Revista Brasileira de Educação, Issue: 24, Published: 2003
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  • A new perspective on the public university Artigos

    Chaui, Marilena

    Abstract in Portuguese:

    Afirma a universidade como instituição social, que exprime de maneira diferenciada a estrutura e o modo de funcionamento da sociedade. Critica a mudança sofrida pela universidade pública brasileira, nos últimos anos, definida pela reforma do Estado como organização social. Analisa as diferenças entre instituição social e organização social, exemplificando seus reflexos na universidade pública: contratos de gestão; avaliação por produtividade; flexibilidade, diminuição dos tempos de formação; docência como mera transmissão de conhecimentos e pesquisa operacional. Apresenta e discute o conceito de sociedade do conhecimento e a nova concepção de educação permanentes ou continuada, idéias básicas apresentadas pelos organismos internacionais para a modernização das universidades. Conclui apresentando os pontos que considera fundamentais para a mudança da universidade pública, na perspectiva da formação e da democratização: colocar-se contra a exclusão social; redefinir e afirmar a autonomia universitária; desfazer a confusão entre democratização do ensino superior e massificação; revalorizar a docência como processo de formação; revalorizar a pesquisa, orientando-a pela idéia de cidadania e exigindo o financiamento por fundos públicos redefinidos; adotar perspectiva claramente crítica com relação às idéias de sociedade do conhecimento e de educação permanente ou continuada.

    Abstract in English:

    The article defines the university as a social institution which expresses in a differentiated form the structure of society and its way of functioning. It criticises the change suffered by the Brazilian public university in recent years, defined by the reform of the State as a social organisation. It analyses the differences between social institution and organisation, exemplifying its reflexes on the public university: management contracts, evaluation for productivity, flexibility, reduced time for training, teaching as the mere transmission of knowledge, operational research. It presents and discusses the concept of knowledge society and the new conception of lifelong or continued education, basic ideas introduced by the international organisms for the modernisation of the universities. It concludes by presenting points which it considers fundamental for change in the public university, with regard to formation and democratisation: position itself against social exclusion, redefine and affirm university autonomy, restore the value of teaching as a process of formation, revalorise research, directing it by the idea of citizenship and demanding its financing with redefined public funds, and adopt a clearly critical perspective with relation to the ideas of the knowledge society and lifelong or continued education.
  • Youth and public policy in Brazil Artigos

    Sposito, Marília Pontes; Carrano, Paulo César Rodrigues

    Abstract in Portuguese:

    Esboça um esforço de compreensão abrangente, de modo a situar os caminhos percorridos nos últimos dez anos pelas iniciativas focalizadas nos segmentos juvenis da sociedade brasileira. Com base em uma concepção democrática de realização das políticas públicas e de uma clara defesa dos jovens como sujeitos de direitos, inicia uma análise das políticas para a juventude. Para tanto, a partir de algumas considerações teóricas sobre o tema juventude, particularmente sobre sua abrangência, examina as ações federais propostas no período de 1995/2002 e traça alguns dos caminhos percorridos no âmbito dos municípios em direção à constituição dessas políticas.

    Abstract in English:

    The article endeavours to outline a wide-ranging understanding of the paths explored in the last ten years by those initiatives focused on the juvenile segments of Brazilian society. Based upon a democratic conception of attainment of public policy and on a clear defence of young people as subjects with their own rights, it begins an analysis of policies for youth. To that end, based on some theoretical considerations on the theme of youth, particularly concerning its breadth, it examines the federal actions proposed during the period 1995-2002 and traces some of the paths explored at the municipal level aimed at establishing such policies.
  • The young person as a social subject Artigos

    Dayrell, Juarez

    Abstract in Portuguese:

    Discute como jovens das camadas populares, com base em seu cotidiano, constroem determinados modos de ser jovem. Nessa construção colocam em questão uma série de noções e representações correntes sobre a juventude. Toma como foco o cotidiano de integrantes de grupos musicais de rap e funk, buscando revelá-los na sua condição de jovens, para além da sua participação nos grupos musicais. Constata que os jovens, mediados pelos estilos, reelaboram as imagens correntes sobre a juventude, criando modos próprios de ser jovem, e expressam a reivindicação do direito à juventude.

    Abstract in English:

    This article discusses how young working-class people construct determined ways of being young based on their daily existence. In this construction, they question a series of notions and current representations of youth. The text takes as its focus the daily life of members of rap and funk musical groups seeking to go beyond their participation in musical groups and to reveal their condition as young people. It demonstrates that young people, mediated by fashions, re-elaborate the current images of youth, by creating their own ways of being young and demand their right to youth.
  • Early childhood education in the context of public policies Artigos

    Barreto, Angela Maria Rabelo Ferreira

    Abstract in Portuguese:

    Com base em dois estudos anteriores, esse trabalho busca situar o lugar ocupado pela criança de 0 a 6 anos nas políticas públicas e programas de âmbito federal, especialmente na área de educação, na segunda gestão do Governo Fernando Henrique Cardoso. Valendo de análise de documentos e registros administrativos oficiais, mostra inicialmente como é tímida e pouco articulada a ação da União dirigida a esse segmento etário. Numa segunda seção, aprofunda-se na questão do financiamento da educação infantil e os desafios para a implementação das metas do Plano Nacional de Educação para essa etapa da educação básica. Estimativas de demanda por creches e pré-escolas baseadas nas metas do PNE são apresentadas, bem como cenários de gastos necessários ao cumprimento dessas metas, desenhados com base em cálculos dos recursos previstos para o setor educacional, nas diferentes esferas de governo, segundo os mínimos constitucionais. As análises evidenciam a necessidade de implementação do princípio do regime de colaboração entre a União, os estados e os municípios, previsto na Constituição de 1988 e na LDB de 1996, para que a educação infantil alcance, na política pública, o lugar em que a legislação educacional já a reconhece.

    Abstract in English:

    Being based in two previous studies, this paper tries to indicate the space occupied by children aged zero to six in the federal public policies and programs, especially in the education field, during the second administration of President Fernando Henrique Cardoso. Benefiting from the analysis of documents and official administrative registers, initially, this paper brings evidence to how timid and weakly articulated are the federal actions directed towards this age group. In the second section, more emphasis is given to the financing of early childhood education and to the challenges for the implementation of the targets established by the National Education Plan (PNE) for this phase of basic education. Estimations on demand for crèches and pre-schools based on the targets of the PNE are presented here, as well as the probable scenarios of the expenditures that are necessary for the accomplishment of those targets. Those scenarios were drawn according to the calculus of resources foreseen for the education sector, in the different governmental spheres, according to the minimum levels established by the Constitution. The analyses stress the need of implementing the principle of the regime of collaboration among the federal government, States and municipalities, foreseen in the Constitution of 1988 and in the Law of Guidelines and Basis (LDB) of 1996, in order to allow education to reach.
  • Educational programmes for preschool children in Italy Artigos

    Musatti, Tullia

    Abstract in Portuguese:

    As creches do norte da Itália para as crianças de 0 a 3 anos têm sido referência internacional para a formação da professora de educação infantil. Tendo como atores pais, criança e professoras, o artigo apresenta as creches no interior das políticas para a infância e destaca o papel da família ao lado do Estado na educação dos pequenos. Reflete sobre as mães italianas, trabalhadoras ou não, e também sobre a paternidade/maternidade e a educação dos filhos e filhas em casa e na creche. Relata dois novos tipos de programas para as famílias e as crianças, concluindo sobre a importância de oferecer aos pais um amplo leque de escolhas para o cuidado da criança. Essas questões que hoje na Itália fazem parte do debate sobre a política para a infância e a família devem também fazer parte dos projetos de pesquisas e de práticas inovadoras.

    Abstract in English:

    Crèches in the north of Italy for children in the 0 - 3 year age bracket have been an international reference for teacher training in children's education. Taking parents, children and teachers as actors, the article presents the crèches within the policies for childhood and emphasises the role of the family together with the State in the education of the young ones. It reflects upon Italian mothers, workers or not, and also on paternity/ maternity and the education of children at home and in the crèche. It describes two new types of programme for families and children concluding with the importance of offering the parents a wide range of choice for child care. These questions, which are part of the current debate in Italy on policy for childhood and the family, should also be part of research projects and innovative practices.
  • State and Educational Reforms and public policy for the distance training of teachers: theoretical and political implications Artigos

    Silva Júnior, João dos Reis

    Abstract in Portuguese:

    Analisa a formação de professores através da educação a distância, a partir das reformas do Estado, da educação e da mudança paradigmática da ciência produzida nessas instituições.

    Abstract in English:

    This article analyses teacher training by means of distance education based on the reforms of the State and of education and on the paradigmatic changes in science produced by these institutions.
  • Processes of formation and learning in the countryside: the family-school continuum Artigos

    De Vargas, Sonia Maria

    Abstract in Portuguese:

    Procura dar visibilidade ao processo de formação de professoras rurais leigas, tentando compreender como esse grupo de profissionais vem se perpetuando. Distingue os componentes desse processo no meio rural, vivenciados por sujeitos atores sociais que desempenham simultaneamente as atividades de estudantes e de trabalhadoras rurais, tornando-se necessário, para tal, evidenciar as relações existentes entre o contexto macrossocial e a educação no campo. Nesse sentido, ressalta a importância do uso diferenciado que a família rural faz do espaço e dos serviços da escola, estabelecendo estreita relação entre as duas instituições não apenas no que se refere à apropriação dos saberes escolares, mas também aos serviços e práticas que a escola pode oferecer à família, sobretudo à mãe-trabalhadora rural. Da mesma forma que a escola rural se vale dos vários espaços disponíveis na comunidade - como a própria casa da professora, a igreja ou a sala comunitária - para desempenhar suas funções específicas, a família rural estabelece com a instituição escolar - presença do Estado nas comunidades - um uso particular que atende às suas necessidades imediatas. No artigo, as falas das professoras são revisitadas e, com base em suas memórias de escolarização e de sua prática profissional, são analisadas questões significativas para o aprofundamento da discussão sobre educação rural.

    Abstract in English:

    This article seeks to give visibility to the training process of rural lay teachers and to understand how this group of professionals continues to exist. It distinguishes the components of this process in the countryside, experienced by the social subjects/social actors who develop simultaneously the activities of students and of rural workers, making it necessary to reveal the relations existing between the macro social context and education in the countryside. In this sense, it emphasises the importance of the differentiated use which the rural family makes of the school space and services, establishing a strict relationship between the two institutions not only with reference to the appropriation of school knowledge but also with reference to the services and practices which the school can offer to the family, above all to the rural mother worker. In the same way as the school makes use of the different spaces available in the community - like the teacher's house, the church or the community hall - in order to carry out its specific functions, the rural family establishes with the institution school - the presence of the State in the community - a specific use which serves their immediate needs. In the article, the testimonies of the teachers are revisited and, on the basis of their memories of schooling and professional practice, certain significant questions are analysed in order to broaden the discussion on rural education.
  • Second chance education: exclusion from school and reinsertion in a programme of education for popular class youths and adults Artigos

    Santos, Geovânia Lúcia dos

    Abstract in Portuguese:

    Privilegiando a narrativa de alunos egressos de um programa de Educação de Jovens e Adultos (EJA), a pesquisa voltou-se para a compreensão dos impactos que a vivência da exclusão precoce da escola e de uma experiência de escolarização tardia geram na vida de adultos das camadas populares. Buscou-se, paralelamente, levantar elementos para verificar a pertinência de se considerar a EJA como um mecanismo que permite atenuar as consequências da exclusão social, contribuindo na luta em favor da efetivação da cidadania. A pesquisa inscreve-se nos campos temáticos da EJA; exclusão social/exclusão da escola e educação e cidadania. Esses campos temáticos foram articulados entre si e, posteriormente, essa articulação foi confrontada com dados empíricos coletados especificamente para esse fim.

    Abstract in English:

    This research sought to comprehend the impacts which the experience of premature exclusion from school and that of second chance schooling have on the life of working class adults, privileging the narrative of former students of a programme of adult and youth education. It also sought to raise elements, which contribute to verify the pertinence of considering Adult and Youth Education as a mechanism, which helps to attenuate the consequences of social exclusion, in the struggle in favour of effective citizenship. The research is situated in the thematic fields of Adult and Youth Education, social exclusion/exclusion from the school and education and citizenship. These thematic fields were articulated with each other and this articulation was later confronted with empirical data collected specifically for this purpose.
  • The discourse of science and dissemination in curricular directives for Portuguese Language Artigos

    Marinho, Marildes

    Abstract in Portuguese:

    Esse trabalho terá cumprido a sua função se, ao final da leitura, o leitor estiver convencido de que uma nova retórica se inaugura no discurso oficial sobre o ensino e que esse novo discurso tem algumas explicações e pode ter implicações nas práticas pedagógicas a que se destina. As análises aqui realizadas, de currículos de Língua Portuguesa e dos os Parâmetros Curriculares Nacionais de Língua Portuguesa (PCNs) levam a crer que um conjunto de estratégias enunciativas dão a esse discurso uma dupla face genérica: de divulgação e de discurso científico. Essas estratégias podem ser vistas, preferencialmente, nas notas de rodapés e nas referências bibliográficas.

    Abstract in English:

    This article will have fulfilled its purpose if it convinces the reader of the existence of a new rhetoric in the official discourse on teaching and that this new discourse possesses various explanations and can have implications for the pedagogical practices to which it is destined. The analysis presented here of the curricula of Portuguese Language and of the National Curricular Parameters for Portuguese Language _ PCN, leads us to believe that a set of declared strategies give this discourse a double generic appearance: of dissemination and of scientific discourse. These strategies can be seen, preferably, in the footnotes and bibliographic references.
  • The theoretical and empirical course of the GT Work and Education: an analysis for debate Artigos

    Trein, Eunice; Ciavatta, Maria

    Abstract in Portuguese:

    Trabalho elaborado com o objetivo de dar prosseguimento ao balanço periódico, na forma de um "estado do conhecimento", da produção científica do GT, com base nos trabalhos selecionados e discutidos pelo Grupo nas Reuniões Anuais da ANPEd, de 1996 a 2001, retomando a pauta de temáticas apresentadas em balanços similares, realizados de 1987 a 2000. Do ponto de vista teórico-metodológico, o GT orienta-se pelo materialismo histórico, contempla também a discussão de outras linhas teóricas e tem como compromisso a transformação das formas de exploração e amesquinhamento do ser humano. Do ponto de vista dos conteúdos, os temas recorrentes mais presentes são os seguintes: trabalho e educação - teoria e história; trabalho e educação básica; profissionalização e trabalho; educação do trabalhador nas relações sociais de produção; e trabalho e educação nos movimentos sociais.

    Abstract in English:

    Work elaborated with the objective to give continuation to the periodic inventory, in the form of "state of knowledge", of the scientific production of the GT, from the works selected and argued for the Group in the Annual Meetings of the ANPEd, of 1996 the 2001, retrieving the guideline of thematic presented in similar inventories, carried through of 1987 the 2000. From the theoretical and metodological point of view, the GT is oriented by the historical materialism, it also contemplates the discussion of other theoretical lines and has as commitment the transformation of the exploration forms and degradation of the human being. From the contents point of view, the most recurrent subjects are the following ones: work and education - theory and history; work and basic education; professionalization and work; education of the worker in the context of the social relations of production; and work and education in the social movements.
  • The National Programme of School Scholarships and affirmative action in the educational field Espaço Aberto

    Valente, Ana Lúcia

    Abstract in Portuguese:

    Analisa o Programa Nacional de Bolsa Escola, com base no acompanhamento das primeiras iniciativas e desdobramentos, de agosto de 2001 a novembro de 2002, procurando sustentar a opinião de que foi idealizado como proposta educacional de ampla envergadura, que ultrapassa os muros da escola. Em pelo menos três níveis essa proposta se realiza: ao favorecer o acesso e a permanência de crianças pobres à escola, empreende ações afirmativas de cunho universalista; ao exigir o desenvolvimento de ações socioeducativas, pode promover atividades que valorizem a diversidade cultural das populações locais; e ao propor o acompanhamento das ações por um conselho formado por membros da comunidade, encaminha um processo de construção da cidadania.

    Abstract in English:

    The text analyses the National Programme of School Scholarships based on an evaluation of the first initiatives and their ramifications, in the period from August 2001 to November 2002. It seeks to sustain the view that the Programme was planned as a wide-ranging educational proposal, which extrapolates the school walls. The proposal seeks to contribute on at least three levels. Firstly, by favouring poor children's access to and permanence in the school, it undertakes affirmative actions of a universalistic nature. Secondly, by requiring the development of socio-educational actions, it is able to promote activities which give value to the cultural diversity of local populations. And thirdly, by proposing to follow up the actions by means of a council made up of members of the community it sets in motion a process aimed at the construction of citizenship.
  • Education and policies for combating poverty Espaço Aberto

    Campos, Maria Malta

    Abstract in Portuguese:

    Promove uma discussão sobre as intersecções entre as recentes políticas sociais de complementação de renda e a educação básica. Aponta algumas das principais tendências identificadas pela literatura nas políticas sociais da atualidade, no contexto da globalização e da exclusão social, relacionando-as com dados sobre pobreza e desigualdade no Brasil. Discute as diferenças entre os conceitos de pobreza, fome, exclusão, entre outros, procurando situar os programas de complementação de renda que foram implantados na última década no país associados direta ou indiretamente à escola. Resume e comenta dados de pesquisas sobre o impacto de alguns desses programas e propõe algumas questões que deveriam ser consideradas tanto nos debate sobre política educacional, como na gestão pública e em futuros estudos.

    Abstract in English:

    The article promotes a discussion on the intersections between recent social policies of supplementary income and basic education. It points to some of the principal tendencies in current social policy identified by the literature, in the context of globalisation and social exclusion, relating them to data on poverty and inequality in Brazil. It discusses the differences between the concepts of poverty, hunger and exclusion, amongst others, attempting to situate the programmes of supplementary income associated directly or indirectly with the school, which were established in the last decade in this country. It summarises and comments data from research on the impact of some of these programmes and proposes questions which should be considered both in the debate on educational policy and on public administration and in future studies.
  • Juventudes e cidades educadoras Resenhas

    Peregrino, Mônica
  • PABAEE (1956-1964): a americanização do ensino elementar? Resenhas

    Borba, Siomara
  • Juventude e escolarização (1980-1998) Resenhas

    Terra, Denise Cordeiro
  • Conversas com lingüistas: virtudes e controvérsias da lingüística Resenhas

    Bagno, Marcos
  • Nota de Leitura

    Catani, Afrânio Mendes
  • Nota de Leitura

    Paiva, Edil Vasconcellos de
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