ABSTRACT
In this text, we analyze how the field of education of deaf individuals has been constituted, the roles played, internal and external relations with other fields, their agents, institutions, and capitals. Our analysis is based on Bourdieu’s relational thinking, which contributes to unveiling the structures and movement in the field. For this purpose, the concept of field is crucial: it underlies the understanding of a relative autonomy and the objective relations that form the scenario of a logic and particular needs. The analysis enabled the elaboration of an outline of the field of deaf education, with the polarizations and epistemological bases that support the different discourses related to deafness and have repercussions in the field as effective educational approaches in public policies. The bilingual education of deaf students and their spaces of schooling are presented as challenges to the field. There is an expectation of consolidating a bilingual school for the deaf as a suitable space for their schooling that, in its essence, does not resemble the special schools of the past. In this context, the academic field can act as a political force as it intensifies the dialogue with the field of deaf education through an academic-scientific production that understands, in a relational way, the dynamics of the game in the field.
KEYWORDS:
Field; Relational thinking; Deaf education; Bilingual education.
Thumbnail
Thumbnail
Nota de acessibilidade: Diagrama de fundo verde-claro formado por círculos, losangos, retângulos e setas coloridos. Representa o “Campo da educação de surdos”. À direita, “Movimento surdo” está conectado à “campo político”, à esquerda, e conectado por setas bidirecionais à “Campo Acadêmico” e “Campo Científico” que, por sua vez, estão conectados a “Políticas educacionais” e a “Políticas linguísticas”, interligadas ao “Campo político”. Dentro de uma área central cinza, Escolarização: Educação Básica e Ensino Superior.
Nota de acessibilidade: Diagrama de fundo verde-claro formado por círculos, losangos e retângulos coloridos. Ao centro, área acinzentada. Representa o Campo da Educação de Surdos, relacionando-o com os principais agentes e instituições que o compõem e as respectivas funções de cada um. Nos quatro cantos/pontas do diagrama, as bases de sustentação: Campo acadêmico - Graduação; pós-graduação; docentes surdos; Movimento surdo - associações, Feneis, WFD; Campo científico: pesquisas educacionais, tradução linguística; Associações de surdos oralizados - Abrasso Anaso e Campo político. No centro da área cinza, “Escolarização de surdos educação bilíngue”, conectado a Escola Regular, Escola bilíngue e Ensino superior. Ao redor: os nomes das instituições e cidades. IES - UFPR; IFSC; UFRGS; UFSCar. Na página seguinte: UFSC, Ronice Quadros e Gladis Perlin. Secretarias estaduais de educação - CAS - Guarapuava (Paraná). Secretarias Municipais de Educação; MEC (Secad) ; INES - Patrícia Rezende, Ana Regina Campello; Unicamp - Leped, Tereza Mantoan; Rosângela Machado. No rodapé, três losangos: “Política educacional inclusiva”; “política linguística”; “política educacional bilíngue.”