Dance in K through 12 Basic Education: adequacy of contemporary practices in dance teaching

Josiane Franken Corrêa Vera Lúcia Bertoni dos Santos About the authors

RESUMO

O artigo enfoca o ensino de dança na Educação Básica a partir da reflexão sobre a pertinência da adoção de características do movimento artístico pós-1950 nos processos de criação em dança, em diálogo com autores como Hassan (1985), Silva (2005) e Rengel (2008). Nessa perspectiva, são consideradas mudanças de atitude nas práticas de ensino e aprendizagem em dança, decorrentes de transformações instigadas pela dança pós-moderna, tais como: o redimensionamento do conceito de corpo, a concepção de dança como processo criativo, coletivo e democrático e o estreitamento das relações entre as abordagens artísticas escolares e as formas de arte que se desenvolvem fora do ambiente escolar.

Palavras-chave:
Dança; Escola; Ensino; Contemporaneidade; Educação

RÉSUMÉ

L'article met l'accent sur l'enseignement de la danse à l'école élémentaire à partir d'une réflexion sur la pertinence de l'adoption de caractéristiques du mouvement artistique post 1950 par les processus de création de danse, en dialogue avec des auteurs tels que Hassan (1985), Silva (2005) et Rengel (2008). À cet égard le travail tient compte des changements d'attitude dans l'enseignement et l'apprentissage de la danse, issus des transformations engendrées par la danse postmoderne, tels que: les nouvelles dimensions du concept de corps, la conception de la danse en tant que processus de création, collectif et démocratique ainsi que l'étroitement des relations entre les approches artistiques scolaires et les formes d'art développées en dehors de l'environnement scolaire.

Mots-clés:
Danse; École; Enseignement; Contemporanéité; Éducation

ABSTRACT

This article focuses on dance teaching in K-12 basic education from a reflection about the relevant adoption of elements from post 1950's artistic movement on dancing creative processes in a dialogue with authors as Hassan (1985), Silva (2005), and Rengel (2008). On this perspective, changes on dance teaching and learning practical attitudes are considered, resulting from postmodern dance transformations, such as: the reformulation of body concept, the conception of dance as a democratic, collective, and creative process and the progressively narrowed bounds between school artistic approaches and art forms developed outside of the school environment.

Keywords:
Dance; School; Teaching; Contemporaneity; Education

Full text available only in PDF format.

References

  • COELHO, Teixeira. Moderno pós Moderno: modos e versões. 3. ed. São Paulo: Iluminuras, 1995.
  • COHEN, Renato. Performance como Linguagem. São Paulo: Perspectiva, 1989.
  • COSTA, Dinara Pereira Lemos Paulino. O Professor e a Construção do Conhecimento. Itinerarius Reflectionis {on line}, Revista Eletrônica do Curso de Pedagogia do Campus Jataí, Universidade Federal de Goiás, v. 2, n. 11, p. 1-7, 2011. Disponível em: <Disponível em: http://www.revistas.ufg.br/index.php/ritref/article/view/20344/11834 >. Acesso em: 18 mai. 2014.
    » http://www.revistas.ufg.br/index.php/ritref/article/view/20344/11834
  • DESGRANGES, Flávio. Quando Teatro e Educação ocupam o mesmo Lugar no Espaço. In: DESGRANGES, Flávio. Caminho das Artes/A Arte fazendo Escola. São Paulo: Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, 2005. P. 16-35.
  • HARVEY, David. Condição Pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. 17. ed. São Paulo: Loyola, 2008.
  • HASSAN, Ihab. The Culture of Postmodernism. Theory, Culture and Society, v. 2, p. 119-131, nov. 1985. Disponível em: <Disponível em: http://tcs.sagepub.com/content/2/3/119.full.pdf+html >. Acesso em: 18 mai. 2014.
    » http://tcs.sagepub.com/content/2/3/119.full.pdf+html
  • MARQUES, Isabel A. Corpo, Dança e Educação Contemporânea. Pro-posições, Campinas, Universidade Estadual de Campinas, v. 9, n. 2, p. 70-78, jun. 1998. Disponível em: <Disponível em: http://mail.fae.unicamp.br/~proposicoes/edicoes/texto188.html >. Acesso em: 28 nov. 2012.
    » http://mail.fae.unicamp.br/~proposicoes/edicoes/texto188.html
  • MARQUES, Isabel A. Dançando na Escola. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2010a.
  • MARQUES, Isabel A. Ensino de Dança Hoje: textos e contextos. 5. ed. São Paulo: Cortez , 2008.
  • MARQUES, Isabel A. Linguagem da Dança: arte e ensino. São Paulo: Digitexto, 2010b.
  • MAZZAGLIA, Rossella. A Instabilidade do Sonho: os gestos da dança contemporânea. Tradução: Adriana Aikawa da Silveira Andrade. Urdimento, Florianópolis, Universidade do Estado de Santa Catarina, v. 1, n. 12, p. 73-80, mar. 2009.
  • MOTA, Júlio. Rudolf Laban, a Coreologia e os Estudos Coreológicos. Repertório, Salvador, Universidade Federal da Bahia, n. 18, p. 58-70, 2012. Disponível em: <Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/6786/1/44.pdf >. Acesso em: 15 abr. 2014.
    » https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/6786/1/44.pdf
  • QUILICI, Cassiano Sydow. O "Contemporâneo" e as Experiências do Tempo. In: NAVAS, Cássia; ISAACSSON, Marta; FERNANDES, Sílvia (Org.). Ensaios em Cena. Salvador/Brasília: Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes/CNPq, 2010. P. 24-33.
  • RENGEL, Lenira. Os Temas de Movimento de Rudolf Laban: modos de aplicação e referências I, II, III, IV, V, VI, VII e VIII. São Paulo: Annablume, 2008.
  • ROUX, Céline. Danse(s) Performative(s). Enjeux et Devéloppements dans le Champ Choreographique Français (1993 - 2003). Paris: L'Harmattan, 2007.
  • SILVA, Eliana Rodrigues. Dança e Pós-modernidade. Salvador: EDUFBA, 2005.
  • STRAZZACAPPA, Márcia. Dançando na Chuva... e no Chão de Cimento. In: FERREIRA, Sueli (Org.). O Ensino das Artes: construindo caminhos. 7. ed. Campinas: Papirus, 2009. P. 39-78.
  • VALLE, Flávia Pilla do. Dança e Dança Contemporânea: discursos e jogos de verdades. In: ICLE, Gilberto (Org.). Pedagogia da Arte: entre-lugares da criação. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2010. P. 55-67.
  • VILELA, Lilian Freitas. Uma Vida em Dança: movimentos e percursos de Denise Stutz. 2010. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.
  • ZANCAN, Rubiane Falkenberg. Motivação Criadora e Recepção Estética no Espetáculo Re-sintos da Muovere Companhia de Dança. 2009. 119 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Departamento de Artes Dramáticas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

  • 1
    Entitled Dança na Escola e a Construção do Co(rpo)letivo: respingos sobre um processo educativo que dança (dançante que educa?), under the guidance of teacher Vera Lúcia Bertoni dos Santos and presented in the Post-Graduation Program in Performing Arts of the Federal University of Rio Grande do Sul in December 20th, 2012.
  • 2
    It is possible to accomplish of a brief mapping of the egress profile expected by the Dance Licensure courses in the country by means of information included in their electronic sites (pedagogical-political program; profile of the egress; syllabus; education, research, and outreach projects).
  • 3
    To know more, see Marques (1998) and Strazzacappa (2009), who have already conducted a wide research involving this discussion under different approaches.
  • 4
    See Hassan (1985, p. 123-124).
  • 5
    North-American (1919-2009) with significant influence on the transition of the modern dance to the postmodern one.
  • 6
    Teacher, choreographer, and a famous North-American dancer (1893-1991). She studied with Ruth Saint Denis and Ted Shawn. With her work "She wanted to deepen in the human questions {...}. Her movements tended towards the expressionism." (Vilela, 2010, p. 215). Precursor of the modern dance.
  • 7
    North-American choreographer who, in the first postmodern period, composed workss from daily tasks, inspiring other artists in the experimentation and transformation of dance at the time. She is also one of the pioneers in the art therapy movement. To know more, visit: <http://www.annahalprin.org/about_bio.html>.
  • 8
    North-American choreographer who challenged, in a radical way, the classic and modern dance concepts.
  • 9
    North-American choreographer, creator of the contact improvisation technique.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    Dec 2014

History

  • Received
    31 July 2013
  • Accepted
    14 Apr 2014
Universidade Federal do Rio Grande do Sul Av. Paulo Gama s/n prédio 12201, sala 700-2, Bairro Farroupilha, Código Postal: 90046-900, Telefone: 5133084142 - Porto Alegre - RS - Brazil
E-mail: rev.presenca@gmail.com
Accessibility / Report Error