Figure 1:
Brazil Exam 2010, initial test, question 15 (Brasil, 2010aBrasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 1, 1º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010a., questão 15)
Figure 2:
Brazil Exam 2010, initial test, question 23 (Brasil, 2010aBrasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 1, 1º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010a., questão 23)
Figure 3:
Brazil Exam 2010, final test, question 17 (Brasil, 2010b______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 2, 2º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010b., questão 17)
Figure 4:
Brazil Exam 2010, final test, question 21 (Brasil, 2010b______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 2, 2º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010b., questão 21)
Figure 5:
Brazil Exam 2010, initial test, question 18 (Brasil, 2010aBrasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 1, 1º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010a., questão 18)
Figure 6:
Brazil Exam 2010, initial test, question 20 (Brasil, 2010aBrasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 1, 1º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010a., questão 20)
Figure 7:
Brazil Exam 2010, final test, question 23 (Brasil, 2010b______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 2, 2º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010b., questão 23)
Figure 8:
Brazil Exam 2010, final test, question 24 (Brasil, 2010b______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 2, 2º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010b., questão 24)
Figure 9:
Brazil Exam 2010, initial test, question 21 (Brasil, 2010aBrasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 1, 1º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010a., questão 21)
Figure 10:
Brazil Exam 2010, initial test, question 24 (Brasil, 2010aBrasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 1, 1º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010a., questão 24)
Figure 11:
Brazil Exam 2010, final test, question 19 (Brasil, 2010b______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 2, 2º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010b., questão 19)
Figure 12:
Brazil Exam 2010, final test, question 22 (Brasil, 2010b______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 2, 2º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010b., questão 22)
Figure 13:
Brazil Exam 2010, initial test, question 19 (Brasil, 2010aBrasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 1, 1º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010a., questão 19)
Figure 14:
Brazil Exam 2010, initial test, question 22 (Brasil, 2010aBrasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 1, 1º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010a., questão 22)
Figure 15:
Brazil Exam 2010, final test, question 20 (Brasil, 2010b______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira". Provinha Brasil - avaliando a alfabetização. Caderno do aluno, Teste 2, 2º semestre 2010. Brasília, DF: MEC/INEP, 2010b., questão 20)
Table 1
Number of correct answers on the Brazil Exam’s initial and final assessments
Table 2
Analysis of the overall performance of 11 classes in the initial and final tests of the brazil exam: percentage of students who got more than 20 correct answers on the Brazil Exam
Table 3
Frequency of types of activities conducted in class by teacher
Teacher 1
“At 1:55 pm, the teacher reads a poem (…). After finishing the reading, at 2:05 pm, she hands out an activity focused on the concepts of male and female. Then she corrects it on the board.
Male
Female
O menino [The boy] O gato [The male cat] O sapo [The male frog]
A menina [The girl] A gata [The female cat] A sapa [The female frog]
At the end of the explanation, the teacher asks if pinto [chick] (a word from the text) is male or female. The children answer that it is female. She explains again that “o menino” is male and “a menina” is female. Then, the children correct themselves, saying that pinto is male because it is a boy. Then, everybody laughed and were amused at the fact they had initially called the pinto a girl. At 2:45 pm, the teacher asked the gender of the other words in the text. (Is limão [lemon] male or female? And sol [sun]? Andverão [summer]?). After this conversation, the teacher explains the second question of the activity. She> says that everybody will have to find the female words.”