ABSTRACT
A diverse audience has been entering universities, primarily due to the democratization of Higher Education, including individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD). According to the DSM-5-TR, ASD is a neurodevelopmental disorder primarily characterized by difficulties in social interaction, communication, and by repetitive and restricted behaviors. Thus, it can be inferred that these individuals may face greater challenges in adapting to the academic context. In this regard, the objective of this study was to examine the scientific production on Academic Adaptation in students with ASD from 2015 to 2023. An electronic search for national and international articles was conducted in the SciELO, PePSIC, ResearchGate, PubMed, and Google Scholar databases between April and June 2023, based on the PRISMA protocol. The results indicated ten articles that met the inclusion criteria. The absence of instruments for measuring Academic Adaptation in university students with ASD was observed, as well as difficulties related to the university context, such as insufficient support from academic centers and a lack of awareness about ASD among professors. It is concluded that further research on this topic is necessary, suggesting that prospective studies focus on the development of instruments or the adaptation of existing ones for this population.
KEYWORDS:
Academic Adaptation; University students; Autism Spectrum Disorder.
Thumbnail
Nota de acessibilidade: Fluxograma composto por caixas de texto retangulares conectadas por setas. As cinco etapas do processo de seleção de estudos estão distribuídas verticalmente na lateral esquerda: Identifi cação, Seleção, Elegibilidade, Exclusão e Inclusão. As informações sobre cada etapa estão no centro e as exclusões, à direita. A primeira etapa, de Identifi cação, apresenta os 77 registros identifi cados nas bases de dados. A etapa seguinte, de Seleção, registra os artigos em português e inglês após exclusão dos duplicados, 75. Ao lado, outra caixa lista os critérios de exclusão e a quantidade de registros excluídos para cada um deles: Artigos duplicados, 2; Artigos de revisão, 8; Artigos indisponíveis de forma integral, 13 e Literatura cinzenta, 10. Na etapa de Elegibilidade, 44 artigos foram considerados para leitura após análise dos resumos. A etapa de Exclusão aponta os 34 Registros excluídos após aplicação de critérios de inclusão e exclusão. Por fi m, na etapa de Inclusão, encontram-se os 10 Estudos incluídos de acordo com os critérios da revisão sistemática.