Revista Brasileira de Educação Médica, Volume: 35, Issue: 3, Published: 2011
  • Medical education and comprehensive care for people with disabilities Editorial

    Costa, Luiza Santos Moreira da
  • Studies on preceptorship in medical training pesented at the Brazilian congress of medical education from 2007 to 2009 Pesquisa

    Missaka, Herbert; Ribeiro, Victoria Maria Brant

    Abstract in Portuguese:

    Transformações recentes na educação e no sistema de saúde brasileiros repercutiram nas instituições de ensino médico e demais áreas da saúde, exigindo um novo perfil de profissional: mais crítico, humanista, reflexivo e ético. O preceptor tem importante papel na formação médica, ao integrar a teoria e a prática no contexto da assistência durante o período do internato, mas esta atividade de ensino é pouco considerada. Não existe capacitação específica para desenvolver essas qualidades e construir uma efetiva relação médico-aluno. Foram analisados 176 trabalhos dos congressos brasileiros de educação médica referentes à preceptoria quanto a conceito aplicado, atividade exercida, formação e capacitação em articular teoria e prática e fornecer subsídios à prática profissional. A formação e capacitação dos preceptores é um tema pouco discutido, embora esteja cada vez mais presente nos congressos.

    Abstract in English:

    Recent changes in Brazil's educational and health systems have impacted medical schools and other health areas, demanding a new professional profile, namely a more critical, humanist, reflexive, and ethical physician. Preceptors play an important role in medical education, combining theory and practice in a patient care setting during internship. However, such teaching activities have not been fully appreciated. There is no specific training for developing these qualities and building an effective physician-student relationship. The current study analyzed 176 papers on medical preceptorships, presented at the congresses of the Brazilian Association of Medical Education from 2007 to 2009, discussing the concept, activities, training, and ability to integrate theory and practice to support clinical practice. Preceptorships have been discussed extensively in annual congresses, but training and skills required by preceptors need further research.
  • Medical students and their ideas about "becoming a Doctor" Pesquisa

    Oliveira, Rosangela Ziggiotti de; Gonçalves, Maria Bernadete; Bellini, Luiza Marta

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste trabalho foi identificar expectativas, preconceitos e sentimentos experimentados por acadêmicos de Medicina em relação à sua vivência no curso da Universidade Estadual de Maringá (PR). Foi analisado o depoimento escrito de 73 alunos da disciplina Saúde Pública, da quarta série, que responderam duas questões abertas no primeiro dia de aula. Pretendia-se conhecer o pensamento desses alunos sobre a formação e a profissão médica antes de entrarem no curso e na quarta série. Da leitura inicial, emergiram cinco categorias: a amizade e o coleguismo como fundamentos no curso; docência médica; a escola e o desenrolar do curso; o médico e a profissão; impressões sobre si mesmo. O resultado indica que a idealização do ingresso foi derrotada; no quarto ano, os alunos entendem melhor o curso; continuam comprometidos e preocupados com a formação e levam para o internato a expectativa de um aprendizado conciliador. Embora mais maduros e satisfeitos com a escolha, foram identificados acadêmicos que não encontraram estratégias para lidar com as adversidades do curso.

    Abstract in English:

    The aim of this study was to identify expectations, prejudices, and feelings among medical students in relation to their experience in medical school at the State University in Maringá, Paraná, Brazil. The study analyzed written interviews of 73 students who were currently taking the course in public health during the fourth year of undergraduate training, and who answered two open questions on the first day of classes. The idea was to examine the students'thoughts about medical training and the medical profession before they started the fourth year. Five categories emerged from the initial reading of the answers: friendship and camaraderie as foundations during the course; medical teaching; the medical school and development of the course; physicians and the profession; and self-impressions. The results indicate that idealization of successful entry into medical school had already waned; by the fourth year, students had a better grasp of the course; they were still committed to and concerned with their training; and they were ready to enter internship with expectations of a conciliatory learning process. Although they were more mature and satisfied with their choice, the study identified students who had still failed to find strategies to deal with the adversities of medical school.
  • The monitored internship program in an executive mster's course in occupational medicine Pesquisa

    Silva-Júnior, João Silvestre da; Almeida, Flávia Souza e Silva de; Morrone, Luiz Carlos

    Abstract in Portuguese:

    CONTEXTO: Em 2004, foi proposta uma reestruturação de cursos de pós-graduação lato sensu em Medicina do Trabalho, com aumento da carga horária prática. A Faculdade de Ciências Médicas da Santa Casa de SP introduziu o Programa de Estágio Monitorado (PEM) em complemento às 680 horas-aula. Objetivos: Descrever o programa, a percepção da Coordenação sobre o mesmo e analisar a atualrelação dos ex-alunos com a especialidade. MATERIAL E MÉTODO: (a) Discussão não estruturada entre os coordenadores e entrevista com empresas parceiras; (b) Aplicação de questionário a 46 ex-alunos,-abordando aspectos socioprofissionais. RESULTADOS: O PEM tem carga horária de 1.240 horas, é voluntário e baseado numa bimonitorização das atividades do aluno, com a apresentação de relatórios semanais para discussão clínica. Notou-se aumento do interesse no curso teórico-prático e carência de programas de desenvolvimento profissional nos locais de estágio. Da amostra, 67,3% exercem jornada semanal em Medicina do Trabalho superior a 20 horas. DISCUSSÃO: O programa cumpre diretrizes e parece contribuir para a fixação à especialidade. Questiona-se a omissão do mercado de trabalho em cobrar formação mais sólida e se recomenda discutir a regulamentação do exercício da especialidade.

    Abstract in English:

    CONTEXT: In 2004, a proposal was introduced to restructure an executive Master's course in Occupational Medicine, with an increase in the practical course load. The School of Medicine at the São Paulo Mercy Hospital (São Paulo, Brazil) introduced the Monitored Internship Program to complement the basic 680 class hours. OBJECTIVES: The study's objectives were to describe the program and the course coordinator's perceptions of it and to analyze course alumni's current relationship to the occupational medicine specialty. MATERIAL AND METHODS: (a) Unstructured discussion among coordinators and an interview with partner companies; (b) Application of a questionnaire to 46 course graduates, discussing social and professional issues. RESULTS: The Monitored Internship Program has a 1,240 hour course load, participation is voluntary and based on double monitoring of the student's activities, with the submission of weekly reports for clinical discussion. The study detected increasing interest in the theoretical/practical course and a lack of programs for professional development in the internship sites. Among the sample, 67.3% were meeting a weekly workload of greater than 20 hours in occupational medicine. DISCUSSION: The program meets the established guidelines and appears to help retain course participants within the specialty. The study raises the issue of the inability of the work market in this specialty to provide sufficient sites for more solid practical training and recommends discussing the specialty's regulation.
  • Faculty recruitment and development for innovative curricula in undergraduate health courses Pesquisa

    Machado, José Lúcio Martins; Machado, Valéria Menezes; Vieira, Joaquim Edson

    Abstract in Portuguese:

    A expansão do número de vagas no ensino superior, especialmente na área da saúde, deu-se principalmente às custas do setor privado e sob as recomendações das Diretrizes Curriculares Nacionais. A formação de profissionais de saúde demanda um novo perfil de competências para a docência no ensino superior. O objetivo deste estudo foi avaliar os Projetos Político-Pedagógicos (PPPs) dos novos cursos de graduação na área da saúde que incorporam metodologias ativas de ensino-aprendizagem e observar a coerência entre a proposta pedagógica e a forma de recrutamento, contratação e capacitação do corpo docente. O estudo é descritivo. Foram analisados os processos de recrutamento e capacitação de professores em novos cursos da área da saúde que expressam uma concepção inovadora no período de 2000 a 2008. Foram observadas sete instituições públicas e sete particulares. Apenas dois cursos entre os 19 analisados organizam os currículos por disciplinas e não por módulos integrados. As instituições privadas realizaram o mesmo processo de recrutamento e capacitação de docentes, com a seleção ocorrendo em meio à capacitação. As públicas realizaram capacitação após a definição do concurso público, com os docentes já contratados. Este estudo propõe a necessidade de redimensionar a formação docente na universidade, resgatando o papel da competência pedagógica como construção contínua de saberes.

    Abstract in English:

    The expansion in university enrollment in Brazil, especially in the health fields, has occurred mainly in the private sector and in compliance with the National Curriculum Guidelines. Training Brazilian health professionals requires a new set of teaching skills in higher education. The aim of this study was to evaluate the teaching policy plans in new undergraduate courses in health that incorporate active teaching-learning processes, and to observe the consistency between the pedagogical approach and the policies for faculty recruiting, hiring, and training. This descriptive study analyzed the recruitment and training of professors in recently inaugurated courses (2000 to 2008) in the health field that express an innovative design. The study sample included seven public (government) and seven private institutions of higher learning, with a total of 19 courses. Only two of the 19 courses organize the curriculum by disciplines and not within integrated modules. The private institutions used the same faculty recruiting and training approach, with selection occurring during the training process. Public institutions provided their training after the public admissions and hiring process. The article concludes by emphasizing the need to reevaluate faculty training by reclaiming the role of teaching skills for knowledge-building.
  • Sexual behavior of medical students in Rio de Janeiro, Brazil Pesquisa

    Aragão, Júlio César Soares; Lopes, Claudia de Souza; Bastos, Francisco Inácio

    Abstract in Portuguese:

    O uso consistente de preservativos constitui a principal estratégia de prevenção do HIV/aids, bem como de outras infecções sexualmente transmissíveis (ISTs). Neste contexto, o perfil de uso de preservativos em estudantes de Medicina é de especial interesse, principalmente quando consideramos o papel de formadores de opinião desempenhado pelos profissionais médicos. Este estudo investiga o padrão de comportamento sexual e sua associação com o uso de preservativos entre estudantes do curso de Medicina de uma universidade privada de um município do interior do Estado do Rio de Janeiro. Dados relativos a 643 estudantes de Medicina foram colhidos por meio de um questionário anônimo e autopreenchível. As análises foram conduzidas utilizando-se a regressão de Poisson com variância robusta para o cálculo das razões de prevalência brutas e ajustadas. A maioria dos alunos respondeu já ter iniciado vida sexual (85,3%). O parceiro da primeira relação sexual foi, em sua maioria, o(a) namorado(a) (55,1%), e o local da coitarca mais frequentemente relatado foi a própria casa (27,1%). O método anticoncepcional mais frequentemente utilizado na coitarca foi o preservativo (90,1%). Na análise bivariada, o fator que se mostrou mais estreitamente associado ao uso inconsistente do preservativo foi a presença de parceria estável, achado corroborado pela análise multivariada, após ajuste por sexo, idade e renda (RP = 1,95 IC 95% 1,47 − 2,57). Estes achados são compatíveis com a hipótese de que indivíduos inseridos em parcerias estáveis têm menor percepção de risco por suporem que a estabilidade de seus relacionamentos lhes conferiria proteção relativa contra as ISTs e HIV/aids.

    Abstract in English:

    Consistent condom use is still a key component in the prevention of HIV/AIDS and other sexually transmitted infections. In this context, of particular interest are condom use patterns by medical students, especially considering the role of the latter as opinion-makers. The present article reports data on sexual behavior and its association with condom use among medical students in a private medical school in Rio de Janeiro State, Brazil. Data were collected from 643 medical students using an anonymous, self-administered questionnaire. Data analysis used Poisson regression with robust variance, calculating crude and adjusted prevalence ratios. Most students were sexually initiated (85.3%). The most common partners in their sexual debut were their boyfriends/girlfriends (55.1%), most often in their own homes (27.0%). Condoms were the main contraceptive method used at sexual debut (90.1%). In bivariate analysis, sex with a stable partner was the main factor associated with inconsistent condom use, and this association was confirmed by multivariate analyses, adjusted for age, gender, and family income (PR =1.95; 95%CI 1.47-2.57). These findings are consistent with the hypothesis that individuals with stable partnerships are less likely to perceive themselves at risk, following the supposition that the stability of the relationship protects against HIV/AIDS and other STIs.
  • Environment and health in primary care Pesquisa

    Patrício, Karina Pavão; Oliveira, Thaís Santos; Ribeiro, Jamil Thiago Rosa; Medeiros, Telma Marques; Cruvinel, Maria Clara Fernandes Pereira; Miguel, Marília Maria; Pogetto, Maíra Rodrigues Baldin Dal; Soares, Tayla Borges; Blasque, Winnie Perissini

    Abstract in Portuguese:

    A degradação ambiental vem modificando nosso cenário de forma acelerada, interferindo negativamente no processo saúde-doença. É essencial discutir a temática saúde ambiental com profissionais de saúde, sendo o Programa PET-Saúde um facilitador, e as unidades de Estratégia de Saúde da Família (ESF) um excelente cenário. Propõe-se analisar a percepção de profissionais de saúde e usuários sobre a temática em duas unidades de ESF (Botucatu/SP) e sensibilizá-los por meio de discussões teóricas e vivências. Foram entrevistados 45 profissionais e 36 usuários, sendo 21 indicados pelos agentes comunitários de saúde como tendo boa relação com o meio ambiente e 15 indicados por não apresentarem boa relação com o mesmo. Aplicou-se o referencial da metodologia qualitativa, utilizando-se o Discurso do Sujeito Coletivo. Todos demonstraram ter consciência dos problemas ambientais e de saúde e o que poderia ser feito para melhorar a situação, mas são raras as ações realizadas nas unidades. Reforça-se a necessidade de capacitar equipes em Saúde Ambiental, estimulando a adoção de práticas transdisciplinares que superem as práticas assistencialistas e caminhem no sentido da promoção, além de empoderar a população para lutar e ser responsável por um meio ambiente mais equilibrado, melhorando a qualidade de vida.

    Abstract in English:

    Environmental degradation has altered our current scenario at an accelerated pace and interfered negatively in the health-disease process. It thus becomes essential to discuss environmental health with healthcare professionals. In Brazil, the PET-Health Program is a facilitator in this process, and the Family Health Strategy units provide an excellent setting. This study aimed to analyze the perceptions of health-care professionals and users concerning this theme in two Family Health Strategy units in Botucatu, São Paulo State, and to raise their awareness through theoretical discussions and experiences. We interviewed 45 healthcare professionals and 36 users, of whom 21 were referred by community health workers as having a positive relationship to the environment and the other 15 referred on the basis of having a negative relationship to the environment. A qualitative methodology was used, specifically collective subject discourse analysis. All the participants proved to be aware of environmental and health problems and what could be done to improve the situation, but few related activities were undertaken in the units. The results emphasize the need to train environmental health teams, encouraging the adoption of cross-disciplinary practices that extend beyond curative health practices to encompass health promotion, in addition to empowering the population to struggle and to be responsible for a more balanced environment, thereby improving their quality of life.
  • The learning process for residents in anesthesiology: reflections on patient care Pesquisa

    Nascimento, Leonel Alves do; Tramontini, Cibele Cristina; Garanhani, Mara Lúcia

    Abstract in Portuguese:

    Pesquisa descritiva de abordagem qualitativa. O objetivo do estudo é identificar o cuidado com o paciente cirúrgico dispensado pelo residente de anestesiologia e o compartilhamento deste cuidado com a equipe cirúrgica, bem como as percepções desse residente sobre o autocuidado. A análise dos discursos dos nove residentes entrevistados resultou na construção de seis categorias: (a) escolha da especialidade: proximidade com o intensivista, imediatismo das ações e analgesia; (b) cuidados com o paciente cirúrgico: apresentação de ações de rotina e da técnica anestésica empregada; (c) compartilhamento do cuidado com os outros profissionais: o residente compreende sua importância, mas compartilha pouco; (d) preceptoria médica: existe uma ambivalência de sentimentos − satisfação pela proximidade com o docente, pela orientação e resolução de problemas, e insatisfação pelo pouco tempo dedicado às atividades acadêmicas e despreparo docente; (e) autocuidado: os residentes negligenciam o autocuidado, devido principalmente à extensa carga horária. As repercussões desta postura são relatadas como nervosismo, impaciência, diminuição da criatividade e do humor, e propensão a erros.

    Abstract in English:

    This was a descriptive study with a qualitative approach. The aim was to identify the care provided to surgical patients by residents in anesthesiology and how they share this care with the surgical team, as well as residents'perceptions concerning self-care. Discourse analysis of interviews with nine residents resulted in six categories: (a) choice of the specialty: proximity to the intensive care specialist, the immediatism of the activities, and analgesia; (b) surgical patient care: presentation of routine measures and the anesthetic technique employed; (c) sharing of care with other professionals: the resident understands the importance of care, but tends not to share it; (d) medical preceptorship: ambivalent feelings, including satisfaction due to the proximity to faculty, orientation, and problem-solving, and dissatisfaction due to the limited time devoted to academic activities, plus faculty unpreparedness; (e) self-care: residents neglect self-care, due mainly to the exhaustive workload. The repercussions of this attitude are reported as nervousness, impatience, decreased creativity and mood, and propensity to error.
  • Approaches to ethical problems in pediatrics: suggestions based on practice Pesquisa

    Guedert, Jucélia Maria; Grosseman, Suely

    Abstract in Portuguese:

    No atendimento à criança, os profissionais da saúde lidam com situações geradoras de problemas éticos, que requerem competência para a tomada de decisões. Visando fornecer subsídios ao desenvolvimento dessa competência na graduação em Medicina, o objetivo deste estudo foi analisar estratégias sugeridas por médicos que atuam em ensino e assistência pediátrica para melhor abordagem dos problemas éticos vivenciados no cotidiano profissional. Trata-se de uma pesquisa quali-quantitativa, descritiva, aprovada no CEP-HIJG, com 72 médicos de dois hospitais e 16 da atenção primária, que responderam a um questionário semiestruturado. Realizou-se análise de conteúdo e descritiva com medidas de tendência central. Foram sugeridas como estratégias: abordagem sistemática e reflexão sobre ética e bioética, baseada em problemas cotidianos, na graduação, residência e atuação profissional; maior abordagem do tema em eventos médicos; elaboração de normas e orientações claras sobre problemas éticos; reflexão sobre o tema durante o ensino-aprendizagem e nas relações profissionais; e constituição de grupos especializados para ajudar na tomada de decisões. As estratégias são viáveis e deveriam ser consideradas no planejamento de ações institucionais e educacionais em Pediatria.

    Abstract in English:

    In pediatric care, health professionals frequently deal with situations involving ethical problems, which in turn require decision-making skills. In order to support the development of such skills during undergraduate medical training, the aim of this study was to analyze strategies suggested by physicians working in teaching and pediatric care to improve the approach to ethical problems arising in daily practice. This was a descriptive qualitative and quantitative study, approved by the Institutional Review Board of the Joana de Gusmão Pediatric Hospital (HIJG) in Florianópolis, Santa Catarina, Brazil, with 72 physicians from two hospitals and 16 from primary care, who answered a semi-structured interview. Content and descriptive analysis was performed with measures of central tendency. The following strategies were selected: systematic approach and reflection on ethics and bioethics, based on daily problems in undergraduate training, residency, and professional practice; a more extensive approach to the theme in medical events; elaboration of clear standards and guidelines on ethical problems; reflection on the theme during teaching-learning and in professional relations; and the establishment of specialized groups to assist in decision-making. The strategies are feasible and should be considered in planning institutional and educational activities in Pediatrics.
  • Alcohol use by medical students in Minas Gerais State, Brazil Pesquisa

    Rocha, Leandro Augusto; Lopes, Ana Cláudia Frota M. M.; Martelli, Daniella Reis Barbosa; Lima, Viviane Braga; Martelli-Júnior, Hercílio

    Abstract in Portuguese:

    O consumo de álcool entre estudantes de Medicina se tornou assunto de grande interesse devido à alta repercussão desta prática e à importante influência da bebida alcoólica em seu dia a dia. O objetivo des-Alcoólicas te estudo foi avaliar a prevalência do consumo de álcool em acadêmicos de duas faculdades de Medicina do Estado de Minas Gerais e enquadrá-los na estratificação de risco do Audit. O estudo, transversal e descritivo, foi realizado de março a novembro de 2009 com estudantes do primeiro ao oitavo período dos cursos de Medicina de duas faculdades, sendo uma instituição privada e uma pública. Concluiu-se que 87,7% dos estudantes se dedicam exclusivamente ao curso e que mais de 60% fizeram uso de bebidas alcoólicas nos últimos 12 meses. Descobriu-se também que cerca de 25% dos acadêmicos avaliados necessitam buscar programas de educação e atuação para prevenir danos ocorridos devido ao uso de bebidas alcoólicas

    Abstract in English:

    Alcohol use by medical students has attracted attention due to its repercussions and the major impact on students'daily practice. The aim of this study was to assess the prevalence of alcohol use by students at two medical schools in the State of Minas Gerais, Brazil, and to stratify them according to the Audit scale. The cross-sectional descriptive study was conducted from March to November 2009 with first to fourth year medical students from the two schools, one private and one public (government). Based on the findings, 87.7% of the students were studying fulltime and 60% had consumed alcoholic beverages in the previous 12 months. In addition, some 25% of these students demonstrated the need for educational programs and interventions to prevent the harm resulting from the use of alcoholic beverages.
  • Medical students'experience in practical classes on bedside clinical examination Pesquisa

    Sousa-Muñoz, Rilva Lopes de; Silva, Isabel Barroso Augusto; Maroja, José Luis Simões

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste estudo foi identificar as percepções de estudantes de Medicina que cursaram a disciplina de Semiologia Médica em relação ao contato com os pacientes à beira do leito em aulas práticas no Hospital Universitário Lauro Wanderley, da Universidade Federal da Paraíba. Pesquisa observacional e descritiva com entrevistas por meio de autoaplicação de questionário semiestruturado elaborado pelos autores e pré-testado. Participaram do estudo 105 alunos com idade entre 20 e 24 (21 ± 1,1) anos, 56,2% do sexo masculino. A grande maioria declarou dificuldade na abordagem clínica inicial do doente (89/84,8%) e 72 (68,6%) referiram insegurança ou medo. Houve aumento de respostas positivas em momentos posteriores da disciplina, porém 34,3% ainda reportaram sentimentos negativos. Observou-se maior constrangimento no questionamento do paciente sobre temas mais íntimos por alunos do sexo masculino. Esses achados reforçam a necessidade de valorizar questões éticas, humanísticas e psicopedagógicas no início da graduação nas escolas médicas.

    Abstract in English:

    This study focused on the perceptions of medical students in the course on Clinical Examination in relation to contact with patients during bedside practical classes at the Lauro Wanderley University Hospital, Federal University in Paraíba, Brazil. The observational and descriptive study included a self-applied semi-structured questionnaire prepared and pretested by the authors. The study sample included 105 medical students ranging from 20 to 24 years of age (21 ± 1.1), 56.2% of whom were males. The vast majority (89, or 84.8%) reported difficulty in their initial clinical approach to patients, and 72 (68.6%) reported insecurity or fear. There was an increase in positive responses at later moments during the course, but 34.3% still reported negative feelings. Male students were more embarrassed when asking patients about intimate matters. These findings highlight the need to value ethical, humanistic, and psychopedagogical issues during undergraduate medical training.
  • Mentors, students, and the undergraduate medical course: a virtuous circle Research

    Bellodi, Patrícia Lacerda

    Abstract in Portuguese:

    CONTEXTO: Programas de Mentoring têm sido desenvolvidos em várias escolas médicas, mas poucos estudos investigam essa experiência sob a perspectiva dos mentores. OBJETIVOS: Explorar a percepção de mentores a respeito de suas experiências ao longo do tempo. MÉTODO: Mentores de uma escola médica foram convidados a participar de uma entrevista em profundidade que incluía questões sobre satisfação, dificuldades e percepção de mudanças resultantes do programa. RESULTADOS: A satisfação e as dificuldades relatadas pelos mentores mostraram-se fortemente ao grau de envolvimento dos alunos no programa. Os mentores acreditam que as mudanças observadas nos alunos estão mais relacionadas a questões dessa fase de vida e, para alguns, ainda não há reconhecimento do programa pela instituição. Por outro lado, a maioria dos mentores reconhece importantes mudanças nem si mesmos: como professores, como membros da faculdade e como pessoa. CONCLUSÕES: A adesão dos alunos mostra-se crucial tanto para a relação de Mentoring quanto para a própria consolidação do programa. Alunos envolvidos com a atividade motivam os mentores para o ensino e o aprimoramento do currículo, criando assim um círculo virtuoso, que beneficia o curso e a formação médica como um todo.

    Abstract in English:

    BACKGROUND: Mentoring Programs have been developed in several medical schools, but few studies have investigated the mentors'perspective. PURPOSES: To explore mentors'perceptions regarding their experience. METHODS: Mentors at a medical school were invited to participate in an in-depth interview including questions on satisfaction, difficulties, and perception of changes resulting from the program. RESULTS: Mentors' satisfaction and difficulties are strongly associated with students'involvement in the activity. Mentors believe changes observed in students were more related to life issues; for some mentors, there is no recognition or awareness of the program. However, most of the mentors acknowledged important changes in relation to themselves: as teachers, faculty members, and individuals. CONCLUSION: Attendance is crucial for both the mentoring relationship and strengthening of the program. Students involved in the activity motivate mentors in teaching and curriculum development, thereby creating a virtuous circle and benefiting undergraduate medical education as a whole.
  • Assessment of medical consultations performed by incoming residents in Pediatrics Pesquisa

    Ballester, Denise; Gannam, Silmar; Bourroul, Maria Lúcia de Moraes; Zuccolotto, Sandra Maria Callioli

    Abstract in Portuguese:

    Diversos autores relatam que a consulta médica se associa a melhores resultados quando se adota como referencial o modelo centrado no paciente. OBJETIVO: Avaliar se os médicos ingressantes na residência de Pediatria realizam consultas ambulatoriais segundo pressupostos do modelo centrado no paciente. MÉTODO: Em 2007, no início de seu estágio de ambulatório, dez residentes foram selecionados aleatoriamente para serem filmados durante a realização de uma consulta. Adotando-se como referencial teórico pressupostos do modelo centrado no paciente, os dados foram analisados por meio de metodologia qualitativa, por meio da técnica exploratória, com três juízes independentes. RESULTADOS: A maioria dos residentes explora precocemente a primeira queixa referida pelos pais, assumindo-a como principal; não explora outras queixas; decide e faz orientações terapêuticas de modo não compartilhado; conversa pouco com as crianças; cria longos momentos de silêncio durante a consulta; não explica o exame físico e às vezes utiliza o prontuário como a principal fonte de informação. CONCLUSÃO: Os residentes realizam consultas sem a inclusão da perspectiva dos pais e, portanto, não atendem segundo pressupostos do modelo centrado no paciente.

    Abstract in English:

    Various authors have reported that medical consultations produce better results when based on the patient-centered model. OBJECTIVE: The objective of this study was to evaluate whether incoming residents in pediatrics conducted outpatient consultations according to the patient-centered model. METHODS: In 2007, ten residents in the early stage of their outpatient rotation were randomly selected to be filmed during a consultation. With the patient-centered model as the theoretical reference, the data were analyzed by means of a qualitative methodology using an exploratory technique, with three independent judges. RESULTS: The majority of the residents: explored the first complaint reported by the patient's parents too early, assuming that it was the principal complaint; failed to explore other complaints; made decisions and provided treatment instructions without sharing the process; spoke little with the children; left long periods of silence during the consultation; failed to explain the physical examination to the parents; and sometimes used the patient chart as their principal source of information. CONCLUSION: Residents conducted consultations without including the parents'perspective and thus failed to meet the central premises of the patient-centered model.
  • Public health in undergraduate medical training at the State University of Ceará, Brazil Pesquisa

    Oliveira, José Alberto Alves; Jorge, Maria Salete Bessa; Silva, Marcelo Gurgel Carlos da; Pinto, Diego Muniz; Pinto, Francisco José Maia

    Abstract in Portuguese:

    A saúde coletiva tenciona romper com o paradigma tradicional da medicina, centrado no modelo biologicista da saúde-doença. Este estudo visou: avaliar as disciplinas da saúde coletiva oferecidas na graduação dos alunos do curso de Medicina da Universidade Estadual do Ceará (Uece); caracterizar a percepção deles acerca da contribuição dessas disciplinas na relação com o paciente; descrever o conhecimento discente sobre aspectos relacionados à ementa de cada disciplina, como possíveis mudanças na disposição delas; e analisar o conceito de saúde coletiva do ponto de vista dos alunos. Estudo descritivo com abordagem quantitativa, desenvolvido na Uece e nos serviços de saúde conveniados ao curso de Medicina. De uma população de 240 alunos matriculados no curso de Medicina da Uece, retirou-se uma amostra por conveniência de 129 acadêmicos. Os dados foram obtidos mediante questionário semiestruturado. A análise foi realizada com o programa estatístico PASW, versão 17.0. Dos participantes, 112 (86,8%) enfatizaram o efeito positivo das disciplinas na relação com os pacientes. Noventa e um (70,5%) ressaltaram a grande carga horária das disciplinas e 91 (70,5%) desconhecem a ementa. Muitos, 52 (47,7%), sugeriram redução do número de disciplinas e créditos, e 36 (26%) não souberam conceituar saúde coletiva. Conclui-se que esta é essencial na formação dos futuros médicos, mas urge repensar a reformulação curricular e mudanças de atitudes dos docentes desse curso.

    Abstract in English:

    Public Health attempts to break with the traditional medical paradigm centered on the biologistic health-disease model. This study aimed to: evaluate courses in public health in the undergraduate medical curriculum at the State University of Ceará (UECE), Brazil, characterize undergraduate medical students'perceptions concerning the contribution of these courses to their relationship to patients; describe students'knowledge of issues related to each course program, as possible changes in their arrangement; and analyze the concept of Public Health from the students'perspective. This was a descriptive study with a quantitative approach, conducted at UECE and in health services operating in affiliation with the medical school. From a total of 240 medical students enrolled at UECE, a convenience sample of 129 students was selected. Data were obtained with a semi-structured questionnaire. The data analysis used PASW, version 17.0. Among the participants, 112 (86.8%) emphasized the positive effect of courses in public health on their relationship to patients. Ninety-one students (70.5%) stressed the heavy course load and 91 (70.5%) were unfamiliar with the course program. Fifty-two (47.7%), suggested reducing the number of disciplines and credits in public health, and 36 (26%) were unable to define public health as a concept. In conclusion, public health is essential in training future physicians, but there is an urgent need to reformulate the course curriculum and to change attitudes among the course faculty.
  • Students'choice of medicine and future career plans at a public medical school in Brazil Pesquisa

    Ribeiro, Maria Mônica Freitas; Leal, Sebastião Soares; Diamantino, Flávia Cristina; Bianchi, Hellen de Andrade

    Abstract in Portuguese:

    A opção pela medicina e os planos em relação ao futuro profissional de estudantes no início do ciclo profissional foram avaliados em pesquisa que utilizou metodologia qualitativa de análise de duas questões abertas, uma delas sobre a opção pelo curso, os fatos e fatores que influenciaram a escolha, e outra sobre os planos futuros em relação à profissão e aos fatores que, no momento, orientam esses planos. A justificativa para o estudo foi reconhecer que as motivações para a escolha da medicina são complexas e mutáveis no decorrer do tempo e que a opção pela especialização tem sido precoce. Os resultados encontrados confirmaram várias achados da literatura para a opção pela medicina, incluindo os mecanismos inconscientes, mas diferiram no fato de a inserção no mercado de trabalho e a possibilidade de bons salários estarem entre os mais citados, depois do altruísmo. Em relação aos planos para o futuro, fica evidente a preocupação em conciliar vida profissional e vida pessoal com qualidade. Embora muitos estudantes ainda não tenham planos definidos e queiram apenas fazer um bom curso, o exercício de especialidade médica e a preocupação com a residência médica já estão presentes nesta fase do curso.

    Abstract in English:

    Students'choice of medicine and their future career plans were evaluated in a study using a qualitative methodology to analyze two open-ended questions, one on their choice of medicine and the facts and factors that influenced their choice, and the other on future professional career plans and underlying factors. The justification for the study was the recognition that motivations for choosing medicine are complex and mutable over time, and that future physicians have tended to choose their specialty early. The results confirm various findings from the literature concerning medicine as a career choice, including unconscious mechanisms. However, the results here differ from the literature in that status in the work market and the possibility of high earnings were among the most frequently cited factors, next to altruism. As for future plans, there was an obvious concern over reconciling one's professional career and personal life. Although many students still lacked well-defined career plans and simply wanted to receive a good medical education, the choice and exercise of specialty and concern over medical residency were already present in this early stage of medical school.
  • Violence and health: conceptualizations by professionals from a Primary Healthcare Service Pesquisa

    Oliveira, Cristiano Claudino; Almeida, Margareth Aparecida Santini de; Morita, Ione

    Abstract in Portuguese:

    INTRODUÇÃO: A Organização Mundial da Saúde (OMS) e o Ministério da Saúde (MS) brasileiro definem violência como fenômeno multicausal, de múltiplas manifestações, cujas consequências afetam também o setor da saúde. OBJETIVOS: Identificar concepções dos profissionais de uma Unidade Básica de Saúde (UBS) sobre violência. MÉTODOS: A metodologia desenvolvida foi qualitativa, identificando-se as representações sociais sobre violência. Realizaram-se 17 entrevistas semiestruturadas, audiogravadas, cujo conteúdo foi analisado pela identificação de núcleos recorrentes nas falas dos sujeitos. RESULTADOS: Independentemente da formação, os profissionais reconheceram a pluralidade da violência, destacando suas manifestações, revelando, porém, despreparo para sua abordagem, reflexo da formação fundamentalmente biomédica. A violência, nessa comunidade, é subnotificada, pois a população é intimidada pelo problema, e o profissional não consegue abordá-lo. CONCLUSÃO: A violência subnotificada nessa localidade representa um microcosmo das fragilidades do sistema de saúde na capacitação de profissionais e assistência multidisciplinar, justificando a inserção da temática da violência na agenda da saúde pública.

    Abstract in English:

    INTRODUCTION: The World Health Organization (WHO) and the Brazilian Ministry of Health define violence as a multi-causal phenomenon with multiple manifestations whose outcomes affect the healthcare sector, among others. OBJECTIVES: The study aimed to identify perceptions of violence among professionals in a primary healthcare service. METHODS: The methodology was qualitative, identifying social representations of violence. Seventeen semi-structured interviews were conducted and audio-taped. The content was analyzed for recurrent core themes in the subjects'statements. RESULTS: Regardless of their training, the professionals acknowledged the plural nature of violence and emphasized its manifestations. However, they displayed a lack of preparedness to deal with violence, thus reflecting their essentially biomedical training. Violence in the community in question is underreported, since the local population is intimidated by the problem, and health professionals are unprepared to deal with it. CONCLUSION: Underreported violence in this community reveals weaknesses in the healthcare system to train professionals and organize multidisciplinary care, thus justifying the inclusion of violence on the public health agenda.
  • Reshaping the teaching of anatomy: tensions affecting the introductory undergraduate course Ensaio

    Tavano, Patricia Teixeira; Almeida, Maria Isabel de

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo pretende iniciar a discussão da condição curricular da Anatomia Humana nos cursos médicos da atualidade frente a tensões que incidem sobre ela, que a podem estar levando a uma crise de manutenção de seu status sociocurricular. Baseamo-nos na análise bibliográfica e documental, conjugando as teorias sócio-históricas da construção dos currículos e disciplinas, a construção da Anatomia nos currículos médicos e condições gerais de apresentação da disciplina nestes currículos para elencarmos quatro tensões para a discussão: introdução de novas propostas de ensino-aprendizado; relação anatomia ensinada, anatomia pesquisada; expansão do ensino; reconfiguração do campo de inserção. Nossa análise nos leva a assinalar uma crise na retórica legitimadora da disciplina, com consequente redução do grau de importância sociocurricular e possível cristalização disciplinar.

    Abstract in English:

    This article aims to launch a discussion on the current undergraduate course curriculum in Human Anatomy and the tensions affecting it, which could be placing the course's social and curricular status in jeopardy. Our study is based on a literature review and document analysis, combining social and historical theories with the development of course curricula and disciplines, Human Anatomy in medical curricula, and the general conditions in which this course is presented in curricula, in order to list four tensions for discussion: introduction of new teaching-learning proposals; the relationship between anatomy as taught and anatomy as research; the expansion of teaching; and reshaping the field for inclusion of anatomy. Our analysis reveals a crisis in the underlying rhetoric of the course, resulting in a reduction in its social and curricular importance and a possible crystallization of the discipline.
  • Online teaching collaboration in university education Relato De Experiência

    Ávila, Rodolfo Esteban; Spinelli, Osvaldo M.; Ferreira, Ana Silvia S. B. S.; Soñez, Carlos; Samar, María Elena; Ferreira Junior, Rui Seabra

    Abstract in Portuguese:

    A colaboração docente on-line permite a criação de comunidades virtuais. As ferramentas virtuais de uma equipe em rede permitem criar aulas virtuais em diferentes localizações geográficas. Estes ambientes permitem na educação a transferência do conhecimento entre alunos e docentes, incluindo atividades síncronas e assíncronas. Neste trabalho descrevemos nossa experiência em colaboração docente on-line, utilizando ferramentas virtuais na educação universitária. Os softwares utilizados foram 1-Skype: Software de aplicação para chamadas na Internet (VoIP). 2- LAN: Aula virtual digital disponibilizado em http://www.cevap.unesp.br/abertura.htm. Estas mídias foram utilizadas em dias e locais de transmissão e recepção diferentes. Os temas foram: 1-"Como preparar uma videoconferência", 2-"Importância das TICs na docência Universitária", 3-"Plataformas virtuais com bases de dados automatizadas na busca bibliográfica", 4-"Uso do laboratório virtual no ensino de Biologia Celular, Histologia e Embriologia". As ferramentas virtuais permitem a colaboração on-line de docentes localizados em diferentes localizações geográficas, além de formar recursos humanos que as usarão para melhorar o desempenho da educação universitária.

    Abstract in Spanish:

    La colaboración docente on-line permite la creación de comunidades virtuales. Las herramientas virtuales de un equipo en red permiten crear clases virtuales en diferentes localizaciones geográficas. Estos ambientes permiten, en la Educación, diseñar transferencia de conocimientos entre alumnos y docentes incluyendo actividades sincrónicas y asincrónicas. En el presente trabajo describimos nuestra experiencia en colaboración docente on-line usando herramientas virtuales en educación universitaria. Los programas de conexión utilizados fueron 1- Skype: software de aplicación para llamadas en Internet (VoIP). 2- LAN. Aula virtual digital usando la URL: http://www.cevap.unesp.br/abertura. htm. Con los diferentes medios de comunicación disertó el docente colaborador a distancia en diferentes días y sitios de emisión y recepción. Los temas fueron: 1-"Cómo preparar una videoconferencia", 2-"Importancia de las TIC en docencia universitaria", 3-"Plataformas virtuales como bases de datos automatizadas en la búsqueda bibliográfica". 4- "Uso del laboratorio virtual en la docencia de Biología Celular, Histología y Embriología". Las herramientas virtuales permiten la colaboración on-line de docentes situados en diferentes lugares geográficos y la formación de recursos humanos que usarán los entornos virtuales en el desempeño de la docencia universitaria.

    Abstract in English:

    Online teaching collaboration allows the creation of virtual communities. Virtual tools in a networked team allow creating virtual classes in different geographic locations. These environments allow knowledge transfer between students and faculty, including synchronous and asynchronous activities. In this article, we describe our experience with online teaching collaboration using virtual tools in university education. The software packages were Skype, an application for voice over Internet (VoIP) and LAN, a virtual digital class available at http://www.cevap.unesp.br/abertura.htm. These media were used on different days and at different locations for webcasting and receiving. The themes were: 1) "How to prepare a videoconference", 2) "The importance of ICTs in university teaching", 3) "Virtual platforms such as automated databases in literature searches", and 4) "Using the virtual laboratory in teaching Cell Biology, Histology, and Embryology". Virtual tools allow online collaboration among teachers at different geographic locations, in addition to training human resources to use such tools in order to improve performance in university education.
  • Research as a device for practice at the PET-Health program in Niterói Relato De Experiência

    Abrahão, Ana Lúcia; Cordeiro, Benedito Carlos; Marques, Dalvani; Daher, Donizete Vago; Teixeira, Graça Helena Maia do Canto; Monteiro, Katia Ayres; Gomes, Lina Nunes; Senna, Marcos Antônio Albuquerque de; Gouvêa, Mônica Villela; Aboud, Sérgio; Fernandez, Veronica Silva

    Abstract in Portuguese:

    O PET-Saúde (Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde) proposto pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e pela Fundação Municipal de Saúde de Niterói (FMS) iniciou suas atividades em abril de 2010 com a proposta de desenvolver o processo de ensino-aprendizagem de forma participativa, tendo como eixo central o trabalho no cotidiano dos serviços de saúde, utilizando as ferramentas da pesquisa e avaliação em saúde como elemento disparador do aprendizado. As atividades são desenvolvidas na perspectiva da construção de um diagnóstico de saúde da área de abrangência de cada unidade de saúde à qual o grupo PET está vinculado. A metodologia adotada pelos grupos consiste na investigação participativa, com o envolvimento de profissionais, alunos, usuários e docentes. Como ferramenta vem sendo utilizada a construção da história local, com levantamento de documentos e depoimentos da comunidade. Destaca-se a atividade de cadastramento e recadastramento de famílias e o levantamento do perfil epidemiológico dos territórios. Neste primeiro estágio, identificamos a interação em grupo multiprofissional como um desafio que vem proporcionando grandes avanços no entendimento do processo saúde-doença entre estudantes, docentes e profissionais.

    Abstract in English:

    PET-Health (the Educational Program for Health Work) proposed by the Fluminense Federal University (UFF) and the Niterói Municipal Health Foundation (FMS) began its activities in April 2010 with the purpose of developing a participatory teaching-learning process, with daily work in health services as its central thrust, using health research and evaluation tools as the trigger for learning. The activities are developed from the perspective of developing a health diagnosis in the coverage area of each health unit affiliated with PET. The methodology is participatory research with direct involvement by health professionals, students, users, and faculty. Reconstruction of local history has been used as the research tool, including documents searches and interviews with community members. Important activities include registering and re-registering families and an epidemiological profile of neighborhoods. In this first stage, we identified interaction in a multidisciplinary team as a challenge that has fostered major strides in the shared understanding of the health-disease process by students, faculty, and health professionals.
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