Revista Brasileira de Estudos da Presença, Volume: 10, Issue: 3, Published: 2020
  • The Im/possible Femininity of Nina Arsenault: theatrical gender in I w@s B*rbie and The Silicone Diaries Performance E Transgênero

    Low, Stephen

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este ensaio defende que a corporalidade interpretada pela artista da performance Nina Arsenault demonstra como o gênero pode ser constituído ao mesmo tempo por duas teorias mutuamente exclusivas. Especificamente, Arsenault encarna de maneira im/possível o gênero como performativo e como um sentido psíquico fundamental do eu. Sua expressão de uma identidade feminina no palco é incompatível com teorias de performatividade de gênero porque encarna um ato voluntário: a performance no teatro. Arsenault também opõe teorias que afirmam ser o gênero um sentido psíquico fundamental do eu ao expressar seu sentido de eu na prática artística/vida cotidiana. Arsenault destaca que a materialidade teatral encarnada por ela, e que também fundamenta ainda mais sua feminilidade, é constituída performativamente de modo im/possível. Em suma, Arsenault encarna o gênero por meio da performance e da performatividade.

    Abstract in French:

    Résumé: Cet essai affirme que Nina Arsenault démontre que le genre peut être constitué simultanément de deux théories du genre opposées, révélant la manière dont le genre peut être formé d’une façon qu’on considère im/possible. Plus particulièrement, je défends la thèse selon laquelle elle incarne, d’une manière im/possible, le genre comme performance et le genre comme conscience de soi psychique essentielle. L’identité féminine qu’elle exprime sur scène est incompatible avec théories de performativité du genre, parce qu’elle englobe un acte volontaire: celui du jeu théâtral. Plus simplement, Arsenault incarne le genre de manière im/possible à la fois par la performance et par la performativité.

    Abstract in English:

    Abstract: This essay argues that the performed corporeality of performance artist Nina Arsenault demonstrates how gender can be constituted by two mutually exclusive theories of gender simultaneously. Specifically, Arsenault im/possibly embodies gender as performative and as an essential psychic sense of self. Her expression of a feminine identity onstage is incompatible with theories of gender performativity because it incorporates a voluntary act: performance in the theatre. Arsenault also opposes theories that claim gender is an essential psychic sense of self by expressing her sense of self in her art practice/everyday life. Arsenault highlights that the theatrical materiality she embodies, which also further establishes her femininity, is im/possibly performatively constituted. Put simply, Arsenault embodies gender through performance and performativity.
  • The Archival Body in TRANS (Més enllà) by Didier Ruiz Performance E Transgênero

    Bertrand, Mélissa

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo analisa o espetáculo TRANS (Més enllà) de Didier Ruiz, que toma como objeto depoimentos de pessoas trans. Qual é o papel da presença do corpo no testemunho? O teatro pode produzir um arquivo no presente? Com base no trabalho de Jacques Derrida e de Sam Bourcier, autor trans, o artigo propõe a expressão corpo-arquivo, ou seja, o corpo cuja presença cênica permite estabelecer um arquivo, questionar as relações de poder com a instituição teatral e interrogar a estrutura palco-plateia na constituição de uma memória coletiva.

    Abstract in French:

    Résumé: Cet article examine le spectacle TRANS (Més enllà) de Didier Ruiz, dont l’objet sont des témoignages de personnes trans. Quel rôle joue la présence du corps dans le témoignage? Le théâtre peut-il produire une archive au présent ? À partir du travail de Jacques Derrida et de Sam Bourcier, auteur trans, l’article propose l’expression corps-archive, c’est-à-dire un corps dont la présence scénique permet de faire archive, de questionner les relations de pouvoir avec l’institution théâtrale et d’interroger le dispositif scène-salle dans la constitution d’une mémoire collective.

    Abstract in English:

    Abstract: This paper examines Didier Ruiz's show TRANS (Més enllà), which features testimonials from trans people. What role does the presence of the body play in the testimony? Can theatre produce an archive in the present? Based on the work of Jacques Derrida and Sam Bourcier, a trans author, this paper quotes the expression archival body, that is to say bodies whose presence on stage makes it possible to make an archive. The aim is to question the relations of power between bodies and the theatrical institution and to question the view-viewed device in the constitution of a collective memory.
  • Transformistas vs Travestis: transgender experiences inside the Miss Gay Internacional by Theatron Performance E Transgênero

    Forigua Cruz, Paul

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo toma como ponto de partida o concurso de beleza Miss Gay Internacional by Theatron, organizado em uma casa noturna de Bogotá, na Colômbia. O texto analisa o evento e constata uma realidade complexa e discordante entre a visão dos organizadores, segundo os quais o concurso é uma plataforma para o transformismo como performance artística, e a de militantes LGBT, para os(as) quais esse evento é discriminatório, na medida em que os produtores limitam a participação de mulheres trans. Opondo-se a um contexto global propício à renovação nesse tipo de espetáculos, a competição analisada parece apresentar certa resistência às mudanças em relação à binariedade dos gêneros.

    Abstract in French:

    Résumé: Cet article prend comme point de départ le concours de beauté Miss Gay Internacional by Theatron, organisé par un établissement nocturne de Bogota, en Colombie. Le texte examine cet événement et constate une réalité complexe et discordante entre la vision des organisateurs, selon lesquels le concours fonctionne comme une plateforme pour le transformismo en tant que performance artistique, et celle de certains et certaines activistes LGBT, pour lesquels et lesquelles cet évènement est discriminatoire, dans la mesure où ses producteurs limitent la participation des femmes trans. En opposition a une ambiance globale propice au renouveau dans ce type de spectacles, la compétition analysée semble présenter des résistances aux changements en relation à la binarité des genres.

    Abstract in English:

    Abstract: This article takes as its starting point the Miss Gay Internacional by Theatron beauty contest, organized by a night club in Bogota, Colombia. The text examines this event and finds a complex and discordant reality between the vision of the organizers, according to whom the competition functions as a platform for transformista artistic performances, and that of some LGBT activists, for whom the event is discriminatory, to the extent that its producers limit the participation of transgender women. In contrast to a global atmosphere conducive to renewal of this type of show, the competition analyzed seems to present resistance to changes related to gender binarity.
  • The Scenic Performance as Subversive Negativity: radical alterity and trava sudaca performance in the voice of Susy Shock Performance E Transgênero

    Martínez, Ariel; Mora, Ana Sabrina

    Abstract in French:

    Résumé: A l’occasion des performances scéniques de l’artiste Susy Shock et, en particulier, de la présentation qui entretient une série d’éléments qui composent une scène de performance où la monstruosité peut s’introduire, au niveau de l’intersection et de la conjugaison, nous proposons quelques réflexions épistémologiques sur des limites de la représentation identitaire versus la présentation scénique. Ses performances poétiques comprennent des chansons typiques des genres musicaux du folklore national argentin (vidalas, coplas, tangos), à travers l’appropriation d’un produit culturel traditionnel à la voix d’une trava. Cela produit la visibilité d’une altérité radicale dans la présentation simultanée d'éléments qui ne peuvent être récupérés que de l'intersectionnalité qui a lieu dans le domaine de la présentation, où tous les éléments se chevauchent en même temps et au même endroit.

    Abstract in Spanish:

    Resumen: En ocasión de las performances escénicas de la artista Susy Shock y, en particular, de la presentación que mantiene en el plano de la intersección y la conjugación una serie de elementos que conforman una escena performática donde la monstruosidad pueda irrumpir, ofrecemos algunas reflexiones epistemológicas acerca de los límites de la representación identitaria frente a la presentación escénica. Sus performances poéticas incluyen canciones propias de géneros musicales del folklore nacional argentino (vidalas, coplas, tangos), mediante la apropiación de un producto cultural tradicional en voz de una trava. Esto produce la visibilización de una alteridad radical en la presentación simultánea de elementos que sólo es posible recobrar a partir de la interseccionalidad que se libra en el campo de la presentación, donde todos los elementos irrumpen en superposición al mismo tiempo y en un mismo lugar.

    Abstract in English:

    Abstract: Considering the scenic performances of the artist Susy Shock, and in particular the stage presentation she makes of a so called monstrosity that maintains a series of elements that make up a scenic performance where the monstrosity can break into the field of intersection and conjugation, we offer some epistemological thoughts about the limits of identity representations versus stage presentations. Her poetic performances include songs of musical genres of Argentine folklore (vidalas, coplas, tangos), through the appropriation of a traditional cultural product in the voice of a transgender person. This produces the visibility of a radical alterity in the simultaneous presentation of elements that can only be recovered from the intersectionality that is released in the ground of presentation, where all the elements break into overlap at the same time and in the same place.
  • Transgenderities in Performance: gender disobedience and anticoloniality in the performing arts Performance E Transgênero

    Leal, Dodi; Rosa, André

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O artigo apresenta os dispositivos cênicos da performatividade transgênera em face aos percursos práticos e teóricos de ruptura anticolonial das normas do corpo. Interroga-se aqui a medida em que as desobediências de gênero são fator imprescindível na luta contra o projeto de poder colonial, destacando como o eurocentrismo e a branquitude estão amalgamados aos preceitos da cisgeneridade compulsória como política dos corpos. Trata-se aqui de duas performances: Tetagrafias e Tran(S)arau (Coimbra/Portugal, 2015 a 2017). Assim sendo, evidenciam-se os aspectos coercitivos da cisnormatividade como concepção hegemônica e colonial de corporeidade em cena e no cotidiano.

    Abstract in French:

    Résumé: L’article présente les dispositifs scéniques de la performativité transgenre face aux voies pratiques et théoriques de la rupture anticoloniale des normes corporelles. Le texte interroge la mesure dans laquelle la désobéissance de genre est un facteur essentiel de la lutte contre le projet colonial, en soulignant comment l’eurocentrisme et la blancheur sont fusionnés avec les préceptes de la cisgénérité compulsoire en tant que corps politique. Sont analysées ici deux performances: Tetagrafias et Tran(S)arau, (Coimbra/Portugal, 2015 à 2017). Par conséquent, les aspects coercitifs de la cisnormativité sont présentés comme une conception hégémonique et coloniale de la corporalité, dans la scène et dans la vie quotidienne.

    Abstract in English:

    Abstract: The article presents the scenic devices of transgender performativity in face of the practical and theoretical paths of anticolonial rupture of body norms. It is questioned here the extent to which gender disobedience is an essential factor in the struggle against the colonial project, highlighting how Eurocentrism and whiteness are amalgamated with the precepts of compulsory cisgenderity as body politics. Two performances are analyzed: Tetagrafias and Tran(S)arau (Coimbra/Portugal, 2015 to 2017). Therefore, the coercive aspects of cisnormativity are presented as hegemonic and colonial conception of corporeality, in scene and in daily life.
  • Phantoming the Subject: Diderot, Lacoue-Labarthe and the actor’s paradox Outros Temas

    Hadikoesoemo, Niki

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este ensaio toma como ponto de partida a afirmativa de Diderot de que o ator é tudo e nada ao mesmo tempo para repensar a formação do eu. Ao avançar além do paradoxo de Diderot como teoria da atuação, este artigo defende uma análise desconstrutiva da prática mimética do ator proposta por Lacoue-Labarthe, a qual permite que abordemos as condições ontológicas da interação entre apropriação e desapropriação, nada e possibilidade, distintividade e maleabilidade. Este ensaio mostra que a subversão indireta da distinção entre mimese passiva e ativa subjacente ao corpo em performance problematiza a questão do sujeito como tal.

    Abstract in French:

    Résumé: Cet article part de la thèse de Diderot que l’Acteur se présente simultanément comme tout et comme rien dans le but de repenser la création du moi. Dépassant le paradoxe de Diderot en tant que théorie du jeu, cet article plaide en faveur d’une analyse déconstructive de la pratique mimétique de l’acteur, proposée par Lacoue-Labarthe, qui permet d’aborder les conditions ontologiques de l’interaction entre possession et dépossession, néant et possibilité, distinction et malléabilité. Cet article soutient que la subversion indirecte par Diderot de la distinction entre mimesis passif et actif sous-jacente au corps performant, problématise la question du sujet en tant que tel.

    Abstract in English:

    Abstract: This essay takes Diderot’s claim that the actor is everything and nothing at the same time as the starting point to rethink the formation of the self. Going beyond Diderot’s paradox as a theory of acting, this article argues in favor of a deconstructive analysis of the actor’s mimetic practice, put forward by Lacoue-Labarthe, which allows us to address the ontological conditions of the interplay between possession and dispossession, nothingness and possibility, distinctiveness and malleability. This essay shows that Diderot’s indirect subversion of the distinction between passive and active mimesis underlying the performing body, problematizes the question of the subject as such.
  • Assembling Shreds of History: dance and memory of the last Argentine civic-military dictatorship Outros Temas

    Cadús, Eugenia

    Abstract in French:

    Résumé: L’article analyse l’œuvre Retazos pequeños de nuestra historia más reciente (2010) du chorégraphe Daniel Payero, créé pour la Compañía Nacional de Danza Contemporánea, et son approche a la mémoire de la dernière dictature civique-militaire argentine (1976-1983). À partir de cette analyse, l’article propose de réfléchir à la mémoire incarnée ou à la corporisation de la mémoire de la dictature en tant que répertoire ou performance. Comment et quel genre de mémoire les corps dansants évoquent? Ici, la performance en tant que mémoire incarnée se manifeste comme un montage fragmentaire qui modifie le lieu commun de la mémoire officielle, donnant lieu à une dimension intime et affective.

    Abstract in Spanish:

    Resumen: En este artículo se analiza la obra Retazos pequeños de nuestra historia más reciente (2010), del coreógrafo Daniel Payero, creada para la Compañía Nacional de Danza Contemporánea, y su abordaje de la memoria de la última dictadura cívico-militar argentina (1976-1983). A partir de ese análisis, se propone reflexionar acerca de la memoria encarnada o la corporización de la memoria de la dictadura a modo de repertorio o performance. ¿Qué tipo de memoria tienen y evocan los cuerpos danzantes y cómo lo hacen? Aquí, la performance como memoria encarnada se evidencia como un montaje fragmentario que altera el lugar común de la memoria oficial, haciendo surgir una dimensión íntima y afectiva.

    Abstract in English:

    Abstract: The article analyzes the play Retazos pequeños de nuestra historia más reciente (2010) choreographed by Daniel Payero for the Compañía Nacional de Danza Contemporánea, and its approach to the memory of the last Argentine civic-military dictatorship (1976-1983). Throughout this analysis, the article offers some thoughts on the embodied memory or the embodiment of the dictatorship’s memory as a repertoire or performance. How and what kind of memory do the dancing bodies have and evoke? Here, performance as embodied memory is presented as a fragmentary montage that alters the common place of official memory, allowing an intimate and affective dimension to arise.
  • The Aura of Professing: deterritorialization of authority towards communitas and enthusiasm Outros Temas

    Braga, Pedro Luis; Zimmermann, Ana Cristina

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O artigo caracteriza a autoridade docente como fruto da tradição patriarcal e cristã, na qual a performance do professor instaurava a disciplina e o silêncio. Mas, tal como a Aura da obra de arte entra em decadência pelo avanço técnico, o mesmo ocorreria com a aura do professor: a democratização/laicização da educação, ao desvincular o saber do divino, gera desterritorialização da autoridade docente. Em resposta, busca-se em obras de arte e na filosofia formas de reverter dialeticamente a Aura e o Sagrado no ensino, apontando para a construção de communitas de aprendizado, cujo professar seja experiência estética e coletiva, marcada pela presença de entusiasmo nos corpos.

    Abstract in French:

    Résumé: L’article décrit l’autorité enseignante comme fruit de la tradition patriarcale/chrétienne, dans laquelle la performance du professer établissait discipline et silence. Mais comme l’Aura (Benjamin, 2017) des arts tombe par l’avance technique, le même se produira pour l’aura de l’enseignant: la démocratisation/laïcisation de l’éducation, en dissociant le savoir du divin, engendre la déterritoralisation de l’autorité. En réponse, des œuvres d'art et de la philosophie sont recherchées pour revenir dialectiquement l’Aura dans l'enseignement, indiquant la construction de communitas d'apprentissage, dont le professer soit une expérience esthétique, collective, marquée par l’enthousiasme incarné.

    Abstract in English:

    Abstract: The article characterizes the teaching authority as a product of patriarchal and Christian tradition, according to which the teacher’s performance would establish discipline and silence. Just like the aura (Benjamin, 2017) of a work of art decays through technical advance, so would the teacher's aura: the democratization/secularization of education, by unlinking knowledge from the divine, generates deterritorialization of authority. In response, means of dialectically reverting the aura in teaching are sought here in works of art and philosophy. These point toward the construction of communitas in learning, in which professing becomes an aesthetic and collective experience, marked by the presence of an embodied enthusiasm.
  • Èmí, Ofò, Asé: Elinga and the dance of the Mulheres do Àse Outros Temas

    Santos, Lau

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O presente estudo objetiva discutir a noção de presença cênica a partir da utilização de princípios das práticas culturais afrodiaspóricas. As reflexões apresentadas emergem do cruzamento entre o desenvolvimento da pesquisa de pós-doutorado intitulada Elinga e o espetáculo performativo Mulheres do Àse. Apresenta-se como base discursiva e estrutural os fundamentos da cosmogonia iorubá èmí (sopro da vida), ofó (encantamento) e asé (energia vital) em diálogo com os conceitos corpo-arquivo, corpo-arma, decolonialidade, ritualização do instante e presença cênica.

    Abstract in French:

    Résumé: La présente étude vise à discuter la notion de présence scénique à partir de l'utilisation des principes des pratiques culturelles aphrodiasporiques. Les réflexions présentées émergent de l'intersection entre le développement de la recherche postdoctorale intitulée Elinga et la performance Mulheres do Àse. Il se présente comme base discursive et structurelle les fondements de la cosmogonie Yoruba èmí (souffle de vie), ofó (enchantement) et asé (énergie vitale) en dialogue avec les concepts corps-fichier, corps-arme, décolonialité, ritualisation de l'instant et présence scénique.

    Abstract in English:

    Abstract: The present study aims to discuss the notion of scenic presence based on the use of principles from African-diasporic cultural practices. The reflections presented emerge from the intersection between the development of postdoctoral research entitled Elinga and the performance Mulheres do Àse. It presents itself as discursive and structural basis the foundations of the Yoruba cosmogony èmí (breath of life), ofó (enchantment) and asé (vital energy) in dialogue with the concepts body-file, body-weapon, decoloniality, ritualization of the moment and scenic presence.
  • Fiction and Reality in the Theater, based on the Ideas of Vilém Flusser Outros Temas

    Valença, Ernesto Gomes

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O artigo aborda a relação de tensão entre ficção e realidade no teatro contemporâneo a partir do conceito de teatro performativo e em relação com a filosofia de Vilém Flusser, utilizando-se de exemplos de recentes encenações e baseando-se em análises de reconhecidos pesquisadores. As noções de ficção, realidade, intelecto e conversação na filosofia de Flusser são mobilizadas para sugerir que o teatro contemporâneo é uma espécie de intelecto performativo diferencial, configurando não uma representação, mas uma expansão da própria realidade.

    Abstract in French:

    Résumé: L’article examine la relation de tension entre la fiction et la réalité dans le théâtre contemporain selon le concept de théâtre performatif et en relation avec la philosophie de Vilém Flusser, en utilisant des exemples des mises en scènes récentes, aussi bien que d’analyses des chercheurs reconnus. Les notions de fiction, réalité, intellect et conversation dans la philosophie de Flusser sont mobilisés pour suggérer que le théâtre contemporain est une sorte d’intellect performatif différentiel, conçu non pas comme une représentation, mais une expansion de la réalité elle-même.

    Abstract in English:

    Abstract: The article discusses the relationship of tension between fiction and reality in contemporary theater, based on the concept of performative theater and in relation to the philosophy of Vilém Flusser, using examples of recent staging and based on the analysis of renowned researchers. The notions of fiction, reality, intellect, and conversation in Flusser's philosophy are mobilized to suggest that contemporary theater is a kind of differential performative intellect, configuring not a representation but an expansion of reality itself.
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