Accessibility / Report Error
Revista Brasileira de Estudos da Presença, Volume: 5, Issue: 2, Published: 2015
  • Editorial Editorial

    Icle, Gilberto; Lepage, Chantale
  • Aesthetic Experience, a New Democratic Conquest Theater And Education

    Kerlan, Alain

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo parte das Cartas sobre a Educação Estética do Homem, do poeta, dramaturgo e filósofo Friedrich Von Schiller. Ele começa mostrando a atualidade política e educativa desse texto e insiste sobre a necessidade de retomar o gesto hoje na perspectiva de uma etapa nova e necessária para a democratização cultural. Ao fazer referência também à estética de John Dewey e apoiando-se em trabalhos contemporâneos sobre artistas envolvidos na tarefa educacional, este artigo problematiza os interesses e as questões que a arte e a educação têm em comum hoje em dia.

    Abstract in French:

    Résumé: Ce texte a pour point de départ les Lettres sur l'Éducation Esthétique de l'Homme du poète dramaturge et philosophe Friedrich Von Schiller. Il commence par en montrer la grande actualité politique et éducative, et insiste sur la nécessité d'en relancer aujourd'hui le geste, dans la perspective d'une nouvelle et nécessaire étape de la démocratisation culturelle. Se référant ensuite à l'esthétique de John Dewey, et prenant appui sur les travaux contemporains consacrés aux artistes engagés dans la tâche éducative, il interroge les intérêts et les interrogations que l'art et l'éducation ont aujourd'hui en commun.

    Abstract in English:

    Abstract: This paper has for starting point the Letters on the Aesthetic Education of Man by the poet, playwright, and philosopher Friedrich Von Schiller. It begins by showing how politically and educationally current this text is, and insists on the necessity of boosting this gesture today, with the prospect of a necessary new stage of the cultural democratization. Referring then to the aesthetics of John Dewey, and taking support on the contemporary works dedicated to the artists committed in the educational task, it explores the interests and the questionings that the art and the education have in common today.
  • The Emergence of Distinctive Voices: unique practices of drama at school and in the community Theater And Education

    Marceau, Carole; Gendron-Langevin, Maud

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Neste artigo, aborda-se a questão dos cursos específicos propostos em dois grupos: no ambiente escolar e no ambiente comunitário. Neste caso, a formação artística faz parte do programa de formação da escola do Quebec. Entretanto, algumas organizações realizam atividades específicas, permitindo que jovens assumam a palavra em um contexto particular. Por meio de um questionário, foi realizado um quadro comparativo para identificar elementos convergentes e divergentes dos dois grupos. Finalmente, foram formuladas indicações e pistas de pesquisa com o objetivo de fazer com que este estudo atinja um maior número de escolas e de organizações comunitárias.

    Abstract in French:

    Résumé: Dans le cadre de cet article, la question des formations singulières offertes dans le milieu scolaire et communautaire est abordée. Au Québec, la formation artistique fait partie du programme de formation de l'École québécoise. Pourtant, certains milieux occupent des créneaux spécifiques en permettant à des jeunes de prendre la parole dans un contexte particulier. Par le biais d'un questionnaire, un tableau comparatif est établi afin de dégager les éléments convergents et divergents des deux groupes. Finalement, des recommandations et des pistes de recherche sont mises de lavant afin d'étendre cette étude à un plus grand nombre d'écoles et d'organismes communautaires.

    Abstract in English:

    Abstract: This article will discuss the unique education programs provided in school and in community-based settings. Arts education is part of the Quebec Education Program, but certain environments offer specific activities giving youth the opportunity to express themselves in a particular context. Following responses to a questionnaire, a comparative chart was created, putting forth the differences and similarities amongst those groups. Finally, recommendations and future research ideas were formulated, in order to extend this study to a wider number of schools and community centers in the province of Quebec.
  • Being 20 Years Old in 2015: an exemplary experiment of theatrical mediation Theater And Education

    Lepage, Chantale

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo apresenta uma primeira análise dos impactos pedagógicos resultantes de uma experiência de mediação teatral realizada ao longo de cinco anos no Quebec. Os dados produzidos junto a dez jovens de Montreal, participantes do projeto Ter 20 Anos em 2015, dão uma visão da riqueza e da complexidade do dispositivo criado para permitir-lhes um acesso privilegiado à arte. Entrevistas, um questionário e a análise de diversos elementos formam um testemunho dessa trajetória única justamente no momento em que esses jovens se preparam para entrar na vida adulta. Os primeiros resultados, mesmo preliminares, apontam para a importância desse tipo de experiência para jovens em busca de identidade e afirmação.

    Abstract in French:

    Résumé: Cet article présente une première analyse des retombées éducatives issues d'une expérience de médiation théâtrale qui s'est échelonnée sur cinq ans au Québec. Les données recueillies auprès des dix jeunes montréalais qui participent au projet Avoir 20 Ans en 2015 font voir la richesse et la complexité du dispositif qui a été conçu et mis en œuvre pour leur donner un accès privilégié à l'art. Des entretiens, un questionnaire et l'analyse de diverses traces témoignent de ce parcours singulier alors qu'ils se préparent à entrer de plain-pied dans la vie adulte. Les premiers résultats, même s'ils sont préliminaires, soulignent l'importance de ce type d'expérience pour des jeunes en quête d'une identité et de son affirmation.

    Abstract in English:

    Abstract: This article presents an initial analysis of the educational impacts of a theatrical mediation experiment that was held during five years in the province of Quebec. The data collected from ten young Montrealers who participate in the project Being 20 years Old in 2015 reveals all the richness and complexity of the system that was put in place to offer them a privileged access to art. Interviews, a survey, and the analysis of different elements testify their unique journey while they are getting ready to step into adulthood. Even though the first results are only preliminary, they highlight the importance of that type of experiment for young adolescent in a quest of their identity and their affirmation.
  • Lights on the Spectator: artists and teachers in action Teatro E Educação

    Pupo, Maria Lúcia de Souza Barros

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O objeto do artigo é o exame de políticas públicas que, na interseção entre as áreas da cultura e da educação, vêm se dedicando àquilo que costuma ser nomeado de formação do espectador na França, Bélgica e Brasil. Analisam-se os fundamentos de iniciativas coordenadas por responsáveis provenientes de setores artísticos e educacionais, levando em consideração a natureza dos projetos implantados e seus objetivos, assim como os meios empregados para sua realização.

    Abstract in French:

    Résumé: Cet article traite de l'examen des politiques publiques qui, à l'intersection des domaines de la culture et de l'éducation, se rapportent à ce qui est habituellement appelé en France, en Belgique et au Brésil, la formation du spectateur. Sont analysés ici les fondements d'initiatives coordonnées à la fois par des responsables artistiques et de l'enseignement, prenant en compte tout autant la nature des projets implantés et leurs objectifs que les moyens déployés pour leur réalisation.

    Abstract in English:

    Abstract: The paper aims at examining public policies which, in intersection with the fields of culture and education, have addressed their action towards what is usually named in France, Belgium, and Brazil as theatrical spectatorship education. It analyses the bases of initiatives coordinated by professionals from the artistic and educational sectors, considering the nature of the established projects and their goals, as well as the means employed for their achievement.
  • Specialized Programs in Drama: a gateway to self and art in society Theater And Education

    Chaîné, Francine; Théberge, Mariette

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo explora os contextos originais de dois programas especializados em educação em teatro que oferecem a adolescentes entre doze e dezoito anos de idade a possibilidade de criar, desenvolver e compreender trabalhos de arte. A descrição desses dois contextos ajuda a esclarecer como suas respectivas missões apoiam esses jovens na afirmação de suas identidades e na construção de sua visão de mundo. O programa de teatro oferecido na Maison Jaune, situada na cidade de Quebec, província de Quebec, permite que os estudantes explorem o sentido de sua experiência no processo criativo. O Centre d'Excellence Artistique De La Salle, em Ottawa, Ontário, coloca a formação em teatro em um contexto social em que as práticas educacionais contribuam para a renovação artística e a imaginação coletiva.

    Abstract in French:

    Résumé: Cet article explore la singularité de deux contextes de formation spécialisée en art dramatique qui ont comme mission d'offrir à des adolescents de 12 à 18 ans des expériences de création, d'interprétation et de réception d'œuvres d'art. La description de ces contextes contribue à saisir leur mission respective constituant pour ces jeunes un point d'ancrage tant dans leur affirmation identitaire que dans la construction de leur vision du monde. D'une part, la formation offerte à La Maison Jaune, située dans la ville de Québec, dans la province de Québec, permet d'explorer le sens d'expériences de mise en œuvre du processus de création. D'autre part, le Centre d'Excellence Artistique De La Salle d'Ottawa en Ontario situe cette formation dans un contexte sociétal où les pratiques éducationnelles confèrent un apport à la relève artistique et à l'imaginaire collectif.

    Abstract in English:

    Abstract: This article explores the unique contexts of two specialized drama education programs that offer adolescents from twelve to eighteen years of age the chance to create, perform, and appreciate works of art. Describing these two contexts helps to clarify how their respective missions support these young people in affirming their identities and constructing their world views. The drama program offered at La Maison Jaune, located in Quebec City, Quebec, allows students to explore the meaning of their experience of the creative process. The Centre d'Excellence Artistique De La Salle in Ottawa, Ontario, places drama training in a societal context where the educational practices contribute to artistic renewal and to the collective imagination.
  • Student Outreach at Festival Transamériques (FTA): a cultural mediation experience that stimulates personal transformation Theater And Education

    Villeneuve, Lucie

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo visa apresentar os impactos educativos do percurso estudantil do Festival Transamériques (FTA), dedicado à criação contemporânea em teatro e dança no Quebec. Uma primeira pesquisa de campo foi feita em 2010 junto a cinquenta adolescentes, seguida de outra, em 2014, com o objetivo de validar os resultados. A pesquisa revela que o evento representa um ritual de passagem para os jovens; ele é fonte tanto de descoberta de si quanto de abertura ao outro em nível estético e nos planos cultural e sociopolítico.

    Abstract in French:

    Résumé: Le but de cet article est de présenter les retombées éducatives du Parcours étudiant du FTA, consacré à la création contemporaine en théâtre et en danse au Québec. Une première enquête sur le terrain a été menée en 2010 auprès de 50 adolescents, suivie d'une autre, en 2014, afin de valider les résultats. La recherche nous révèle que l'évènement s'avère un rite de passage pour les jeunes ; il est source de découverte de soi tout autant qu'ouverture à l'altérité, et ce, tant au niveau de l'esthétique que sur les plans culturel et socio-politique.

    Abstract in English:

    Abstract: The purpose of this article is to present the educational spinoffs of the Student Outreach program of the Festival Transamériques (FTA), a festival devoted to the creation of contemporary theatre and dance performance in Québec. A first field investigation was conducted in 2010 with fifty adolescents, followed by another in 2014 to validate its results. The research showed that the event acts as a kind of rite of passage for young people, serving as a source of self-discovery as much as well as generating openness to others at an aesthetic level and on a cultural and socio-political plan.
  • PARC (Relational Art Performance as Healing - RAPH): performance and somatic experiencing Outros Temas

    Alice, Tania

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O artigo propõe um alargamento do conceito de arte socialmente engajada de Pablo Helguera, utilizado para descrever trabalhos artísticos que borram as fronteiras entre projeto social e projeto artístico. A partir da análise do processo de criação da performance Bate-Papo na Cama, e que consiste em colocar a minha cama em espaços públicos de diferentes países do mundo, o artigo pretende pensar como a prática artística pode ser intensificada e aprofundada pelos recursos oferecidos pelo somatic experiencing (SE) A prática, desenvolvida por Peter Levine, ajuda a pensar, conceber e realizar projetos artísticos fronteiriços não somente entre projeto artístico e projeto social, mas também que borrem as fronteiras com o projeto terapêutico, seja ele individual ou coletivo, gerando o conceito de performances de arte relacional como cura (PARC).

    Abstract in French:

    Résumé: L'article propose un élargissement du concept d'art socialement engagé de Pablo Helguera, utilisé pour décrire des travaux artistiques qui brouillent les frontières entre projet social et projet artistique. En partant de l'analyse du processus de création de la performance Discussion au Lit et qui consiste a placer mon lit dans des espaces publics de divers pays du monde, l'article propose une réflexion sur la manière dont une performance peut être approfondie et enrichie par les ressources offertes par l'expérience somatique (SE) de Peter Levine, conduisant ainsi à la possibilité de concevoir, élaborer et réaliser des projets qui seraient non seulement à la frontière du projet social et du projet artistique, mais qui incluraient également, ce faisant, le projet thérapeutique individuel ou collectif, gérant le concept de PARC (Performances de Arte Relacional como Cura) - Performances d'Art Relationnel comme Soin.

    Abstract in English:

    Abstract: The article proposes an enlargement of Pablo Helguera's concept of socially engaged art, used to describe artistic works that blur the boundaries between social project and artistic project. From the analysis of the creation process of the performance "Bate-Papo na Cama" (Bed Time Talking), which consists in putting my bed in public spaces of different countries in the world, the article aims at thinking how the artistic practice can be intensified and deepened by the resources offered by Somatic Experiencing (SE). The practice, developed by Peter Levine, helps to think, design, and implement artistic border projects, not only between artistic and social projects, but that blurs frontiers with therapeutic plans, whether individual or collective, generating the concept of Relational Art Performance as Healing - RAPH.
  • Truth on Stage, Truth in Life: Boal and Stanislavski Outros Temas

    Bezerra, Antonia Pereira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: À luz do conceito de verdade cênica, o presente artigo discute a influência do método Stanislavski nos primeiros experimentos no seio do Teatro Arena de São Paulo e também aponta rastros do mestre russo nos princípios da Poética do Oprimido de Augusto Boal. O objetivo primordial consiste em incentivar a construção de espetáculos-fórum, partindo de um trabalho com rigor físico e detalhamento psicológico stanislavskianos. Trabalho este, que pode ser desenvolvido na lógica interna do processo, na fase que precede a todo produto de criação, antes da intervenção do espectador e no âmbito de montagens profissionais de teatro-fórum, em projetos mais duradouros.

    Abstract in French:

    Résumé: S'appuyant sur le concept de vérité scénique, cet article traite de l'influence de la méthode de Stanislavski lors des premières expérimentations au sein du Théâtre Arena de São Paulo et met également en évidence la marque du maître russe dans les principes de la Poétique du Théâtre de l'Opprimé d'Augusto Boal. L'objectif principal consiste en stimuler la mise en place de spectacles-forum, à partir d'un travail stanislavskien basé sur la rigueur physique et la précision psychologique. Ce travail peut être développé durant la logique interne du processus, phase qui précède tout produit de création, avant l'intervention du spectateur, ou dans la préparation de montages professionnels de théâtre-forum, au cours de projets à plus long terme.

    Abstract in English:

    Abstract: In light of the concept of scenic truth, this paper discusses the influences of the Stanislavski method in the early experiments of the Arena Theatre of São Paulo, and also shows traces of the Russian master's principles in the Poetics of the Oppressed of Augusto Boal. The primary objective of the article is to encourage the construction of Forum Theatre, which uses physical rigor and Stanislavski's psychological breakdown as points of departure. This work can be developed as the actor's internal logic during the phase that precedes the creative process, before the intervention of audiences, and within professional staging of Forum Theatre with more long lasting results.
  • Presence Energy, the Main Goal of the Actor's Training Other Themes

    Camurri, Nicola; Zecca, Christian

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O que é carisma? O que atrai a atenção do espectador? O que caracteriza a capacidade de atuar? Essas perguntas desafiaram muitas pessoas. As respostas são fundamentais para muitos aspectos além do teatral. A maioria dos estudos foi feita sobre aspectos estéticos e práticos, sobre estruturas de interpretação do texto. Alguns autores e pesquisadores conseguiram compreender a conexão com o misticismo e a fé. Atualmente, a fronteira da pesquisa é descobrir evidências empíricas, tanto científicas como fisiológicas, para produzir um método que represente nosso tempo: a era das conexões digitais. O corpo não esquecerá: ele evolui.

    Abstract in French:

    Résumé: Qu'est-ce que le charisme? Qu'est-ce que l'attention de actract spectateur? Qu'est-ce que la capacité d'agir caractérisent? Les réponses sont foundamental pour de nombreux aspects égards au-dessus de celui du théâtre. La plupart des recherches ont été faites sur les aspects esthétiques et pratiques exécution sur les structures du texte. Certains auteurs et certains chercheurs ont réussi à comprendre la connexion avec le mysticisme et la foi. Aujourd'hui, la frontière de la recherche est de trouver des preuves empiriques, à la fois scientifique et physiologique qui représente une méthode pour produire notre temps: l'ère des connexions numériques. Le corps ne sera pas oublié: évolue.

    Abstract in English:

    Abstract: What is charisma? What is that attracts viewer's attention? What characterizes the capacity to act? These questions challenged many people. Following the suggestion made by those questions, we provided a series of experiments aimed to prove the existence of a Presence Energy that, by means of training and rehearsal, is able to change the proprioception of the trained person and his power of observation. It is not a coincidence that many authors and researchers tried to deepen the connection with mysticism and faith. This Presence Energy's existence interested lots of aspect above the theatrical one: it could become a path for charisma and awareness.
Universidade Federal do Rio Grande do Sul Av. Paulo Gama s/n prédio 12201, sala 700-2, Bairro Farroupilha, Código Postal: 90046-900, Telefone: 5133084142 - Porto Alegre - RS - Brazil
E-mail: rev.presenca@gmail.com