Acessibilidade / Reportar erro
Ordenar publicações por
Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Volume: 45, Publicado: 2023
  • A Educação Física Escolar na educação profissional: um estudo a partir do conhecimento produzido Artigo Original

    Borowski, Eduardo Batista von; Frasson, Jessica Serafim; Medeiros, Tiago Nunes; Bossle, Fabiano

    Resumo em Português:

    RESUMO Nesta pesquisa objetivamos identificar características históricas da Educação Física escolar (EFE) como componente curricular da Educação Profissional (EP) no Brasil a partir de uma revisão de literatura entre os anos de 2008 até 2019 nos periódicos nacionais, na base de dados SciELO, no portal de periódicos, assim como no Catálogo de teses e dissertações da Capes. Selecionamos produções que versam especificamente sobre a história da EFE em diferentes momentos históricos e diferentes Instituições de EP do Brasil. Observamos e constatamos que a EFE esteve historicamente presente na EP vinculada a um projeto hegemônico de educação, desvinculada de pressupostos educativos emancipatórios aos quais o projeto atual de Ensino Médio Integrado pode apontar possibilidades.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN En esta investigación pretendemos identificar las características historicas de la Educación Física (EFE) escolar como componente curricular en la Educación Profesional (EP) en Brasil a partir de una revisión de la literatura entre los años 2008 a 2019 en revistas nacionales, en la base de datos SciELO, en el portal de periódicos y en el Catálogo Capes de Tesis y Disertaciones. Seleccionamos producciones que traten específicamente la historia de EFE en diferentes momentos históricos y diferentes Instituciones EP en Brasil. Observamos y constatamos que la EFE estuvo históricamente presente en la EP ligada a un proyecto hegemónico de educación, desvinculada de supuestos educativos emancipatorios a los que el proyecto actual de la Escuela secundaria integrada puede señalar posibilidades.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In this research, we aim to identify the historical characteristics of school Physical Education (EFE) as a curricular component in Professional Education (EP) in Brazil from a literature review between the years 2008 to 2019 in national journals, in the SciELO database, on the portal of periodicals and in the Capes Catalog of Theses and Dissertations. We selected productions that specifically deal with the history of EFE in different historical moments and different EP Institutions in Brazil. We observed and verified that the EFE was historically present in the EP linked to a hegemonic project of education, unlinked from emancipatory educational assumptions to which the current Integrated High School project can point out possibilities.
  • Vida universitária e atuação do associativismo no lazer estudantil Artigo Original

    Martineli, Isabella Machado de Goes; Ribeiro, Leonardo Silva; Silva, Junior Vagner Pereira da

    Resumo em Português:

    RESUMO Trata-se de estudo transversal, descritivo/exploratório, quali-quantitativo, que objetivou investigar a atuação das Associações Acadêmicas Atléticas (AAAs) no fomento do lazer universitário. Dezessete presidentes de AAAs da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/2019 responderam ao questionário. Os interesses social e físico-esportivo predominaram. As festas (arrecadação de fundos) e treinamentos (performance) são realizados pela maioria. No treinamento e competições, predominam o futsal, vôlei, basquete e handebol, sendo o JIUFMS a principal competição. As AAAs figuram como entidades promotoras de lazer aos universitários, sendo as festas ações meios e o treinamentos para performance e integração e socialização, ações fins.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMÉN: Se trata de un estudio transversal, descriptivo/exploratorio, cualitativo y cuantitativo, que tuvo como objetivo investigar el desempeño de las AAA en la promoción del ocio universitario. Diecisiete presidentes de AAA de la Universidad Federal de Mato Grosso do Sul/2019 respondieron el cuestionario. Prevalecieron los intereses sociales y físico-deportivos. La mayoría organiza fiestas (recaudación de fondos) y capacitaciones (rendimiento). En los entrenamientos y competiciones predominan el fútbol sala, el voleibol, el baloncesto y el balonmano, siendo la JIUFMS la principal competición. Las AAA aparecen como entidades promotoras del ocio de los universitarios, siendo las fiestas acciones medios y la formación para el desempeño, integración y socialización, acciones fin.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This is a cross-sectional, descriptive/exploratory, qualitative and quantitative study, which aimed to investigate the performance of AAAs in promoting university leisure. Seventeen presidents of AAAs from the Federal University of Mato Grosso do Sul/2019 answered the questionnaire. The social and physical-sports interests prevailed. Parties (fundraising) and trainings (performance) are held by the majority. In training and competitions, futsal, volleyball, basketball and handball predominate, with JIUFMS being the main competition. The AAAs appear as entities that promote leisure for university students, with parties being means actions and training for performance, integration and socialization, end actions.
  • Práticas respiratórias na escola: um ensaio sobre emoções na configuração de volta à presencialidade Artigo Original

    Miglioretto, Júlia; Vasques, Daniel Giordani

    Resumo em Português:

    RESUMO Este estudo tem como objetivo refletir, com base na teoria do processo civilizador e a partir de experiências empíricas, sobre a inserção de práticas respiratórias na escola no retorno à presencialidade. Caracteriza-se por uma investigação de cunho teórico-reflexivo realizado a partir de experiências decorridas em uma escola privada do município de Porto Alegre em diálogo com a teoria de Norbert Elias. A configuração foi construída a partir de três elementos: 1) ‘A escola como instituição que normatiza comportamentos’, 2) ‘O descontrole controlado das emoções como intencionalidade pedagógica’ e 3) ‘A saúde mental no retorno à presencialidade’. A escola parece ser um espaço importante para o aprendizado de práticas corporais que auxiliem na liberação de emoções.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Este estudio tiene como objetivo reflexionar, a partir de la teoría del proceso civilizatorio y de las experiencias empíricas, sobre la inserción de prácticas respiratorias en la escuela en el retorno a la presencialidad. Se caracteriza por un ensayo de naturaleza teórico-reflexiva realizado a partir de experiencias en una escuela del municipio de Porto Alegre en diálogo con la teoría de Norbert Elias. La configuración se construyó a partir de tres elementos: 1) 'La escuela como institución que regula las conductas', 2) 'El descontrol controlado de las emociones como intencionalidad pedagógica' y 3) 'La salud mental en el retorno a la presencialidad’. La escuela parece ser un espacio importante para aprender prácticas corporales que ayudan en la liberación de emociones.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This study aims to reflect, based on the theory of the civilizing process and from empirical experiences, on the insertion of breathing practices in school in the return to presenciality. It is characterized by an essay of theoretical-reflective nature based on experiences in a private school in the city of Porto Alegre, in dialogue with Norbert Elias theory. The configuration was constructed from three elements: 1) 'The school as an institution that regulates behaviors', 2) 'The uncontrolled control of emotions as pedagogical intentionality’ and 3) 'Mental health in the return to presenciality. The school seems to be an important space for learning body practices that help in the liberation of emotions.
  • Entre a Educação Física e os esportes modernos: circulação de saberes sobre práticas higienistas na Escola Superior de Agricultura de Viçosa (1940-1948) Artigo Original

    Milagres, Pedro de Oliveira; Baia, Anderson da Cunha

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivamos analisar a circulação de saberes sobre práticas higienistas, tomando como eixo as práticas corporais em um periódico estudantil da Escola Superior de Agricultura de Viçosa, em Minas Gerais (1940-1948). Para isso, tomamos como referência a operação historiográfica na produção de documentos, anunciada por Certeau (2015). Observamos que os pressupostos higienistas assumiram uma dupla função: veicular saberes sobre os cuidados do corpo em conformidade às pretensões dos higienistas brasileiros; e incentivar o uso das práticas corporais como uma ferramenta de cuidado higiênico. Consideramos que os saberes sobre as práticas buscavam circular uma formação higiênica moderna por meio da Educação Física e dos esportes, em favor do progresso nacional.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El objetivo fue analizar la circulación de saberes sobre prácticas higienistas, tomando como eje las prácticas corporales, en una revista estudiantil de la Escola Superior de Agricultura e Veterinária de Viçosa, en Minas Gerais (1940-1948). Para ello, se tomó como referencia la operación historiográfica en la producción de documentos, por Certeau (2015). Se observó que los supuestos higienistas asumieron una doble función: transmitir conocimientos sobre el cuidado del cuerpo en línea con las pretensiones de los higienistas brasileños; y fomentar el uso de prácticas corporales para el cuidado higiénico. Se consideró que los saberes sobre las prácticas buscaban hacer circular la formación higiénica moderna a través de la educación física y el deporte, en pro del progreso nacional.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper aimed to analyze the circulation of knowledges about hygienist practices concerning the body practices, contained it in a student journal of the Escola Superior de Agricultura de Viçosa, state of Minas Gerais, Brazil (1940-1948). It takes as reference the historiographical operation, by Certeau (2015), to produce documents. Were observed that the hygienist knowledges had a double function: put on circulation the knowledges about body cares that corresponded it with the hygienist discusses; and encourage the use of body practices as a hygienic tool to care of the body. Was concluded that the knowledges about the practices aimed circulating a modern hygienic formation through the physical education and the sports, allowing a national progress.
  • Lilian Harrison e a travessia do Rio da Prata (1923): repercussão na imprensa uruguaia Original Article

    Medeiros, Daniele Cristina Carqueijeiro de; Martínez, Matías; Borkowsky, Adolfo; Santos, Ignacio de los

    Resumo em Português:

    ABSTRACT Lilian Harrison was the first person to complete the crossing of the River Plate by swimming between Colonia (Uruguay) and Punta Lara (Argentina) in 1923. The Argentine press of the time crowned the victory as an achievement of the whole nation, despite the sexist appeals of the reports. This article aims to analyse the discourses of the Uruguayan press about the swimmer's achievement, using the main periodicals published at the time. An analysis of the reports allows us to conclude that, in addition to the sexist articles, which also diminished the athlete's achievements compared to her male companions, there was some level of contrariness in the reports, signalling the displeasure of the press towards the country's swimmers.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Lilian Harrison fue la primera persona en completar la travesía del Río de la Plata a nado, entre Colonia (Uruguay) y Punta Lara (Argentina) en 1923. La prensa argentina de la época coronó la victoria como un logro de toda la nación, a despecho de las apelaciones sexistas de los reportajes. Este artículo pretende analizar los discursos de la prensa uruguaya sobre la hazaña de la nadadora, utilizando las principales publicaciones periódicas de la época. El análisis de los reportajes permite concluir que, además de los artículos sexistas, que disminuían los logros de la atleta en comparación con sus compañeros masculinos, había cierto nivel de contrariedad en los reportajes, lo que indicaba el desagrado de la prensa hacia los propios nadadores del país.

    Resumo em Inglês:

    RESUMO Lilian Harrison foi a primeira pessoa a completar a Travessia do Rio da Prata à nado, entre Colônia (Uruguay) e Punta Lara (Argentina) no ano de 1923. A imprensa argentina da época coroou a vitória como uma conquista de toda a nação, em que pesem os apelos sexistas das reportagens. Esse artigo tem como objetivo analisar os discursos da imprensa Uruguaya sobre o feito da nadadora, utilizando os principais periódicos publicados na época. Uma análise das reportagens permite concluir que, para além das matérias sexistas, que também diminuíram os feitos da atleta frente aos companheiros do gênero masculino, houve algum nível de contrariedade nas reportagens, sinalizando o desagrado da imprensa em relação aos próprios nadadores do país.
  • Mulheres, lazer e família: atravessamentos Artigo Original

    Bonalume, Cláudia Regina

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo traz reflexões acerca de como a sociedade capitalista e patriarcal afeta a relação das mulheres com seu tempo e com seu lazer. Com o objetivo de mapear atravessamentos na relação entre mulheres, lazer e família, a partir de uma pesquisa com movimentos sociais brasileiros de mulheres, realizei um estudo bibliográfico, análise documental e entrevistas com lideranças de movimentos feministas brasileiros. Os resultados apontaram para aspectos macro e micropolíticos que colocam o lazer das mulheres em segundo plano nas reivindicações de tais movimentos. O vínculo estreio com o modelo de família apareceu como uma das motivações que afeta o lazer como direito pessoal. Trago para a reflexão alguns dos aspectos identificados.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Este artículo trae reflexiones sobre cómo la sociedad capitalista y patriarcal afecta la relación de las mujeres con su tiempo y com el suo ocio. Com el objetivo de mapear los cruces en lá relación entre mujer, ocio y familia, a partir de una investigación con movimientos sociales de mujeres brasileñhas, realicé um estudio bibliográfico, análisis de documentos y entrevistas com líderes de movimientos feministas brasileños. Los resultados apuntaron aspectos macro y micropolíticos que sitúan el ocio de las mujeres em um segundo plano em las reivindicaciones. El vínculo inicial com el modelo familiar apareció como una de las motivaciones que inciden em la idea del ocio como derecho personal. Traigo a esta reflexión algunos de los aspectos identificados.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article presents considerations about how the capitalist and patriarchal society affects the way women relate to their time and with their leisure. Based on research carried out with Brazilian social movements and aiming to map these criss-crossings among women, leisure and family, I made a bibliographical study, documental analysis and also interviews with some leaders of Brazilian feminist movements. The results point to both macro and micro-political aspects which cause women´s leisure time to be put in the background of their demands. Their close connection with the family model has appeared as one of the reasons why women´s idea of leisure as a personal right. Some of the identified aspects are highlighted in order to be reflected upon.
  • Qualidade de vida de crianças beneficiadas pelo Futsal Social/UJR-Feevale, segundo idade e sexo Original Article

    Sbrissa, Douglas Zanella; Renner, Jacinta Sidegum; Berlese, Denise Bolzan

    Resumo em Português:

    RESUMO O esporte como ferramenta de transformação social auxilia no desenvolvimento das crianças, melhorando sua qualidade de vida. Este estudo teve como objetivo analisar, através da ferramenta KIDSCREEN-52, a QVRS (Healf Related Quality of Life) de 252 crianças com idades compreendidas entre os 8 e os 12 anos, beneficiárias do projeto sócio-desportivo Futsal Social, discriminadas por sexo e idade. Os resultados foram tabulados em planilha SPSS, versão 26.0. O teste de Kolmogorov-Smirnov foi utilizado para testar a normalidade e ANOVA para associação de variáveis. A média geral do escore de QVRS indicou uma boa percepção da qualidade de vida. A menor pontuação média foi encontrada na dimensão 7 (aspectos financeiros) com 63±21 pontos. Conclusão: De maneira geral, as crianças investigadas apresentaram boa percepção de QVRS.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El deporte como herramienta de transformación social ayuda en el desarrollo de los niños, mejorando su calidad de vida. Este estudio tuvo como objetivo analizar, mediante la herramienta KIDSCREEN-52, la CVRS (Calidad de Vida Relacionada con la Salud) de 252 niños con edades comprendidas entre 8 y 12 años, beneficiarios del proyecto sociodeportivo Futsal Social, con desglose por sexo y edad. Los resultados se tabularon en una hoja de cálculo SPSS, versión 26.0. Se utilizó la prueba de Kolmogorov-Smirnov para probar la normalidad y ANOVA para la asociación de variables. La puntuación media global de la CVRS indicó una buena percepción de la calidad de vida. La puntuación media más baja se encontró en la dimensión 7 (aspectos financieros) con 63±21 puntos. Conclusión: En general, los niños investigados presentaron una buena percepción de la CVRS.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Sports as a tool for social transformation helps in the development of children, improving their quality of life. This study aimed to analyze, using the KIDSCREEN-52 tool, the HRQoL (Healf Related Quality of Life) of 252 children aged between 8 and 12 years old, beneficiaries of the socio-sporting project Futsal Social, with a breakdown by sex and age. The results were tabulated in an SPSS spreadsheet, version 26.0. The Kolmogorov-Smirnov test was used to test normality, and ANOVA was used for variable association. The overall mean HRQoL score indicated a good perception of the quality of life. The lowest mean score was found in dimension 7 (financial aspects) with 63±21 points. Conclusion: In general, the investigated children presented a good perception of HRQoL.
  • Financiamento do esporte no Brasil e Portugal: uma análise sobre a magnitude dos recursos públicos entre 2004 e 2020 Artigo Original

    Athayde, Pedro Fernando Avalone; Menezes, Ubiratan Azevedo de; Figueiredo, António José Barata

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo tem como objetivo principal analisar o financiamento público do esporte no Brasil e Portugal, a partir do indicador de magnitude dos recursos públicos destinados ao setor entre 2004 e 2020, bem como comparar os valores per capita investidos no esporte por estes países. Caracteriza-se como uma pesquisa descritivo-analítica de abordagem qualitativa e abrangência exploratória, baseada em processo científico realizado em três etapas: a) fase exploratória; b) trabalho de campo; e c) análise e tratamento do material empírico e documental. Os países apresentaram em comum um baixo percentual do orçamento geral dedicado ao esporte e aquém de proposições de representações coletivas do setor, além de um comportamento descendente de gastos com o esporte em período recente.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El principal objetivo de este artículo es analizar la financiación pública del deporte en Brasil y Portugal, a partir del indicador de la magnitud de los recursos públicos destinados al sector entre 2004 y 2020, así como comparar los importes per cápita invertidos en el deporte. por estos países. Se caracteriza por ser una investigación descriptivo-analítica con enfoque cualitativo y alcance exploratorio, basada en un proceso científico realizado en tres etapas: a) fase exploratoria; b) trabajo de campo; yc) análisis y tratamiento de material empírico y documental. Los países tenían en común un bajo porcentaje del presupuesto general dedicado al deporte y escaso de propuestas de representaciones colectivas del sector, además de una tendencia a la baja del gasto en deporte en los últimos tiempos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article aims to analyze the public funding of sport in Brazil and Portugal, from the indicator of magnitude of public resources allocated to the sector between 2004 and 2020, as well as to compare the per capita amounts invested in sport by these countries. It is characterized as a descriptive-analytical research of qualitative approach and exploratory scope, based on a scientific process carried out in three stages: a) exploratory phase; b) field work; and c) analysis and treatment of empirical and documentary material. The countries presented in common a low percentage of the general budget dedicated to sport and short of propositions of collective representations of the sector, in addition to a pattern of spending on sport in the recent period.
  • Educação Física escolar pós pandemia e governo Bolsonaro: desafios e perspectivas Artigo Original

    Collier, Luciana Santos

    Resumo em Português:

    RESUMO Encontramo-nos em um momento crucial da história do nosso país, quando a tarefa urgente é de reagir aos ataques sofridos ao longo dos últimos anos. No âmbito da Educação, precisamos reverter medidas que culminaram na promulgação da Base Nacional Curricular Comum e a Reforma do Novo Ensino Médio. No contexto da Educação Física, é urgente barrar as ações que fragilizam a sua permanência no currículo escolar. O presente artigo busca apontar desafios para a Educação Física nas escolas públicas brasileiras, a partir da análise dos acontecimentos vividos desde o Golpe de 2016 até o momento atual, em diálogo com referencial teórico do campo crítico da educação física nacional.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Estamos en un momento crucial de la historia de nuestro país, cuando la tarea urgente es reaccionar ante los ataques sufridos en los últimos años. En el campo de la Educación, necesitamos revertir medidas que culminaron con la promulgación de la Base Nacional Curricular Común y la Reforma de la Nueva Escuela Secundaria. En el contexto de la Educación Física, es urgente frenar las acciones que debilitan su permanencia en el currículo escolar. Este artículo busca señalar desafíos para la Educación Física en las escuelas públicas brasileñas, a partir del análisis de los hechos vividos desde el Golpe de Estado de 2016 hasta el momento actual, en diálogo con el referencial teórico del campo crítico de la educación física nacional.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT We are at a crucial moment in our country's history, when the urgent task is to react to the attacks suffered over the last few years. In the field of Education, we need to reverse measures that culminated in the enactment of the National Common Curriculum Base and the Reform of the New Secondary School. In the context of Physical Education, it is urgent to stop actions that weaken its permanence in the school curriculum. This article seeks to point out challenges for Physical Education in Brazilian public schools, based on the analysis of the events experienced since the 2016 Coup until the present moment, in dialogue with the theoretical framework of the critical field of national physical education.
  • Efeitos negativos da pandemia de COVID-19 na atividade física e no transtorno da compulsão alimentar periódica em mulheres brasileiras: um estudo transversal Original Article

    Garcês, Caroline Pereira; Silva, Luciana Oliveira e; Nunes, Sara Menezes; Puga, Guilherme Morais; Cheik, Nadia Carla

    Resumo em Português:

    RESUMO Este estudo teve como objetivo identificar mudanças na atividade física, tempo sentado e transtorno da compulsão alimentar periódica em mulheres brasileiras durante a pandemia de COVID-19. Foi realizado um estudo transversal e retrospectivo por meio de um formulário on-line em 150 mulheres adultas brasileiras. A prevalência de compulsão alimentar e de mulheres fisicamente inativas aumentou durante a pandemia de COVID-19 (p = < 0,001 e p = 0,01, respectivamente). A compulsão alimentar foi associada à atividade física insuficiente antes (p = 0,01) e durante a pandemia (p = 0,05). O tempo de atividade física e o tempo sentado não apresentaram diferenças após ajuste para possíveis fatores de confusão (p > 0,05). Em conclusão, a pandemia afetou o estilo de vida e o comportamento alimentar das mulheres brasileiras.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El objetivo del estudio fue identificar cambios los cambios en la actividad física, el tiempo sentado y el trastorno por atracón en mujeres brasileñas durante la pandemia de COVID-19. Es un estudio transversal y retrospectivo que evaluó, a través de un formulario en línea en 150 mujeres brasileñas adultas. La prevalencia de atracones y de mujeres físicamente inactivas aumentó durante la pandemia de COVID-19 (p = < 0,001 y p = 0,01, respectivamente). Los atracones se asociaron con actividad física insuficiente antes (p = 0,01) y durante la pandemia (p = 0,05). El tiempo de actividad física y el tiempo sentado no difirieron después del ajuste por posibles factores de confusión (p > 0,05). En conclusión, la pandemia afectó el estilo de vida y el comportamiento alimentario de las mujeres brasileñas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This study aimed to identify changes in physical activity, sitting time, and binge eating disorder in Brazilian women during the COVID-19 pandemic. A cross-sectional and retrospective study was conducted online on 150 Brazilian women adults. The prevalence of binge eating and physically inactive women increased during the COVID-19 pandemic (p = < 0.001 and p = 0.01, respectively). Binge eating was associated with insufficient physical activity before (p = 0.01) and during the pandemic (p = 0.05). The physical activity time and sitting time showed no differences after adjustment for possible confounders (p > 0.05). In conclusion, the pandemic affected Brazilian women’s lifestyle and eating behavior.
  • Efeitos de modelos de ensino do esporte sobre diferentes domínios de aprendizagem dos escolares: fundamentação e protocolo metodológico Original Article

    Cunha, Gabriel Barros da; Leonardi, Thiago José; Bergmann, Gabriel Gustavo

    Resumo em Português:

    RESUMO O estudo tem por objetivo descrever o desenho metodológico da pesquisa intitulada “Efeitos do Sport Education Model (SEM) nas aulas de Educação Física sobre os desfechos físicos, emocionais, cognitivos e socioafetivos de escolares em três contextos distintos do ensino médio”. Será realizado um estudo experimental com medidas pré e pós-teste em um grupo experimental (SEM) e em um grupo comparador (Modelo de Ensino Tradicional) randomizado por clusters. Temos como hipótese que o SEM apresentará efeitos positivos e superiores ao modelo tradicional em todas as variáveis ​​analisadas. A descrição detalhada da base teórica e dos procedimentos metodológicos da pesquisa permitirá uma melhor compreensão dos resultados que serão apresentados após o término do estudo.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El trabajo pretende describir el diseño metodológico del estudio titulado “Efectos del Modelo de Educación Deportiva (MED) en las clases de Educación Física sobre los dominios físicos, emocionales, cognitivos y socio-afectivos de los escolares en tres contextos diferentes de la escuela secundaria”. Será un estudio experimental con medidas pre y post test, con grupo experimental (MED) y comparador (Enseñanza Tradicional) aleatorizados por conglomerados. Nuestra hipótesis es que la MED tendrá efectos positivos y superiores al modelo tradicional en todas las variables analizadas. La descripción detallada de las bases teóricas y procedimientos metodológicos de la investigación permitirá una mejor comprensión de los resultados que se presentarán después de la finalización del estudio.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This study aimed to describe the methodological design of the Project entitled “Effects of the Sport Education Model (SEM) in Physical Education classes on physical, emotional, cognitive and socio-affective outcomes of students in different high school contexts”. An experimental study will be carried out with pre- and post-test measures in an experimental group (SEM) and in a comparator group (Traditional Teaching Model) randomized by clusters. The study hypothesizes that SEM will present positive and superior effects to the traditional model in all analyzed variables. The detailed description of the rationale and the methodological procedures of the Project will allow a better understanding of the results that will be presented after the end of the study.
  • Esporte universitário e financiamento de bolsas à estudantes-atletas: possibilidades e limitações ao rendimento esportivo Original Article

    Albuquerque, Alex Caiçara de; Costa, Emanuele Vasconcelos da; Silva, Junior Vagner Pereira da

    Resumo em Português:

    RESUMO O estudo investigou a política de financiamento de bolsas esportivas à estudantes-atletas vinculados à Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brasil. Trata-se de pesquisa exploratória e documental, com análise de editais de abertura e de resultados do Programa Bolsa Atleta (2010-2021). A instituição conta com o Programa Bolsa Atleta. Foram pagas bolsas de R$400,00, com duração anual de 9 e 7 meses, com destaque para modalidades individuais, sobretudo, lutas, atletismo e natação. Conclui-se que a universidade apresenta política que favorece o esporte de representação institucional, porém, não o de alto rendimento, dado ao baixo valor da bolsa e o não pagamento da mesma no primeiro trimestre de todos os anos analisados.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El estudio investigó la política de financiamiento de becas deportivas para estudiantes-atletas vinculados a la Universidad Federal de Mato Grosso do Sul, Brasil. Se trata de una investigación exploratoria y documental, con análisis de convocatorias de apertura y resultados del Programa Bolsa Atleta (2010-2021). La institución cuenta con el Programa Bolsa Atleta. Se pagaron becas por valor de R$ 400,00, con duración anual de 9 y 7 meses, con énfasis en las modalidades individuales, sobre todo, lucha, atletismo y natación. Se concluye que la universidad tiene una política que favorece el deporte de representación institucional, sin embargo, no el deporte de alto rendimiento, dado el bajo valor de la beca y el impago de la misma en el primer trimestre de todos los años analizados.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The study investigated the policy of funding sports scholarships to student-athletes linked to the Federal University of Mato Grosso do Sul, Brazil. This is exploratory and documentary research, with an analysis of the opening and results edicts of the Athlete Scholarship Program (2010-2021). The institution has the Athlete Scholarship Program. Scholarships were paid R$400.00, with an annual duration of 9 and 7 months, with emphasis on individual sports, especially wrestling, athletics, and swimming. It is concluded that the university presents a policy that favors the sport of institutional representation, however, not the high performance, given the low value of the scholarship and the non-payment of it in the first quarter of all the years analyzed.
  • Indicadores bibliométricos na pesquisa em Educação Física: o Brasil em comparação Original Article

    Pimentel, Daniel; Vianna, Lauro C; Pimentel, Felipe; McManus, Concepta

    Resumo em Português:

    RESUMO Scopus e Web of Science foram usados ​​para avaliar artigos sobre Educação Física no mundo e no Brasil. A maioria dos documentos é publicada nos EUA e na Inglaterra, sendo o Brasil o 6º maior. Brasileiros tendem a publicar no Brasil. Os países com maior % de documentos em periódicos do 1º quartil têm maior % dos citados. A maioria dos países aumenta seu impacto publicando em acesso aberto, enquanto o Brasil diminui. A diferença entre países deve-se à % de documentos em periódicos do 1º quartil, colaboração internacional, acesso aberto, citações/artigos e documentos no Top 10%. O Brasil pesquisa temas semelhantes aos do mundo. A publicação em periódicos do 1º quartil, mais colaboração industrial e internacional podem aumentar o impacto das publicações de autores brasileiros.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Scopus y Web of Science se utilizaron para evaluar artículos sobre Educación Física en el mundo y Brasil. La mayoría de los documentos se publican en EEUU e Inglaterra, siendo Brasil el sexto más grande. Los brasileños tienden a publicar en Brasil. Los países con un % más alto de documentos en revistas Q1 tienen un % más alto citados en el 10% superior, y publican en acceso abierto, mientras que Brasil disminuye. La diferenciación entre países se debe a % de documentos en revistas Q1, colaboración internacional, acceso abierto, citas/artículo y documentos en el 10% superior. Brasil investiga temas similares a los del mundo. La publicación en revistas Q1, una mayor colaboración internacional y de la industria pueden aumentar el impacto de las publicaciones de autores brasileños.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Scopus and Web of Science were used to evaluate papers on Physical Education worldwide and in Brazil. Most documents are published in the USA and England, Brazil being the 6th largest. Brazilians tend to publish in Brazil. Countries with a higher % of documents in Q1 journals have higher % of top 10% cited documents. Most countries increase their Top 10% score when publishing in open access, while Brazil decreases. Differentiation between country clusters is due to % documents in Q1 journals, international collaboration, Open Access, citations/paper and documents in Top 10%. Brazil researches similar topics to those worldwide. Publishing in Q1 journals, and more industry and international collaboration can increase the impact of publications by Brazilian authors.
  • O ensino das lutas na formação de professores de Educação Física: uma perspectiva a partir da dialética sujeito-objeto e da experiência docente Artigo De Revisão

    Borges, Thiago Ferreira de

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo do presente artigo é refletir a respeito dos lugares de objeto em que o conteúdo de lutas pode ocupar na experiência formativa de professores de Educação Física. Para este fim, este artigo traça um diálogo entre as noções de sujeito e objeto a partir da Filosofia de Theodor W. Adorno, no contexto da prática docente no ensino superior. Nessa perspectiva, a teoria crítica de Adorno contribui para a percepção da necessidade de pensamento e autonomia na formação de professores, observando que não é possível a concepção de um sujeito na prática sem a consideração da alteridade dos objetos em questão.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El objetivo de este artículo es reflexionar sobre los lugares de objeto que pueden ocupar los contenidos de artes marciales en la experiencia de formación de profesores de Educación Física. Para ello, dialogo con las nociones de sujeto y objeto en la Filosofía de Theodor W. Adorno, interactuando con la práctica docente en la educación superior. En esta perspectiva, la teoría crítica de Adorno contribuye a la percepción de la necesidad del pensamiento y la autonomía en la formación docente, constatando que no es posible un sujeto de práctica sin considerar la alteridad de los objetos en cuestión.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The aim of this paper is to reflect on object places that martial arts contents can occupy in experience during physical education teacher training. To this end, I will consider Theodor W. Adorno’s notions of subject and object interacting with teaching practice in higher education. In this perspective, Adorno’s critical theory adds to the perception of the need for thought and autonomy in teacher training, observing that it a subject of practice without considering the otherness of the object in question is not possible .
  • Educação física escolar e a educação em saúde: uma análise em dissertações e teses brasileiras Artigo De Revisão

    Malacarne, José Augusto Dalmonte; Rocha, Marcelo Borges

    Resumo em Português:

    RESUMO Buscou-se investigar os diálogos estabelecidos entre a educação física escolar e a educação em saúde, em uma revisão sistemática, a partir da análise de dissertações e teses brasileiras produzidas na última década. Encontraram-se 25 pesquisas de mestrado e cinco de doutorado. Os temas mais enfatizados foram a formação de professores, a aptidão física e as Políticas Públicas de Educação em Saúde nas escolas. Houve prevalência de estudos que relacionaram o ensino da saúde na perspectiva biológica, sendo pouco abordado o ensino das questões sociais em interface à saúde.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Buscamos investigar los diálogos establecidos entre la educación física escolar y la educación para la salud, en una revisión sistemática, a partir del análisis de disertaciones y tesis brasileñas producidas en la última década. Se encontraron 25 investigaciones de máster y cinco de doctorado. Los temas más destacados fueron la formación del profesorado, la aptitud física y las políticas públicas de educación sanitaria en las escuelas. Hubo un predominio de estudios que relacionaron la enseñanza de la salud en la perspectiva biológica, mientras que se abordó poco la enseñanza de las cuestiones sociales en la interfaz con la salud.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The aim was to investigate the dialogues established between school physical education and health education in a systematic review, based on the analysis of Brazilian dissertations and theses produced in the last decade. Twenty-five master's and five doctoral researches were found. The most emphasized themes were teacher training, physical fitness and Public Policies of Health Education in schools. There was a prevalence of studies that related the teaching of health from a biological perspective, with little approach to the teaching of social issues at the interface of health.
Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte Universidade de Brasilia - Campus Universitário Darcy Ribeiro, Faculdade de Educação Física, Asa Norte - CEP 70910-970 - Brasilia, DF - Brasil, Telefone: +55 (61) 3107-2542 - Brasília - DF - Brazil
E-mail: rbceonline@gmail.com