Pereira et al. (2009)1111. PereiraJG, Martines WRV, Campinas LLSL, Chueri PS. Integração academia, serviço e comunidade: um relato de experiência do curso de graduação em Medicina na atenção básica no município de São Paulo. O Mundo da Saúde 2009; 33(1): 99-107. |
Mundo saúde
|
Integração academia, serviço e comunidade: um relato de experiência do curso de graduação em medicina na atenção básica no município de São Paulo |
São Paulo/SP |
Experience report |
Describe some experiences over three semesters in which the IASC was implemented and increasingly improved jointly by the actors involved in the process. |
Anjos et al. (2010)1212. Anjos RMP, Gianini RJ, Minari FC, Luca AHS, Rodrigues MP. “ Vivendo o SUS”: uma experiência prática no cenário da atenção básica. Revista Brasileira de Educação Médica 2010; 34:172-183. [acesso em 27 set 2022] Disponível em: Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000100021 https://doi.org/10.1590/S0100-5502201000...
|
Rev. bras. educ. méd
|
“Vivendo o SUS”: uma experiência prática no cenário da atenção básica |
Sorocaba/SP |
Experience report |
To present the project “Vivendo o SUS” . |
Martines e Machado (2010)1313. Martines WRV, Machado AL. Instrumentalização do aluno de Medicina para o cuidado de pessoas na Estratégia Saúde da Família: o relacionamento interpessoal profissional. O Mundo da Saúde 2010; 34(1): 120-126. |
Mundo saúde
|
Instrumentalização do aluno de Medicina para o cuidado de pessoas na Estratégia Saúde da Família: o relacionamento interpessoal profissional |
São Paulo/SP |
Experience report |
To describe experiences related to the training of undergraduate medical students at Centro Universitário São Camilo, specifically related to the instrumentalization process regarding the interprofessional relationships. |
Ruiz et al. (2010)1414. Ruiz DG, Farenzena GJ, Haeffner LSB. Internato regional e formação médica: percepção da primeira turma pós-reforma curricular. Revista Brasileira de Educação Médica 2010; 24: 21-27 [acesso em 27 set 2022]. Disponível em: Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000100004 https://doi.org/10.1590/S0100-5502201000...
|
Rev. bras. educ. méd
|
Internato regional e formação médica: percepção da primeira turma pós-reforma curricular |
Santa Maria/RS |
Quali-quantitative |
Obtain the perception of students from the first group to attend the Regional Internship about the impact of this model on their academic and professional training. |
Costa et al. (2012)1515. Costa JRB, Romano VF, Costa RR, Vitorino RR, Alves LA, Gomes AP, Siqueira-Batista R. Formação médica na estratégia de saúde da família: percepções discentes. Revista Brasileira de Educação Médica 2012; 36: 387-400. [acesso em 27 set 2022] Disponível em: Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-55022012000500014 https://doi.org/10.1590/S0100-5502201200...
|
Rev. bras. educ. méd
|
Formação médica na estratégia de saúde da família: percepções discentes |
Teresópolis/RJ |
Qualitative |
To present the perception of medical students in the teaching-learning scenarios of Primary Health Care. |
Neumann e Miranda (2012)1616. Neumann CR, Miranda CZ de. Ensino de atenção primária à saúde na graduação: fatores que influenciam a satisfação do aluno. Revista Brasileira de Educação Médica 2012; 36:42-49 [acesso em 27 set 2022] Disponível em: Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-55022012000300007 https://doi.org/10.1590/S0100-5502201200...
|
Rev. bras. educ. méd
|
Ensino de atenção primária à saúde na graduação: fatores que influenciam a satisfação do aluno |
Porto Alegre /RS |
Quali-quantitative |
To evaluate whether the changes implemented in the medical curriculum related to the MASC discipline - change of semester and inclusion in PET-Saúde - resulted in differences regarding the students’ perception of the discipline. |
Makabe e Maia (2014)1717. Makabe MLF, Maia JA. Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação. Revista Brasileira de Educação Médica 2014;38: 127-132 [acesso em 27 set 2022] Disponível em: Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000100017 https://doi.org/10.1590/S0100-5502201400...
|
Rev. bras. educ. méd
|
Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação |
São Paulo/SP |
Quantitative |
To study, from the point of view of medical students from Universidade da Cidade de São Paulo, the influence of contact with the community in a Basic Health Unit of the Family Health Program on the humanization of these students’ future professional practice. |
Souza et al. (2014)1818. Souza MCA, Mendonça MA, Costa EMA, Gonçalves SJC, Teixeira JCD, Almeida Júnior EHR, Côrtes Junior JCS. O Universitário Transformador na comunidade: a experiência da USS. Revista Brasileira de Educação Médica 2014; 38: 269-274 [acesso em 27 set 2022] Disponível em: Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000200014 https://doi.org/10.1590/S0100-5502201400...
|
Rev. bras. educ. méd
|
O Universitário Transformador na comunidade: a experiência da USS |
Vassouras /RJ |
Experience report |
To disclose the experience of the USS medical course with the inclusion of students’ activities in the community in the early years, describing the adopted methodology and the pedagogical and social developments provided by this innovation in the teaching-learning process in the teaching of Medicine. |
Bezerra et al. (2015)1919. Bezerra DF, Adami F, Reato LFN, Akerman, M. “A dor e a delícia” do internato de atenção primária em saúde: desafios e tensões. ABCS Health Sciences 2015; 40(30): 164-170 [acesso em 27 set 2022] Disponível em: Disponível em: https://doi.org/10.7322/abcshs.v40i3.790 https://doi.org/10.7322/abcshs.v40i3.790...
|
ABCS health sci
|
A dor e a delícia do internato de atenção primária em saúde: desafios e tensões |
Santo André/ SP |
Quantitative |
To identify the students’ perception regarding the insertion of CAPS in the medical internship. |
Gomes et al. (2015)2020. Gomes LB, Sampaio J, Lins TS. Currículo de medicina na Universidade Federal da Paraíba: reflexões sobre uma experiência modular integrada com ênfase na Atenção Básica. Saúde em Redes 2015; 1(1): 39-46 [acesso em 27 set 2022] Disponível em: Disponível em: https://doi.org/10.18310/2446-4813.2015v1n1p39-46 https://doi.org/10.18310/2446-4813.2015v...
|
Saúde Redes
|
Currículo de medicina na Universidade Federal da Paraíba: reflexões sobre uma experiência modular integrada com ênfase na Atenção Básica |
João Pessoa/PB |
Experience report |
Describe the implementation of the Practical - Integrative Module of the UFPB PPC. |
Almeida et al. (2016)2121. Almeida PF, Bastos MO, Condé MA, Macedo NJ, Feteira JM, Botelho FP, Silva RL. Trabalho de campo supervisionado II: uma experiência curricular de inserção na atenção primária à saúde. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 2016; 20: 777-786. [acesso em 27 set 2022] Disponível em: Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0692 https://doi.org/10.1590/1807-57622015.06...
|
Interface comun. saúde educ
|
Trabalho de Campo Supervisionado II: uma experiência curricular de inserção na Atenção Primária à Saúde |
Niterói / RJ |
Experience report |
To systematize, describe and analyze the contributions of the systematic inclusion in PHC as an instrument of change in medical training, in the context of Supervised Field Work II, from the perspective of students and preceptors, aiming to debate and question the potentials of PHC as a health training scenario. |
Silvestre et al. (2016)2222. Silvestre HF, Tesser CD, Ros MA. Avaliação discente de um internato médico em atenção primária à saúde. Revista Brasileira de Educação Médica 2016; 40: 383-392 [acesso em 27 set 2022] Disponível em: Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n3e01622015 https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40...
|
Rev. bras. educ. méd
|
Avaliação Discente de um Internato Médico em Atenção Primária à Saúde |
Florianópolis / SC |
Quali-quantitative |
To analyze the evaluation of USFC medical students on the stages of the Internship in Community Interaction (Primary Health Care) in the ninth and tenth semesters, based on the curricular change carried out in 2012. |
Melo et al. (2017)2323. Cavalcante TM. Uma experiência de integração ensino, serviço e comunidade de alunos do curso de graduação em medicina na atenção básica no município de Maceió. Revista Ciência Plural 2017; 3(3): 69-80 |
Rev. Ciênc. Plur
|
Uma experiência de integração ensino, serviço e comunidade de alunos do curso de graduação em medicina na atenção básica no município de Maceió-AL, Brasil |
Maceió / AL |
Experience report |
To present the relevance of the discipline in medical training as a mandatory element of the curricular structure. |
Oliveira et al. (2017)2424. Oliveira ALO, Melo LP, Pinto TR, Azevedo GD, Santos M, Câmara RBG, et al. Vivência integrada na comunidade: inserção longitudinal no Sistema de Saúde como estratégia de formação médica. Interface (Botucatu). 2017; 21(Suppl 1): 1355-1366. [Acesso em 27 Set 2022]. Disponível em: <Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0533 >. https://doi.org/10.1590/1807-57622016.05...
|
Interface comun. saúde educ
|
Vivência integrada na comunidade: inserção longitudinal no Sistema de Saúde como estratégia de formação médica |
Natal / RN |
Experience report |
To report the experience about the VIC module, a mandatory curricular component developed at EMCM - UFRN. |
Silva et al. (2017)2525. Silva ATC, Medeiros Jr ME, Fontão PN, Saletti Filho HC, Vital Jr PF, Bourget MMM, et al. Medicina de Família do Primeiro ao Sexto Ano da Graduação Médica: Considerações sobre uma Proposta Educacional de Integração Curricular Escola-Serviço. Rev Bras Educ Med . 2017; 41(2): 336-345 [Acesso 27 Set 2022]. Disponível em: <Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v41n2RB20160016 >. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v41...
|
Rev. bras. educ. méd
|
Medicina de Família do Primeiro ao Sexto Ano da Graduação Médica: Considerações sobre uma Proposta Educacional de Integração Curricular Escola-Serviço |
São Paulo/SP |
Experience report |
To describe and analyze a model of inclusion of PHC and Family and Community Medicine (FCM) from the first to the last semester in the medical course of Santa Marcelina School of Medicine (FASM) in the city of São Paulo, the challenges of the teaching-management articulation and the actions that help to face them. |
Teófilo et al. (2017)2626. Teófilo TJS, Santos NLP, Baduy RS. Apostas de mudança na educação médica: trajetórias de uma escola de medicina. Interface (Botucatu) . 2017;21(60):177-188. [Acesso 27 Set 2022]. Disponível em: <Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0007 >. https://doi.org/10.1590/1807-57622016.00...
|
Interface comun. saúde educ
|
Apostas de mudança na educação médica: trajetórias de uma escola de medicina |
Sobral / CE |
Qualitative |
To know the teaching-learning practices, institutional arrangements and the participation of different actors in a medical undergraduate course in the city of Sobral - CE. |
Poles et al. (2018)2727. Poles TPG, Oliveira RA, Anjos RMP, Almeida F. Percepção dos Internos e Recém-Egressos do Curso de Medicina da PUC-SP sobre sua formação para atuar na Atenção Primária à Saúde. Rev Bras Educ Med . 2018;42(3):121-128. [Acesso 27 Set 2022]. Disponível em: <Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v42n3RB20170072 >. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v42...
|
Rev. bras. educ. méd
|
Percepção dos Internos e Recém-Egressos do Curso de Medicina da PUC-SP sobre Sua Formação para Atuar na Atenção Primária à Saúde |
São Paulo/SP |
Quali-quantitative |
To assess whether the medical student at the end of the course and the recent graduate consider themselves prepared to work in primary health care, identifying the positive and negative points of their training in order to propose the necessary adjustments to contribute to the improvement of the medical course and training of graduates from FCMS at PUC/SP |
Vieira et al. (2018)2828. Vieira SP, Pierantoni CR, Magnago C, Ney MS, Miranda RG. A graduação em medicina no Brasil ante os desafios da formação para a Atenção Primária à Saúde. Saúde debate. 2018;42(spe1): 189-207. [Acesso 27 Set 2022]. Disponível em: <Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-11042018S113 >. https://doi.org/10.1590/0103-11042018S11...
|
Saúde Debate
|
A graduação em medicina no Brasil ante os desafios da formação para a Atenção Primária à Saúde |
Brazil |
Quali-quantitative |
To identify elements of the medical training in Brazil, analyzing their closeness to the assumptions of professional practice in Primary Health Care and the National Curriculum Guidelines of 2014. |
Coelho et al. (2019)2929. Coêlho BP, Miranda GMDC, Oscar B. A Formação-Intervenção na Atenção Primária: uma aposta pedagógica na Educação Médica. Rev Bras Educ Med . 2019;43(1 suppl 1): 632-640. [Acesso 27 Set 2022]. Disponível em: <Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20190085 >. https://doi.org/10.1590/1981-5271v43supl...
|
Rev. bras. educ. méd
|
A Formação-Intervenção na Atenção Primária: uma Aposta Pedagógica na Educação Médica |
Recife / PE |
Experience report |
To describe the experience of two modules of Fundamentals of Primary Care I and II (FABS I and II) offered to students at a public university in Northeastern Brazil. |
Ferreira et al. (2019)3030. Ferreira MJM, Ribeiro KG, Almeida MM, Sousa MS, Ribeiro MTAM, Machado MMT, et al. New National Curricular Guidelines of medical courses: opportunities to resignify education. Interface (Botucatu) . 2019; 23(Supl. 1): e170920. [Acesso 27 Set 2022]. Disponível em: <Disponível em: https://doi.org/10.1590/Interface.170920 >. https://doi.org/10.1590/Interface.170920...
|
Interface comun. saúde educ
|
Novas Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de Medicina: oportunidades para ressignificar a formação |
Fortaleza / CE |
Action research |
To carry out a critical-reflective analysis of the restructuring of the curricular matrix for a medical course. |
Parma et al. (2019)3131. Parma FAS, Oliveira RAA, Fernando A. Health Professionals’ Perceptions on the Integration of Medical Students’ Training in Family Health Care Units. Rev Bras Educ Med . 2019, 43 (1 suppl 1): 175-184. [Acesso 27 Set 2022]. Disponível em: <Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20180202 >. https://doi.org/10.1590/1981-5271v43supl...
|
Rev. bras. educ. méd
|
Percepção dos Profissionais de Saúde em relação à Integração do Ensino de Estudantes de Medicina nas Unidades de Saúde da Família |
Votuporanga/SP |
Qualitative |
To understand the perception of professionals from the Family Health Units (FHUs) regarding the inclusion of medical students in these services and interpret the consequences for the service, the community and medical training. |
Pedroso et al. (2019)3232. Pedroso RT, Nogueira CAG, Damasceno CN, Medeiros KKP, Silva PHC, Veloso WF. A Educação Baseada na Comunidade no Ensino Médico na Uniceplac (2016) e os Desafios para o Futuro. Rev Bras Educ Med . 2019; 43 (4): 117-130. [Acesso 27 Set 2022]. Disponível em: <Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43n4RB20180197 >. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43...
|
Rev. bras. educ. méd
|
A Educação Baseada na Comunidade no Ensino Médico na Uniceplac (2016) e os Desafios para o Futuro |
Distrito Federal/DF |
Qualitative |
To raise the significance and meanings that teachers attribute to Community-Based Education in the current curricular matrix in UNICEPLAC medical education in 2016 and identify possibilities for improving teaching at the institution in line with the current national guidelines. |
Peixoto et al. (2019)3333. Peixoto MT, Jesus WLA, Carvalho RC, Assis MMA. Medical education in Primary Healthcare: a multiple-approach experience to teaching, service and community integration practices. Interface (Botucatu) . 2019; 23(Supl. 1): e170794 [Acesso 27 Set 2022]. Disponível em: <Disponível em: https://doi.org/10.1590/Interface.170794 >. https://doi.org/10.1590/Interface.170794...
|
Interface comun. saúde educ
|
Formação médica na Atenção Primária à Saúde: experiência com múltiplas abordagens nas práticas de integração ensino, serviço e comunidade |
Feira de Santana/BA |
Experience report |
To discuss medical training in an institution in the interior of the state of Bahia, based on PHC and the National Curriculum Guidelines for medical courses. |
Rezende et al. (2019)3434. Rezende VLM, Rocha BS, Naghettini A, Fernandes MR, Pereira ERS. Percepção discente e docente sobre o desenvolvimento curricular na atenção primária após Diretrizes Curriculares de 2014. Rev Bras Educ Med . 2019; 43 (3): 91-99. [Acesso 27 Set 2022]. Disponível em: <Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43n2RB20180237 >. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43...
|
Rev. bras. educ. méd
|
Percepção discente e docente sobre o desenvolvimento curricular na atenção primária após Diretrizes Curriculares de 2014 |
Goiânia/GO |
Qualitative |
To evaluate the perceptions of students and teachers about the development of a new curriculum for the medical course of a Federal University in the Midwest region of Brazil after the new National Curriculum Guidelines of 2014 regarding teaching in Primary Health Care (PHC). |
Rezende et al. (2019)3535. Rezende VLM, Rocha BS, Naghettini AV, Pereira ERS. Documentary analysis of the pedagogical project of a Medicine course and teaching in Primary Care. Interface (Botucatu) . 2019; 23(Supl. 1): e170896. [Acesso 27 Set 2022]. Disponível em: <Disponível em: https://doi.org/10.1590/Interface.170896 >. https://doi.org/10.1590/Interface.170896...
|
Interface comun. saúde educ
|
Análise documental do projeto pedagógico de um curso de Medicina e o ensino na Atenção Primária à Saúde |
Goiânia/GO |
Case study |
To analyze and compare the PPC of the medical course at UFG according to the determinants of the 2014 DCNs and the document Guidelines for Teaching in Primary Health Care in Undergraduate Medical School |
Coelho et al. (2020)3636. Coelho MGM, Machado MFAS, Bessa OAAC, Nuto SAS. Atenção Primária à Saúde na perspectiva da formação do profissional médico. Interface (Botucatu) . 2020; 24: e190740 [Acess 27 Set 2022]. Disponível em: <Disponível em: https://doi.org/10.1590/Interface.190740 >. https://doi.org/10.1590/Interface.190740...
|
Interface comun. saúde educ
|
Atenção Primária à Saúde na perspectiva da formação do profissional médico |
Fortaleza / CE |
Qualitative |
To analyze, from the perspective of medical internship students, Primary Health Care as a learning environment. |
Lima et al. (2020)3737. Lima ICV, Shibuya BYR, Peixoto MGB, Lima LL, Magalhães PSF. Análise do Internato em Medicina da Família e Comunidade de uma Universidade Pública de Fortaleza-CE na perspectiva do discente. Rev Bras Educ Med . 2020; 44 (01): e006 [Acesso 27 Set 2022]. Disponível em: <Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.1-20190211 >. https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.1-2...
|
Rev. bras. educ. méd
|
Análise do Internato em Medicina da Família e Comunidade de uma Universidade Pública de Fortaleza - CE na Perspectiva do Discente |
Fortaleza / CE |
Quali-quantitative |
To analyze the internship in Family and Community Medicine (FCM) at a public university in Fortaleza-CE from the student’s perspective. |