Revista Brasileira de Educação, Issue: 22, Published: 2003
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  • The Baniwa and the school: meanings and repercussions Artigos

    Weigel, Valéria Augusta Cerqueira de Medeiros

    Abstract in Portuguese:

    Por que um povo indígena se mobiliza e empreende lutas por escola? Quais sentidos e repercussões a educação escolar tem tido para o povo Baniwa, habitante milenar da bacia do rio Içana, afluente da margem direita do rio Negro, no noroeste do estado do Amazonas? Essas perguntas têm motivado a realização de estudos sobre a escola nessa área indígena, em que se mostra esse povo em suas relações com os outros atores sociais existentes na região, vivenciando a implantação da escola. O exame destas relações revela a existência por diferentes projetos educacionais, tecidos por diferentes interesses e visões de mundo e engendrando diferentes sentidos e repercussões para o povo Baniwa.

    Abstract in English:

    Why do the indian population mobilise itself and struggle to obtain schools? What meanings and repercussions has school education had for the Baniwa people, ancient inhabitants of the Içana river basin located on the right bank of the Negro river, in the Northeast of the State of Amazonas? These questions motivated studies on the role of the school in this indigenous area, on how these people are seen in their relationship with other social actors as they experience the establishment of the school. The examination of such relationships reveals the existence of different educational projects designed with different interests and worldviews, generating different meanings and repercussions for the Baniwa people.
  • Teacher training in the perspective of the Movement of the Indigenous Teachers of the Amazon Region Artigos

    Cavalcante, Lucíola Inês Pessoa

    Abstract in Portuguese:

    Através da leitura e análise dos relatórios dos 13 encontros anuais realizados pelo Movimento de Professores Indígenas da Amazônia, o texto objetiva identificar as diferentes concepções de formação explicitadas pelos participantes desse movimento, assim como os princípios elaborados coletivamente ao longo de sua trajetória. Tem como norteadoras as seguintes questões: a escola, um dos principais instrumentos usados durante a história do contato para descaracterizar e destruir as culturas indígenas, pode vir a ser hoje um instrumental decisivo na reconstrução e afirmação das identidades sócio-político-culturais? Qual é o papel dos professores indígenas? Quais os saberes necessários a essa nova prática? Onde e como "adquiri-los"? Como e por quem são formados os educadores indígenas?

    Abstract in English:

    This article aims to identify the different conceptions of training expressed by the participants of the Movement of Indigenous Teachers of the Amazon Region as well as the principles collectively elaborated throughout its trajectory based on a reading and analysing the reports of thirteen annual meetings held by the Movement. This work is oriented by the following questions: the school, one of the principal historical instruments used to mischaracterize and destroy indigenous cultures, can become today a decisive instrument in the reconstruction and affirmation of social, political and cultural identities? What is the role of indigenous teachers? What are the competencies needed for this new practice? Where and how can one acquire them? How and by whom are indigenous teachers trained?
  • Ways of looking which make the difference: the indian in school textbooks and other cultural artefacts Artigos

    Oliveira, Teresinha Silva de

    Abstract in Portuguese:

    Discuti como "índios(as)" são instituídos(as) como diferentes com base em olhares materializados através de livros didáticos, selos e cartões postais etc., marcando a função pedagógica de artefatos aparentemente banais. O artigo está dividido em três eixos temáticos: o primeiro relaciona-se às diversas formas como o "outro" é visto; o segundo, à transposição de significados atribuídos aos objetos; o terceiro discute a representação de índios(as) através de cartões postais e telefônicos e moeda nacional, como "autênticos" brasileiros e patrimônio da nação. O referencial que norteia essa abordagem relaciona-se ao campo dos estudos culturais, na perspectiva pós-moderna. Nesse sentido, os conceitos articulados nessas produções foram analisados como um conjunto de práticas discursivas estabelecidas a partir de "relações de poder".

    Abstract in English:

    The text discusses how "Indians" are presented as distinct based on ways of looking as materialised in textbooks, stamps and postcards, etc. marking the pedagogical function of apparently banal artefacts. The article is divided into three thematic segments: the first is related to the diverse ways in which the 'other' is seen, the second, to the transposition of meanings attributed to objects and the third discusses the representation of Indians by means of postcards, phonecards and national coins, as 'authentic' Brazilians and patrimony of the nation. The framework that supports this approach is related to the field of cultural studies in a post-modern perspective. In this sense, the concepts articulated in these productions were analysed as a set of established discursive practices based on 'relations of power'.
  • State, globalisation and educational policies: some issues for the research agenda Artigos

    Afonso, Almerindo Janela

    Abstract in Portuguese:

    Seguindo, genericamente, os termos de referência do debate académico em contexto português e europeu, esse artigo procura pôr em evidência alguns dos eixos e condicionantes das políticas educacionais actuais, tendo como pano de fundo a redefinição do papel do Estado. Embora essa temática possa ser abordada a partir de perspectivas teórico-conceptuais diferenciadas, o autor privilegia um enfoque sociológico, começando por fazer uma alusão crítica e sucinta às (velhas) teorias do Estado. Em um segundo momento, algumas das alternativas de análise emergentes são brevemente enunciadas, procurando não apenas chamar a atenção para novas formas de actuação do Estado, como, também, sinalizando algumas condicionantes decorrentes dos processos de globalização na configuração das políticas educacionais contemporâneas.

    Abstract in English:

    This article seeks to highlight some of the themes and present constraints in educational policy, taking as its background the redefinition of the role of the State following the terms of reference of the academic debate in the Portuguese and European context. Although this topic may be viewed from different theoretical and conceptual perspectives, the author adopts a sociological focus, starting with a succinct critical allusion to the (old) theories of the State. He then refers briefly to some of the emergent theoretical alternatives, seeking not only to call attention to the new forms of State action but also to stress some of the different dimensions and effects of the globalisation process, which are already visible at the level of contemporary educational policies.
  • Industrialists and Brazilian education Artigos

    Oliveira, Ramon de

    Abstract in Portuguese:

    Utilizando como fontes primárias documentos técnicos da Confederação Nacional da Indústria (CNI) e da Federação das Indústrias do Estado de São Paulo (FIESP), bem como de depoimentos das lideranças dessas instituições em diversos periódicos brasileiros, busca-se nesse trabalho explicitar as proposições do empresariado nacional para as políticas educacionais brasileiras. Argumenta-se que essas proposições estão articuladas a um projeto de desenvolvimento econômico defendido por esse segmento e que, paulatinamente, foi incorporado na agenda do governo central brasileiro no transcorrer da década de 1990.

    Abstract in English:

    The aim of this article is to examine the educational proposals of national industrialists for Brazilian educational policy. It is argued that their educational proposals are part of a project of economic development and that they were incorporated into the federal government agenda during the 1990s. The sources used are documents of the National Confederation of Industry (Conferência Nacional da Indústria) and the Federation of Industries of the State of São Paulo (Federação das Indústrias do Estado de São Paulo), as well as speeches and notes by key-persons of these institutions published in Brazilian journals.
  • "The school of those who pass without learning": the practice of school non-retention in the narrative of school children and their families Artigos

    Glória, Dília Maria Andrade

    Abstract in Portuguese:

    Analisa as percepções e vivências de alunos de camadas populares e de suas famílias sobre a adoção do princípio da não-retenção em uma escola pública de ensino fundamental da Rede Municipal de Belo Horizonte (MG). Como procedimento central de investigação, foram realizadas entrevistas semi-estruturadas, para se apreender e compreender as percepções desses atores sobre a não-retenção escolar e como essa prática tem interferido nas situações de fracasso ou sucesso escolar dos alunos. A conclusão é de que a não-retenção escolar, segundo os entrevistados, tem sido incapaz de garantir o direito à educação básica, na medida em que favorece a promoção de alunos sem aprendizagem efetiva e gera dificuldades crescentes para a continuidade dos estudos e para a absorção desses alunos pelo mercado de trabalho.

    Abstract in English:

    This article analyses the perceptions and experiences of working-class school children and their families with regard to the principle of non-retention in a public primary school in the municipal network of Belo Horizonte, in the State of Minas Gerais, Brazil. Semi-structued interviews were used as the central research procedure in order to apprehend and to comprehend the perceptions of these actors with respect to school non-retention and to how this practice interferes in situations of school failure and success. The conclusion is that school non-retention, according to those interviewed, has been incapable of assuring the right to basic education in that it favours the promotion of pupils without effective learning and generates growing difficulties for their continuity and their absorption by the labour market.
  • From the text in the writer's hands to the text in the hands of the reader: bakhtinian presuppositions on reading and writing in the library Artigos

    Bernardes, Alessandra Sexto

    Abstract in Portuguese:

    O que significa ler e escrever numa biblioteca? Como se constitui o sujeito leitor-escritor? Quais processos entram em jogo quando se está lendo? E escrevendo? Em que instâncias institui-se o leitor no texto escrito? No conjunto dos discursos já mencionados sobre a leitura/escrita, retomo a voz de Mikhail Bakhtin que, ao oferecer-lhes uma outra entonação, permite-nos pensar o espaço da biblioteca não só como uma instância cultural, territorializada, mas, fundamentalmente, como um espaço discursivo no qual se confrontam as mais diversas vozes. Focalizando a biblioteca em sua dimensão textual-discursiva, busco, a partir dos pressupostos da teoria enunciativa da linguagem desse autor, erigir uma concepção dos atos de ler e escrever em seus processos de construção no texto, assim como em suas formas de efetivação enquanto práticas socioculturais nas diversas esferas da atividade humana.

    Abstract in English:

    What does reading and writing in the library signify? How do we constitute the reader-writer subject? What processes are involved when one is reading? And when one is writing? In which instances does the reader situate himself in the written text? In the already known set of discourses on reading/writing, I return to the voice of Mikhail Bakhtin who, in offering us another intonation, allows us to think the space of the library not only as a cultural territorialised space but, fundamentally, as a discursive space in which the most diverse voices confront each other. Taking the library in its textual-discursive dimension as our focus, I seek to construct a conception of acts of reading and writing in the processes of textual construction, based on the presuppositions of the theory of language of the same author, as well as in its forms of realisation as social-cultural practices in the diverse spheres of human activity.
  • Scientific literacy: a possibility for social inclusion Artigos

    Chassot, Attico

    Abstract in Portuguese:

    Partindo de uma caracterização da escola - um cenário recentemente modificado - se analisa o ensino de ciência na mesma, generalizando-se as observações para os diferentes níveis da escolarização formal. Apresenta-se a ciência como uma linguagem para a descrição e compreensão do mundo natural. Uma releitura de Barthes é apoio para essa definição de ciência. Defende-se que a alfabetização científica - um analfabeto científico é aquele que não sabe ler a linguagem em que está escrita a natureza - possa ser responsável não apenas pela facilitação do entendimento do mundo, mas por ajudar a transformá-lo em algo melhor. A alfabetização científica é vista também como possibilidade para fazer inclusão social, sendo óbice para isso o presenteísmo (vinculação exclusiva ao presente, sem enraizamento com o passado e sem perspectivas com o futuro) e o cientificismo (crença exagerada no poder da Ciência e/ou atribuição à mesma de fazeres apenas benéficos). O dogmatismo, marcado pelo positivismo, é apresentado como uma das marcas para uma não-alfabetização científica.

    Abstract in English:

    Beginning with a characterisation of the school - a recently modified scenario - we analyse the teaching of science, generalising the observations for the different levels of formal schooling. We present science as a language for the description and understanding of the natural world which a rereading of Barthes supports. We assert that scientific literacy - a scientific illiterate is one who does not know how to read the language in which nature is written - could be responsible not only for facilitating our understanding of the world, but also for helping to transform it for the better. Scientific literacy is also seen as a possibility for social inclusion, being a handicap for it the presentism {exclusive link with the present, without a rooting in the past, and without perspectives for the future}, as well as scientificism {an exaggerated belief in the power of Science, and/or the attribution to it of only beneficial results}. Dogmatism, marked by positivism, is presented as one of the marks of a non-scientific literacy.
  • Love and scorn: the old affair between sociology and education in the setting of the GT-14 Artigos

    Costa, Marcio da; Silva, Graziella Moraes Dias da

    Abstract in Portuguese:

    Trata das relações entre sociologia e educação. Na primeira parte do artigo, essa relação é discutida historicamente, desde a entrada da sociologia no Brasil, durante a década de 1920 até sua institucionalização como sociologia da educação, nas faculdades de pedagogia, durante as décadas de 1970 e 1980. Na segunda parte, é feito um levantamento da produção do GT Sociologia da Educação da Anped, focalizando os principais temas, metodologias e bibliografias que dominaram o grupo durante a década de 1990. Pretendeu-se colocar em debate o desenvolvimento da sociologia da educação nos últimos anos e apontar possíveis caminhos e tendências para o futuro dessa disciplina no Brasil.

    Abstract in English:

    This paper deals with the relations between sociology and education. In the first part, this relationship is discussed in historical terms, from the entrance of sociology in Brazil during the 1920's up to its institutionalisation as sociology of education in the faculties of pedagogy, during the 1970's and 1980's. In the second part, a survey of the production of the Anped Sociology of Education Working Group is carried out, focusing on the principle themes, methodologies and bibliographies that dominated the group during the 1990's. The object is to stimulate discussion on the development of the sociology of education in recent years and to indicate possible paths and tendencies for the future of this discipline in Brazil.
  • Formation in the spectacle society: genesis and actuality of the concept Espaço Aberto

    Belloni, Maria Luiza

    Abstract in Portuguese:

    Revisita as propostas de Guy Debord e seus companheiros da Internacional Situacionista, buscando pôr em evidência o caráter revolucionário do conceito de espetáculo, de uso crítico e radicalmente criativo e das ferramentas mais importantes do espetáculo, as mídias, pois são elas que produzem a imagem dele. O trabalho pretende contextualizar o surgimento da contribuição teórica mais notável de Guy Debord, o conceito de espetáculo como relação social e de sociedade do espetáculo, cuja atualidade é incontestável, pois, recuperado pelas mídias tão criticadas por Debord, o conceito passou para o uso comum, o que demonstra o sucesso da idéia: a sociedade foi se tornando de tal modo espetacular que o conceito de espetáculo foi se impondo como uma evidência para a compreensão das sociedades contemporâneas.

    Abstract in English:

    The text revisits the proposals of Guy Debord and his companions of the Internationale Situationniste, seeking to highlight its revolutionary character, which makes critical use, in a radically creative manner, of the most important tools of the spectacle, the media, since it is they which produce its image. The article seeks to contextualise the appearance of the most notable theoretical contribution of Guy Debord, the concept of spectacle as a social relation and of the spectacle society, whose actuality is undeniable. Recuperated by the media so strongly criticised by Debord, the concept entered into common usage which proves the success of the idea: society was becoming so spectacular that the concept of spectacle imposed itself as a proof for the understanding of contemporary societies.
  • O modelo de avaliação da CAPES Documento

    Gatti, Bernardete; André, Marli; Fávero, Osmar; Candau, Vera Maria F.
  • Lembrando Neidson Rodrigues Homenagem

    Dalben, Ângela Imaculada; Oliveira, Maria Rita Neto Sales; Vilela, Rita Amélia Teixeira
  • Entrevistando Neidson Rodrigues Homenagem

    Fonseca, Nelma Marçal Lacerda
  • Cultura e política no século XIX: o exército como campo de constituição de sujeitos políticos no Império Resenhas

    Valle, Lilian do
  • Alfabetização científica: questões e desafios para a educação Resenhas

    Lopes, Alice Casimiro
  • A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? Resenhas

    Neves, Lúcia Maria Wanderley
  • Dicionário de Educadores no Brasil: da Colônia aos dias atuais Notas De Leitura

    Catani, Denice Barbara
  • A pedagogia na "era das revoluções": uma análise do pensamento de Pestalozzi e Froebel Notas De Leitura

    Cunha, Marcus Vinicius da
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