ABSTRACT
This study aimed to propose an assessment tool for evaluating the quality of inclusion for Special Education students and to assess their inclusion within the municipal education network of Florianópolis, state of Santa Catarina, Brazil. Initially, internationally recognized assessment instruments for inclusive education were analyzed and described, identifying dimensions and indicators suitable for conducting the evaluation. The initial version of the instrument was then submitted for review by experts in the field, who contributed to the analysis of its content validity. Based on their contributions, the final version of the instrument was developed, comprising nine dimensions and forty items, addressing aspects related to inclusive school culture, community involvement, student participation, accessibility and safety of environments, professional roles and training, student support, and school curriculum. The instrument was administered to teachers within the municipal education network of Florianópolis. The analysis of the responses allowed for evaluating the internal consistency of the instrument and identifying areas for improvement to enhance the quality of inclusion for Special Education students.
KEYWORDS:
Education assessment; Special Education; Educational inclusion.
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Nota de Acessibilidade: Gráfico com sete barras horizontais na cor azul. Cada barra corresponde a um cargo e o respectivo número de respondentes: Professor de anos iniciais - 24; Professor auxiliar do ensino fundamental - 14; Professor de área - 32; Professor auxiliar de atividades de ciências ou de tecnologia - 6; Professor de educação especial ou LIBRAS - 8; Professor auxiliar de educação especial ou intérprete educacional - 50; Outros cargos - 20.
Nota de Acessibilidade: Gráfico de barras horizontais dividido em seis categorias e 17 itens. As barras estão divididas em seções com cinco cores, representando diferentes níveis de concordância: laranja-escuro, discordo completamente; laranja-claro, discordo; cinza, não concordo nem discordo; azul-claro, concordo e azul-escuro, concordo completamente. A categoria “Cultura escolar inclusiva” vai do item 1 ao 4. No primeiro item, 37% concordam; 23% não concordam nem discordam; 16% concordam completamente; 16% discordam e 7% discordam completamente. No item 2, 59% concordam; 23% concordam completamente; 12% não concordam nem discordam; 4% discordam e 2% discordam completamente. No item 3, 44% concordam; 24% concordam completamente; 16% não concordam nem discordam; 14% discordam e 2% discordam completamente. No item 4, 49% concordam; 29% concordam completamente; 13% não concordam nem discordam; 6% discordam e 3% discordam completamente. A categoria “Gestão e organização” compreende os itens 5, 6 e 7. No item 5, 36% concordam; 29% não concordam nem discordam; 16% concordam completamente; 13% discordam e 5% discordam completamente. No item 6, 45% concordam; 21% não concordam nem discordam; 18% concordam completamente; 10% discordam e 5% discordam completamente. No item 7, 36% concordam; 23% não concordam nem discordam; 21% discordam; 16% concordam completamente e 3% discordam completamente. A categoria “Envolvimento da comunidade” compreende os itens 8 e 9. No item 8, 53% concordam; 23% concordam completamente; 16% não concordam nem discordam; 5% discordam e 3% discordam completamente. No item 9, 44% concordam; 35% concordam completamente; 18% não concordam nem discordam; 3% discordam ou discordam completamente. A categoria “Currículo escolar” compreende os itens 10 e 11. No item 10, 36% concordam; 19% não concordam nem discordam; 19% discordam; 18% concordam completamente e 6% discordam completamente. No item 11, 48% concordam; 19% não concordam nem discordam; 18% concordam completamente; 12% discordam e 3% discordam completamente. A categoria “Ambientes acessíveis e seguros” vai dos itens 12 ao 15. No item 12, 31% concordam; 25% não concordam nem discordam; 21% discordam; 16% concordam completamente e 6% discordam completamente. No item 13, 43% concordam; 23% concordam completamente; 18% não concordam nem discordam; 10% discordam e 5% discordam completamente. No item 14, 29% concordam; 26% discordam; 16% não concordam nem discordam; 14% concordam completamente e 14% discordam completamente. No item 15, 36% concordam; 25% discordam; 18% concordam completamente; 11% não concordam nem discordam e 8% discordam completamente. A categoria “Formação profissional” compreende os itens 16 e 17. No item 16, 39% concordam; 22% concordam completamente; 22% não concordam nem discordam; 13% discordam e 3% discordam completamente. No item 17, 33% concordam; 24% não concordam nem discordam; 18% concordam completamente; 16% discordam e 7% discordam completamente.
Nota de Acessibilidade: Gráfico de barras horizontais dividido em três categorias e 23 itens, que vão do 18 ao 40. As barras estão divididas em seções com cinco cores, representando diferentes níveis de concordância: laranja-escuro, discordo completamente; laranja-claro, discordo; cinza, não concordo nem discordo; azul-claro, concordo e azul-escuro, concordo completamente. A categoria “Participação dos alunos” vai do item 18 ao 22. No item 18, 38% concordam; 24% concordam completamente; 21% discordam; 13% não concordam nem discordam e 2% discordam completamente. No item 19, 51% concordam; 26% concordam completamente; 15% não concordam nem discordam; 6% discordam e 2% discordam completamente. No item 20, 44% concordam; 26% concordam completamente; 15% discordam; 10% não concordam nem discordam e 3% discordam completamente. No item 21, 45% concordam; 30% concordam completamente; 13% não concordam nem discordam; 10% discordam e 2% discordam completamente. No item 22, 57% concordam; 32% concordam completamente; 6% não concordam nem discordam; 3% discordam; 2% discordam completamente. A categoria “Apoio aos alunos” compreende os itens 23 ao 27. No item 23, 27% concordam; 23% não concordam nem discordam; 23% discordam; 18% concordam completamente e 8% discordam completamente. No item 24, 33% concordam; 25% discordam; 19% não concordam nem discordam; 17% concordam completamente e 5% discordam completamente. No item 25, 40% concordam; 23% não concordam nem discordam; 20% discordam; 13% concordam completamente e 3% discordam completamente. No item 26, 38% concordam; 24% não concordam nem discordam; 16% concordam completamente; 16% discordam e 5% discordam completamente. No item 27, 54% concordam; 27% concordam completamente; 15% não concordam nem discordam; 3% discordam e 1% discorda completamente. A categoria “Atuação profissional” vai do item 28 ao 40. No item 28, 46% concordam; 25% concordam completamente; 26% discordam; 10% não concordam nem discordam e 2% discordam completamente. No item 29, 46% concordam; 19% concordam completamente; 18% não concordam nem discordam; 13% discordam e 3% discordam completamente. No item 30, 38% concordam; 23% não concordam nem discordam; 19% concordam completamente; 11% discordam e 6% discordam completamente. No item 31, 38% concordam; 22% não concordam nem discordam; 18% discordam; 16% concordam completamente e 5% discordam completamente. No item 32, 44% concordam; 21% não concordam nem discordam; 18% discordam; 14% concordam completamente e 3% discordam completamente. No item 33, 40% concordam; 21% discordam; 18% não concordam nem discordam; 18% concordam completamente e 2% discordam completamente. No item 34, 34% concordam; 25% discordam; 21% não concordam nem discordam; 14% concordam completamente e 5% discordam completamente. No item 35, 42% concordam; 23% não concordam nem discordam; 18% concordam completamente; 12% discordam e 3% discordam completamente. No item 36, 55% concordam completamente; 36% concordam; 5% não concordam nem discordam; 3% discordam e 1% discorda totalmente. No item 37, 45% concordam; 27% concordam completamente; 12% não concordam nem discordam; 11% discordam e 3% discordam completamente. No item 38, 32% discordam; 21% não concordam nem discordam; 20% concordam; 15% concordam completamente e 10% discordam completamente. No item 39, 38% concordam; 20% concordam completamente; 19% não concordam nem discordam; 17% discordam e 5% discordam completamente. No item 40, 39% concordam; 21% discordam; 21% não concordam nem discordam; 14% concordam completamente e 3% discordam completamente.