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Revista Brasileira de História, Volume: 41, Issue: 88, Published: 2021
  • Creating and Maintaining a Scientific Journal: Discussing the Sustainability of Academic Journals in the Field of History Editorial

    Slemian, Andréa; Sousa, Marcos Eduardo de
  • DOSSIER: Racism on the Agenda: “The Story that History Does Not Tell” Dossiê - Racismo E Relações Étnico-Raciais

    Arantes, Erika B.; Farias, Juliana Barreto; Santos, Ynaê Lopes dos
  • Views on Power: The New Political Agency of the Brazilian Black Movement (2004-2021) Dossiê - Racismo E Relações Étnico-Raciais

    Pereira, Aline; Pereira, Vantuil

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo sustenta que a resistência negra no período pós-abolição passou por inúmeras transformações, somente percebidas pela historiografia a partir de sua renovação quanto aos enfoques e às perspectivas. No que tange à agência negra, notamos uma alteração no quadro das mobilizações sociais, em fins dos anos 1970. A partir do cenário aberto no final dos anos 1990, a luta anterior passa a fazer uso de novas formas de embates antirracistas, sendo a educação superior um dos principais focos de atenção e linha estratégica de atuação, no sentido de superação das desigualdades, percurso finalizado com a implementação das cotas raciais (2004). Isso vem alterando substancialmente a agenda política racial no país, resultando na reconfiguração da agência negra, notada pelo crescente número de temas raciais na produção acadêmica, bem como pelo surgimento de um mercado editorial voltado às temáticas raciais.

    Abstract in English:

    Abstract The article argues that black resistance in the post-abolition period underwent innumerable transformations, which have only been perceived by historiography since its renewal in terms of focus and perspectives. With regard to black agency, we note a change in the framework of social mobilizations at the end of the 1970s. Starting from the scenario opened at the end of the 1990s, the previous struggle began to make use of new forms of antiracist struggles, with higher education being one of the main focuses of attention and strategic line of action, in the sense of overcoming inequalities; a path that ended with the implementation of racial quotas (2004). This has substantially altered the racial political agenda in the country, resulting in the reconfiguration of black agency, noted by the growing number of racial themes in academic production, as well as the emergence of a publishing market focused on racial themes.
  • Between Remembrance and Oblivion: Afro-Brazilian Memory, History and Cultural Heritage Dossiê - Racismo E Relações Étnico-Raciais

    Paiva, Marcelo Cardoso de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo trata da memória e do esquecimento das heranças culturais afro-brasileiras nas políticas de preservação do patrimônio cultural no Brasil. Para isso, problematiza as ações do IPHAN sob a perspectiva das políticas públicas para reparação dos afrodescendentes no Brasil, em relação ao reconhecimento e à valorização das referências culturais afro-brasileiras.

    Abstract in English:

    Abstract This article deals with the memory and oblivion of Afro-Brazilian cultural legacies in the cultural heritage preservation policies in Brazil. To do so, it problematizes the actions of IPHAN from the perspective of public policies for the reparation of Afro-Brazilians in Brazil, in relation to the recognition and appreciation of Afro-Brazilian cultural references.
  • From Enemies to Good Friends? The Camacã and Baron Fernando Steiger in the Framework of the Interiorization of Colonization in the Bahia Province Dossiê - Racismo E Relações Étnico-Raciais

    Silva, Ayalla Oliveira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo trata das tensões sociopolíticas e das relações étnicas estabelecidas no processo da interiorização da colonização no sul baiano, durante a segunda metade do século XIX. O objetivo é analisar, por meio da correspondência particular do barão Fernando Steiger, a aliança que um grupo Camacã estabeleceu com o barão na expectativa de manter a sua segurança e a sua sobrevivência na região, que era, à época, objeto preferencial da colonização provincial, o que impactava profundamente a vida dos povos indígenas.

    Abstract in English:

    Abstract This article deals with sociopolitical tensions and ethnic relations established in the interiorization process of colonization in southern Bahia, during the second half of the nineteenth century. The aim is to analyze, through the private correspondence of the baron Fernando Steiger, the alliance that a Camacã group established with the baron in the expectation of maintaining their safety and survival in the region that was, at the time, the preferred object of provincial colonization, which deeply impacted the lives of indigenous peoples.
  • Excluded in the Name of the Law: Racist Practices in the Legal System of British Guiana Dossiê - Racismo E Relações Étnico-Raciais

    Silva, João Italo de Oliveira e

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A população de origem asiática no continente americano conviveu, no século XIX, com políticas restritivas, discursos preconceituosos e uma contínua estigmatização. O racismo estrutural consistiu em uma realidade que promoveu a exclusão política, econômica e jurídica, sempre calcadas em uma ideologia profundamente enraizada. Este artigo analisa como a legislação e o processo político conseguiram excluir indianos e chineses na colônia britânica da Guiana Inglesa. Partimos de memórias de ex-funcionários públicos, de cartas-denúncia, do relatório da Comissão de Inquérito e de outros documentos para perceber o papel do judiciário na exclusão dessas populações. Os textos de Sílvio de Almeida e de Grada Kilomba servem como base teórica para a compreensão do racismo estrutural dentro do Império Inglês.

    Abstract in English:

    Abstract The population of Asian origin in the American continent lived, in the 19th century, with restrictive policies, prejudiced speeches, and continuous stigmatization. Structural racism was a reality that promoted political, economic, and legal exclusion, always based on a deep-rooted ideology. This paper examines how legislation and the political process succeeded in excluding Indians and Chinese in the British colony of English Guiana. We start from the memories of former civil servants, letters of complaint, the report of the Commission of Inquiry, and other documents to understand the role of the judiciary in the exclusion of these populations. The texts by Silvio de Almeida and Grada Kilomba serve as the theoretical basis for understanding structural racism within the English Empire.
  • The “Scoundrel of Every Quality”. Action, Persecution and Racialization of the Criminal Subjects, Bahia, 1823-1850 Dossiê - Racismo E Relações Étnico-Raciais

    Santos, Igor

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A ideia nesse artigo é tentar expor uma faceta da racialização, tão presente ainda no Brasil do século XXI, que permite, pela implicação de aspectos históricos que fazem referência a setores não brancos, atacar todo um modo de vida da população pobre de cor e rural da Bahia rebelde. Ao associarem os sujeitos delituosos a quilombos e mocambos, e o crime às “qualidades” e “condições” dos homens do povo, as autoridades pretendiam trazer a hierarquia racial para produzir uma perseguição impiedosa aos homens livres, bandidos ou não, e aos escravizados.

    Abstract in English:

    Abstract The idea in this article is to try to expose a facet of racialization, so present still in 21st century Brazil, that allows, by implication of historical aspects that refer to non-white sectors, to attack an entire way of life of the poor colored and rural population of rebel Bahia. By associating criminal subjects with the quilombos and mocambos, and crime with the “qualities” and “conditions” of the men of the people, these authorities intended to lead the racial hierarchy to produce a merciless persecution of free men, bandits or not, and enslaved people.
  • Racism, Labor and Idleness in the Abolition Process: Brazil and the Portuguese Empire in a Global Perspective (1870-1888) Dossier - Racism And Ethnic-Racial Relations

    Terra, Paulo Cruz

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente artigo pretende analisar como a perseguição à ociosidade foi um elemento-chave nas políticas de controle sobre o trabalho no contexto da abolição, bem como investigar como essa perseguição estava pautada pelo racismo ao atribuir aos negros uma ociosidade natural. Geralmente abordado para o período do pós-abolição, busca-se mostrar que esse é um processo anterior. Além disso, outra novidade consiste em se debater como as relações entre legislação, trabalho e raça no contexto da abolição não estiveram circunscritas unicamente ao Brasil, e, a partir de uma perspectiva da História Global do Trabalho, pretende-se refletir sobre as conexões e as comparações com o caso do Império Português, nas formulações sobre a África, ao longo do mesmo período.

    Abstract in English:

    Abstract This article analyses how the persecution of idleness was a crucial element in Abolition’s labor control measures and investigates how that persecution was driven by racism, attributing natural idleness to black people. Generally addressed for the post-abolition period, the intention here is to show that it is an earlier process. The article also innovates by discussing how relations among legislation, labor and race, in the Abolition context, were not limited to Brazil and, in a Global Labor History perspective, reflects on the connections and comparisons with the case of the Portuguese Empire in its formulations about Africa over the same period.
  • The Black Canada: Universal Negro Improvement Association, Diaspora and Amefricanity Dossiê - Racismo E Relações Étnico-Raciais

    Mattos, Pablo de Oliveira de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo busca analisar as relações raciais no Canadá e a atuação da Universal Negro Improvement Association no país, nas primeiras décadas do século XX. Fundada por Marcus Garvey e Amy Ashwood, em 1914, na Jamaica, a organização desempenhará papel central tanto na consolidação da comunidade negra no Canadá quanto na influência de Garvey na América do Norte, após sua deportação dos EUA. Através do diálogo com autores canadenses contemporâneos dos campos da História, da Sociologia e da Literatura, o texto pretende revisitar a categoria de Amefricanidade, criada por Lélia Gonzalez, para construir uma análise dedicada ao conceito de diáspora. Destacando as tendências comparativas e transnacionais, a principal hipótese é a de que a efetiva inserção do Canadá nos debates sobre a diáspora oferece novos olhares aos fluxos e trânsitos de indivíduos negros e de suas ideias nas Américas pós-emancipação.

    Abstract in English:

    Abstract The article seeks to analyze race relations in Canada and the actions of the Universal Negro Improvement Association in the country in the first decades of the twentieth century. Founded by Marcus Garvey and Amy Ashwood, in 1914, in Jamaica, the organization would play a central role both in the consolidation of the black community in Canada and in Garvey’s influence in North America, after his deportation from the USA. Through dialogue with contemporary Canadian authors from the fields of History, Sociology and Literature, the article intends to revisit the category of Amefricanity, created by Lélia Gonzalez, to build an analysis dedicated to the concept of diaspora. Highlighting comparative and transnational trends, the main hypothesis is that Canada’s effective insertion in debates on diaspora offers new insights into the flows and transits of black individuals and their ideas in post-emancipation Americas.
  • Did Someone Mention Quare Theory? Thinking Race and Sexuality from North American Black LGBTQIA+ Intellectuals’ Critique of Queer Theory Dossiê - Racismo E Relações Étnico-Raciais

    Weimer, Rodrigo de Azevedo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo discute, a partir de bibliografia pertinente, as formas como as questões raciais foram analisadas em algumas das principais referências da teoria queer e, em um segundo momento, mapeia as principais críticas feitas por autories LGBTQIA+ negres àquela vertente teórica. Percebe-se um movimento contraditório: por um lado, um esforço de autories como Judith Butler, dentre outres, de abraçar a discussão racial em seus trabalhos e, por outro, um sentimento de fracasso no acolhimento e na contemplação de pessoas negras pela teoria e política queer nos Estados Unidos. Outra peculiaridade do debate é que, inobstante a heterogeneidade da teoria queer, seus teóricos são criticados em bloco, sendo raramente examinados autores específicos com a devida minúcia. Discute-se a homonormatividade branca como um importante obstáculo para os diálogos e uma fonte de mal-entendidos. Refere-se, ainda, à tentativa de se estabelecer uma teoria quare alternativa.

    Abstract in English:

    Abstract This article discusses, from a pertinent bibliography, the ways in which racial issues were analyzed in some main references of queer theory. In a second moment, it maps the main criticisms made by LGBTQIA+ black authors to that theoretical strand. A contradictory movement is perceived: on the one hand, an effort by authors such as Judith Butler, among others, to embrace racial discussion in their work and, on the other hand, a feeling of failure in­welcoming and contemplating black people by queer theory and politics in the ­United States. Another peculiarity of the debate is that, despite the heterogeneity of queer theory, its theorists are criticized as a whole, and specific authors are rarely examined with due care. White homonormativity is discussed as an important obstacle to the dialogues and as a source of misunderstandings. The attempt to establish an alternative quare theory is also referred to.
  • Is it Possible to Indiscipline the Canon of the History of Brazilian Historiography? Afro-Diasporic Thinking and (Re)writing of History in Beatriz Nascimento and Clóvis Moura Dossiê - Racismo E Relações Étnico-Raciais

    Assunção, Marcello Felisberto Morais de; Trapp, Rafael Petry

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Pretendemos nesse texto interpelar criticamente o cânone da história da historiografia brasileira por meio das posturas (in)disciplinares de intelectuais afrodiaspóricos como Beatriz Nascimento e Clóvis Moura. Para isto, em um primeiro momento, buscaremos esboçar sinteticamente a construção da história da historiografia enquanto campo autônomo nos últimos anos, evidenciando que a sua constituição esteve eivada por uma geopolítica do conhecimento que reiterou uma supremacia branca na memória disciplinar nacional. Em seguida, evidenciaremos, através das interrogações de Beatriz Nascimento e Clóvis Moura ao cânone historiográfico, as possibilidades de reconstrução disciplinar e descolonização desse campo do saber por meio de um olhar racializado, que subverta os silêncios e historicize o lugar epistêmico de um campo predominante branco, masculino e eurocentrado.

    Abstract in English:

    Abstract In this paper we intend to critically question the canon of the history of Brazilian historiography through the (in)disciplinary postures of Afro-diasporic intellectuals such as Beatriz Nascimento and Clóvis Moura. For this, we will first try to delineate synthetically the construction of the history of historiography as an autonomous field in recent years, showing that its constitution was affected by a geopolitics of knowledge that reiterated white supremacy in the national disciplinary memory. Then, through Beatriz Nascimento and Clóvis Moura’s interrogations of the historiographical canon, we will highlight the possibilities of disciplinary reconstruction and decolonization of this field of knowledge through a racialized gaze that subverts silences and historicizes the epistemic place of a predominantly white, male, and Euro-centered field.
  • Writing Tradition, Modernizing the Nation: Literature and National Identity during Vargas’ Estado Novo (1937-1945) Artigos Avulsos

    Grecco, Gabriela de Lima

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo procura, através de fontes primárias oriundas, principalmente, do CPDOC (FGV) e do Arquivo Público de São Paulo, analisar as políticas de promoção do livro durante o Estado Novo (1937-1945), período em que o Estado investiu na criação da categoria de “livros da Nação”, fundando, para tanto, o Instituto Nacional do Livro. Serão analisadas as três seções do Instituto (a Seção da Enciclopédia e do Dicionário, de Bibliotecas e de Publicações), no intuito de se compreender se os instrumentos de promoção da leitura desenvolvidos no período foram coerentes com os seus objetivos e se guardaram relação estrita com a ideologia do regime. Busca-se também entender seus êxitos, fracassos e suas inconsistências. Pretende-se, com isso, contribuir para a compreensão da política de fomento do livro e da leitura, identificando, especialmente, o papel dos intelectuais nas políticas públicas.

    Abstract in English:

    Abstract Through primary sources, coming mainly from CPDOC (FGV) and the Public Archive of São Paulo, this article seeks to analyze the policies of book promotion during the Estado Novo (“New State”, 1937-1945), a period in which the State invested in the creation of the category of “books of the Nation”, founding the National Book Institute. The three sections of the Institute (the Encyclopedia and Dictionary Section, the Libraries Section, and the Publications Section) will be analyzed in order to understand if the instruments developed during the period to promote reading were coherent with its objectives and if they were strictly related to the ideology of the regime. We also seek to understand its successes, failures and inconsistencies. By this means, the article intends to comprehend the policy of promoting books and reading, identifying, especially, the role of intellectuals in public policies.
  • South American Intellectual Solidarity: Echoes of Master Rodó’s teachings in Paraguay Artigos Avulsos

    Santos, Elisângela da Silva

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo discute a difusão dos ensinamentos do pensador uruguaio José Enrique Rodó (1871-1917) no Paraguai do começo do século XX, contexto marcante para a geração de intelectuais do país nascida na primeira década após a guerra da Tríplice Aliança (1864-1870), a qual buscou construir uma narrativa de revalorização nacional. A partir da análise de resenhas de obras de Rodó publicadas no Paraguai, de homenagens prestadas a ele pela juventude universitária paraguaia e do intercâmbio de correspondências com autores paraguaios, estabelece-se como hipótese que os ecos de seus ensinamentos e de suas lições tiveram ressonância naquele país e promoveram um diálogo intelectual transnacional, a partir da ideia de Pátria Continental, que Rodó projetou para o continente nesse momento.

    Abstract in English:

    Abstract This article discusses the dissemination of the teachings of the Uruguayan thinker José Enrique Rodó (1871-1917) in Paraguay at the beginning of the twentieth century, a remarkable context for the generation of Paraguayan intellectuals born in the first decade after the War of the Triple Alliance (1864-1870), which sought to construct a narrative of national revaluation. Based on the analysis of the reviews of Rodó’s works published in Paraguay, as well as the tributes offered to him by young Paraguayan academics and the exchange of correspondence with Paraguayan authors, we suppose that it is possible that the echoes of his teachings and lessons resonated in that country and promoted a transnational intellectual dialogue, based on the idea of the Continental Homeland, which Rodó projected to the continent at that time.
  • Among Rifles, Cachaça and Crucifixes: The Catechism of Munduruku Indians in the Bacabal Village (1872-1882) Artigos Avulsos

    Henrique, Marcio Couto

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Em 1872, os Munduruku aderiram à missão do Bacabal, fundada pelo Frei Pelino de Castrovalva, no rio Tapajós. A expectativa do missionário era catequizá-los e civilizá-los, de modo a fazê-los detestar a “vida selvagem” e construir “a cidade dos Munduruku”. Além dos conflitos com os índios aldeados, o capuchinho sofreu ataques dos comerciantes regatões, que viram seus interesses ameaçados pela tentativa do missionário de isolar os índios. Com base nas memórias do Frei Pelino de Castrovalva, em ofícios e jornais da época, analisa-se o modo como os Munduruku aderiram à missão do Bacabal, garantindo o acesso às desejadas mercadorias dos não indígenas, sem abrir mão de seus próprios projetos.

    Abstract in English:

    Abstract In 1872, the Munduruku people entered the Bacabal mission, founded by Friar Pelino de Castrovalva, in the Tapajós River. The missionary expected to civilize and teach them catechism, in order to make them abhor the “savage life” and build “the Munduruku town”. Besides conflicts with the resettled Indians, the capuchin friar suffered attacks from river merchants, who envisaged the missionary’s attempt to isolate the Indians as a threat to their interests. Based on the memories of Friar Pelino de Castrovalva, on memos and on 19thcentury newspapers, it is examined the means by which the Munduruku adhered to the Bacabal mission, ensuring the access to the intended non-indigenous commodities, notwithstanding the maintenance of their own goals.
  • Manufacturing Consent and Dissent: Protagonists and Themes of the First Wave of Associative Congresses in Portugal (1865-1934) Single Articles

    Pereira, Joana Dias

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente artigo analisa a emergência de um novo repertório de ação coletiva em Portugal, os congressos associativos, procurando esclarecer a sua natureza e os seus impactos. Resulta do recenseamento e da análise dos 304 congressos associativos organizados em Portugal desde o I Congresso Social, de 1865, até a imposição do corporativismo, em 1934, bem como de 1733 teses debatidas nos mesmos. Foi possível caracterizar este fenômeno como um amplo processo de mobilização política, distinguindo os seus atores, as suas alianças e os seus antagonismos, e avaliar, através destas fontes, a evolução de diferentes “campos” políticos durante a crise do liberalismo. Esta observação é fundamental para se compreender a origem da polarização social e política que antecedeu a mais longa ditadura europeia.

    Abstract in English:

    Abstract This article analyses the emergence of a new repertoire of collective action in Portugal, the associative congresses, seeking to clarify their nature and impacts. This study comes from the census and analysis of the 304 associative congresses organized in Portugal since the 1st Social Congress, in 1865, until the imposition of corporatism, in 1934, with a total of 1733 theses debated in all of them. As a result, we were able to characterize this phenomenon as an overall process of political mobilization, distinguishing its actors, alliances, and antagonisms, and evaluating, through these sources, the evolution of different political “fields” during the crisis of liberalism. This observation is fundamental to understand the origin of the social and political polarisation that preceded the longest European dictatorship.
  • Retelling to Ressignify: Past and Present at the Agenda on Structural Racism Resenhas

    Lima, Priscila Nottingham de
  • From the Lookout, a Beam of Light: the Biographical Trajectory of a Left-Wing Activist Resenhas

    Mezzomo, Frank Antonio
  • Labor in Brazil and the United States: Approximations Resenhas

    Silva, Nauber Gavski da
  • Interview: Lélia Gonzalez - Interpreter of Brazil. By Her Son Rubens Rufino Entrevista

    Castro, Amanda Motta; Moreira, Raylene Barbosa
Associação Nacional de História - ANPUH Av. Professor Lineu Prestes, 338, Cidade Universitária, Caixa Postal 8105, 05508-900 São Paulo SP Brazil, Tel. / Fax: +55 11 3091-3047 - São Paulo - SP - Brazil
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