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Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Volume: 44, Published: 2022
  • A ciência e a RBCE em mais um ano de pandemia Editorial

    Mascarenhas, Fernando; Lazzarotti Filho, Ari; Vianna, Lauro Casqueiro
  • Alasdair MacIntyre and the Philosophy of Sport: a comparative discussion on the concept of practice Artigo Original

    Boccati, Paulo Augusto; Santos Neto, Samuel Ribeiro dos

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O artigo teve por objetivo apresentar o conceito de práticas sociais do filósofo Alasdair MacIntyre, a partir de seus usos na Filosofia do Esporte, e compará-lo com o conceito de práticas corporais mobilizado na literatura brasileira do campo da Educação Física. A discussão foi realizada a partir de uma revisão narrativa de ambos os conceitos, buscando contextualizar seus percursos epistemológicos, apropriações e possíveis fragilidades e potencialidades. Foi possível constatar que o conceito de práticas de MacIntyre é dotado de estabilidade e possibilita a investigação estruturada de questões específicas dos esportes, mas possui menor amplitude de significantes comparado ao conceito de práticas corporais.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN El artículo tuvo como objetivo presentar el concepto de prácticas sociales del filósofo Alasdair MacIntyre, basado en sus usos en la Filosofía del Deporte, y compararlo con el concepto de prácticas corporales movilizado en la literatura brasileña en el campo de la Educación Física. La discusión se realizó a partir de una revisión narrativa de ambos conceptos, buscando contextualizar sus trayectorias epistemológicas, apropiaciones y posibles debilidades y potencialidades. Se pudo verificar que el concepto de prácticas de MacIntyre está dotado de estabilidad y permite una investigación estructurada de cuestiones deportivas específicas, pero tiene un rango de significantes menor en comparación con el concepto de prácticas corporales.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The article aimed to present the concept of social practices of the philosopher Alasdair MacIntyre, based on its uses in the Philosophy of Sport, and compare it with the concept of bodily practices mobilized in the Brazilian literature in the field of Physical Education. The discussion was carried out from a narrative review of both concepts, seeking to contextualize their epistemological paths, appropriations and possible weaknesses and potentialities. It was possible to verify that MacIntyre's concept of practices is endowed with stability and allows for a structured investigation of specific sports issues, but it has a smaller amplitude of signifiers when compared to the concept of bodily practices.
  • Cobertura periodística de las copas de 2019 en Globoesporte.com: pistas de la mediatización del fútbol de las mujeres Artigo Original

    Lourenço, Otávio Bonjiovanne; Monteiro, Vinicius Augusto do Nascimento; Silva, Lucas Barbosa; D’auria, Breno Brey; Santos, Silvan Menezes dos

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivamos analisar a cobertura jornalística do grupo Globo sobre as seleções brasileiras na Copa do Mundo de Futebol Feminino e na Copa América de Futebol Masculino, ambas as edições de 2019. Desenvolvemos uma análise de produto midiático, com abordagem quanti-qualitativa dos dados. Como ferramenta analítica, utilizamos a teoria do enquadramento, subsidiada pelo modelo analítico dos 5 E´s do esporte. Analisamos também o volume da produção noticiosa, autoria das notícias, sexo dos autores e autoras, fontes de entrevistas e o sexo dessas fontes. Os resultados reforçam a ideia de que o processo de midiatização do futebol de mulheres está restringindo-se a sua entretenimização e, por conseguinte, isto não tem lhe agregado valor a ponto de se transformar em notícia.

    Abstract in Spanish:

    ABSTRACT We aim to analyze the news coverage of Grupo Globo on the Brazilian teams in the Women's World Cup and the Men's Soccer America's Cup, both 2019 editions. We develop an analysis of media products, with a quantitative-qualitative approach to the data. As an analytical tool we use the theory of framing, based on the analytical model of the 5 E's of sport. We also analyze the volume of news production, the authorship of them, the sex of the authors, the sources of the interviews and the sex of these sources. The results reinforce the idea that the process of mediatization of women's football is restricting its entertainment and, therefore, this has not added value to the point of becoming news.

    Abstract in English:

    RESUMEN Apuntamos analizar la cobertura de noticias del Grupo Globo sobre las selecciones brasileñas en el Mundial Femenino y la Copa América de Fútbol Masculino, ambas ediciones de 2019. Desarrollamos un análisis de productos de medios, con un enfoque cuantitativo-cualitativo de los datos. Como herramienta analítica utilizamos la teoría del encuadre, sustentada en el modelo analítico de los 5 E´s del deporte. También analizamos el volumen de producción de noticias, la autoría de ellas, el sexo de los autores y los autores, las fuentes de las entrevistas y el sexo de estas fuentes. Los resultados refuerzan la idea de que el proceso de mediatización del fútbol femenino está restringiendo su entretenimiento y, por tanto, esto no ha añadido valor hasta el punto de convertirse en noticia.
  • Aspects involved in hiring and maintaining a personal trainer: capitals at stake Artigo Original

    Silva, Jhonatan Henrique Dias da; Silva, Alan Camargo; Triani, Felipe da Silva; Telles, Silvio de Cassio Costa; Lüdorf, Sílvia Maria Agatti

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivou-se analisar os aspectos que influenciam na contratação e na manutenção do personal trainer, no ponto de vista dos clientes. Para a composição da pesquisa, usuários do serviço responderam questionários e entrevistas. Detectou-se que vários capitais estão em jogo, mas os clientes enfatizaram aspectos simbólicos relativos ao conhecimento, segurança e confiança no seu trabalho como diferenciais. Ao invés de valorizar o capital corporal, como apontado em outros estudos, a investigação observou a emergência do capital perfil como elemento de distinção.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN El objetivo fue analizar los aspectos que influyen en la contratación y mantenimiento del entrenador personal, desde el punto de vista de los clientes. Para la composición de la encuesta, los usuarios del servicio respondieron cuestionarios y entrevistas. Se detectó que varios capitales están en juego, pero los clientes enfatizaron aspectos simbólicos relacionados con el conocimiento, la seguridad y la confianza en su trabajo como diferenciales. En lugar de valorar el capital corporal, como se señaló en otros estudios, la investigación observó el surgimiento del capital de perfil como elemento de distinción.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The objective was to analyze the aspects that influence the hiring and maintenance of the personal trainer, from the clients' point of view. For the composition of the survey, service users answered questionnaires and interviews. It was detected that several capitals are at stake, but clients emphasized symbolic aspects related to knowledge, security and confidence in their work as differentials. Instead of valuing body capital, as pointed out in other studies, the investigation observed the emergence of profile capital as an element of distinction.
  • Adult physical activity level: association with schooling, income and distance from open public spaces in Criciúma, Santa Catarina Artigo Original

    Morais, Geiziane Laurindo de; Rech, Cassiano Ricardo; Schäfer, Antônio Augusto; Meller, Fernanda de Oliveira; Farias, Joni Marcio de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo do estudo foi avaliar a associação entre o nível de atividade física com a escolaridade e renda de adultos e distância dos espaços públicos abertos de Criciúma, Santa Catarina, Brasil. Aplicou-se um questionário para avaliar o perfil da população criciumense, e a avaliação dos espaços foi em in loco por meio do instrumento Physical Activity Resource Assessment – PARA. Identificou-se 100 espaços e entrevistou-se 820 residentes de ambos os sexos. Verificou-se que 74,9% da população não alcança a recomendação mínima de atividade física semanal. A variável escolaridade apresentou associação positiva com o nível de atividade física. Conclui-se que há necessidade de desenvolver estratégias que estimulem comportamentos ativos e reformulação de políticas públicas para utilização dos espaços públicos, promovendo uma cidade saudável.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN El objetivo del estudio fue evaluar la asociación entre el nivel de actividad física con la educación y la renta de los adultos y la distancia de los espacios públicos abiertos en Criciúma, Santa Catarina, Brasil. El cuestionario se aplicó para evaluar el perfil de la población criciumense y la evaluación de espacios se realizó in loco utilizando el instrumento Physical Activity Resource Assessment – ​​PARA. Se identificaron 100 espacios y se entrevistó a 820 residentes de ambos sexos. Se encontró que el 74,9% de la población no alcanzó la recomendación mínima de actividad física semanal. La variable educación mostró una asociación positiva con el nivel de actividad física. Se concluye que existe la necesidad de desarrollar estrategias que fomenten conductas activas y reformulación de políticas públicas para el uso del espacio público, promoviendo una ciudad saludable.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The aim of the study was to evaluate the association between the level of physical activity with education and income of adults and distance from open public spaces in Criciúma, Santa Catarina, Brazil. A questionnaire was applied to assess the profile of the Criciumense population and the assessment of spaces was carried out in loco using the Physical Activity Resource Assessment – PARA instrument. 100 spaces were identified and 820 residents of both sexes were interviewed. It was found that 74.9% of the population does not reach the minimum recommendation of weekly physical activity. The education variable showed a positive association with the level of physical activity. It is concluded that there is a need to develop strategies that encourage active behaviors and reformulation of public policies for the use of public spaces, promoting a healthy city.
  • Knowledge and competences of youth rugby coaches: comparison between assigned importance and perceived dominance Artigo Original

    Silva, Amanda Franco da; Müller, Camila Borges; Goicochea, Ciana Alves; Toescher, Marcelo Kopp; Pinheiro, Eraldo dos Santos

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivou-se comparar a importância atribuída (IA) e o domínio percebido (DP) de conhecimento e competências de treinadores de rugby do campeonato nacional juvenil. Treinadores das seleções estaduais de rugby (n=19) responderam o Questionário dos Conhecimentos e Competências do Treinador sobre a IA e o DP classificados em escala Likert. O teste de Wilcoxon foi realizado para comparar IA e DP. Os resultados relacionados aos conhecimentos apresentaram IA significativamente maior que DP. Nas competências, apenas o item “planejar uma sessão de treino” não apresentou diferença significativa entre IA e DP. Conclui-se que a IA é maior que o DP em diversas questões relacionadas aos conhecimentos e competências percebidas de treinadores de rugby juvenil.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN El objetivo fue comparar la importancia asignada (AI) y el dominio percibido (DP) de conocimientos y habilidades de los entrenadores de rugby en el campeonato nacional juvenil. Los entrenadores de los equipos estatales de rugby (n=19) respondieron el Cuestionario de conocimientos y habilidades para entrenadores sobre IA y DP clasificados en una escala Likert. Se realizó la prueba de Wilcoxon para comparar AI y DP. Los resultados relacionados con el conocimiento mostraron AI significativamente superior a DP. En competencias, solo el ítem “planificación de una sesión de entrenamiento” no mostró diferencia significativa entre IA y DP. Se concluye que AI es mayor DP en varias preguntas relacionadas con el conocimiento y las habilidades percibidas de los entrenadores de rugby juvenil.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The aim was to compare the assigned importance (AI) and the perceived domain (PD) of knowledge and competences of rugby coaches in the national youth championship. Coaches from state rugby teams (n=19) answered the Coach Knowledge and Competences Questionnaire on AI and PD classified on a Likert scale. Wilcoxon test was performed to compare AI and PD. The results related to knowledge showed significantly higher AI than PD. In competences, only the item “planning a training session” showed no significant difference between AI and PD. It is concluded that AI is higher PD in several questions related to the knowledge and perceived skills of youth rugby coaches.
  • The sportization process of rowing in São Paulo city (1899-1949) Artigo Original

    Medeiros, Daniele Cristina Carqueijeiro de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo deste artigo é analisar a esportivização do remo na cidade de São Paulo. O período recortado é aquele em que o remo foi praticado prioritariamente no rio Tietê. Parte-se da hipótese de que os clubes de regatas e as federações foram elementos fundamentais na transformação do remo na cidade. A análise das fontes mostra que paulatinamente os torneios ganharam contornos mais competitivos e regulamentados. Em meio a estes processos, o rio Tietê, com suas particularidades geográficas, configurava-se como um grande impedimento à esportivização do remo. Conclui-se que ao mesmo tempo em que as práticas ganhavam características mais esportivizadas, semelhantes àquelas internacionalmente instituídas, elas esbarravam nas conjunturas locais, expressas pela geografia do rio Tietê.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN El objetivo de este artículo es analizar la deportivización del remo en São Paulo. El período analizado es aquel en que el remo se practicaba principalmente en el río Tietê. Se supone que los clubes de regatas y las federaciones fueron elementos clave en la transformación del remo en la ciudad. El análisis de las fuentes muestra que, poco a poco, los torneos fueron adquiriendo contornos más competitivos y regulados. En medio a estos procesos, el río Tietê, con sus particularidades geográficas, se configuró como un gran impedimento para la deportivización del remo. Se concluye que, al mismo tiempo que las prácticas ganaron características más deportivas, similares a las establecidas internacionalmente, se chocaron con coyunturas locales, expresadas por la geografía del río Tietê.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The aim of this article is to analise the rowing’s sportization process in the city of São Paulo. The period of this research is the moment when rowing was primarily realized at Tietê river. The hypothesis of this research is regatta clubs and federations were fundamentals to the transformations of rowing in the city. The sources show that tournaments realized in São Paulo became gradually more competitive and regulated. However, the Tietê river, with its geographic particularities, was a huge impediment to the sportization process. The conclusion is, while this practice became more sportive, it knocked against local characteristics, expressed by the geography of Tietê river.
  • Barriers to physical activity and markers of adiposity in university students Original Article

    Quijano Duarte, Sergio Alejandro; Mantilla Toloza, Sonia Carolina; Martínez Torres, Javier; Jaimes Guerrero, Carlos Alberto

    Abstract in Portuguese:

    RESUMEN El objetivo del estudio fue establecer asociación entre barreras para la práctica de actividad física y marcadores de adiposidad en universitarios. A través de un estudio transversal, se realizó valoración antropométrica, se aplicó encuesta de datos sociodemográficos y cuestionario de percepción de barreras para la práctica de la actividad física en 211 estudiantes. Las barreras más frecuentes son falta de tiempo, de energía y de voluntad. Se encontró mayor valor en indicadores de adiposidad en hombres y asociación entre las barreras falta de tiempo, de habilidades y miedo a lastimarse, con un mayor índice de masa corporal. Como conclusión, se encontró relación entre barreras para la actividad física y marcadores de adiposidad, aspectos relevantes en las estrategias de promoción de actividad física y control de peso.

    Abstract in Spanish:

    RESUMO O objetivo do estudo foi estabelecer associação entre barreiras à prática de atividade física e marcadores de adiposidade em universitários. Foi realizado un estudo transversal. Foi realizada avaliação antropométrica, levantamento de dados sociodemográficos e aplicado questionário de percepção de barreiras à prática de atividade física em 211 alunos. As barreiras mais frequentes são falta de tempo, energia e vontade. Maior valor foi encontrado nos indicadores de adiposidade em homens e associação entre as barreiras, falta de tempo, habilidade e medo de machucar, com maior índice de massa corporal. Foi encontrada relação entre barreiras à atividade física e marcadores de adiposidade, aspectos relevantes nas estratégias de promoção da atividade física e controle de peso.

    Abstract in English:

    ABSTRACT In this study the objective was to establish the association between physical activity barriers and adiposity markers in university students. A cross sectional descriptive study was executed. Anthropometric assessment, sociodemographic data survey and physical activity barrier perception questionnaire were applied to 211 students. The most frequent barriers were lack of time, energy and free will. It was found greater value in indicators of adiposity in men and association between the barriers lack of time, skills and fear of injury, with a higher body mass index. It was found a relationship between barriers to physical activity and adiposity markers, relevant aspects in the strategies of promotion of physical activity and weight control.
  • Personal trainer career development cycles Artigo Original

    Calesco, Vinicius Almeida; Both, Jorge

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo do estudo foi de identificar os ciclos de desenvolvimento de carreira do personal trainer. Foi aplicado a 101 personal trainers um instrumento que abordou aspectos sociodemográficos e profissionais. Em seguida, foi realizada uma entrevista semiestruturada com 24 profissionais para obtenção de informações não evidenciadas no primeiro momento. Os resultados demonstram que o personal trainer apresenta quatro ciclos de carreira, sendo: Entrada no Mercado de Trabalho, Exploração e Estabilização, Reavaliação e Insegurança e Declínio ou Desistência. Conclui-se que o personal trainer inicialmente desfruta de notória ascensão profissional, sequenciada por insegurança financeira e trabalhista, o que resulta na mudança de área de atuação precocemente.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN El objetivo del estudio fue identificar los ciclos de desarrollo de la carrera de entrenador personal. Se aplicó un instrumento que abordó aspectos sociodemográficos y profesionales a 101 entrenadores personales. Luego, se realizó una entrevista semiestructurada con 24 profesionales para obtener información que no se evidenció en un principio. Los resultados muestran que el entrenador personal tiene cuatro ciclos de carrera, a saber: Entrada al mercado laboral, Exploración y estabilización, Reevaluación e inseguridad y Decadencia o rendición. Se concluye que el entrenador personal disfruta inicialmente de un notorio ascenso profesional, seguido de precariedad económica y laboral, lo que se traduce en un cambio temprano de área de especialización.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The aim of the study was to identify the personal trainer career development cycles. An instrument that addressed sociodemographic and professional aspects was applied to 101 personal trainers. Then, a semi-structured interview was carried out with 24 professionals to obtain information that was not evidenced at first. The results show that the personal trainer has four career cycles, namely: Entry into the Job Market, Exploration and Stabilization, Reassessment and Insecurity and Decline or Giving up. It is concluded that the personal trainer initially enjoys a notorious professional ascension, followed by financial and labor insecurity, which results in an early change of area of expertise.
  • A new movement contract in the domains of sport, leisure and Physical Education? Contributions to a reflexive theory of human movement Artigo Original

    Souza, Juliano de; Oliveira, Vinicius Machado de; Garcia, Rui Proença

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Esse artigo teve como objetivo compreender em que medida as dinâmicas da modernização reflexiva concorreram para que um novo contrato motor emergisse nos contextos do lazer, esporte e Educação Física na contemporaneidade. Frente a esse desiderato, o texto foi estruturado em três seções. Na primeira parte, discutimos como a modernização reflexiva impactou as relações sociais num contexto macrossociológico. Em seguida, abordamos como e em que sentido as autobiografias de movimento foram alteradas na modernidade tardia. Por fim, introduzimos algumas bases para a uma teoria do movimento humano que se apeteça potencial na tradução dos novos sentidos atribuídos ao lazer e ao esporte na sociedade contemporânea.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Este artículo tuvo como objetivo comprender en qué medida la dinámica de la modernización reflexiva contribuyó al surgimiento de un nuevo contrato motor en los contextos del ocio, el deporte y la Educación Física en la época contemporánea. En vista de este objetivo, el texto se estructuró en tres apartados. En la primera parte, discutimos cómo la modernización reflexiva ha impactado las relaciones sociales en un contexto macrosociológico. A continuación, discutimos cómo y en qué sentido se alteraron las autobiografías de movimientos en la modernidad tardía. En la sección final, presentamos algunas bases para una teoría del movimiento humano que tiene potencial para traducir los nuevos significados atribuidos al ocio y al deporte en la sociedad contemporánea.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article aimed to understand to what extent the dynamics of reflexive modernization contributed to a new movement contract to emerge in the leisure, sport, and Physical Education contexts in contemporaneity. Given this objective, the text was structured in three sections. In the first part, we discuss how reflexive modernization has impacted social relations in a macro-sociological context. We then discuss how and in what sense movement autobiographies were altered in late modernity. Finally, we introduce some bases for a human movement theory that has the potential to translate the new meanings attributed to leisure and sport in contemporary society.
  • The critical-surpassing class in Physical Education: fundamentals and principles of dialectical logic Artigo Original

    Lorenzini, Ana Rita; Melo, Marcelo Soares Tavares de; Souza Júnior, Marcílio

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo deste trabalho foi explicar a abordagem da aula crítico-superadora no componente curricular Educação Física. Foi realizada uma pesquisa documental com base em documentos curriculares referenciados pela Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco, nos quais a aula é a unidade fundante do tempo-espaço pedagógico, sendo ampliada na forma de seminários, oficinas, festivais, etc., e qualificada com o método pedagógico. É possível concluir que a aula crítico-superadora é operacionalizada por fundamentos lógicos e históricos subjacentes ao aporte da teoria do conhecimento dialético-materialista-histórico e da Educação Física Crítico-Superadora.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Este artículo tuvo como objetivo explicar el enfoque de clase crítica- superadora en el componente del plan de estudios de Educación Física. La investigación documental se llevó a cabo a partir de documentos curriculares referenciados por el Departamento de Educación del Estado de Pernambuco. En estos, la clase es la unidad fundacional del tiempo-espacio pedagógico, que se expande en forma de seminarios, talleres, festivales, por nombrar algunos, y calificados por el método pedagógico. Se concluyó que la clase crítica-superadora se operacionaliza sobre bases lógicas e históricas que subyacen en el aporte de la teoría del conocimiento dialéctica histórico-materialista y el enfoque Crítico-superador en Educación Física.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This paper aimed to explain the critical-surpassing class approach in the component of the Physical Education curriculum. Documentary research was carried out based on curriculum documents referenced by the Department of Education of the State of Pernambuco. In these, the class is the founding unit of the pedagogical time-space, which is expanded in the form of seminars, workshops, festivals, to name a few, and qualified by the pedagogical method. It was concluded that the critical-surpassing class is operationalized by logical and historical foundations underlying the contribution from knowledge materialist-historical dialectic theory and the Critical-surpassing approach in Physical Education.
  • Relationships between take-off speed and performance in F-44 and F-46 paralympic discus throwers Original Article

    Banja Fernandes, Túlio Luiz; Oliveira, Saulo Fernandes Melo de; Oliveira, José Igor Vasconcelos de; Martins, Felipe José Aidar; Ramos Júnior, Valdir Rodrigues; Costa, Manoel da Cunha; Tashiro, Tetsuo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O presente estudo teve como objetivo a análise do lançamento de disco em atletas paralímpicos de duas classes funcionais (CFs). Sete atletas de duas classes F-44 (N=4) e F-46 (N=3) executaram 3 lançamentos cada durante uma competição regional, e foram avaliados por meio de cinemetria 3D. Os atletas avaliados apresentaram uma técnica de lançamento semelhante, com movimento de preparação em direção oposta ao lançamento que antecedia o arremate. Na classe F-44 houve uma fraca correlação entre a velocidade de decolagem e o alcance do disco (r= 0,15; p>0,05). Na F-46 houve forte correlação entre a velocidade de decolagem e o alcance (r= 0,77; p=0,014). Conclui-se que atletas das CFs avaliadas apresentam diferenças importantes em termos de desempenho.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN El presente estudio tuvo como objetivo analizar el lanzamiento de disco en atletas paralímpicos de dos clases funcionales (FC). Siete atletas de dos clases F-44 (N = 4) y F-46 (N = 3) realizaron 3 lanzamientos cada uno durante una competencia regional, y fueron evaluados usando cinemetría 3D. Los deportistas evaluados presentaron una técnica de lanzamiento similar, con un movimiento de preparación en sentido contrario al lanzamiento que precedió al tiro. En la clase F-44 hubo una correlación débil entre la velocidad de despegue y el alcance del disco (r = 0,15; p> 0,05). En el F-46 hubo una fuerte correlación entre la velocidad de despegue y el alcance (r = 0,77; p = 0,014). Se concluye que los deportistas de los CF evaluados presentan importantes diferencias en cuanto a rendimiento.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study aimed to analyze discus throwing in Paralympic athletes from two functional classes (FCs). Seven athletes from two classes F-44 (N=4) and F-46 (N=3) performed three throws each during a regional competition and were evaluated through 3D kinemetry. The assessed athletes presented a similar throwing technique, with a preparation movement opposite to the throw preceding the shot. Class F-44 showed a weak correlation between take-off speed and range (r= 0.15; p>0.05). F-46 showed a strong correlation between take-off speed and range (r=0.77; p=0.014). We conclude that athletes from the assessed FCs present important differences in terms of performance.
  • Among plots and textures of the urban space “on wheels”: weaving relationships between sport and leisure and the people with physical disabilities in the city Artigo Original

    Beltrame, André Luís Normanton

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Analisar como as pessoas com deficiência física, usuárias de cadeira de rodas, percebem o esporte e lazer na cidade é o objetivo desta pesquisa. De abordagem qualitativa, com base etnográfica, o estudo fez uso da observação participante, entrevistas e diário de campo junto a 12 participantes. A investigação construiu duas categorias de análise, uma voltada para a acessibilidade e outra no campo das relações com a sociedade. Os resultados apontam para um cenário corponormativo que territorializa e segrega a pessoa com deficiência física nas experiências de esporte e lazer.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Analizar cómo las personas con discapacidad física, los usuarios de sillas de ruedas, perciben el deporte y el ocio en la ciudad es el objetivo de esta investigación. Con un enfoque cualitativo, basado en la etnografía, el estudio utilizó observación participante, entrevistas y diario de campo con 12 participantes. La investigación construyó dos categorías de análisis, una centrada en la accesibilidad y la otra en el campo de las relaciones con la sociedad. Los resultados apuntan a un escenario corporativo que territorializa y segrega a las personas con discapacidad física en experiencias deportivas y de ocio.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Analyzing how people with physical disabilities, wheelchair users, perceive sport and leisure in the city is the objective of this research. With a qualitative approach, based on ethnographic, the study used participant observation, interviews and field diary with 12 participants. The research built two categories of analysis, one focused on accessibility and the other in the field of relations with society. The results point to a corponormative scenario that territorializes and segregates people with physical disabilities in sports and leisure experiences.
  • Rethinking the social in Physical Education based on the contributions of the Actor-Network Theory and Bruno Latour Artigo Original

    Mendes, Diego de Sousa; Barbosa, Lucas Gilberto

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O presente artigo analisou possíveis contribuições da Teoria Ator-Rede (TAR) e da obra de Bruno Latour para se pensar o social na Educação Física. Como metodologia, foi feito um estudo teórico, de característica exploratória, de parte da obra latouriana e da TAR, bem como de textos que tratam do social na Educação Física, para uma reflexão sobre possíveis contribuições da TAR em direção a uma guinada do olhar analítico sobre o social na Educação Física. A partir de nossa análise, constatamos que a TAR e a obra latouriana podem trazer uma análise dinâmica e menos determinista sobre as associações que compõe a Educação Física, reconhecendo os diversos participantes heterogêneos (humanos e não-humanos) que compõe as redes de associações constituintes desta área.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Este artículo analizó las posibles contribuciones de la teoría Actor-Red (TAR) y el trabajo de Bruno Latour para pensar sobre lo social en Educación Física. Como metodología, se realizó un estudio teórico, de carácter exploratorio, de parte del trabajo Latouriana y TAR, así como textos que tratan de lo social en Educación Física, para una reflexión sobre posibles aportes de TAR hacia un giro de la visión analítica sobre lo social en Educación Física. A partir de nuestro análisis, encontramos que la TAR y el trabajo de Bruno Latour puede aportar una mirada dinámica y menos determinista a las asociaciones que componen la Educación Física, reconociendo los diversos participantes heterogéneos (humanos y no humanos) que componen las redes de asociaciones que son constitutivas de esta área.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article analyzed possible contributions of the Actor-Network theory (ANT) and the work of Bruno Latour to think about the social in Physical Education. As a methodology, a theoretical study was made, of exploratory characteristic, of part of the Latour’s work and ANT, as well as texts dealing with the social in Physical Education, for a reflection on possible contributions of ANT towards a turn of the analytical view on the social in Physical Education. From our analysis, we found that ANT and Latour’s work can bring a dynamic and less deterministic look at the associations that compose Physical Education, recognizing the various heterogeneous participants (human and non-human) who compose the networks of associations that are constituent of this area.
  • Physical Education in National Curriculum from Brazil and Chile: a comparative analysis Artigo Original

    Barcelos, Rafael Almeida; Almeida, Felipe Quintão de; Doña, Alberto Moreno

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo oferece uma análise comparada dos Currículos Nacionais de Brasil e do Chile. Os estudos comparados serviram de inspiração metodológica. Os resultados evidenciaram as afinidades e diferenças entre os dois documentos, com foco na Educação Física escolar, ao mesmo tempo em que descreveram algumas críticas direcionadas a eles.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Este artículo ofrece un análisis comparado del Currículo Nacional de Brasil y Chile. Los estudios comparados sirvieron de inspiración metodológica. Los resultados demostraron las afinidades y diferencias entre los dos documentos, con énfasis en la Educación Física escolar, al mismo tiempo en que describieron algunas críticas a la documentación.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This paper offers a comparative analysis of the National Curriculum from Brazil and Chile. The comparative studies were methodological inspiration to guide the investigation. The results highlight similarities but, also, differences in both investigated documents, with special attention in Physical Education. It was an opportunity to describe some critical points about National Curriculum.
  • Government grant for athletic scholarships in the Federal District: economic profile, athletic information and academic status of the recipients Original Article

    Costa, Felipe Rodrigues da; Rezende, Alexandre Luiz Gonçalves de; Martins, Fernando Bernardes; Rocha, Hugo Paula Almeida da; Soares, Antonio Jorge Gonçalves

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo deste estudo foi de traçar o perfil dos atletas do Programa Bolsa-Atleta do Distrito Federal a fim de realizar uma análise processual dos fatores que compõem o modelo holístico da dupla carreira. A amostra da pesquisa compreendeu 25 atletas beneficiados em 2014 e os dados foram coletados por meio do preenchimento de um questionário estruturado online, com perguntas sobre o tema em discussão. Os principais resultados mostram que os atletas não apresentam atraso escolar, têm alta expectativa educacional e a maioria pertence aos estratos socioeconômicos mais altos. As instituições esportivas e educacionais devem assumir um papel ativo para estimular a organização de políticas públicas potencializando o investimento do Estado para a promoção do esporte de alto rendimento.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN El estudio tuvo como objetivo identificar el perfil de los atletas del Programa Bolsa-Atleta del Distrito Federal para realizar un análisis procedimental de los factores que conforman el modelo holístico de la carrera dual. La muestra estuvo compuesta por 25 atletas beneficiados en 2014 y los datos fueron recolectados mediante un cuestionario estructurado en línea. Los principales resultados de la investigación muestran que los atletas no presentan retraso escolar, tienen altas expectativas educativas y en su mayoría pertenecen a estratos socioeconómicos más altos. Las instituciones deportivas y educativas deben desempeñar un papel activo en el fomento de la organización de políticas públicas, potenciando la inversión del Estado en la promoción del deporte de alto rendimiento.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study outlined the profile of athletes participating in the Athlete Scholarship Program of the Federal District to conduct a processual analysis of factors composing the holistic dual career model. The research sample included 25 athletes who benefited from the program in 2014. Data were collected through an online structured questionnaire about the topic under discussion. The main results indicate that the athletes present no educational delay, have high educational expectations, and that most belong to the highest socioeconomic class. Sporting and educational institutions must stimulate the organization of public policies, increasing public investments in high performance sports.
  • Digital fitness culture in the lexicon of body culture: emerging themes for physical education at school Artigo Original

    Oliveira, Braulio Nogueira de; Fraga, Alex Branco

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O presente texto tem por objetivo discutir possibilidades de incorporação de temas emergentes da cultura fitness digital ao léxico da educação física escola. Estas derivam de interações relacionadas a um aplicativo fitness que faz uso da inteligência artificial. Com base na Teoria Ator-Rede, identificou-se quatro temáticas: espetacularização fitness, que envolve a intensa exibição de si; a bolha fitness, fruto da ação de algoritmos; a culpabilização fitness, sob a égide do sujeito empreendedor de si; e o biohacking, que transita pela autoexperimentação para uma auto otimização. Conclui-se que a cultura fitness digital possui elementos pouco explorados, embora relevantes à escola.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Este texto tiene como objetivo discutir las posibilidades de incorporar temas de la cultura del fitness digital en la educación física escolar. Estos temas derivan de interacciones relacionadas con una aplicación de fitness basada en inteligencia artificial. Basado en la Teoría del Actor-Red, se identificaron cuatro temas: la espectacularización fitness, que implica la exhibición intensa de uno mismo; la burbuja fitness, fruto de la acción de los algoritmos; culpabilización fitness, que produz o auto-empreendedor; y biohacking, que pasa de la autoexperimentación a la autooptimización. Se concluye que la cultura del fitness digital tiene elementos poco explorados, aunque relevantes para la escuela.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This paper aims to discuss possibilities to add emerging themes of digital fitness culture in physical education at school. These themes were collected from interactions related to a fitness app based on artificial intelligence. Through the Actor-Network Theory, four themes were identified: fitness spectacularization, a process of strong self-exhibition; the fitness bubble, the result of the action of algorithms; fitness blame, which produces the self-entrepreneur; and biohacking, which ranges from self-experimentation to self-optimization. It is concluded that the digital fitness culture has little explored elements, although relevant to the school.
  • Performance analysis and teaching-learning process in team sports Artigo De Revisão

    Lamas, Leonardo; Morales, Juan Carlos Pérez

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Nos esportes coletivos, a análise do desempenho e a condução do processo de ensino-aprendizagem implicam, implícita ou explicitamente, escolhas metodológicas. Neste trabalho, serão apresentadas algumas das principais abordagens teórico-metodológicas que embasam a análise do desempenho e o ensino-aprendizagem nos esportes coletivos e suas implicações práticas. Será discutida a integração desses conteúdos com o intuito de contribuir com o suporte científico para a prática pedagógica do professor/treinador.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN En los deportes de equipo, analizar el rendimiento y conducir el proceso de enseñanza-aprendizaje implica, implícita o explícitamente, elecciones metodológicas. En este trabajo presentaremos algunos de los principales enfoques teórico-metodológicos que sustentan el análisis del desempeño y la enseñanza-aprendizaje en los deportes de equipo y sus implicaciones prácticas. Discutiremos la integración de estas temáticas con el objetivo de contribuir con el soporte científico de la práctica pedagógica del profesor/entrenador.

    Abstract in English:

    ABSTRACT In team sports, the performance analysis and the teaching-learning process imply, implicitly or explicitly, methodological choices. In this work, we will present some of the main theoretical-methodological approaches that support performance analysis and teaching-learning in team sports and their practical implications. We will discuss the integration of these subjects in order to contribute with scientific support to the pedagogical practice of the teacher/coach.
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