentar e Levantar (SL5) e Alcance Funcional (AF). Para análise estatística, usaram-se a correlação de Spearman e o teste de Kruskal-Wallis. Resultados: Houve correlação entre a idade e os testes TUG e AU. Apresentaram-se diferenças estatisticamente significativas no TUG entre o G1 e G4 e no AU entre o G1 e G4 e G2 e G4. Conclusão: Quanto menor a idade da idosa, melhor o seu desempenho nos testes de equilíbrio TUG e AU.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El objetivo fue verificar la relación de equilibrio del cuerpo de acuerdo con la edad y los grupos de edad de las ancianas que participan en actividades físicas. Método: 130 ancianas divididas en cuatro grupos de edad: de 60 a 64 años (G1); 65-69 (G2); 70-74 (G3), y 75-79 (G4). Se utilizaron Timed Up and Go (TUG), One Leg Stand (OLS), Chair Stand 5 Times (CS5) y Functional Reach (FR). Para el análisis estadístico se utilizó la correlación de Spearman y la de Kruskal-Wallis. Resultados: se observó una correlación entre la edad y las pruebas de TUG y OLS. Se demostró una diferencia estadísticamente significativa en el TUG entre G1 y G4, y en la OLS entre G1 y G4, y G2 y G4. Conclusión: cuanto menor es la edad de las personas de edad, mejor será su rendimiento en el logro de las pruebas de equilibrio, como el TUG y la OLS.

    Abstract in English:

    Abstract The aim was to verify the relationship of body balance, according to age and groups of age in elderly women engaged in physical activity. Method: 130 elderly divided into four age groups: from 60 to 64 years (G1); 65-69 (G2); 70-74 (G3); and 75 to 79 (G4). For assessment was used the Timed Up and Go test (TUG), One Leg Stand (OLS) Sit back and Lift 5 times (CS5) and Functional Reach (FR). For statistical analysis, we used Spearman correlation and Kruskal-Wallis. Results: There was a correlation between age and the TUG and AU tests. It showed a statistically significant difference in the TUG between G1 and G4 and for OLS, between G1 and G4 and G2 and G4. Conclusion: unger seniors have better performance in balance tests like TUG and OLS.
  • Relationship between repeated sprints and intermittent vertical jump performance of basketball athletes Artigos Originais

    Gantois, Petrus; Dantas, Matheus Peixoto; Simões, Thaisys Blanc dos Santos; Araújo, João Paulo de Freitas; Dantas, Paulo Moreira Silva; Cabral, Breno Guilherme de Araújo Tinoco

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivo: Verificar a relação da capacidade de sprints repetidos e salto vertical intermitente em atletas de basquetebol. Métodos: Foram avaliados 20 atletas adultos do sexo masculino (21,4 + 2,18 anos). Os atletas fizeram um teste de sprints repetidos (6x30metros) e de salto vertical intermitente (4x15 segundos). Resultados: Verificaram-se correlações negativas moderadas a forte entre o desempenho dos sprints com a altura do salto vertical (r= 0,459 a 0,612; p< 0,05), com exceção da fase de aceleração do sprint, que não apresentou correlação significativa com o salto vertical. Forte coeficiente de correlação intraclasse foi observado para o decréscimo de sprint e salto vertical (CCI = 0,814; p < 0,001). Conclusão: O desempenho do salto vertical apresentou maiores coeficientes de correlação com os sprints feitos em distâncias mais longas (> 20 metros), sugeriu que a aceleração no sprint pode ser considerada uma variável física com características específicas em relação à velocidade máxima de sprint e salto vertical.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Objetivo: Comprobar la relación entre la capacidad de sprints repetidos y salto vertical intermitente en jugadores de baloncesto. Métodos: Se evaluó a 20 jugadores adultos de sexo masculino (21,4 + 2,18 años). Todos los jugadores realizaron una prueba de sprints repetidos (6 × 30 m) y de salto vertical intermitente (4 × 15 s). Resultados: Se comprobó la existencia de correlaciones negativas de moderadas a fuertes entre el desempeño de los sprints y la altura del salto vertical (r = 0,459-0,612; p <0,05), con excepción de la fase de aceleración del sprint, que no presentó ninguna correlación considerable con el mismo salto vertical. Se observó un fuerte coeficiente de correlación intraclase en el descenso del sprint y el salto vertical intermitente (CCI = 0,814; p <0,001). Conclusión: El desempeño del salto vertical presentó mayores coeficientes de correlación con los sprints realizados en distancias más largas (>20 m), lo que sugiere que la aceleración en el sprint puede considerarse una variable física con características específicas en relación con la velocidad máxima de sprint y salto vertical.

    Abstract in English:

    Abstract Objective: To verify the relationship of repeated sprint ability and intermittent vertical jump in basketball athletes. Methods: Twenty male adult athletes were evaluated (21.4 + 2.18 years). All athletes performed a repeated sprint test (6x30 meters) and intermittent vertical jump (4x15 seconds). Results: There was a moderate to strong negative correlation between sprint performance and vertical jump height (r= 0.459 to 0.612; p< 0.05), with exception of the sprint acceleration phase that did not present significative correlation with the vertical jump. Strength intraclass correlation was observed for sprint decreases and intermittent vertical jump (ICC= 0.814; p<0.001). Conclusion: Vertical jump performance presented higher correlations coefficients with sprints performed in great distances (>20 meters), suggesting that sprint acceleration can be considered a physical variable with specifics characteristics in relation to maximum sprint speed and vertical jump.
  • Static or dynamic stretching program does not change the acute responses of neuromuscular and functional performance in healthy subjects: a single-blind randomized controlled trial Original Articles

    Barbosa, Germanna Medeiros; Dantas, Glauko André Figueirêdo; Silva, Bianca Rodrigues; Souza, Túlio Oliveira; Vieira, Wouber Hérickson Brito

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A proposta deste estudo foi comparar os efeitos de uma única sessão de alongamento estático ou dinâmico dos isquiotibias e dez sessões do programa de alongamento na amplitude de movimento e desempenho neuromuscular e funcional de indivíduos saudáveis. Quarenta e cinco homens ativos e saudáveis, foram distribuídos em três grupos: controle, alongamento estático e alongamento dinâmico. Não houve diferença significativa entre os grupos experimentais e controle para todas as variáveis (p >0,05). Pode-se concluir que nem uma única sessão de alongamento estático e dinâmico dos isquiotibiais, nem 10 sessões do programa de alongamento afetaram a amplitude de movimento e o desempenho neuromuscular e funcional.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El propósito de este estudio fue comparar los efectos de una sola sesión de estiramientos estático o dinámico en los isquiotibiales, y diez sesiones del programa de estiramiento en el rango de movimiento y rendimiento neuromuscular y funcional de individuos sanos. Cuarenta y cinco hombres activos y sanos fueron divididos en tres grupos: control, estiramiento estático y estiramiento dinámico. No hubo ninguna diferencia considerable entre los grupos experimentales y de control respecto a todas las variables (p >0,05). Se puede concluir que ni una sola sesión de estiramiento estático o dinámico de los isquiotibiales ni 10 sesiones del programa de estiramiento afectaron al rango de movimiento ni al rendimiento neuromuscular y funcional.

    Abstract in English:

    Abstract The purpose of this study was to compare the effects of a single hamstring static or dynamic stretching session and a 10-session stretching program on the range of motion, neuromuscular performance and functional performance of healthy subjects. Forty-five, healthy, active men were divided into three groups: control; static stretching and dynamic stretching. There were no significant differences in ratings between the experimental and control groups for any of the variables (p > 0.05). It can be concluded that neither a single session of hamstring static or dynamic stretching nor a 10-session stretching program affected range of motion, neuromuscular or functional performance.
  • Faster balls increase the probability of scoring a goal in female and male elite goalball Original Articles

    Morato, Márcio Pereira; Menezes, Rafael Pombo; Fonseca, Sofia; Furtado, Otávio Luis Piva da Cunha

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Investigamos a influência do tempo de bola, da trajetória e do tipo de bola sobre a probabilidade de marcar gol na elite do goalball; e também o categorizamos em relação à trajetória e ao tipo de bola. Observamos sistematicamente vídeos de 1.341 arremessos masculinos e 1.304 femininos, de 20 partidas selecionadas aleatoriamente dos Jogos Paraolímpicos. Em ambos os sexos, a redução do tempo de bola foi associada a uma maior probabilidade de marcar um gol. Não houve associação para trajetórias ou tipos de bola. As categorias de tempo de bola propostas foram pensadas para ser uma ferramenta útil para treinadores e cientistas esportivos, pois fornecem valores de referência sobre quão rápido uma bola se move em relação a diferentes trajetórias e tipos de bola para cada gênero.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Se analizó la influencia del tiempo del balón, la trayectoria y el tipo de balón en la probabilidad de marcar gol en la elite del goalball. También clasificamos el tiempo de lanzamiento del balón en relación con su trayectoria y tipo. Observamos sistemáticamente vídeos de 1.341 lanzamientos de hombres y 1.304 de mujeres de 20 partidos seleccionados al azar de los Juegos Paralímpicos. En ambos sexos, la disminución del tiempo del balón se relacionó con mayor probabilidad de marcar un gol. No hubo relación con las trayectorias o los tipos de balón. Las categorías propuestas del tiempo del balón son una herramienta útil para los entrenadores y científicos del deporte ya que ofrecen puntos de referencia para cada sexo sobre la rapidez con que un balón se mueve en relación con diferentes trayectorias y tipos de balón.

    Abstract in English:

    Abstract We sought to investigate the influence of ball time, ball trajectory and ball type on the probability of scoring a goal in female and male elite goalball. We also aimed to categorize throw ball time, taking into consideration ball trajectory and ball type. Systematic video analysis of 1341 male and 1304 female throws was performed on 20 randomly selected matches from the Paralympic Games. In both genders, reducing ball time was associated with an increased probability of scoring a goal, while there was no association for ball trajectories or ball types. The proposed ball time categories are thought to be a useful tool for coaches and sport scientists, as it provides reference values on how fast a ball moves regarding different ball trajectories and ball types for each gender.
  • Relação da força muscular com equilíbrio estático em idosos – comparação entre pilates e multimodalidades Artigos Originais

    Bueno, Guilherme Augusto Santos; Menezes, Ruth Losada de; Vilela Lemos, Thiago; Gervásio, Flávia Martins

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivo: Comparar o efeito do pilates e de multimodalidades sobre a força muscular e o equilíbrio em idosas. Metodologia: Estudo transversal do tipo caso-controle, feito em Goiânia-GO, com 62 idosas, divididas em dois grupos: multimodalidades e pilates. Avaliaram-se a força de preensão manual (FPM) e o equilíbrio por meio da estabilometria. Resultados: O pilates contribuiu para maior FPM, bem como demonstrou menor superfície da elipse, o que implica melhor equilíbrio. Porém, não houve relação nem predição da FPM sobre o equilíbrio em ambos os grupos. Conclusão: O pilates promoveu maior ganho de força muscular e equilíbrio estático, entretanto, apesar de a força muscular ser a variável com melhor resultado, essa não mostrou relação com o equilíbrio.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Objetivo: Comparar el efecto de pilates y multimodalidades sobre la fuerza muscular y el equilibrio en mujeres de edad avanzada. Métodos: Estudio transversal del tipo estudio de casos y controles en Goiânia-GO, con 62 mujeres de edad avanzada, divididas en dos grupos: multimodalidades y pilates. Se evaluó la fuerza de prensión manual y el equilibrio por medio de la estabilometría. Resultados: El pilates contribuyó a mayor fuerza de prensión manual y, como se ha demostrado, superficie inferior de la elipse, lo que implica un mejor equilibrio. Sin embargo, no se demostró ninguna relación o predicción de fuerza de prensión manual en el equilibrio en ambos grupos. Conclusión: El pilates promueve mayores ganancias en la fuerza muscular y el equilibrio estático. Sin embargo, a pesar de que la fuerza muscular es variable con mejores resultados, esto no se relaciona con el equilibrio.

    Abstract in English:

    Abstract Objective: To compare the effect of pilates and multimodalities on muscle strength and balance in the elderly. Methodology: Cross-sectional case-control study, conducted in Goiânia-GO, with 62 elderly women, divided into two groups: Multimodalities and pilates. The manual gripping force (FPM) and the balance were evaluated by Stabilometry. Results: The pilates contributed to higher FPM as well, demonstrated lower ellipse surface, which implies in better balance. However, there was no relationship or prediction of MPF on balance in both groups. Conclusion: pilates promoted greater gains in muscle strength and static balance. However, although muscle strength was the variable with the best result, it did not show a relationship with balance.
  • Non-random reflections: aphorisms about physical education, sport and leisure Resenha

    Silva, Allan Fernando Zardo da; Starepravo, Fernando Augusto
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