Acessibilidade / Reportar erro
Revista Brasileira de Gestão de Negócios, Volume: 17, Número: 58, Publicado: 2015
  • Informes no financieros, desempeño anticorrupción y reputación corporativa Artigo

    Aldaz, Maider; Alvarez, Igor; Calvo, José Antonio

    Resumo em Espanhol:

    RESUMO Objetivo: El presente trabajo analiza si la revelación de información efectuada por las compañías con relación a sus prácticas anticorrupción es el reflejo de la instauración dentro de las compañías de sistemas anticorrupción adecuados o si se trata de un mero instrumento para que las empresas mejoren su reputación y mantengan así su legitimidad. Método: Hemos analizado las memorias de sostenibilidad de 31 empresas pertenecientes al Ibex 35 en diciembre de 2008, aplicando sobre los datos obtenidos la técnica PLS. Fundamentación teórica: En nuestro análisis utilizamos tanto la teoría de la legitimidad como la teoría de los stakeholders por considerarlas complementarias y acordes con nuestro planteamiento. Resultados: Los resultados reflejan que en el tema de la corrupción existe una relación negativa entre divulgación y desempeño, es decir, que las compañías con peor desempeño divulgan más información. Por otro lado, reflejan la existencia de una relación positiva entre divulgación y reputación, es decir, ofrecer información a los stakeholders mejora la percepción de éstas sobre la compañía, aspecto que podría justificarse con las dos teorías antes mencionadas. Sin embargo, no nos permiten concluir que aquellas empresas con buen desempeño divulguen información a sus principales stakeholders con el objetivo de estrechar relaciones, tal y como afirma la teoría de los stakeholders. Contribuciones: El presente trabajo aporta evidencia sobre la capacidad que las compañías tienen en incidir sobre la reputación corporativa mediante la utilización de los informes no financieros, sin la necesidad de que lo publicado en tales informes esté acorde a las prácticas reales de las firmas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: This paper analyzes whether the anti-corruption reporting practices of the companies are a reflection of adequate anti-corruption systems put in place by companies, or whether the disclosure is merely a tool for companies to improve their reputation and thus maintain their legitimacy. Design/methodology/approach: We apply the PLS method to the collected data in a content analysis of the sustainability reports of 31 companies within the Ibex 35 in December 2008. Theoretical foundation: In the analysis, we use both the legitimacy theory and the stakeholder theory, because we consider them as complementary theories and consistent with our approach. Findings: The results show that regarding the corruption issue there is a negative relationship between disclosure and performance, that is, companies with poor performance disclose more. On the other hand, the results reflect the existence of a positive relationship between disclosure and reputation, i.e. report information to interested parties enhances the perception of stakeholders about the company. This finding could be justified by the above two theories. However, we can’t conclude that companies with good performance disclose information to key stakeholders in order to strengthen relations, as stated by the stakeholder theory. Practical implications: this study provides evidence of how companies use non-financial reporting-specifically anti-corruption data- to improve corporate reputation. It is also noted that reporting practices not necessarily have to be in accordance with the actual anti-corruption practices of firms.
  • O Lado B do Insider Trading: relevância, tempestividade e influência do cargo Artigo

    Girão, Luiz Felipe de Araújo Pontes; Martins, Orleans Silva; Paulo, Edilson

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Analisar o impacto das negociações dos insiders nas decisões dos investimentos em ações. Método: Aplicaram-se questionários online, obtendo-se 271 respostas válidas. Nas análises foram utilizados alguns testes estatísticos paramétricos (t e F Anova) e não paramétricos (Mann-Whitney e Kruskal-Wallis). Fundamentação teórica: A pesquisa foi fundamentada na Teoria do “Equilíbrio do Desequilíbrio” de Grossman e Stiglitz (1980), sobre a impossibilidade de os preços nos mercados de capitais serem eficientes, contudo à medida em que os agentes informados negociam seus ativos munidos de informações privilegiadas, mais informativo se torna o sistema de preços, visto que mais informações serão divulgadas indiretamente por meio dos preços dos ativos. Resultados: Os resultados da pesquisa apontaram que as negociações dos insiders são relevantes para as decisões de investimentos dos demais investidores e, ainda, que a tempestividade dessas informações também exerce influência em tais decisões, sendo as negociações anormais aquelas que têm maior influência nas decisões de investimentos em ativos de risco pelos respondentes. Ratifica-se, então, a teoria de Grossman e Stiglitz (1980), pois os resultados sugerem que as negociações dos insiders adiciona informatividade ao sistema de preços das ações. Contribuições: As principais contribuições do estudo estão relacionadas com as evidências em favor do Paradoxo de Grossman e Stiglitz (1980), dando uma base crítica a tão defasada Instrução CVM 358/2002 que regula o insider trading no Brasil. Os resultados reforçam a importância da transparência das negociações dos insiders, para que os participantes do mercado possam fiscalizar e controlar melhor as suas operações, bem como utilizar alguma estratégia de investimento baseada nos sinais dos insiders.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: Our main objective is to analyze the impacto f insider trading on stock investments’ decision. Design/methodology/approach: We used an online survey, obtaining 271 valid answers. To analyze our data, we used some parametric (t and F Anova), and non-parametric techniques (Mann-Whitney and Kruskal-Wallis). Findings: We find that insider tradings are relevant to investment decisions, and the timeliness also exert an influence to this kind of decision, especially abnormal trades. Practical implications: In practical terms, our results suggests that the Brazilian Securities and Exchange Commission (CVM) must update the Brazilian insider trading regulation to achieve the objective to protect investors. In the investors point of view, this possible update could improve investors’ ability to control insiders and follow his activities as well as to mimic his trades. Originality/value: The originality of our paper is an analysis of relevance, timeliness and influence of position in a firm as “determinants” of investment decisions. We use these three specific characteristics to criticize the Brazilian insider trading regulation.
  • Atitude de mulheres maduras em relação a fotos de moda Artigo

    Hor-Meyll, Luis Fernando; Godoy Jr., Geraldo Pinto

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Investigar a influência da idade cognitiva de mulheres maduras sobre sua atitude em relação a fotografias de vestuário, como resultado de sua identificação com a modelo. Método: Experimento com amostra de 164 mulheres, entre 55 e 70 anos, na Zona Sul do Rio de Janeiro. Questionário construído a partir de escalas encontradas na literatura. Fundamentação teórica: Idade cognitiva (Barak, Schiffman, 1981; Leventhal, 1997; Szmigin, Carrigan, 2000; Wray, Hodges, 2008; Amaro, Johann, Meira, 2007; Birtwistle, Tsim, 2005; Moschis, 2003; Moschis, Mathur, 2006) Mulher madura e moda (Schewe, 1988; Slongo et al., 2009; Thomas, Peters, 2009; Moschis, Lee & Mathur, 1997; Young, Miller, 2006; Wilkes, 1992; Facenda, 2000; Holmlund, Hagman, Polsa, 2010; Szmigin, Carrigan, 2000). Mulher madura e propaganda (Moschis, 2003; Venkatesh et al., 2010; Nam et al., 2007; Kozar, Damhorst, 2008; Araujo, Casotti, Da Silva & Pessôa, 2015) Resultados: O grau de identificação da consumidora madura com a modelo é maior quando esta aparenta ser da mesma faixa etária cognitiva da consumidora (F(1, 162) = 615,87, p = 0,000). Quando a consumidora considera que a modelo está em sua faixa etária cognitiva, a atitude em relação à roupa é mais positiva (F (2, 162) = 1074,55, p = 0,000). Contribuições: Os resultados evidenciam que as mulheres entrevistadas identificam-se mais com modelos com sua idade cognitiva, tendo atitude mais positiva em relação às roupas. O estudo confirma evidências de que a idade cognitiva é adequada para estudar consumidores maduros de produtos relacionados à autoestima, oferecendo direcionamentos para a indústria de moda.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To investigate the influence of the cognitive age of upper-middle class mature women regarding their attitude towards photographs of articles of clothing, as a result of their identification with the model wearing them Design/methodology/approach: Experiment with a sample of 164 women, aged 55- 70 years old, living in Rio de Janeiro. The questionnaire was were based on scales found in the literature. Theoretical foundation: Cognitive age (Barak; Schiffman, 1981; Leventhal, 1997; Szmigin; Carrigan, 2000; Wray; Hodges, 2008; Amaro; Johann; Meira, 2007; Birtwistle; Tsim, 2005; Moschis, 2003; Moschis; Mathur, 2006) Mature woman and fashion (Schewe, 1988; Slongo et al., 2009; Thomas; Peters, 2009; Moschis, Lee, & Mathur, 1997; Young; Miller, 2006; Wilkes, 1992; Facenda, 2000; Holmlund; Hagman; Polsa, 2010; Szmigin; Carrigan, 2000). Mature woman and advertising (Moschis, 2003; Venkatesh et al., 2010; Nam et al., 2007; Kozar; Damhorst, 2008; Araujo, Casotti, Da Silva, & Pessôa, 2015) Findings: The identification with the model was greater when the respondent perceived her as being close to her own cognitive age (F(1, 162) =615.87, p=0.000). The attitude toward the collection was more positive when the respondent perceived the model as being closer to her own cognitive age (F (2, 162) =1074.55, p=0.000). Practical implications: The degree of the consumer’s identification is greater when the model appears to be the same cognitive age as the consumer. When the consumer believes that the model is close to her own cognitive age, her attitude toward the displayed item is more positive.
  • Resultados de Marketing de Relacionamento: proposição de modelo por meio de mapeamento cognitivo Artigo

    Barreto, Iná Futino; Crescitelli, Edson; Figueiredo, Júlio César Bastos

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Buscou-se desenvolver um modelo cognitivo que expressasse como profissionais de marketing entendem as relações entre constructos que definem a atividade de marketing de relacionamento (MR) e, com base no modelo obtido, entender como são alcançados os objetivos nesta área. Método: Por meio de mapeamento cognitivo foram traçados 35 mapas mentais individuais que apontam como cada entrevistado entende as interações entre os elementos de MR. Com base nas visões destes indivíduos, foi construído um mapa mental agregado. Fundamentação teórica: O tema é tratado a partir de revisão teórica que explora o conceito de MR e seus principais elementos. Desta revisão foram listados onze constructos principais. Resultados: Traçou-se um modelo sistêmico que representa a atividade de MR. A análise do modelo permitiu identificar CLV como o resultado final da atividade de MR. Percebeu-se também que a maior parte dos elementos de MR tem seu impacto em CLV intermediado pela fidelidade. Personalização e qualidade se mostraram elementos de entrada do processo e são aqueles que mais fortemente impactam outros. Por fim, destaca-se que elementos de punição ao cliente são muito menos efetivos que de benefício. Contribuições: O modelo desenvolvido foi capaz de inserir elementos centrais de MR, mas ausentes da maioria dos modelos formais: CLV e personalização. As analises permitiram compreender as interações entre os elementos de MR e como se dá a formação de seu resultado final: CLV. Essa compreensão aprimora o conhecimento sobre o tema e auxilia que ações sejam norteadas, avaliadas e corrigidas.

    Resumo em Inglês:

    RESUMO Objetivo: This research sought to develop a cognitive model that expresses how marketing professionals understand the relationship between the constructs that define relationship marketing (RM). It also tried to understand, using the obtained model, how objectives in this field are achieved. Método: Through cognitive mapping, we traced 35 individual mental maps, highlighting how each respondent understands the interactions between RM elements. Based on the views of these individuals, we established an aggregate mental map. Fundamentação teórica: The topic is based on a literature review that explores the RM concept and its main elements. Based on this review, we listed eleven main constructs. Resultados: We established an aggregate mental map that represents the RM structural model. Model analysis identified that CLV is understood as the final result of RM. We also observed that the impact of most of the RM elements on CLV is brokered by loyalty. Personalization and quality, on the other hand, proved to be process input elements, and are the ones that most strongly impact others. Finally, we highlight that elements that punish customers are much less effective than elements that benefit them. Contribuições: The model was able to insert core elements of RM, but absent from most formal models: CLV and customization. The analysis allowed us to understand the interactions between the RM elements and how the end result of RM (CLV) is formed. This understanding improves knowledge on the subject and helps guide, assess and correct actions.
  • Influencia de la edad en la adopción de nuevos sistemas de pago móvil Artículo

    Liébana-Cabanillas, Francisco; Muñoz-Leiva, Francisco; Sánchez-Fernández, Juan

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: El propósito de este trabajo es proponer y probar un modelo teórico integrador que permita determinar la importancia relativa de un nuevo sistema de pago móvil así como el análisis del posible efecto moderador de la edad del usuario potencial del mismo en los nuevos entornos electrónicos. Diseño / metodología / enfoque: Para llevar a cabo esta investigación, se puso en marcha un experimento de Web basada en una muestra, con el fin de analizar el modelo de comportamiento propuesto hacia un nuevo sistema de pago móvil. Conclusiones: Los resultados empíricos demuestran que el modelo de comportamiento propuesto cuenta con un ajuste adecuado, quedando demostrado que la edad del usuario origina diferencias significativas en las relaciones propuestas entre las normas subjetivas y la facilidad de uso y la confianza, y esta última con la facilidad de uso y la actitud hacia el uso. Implicaciones prácticas: Las conclusiones e implicaciones para la gestión ofrecen alternativas para consolidar esta nueva oportunidad de negocio en virtud de los nuevos desarrollos tecnológicos. Originalidad / valor: El presente trabajo es un estudio pionero sobre la aceptación de los sistemas de pago móviles.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: The aim of this study is to propose and prove a theoretical integrative model which allows determining the relative importance of a new mobile payment system as well as the analysis of possible moderator effects of the age of its potential users within new electronic environments. Design/methodology/approach: To carry out this research, a web experiment based on a general population sample was conducted, in order to analyze the proposed model of behavior towards a new mobile payment system. Findings: Empirical results demonstrate that the suggested behavior pattern has an adequate adjustment showing that the age of users causes significant differences in the proposed connections between subjective rules and the facility of use and confidence, and again this last one in regard to the facility of use and the attitude toward that use. Practical implications: The conclusions and implications for management provide alternatives to consolidate this new business opportunity under the new technological developments. Originality/value: This paper is a pioneer study about the acceptance of mobile payment systems.
  • Identificação dos Fatores de Satisfação de Clientes em Serviços: um estudo em concessionárias do agronegócio Artigo

    Lütkemeyer Filho, Mario Gilberto; RoeheVaccaro, Guilherme Luís; Freitas, Ernani Cesar de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Este trabalho apresenta uma análise de fatores de serviço que impactam a satisfação do cliente junto aos concessionários do segmento sucroenergético no estado de São Paulo - Brasil. Método: Utiliza-se o tipo de pesquisa descritiva e documental, desenvolvida com base no procedimento técnico levantamento realizado pela empresa objeto deste estudo, mediante análise quantitativa. Os dados são caracterizados como secundários, oriundos de base de dados de uma empresa produtora de tratores, com n=88. Resultados: As técnicas de análise utilizadas foram a análise fatorial e a análise de correspondência. Os resultados indicam a possibilidade de redução das variáveis em duas dimensões latentes: confiança e relacionamento. Já as análises de correspondência apresentam associação para a satisfação geral com o concessionário em relação às variáveis “custo benefício das peças de reposição” e “tratamento justo e honesto”. Contribuições: Existe evidência de relação entre os resultados e a literatura, porém, não se pode afirmar que a teoria de serviços adere plenamente ao setor investigado. No entanto, investigações adicionais e em um contexto mais amplo que o utilizado neste estudo são recomendadas, no sentido de confirmar se o relacionamento entre as variáveis pode ser determinante para a tomada de decisão estratégica no segmento.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: This paper presents an analysis of service factors that impact customer satisfaction with dealers in the sugarcane segment in Sao Paulo state - Brazil. Design/methodology/approach: The research method is descriptive quantitative, based on survey. Data is secondary gathered from the tractor-making company’s database, with n = 88. Tools used for multivariate statistical analysis were factor analysis and correspondence analysis. Findings: The results revealed a reduction in latent variables into two components: trust and relationship. The correspondence analysis presents association among variables “cost-benefit of spare parts” and “treated fairly and honestly”. Practical implications: Despite the evidence of a relationship between the results and the information available in the literature, results cannot be generalized, since theory doesn´t fully describes the investigated sector. Future research may advance towards validating if the emerged variables are relevant on the strategic decision making process for this segment.
  • Análises das Redes de Inovação resultantes dos financiamentos dos Fundos Setoriais de Biotecnologia e Energia Artigo

    Ribeiro, Wander Leonhardt; Porto, Geciane Silveira

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: A pesquisa avaliou a formação das redes de inovação constituídas pelas empresas e as ICT’s para o recebimento de recursos financeiros dos Fundos Setoriais (FS) para C&T de biotecnologia e energia no período de 1999 a 2013. Método: A pesquisa utilizou dados dos projetos disponibilizados pela FINEP, RAIS e Economática. Além da base de busca de patentes Derwent Knowledge da Reuters. Foram realizadas análises descritivas, análises de rede através do software Gephi e aplicou-se uma regressão múltipla aos indicadores disponíveis sobre os impactos gerados pelos FS. Fundamentação teórica: Adotou-se a da Inovação Aberta, para discorrer sobre os conceitos relacionados aos indicadores de inovação, o Sistema Nacional de Inovação e as políticas públicas para inovação, as Redes de Inovação e o Comportamento Inovador. Resultados: De um modo geral, os recursos aplicados na fase inicial dos FS foram mais dedicados para C&T do que propriamente para inovação, com representativa quantidade de projetos e recursos sem a participação de empresas. Nas redes de inovação as empresas raramente formaram núcleos, enquanto algumas ICT´s se destacaram. A quantidade de patentes geradas a partir dos projetos foi muito aquém do esperado, o que sugere falta de amadurecimento dos agentes. Observou-se dificuldade no acesso e coleta de dados referentes a aplicação de políticas públicas para inovação. Contribuições: Analise sobre a fase inicial dos FS biotecnologia e energia, gerando informações para a academia, os agentes e a sociedade, acrescidas de sugestões para melhoria dos programas de fomento à inovação.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: This paper assessed the formation of innovation networks by firms and institutions of science and technology (IST) so that they can receive financial resources from science and technology sector funds (SFs). SFs are the cornerstones of the Brazilian national system of innovation (NSI). As the funds were created slightly over a decade ago, it is high time they underwent revision. Design/methodology/approach: The research used data from projects offered by FINEP, RAIS and Economática. Beyond the pursuit of basic patents Derwent Knowledge of Reuters. Descriptive analyzes were performed, network analysis through Gephi software and applied a multiple regression to the available indicators on the impacts generated by FS. The indicators used originate from different areas of knowledge and are analyzed in light of the theory of open innovation. Findings: In the preliminary stage of the program, funds were largely allocated to the science and technology sector, but firms had a low level of participation in the projects. In addition, patent applications are below expectations at that stage, given that one of the aims of SF is the incentive for technological development. Practical implications: Despite the improved transparency in the Brazilian economy, restrictions on information do not permit the application of statistical tests to measure the impacts of investments in innovation Originality/value: The innovation networks were assessed by social network analysis, which indicated that most nodes (actors) are occupied by more active ISTs, lowering any expectations for a higher level of participation by firms. Some suggestions are made for improving incentive programs for innovation and their management.
  • O Outsourcing Internacional: uma abordagem de processo à indústria de vestuário Artigo

    Moreira, Maria Rosario Alves; Andrade, Sofia R.S.; Sousa, Paulo S.A.

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: O objetivo deste trabalho é construir um framework para um processo de outsourcing internacional na indústria de vestuário, que pode servir de suporte para a tomada de decisões e para a gestão no que diz respeito às escolhas de subcontratação e sua implementação. Método: Desenvolvemos um framework simples e flexível que descreve as principais etapas do processo de subcontratação internacional e as suas principais atividades, tendo aplicado no contexto da indústria de vestuário. Foi adotado um estudo de caso recorrendo a dados primários recolhidos através de entrevistas em profundidade e dados secundários colecionados a partir de relatórios e documentos. Fundamentação teórica: Algumas lacunas na pesquisa da literatura sobre outsourcing e mais especificamente sobre a questão da outsourcing internacional foram identificados por Hatonen e Eriksson (2009) e Kakabadse e Kakabadse (2000), entre outros. Especificamente, esses autores afirmam que não há pesquisa suficiente no desenvolvimento e oferta de modelos de decisão, ferramentas ou orientações para apoiar decisões gerenciais com a evidência empírica adequada. Resultados: Concluímos que o processo internacional de outsourcing pode ser descrito usando o framework proposto. As empresas de vestuário podem utilizar este framework para apoiar e supervisionar os processos internacionais de subcontratação. Contribuições: Este estudo fornece um modelo simples que pode ajudar as empresas na indústria de vestuário a melhorar as suas atividades e operações de outsourcing, e também contribui para uma compreensão académica mais ampla do tema.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: The purpose of this paper is to build a framework for an international outsourcing process in the apparel industry that can serve to support managerial decisions and actions regarding outsourcing choices and implementation. Design/methodology/approach: We developed of a straightforward and flexible framework describing the main stages of the international outsourcing process and its main activities with application in the context of the apparel industry. A case study approach was adopted with primary data collected through in-depth interviews and secondary data aggregated from company reports and documents. Theoretical foundation: Some research gaps in the outsourcing literature and most specifically on the matter of international outsourcing were identified by Hatonen and Eriksson (2009) and Kakabadse and Kakabadse (2000), among others. Specifically, these authors claim that there is not enough research on developing and offering decision models, tools or guidelines to support managerial decisions with the appropriate empirical evidence. This study aims to address this gap. Findings: We found that the international outsourcing process can be described using the proposed framework. Apparel companies can use this framework to support and supervise international outsourcing processes. Practical implications: This study provides a simple model that can help companies in the apparel industry to enhance their outsourcing activities and operations, and also contributes to a broader academic understanding of the matter.
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado, Av. da Liberdade, 532, 01.502-001 , São Paulo, SP, Brasil , (+55 11) 3272-2340 , (+55 11) 3272-2302, (+55 11) 3272-2302 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: rbgn@fecap.br