Revista Brasileira de Educação Médica, Volume: 31, Issue: 2, Published: 2007
  • Editorial

    Ribeiro, Eliana Claudia de Otero
  • Evaluation of medical records in Brazilian teaching hospitals Pesquisa

    Silva, Fábia Gama; Tavares-Neto, José

    Abstract in Portuguese:

    O prontuário do paciente ou do cliente, também denominado prontuário médico, é um elemento fundamental ao bom atendimento e um instrumento de educação permanente e de pesquisa, entre outras finalidades de gerenciamento hospitalar. Neste estudo, foram avaliados os modelos de prontuário utilizados em 77 (73,3%) dos 105 hospitais filiados à Associação Brasileira de Hospitais Universitários e de Ensino (Abrahue), sendo estudados pela estimativa de escores para vários de seus itens ou de partes referentes à história clínica e à evolução do paciente. O tipo predominante dos prontuários (92,2%; n = 71) era em suporte de papel e nenhum no formato eletrônico. Comparados aos prontuários dos hospitais filantrópicos (n = 23), os dos públicos (n = 54) alcançaram maiores escores (p < 0,05), mas em ambos a totalidade dos itens estudados teve baixa pontuação. Nos itens componentes da anamnese, por exemplo, enquanto o escore máximo esperado era 22, a média foi 4,3 (± 3,7), com limites de 0 e 15 e mediana de 4. Em conclusão, além da reduzida qualidade da maioria dos prontuários estudados, a quase totalidade ainda não incorporou as modernas tecnologias disponibilizadas pela ciência da informação.

    Abstract in English:

    The customer or patient record, also called medical record, is a fundamental element for providing good patient care, an instrument for permanent education and research, besides serving a variety of hospital management-related purposes. This study appraised the record models used at 77 (73.3%) of the 105 hospitals belonging to the Brazilian Association of University and Teaching Hospitals (Abrahue) by estimating scores for several of their items or parts of them regarding the clinical histor y and evolution of the patient. The predominating kind of record (92.2%; n = 71) was the one written on paper, none was elaborated in electronic format. Comparing the records of public hospitals (n=54) with those of philanthropic hospitals (n = 23), the records of the public hospitals reached higher scores (p<0.05), but in both cases the total of studied items showed low scores. With respect to the items composing the anamnesis for instance, while the expected maximum score was 22, the mean was 4.3 (± 3.7), with limits of 0 and 15 and a median of 4. In conclusion, further to the limited quality of most of the studied records, almost none of them had incorporated the modern technologies offered by the information sciences.
  • Medical Residency in Internal Medicine in Ceará in 2003: offer of vacancies and profile of candidates Pesquisa

    Silva, Marcelo Gurgel Carlos da; Rocha Filho, Fernando dos Santos

    Abstract in Portuguese:

    Avaliou-se e comparou-se a oferta de vagas de Residência Médica (RM) em Clínica Médica no Ceará em 2003 e o perfil dos candidatos concorrentes em processos seletivos para estas vagas. Os dados obtidos foram organizados em planilhas eletrônicas. No Ceará, existem 14 instituições, todas em Fortaleza, com programas de RM, das quais apenas três mantêm programa de Clínica. O total de vagas autorizado pela CNRM na área de Clínica Médica é 50, sendo 25 de R1 (todas ocupadas). As 314 inscrições para as duas seleções realizadas provinham de 216 médicos (sendo 50,46% mulheres). A concorrência por vaga na RM de Clínica Médica foi 12,56; para as áreas de especialidades clínicas, a competição por posto foi de 2,54. As instituições universitárias que mais contribuíram foram as federais: do Ceará (44,44%), da Paraíba (15,28%) e do Rio Grande do Norte (10,19%). Por ano de formatura, cerca de 48% eram recém-graduados de 2002. Conclui-se que é preciso expandir e diversificar a oferta de vagas em residência de Clínica Médica, mediante o esforço combinado das instituições de ensino e das unidades hospitalares; tal medida, no entanto, deveria estar sujeita à apreciação do SUS estadual, ao qual compete definir ou estabelecer parâmetros para nortear a formação médica, incluindo a graduação e a RM, observando perfil e quantidades em função da realidade da saúde cearense.

    Abstract in English:

    The purpose of this study was to analyze and compare the offer of vacancies for medical residency in Internal Medicine in Ceará, in 2003, along with the profile of the candidates competing for them. The obtained data were organized using electronic spreadsheets. There are 14 institutions offering residency programs in Ceará; most are public and all are headquartered in the State capital, Fortaleza. Only three of them offer medical residency in Internal Medicine. The number of vacancies in Internal Medicine authorized by the CNRM (Regional Medicine Council) is 50, 25 of which are R1 (currently filled). Covering three programs in two contests, 216 doctors (50.46%=women) submitted 314 applications. The competition per vacancy in Internal Medicine was 12.56; for specialized fields it was 2.54. The greater part of candidates were from the medical schools of the federal universities in Ceará (44.44%), Paraíba (15.28%) and Rio Grande do Norte (10.19%). Around 48% of candidates had graduated recently, in 2002. This study presents a profile of medical residency in Internal Medicine in Ceará. It suggests the need for expanding and diversifying the offer of vacancies through joint efforts of medical schools and hospitals. This, however, should be decided by the Unified Health System (SUS), whose responsibility it is to define or establish parameters for medical education, including graduation and medical residency, adjusting the profile and offer of vacancies to the health situation in Ceará.
  • Burnout Syndrome in residents of the Federal University of Uberlândia - 2004 Pesquisa

    Lima, Flávia Dutra; Buunk, Abraham Pieter; Araújo, Maria Bernadete Jeha; Chaves, Johsie Gomide Magalhães; Muniz, Denise Lara Oliveira; Queiroz, Luana Benedetti de

    Abstract in Portuguese:

    Esta pesquisa estabelece a incidência de burnout em médicos residentes de um hospital público através do MBI (Malasch Burnout Inventory). Burnout é um estado persistente e negativo, relacionado ao trabalho, relatado por indivíduos normais, caracterizado por exaustão, sentimento de reduzida eficácia, diminuição da motivação e atitudes e comportamentos laborais disfuncionais (Schaufeli & Buunk¹). Foi realizada uma investigação em 120 residentes, que desenvolvem suas atividades em um hospital público. Os resultados principais indicam a incidência de burnout em 20,8% da amostra. A manifestação da síndrome foi caracterizada por apresentar 65,0% de classificação alta na dimensão exaustão emocional (EE), 61,7% de classificação alta na dimensão despersonalização (DE) e 30,0% de classificação baixa na dimensão realização profissional (RP). Burnout esteve presente em 78,4% da amostra e ausente em 0,8% da amostra. A maior freqüência de casos de manifestação da síndrome foi observada nas áreas de Ortopedia, seguida das áreas de Clínica Médica, Cirurgia, Pediatria, Ginecologia e Obstetrícia. É preciso criar programas de prevenção do burnout, para evitar que profissionais, que promovem a saúde, adoeçam. É necessário também dar continuidade a esse tipo de pesquisa e desenvolver modelos mais complexos para o entendimento do burnout neste contexto laboral específico.

    Abstract in English:

    This study establishes the incidence of burnout in residents of a public hospital using the MBI (Malasch Burnout Inventory). Burnout is a persistent and negative, work-related state of mind affecting "normal" individuals, primarily characterized by exhaustion and distress, a sense of reduced effectiveness, decreased motivation and the development of dysfunctional attitudes and behaviors at work (Schaufelli & Buunk¹). One hundred and twenty residents, developing their activities in a public hospital were investigated. The main results indicate an incidence of in 20.8 % of burnout in the sample. The presence of the syndrome was characterized by 65.0% of high rating in the dimension emotional exhaustion (EE), 61.7% of high rating in the dimension depersonalization (cynicism or distant attitude) (DP) and 30.0% of low rating in the dimension professional accomplishment (PA). Burnout was present in 78.4% and absent in 0.8% of the sample. A higher frequency of cases was observed in the specialty Orthopedics, followed by Internal Medicine, Surgery, Pediatrics, Gynecology and Obstetrics respectively. It is necessary to set some burnout prevention programs in order to avoid that professionals in charge of promoting health get sick. It is also necessary to continue this kind of research for developing more complex models for the understanding of burnout in this specific work context.
  • The need for interdisciplinarity in medical education Pesquisa

    Garcia, Maria Alice Amorim; Pinto, Anna Thereza B. C e Souza; Odoni, Ana Paula de Carvalho; Longhi, Bárbara Sugui; Machado, Larissa Iluska; Linek, Marina Del Sarto; Costa, Natália Amaral

    Abstract in Portuguese:

    Nas Diretrizes Curriculares nacionais, a saúde é considerada uma área interdisciplinar, pois seu objeto "o processo saúde-doença humano " envolve as relações sociais, a biologia e as expressões emocionais. Este estudo analisa os programas e atividades do currículo implantado na Faculdade de Medicina da PUC-Campinas a partir de 2001, no tocante às ações interdisciplinares e multiprofissionais que envolvem os demais cursos da saúde. Procedeu-se à análise documental e de depoimentos de diferentes atores envolvidos no curso. Na perspectiva dos entrevistados, apesar das dificuldades relativas à fragmentação dos saberes e práticas, ao desconhecimento e preconceito acerca dos campos e núcleos das profissões da saúde e à precarização do vínculo docente, tem havido iniciativas de integração, destacando-se os ciclos morfofisiológicos, de correlação clínica e as práticas de Saúde da Família e Comunidade. Concluiu-se que a interdisciplinaridade está presente na proposta curricular e como intenção da Universidade, mas acontece por iniciativas individuais, nas quais se viabilizam "encontros" entre discentes, docentes, funcionários e usuários, que se tornam significativos e demonstram um processo em construção, ainda distante da transdisciplinaridade.

    Abstract in English:

    The National Curricular Guidelines consider health an interdisciplinary area seen that its object " the process of human health and disease " involves social relations, biology and emotional expressions. This study aims to analyze the programs and activities of the curriculum implanted at the Medical School of PUC-Campinas since 2001 with respect to interdisciplinary and multiprofessional actions involving other health courses. Documents and personal statements from different participants involved in the course were analyzed. From the point of view of the interviewed persons, in spite of some difficulties related to fragmentation of knowledge and practices, lack of knowledge and prejudice regarding the fields and core areas of the health professions and the precarious employment conditions of the faculty, integration initiatives have taken place, above all the morphophysiological cycles, the clinical correlation and the Family and Community Health practices. We conclude that interdisciplinary is present in the curricular proposal and as an intention of the University, but that it is carried on by individual initiatives, in "meetings" of students, teachers, employees and patients, winning significance and demonstrating a process in construction but still far away from transdisciplinarity.
  • Implementation of National Guidelines in Medical Schools in Paraná Pesquisa

    Almeida, Márcio José de; Campos, João José Batista de; Turini, Barbara; Nicoletto, Sônia C. S.; Pereira, Luciana Alves; Rezende, Lazara R.; Mello, Polyana L. de

    Abstract in Portuguese:

    A aprovação da nova LDB, em 1996, levou à elaboração de Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) baseadas em competências necessárias para os médicos atuarem frente às novas tecnologias e para enfrentarem os desafios do desenvolvimento do SUS. Analisar a implantação das DCN no Paraná, verificando as características da formação dos profissionais de Medicina, foi o objetivo desta publicação específica, que faz parte dos dados coletados numa pesquisa mais ampla, apoiada pelo edital universal do CNPq (Proc. 474.029/2003-04). O estudo foi realizado com uma abordagem qualitativa e análise de conteúdo. Fez-se um levantamento das Instituições de Ensino Superior (IES) que oferecem cursos de Medicina, coletando-se os dados por questionário e pelas informações dos Projetos Político-Pedagógicos (PPP) obtidos, com instrumento baseado em sete eixos das DCN. Dois cursos apresentam grau avançado de implantação das DCN, um mostra iniciativa da implantação de alguns aspectos, e dois outros seguem formatos curriculares bem tradicionais. Os dados obtidos sugerem a existência de uma motivação para a inovação do ensino médico no Paraná, o que se traduz em currículos idealizados com vários princípios inspirados nas DCN.

    Abstract in English:

    The approval of the new LDB in 1996 (National Law for Educational Guidelines and Bases) led to the elaboration of the "Diretrizes Curriculares Nacionais-DCN (National Curricular Guidelines) focused on abilities allowing the physician to perform his profession facing up to the new technologies and to the challenges posed by the development of the Unified Health System (SUS). The purpose of this specific article that contributes to the data collected for a broader research project supported by the National Research Council (grant number 474.029/2003-04) was to analyze the implantation of the DCN in Paraná by verifying the characteristics of medical education. The study involved a qualitative approach and content analysis. A survey of university level institutions offering medical courses was performed. Data were collected by means of questionnaires and based on information obtained from the Political Pedagogical Programs (PPP). Two courses presented implantation of the DCN to an advanced degree, one showed initiatives towards implantation of some aspects and two other courses followed quite traditional curricular formats. The obtained data suggest that there is motivation towards the innovation of medial education in Paraná, expressed by curricula inspired by a number of principles contained in the DCN.
  • Extracurricular teaching in Ophthalmology: undergraduate study groups Pesquisa

    Kara José, Andrea Cotait; Passos, Lúcia Battistella; Kara José, Flávio Cotait; Kara José, Newton

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste estudo é identificar a existência e avaliar o funcionamento de associações de docentes e alunos de graduação (núcleos, ligas, grupos de estudo e ações) dedicadas à complementação extracurricular do ensino de Oftalmologia e à prestação de ser viços comunitários. Realizou-se estudo transversal descritivo e compôs-se amostra de conveniência formada por estudantes de graduação de Medicina e residentes em Oftalmologia das 107 faculdades de Medicina do Brasil. Os dados foram coletados por entrevista, mediante aplicação de questionário, em fevereiro e março de 2002. Encontraram-se 12 ligas de Oftalmologia. O critério de seleção para ingresso inclui, na maior parte, presença em curso introdutório e/ou realização de prova. O número de membros varia de 9 a 30. Metade das ligas aceita alunos a partir do terceiro ano de graduação. Todas as associações apresentam participação de docentes, e 75%, de residentes. As atividades mais comuns incluem participação em aulas teóricas e em projetos comunitários, atendimento em ambulatório e/ou pronto-socorro e realização de pesquisa científica. A maioria das ligas de Oftalmologia preenche os requisitos para suplementar o ensino de Oftalmologia na graduação médica, porém o número de ligas ainda é pequeno.

    Abstract in English:

    This study aims at identifying the existence and at evaluating the functioning of undergraduate and facult y associations/study groups dedicated to continued education and community services in Ophthalmology. A cross-section descriptive survey based on a convenience sample was conducted by means of a questionnaire answered by residents and students from 107 Brazilian medical schools during the months February and March 2002. Twelve (11.21%) study groups in Ophthalmology were identified among these medical schools. Eleven (91.67%) of these 12 associations are controlled by their own by-laws. The admission criteria normally require having followed an introductor y course and / or admission exam. The number of students in the study groups varies between 9 and 30. Half of the groups admit students from the third year on. All study groups count on the participation of faculty members and 75% of them admit residents. The most common activities of the groups include attendance to regular classes and participation in communit y projects and scientific research. Though most of the study groups fulfill the requirements for providing primar y undergraduate Ophthalmologic education, the number of study groups is still not significant.
  • Self and peer assessment: strategies for the professional development of the physician Ensaio

    Domingues, Rosângela Curvo Leite; Amaral, Eliana; Zeferino, Angélica Maria Bicudo

    Abstract in Portuguese:

    Muitos estudos recentes incluem a auto-avaliação e a avaliação feita por pares na nota final do aluno em estágio clínico. Por muito tempo as avaliações dos estudantes de Medicina têm sido feitas exclusivamente pelos professores de forma subjetiva. Entretanto, a avaliação dos pares tem sido apontada como um bom indicador do futuro desempenho profissional, sendo considerada consistente e confiável, fornecendo informações que não poderiam ser medidas pelos métodos tradicionais. De forma complementar, a auto-avaliação também contribui para o processo de aprendizagem contínua, pois auxilia os alunos a identificarem seus pontos fortes e fracos. Embora nenhum desses dois métodos de avaliação seja rotineiramente ensinado durante o curso, esse exercício é uma valiosa intervenção para o desenvolvimento e habilitação profissional do médico. Dessa forma, as escolas médicas deveriam ajudar os alunos a compreender os princípios básicos dessas estratégias educacionais, oferecendo treinamento adequado e apoio institucional, incluindo a confidencialidade das informações.

    Abstract in English:

    Many recent studies include self- and peer-assessment of medical students as a component in the final clerkship grades. For a long time the evaluation of the medical student depended exclusively on subjective faculty assessment. However, peer ratings have been pointed out as a good predictor of future professional performance. These ratings are consistent, reliable and provide information that is not measured by other traditional methods. Besides, self-assessment contributes to continued education and lifelong learning by helping students identify their own strengths and weaknesses. Although self- and peer-assessment are not routinely taught during the medical course this exercise represents a valuable intervention towards the professional development of the physician. Medical schools should therefore help students understand the basic principles of these educational strategies by offering appropriate training and institutional support including confidentialit y of information.
  • Feedback as a teaching/learning strategy in medical education Ensaio

    Zeferino, Angélica Maria Bicudo; Domingues, Rosângela Curvo Leite; Amaral, Eliana

    Abstract in Portuguese:

    Fornecer feedback aos alunos é um importante aspecto da aprendizagem e um papel essencial dos docentes. No contexto da educação médica clínica, feedback se refere às informações que descrevem o desempenho dos alunos em determinada situação ou atividade. A habilidade de dar e receber feedback melhora os resultados da aprendizagem, uma vez que fornece a base para a aprendizagem autodirecionada e para a reflexão crítica, auxilia os alunos a corrigirem seus erros, reforça comportamentos desejáveis e mostra como o aluno pode melhorar. Apesar da evidente falta de feedback durante o curso médico, os alunos desejam e valorizam essa ferramenta construtiva, considerando-a um aspecto importante do ensino de qualidade. O feedback eficaz deve ser: assertivo, respeitoso, descritivo, oportuno e específico. Docentes e alunos deveriam ser preparados para dar e receber feedback. Coordenadores e diretores deveriam reconhecer o papel do feedback como uma importante estratégia de ensino- aprendizagem na graduação.

    Abstract in English:

    Give feedback to the students is an important aspect in the learning process and an essential role of the teachers. In the context of medical education, feedback refers to information describing the students' performance in a given situation or activity. The ability on giving and receiving feedback improves learning outcomes since it provides a basis for self-directed learning and critical thinking, helps the student correct errors, reinforces desirable attitudes and shows the student how he can improve. Despite the patent lack of feedback throughout the medical course, students greatly desire and value this constructive tool and consider it as an important aspect of qualit y teaching. Effective feedback should be assertive, delivered with respect, descriptive, timely and linked to specific observed behaviors. Both faculty and students should be offered proper training in order to enhance their ability to give and receive feedback. Program directors should value the role of feedback as an essential teaching/learning strategy for the undergraduate curriculum.
  • Reflections about medical education and iatrogenesis Ensaio

    Tavares, Felipe de Medeiros

    Abstract in Portuguese:

    A iatrogenia consiste num dano, material ou psíquico, causado ao paciente pelo médico. Todo profissional possui um potencial iatrogênico, e tal aspecto depende não somente da capacidade técnica, como também da relação médico-paciente estabelecida. A formação médica possui papel fundamental na constituição de sujeitos menos propensos a cometerem iatrogenias. Este artigo aborda o assunto sob a ótica conceitual, visando ampliar a discussão e gerar novas reflexões na comunidade médica.

    Abstract in English:

    Iatrogenesis refers to a psychical or physical harm, caused by medical treatment. However, any professional may commit a medical error, and this depends not only on his technical capacity but also on the doctor-patient relationship. Medical education plays therefore a primordial role in the construction of future physicians less subject to commit Iatrogenesis. This paper approaches the topic from a conceptual view, aiming at encouraging further reflections and discussions in the medical community.
  • Internal medicine training program in a secondary hospital: the experience of the Botucatu School of Medicine Relato De Experiência

    Minicucci, Marcos F.; Azevedo, Paula S.; Duarte, Daniella R.; Matsui, Mirna; Inoue, Roberto M. T.; Matsubara, Luiz S.; Paiva, Sergio A. R.; Zornoff, Leonardo A. M.; Curcelli, Emílio C.; Okoshi, Marina P.

    Abstract in Portuguese:

    Na Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), os cursos de clínica médica (CM) vêm sendo tradicionalmente ministrados nas enfermarias, ambulatórios, UTI e pronto-socorro do Hospital das Clínicas da FMB, sob a supervisão do Departamento de CM. Em outubro de 2002, a FMB passou a gerenciar o Hospital Estadual Bauru (HEB), tornando possível a transferência de parte do ensino de CM no internato para hospital secundário. Desde janeiro de 2004, grupos de internato, compostos por oito alunos, passaram a estagiar em enfermaria de clínica geral do HEB, sob a supervisão de preceptores da disciplina de CM geral. Entre as vantagens decorrentes dessa mudança, citamos a possibilidade de atender doentes com patologias mais simples, maior responsabilidade com o paciente, maior contato com o preceptor e o aprendizado sobre a necessidade de cumprir metas estabelecidas pelo hospital. A principal dificuldade na execução do estágio é a sobrecarga de trabalho para os preceptores, que é causada, em parte, pela ausência de residentes na enfermaria. Consideramos que a experiência em transferir parte do internato de CM para hospital secundário foi bem-sucedida e esta pode vir a estimular outras áreas da FMB para a busca de novos cenários de ensino.

    Abstract in English:

    In the Botucatu School of Medicine (BSM), the internal medicine course has traditionally been run in the infirmaries, out-patient clinics, emergency unit, and intensive care unit of the BSM Hospital under the supervision of the Internal Medicine Department. In October 2002, BSM took over the management of the Bauru State Hospital (BSH) making possible to transfer part of the internal medicine training program to a secondary level hospital. Since January 2004, groups of eight students have stayed for a training program at the BSH Internal Medicine Infirmary under the supervision of internal medicine teaching doctors. Advantages of this scheme include exposing students to the simpler pathologies found in the general population, more responsibility with the patient, more contact between student and teacher, and learning about the need to reach the goals set by the hospital. The main functional difficulty of this training program is the heavy workload the teaching doctors have to face, in part due to the absence of residents in the infirmary. In conclusion, we consider the experience of transferring part of internal medicine training program to a secondary hospital has been a success and capable of stimulating other medical disciplines in the BSM to look for new settings for their training programs.
  • The teaching of Clinical Psychology in the Graduation Course: an analysis from the view of teaching and not teaching psychologists Tese

    Abdalla, Ively Guimarães
  • Medical education: deconstruction of the medical profession meaning - the trajectory of the Social Representation Tese

    Arcoverde, Tarcísio Lins
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