Revista Brasileira de Educação Médica, Volume: 36, Issue: 3, Published: 2012
  • 50 anos da Abem Editorial

    Ferreira, José Roberto
  • Undergraduate medical student's perceptions regarding professional marketing Pesquisa

    Alves, Fernando Henrique Canhoto; Torres, Fernanda Pedrosa; Suto, Hilda Satie; Azevedo, Lunia Sofia Lima; Barbosa, Marcell Maduro; Pedro, Renato Martins; Santana, Ana Carolina Delazia Albuquerque; Rantin, Daniella; Leonardo, Fábio Henrique Luiz; Andrade, Marina Gomes de; Ferreira, Natasha Nicos; Pazin Filho, Antonio

    Abstract in Portuguese:

    INTRODUÇÃO: Marketing médico é um assunto controverso, principalmente no que concerne a princípios éticos. Portanto, frente à competição acirrada de mercado, é necessário o preparo profissional. Conhecer a percepção dos alunos de Medicina pode auxiliar na estruturação de alternativas de capacitação. METODOLOGIA: Inicialmente, identificaram-se crenças sobre marketing médico através de grupo focal composto por 12 alunos. Com base nesses dados, dez afirmações para avaliar atitudes foram aplicadas aos alunos de uma Faculdade de Medicina pública brasileira. RESULTADOS: Observou-se falta de clareza sobre o conceito de marketing, preocupação com princípios éticos e necessidade de marketing no mercado competitivo. Na fase de aplicação, foram obtidas 280 respostas de diversos estágios do curso. Apenas 16,8% admitiram contato com o tema. Houve clareza sobre ética em relação ao paciente, influenciada positivamente pela progressão no curso, mas houve divergência na ética entre profissionais. CONCLUSÕES: Marketing médico é uma área pouco compreendida e relegada ao currículo oculto, sendo influenciada por transposições inadequadas de métodos didáticos destinados à comunicação profissional para a população leiga. Novos métodos de ensino, como a educação tutorial, podem ser uma alternativa para lidar com essas situações.

    Abstract in English:

    BACKGROUND: Professional marketing is a controversial topic, mainly regarding ethical principles. Therefore, increasing market competion turns professional capacitation mandatory. To know under graduation medical student's perceptions could help to develop educational alternatives to face this problem. METODOLOGY: First, professional marketing believes were identified through focus group methodology including twelve students. Based on these results, ten affirmatives were constructed to evaluate attitudes and applied to the students of a Brazilian public medicine school. RESULTS: It was observed lack of a clear definition of marketing, preoccupation regarding ethical principles and need to employ marketing strategies in a competitive market. At the survey stage, 280 answers from different stages of the course were obtained. Only 16.8% admitted to have had previous contact with the topic. Clear ethical standards for medical-patient relationship were determined, increasing with course progression. However inter-professional ethical principles was more subject to confusion. CONCLUSION: Professional marketing is poorly understood and it is relegated to the occult curricula, being influenced by didactic methods inadequately transposed for marketing strategies. Newer educational methods, like mentoring, could be an alternative to deal with these situations.Tutoria.
  • Primary care in SUS: publications in São Paulo campus, Unifesp, 1994-2009 Pesquisa

    Hayashida, Marina Zoega; Jacinto, Stéphanie Caroline Gigliotti; Puccini, Rosana Fiorini; Lacaz, Francisco Antonio de Castro

    Abstract in Portuguese:

    OBJETIVO: Descrever a produção científica de professores e profissionais do campus da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) que toma a Atenção Básica em saúde e o SUS como objeto de estudo de 1994 a 2009. MÉTODO: Trata-se de um estudo quali-quantitativo, baseado em informações obtidas em periódicos indexados nos bancos Pubmed, Medline, Lilacs e Scielo, no período de 1994-2009. RESULTADOS: Foram identificados 98 trabalhos no período, verificando-se aumento progressivo do número de publicações a partir de 2003, principalmente de docentes e técnicos em educação superior vinculados aos departamentos de Medicina Preventiva, Enfermagem, Pediatria e Fonoaudiologia. Muitos deles foram realizados em parceria com outras universidades e serviços de saúde. A avaliação dos conteúdos dos trabalhos foi feita mediante categorização em quatro temas: política, planejamento e gestão; educação em saúde; morbidade; promoção da saúde. CONCLUSÃO: As publicações expressam que a relação dos pesquisadores da Unifesp com a rede do SUS vem se tornando construtiva nestes sete anos, contribuindo para a consolidação do SUS e o apoio à sua dinâmica, planejamento e gestão.

    Abstract in English:

    OBJECTIVE: Know and systematize scientific production of Unifesp, campus São Paulo, that presented contributions to the consolidation of SUS, in primary health care, from 1994-2009. METHODS: Qualitative-quantitative study, using bibliographic data arising from scientific journals indexed to Pubmed, Medline, Lilacs and Scielo. RESULTS: 98 works were collected, from which we realized an increase in the number of publications since 2003, mainly for teachers and technicians linked to the Departments of Preventive Medicine, Nursing, Speech Pathology and Pediatrics. Many of them were carried out in partnership with other universities and services. The evaluation of the contents of the publications was done from the categorization into four themes: politics, planning and management; health education; morbidity and health promotion. CONCLUSION: The relationship that Unifesp researches have with SUS network has become constructive in the last seven years: there are efforts to increase its stability, improving its dynamics, planning and management.
  • The teacher-student relationship in medicine - a study on pedagogical encounters Pesquisa

    Rios, Izabel Cristina; Schraiber, Lilia Blima

    Abstract in Portuguese:

    A formação humanística do aluno de Medicina é um importante objetivo educacional nas escolas médicas. Parte dessa formação se dá por meio de disciplinas da área das Humanidades, mas grande parte ocorre pelo aprendizado no ambiente cultural e nas relações interpessoais dentro da escola médica, em especial a relação professor-aluno. Com o objetivo de estudar a relação professor-aluno em uma escola médica padrão no Estado de São Paulo, desenhou-se este estudo de caso. Por meio de observação etnográfica e entrevistas em profundidade, obtivemos dados que foram analisados pelo método hermenêutico dentro de categorias analíticas construídas com base no referencial teórico da pesquisa e nos achados empíricos referentes aos tipos de relação pedagógica observados nessa escola. Descrevemos e interpretamos três tipos de relação dessa natureza, baseados na onipotência do professor, na construção de vínculo e na desqualificação do aluno. Em cada um deles, um modo predominante de comportamento estaria sendo ensinado de modo informal, aproximando ou afastando o ensino da ética e da competência relacional. Conclui-se que as relações professor-aluno na escola médica precisam ser alvo de estudo e atenção, assim como a clara definição de um padrão ético institucional para todos, para que se possa alcançar o objetivo de uma formação humanística em Medicina.

    Abstract in English:

    The humanistic training of medical students is currently an important educational objective in medical schools. Part of this training is provided through disciplines within the humanities, but a large proportion comes through learning achieved within the cultural environment and interpersonal relationships of the medical school, especially from the teacher-student relationship. With the aim of studying the teacher-student relationship at a typical medical school in the state of São Paulo, Brazil, this case study was designed. Through ethnographic observations and in-depth interviews, in contrast with official teaching documents, we obtained data that were analyzed using a hermeneutic method, within analytical categories that were constructed from the theoretical reference framework for research and the empirical findings relating to the types of pedagogical relationships observed in this school. We constructed three types of relationship of this nature, based on: omnipotence of the teacher, construction of a link and disqualification of the student. In each of these, one predominant mode of behavior was being taught informally, thereby coming closer towards or moving away from the teaching of ethics and relational competence. Teacher-student relationships within medical schools need to be studied further, with clear definition of an institutional ethical standard for everyone, so that the objective of humanistic training within medicine can be achieved.
  • Faculty development courses in medicine: a fruitful field Pesquisa

    Rêgo, Cinthia; Batista, Sylvia Helena

    Abstract in Portuguese:

    Foi feita uma revisão sistemática da literatura (1997-2007), no âmbito da formação docente, em currículos médicos orientados pela aprendizagem baseada em problemas, por meio de busca, identificação, seleção e análise de estudos nas bases Scielo, Lilacs, Cochrane, Medline, Ibesc, Pubmed e Eric com os descritores faculty OR faculty medical or staff development and education, medical or education, medical undergraduate or medical, schools and pbl. Os estudos analisados se agruparam em três eixos norteadores, que delinearam aplicações práticas para um programa de desenvolvimento docente eficiente: gestão participativa, maior investimento nos docentes, elaboração e aplicação de programas de educação continuada, permanente, com foco na construção dos conhecimentos, habilidades e atitudes.

    Abstract in English:

    Therefore we endeavor a systematic literature review (1997-2007) in the area of tutors graduation in doctors curriculum oriented in learning based on problems through: research, recognition, selection and study analysis on the data bases: Scielo, Lilacs, Cochrane, Medline, Ibesc, Pubmed and Eric within the description: faculty OR faculty medical or staff development and education, medical or education, medical undergraduate or medical, schools and pbl. From August to December 2009. The analyzed studies are defined in 3 axes that shaped practical applications for an effective tutor development program: participative management, greater investments in tutors, establishment and application of a constant learning program, permanent focused on knowledge building, skills and approaches.
  • Expectativas de aprimoramento pós-residência m édica: hora para um mestrado profissional? Pesquisa

    Coser, Orlando

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho investiga, com base em uma pesquisa de campo, as expectativas e anseios de médicos residentes em desenvolver outras atividades de aprimoramento profissional. Foram coletadas as opiniões de médicos residentes de um hospital de referência para saúde da mulher, criança e adolescente, e de seus supervisores, a fim de avaliar o interesse e a viabilidade de alguma proposta relativa à introdução de outros cursos, como parte ou desdobramento da residência. Na construção da pesquisa, decidiu-se não inquirir diretamente os residentes acerca de seu interesse por um curso específico, mas contornar o viés que tal indagação fomentaria e, aproveitando este contorno, ampliar o horizonte em pauta. Chegou-se, assim, ao questionário que foi aplicado, amplo o suficiente para abarcar o horizonte de expectativas de residentes e supervisores, específico o bastante para situar pontos de dificuldade, impasse, resistências. O movimento introduzido a partir da sua aplicação e os dados obtidos apontam a perspectiva da qual o grupo pesquisado encara estas questões, permitindo empreender uma análise e extrair inferências que podem ajudar a esclarecer o campo investigado.

    Abstract in English:

    This paper investigates, from a field survey, the expectations and aspirations of medical residents to develop other activities in professional development. The opinions of residents of the Instituto Fernandes Figueira/Fiocruz, and their supervisors, were collected in order to assess interest and feasibility of any proposal to introduce other courses, as a part or extension of the residency program. In the construction of the research it was decided not to directly ask the residents about their interests in a particular course, but to circumvent the bias that such inquiry would encourage and, this way, expanding the horizons on the agenda. The questionnaire in its final form is broad enough to encompass the horizons of expectations that residents and supervisors crave, and specific enough to locate points of difficulty, impasse, and resistance. The movement introduced from its application, and data obtained from that, pointing to the prospect with which the research group sees these issues, allowing to undertake an analysis and draw inferences that can help to clear the researched field.
  • The patient's perspective in the anamnese script: the student's view Pesquisa

    Balduino, Paula Martins; Palis, Fernando Plazzi; Paranaíba, Vinícius Ferreira; Almeida, Helcia Oliveira de; Trindade, Eliana Mendonça Vilar

    Abstract in Portuguese:

    INTRODUÇÃO: Para possibilitar que o estudante visualize a doença de forma plena e integrada à história de vida da pessoa, foram incluídas no roteiro de anamnese questões relativas à subjetividade do paciente. OBJETIVO: Investigar as percepções dos estudantes da primeira à terceira série do curso de Medicina da Escola Superior de Ciências da Saúde acerca de questões relativas às perspectivas do paciente. METODOLOGIA: Estudo descritivo, de cunho quantitativo e qualitativo, exploratório e transversal. Os dados foram coletados por meio de um questionário estruturado aplicado a uma amostra constituída por 60 estudantes, complementado por uma entrevista semiestruturada, realizada com uma amostra constituída por dez estudantes. RESULTADOS: Sessenta e nove por cento dos estudantes se sentem frequentemente à vontade para perguntar sobre as perspectivas do paciente e 47,3% raramente se sentem preparados para acolher o paciente diante dos sentimentos mobilizados pelo item. CONCLUSÃO: A inclusão no roteiro de anamnese de questões relativas às perspectivas do paciente foi positiva, ainda que insuficiente para aprofundar os vínculos empáticos, o que indica a necessidade de maior atenção ao desenvolvimento e consolidação de habilidades afetivas e empáticas no estudante. Observou-se também a persistência das dificuldades inerentes à inclusão da subjetividade do paciente durante a anamnese, o que pode agravar o risco de erosão da empatia ao longo do curso.

    Abstract in English:

    INTRODUCTION: To enable the student to view the disease integrated into the person's life story, questions related to the patient's subjectivity were included in the anamnese script. OBJECTIVE: Investigate the perceptions of students from 1st to 3rd grades of the Medical School of Escola Superior de Ciências da Saúde related to patient's perspectives. METHODOLOGY: Descriptive, quantitative, qualitative, exploratory and transversal study. Data were collected using a structured questionnaire applied to a sample of 60 students and complemented by a semi-structured interview conducted with a sample of ten students. RESULTS: 69% of the students often feel free to ask about the patient's perspectives and 47.3% rarely feel prepared to accept the patient face of the feelings mobilized by the item. CONCLUSION: The inclusion of questions related to the patient's perspectives in the anamnese script was positive, even that not sufficient to create empathy bonds, which indicates the need for greater attention to the development and consolidation of emotional and empathic skills in students. We also observed the persistence of the difficulties inherent to the inclusion of the patient's subjectivities during the interview, which may increase the risk of erosion of empathy during the course.
  • Training course for teaching preceptors of medical internship Pesquisa

    Rocha, Hulda Cristina; Ribeiro, Victoria Brant

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho expõe a experiência de uma universidade pública que oferece formação pedagógica a preceptores médicos por meio de curso de capacitação. Para analisar a efetividade da proposta do curso, foi realizada pesquisa com um grupo de preceptores egressos. O questionário eletrônico foi o instrumento usado para viabilizar esse trabalho, que analisa como a apreensão de um novo conhecimento foi usada em cenários de prática. Da análise destas respostas entende-se que os preceptores assumiram uma ruptura de padrões tradicionais de ensino, passando a atuar como protagonistas de mudanças que viabilizam um ensino médico inovador, nos moldes das atuais necessidades da sociedade brasileira.

    Abstract in English:

    This paper shows the experience of a public university offering teacher training to medical preceptors through ongoing training. To analyze the effectiveness of the proposed course, a survey was conducted with alumni preceptors. The electronic questionnaire was the instrument used to facilitate this work, which examines how the apprehension of new knowledge has been used in practical settings. The analysis of these responses will help to understood that the tutors took a break from traditional patterns of teaching, starting to act as protagonists of changes that enable an innovative medical education, to mold the current needs of Brazilian society.
  • Residency in a university hospital: residents' point of view Pesquisa

    Velho, Maria Teresa Aquino de Campos; Haeffner, Leris Bonfanti; Santos, Fernanda Gabriel; Silva, Luciele Cristofari da; Weinmann, Angela Regina Maciel

    Abstract in Portuguese:

    Estudo transversal e descritivo realizado no hospital universitário de Santa Maria, de novembro de 2008 a janeiro de 2009, com o objetivo de avaliar a visão dos residentes quanto ao funcionamento da residência médica. A participação no estudo foi voluntária, confidencial e obteve a aprovação do Comitê de Ética em Pesquisa. Realizou-se análise descritiva dos dados através do software SPSS 15.0. Da população de 90 médicos residentes, 59 (65,5%) responderam o questionário. A qualificação e a competência dos preceptores foram consideradas satisfatórias por 79,7% dos participantes, 91,5% ressaltaram a importância da diversidade de doenças e do número de atendimentos realizados, enquanto 49,2% revelaram estar insatisfeitos com o incentivo e o desenvolvimento de trabalhos científicos durante a especialização. A jornada de trabalho foi considerada excessiva por 54,2% dos residentes e estressante por 80,0%, fato referido principalmente na residência de Cancerologia Clínica e Anestesiologia. A maioria relatou que suas vivências, no período da residência, foram condizentes com suas expectativas. Conclui-se que a residência médica, apesar das fragilidades evidenciadas, mantém-se como uma proposta satisfatória de formação de médicos especialistas.

    Abstract in English:

    A cross-sectional descriptive study was conducted at the Santa Maria university hospital from November 2008 to January 2009. It aimed to assess medical residents' point of view regarding the activities of a residency. The participation was voluntary and confidential and was approved by the Committee of Ethics in Research. The data were analyzed through SPSS 15.0 software. Among 90 medical residents 59 (65.5%) answered the questionnaire. 79.7% considered satisfactory the preceptor's qualification and competence and 91.5% emphasized the importance of disease diversity and the number of patients seen during clinical practice. However, 49.2% reported not to be satisfied with the encouragement and the development of scientific activities during the specialization. The working hours were considered excessive by 54.2% of the medical residents and stressful for 80.0% of them, especially in Oncology and Anesthesiology programs. Most of them considered that their expectations were achieved during the residency. We conclude that the medical residency, despite some weaknesses, continues to be a satisfactory proposal for training of specialists.
  • Lifestyle and medical education: impact on the nutritional profile Pesquisa

    Mota, Maria Carliana; De-Souza, Daurea A.; Mello, Marco Túlio de; Tufik, Sérgio; Crispim, Cibele A.

    Abstract in Portuguese:

    A formação do profissional médico impõe modificações nocivas ao estilo de vida, predispondo ao ganho de peso. O objetivo deste estudo foi realizar uma revisão acerca das prevalências de sobrepeso e obesidade e possíveis fatores causais destas taxas em estudantes de Medicina (EM) e médicos residentes (MR). Realizou-se uma busca nas bases de dados on-line PubMed/Medline (US National Library of Medicine), Scielo e Lilacs, com as palavras-chave: "estudantes de medicina" e "médicos residentes", associadas com cada um dos termos: "índice de massa corporal (IMC)"; "obesidade"; "sobrepeso"; "ingestão alimentar"; "sedentarismo" e "sono", e suas traduções para a língua inglesa. Foram selecionados 31 estudos, dos quais 25 foram realizados com EM, cinco com MR e um com ambas as populações. Dezesseis estudos retrataram altas prevalências de sobrepeso e obesidade (taxas de 15% a 83%). Em relação aos fatores associados ao aumento de peso, destacaram-se os hábitos alimentares inadequados. Sonolência excessiva diurna, privação do sono e sedentarismo também foram amplamente identificados. Estes resultados ressaltam a necessidade de desenvolver ações para minimizar os efeitos negativos da rotina imposta pelo processo de formação médica, em especial os aspectos relacionados a excesso de peso.

    Abstract in English:

    The training of the medical profession imposes harmful changes to lifestyle, which predisposes to weight gain. The aim of this study was to review the prevalence of overweight and obesity and possible causative factors in these rates in medical students (MS) and residents physicians (RP). We conducted a search of the databases online: PubMed / Medline (U.S. National Library of Medicine), Scielo and Lilacs with the keywords: "medical students" and "residents" associated with each of the terms: "body mass index (BMI)", "obesity", "overweight", "food intake", "sendentarism" and "sleep", and using the translation of these terms for the English language Thirty one studies were selected, where 25 were performed with EM, five with MR and one with both the populations. Sixteen studies indicated high prevalences of overweight and obesity (ranging between 15% and 83%). Regarding factors associated with weight gain, have stand out inadequate food intake. The excessive daytime sleepiness, sleep deprivation and sedentarism were widely identified. These results underscore the need to develop actions to minimize the negative effects of routine imposed by the process of medical training, especially those aspects related to excess weight.
  • The corpse in the teaching of humananatomy: a methodological and bioethics overview Pesquisa

    Costa, Gilliene Batista Ferreira da; Costa, Gilliane Batista Ferreira da; Lins, Carla Cabral dos Santos Accioly

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho teve por objetivos analisar a opinião de alunos sobre as metodologias de ensino aplicadas em aulas práticas de anatomia humana e abordar questões bioéticas envolvidas na utilização dos cadáveres. Este estudo foi realizado mediante aplicação de questionário a 542 alunos dos cursos do Centro de Ciências da Saúde da Universidade Federal de Pernambuco que cursavam a disciplina de anatomia humana em 2011. Os dados obtidos revelaram que 88,9% dos entrevistados consideraram indispensável o uso de cadáver humano nas aulas práticas e que 98,3% empregam materiais didáticos auxiliares. Quanto às questões bioéticas, 80,7% afirmaram ter recebido informação sobre o respeito ao manipular um cadáver. Observou-se que o uso de cadáveres humanos foi considerado indispensável ao processo de ensino-aprendizagem no estudo da anatomia humana e que a relação em seu manuseio se reflete na conduta do futuro profissional com os pacientes, fortalecendo a humanização dos profissionais de saúde.

    Abstract in English:

    This study aimed to analyze the opinion of students about the teaching methodologies applied in their practical classes of human anatomy, as well as to approach bioethical issues involved in the use of cadavers. This study was conducted through a questionnaire applied to 542 students of courses at the Health Sciences Center, Federal University in Pernambuco, who were attending the course of human anatomy in 2011. The data obtained showed that the use of human cadaver in practical classes was considered essential by 88.9% of surveyed, and 98.3% use some auxiliary teaching material. As for the bioethical issues, 80.7% said they had received information regarding the handling a corpse. Thus we see that the use of human corpses was considered essential to the process of teaching and learning in the study of human anatomy, and that the handling of cadavers reflect in the conduct of the future professional with their patients, strengthening the humanization of health professionals.
  • Formative assessment in tutorial session: conceptions and difficulties Pesquisa

    Oliveira, Vanessa Teixeira Duque de; Batista, Nildo Alves

    Abstract in Portuguese:

    A proposta deste trabalho é apreender concepções de estudantes e tutores sobre a avaliação formativa nas sessões tutoriais de um currículo PBL, identificando as dificuldades enfrentadas no desenvolvimento dessa prática. Um questionário Likert foi aplicado a 11 tutores e 45 discentes do sétimo período do curso de Medicina da Universidade Estadual de Montes Claros e uma entrevista de aprofundamento foi realizada com a totalidade dos tutores e 20 estudantes. Os entrevistados percebem a proposta formativa da avaliação na sessão tutorial, definindo-a como processual, reflexiva, dialógica, diagnóstica, e enfatizam a possibilidade de feedback como fator motivador e determinante para solucionar as deficiências detectadas e reforçar as potencialidades percebidas. São identificadas dificuldades relacionadas ao desempenho dos docentes, como falta de preparo, ao desempenho dos estudantes (falta de sinceridade, maturidade) e outras decorrentes da inadequação dos critérios utilizados nos instrumentos avaliativos. Os resultados apontam a necessidade de programas de desenvolvimento docente e discente em avaliação, assim como maior compromisso das instituições que utilizam a metodologia Aprendizagem Baseada em Problemas na busca contínua e reflexiva da coerência com os pressupostos pedagógicos estabelecidos pelo currículo.

    Abstract in English:

    The purpose of this study is to understand conceptions of students and tutors on formative assessment in the tutorial sessions of a PBL curriculum, identifying difficulties in the development of evaluation practice. Likert questionnaire was administered to 11 tutors and 45 students of seventh period of medical school at State University of Montes Claros and depth interview conducted with all the tutors and 20 students. Respondents perceived the proposed formative assessment in the tutorial session, defining it as procedural, reflective, dialogical, diagnostic, emphasized the possibility of feedback as a motivating factor for determining and addressing the deficiencies and strengthen the perceived potential. Difficulties related to the performance of teachers as a lack of preparation, the performance of students as lack of sincerity, maturity and others arising from the inadequacy of criteria used in evaluating instruments are identified. The results indicate the need for faculty and student development programs and in assessment, as well as greater commitment of institutions using the Problem-Based Learning method in the continuous search and reflective of consistency with the assumptions set by the educational curriculum.
  • Patient's feedback for medical students' evaluation Pesquisa

    Hamamoto Filho, Pedro Tadao; Oliveira, Cristiano Claudino; Silva, Ludmila Almeida; Carvalho, Lídia Raquel de; Peraçoli, José Carlos; Borges, Vera Therezinha Medeiros

    Abstract in Portuguese:

    A avaliação é fundamental para o processo ensino-aprendizagem. Diferentes métodos de avaliação e diversos atores envolvidos na avaliação podem fornecer elementos distintos, que, somados, fornecem melhor compreensão sobre a efetividade do processo educacional em suas variadas dimensões. A avaliação de habilidades e atitudes de estudantes tem recebido grande atenção recentemente. O envolvimento de pacientes no processo pode ser contributivo, pois sua perspectiva acrescenta informações ímpares. O presente estudo avaliou a aquisição de competências e habilidades de estudantes de Medicina no internato de Obstetrícia, sob o ponto de vista de gestantes. As pacientes responderam a um questionário segundo escala de Likert, com itens de avaliação divididos em habilidades de comunicação, exame físico e profissionalismo. Os resultados mostraram boa avaliação dos estudantes em geral, o que atribuímos ao sentimento de gratidão das pacientes. Algumas questões com maiores frequências de respostas negativas, porém, apontam aspectos que merecem maior atenção da escola médica pelo impacto que podem trazer à prática profissional. A perspectiva de pacientes na avaliação do estudante de Medicina poderá balizar estratégias de feedback para qualificar a formação médica.

    Abstract in English:

    Evaluation is a very important part of the teaching-learning process. Different methods and actors may provide distinct elements for a better comprehension on the efficacy of the educational process. This way, there is an increasing attention for evaluation of students' abilities and attitudes. To involve patients in the evaluation may also provide special information. The present study evaluated students abilities and competences during Obstetrics clerkship through patients' perspectives. The questionnaire used a Likert scale and it was divided into three aspects: abilities of communication, clinical exam and professionalism. The results showed a good evaluation possibly due to a gratitude bias. However some items had a higher percentage of negative answers and these points should be noted by medical schools, as they can impact professional behavior. Patients' perspectives to evaluate medical students may provide feedback in order to improve medical education.
  • Medical training in the family health strategy: student's perceptions Pesquisa

    Costa, José Roberto Bittencourt; Romano, Valéria Ferreira; Costa, Rosane Rodrigues; Vitorino, Rodrigo Roger; Alves, Luiz Anastácio; Gomes, Andréia Patrícia; Siqueira-Batista, Rodrigo

    Abstract in Portuguese:

    Diante das atuais demandas sociais, tornou-se imprescindível para a educação médica a transição do modelo tradicional de formação reducionista e hospitalocêntrica para uma vertente de educação mais ampla e integralizada. A construção de novas práticas de formação em saúde - com a utilização de cenários externos -, em coparticipação com o SUS, tem assumido um papel fundamental na formação médica. Em 2005, o Centro Universitário Serra dos Órgãos (Unifeso) incorporou em seu currículo a Aprendizagem Baseada em Problemas e a inserção dos graduandos de Medicina em Unidades Básicas de Saúde da Família. Este artigo apresenta a percepção dos discentes de Medicina neste cenário. Para isto, realizou-se uma pesquisa qualitativa, utilizando-se entrevistas e análise temática das respostas, com a criação de categorias. Os resultados demonstram a combinação de impressões positivas - integração entre teoria e prática - e negativas - problemas na organização das atividades e necessidade de identificação de um preceptor local. Propõe-se um planejamento orientado pelas novas diretrizes para o ensino na Atenção Primária à Saúde, contextualizada à condição da integralidade.

    Abstract in English:

    Given current social demands, it has become essential for medical education to break from the traditional model of biological reductionist and training based only at hospitals and redefine itself towards a holistic care (integrality). The construction of new training practices in health with the use of new outdoor scenarios, in partnership with (Unified National Health System - SUS), assumed a key role. In 2005 the Centro Universitário Serra dos Órgãos (Unifeso) incorporated into its curriculum the Problem-Based Learning and the insertion of medical undergraduates into Basic Health Units Family. This paper describes the perception of medical students in this scenario. We conducted a qualitative research working from the application of interviews and the utilization of thematic analysis of responses with the creation of categories. The results show the combination of positive impressions - integration between theory and practice - and negative - problems in the organization of activities, as well as the necessity to identify a local preceptor. A plan is proposed, guided by the new Directives, for teaching in the primary health care in the context of the condition of integrality.
  • Moral harassment in residency programs of a teaching hospital Pesquisa

    Marques, Rodrigo Coelho; Martins Filho, Euclides Dias; Paula, Guilherme Santos de; Santos, Rondinneli Roberto dos

    Abstract in Portuguese:

    OBJETIVOS: Conhecer a prevalência e as características do assédio moral nas residências médica e não médica em um hospital de ensino em Recife (PE). MÉTODOS: Um questionário foi elaborado para investigar a prevalência do assédio moral, os perfis do assediado e do assediador, e possíveis sequelas. Uma definição para assédio moral foi apresentada aos participantes. RESULTADOS: Foram entrevistados 105 residentes. A prevalência do assédio foi de 41,9%, sendo mais frequente em menores de 28 anos (46,3%), mulheres (45,8%), residentes do segundo ano (47,7%) e na área médica (46,8%). Essas diferenças não foram estatisticamente significantes (p = 0,082; 0,118; 0,349; 0,225, respectivamente). As mulheres referiram mais sequelas (p = 0,013), sendo a maior parte destas de origem psíquica (58,5%) ou profissional (39,0%). Os profissionais responsáveis pela preceptoria são os principais assediadores (40,7%), seguidos daqueles com cargos na coordenação (29,1%; p = < 0,001). CONCLUSÕES: 41,9% dos residentes já foram vítimas de assédio moral. Não houve diferença significativa de prevalência entre os grupos estudados. Os cargos próximos das atividades clínicas se mostraram mais propícios a cometê-lo (preceptoria e coordenação). O sexo feminino se mostrou tão suscetível ao assédio quanto o masculino, mas sofreu significativamente mais sequelas (p = 0,013).

    Abstract in English:

    BACKGROUND: This study sought to establish the prevalence and characteristics of moral harassment during medical and non-medical residencies in a teaching hospital in Recife, PE. METHODS: A questionnaire was developed based on the available bibliography with the intent of creating a profile of both victim and harasser, also assaying the consequences of the harassment. The participants were presented a definition of moral harassment. RESULTS: The questionnaire was answered by 105 residents. The prevalence of moral harassment was 41.9%, with no significant difference between medical and non-medical residents (p = 0.225), age group (p = 0.082), year of residency (p = 0.349) or sex (p = 0.118). The female residents reported the harassment as being more harmful: 96.6% of harassed female residents experienced negative consequences, compared to only 1 male (p = 0.013). Regarding the harassers, supervising physicians were identified more often than others as being the perpetrators of moral harassment (40.7%; p = < 0.001). CONCLUSIONS: There was no significant difference in the prevalence of moral harassment among the different groups of this study. During residency, females are more prone to suffer consequences due to moral harassment (p = 0.013). Supervising physicians were most frequently involved in harassing behavior.
  • About hazing, vampires and relationships at the medical school Ensaio

    Lima, Maria Cristina Pereira

    Abstract in Portuguese:

    Os relacionamentos dos estudantes entre si e destes com seus professores podem se tornar difíceis em diferentes momentos. O ingresso na universidade parece ser um período especialmente tenso em função dos trotes sofridos nesta fase da vida acadêmica. Este estudo apresenta uma revisão da literatura a respeito do trote, em especial aquele realizado nas escolas médicas, tentando identificar as características ritualísticas e os fatores mantenedores deste. Paralelamente, constrói uma metáfora com o mito do vampiro, propondo esta lenda como um paradigma para compreender as relações humanas nas faculdades de Medicina. São discutidas as características comuns entre vampiros e vítimas, encontradas no mito e nas inter-relações presentes nas escolas médicas, abordando-se possíveis estratégias de manejo.

    Abstract in English:

    The students' relationships with one another and their teachers can become difficult at different times. However, entrance into the university seems to be a particularly tense moment, due to the hazing suffered this stage of their academic lives. This study presents a review of the literature on the hazing, especially that have happen in medical schools, trying to identify the characteristics and maintaining factors of those ritual. In parallel, constructs a metaphor of the vampire myth, proposing this legend as a paradigm for understanding the human relationships in the medical schools. The common characteristics between vampires and victims, found in myth, and these interrelationships are discussed in medical schools, approaching at possible management strategies.
  • Work in health and medical work: specificities and convergences Ensaio

    Nogueira, Maria Inês

    Abstract in Portuguese:

    Este ensaio apresenta um contraponto entre o trabalho em saúde e o trabalho médico a partir das relações existentes entre o conhecimento e a prática. Assume que a problemática da saúde diz respeito às relações entre a natureza e a cultura. Reconhece que a introdução das ciências humanas no campo da saúde relativizou o discurso biológico e que a marca desse campo é a multidisciplinaridade. Identifica o estilo de pensamento biomédico como o principal responsável pelas especificidades do agir médico. Analisa e critica o impacto da tecnologia sobre a prática médica. Sugere que as propostas de mudança na educação médica, ao incorporarem as premissas humanizantes trazidas pelo campo da Saúde Coletiva, funcionariam como pontos de convergência com o trabalho em saúde e poderiam concorrer para a transformação do trabalho médico.

    Abstract in English:

    This essay presents a counter-argument between work in health and medical work having as starting point the existent relationships between knowledge and practice. It presupposes that the health problematic regarding the relationships between nature and culture. It recognizes that the introduction of human sciences in the health field relativized the biological discourse and the benchmark in this field is interdisciplinary. It identifies the biomedical thought style as the main component for the specificities on how the medics act. It analyzes and criticizes the technological impact on the medical practice. It suggest that the change proposals in medical education when incorporating the humanizing premises brought by the Collective Health field worked as convergent points with the health work and could contribute to the medical work transformation.
  • Image of the week project Relato De Experiência

    Schütze, Manuel; Rodrigues, Carlos Jorge Simal; Dumont, Sandra Monetti; Parisotto, Viviane Santuari

    Abstract in Portuguese:

    O ensino médico, de modo geral, envolve a associação entre teoria e prática, o que é de particular importância no ensino da área de diagnóstico por imagem. A metodologia do ensino baseado em problemas, associada ao ensino a distância, permite alcançar um público amplo e estimular o raciocínio clínico, o espírito crítico e o autodidatismo, características essenciais ao profissional médico. Nesse âmbito, surgiu o projeto "Imagem da Semana", que consiste em uma página no site da Faculdade de Medicina aberta ao público, na qual semanalmente é publicado um novo caso clínico, associado a uma imagem e a uma pergunta objetiva. O visitante é encorajado a responder à pergunta corretamente para ter acesso à discussão do caso e aprender mais sobre o diagnóstico e os diagnósticos diferenciais da doença abordada. O projeto tem sido muito bem recebido pela comunidade acadêmica, servindo também para a educação continuada de médicos generalistas e especialistas, além de divulgar o conhecimento produzido na universidade. Acreditamos que a democratização do conhecimento é um passo importante rumo à melhoria do ensino médico.

    Abstract in English:

    It is known that the teaching of medicine involves associating theory and practice. This is of particular importance in the teachings of diagnosis by image. The methodology of problem based learning allows for the reaching of a wide range of people and stimulates clinical and critical thinking and self teaching, essential characteristics of every physician. Having this in mind, we started the project "Image of the Week". The project consists of an internet page in the medical school's website where every week a case and an image is published, together with an objective question. The visitor is encouraged to answer the question correctly to gain access to the case discussion and be able to learn more about the diagnosis and differential diagnosis of the presented disease. The project has been very successful in the academic community and has also been used for continued education by general practitioners and medical specialists, besides sharing the knowledge produced in the University. We believe that the democratization of knowledge is a big step towards the improvement of medical teaching.
  • Preparation of educational bideos for skills training for nedical students in medical school Relato De Experiência

    Arruda, Felipe Teles; Danek, Allan; Abrão, Karen Cristine; Quilici, Ana Paula

    Abstract in Portuguese:

    A simulação proporciona um ambiente de aprendizado seguro e controlado para o treinamento e o desenvolvimento de habilidades médicas essenciais, compatíveis com o que se espera na formação dos profissionais necessários para atender as demandas modernas da saúde. Este artigo relata uma experiência de desenvolvimento, por estudantes de Medicina, de vídeos educacionais para o ensino de habilidades relacionadas à semiologia e a procedimentos médicos, visando aprimorar o aprendizado e fortalecer o embasamento teórico e prático destas habilidades.

    Abstract in English:

    The simulation provides a safe and monitored learning environment for training and development of basic medical skills, consistent with what is expected in the training necessary to meet the demands of modern health. This article reports an experience of developing, by medical students, educational videos for teaching skills related to semiology and medical procedures in order to improve learning and strengthen the basis of these theoretical and practical skills.
  • Teaching methods on medical psychology and integrated care for patients Relato De Experiência

    Abud, Cristiane Curi; Zimmermann, Vera Blondina; Lucchese, Ana Cecilia; Marco, Mario Alfredo De

    Abstract in Portuguese:

    Relata-se uma experiência de ensino da disciplina de Psicologia Médica do segundo ano de graduação de Medicina da Unifesp-EPM, que vem se mostrando bastante profícua em sensibilizar e capacitar o aluno para a observação, percepção e avaliação do estado psíquico e emocional dos pacientes. A partir do ensino teórico de campos do conhecimento, como História da Medicina, Comunicação, Psiquiatria, Psicanálise, e Psicologia do Desenvolvimento, preparamos os alunos para sua aplicação prática por meio de entrevistas com pacientes. Com base nos recortes desses campos de conhecimento e de nossa experiência, criamos um roteiro de entrevista, que visa não engessar o aluno/entrevistador, mas oferecer uma referência geral dos temas básicos que devem ser abordados e observados na entrevista com os pacientes. Os roteiros orientam não apenas o momento da realização das entrevistas, como também sua organização posterior sob a forma de um relatório escrito. Numa relação dialética, os alunos estudam e ensaiam aplicações da teoria, realizam as entrevistas e escrevem relatórios sobre a experiência prática articulada com a teoria.

    Abstract in English:

    We report on this article our teaching experience in Medical Psychology Course for second-year graduation students of Medical School of UNIFESP-EPM, which has shown efficient for sensitizing and for training students to observe, to perceive and to evaluate patients' mental and emotional state. From discussion of theoretical fields of knowledge like History of Medicine, Communication Theories, Psychiatry, Psychoanalysis and Developmental Psychology, we prepare students for their clinical practice through patients' interviewing. We created a guideline which offers a reference of basic issues that must be addressed and that must be noted at patients' interviews, which guide on how to interview and also on how to do a written report. In a dialectical relation they study theories and they try theories' application, they interview patients and they write reports on practical experience combined with theories.
  • Errata Errata

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