Acessibilidade / Reportar erro
Ordenar publicações por
Revista Brasileira de História da Educação, Volume: 19, Publicado: 2019
  • Heróis sem nome: representações sobre o espaço rural e o urbano, as escolas rurais, as professoras e os alunos (Uberlândia-MG, 1950 - 1980) Artigo Original

    Assis, Danielle Angélica de; Lima, Sandra Cristina Fagundes de

    Resumo em Português:

    Resumo: O objetivo deste artigo é apreender as representações produzidas pelas professoras das escolas rurais de Uberlândia-MG e pelas elites locais sobre o espaço rural e o urbano, escolas rurais, professoras e alunos. Foram consultados jornais, atas do Legislativo e das escolas rurais, livros didáticos, cartilhas, cadernos escolares, fotografias e narrativas de seis professoras. Os resultados obtidos possibilitaram-nos compreender como essas representações contribuíram para compor o papel híbrido assumido pelas professoras rurais: ora eleitas como agentes de civilização, ora desprestigiadas. Ambiguidade que perpassou também a escola rural: formalmente instituída como espaço de civilizar o homem do campo, mas, paradoxalmente, núcleo de resistência e de cultura.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El objetivo de este artículo es comprender las representaciones producidas por las profesoras de las escuelas rurales de Uberlândia-MG-Brasil y por las élites locales sobre el espacio rural y el urbano, las escuelas rurales, las maestras y los alumnos. Se consultaron periódicos, actas del legislativo y de las escuelas rurales, libros didácticos, cartillas, cuadernos escolares, fotografías y relatos de seis profesoras. Los resultados obtenidos nos posibilitaron comprender cómo esas representaciones contribuyeron a componer el papel híbrido asumido por las profesoras rurales: ora elegidas como agentes de civilización, ora desprestigiadas. Ambigüedad que llegó también a la escuela rural: formalmente instituida como espacio de civilizar al hombre del campo, pero, paradójicamente, núcleo de resistencia y de cultura.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper aimed to understand the representations produced by rural teachers in Uberlândia, State of Minas Gerais, and by the local elites about the rural and urban areas, rural schools, teachers and students. We examined newspapers, minutes of both the legislative sector and rural schools, textbooks, booklets, school notebooks, photographs and narratives of six teachers. The results allowed us to understand how these representations contributed to the hybrid role assumed by rural teachers as follows: sometimes elected as agents of civilization, sometimes discredited. Ambiguity that also permeated the rural school, formally instituted as a space to civilize the rural man, but paradoxically it was a nucleus of resistance and culture.
  • Educação de surdos pelo professor surdo, Ferdinand Berthier: encarando desconcertantes paradoxos e longevas lições Artigo Original

    Lage, Aline Lima da Silveira; Kelman, Celeste Azulay

    Resumo em Português:

    Resumo: A atuação de professores surdos na educação de seus pares é um fenômeno mundial antigo, mas pouco assentado no Brasil. O professor surdo, Berthier (1803-1886), iniciou sua carreira em 1829, no Instituto de Surdos-Mudos de Paris. Trazemos aqui narrativas dele e sobre ele. Por meio dele, estão presentes durações de outros surdos, na história da sua educação. Em pesquisa bibliográfica realizada, percebemos que seu mestre, Auguste Bébian, estava disponível para imergir no ambiente de língua de sinais. Isso impulsionou Berthier à carreira docente e ao desejo de aglutinar e organizar outros surdos. Algumas de suas análises e preocupações quanto à educação de seus pares permanecem na atualidade, embora também reconheçamos que importantes avanços aconteceram, como conquistas dos movimentos sociais dos surdos.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: La actuación de profesores sordos en la educación de sus pares es un fenómeno mundial antiguo, pero poco asentado en Brasil. Retrataremos el profesor sordo Berthier (1803-1886) que inició su carrera en 1829, en el Instituto de Sordos de París. Traemos acá relatos de y sobre él. A través de él, están presentes duraciones de otros sordos, en la historia de su educación. En investigación bibliográfica realizada, percibimos que su maestro Auguste Bébian estaba dispuesto para ponerlo en el ambiente de la lengua de señas. Eso le impulsó a Berthier a la carrera docente y al deseo de aglutinar y organizar a otros sordos. Algunos de sus análisis y preocupaciones en cuanto a la educación de sus pares permanecen en la actualidad, aunque también reconozcamos que importantes avances se pasaron, como conquistas de los movimientos sociales de los sordos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The participation of deaf teachers in the education of deaf students is an old global phenomenon, although poorly established in Brazil. We will depict deaf educator Berthier (1803-1886) who started his career in 1829, at the Institute for the Deaf in Paris. We bring here some of his narratives and others about him. Through him, other deaf durations are present in their educational history. After a bibliographical research, we bring some narratives about his professor Auguste Bébian who began to show up with sign language. Due to this fact, Berthier got motivated to begin a docent career and to gather deaf students. Some of his analysis and concerns about education of deaf people still remain, although we also recognize that there has been significant progress, like the achievements made by the deaf social movements.
  • A Campanha Nacional de Educação dos Cegos: uma leitura a partir da imprensa jornalística dos anos 1960 e 1970 Artigo Original

    Cardoso, Fernanda Luísa de Miranda; Martínez, Silvia Alicia

    Resumo em Português:

    Resumo: Busca-se, neste artigo, compreender as linhas de ação e o funcionamento da Campanha Nacional para Educação dos Cegos, durante as décadas de 1960 e 1970. Essa campanha integrava um ‘modelo campanhista de política social’, subordinada ao Ministério da Educação e Cultura, e atuava em linhas de ação que envolviam a difusão do livro didático; o ensino de braile no Curso Normal; a qualificação de cegos para atividades industriais; a assistência financeira; e o convênio com a Campanha Nacional de Educação Rural. A imprensa jornalística é priorizada como fonte pelas peculiaridades não proporcionadas por outras fontes ‘como a riqueza de debates, anseios e utopias dos projetos educativos’.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: En este texto se buscan comprender las lineas de acción y el funcionamiento de la Campaña Nacional para la Educación de Ciegos, en el período de anos 1960 y 1970. La Campaña integraba un ‘modelo campañista de política social’, subordinada al Ministerio de Educación y Cultura; y actuaba en lineas de acción que envolvían: difusión del libro didáctico; enseñanza de braile para los estudiantes de magisterio; calificación de ciegos para actividades industriales; asistencia financiera; y convenio con la Campaña Nacional de Educación Rural. La prensa de grande circulación es privilegiada como fuente por sus peculiaridades no proporcionadas por otras fuentes, ‘como riqueza de debates, deseos y utopias de los projectos educativos’.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: It is sought in this article to understand the lines of action and function of the National Campaign for the Education of the Blind in the period of the years 1960 and 1970. The Campaign used to integrate a ‘campaign model of social politics’, under the Ministry of Education and Culture. The Campaign for the Education of the Blind operated in lines of action that involved the diffusion of textbooks.; the education of braille in Teacher Training Courses; the qualification of the blind for industrial activities; financial assistance and agreement with the National Campaign of Rural Education. The press is prioritized as source given the peculiarities not provided by other sources, ‘such as wealth of debates, the yearning and utopias of the educational projects’.
  • História do ensino superior em Mato Grosso: das iniciativas frustradas à criação de um sistema universitário Artigo Original

    Benfica, Tiago Alinor Hoissa

    Resumo em Português:

    Resumo: A fim de se visualizar a instalação das primeiras instituições de ensino superior no antigo Estado de Mato Grosso, foi necessário um olhar sobre as mudanças do campo educacional ocorridas no contexto nacional. A discussão, embasada em pesquisa bibliográfica de trabalhos memorialistas e acadêmicos, busca se concentrar nas experiências da construção de instituições de ensino superior no Estado de Mato Grosso, na década de 1960, e alcança o período da divisão do Estado, ocorrida no ano de 1977. Desse modo, expõe-se uma grade de informações que permite se entender o processo de criação da Universidade Federal de Mato Grosso e da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Nesse ponto, defende-se que a porção sul do antigo Mato Grosso foi mais dinâmica do que a parte norte na promoção das primeiras escolas de ensino superior. A institucionalização de escolas de ensino superior ocorreu em um contexto nacional que favorecia o seu processo de interiorização, escolas essas encabeçadas por lideranças locais, profissionais liberais que se utilizavam do discurso da promoção da modernização regional para adquirirem poder e reconhecimento com as iniciativas empreendidas no campo educacional. Já o papel do sistema universitário era, essencialmente, a qualificação da mão de obra local.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: A fin de visualizar la instalación de las primeras instituciones de enseñanza superior en el antiguo estado de Mato Grosso, fue necesario una mirada sobre los cambios ocurridos del campo educativo en el contexto nacional. La discusión, basada en la investigación bibliográfica de trabajos memorialistas y académicos, busca concentrarse en las experiencias de construcción de las instituciones de enseñanza superior del estado de Mato Grosso, en la década de 1960, y alcanza el período de la división del estado, ocurrida en el año 1977. De este modo, se expone una rejilla de informaciones que permite entender el proceso de creación de la Universidade Federal de Mato Grosso y de la Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. En ese punto, se defiende que la porción sur del antiguo Mato Grosso fue más dinámica que la parte norte en la promoción de las primeras escuelas de enseñanza superior. La institucionalización de escuelas de enseñanza superior ocurrió en un contexto nacional que favorecía su proceso de interiorización, escuelas encabezadas por líderes locales, profesionales liberales que se utilizaban del discurso de la promoción de la modernización regional para adquirir poder y reconocimiento con las iniciativas emprendidas en el campo educativo. El papel del sistema universitario era, esencialmente, la calificación de la mano de obra local.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In order to visualize the installation of the first institutions of higher education in the former state of Mato Grosso, it was necessary to look at the changes that occurred in the educational field occurred in the national context. The discussion, based on bibliographical research of memorialist and academic works, seeks to focus on the experiences of construction of higher education institutions in the state of Mato Grosso in the 1960s and reaches the period of state division in 1977. In this way, we present an information grid that allows us to understand the process of creation of the Universidade Federal de Mato Grosso and the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. The southern portion of the former Mato Grosso was very dynamic than the northern part in the promotion of the first schools of higher education. The institutionalization of higher education schools occurred in a national context that favored their internalization process, these schools led by local leaders, liberal professionals who used the discourse to promote regional modernization, with the objective of to acquire power and recognition with initiatives undertaken in the educational field. Already the role of the university system was, essentially, a premium of the local manpower.
  • O Conselho Nacional de Educação: 1931 a 1936 Artigo Original

    Guilherme, Willian Douglas; Santos, Sônia Maria dos

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo é produto da investigação de estágio de pós-doutorado que localizou e catalogou 297 atas do Conselho Nacional de Educação (CNE) de sua primeira fase de atuação, entre os anos de 1931 e 1936. Apesar de conhecido, sobretudo, por meio da legislação, o CNE ainda não havia sido estudado por dentro, ou seja, o seu funcionamento e suas particularidades eram, até então, desconhecidos. O objetivo deste artigo é, portanto, apresentar como funcionava o CNE - conhecido também como o Tribunal da Educação -, como ele era regido e a importância de suas reuniões, registradas em suas atas, para o campo da história da educação brasileira. A proposta é ser uma referência para se entender o CNE. Para este artigo, foram utilizadas a legislação federal, as próprias atas do CNE e uma tese de doutorado que é a primeira pesquisa baseada exclusivamente neste acervo documental, trazendo uma proposta, também, de emancipação teórica frente ao tradicionalismo citacional.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este artículo es producto de la investigación de prácticas de postdoctorado que localizó y catalogó 297 actas del Consejo Nacional de Educación (CNE) de su primera fase de actuación, entre los años 1931 y 1936. A pesar de conocido, sobre todo, por medio de la legislación, el CNE aún no había sido estudiado por dentro, es decir, su funcionamiento y sus particularidades eran, hasta entonces, desconocidas. El objetivo de este artículo es, por lo tanto, presentar como funcionaba el CNE - conocido también como el Tribunal de la Educación - como él era regido y la importancia de sus reuniones, registradas en sus actas, para el campo de la historia de la educación brasileña. La propuesta es ser una referencia para entender el CNE. Para este artículo, se utilizaron la legislación federal, las propias actas del CNE y una Tesis de Doctorado que es primera investigación basada exclusivamente en este acervo documental, trayendo una propuesta también, de emancipación teórica frente al tradicionalismo citacional.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article is a product of the postdoctoral research stage that located and cataloged 297 minutes of the National Education Council (CNE) at its first phase of action, between 1931 and 1936. Although known mainly through legislation, the CNE had not yet been studied from the inside, that is, its functioning and its peculiarities were hitherto unknown. The purpose of this article is, therefore, to present the operation of the CNE - also known as the Court of Education - how it was governed and the importance of its meetings recorded in its minutes for the history of Brazilian education. The proposal is to be a reference to understand the CNE. For this article, federal legislation was used, the CNE minutes and a Doctoral Thesis that is the first research based exclusively on this documentary collection, bringing a proposal also of theoretical emancipation from the traditional citation.
  • Políticas culturais e livros didáticos de História: Rocha Pombo na capital da República (1897-1929) Artigo Original

    Leopoldino, Maria Aparecida

    Resumo em Português:

    Resumo: O trabalho propõe uma reflexão sobre os nexos entre projetos editoriais, elaborados por meio de políticas culturais, produzidas no cenário brasileiro dos anos iniciais do século XX, e a publicação de livros didáticos de História. Toma como eixo de análise o trajeto intelectual de José Francisco da Rocha Pombo (1857- 1933) para abordar questões referentes ao tema. Desenvolvido com intenções de contribuir com a história da disciplina, atenta-se para o trajeto do letrado paranaense na configuração de uma identidade socioprofissional que se constitui por meio de práticas editoriais e de uma historiografia didática nacional no conturbado início da república brasileira na cidade do Rio de Janeiro. Afirma que o caminho tomado por Rocha Pombo é representativo de estratégias editoriais produzidas como dispositivos de organização de regras para práticas escolares, o que possibilitou traçar o caminho da profissionalização docente no decorrer do século XX.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El trabajo propone una reflexión sobre los nexos entre proyectos editoriales, elaborados por medio de políticas culturales, producidas en el escenario brasileño en los años iniciales del siglo XX, y la publicación de libros didácticos de Historia. Toma como eje de análisis el trayecto intelectual de José Francisco da Rocha Pombo (1857- 1933) para tratar cuestiones referentes al tema. Desarrollado con intenciones de contribuir con la historia de la asignatura, se atenta al trayecto del intelectual de Paraná-Brasil en la configuración de una identidad socioprofesional que se constituye por medios de prácticas editoriales y de una historiografía didáctica nacional en el conturbado inicio de la República brasileña en la ciudad de Rio de Janeiro. Afirma que el trayecto tomado por Rocha Pombo es representativo de estrategias editoriales producidas como dispositivos de organización de reglas para prácticas escolares lo que posibilitó trazar el camino de la profesionalización docente a lo largo del siglo XX.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The paper proposes a reflection on the nexus between editorial projects, elaborated through cultural policies, produced in the Brazilian scenario in the initial years of the Republic, and the publication of History textbooks. It takes as an axis of analysis the intellectual path of José Francisco da Rocha Pombo (1857-1933) to address issues related to the theme. Developed with intentions to contribute to the History of the School Discipline, it is attentive to the role of the intellectual in the configuration of a socio-professional identity that is constituted through editorial practices and a national didactic historiography in the troubled beginning of the Brazilian Republic in Rio de Janeiro. The path taken by Rocha Pombo is representative of editorial strategies produced as devices for the organization of rules for school practices that made it possible to trace the path of teacher professionalization in the course of the 20th century.
  • A moradia estudantil como espaço de formação: memórias sobre a Casa do Estudante Universitário Aparício Cora de Almeida (1963-1981) Artigo Original

    Hinterholz, Marcos Luiz; Almeida, Doris Bittencourt

    Resumo em Português:

    Resumo: O estudo investiga memórias sobre uma Casa de Estudante, localizada em Porto Alegre, concebendo-a como instituição educativa. Por meio da História Oral, produziram-se entrevistas com antigos moradores, que, em seus itinerários, buscaram formação universitária e vivenciaram a partilha de um espaço comum: a residência estudantil. Procurou-se alcançar dimensões simbólicas que permitissem interpretar significados conferidos a esta experiência de habitação coletiva, analisando especialmente três aspectos: a autogestão; o espaço social ocupado pela Casa; o lugar desta nas narrativas de si. Conclui-se que as Casas de Estudante são organismos vivos, produtoras e transmissoras de culturas, que inscrevem seus moradores num espaço social, ultrapassando assim os limites de uma experiência passageira

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El estudio investiga memorias sobre la Casa de Estudiante, localizada en Porto Alegre, concebida como una institución educativa. Por medio de la Historia Oral, se hicieron entrevistas con antiguos residentes, que en su trayectoria, buscaron formación universitaria y vivenciaron la división de un espacio común: la vivienda estudiantil. Se buscó alcanzar dimensiones simbólicas que permitan interpretar significados conferidos a esta experiencia de habitación colectiva, analizando especialmente tres aspectos: la autogestión; el espacio social ocupado por la Casa; el lugar de la vivienda en las narrativas de sí mismo. Se concluyó que las Casas de Estudiantes son organismos vivos, productoras y transmisoras de culturas que ponen sus residentes en un espacio social, ultrapasando los límites de una experiencia pasajera.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The study investigates memories of a Student House, located in Porto Alegre, understanding this place as an educational institution. By means of Oral History, interviews with former residents were produced; these interviewees, in their itineraries, aimed for university education and lived deeply the experience of sharing a common space: a student residence. This investigation sought to reach symbolic dimensions that would enable the interpretation of meanings atributed to this experience of shared living, specifically analyzing three aspects: self management; the social space related to the House; and the status of these self narratives. It concludes that Student Houses are living organisms, as well as producers and disseminators of cultures, situating its residents in a social space, and thus going beyond the limits of a transitory experience.
  • Abordagens ao itinerário intelectual de um professor escolanovista na América do Sul: Otto Niemann (1888-1958) Artigo Original

    Montaner, Gerardo Garay

    Resumo em Português:

    Resumo: O artigo propõe estudar o itinerário intelectual do professor Otto Niemann, uma das referências das práticas escolanovistas no Uruguai na primeira metade do século XX. O estudo consiste em mostrar que certos aspectos fundamentais do seu pensamento e sua ação -se é que podem ser separados- provêm da tradição operária revolucionária do século XIX e permeiam as camadas do sistema público estadual de ensino.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El artículo propone estudiar el itinerario intelectual del maestro Otto Niemann, uno de los referentes de las prácticas escolanovistas en Uruguay en la primera mitad del siglo XX. El aporte radica en mostrar que ciertos aspectos fundamentales de su pensamiento y acción -si tales cosas pueden separarse- provienen de la tradición obrera revolucionaria del siglo XIX y logran permear las capas del sistema público estatal de enseñanza.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The contribution analyses the intellectual itinerary of Otto Niemann, one of the most prominent teachers who experimented with the ’scolanovism‘ postulates on Uruguay on the first half 20th century. The contribution takes root in showing that certain fundamental aspects of his thought and actions -if these topics could separate come from the working revolutionary tradition on the 19th century and they manage to impregnate the layers of the public state system of education.
  • A alternativa para o progresso: o nacionalismo-desenvolvimentista, seus intelectuais e o planejamento educacional nos anos 1960 no Brasil Artigo Original

    Santos, Lincoln de Araújo

    Resumo em Português:

    Resumo: As origens do desenvolvimentismo como projeto político e suas influências no pensamento social e educacional brasileiro aglutinaram na década de 1960 um grupo de intelectuais comprometidos com esse ideário articulados por instituições e pelo Estado. Num cenário de crise política e social, Celso Furtado, Darcy Ribeiro, Anísio Teixeira e Paulo Freire atuaram como aqueles que pensaram o Brasil com base em uma convergência de ideias que os aproximava do nacionalismo-desenvolvimentista. A análise das fontes documentais identifica nas narrativas os sinais do ideário de um projeto nacional de desenvolvimento, destacando a natureza do Plano Nacional de Educação, de 1962, e o Plano Trienal de Educação, de 1963.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Los Orígenes Del desarrollismo como proyecto político y sus influencias en el pensamiento social y educacional aglutinaron en los años 1960 intelectuales comprometidos y articulados con este ideario. En un escenario de crisis política y social, Celso Furtado, Darcy Ribeiro, Anísio Teixeira y Paulo Freire pensaron a Brasil a partir de una convergencia de ideas que los acercaba al nacionalismo-desarrollista. Análisis de fuentes documentales identifica, en las narrativas, señales del ideario de un proyecto nacional de desarrollo que destaca el Plan Nacional y el Plan Trienal de Educación.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The beginning of developmentalism as a political project and its influences in our social and educational thinking brought together in the 1960s intellectuals committed and articulated with this ideology. In the set of political and social crisis, Celso Furtado, Darcy Ribeiro, Anísio Teixeira and Paulo Freire thought Brazil based on convergence of ideas that brought them closer to development-nationalism. Analysis of documentary sources identifies, in the narratives, the ideals of a national development project that highlights the National Plan and the Triennial Plan of Education.
  • O ensino por imagens na imprensa periódica da Educação Física (1932-1960) Artigo Original

    Retz, Renato Pereira Coimbra; Ferreira Neto, Amarílio; Cassani, Juliana Martins; Santos, Wagner dos

    Resumo em Português:

    Resumo: Analisa os usos que três periódicos fizeram das imagens visuais para prescrever e orientar os movimentos corporais de cada prática compreendida como parte da Educação Física entre os anos de 1932 e 1960. Assume os pressupostos da história cultural e tem como fontes as matérias com imagens dos periódicos: Revista de Educação Física (1932-1960), Revista Educação Physica (1932-1945) e Revista Brasileira de Educação Física (1944-1952). Os periódicos se constituíam como grandes repositórios de imagens que, como recurso pedagógico, prescreviam e orientavam a aprendizagem das mais diversas práticas que faziam parte da Educação Física, possibilitando aos professores terem em mãos um material didático de fácil acesso que lhes permitisse ‘ver para fazer e aprender para ensinar’.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Analiza los usos que tres periódicos hicieron de las imágenes visuales para prescribir y orientar los movimientos corporales de cada práctica comprendida como parte de la Educación Física entre los años 1932 y 1960. Asume los presupuestos de la Historia Cultural y tiene como fuentes las materias con imágenes de los periódicos: Revista de Educação Física (1932-1960), Revista Educação Physica (1932-1945) y Revista Brasileira de Educação Física (1944-1952). Los periódicos se constituían como un gran repositorio de imágenes que, como recurso pedagógico, prescribía y orientaba el aprendizaje de las más diversas prácticas que hacían parte de la Educación Física, posibilitando que los profesores tuviesen en mano un material didáctico accesible que les permitía ‘ver para hacer y aprender para enseñar’.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This study analyzed the uses that three periodicals made of the visual images to prescribe and to guide the corporal movements of each practice understood as part of Physical Education between 1932 and 1960. It assumes the assumptions of Cultural History and has as sources the subjects with images of the periodicals: Revista de Educação Física (1932-1960), Revista Educação Physica (1932-1945) and Revista Brasileira de Educação Física(1944-1952).The journals constituted a great repository of images, which, as a pedagogical resource, prescribed and guided the learning of the most diverse practices that were part of Physical Education, enabling the teachers to have in hand an easily accessible didactic material that allowed them to ‘see to do and learn to teach’.
  • A gênese da reforma universitária brasileira Artigo Original

    Braggio, Ana Karine

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo aborda a gênese da reforma universitária no Brasil bem como sua relação com a gênese do movimento estudantil. Além da bibliografia disponível, foram consultados os periódicos da década de 1920 à de 1960. Mediante a apreciação desses materiais, objetivou-se recuperar a origem da formação do movimento estudantil e do ideário da reforma universitária que permeiam os anos finais da década de 1920. Desse modo, a principal resultante deste estudo é a apresentação inédita dos primeiros indícios das mobilizações estudantis em prol da reforma universitária. Conclui-se que a gênese da reforma universitária e do movimento estudantil foi influenciada pelo manifesto da Universidade de Córdoba e pela iniciativa do professor Bruno Lobo, da Universidade do Brasil.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este artículo trata sobre la génesis de la reforma universitaria en Brasil, así como su relación con la génesis del movimiento estudiantil. Además de la bibliografía disponible, fueron consultados los periódicos de la década de 1920 a 1960. Mediante la apreciación de estos materiales, el objetivo fue recuperar el origen de la formación del movimiento estudiantil y del ideario de la reforma universitaria que están presentes en los años finales de la década de 1920. De este modo, el principal hallazgo de este estudio es la presentación inédita de los primeros indicios de las movilizaciones estudiantiles en pro de la reforma universitaria. Se concluye que la génesis de la reforma universitaria y del movimiento estudiantil fue influida por el manifiesto de la Universidad de Córdoba y por la iniciativa del profesor Bruno Lobo, de la Universidad de Brasil.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article addresses the genesis of university reform in Brazil, as well as its relationship with the genesis of the student movement. In addition to the available literature, the periodicals from the 1920s to the 1960s were consulted. Through the analysis of these materials, the purpose was to recover the origin of the formation of the student movement and the ideas of university reform that permeated the late 1920s. Thus, the main result of this study is the unprecedented presentation of the first signs of student mobilizations in favor of the university reform. It is concluded that the genesis of university reform and student movement were influenced by the manifesto of the University of Córdoba and the initiative of Professor Bruno Lobo, University of Brazil.
  • Para destruir a memória e demolir o patrimônio: algumas questões sobre a história e seu ensino Artigo Orginal

    Cavalcanti, Erinaldo

    Resumo em Português:

    Resumo: O artigo faz uma reflexão acerca de alguns significados atribuídos à memória e ao patrimônio para ampliar as discussões sobre seus usos para a história e seu ensino. Em seguida, as análises são direcionadas para problematizar o cine Marrocos Marabá como ‘lugar de memória’ e patrimônio cultural. A partir das reflexões desenvolvidas e dos documentos mobilizados, foi possível mostrar a importância e a necessidade em desconstruir os significados cristalizados - que são apresentados e representados - pela memória e sedimentados pelo patrimônio para entendê-los como construções históricas e ampliar as possibilidades de seus usos na pesquisa e/ou no ensino da História.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El artículo hace una reflexión acerca de algunos significados atribuidos a la memoria yal patrimonio para ampliar las discusiones sobre sus usos para la historia y su enseñanza. En seguida, los análisis son dirigidos para problematizar el cine Marrocos Marabá como ‘lugar de memoria’ y patrimonio cultural. A partir de las reflexiones desarrolladas y de los documentos recopilados, fue posible demostrar la importancia y necesidad en deconstruir los significados cristalizados - que son presentados y representados - por la memoria y sedimentados por el patrimonio para entenderlos como construcciones históricas y ampliar las posibilidades de sus usos en la investigacióny/o en la enseñanza de la Historia.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The article reflects on some meanings attributed to memory and heritage in order to broaden the discussions about their uses for history and its teaching. Next, the analyses are directed to problematize the Marabá Marrocos Cine as a ‘place of memory’ and cultural heritage. From the reflections developed and the documents mobilized, it was possible to show the importance and the need to deconstruct the crystallized meanings - which are presented and represented - by the memory and sedimented by the heritage to understand them as historical constructions and to extend the possibilities of their uses in research and or teaching history.
  • Percursos e desafios da história da educação luso-brasileira Artigo Orginal

    Gonçalves Neto, Wenceslau

    Resumo em Português:

    Resumo: São discutidas questões relacionadas a desafios, tensões, realizações e debates marcantes na História da Educação de Brasil e Portugal, principalmente a partir da segunda metade do século XX. Recuperam-se discussões sobre formas da produção histórico-educacional, lacunas investigativas, produção individual ou compartilhada, disputas por financiamento etc. Como encaminhamento, trabalha-se em três dimensões: desafios imediatos, relacionados à continuidade da área de conhecimento; desafios intermediários, voltados para a internacionalização e a difusão de resultados de pesquisa; e desafio teórico-metodológico, que precisa ser recorrentemente colocado pelo campo. Finaliza-se chamando-se a atenção para outra dimensão que não pode ser descurada pelo pesquisador: o desafio ético.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Se discuten temas relacionados con desafíos, logros, tensiones y debates importantes en la Historia de la Educación de Brasil y Portugal, sobre todo desde la segunda mitad del siglo XX. Se recuperan discusiones sobre formas de la producción histórico-educativa, deficiencias investigativas, producción individual o compartida, disputas por financiamiento, etc. Como encaminamiento, tres dimensiones son trabajadas: desafíos inmediatos, relacionados a la continuidad del área de conocimiento; desafíos intermediarios, dirigidos a la internacionalización y la difusión de resultados de investigación; y desafío teórico-metodológico, que necesita ser recurrentemente colocado por el campo. Se finaliza llamando la atención hacia otra dimensión que no puede ser despreciada por el investigador: el desafío ético.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Issues related to challenges, tensions, achievements and important debates in the History of Education in Brazil and Portugal are discussed, especially since the second half of the 20th century. Some discussions are retrieved, related to forms of historical-educational production, investigative gaps, individual or shared production, disputes over funding, etc. As proposition, three dimensions are considered: immediate challenges related to the continuity of the knowledge area; intermediate challenges, focused on internationalization and the dissemination of research results; and theoretical-methodological challenge, which must be recurrently placed by the field. It ends by drawing attention to another dimension that cannot be neglected by the researcher: the ethical challenge.
  • Os livros escolares impressos na Tipografia de Serva (Bahia, 1811-1846):bibliografia e história Artigo Original

    Magalhães, Pablo Iglesias; Costa, Alex Andrade

    Resumo em Português:

    Resumo: Este estudo tem como objetivo identificar os primeiros livros escolares impressos na Bahia, a partir da instalação da imprensa (1811), destacando a Tipografia de Serva como a responsável pela impressão e circulação de parte significativa desses manuais didáticos, evidenciando crescente demanda. O artigo ainda analisa os livros quanto à forma, conteúdo e finalidades, verificando, nesse caso, que muitos dos manuais foram pensados e produzidos como instrumentos políticos, usados para legitimar a manutenção da língua, da religião, da cultura e dos costumes portugueses no Brasil no contexto pós-1822.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este estudio tiene como objetivo identificar los primeros libros escolares impresos en la Bahía, Brasil, desde la instalación de la prensa (1811), destacando la Tipografía de Serva como la responsable por la impresión y circulación de parte significativa de esos libros escolares, evidenciando una creciente demanda. En el artículo también se ve en los libros sobre la forma, el contenido y los propósitos, comprobando en este caso que muchos de los libros fueron concebidos y producidos como herramientas políticas, que se utilizan para legitimar el mantenimiento de la lengua, la religión, la cultura y las costumbres de los portugueses en Brasil en el contexto después de 1822.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The present study aimed to identify the first schoolbooks printed in Bahia, since the installation of the press (1811), highlighting the Typography of Serva as responsible for printing and circulation of a significant part of these books, evidencing a growing demand. The article also analyzed the books as to form, content and purposes, verifying that, in this case, many of the manuals were conceived and produced as political tools, used to justify the maintenance of language, religion, culture and Portuguese customs in Brazil in the context after 1822e.
  • Metodologia de ensino de língua portuguesa na formação docente: incursão em um corpus de manuais pedagógicos Artigo Original

    Nonato, Sandoval

    Resumo em Português:

    Resumo: Este estudo propõe qualificar o estatuto da ‘Metodologia de ensino de língua portuguesa’ como componente curricular da formação do professor de língua portuguesa. Para tanto, inicialmente, procede à reconstituição panorâmica do percurso histórico de evolução da formação docente em interface com a emergência das didáticas disciplinares. Em seguida, com base em aportes teóricos dos campos da história e didática das disciplinas escolares e da linguística aplicada, entre outros, descrevee analisa um corpus de três manuais pedagógicos, publicados entre 1949 e 1958, no Brasil, assinalando os modos pelos quais, nesses manuais, busca-se construir a especificidade da ‘Metodologia de ensino de língua portuguesa’ com relação às demais disciplinas de formação docente.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este estudio se propone a calificar el estatuto dela ‘Metodología de Enseño de Lengua Portuguesa’ como componente curricular de la formación del profesor de lengua portuguesa. Para esto, inicialmente, procede a la reconstitución panorámica del camino histórico de evolución de la formación docente en interfaz con la emergencia de las didácticas disciplinares. En seguida, con base a aportes teóricos de los campos de la historia y didáctica de las disciplinas escolares y de la lingüística aplicada, entre otros, describe y analiza un corpus de tres manuales pedagógicos publicados entre 1949 y 1958 en Brasil, buscando señalar los modos por los cuales se busca construir la especificidad de la ‘Metodología de enseño de lengua portuguesa’ en relación a las demás disciplinas de la formación docente.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This study aims at examining the status of the ‘Portuguese Language Teaching Methodology’ as a curricular component of Portuguese teacher training. We will initially provide a panoramic reconstruction of the historical course of evolution of teacher training and its interface with the emergence of the pedagogies related to different disciplines. Secondly, supported by theoretical contributions from the fields of history, pedagogy of school disciplines and applied linguistics, amongst others, we will describe and review a corpus of three textbooks published in Brazil between 1949 and 1958, seeking to point out the ways the specificity of ‘Portuguese language teaching methodology’ is built relatively to other disciplines linked to teacher training.
  • Tratado pratico de gymnastica sueca de L. G. Kumlien: itinerários de um manual no Brasil (1895-1933) Artigo Original

    Baía, Anderson Cunha; Bonifácio, Iara Marina dos Anjos; Moreno, Andrea

    Resumo em Português:

    Resumo: O presente estudo teve como objetivo identificar os processos de circulação no Brasil da obra Tratado pratico de gymnastica sueca, de L. G. Kumlien. Para isso, foi necessário rastrear a trajetória e as ações realizadas por seu autor. Kumlien, sueco, medico-gymnasta, que se muda para Paris em 1895, onde realiza diferentes movimentos para a divulgação da ginástica sueca, dentre eles, a escrita de manuais. O Tratado é uma obra que foi tomada como material didático, no Brasil, até meados dos anos 1930. Circulou, foi lido e serviu de orientação para a constituição de uma educação do corpo. Esse estudo contribui para a compreensão das formas pelas quais a ginástica sueca adentrou o país, particularmente por meio de manuais. As fontes mobilizadas foram os manuais e jornais brasileiros e franceses.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El presente estudio tuvo como objetivo identificar los procesos de circulación en Brasil de la obra Tratado práctico de gymnastica sueca, de L. G. Kumlien. Para ello, fue necesario rastrear la trayectoria y las acciones realizadas por su autor. Kumlien, sueco, medico-gymnasta, que se muda a París en 1895, donde realiza diferentes movimientos para la propagación de la gimnasia sueca, entre ellos la escritura de manuales. El Tratado es una obra que fue tomada como material didáctico, en Brasil, hasta mediados de los años 30. Circuló, fue leído y sirvió de orientación para la constitución de una educación del cuerpo. Este estudio contribuye a la comprensión de las maneras que la gimnasia sueca entró en el país, particularmente a través de manuales. Las fuentes recopiladas fueron los manuales y periódicos brasileños y franceses.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The present study aimed to identify the circulation of the manual Tratado pratico de gymnastica sueca, produced by L. G. Kumlien, in Brazil. For this, it was necessary an investigation of the author’s life and actions. Kumlien, Swedish, doctor-gymnastics, moved to Paris in 1895, where he promoted different movements in order to spread out the Swedish gymnastics, including writing manuals. These were used as an educational material in Brazil until the mid-30’s. It has circulated, was read and served as a guideline for building up a conception of body education. The study contributes for the understanding of the ways by which the Swedish gymnastics has entered the country, particularly through manuals. The manuals as well as Brazilian and French newspapers were the main references.
  • “Mais que uma revista, um dicionário para os pais”: a revista Pais & Filhos e a imprensa transnacional para a família Artigo Original

    Santos, Liana Pereira Borba dos

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo visa discutir de que forma a análise da revista Pais & Filhoscontribuiu para uma história da imprensa educacional dirigida às famílias, considerando seu papel no mercado editorial brasileiro nos anos 1960 a 1980 e sua relação com a imprensa transnacional voltada para essa temática. Pais & Filhos tratava de aspectos relacionados à saúde, à educação e ao comportamento das crianças e de suas respectivas famílias. Não obstante, a revista brasileiraaproximava-se de publicações de circulação internacional,comoEltern (Alemanha), Parents (EUA), Enfant Magazine e Parents (França). Tais revistas compartilhavam com Pais & Filhos o empenho em educar as famílias leitoras, em termos científicos, acerca de aspectos ligados à gestação, ao cuidado, à saúde e à educação dos filhos.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este artículo pretende discutir cómo el análisis de la revistaPais&Filhos contribuyó a una historia de la prensa educativa dirigida a las familias, considerando su papel en el mercado editorial brasileño en los años 1960 a 1980 y su relación con la prensa transnacional dirigida hacia esa temática. Pais&Filhos trataba de aspectos relacionados a la salud, educación y al comportamiento de los niños y de sus respectivas familias. Además, la revista brasileña se acercaba a publicaciones de circulación internacional, como Eltern (Alemania), Parents(EEUU), Enfant Magazine y Parents(Francia). Tales revistas compartían con Pais&Filhos el empeño en educar a las familias lectoras, en términos científicos, acerca de aspectos relacionados con la gestación, el cuidado, la salud y la educación de los hijos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article aimed to discuss how the analysis of thePais&Filhos magazine contributed to a history of the educational press directed at families, considering its role in the Brazilian publishing market in the 1960s to 1980sand its relation with the transnational press focused on this theme. Pais&Filhos dealt with issues related to the health, education and behavior of children and their families. Nonetheless, the Brazilian magazine approached international publications such as Eltern (Germany), Parents (USA), Enfant Magazine and Parents (France). These journals shared with Pais&Filhos the commitment to educate the reading families, in scientific terms, about aspects related to gestation, care, health and the education of their children.
  • Para instruir a mocidade: lógica e moral em lições no compêndio de filosofia, de José Soriano de Souza Artigo Original

    Santos, Anderson; Corrêa, Rosa Lydia Teixeira

    Resumo em Português:

    Resumo: Neste trabalho temos como objetivo apresentar algumas considerações sobre duas lições presentes no compêndio Lições de philosophia elementar racional e moral, de José Soriano de Souza, publicado em 1871 na cidade do Recife. Ele destinou a maior parte da sua vida às atividades intelectuais e públicas. Seus estudos básicos ocorreram no Lyceu Provincial da Parahyba do Norte. Em seguida formou-se em medicina na Faculdade de Medicina do Rio de Janeiro (1860), e, por fim, em filosofia (1866), pela Universidade de Louvain, na Bélgica. Foi lente catedrático da Faculdade de Direito do Recife onde lecionou as disciplinas direito público e constitucional, direito natural e direito romano. Após movimentado concurso (1867), obteve a cadeira de filosofia do Gymnásio Pernambucanona qual teve como concorrente Tobias Barreto, uma figura já conhecida naquela época. A partir dessa obra, temos como objetivo analisar entre as lições presentes no compêndio, duas, sendo uma delas sobre lógica e a outra sobre a moral. Com isso, observamos que o autor participou da produção de saberes por meio de prescrições contidas nas lições que analisamos, interferindo na cultura escolar inerente à instituição na qual lecionava.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: En este trabajo tenemos como objetivo presentar algunas consideraciones sobre dos lecciones presentes en el compendio Lições de philosophia elementar racional e moral de José Soriano de Souza (1833-1896), publicado en 1871 en la ciudad de Recife-Brasil. Él destinó la mayor parte de su vida a las actividades intelectuales y públicas. Sus estudios básicos ocurrieron en el Lyceu Provincial de la Parahyba del Norte. En seguida se graduó en medicina en la Facultad de Medicina de Rio de Janeiro (1860), y, finalmente, en Filosofía (1866), por la Universidad de Louvain, en Bélgica. Fue profesor catedrático de la Facultad de Derecho de Recife donde enseñó las asignaturas derecho público y constitucional, derecho natural y derecho romano. Después de concurrido concurso (1867), fue nombrado profesor de filosofía del Gymnásio Pernambucano en la que tuvo como competidor Tobias Barreto, una figura ya conocida en aquella época. A partir de esa obra, tenemos como objetivo analizar entre las lecciones presentes en el compendio, dos, siendo una de ellas sobre lógica y la otra sobre la moral. Con ello, observamos que el autor participó en la producción de saberes por medio de prescripciones contenidas en las lecciones que analizamos, interfiriendo en la cultura escolar inherente a la institución en la que enseñaba.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In this study, we have the objective of presenting some considerations about two lessons present in José Soriano de Souza's compendium Lições de philosophia elementar racional e moral, published in 1871 in the city of Recife. He devoted most of his life to intellectual and public activities. His basic studies were at the Lyceu Provincial da Parahyba do Norte, in the Faculdade de Medicina do Rio de Janeiro he graduated in Medicine (1860), and, finally, in Philosophy (1866), from the University of Louvain, Belgium. He was a professor at the Faculdade de Direito do Recife where he taught the disciplines: Public and Constitutional Law, Natural Law and Roman Law. After busy contest (1867), obtained the chair of philosophy of Gymnásio Pernambucano in which he had as competitor Tobias Barreto, a figure already known at that time. From this work, we have as objective to analyze two lessons among those present in the compendium, one about Logic and the other about Moral. With this, we observed that the author participated in the production of knowledge through prescriptions contained in the lessons we analyzed, interfering with the school culture inherent to the institution in which he taught.
  • Histórias dos conservatórios brasileiros de canto orfeônico: consonâncias e dissonâncias nos cursos de formação do professorado de música Artigo Original

    Santos, Elias Souza dos; Ferronato, Cristiano de Jesus; Mecenas, Ane Luise Silva

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo objetiva apresentar e analisar alguns aspectos das histórias dos conservatórios brasileiros de canto orfeônico, instituições responsáveis pela formação, em nível superior, do professorado de música das escolas públicas e particulares. A pesquisa, de caráter histórico, bibliográfico e oral, está ancorada nos conceitos de ‘instituições educativas’ e ‘currículo’. As trajetórias dessas escolas se apresentaram, por um lado, de forma diversificada e, por outro, denotaram o controle do Estado ante as diretrizes nacionais, tanto na formação do(as) docentes quanto na organização dos conteúdos programáticos da disciplina canto orfeônico. A investigação destaca a importância e o pioneirismo dessas instituições no processo de formação dos primeiros docentes de música voltados ao ensino da educação musical escolar no Brasil. Os percursos históricos de alguns conservatórios evidenciaram silêncios e ausência de produção acadêmica, apesar dos esforços de pesquisadores na publicização de trabalhos acadêmicos em eventos no país.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este artículo pretende presentar y analizar algunos aspectos de las historias de los conservatorios brasileños de canto coral, instituciones responsables por la formación, a un nivel superior, del profesorado de música de las escuelas públicas y privadas. La investigación, de carácter histórico, bibliográfico y oral, se basa en los conceptos de ‘instituciones educativas’ y ‘currículo’. Las trayectorias de estas escuelas se presentaron, por un lado, de manera diversificada, y, por otro lado, denotaron el control del Estado ante las directrices nacionales, tanto en la formación del profesorado como en la organización de los contenidos programáticos de la asignatura canto coral. La investigación destaca la importancia y el carácter pionero de estas instituciones en el proceso formativo de los primeros maestros de música dirigidos a la enseñanza de la educación musical escolar en Brasil. Los recorridos históricos de algunos conservatorios evidenciaron silencios y falta de producción académica, a pesar de los esfuerzos de los investigadores en la divulgación de trabajos académicos en eventos en el país.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article aimed to present and analyze some aspects of the stories of the Brazilian Conservatories of Choral Singing, institutions responsible for the formation, at a higher level, of music teachers in public and private schools. The research, of historical, bibliographic and oral character, is anchored in the concepts of ‘educational institutions’ and ‘curriculum’. The histories of these institutions presented, on the one hand, in a diversified form, on the other hand, denoted State control before the national guidelines, both in the formation of the professorship and in the organization of the syllabus contents of the discipline Choral Singing. The research emphasizes the importance of these institutions in the process of training the first music teachers focused on school music education in Brazil. The histories of some conservatories evidenced silences, and the absence of academic production. The historical pathways of some conservatories evidenced silences and lack of academic production, despite the efforts of researchers in the publication of academic papers at events in the country.
  • Espaços de educar: biografias femininas e ensino de história da educação Artigo Original

    Valdez, Diane; Alves, Miriam Fábia

    Resumo em Português:

    Resumo: O objetivo deste artigo é socializar uma experiência do uso de biografias de educadoras no ensino de história da educação em um Programa de Pós-graduação em Educação. O estudo também problematiza, a partir de uma pesquisa bibliográfica, o predomínio masculino nos dicionários e nas obras clássicas de história da educação editadas nos séculos XX e XXI. Conclui-se que, ao se proporcionar aos estudantes o acesso a histórias plurais, também se deu visibilidade às trajetórias femininas na história da educação. Os enfrentamentos ideológicos, políticos e sociais, vividos pelas educadoras, impulsionaram outras perspectivas a respeito do magistério na história da educação brasileira.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El objetivo de este artículo es socializar una experiencia del uso de biografías de educadoras en la enseñanza de historia de la educación en un Programa de Postgrado en Educación. El estudio también problematiza, a partir de una investigación bibliográfica, el predominio masculino en los diccionarios y en las obras clásicas de historia de la educación editadas en los siglos XX y XXI. Se concluye que, cuando fue proporcionado a los estudiantes el acceso a historias plurales, también se volvieron visibles las trayectorias femeninas en la historia de la educación. Los enfrentamientos ideológicos, políticos y sociales, vividos por las educadoras, fomentaron otras perspectivas respecto al magisterio en la historia de la educación brasileña.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In this text, we aimed to socialize an experience in the use of biographies of women educators in teaching history of education in a Graduate Program in Education. The text also problematizes, from a bibliographical research, the male predominance in the dictionaries and classic works of history of education edited in the 19th and 20th centuries. It is concluded that, by providing students with access to plural histories, women trajectories in history of education were also given visibility. The ideological, political, and social confrontations boosted other perspectives regarding the teaching profession in the history of Brazilian education.
  • A escrita e o ofício da história no curso de geografia e história da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade do Paraná (1938-1948) Artigo Original

    Roiz, Diogo da Silva

    Resumo em Português:

    Resumo: O nosso principal objetivo com este texto será o de procurar reconstituir o processo de institucionalização do ensino universitário de história na Universidade do Paraná (UP) nos anos 1940, dando ênfase ao processo de mudança curricular por que o curso de geografia e história passou no período. Procuraremos destacar o que se pretendia ensinar aos alunos para poderem desempenhar o ofício de historiadores com propriedade técnica e intelectual. Procuraremos ainda observar como ciência e religião se articulavam para promover a formação do caráter e do perfil do profissional que se pretendia construir no curso.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Nuestro principal objetivo con este texto será el de procurar reconstituir el proceso de institucionalización de la enseñanza universitaria de historia en la Universidad de Paraná (UP) en los años 1940, señalandoel proceso de cambio curricular que el curso de geografía e historia pasó en el período. Buscaremos destacar lo que se pretendía enseñar a los alumnos para poder desempeñar el oficio de historiador con propiedad técnica e intelectual. También buscaremos observar cómo la ciencia y la religión se articulaban para promover la formación del carácter y del perfil del profesional que se pretendía construir en el curso.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Our main objective was to reconstitute the process of institutionalization of university teaching of History at the University of Paraná (UP) in the 1940s, emphasizing the process of curricular change that the course of Geography and History passed in the period. We sought to highlight what was intended to teach students so that they could perform the office of historians with technical and intellectual property. We also sought to analyze how science and religion were articulated to promote the formation of character and profile of the professional that was intended to build in the course.
  • A imprensa estudantil liceísta no Maranhão (1889-1900) Artigo Original

    Castro, Cesar Augusto; Cabral, Mayra Cristhine dos Santos; Castellanos, Samuel Luis Velázquez

    Resumo em Português:

    Resumo: Analisa-se o movimento da imprensa estudantil liceísta maranhense na primeira década republicana (1889-1900), enquanto fonte e objeto de estudo simultaneamente. Para tanto, descrevem-se os aspectos relacionados à materialidade dos jornais O Século (1889), O Ensaio (1890), A Eschola (1891), O Porvir (1895), O Ideal (1898) e A Actualidade (1900) bem como as principais temáticas debatidas por eles. A abordagem teórico-metodológica se baseia nos pressupostos da história cultural. Conclui-se que a imprensa liceísta teve papel de destaque na sociedade maranhense e no processo de revigoramento da ‘Atenas Brasileira’, atuando, principalmente, como veículo de legitimação de práticas intelectuais.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Analiza el movimiento de la prensa estudiantil liceísta maranhense en la primera década republicana (1889-1900), como fuente y objeto de estudio simultáneamente. Para ello, describe los aspectos relacionados con la materialidad de los periódicos: O Século (1889), O Ensaio (1890), A Eschola (1891), O Porvir (1895), O Ideal (1898), y A Actualidade (1900), así como las principales temáticas debatidas por ellos. El enfoque teórico-metodológico se basea en los presupuestos de la historia cultural.Concluye que la prensa liceísta desempeñó un papel destacado en la sociedad maranhense y en el proceso de revitalización de la ‘Atenas Brasileña’, actuando principalmente como vehículo de legitimación de prácticas intelectuales.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: It analyzes the Maranhão liceist student press movement of the first republican decade (1889-1900), as a source and object of study simultaneously. For this purpose he describes the aspects related to the materiality of the newspapers: O Século (1889), O Ensaio (1890), A Eschola (1891), O Porvir (1895), O Ideal (1898), and A Actualidade (1900) the main themes debated by them. The theoretical-methodological approach is based on the assumptions of Cultural History. It concludes that the lyricist press played a prominent role in Maranhão society and in the process of reinvigoration of ‘Brazilian Athens’, acting mainly as a vehicle for legitimizing intellectual practices.
  • As cidadelas das pesquisas de história da educação no Brasil Artigo Original

    Araújo, Marta Maria de

    Resumo em Português:

    Resumo: A reflexão consentânea aos Grupos de Pesquisas de História da Educação, formalizados nas instituições universitárias brasileiras na década de 1990, ‘em especial, na Universidade Federal do Rio Grande do Norte’, é, em princípio, um exercício de reconstituição pela memória e pela escrita de uma cultura acadêmica de debates, de estudos, de encontros e de interações recíprocas de pesquisadores. O principal propósito do trabalho é analisar as situações de produção do conhecimento da história da educação e os seus pressupostos teórico-metodológicos, contemplando, em parte, o século XX e, em parte, o século XXI. Por essa reconstituição, constata-se que, desde o início, os grupos de pesquisas de história da educação, que congregam pesquisadores brasileiros e estrangeiros, apresentam-se, para as instituições universitárias, para os grupos de trabalho e para as sociedades científicas, como produtores por excelência do conhecimento da história da educação.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: La reflexión adecuada a los Grupos de Investigaciones de Historia de la Educación, formalizados en las instituciones universitarias brasileñas en la década de 1990, ‘en especial, en la Universidad Federal del Rio Grande del Norte’, es, en principio, un ejercicio de reconstitución por la memoria y la escritura de una cultura académica de debates, estudios, encuentros e interacciones recíprocas de investigadores. El principal propósito del trabajo es analizar las situaciones de producción del conocimiento de la historia de la educación y sus presupuestos teórico-metodológicos, contemplando, en parte, el siglo XX y, en parte, el siglo XXI. Por esa reconstitución, se constata que, desde el inicio, los grupos de investigaciones de historia de la educación, que congregan investigadores brasileños y extranjeros, se presentan para las instituciones universitarias, para los grupos de trabajo y para las sociedades científicas como productores por excelencia del conocimiento de la historia de la educación.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The proper reflection to the History of Education Research Groups, formalized in Brazilian university institutions in the 1990s, ‘especially at the Federal University of Rio Grande do Norte’ is, in principle, an exercise of reconstitution by memory and writing of an academic culture of debates, studies, meetings and reciprocal interactions of researchers. The main purpose of the work was to analyze the situations of knowledge production in history of education and its theoretical and methodological assumptions, including, in part, the twentieth century and, in part, the twenty-first century. By this reconstitution, we noted that, from the beginning, the History of Education Research Groups, which bring together Brazilian and foreign researchers, present themselves for university institutions, for working groups and for scientific societies, as producers par excellence of knowledge of the history of education.
  • Flutuações da galera, (im)perfeições da pedagogia e outros mapas de navegação: a formação em serviço de professores no Espírito Santo (1930-1935) Artigo Original

    Lauff, Rafaelle Flaiman; Simões, Regina Helena Silva

    Resumo em Português:

    Resumo: Focaliza a formação de professores durante o Primeiro Congresso de Aperfeiçoamento Pedagógico (1935), realizado no Espírito Santo. A partir da leitura dos anais e de matérias jornalísticas relativas ao evento, analisa as ‘novas’ diretrizes para a formação de docentes capixabas em serviço e os modos como os congressistas interagiram com as orientações para o aperfeiçoamento do ensino capixaba. Conclui que a organização do congresso em torno de aulas-modelo, ministradas por professores convidados, pretendia afastar controvérsias e teorizações tidas como ‘inúteis’, promovendo a modelização pedagógica. Nesse contexto, a anunciada perspectiva ‘renovadora’ do ensino reduzia-se à reprodução ‘eficiente’ de modelos práticos, que sequer poderiam ser colocados na prateleira das novidades.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este artículo trata de la formación de profesores durante el Primer Congreso de Perfeccionamiento Pedagógico (1935), realizado en Espírito Santo-Brasil. A partir de la lectura de anales y materias periodísticas relativas al evento, analiza las ‘nuevas’ directrices para la formación de docente capixabas en ejercicio y las maneras que los congresistas interactuaron con las orientaciones para el perfeccionamiento de la enseñanza capixaba. Se concluye que la organización del congreso respecto las clases-modelo, impartidas por profesores invitados, pretendía distanciar controversias y teorizaciones consideradas como ‘inútiles’, promoviendo la modelización pedagógica. En este contexto, la anunciada perspectiva ‘renovadora’ de la enseñanza se reducía a la reproducción ‘eficiente’ de modelos prácticos, que ni siquiera podrían ser expuestos como novedad.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper focused on teacher training during the First Congress of Pedagogical Improvement (1935), held in Espírito Santo. From the reading of the Annals and journalistic materials related to the event, it analyzes the ‘new’ guidelines for the in-service teacher training and the ways in which the participants interacted with the guidelines for the improvement of teaching in Espírito Santo. We concluded that the organization of the congress around model classes, taught by invited teachers, sought to avoid controversies and theories considered as ‘useless’, promoting pedagogical modeling. In this context, the announced ‘renewing’ perspective of teaching was reduced to the ‘efficient’ reproduction of practical models, which could not even be considered a novelty.
  • Maria Estephania de Macedo e a escola primária distrital de Vera Cruz - Pindahybas, Minas Gerais: um estudo sobre estratégias e táticas (1901-1909) Artigo Original

    Pereira, Alisson José da Silva Esteves; Musial, Gilvanice Barbosa da Silva

    Resumo em Português:

    Resumo: Neste artigo analisaremos as táticas produzidas na localidade Vera Cruz - Pindahybas para a permanência da escola de instrução primária, após a lei 281 de 1899, bem como o trabalho de Maria Estephania de Macedo, professora da cadeira entre 1901 e 1909. Analisaremos, ainda, aspectos referentes ao ensino e observaremos que todo o processo escolar organizado na cadeira primária de Maria Estephania de Macedo foi fundamental para a não supressão da cadeira na localidade. Para a realização deste trabalho, utilizaremos a legislação mineira, relatórios da Secretaria do Interior, dentre outros. E, para trabalhar com estas fontes, utilizamos os conceitos de estratégias e táticas de Michel de Certeau para compreendermos as táticas locais que auxiliaram na permanência dessa escola e as estratégias políticas que visavam suprimir as escolas rurais e distritais mineiras.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: En este artículo analizaremos las tácticas producidas en la localidad de Vera Cruz - Pindahybas para la permanencia de la escuela de instrucción primaria, después de la Ley 281 de 1989, así como el trabajo de Maria Estephania de Macedo, profesora entre 1901 y 1909. También analizaremos aspectos referentes a la enseñanza y observaremos que todo el proceso escolar, organizado por la profesora María Estephania de Macedo, fue fundamental para la no supresión de la escuela en la localidad. Para la realización de este trabajo, utilizaremos la legislación de Minas Gerais-Brasil, relatos de la Secretaría del Interior, entre otros. Y, para trabajar con estas fuentes, utilizamos los conceptos de estrategias y tácticas de Michael de Certeau para comprender las tácticas locales que auxiliaron la permanencia de esta escuela y las estrategias políticas que tenían el objetivo de suprimir las escuelas rurales y distritales de Minas Gerais.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In this article, we analyzed the tactics made in the city of Vera Cruz - Pindahybas to allow the permanence of primary school after the Law 281, as of 1899, and the Maria Estephania de Macedo’s work as a teacher from 1901 to 1909. We analyzed many aspects about teaching, and all school process established on Maria Estephania de Macedo’s administration, which was fundamental to the schools at that local. For elaborating this study we used Minas Gerais’ laws, government reports, among other sources. To work with those sources, we used Michel de Certeau’s strategies concepts and tactics, to comprehend local tactics that helped with primary schools’ maintenance, and to analyze political strategies used to suppress rural schools in Minas Gerais.
  • História do ensino industrial no Brasil: uma análise historiográfica da obra de Celso Suckow da Fonseca Artigo Original

    Silva, Juan Carlo da Cruz; Neta, Olivia Morais de Medeiros

    Resumo em Português:

    Resumo: No presente trabalho realizamos uma análise historiográfica da obra História do ensino industrial no Brasil, de autoria do educador-engenheiro Celso Suckow da Fonseca (1905-1966). Utilizamos o método histórico, conforme descrito por Rüsen (2015), buscando compreender os pressupostos teórico-metodológicos que nortearam a obra. Os entendimentos de intelectual, lugar social e escrita da história são referenciais para a análise da fonte. Diante da sua atuação em diversos papéis no campo da educação profissional no Brasil, Suckow apresenta indícios de sua escrita engajada. A partir das matrizes interpretativas, propostas por Xavier (2011), apontamos elementos da matriz político-institucional na obra analisada, mas concomitantemente às matrizes sociológica e político-ideológicas.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: En el presente trabajo realizamos un análisis historiográfico de la obra História do ensino industrial no Brasil, de autoría del educador-ingeniero Celso Suckow da Fonseca (1905-1966). Utilizamos el método histórico, según descrito por Rüsen (2015), buscando comprender los presupuestos teórico-metodológicos que guiaron la obra. Los entendimientos de intelectual, lugar social y escritura de la historia son referenciales para el análisis de la fuente. Ante su actuación en diversos papeles en el campo de la Educación Profesional en Brasil, Suckow presenta en su obra indicios de su escritura comprometida. A partir de las matrices interpretativas, propuestas por Xavier (2011), señalamos elementos de la matriz político-institucional en la obra analizada, pero concomitantemente a las matrices sociológicas y político-ideológicas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The present study performed a historiographic analysis of the work História do ensino industrial no Brasil, by the educator-engineer Celso Suckow da Fonseca (1905-1966). We used the historical method as described by Rüsen (2015), seeking to understand the theoretical and methodological assumptions that guides the work. The understandings of intellectual, social place and the writing of history are references for the analysis of the source. Given his work in various roles in the field of Vocational Education in Brazil, Suckow presents evidence of his engaged writing. From the interpretative matrices proposed by Xavier (2011), we point out elements of the political-institutional matrix in the work analyzed, but concomitantly with the sociological and political-ideological matrices.
  • Faria de Vasconcelos e a Escola Nova em Portugal: do self-government à educação científica Artigo Original

    Boto, Carlota

    Resumo em Português:

    Resumo: O presente artigo propõe-se a abordar o estudo do pensamento educacional de um representante da Escola Nova em Portugal, António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939). A partir de 1912, o autor dirigirá uma escola por ele próprio fundada em Bierges-Les-Wavre, experiência caracterizada por contemporâneos como uma das principais ações de aplicação dos princípios renovados em educação. Em uma primeira etapa de sua produção, que vai do início do século aproximadamente aos anos de 1920, a ênfase se dá na discussão do método ativo, daquilo que Faria de Vasconcelos prefere denominar de autogoverno, ou, mais precisamente, self-government. Do ponto de vista teórico-metodológico, o estudo inscreve-se na perspectiva da história das mentalidades. Os procedimentos metodológicos adotados são a leitura e a análise das obras completas do autor, tomando esse corpus documental em paralelo com contemporâneos seus.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este artículo tiene como objetivo tratar sobre el estudio del pensamiento educativo realizado por un representante de la Escuela Nova en Portugal, António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939). A partir de 1912, el autor dirigirá una escuela fundada por él en Bierges-Les-Wavre, una experiencia caracterizada por los contemporáneos como una de las principales acciones de aplicación de principios renovados en la educación. En una primera etapa de su producción, que se extiende desde el comienzo del siglo hasta la década de 1920, el énfasis está en la discusión del método activo, lo que Faria de Vasconcelos prefiere llamar autogobierno o, más precisamente, self-government. Desde el punto de vista teórico-metodológico, el estudio hace parte de la perspectiva de la historia de las mentalidades. Los procedimientos metodológicos adoptados son la lectura y el análisis de las obras completas del autor, tomando este corpus documental en paralelo con sus contemporáneos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article addressed the study of educational thinking by a representative of New School in Portugal, António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939). From 1912, the author ran a school founded by himself in Bierges-Les-Wavre, an experience characterized by contemporaries as one of the main actions of application of renewed principles in education. In an early stage of his production,from the beginning of the century to the 1920s, the emphasis is on the discussion of the active method, what Faria de Vasconcelos prefers to call self-government. From the theoretical-methodological point of view, the study is part of the perspective of the history of mentalities. The methodological procedures adopted are the reading and analysis of the complete works of the author, taking this documentary corpus in parallel with his contemporaries.
  • La guerre des écrivains (1940-1953) Resenha

    Campos, Névio de
  • O lugar da educação das sensibilidades e dos sentidos - apontamentos sobre o livro A invenção do recreio escolar: uma história de escolarização no estado do Paraná (1901-1924) Resenha

    Moraes, Leticia Cristina Lima; Gomes, Leonardo do Couto; Silva, Marcelo Moraes e
  • Historiadores da educação brasileira: gerações em diálogo Dossiê

    Pinheiro, Antonio Carlos Ferreira

    Resumo em Português:

    Resumo: Este estudo tem como objetivo analisar os aspectos relacionados com a formação inicial dos historiadores da educação brasileira. Para tanto, foram identificados 731 pesquisadores que se encontram distribuídos em cinco gerações, quais sejam: a primeira de 1838 até 1910, a segunda de 1911 até 1965; a terceira de 1966 até 1980, a quarta de1981 até 2000 e finalmente a quinta geração que vai de 2001 a 2019. A partir da análise dos dados coletados chegamos às seguintes considerações: os historiadores da educação brasileira têm a sua origem de formação oriunda, prioritariamente, dos cursos de graduação em pedagogia e em história, tendo ocorrido um intenso processo de ‘feminização’ a partir da segunda geração, verificando-se esta predominância quantitativa especialmente na quinta geração.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este estudio tiene como objetivo analizar los aspectos relacionados con la formación inicial de los historiadores de la educación brasileña. Para ello, se identificaron 731 investigadores que se encuentran distribuidos en cinco generaciones, que son: la 1ª, que va de 1838 hasta 1910, la 2ª, de 1911 hasta 1965; la 3ª, de 1966 hasta 1980; la 4ª, de 1981 hasta 2000; y, finalmente, la 5ª generación, que va de 2001 a 2019. A partir del análisis de los datos recolectados llegamos a las siguientes consideraciones: Los historiadores de la educación brasileña tienen su origen de formación oriunda, prioritariamente, de los cursos de pregrado en Pedagogía e Historia, habiendo ocurrido un intenso proceso de ‘feminización’ a partir de la 2ª generación, verificándose esta predominancia cuantitativa especialmente en la 5ª generación.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper analyzed the formation profile of Brazilian History of Education researchers, beginning the discussion with the identification of the belonging of these professionals to the diverse generations of historians in this field. In this study, for the intended analysis, 731 historians were identified and distributed into five generations of the Brazilian History of Education: the first, from 1838 to 1910; the 2nd, from 1911 to 1965; the 3rd, from 1966 to 1980; the 4th, from 1981 to 2000; and, finally, the 5th generation, from 2001 to the present. From these data, it was possible to infer the following considerations: the Brazilian historians of Education have their origins in professional training mainly at Pedagogy and History undergraduate programs, and an intense process of “feminization” has taken place, starting from the 2nd generation, which stands out quantitatively in a special mode in the 5th generation.
  • O ‘grupo de Laerte’ e a escrita da história da educação (1962-1972) Dossiê

    Bontempi Jr, Bruno

    Resumo em Português:

    Resumo: O artigo trata de uma experiência de pesquisa e escrita de história e filosofia da educação, que nos anos 1960 e 1970 tomou lugar na Universidade de São Paulo e nos Institutos Isolados de Ensino Superior, sob a orientação de Laerte Ramos de Carvalho. Esta experiência, que criou uma discernível tradição no campo de estudos historiográficos da educação brasileira, definiu seus temas à luz de problemas educacionais e políticos de seu tempo, assim como de concepções filosóficas, teorias da história, partições epistemológicas e disciplinares que então configuravam o modelo universitário. Pelo modo como se organizou para propor, produzir e divulgar a escrita da história, essa geração marcou esse campo em formação com características particulares, que incluem a preferência por determinados tipos de fontes, modos de periodizar e narrar os eventos históricos. A análise historiográfica proposta combina a compreensãotextual e contextual dessa tradição, considerando as condições institucionais e disciplinares tanto quanto as ambiências social, intelectual e política em que essas narrativas se produziram.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El artículo trata de una experiencia de investigación y escritura de historia y filosofía de la educación, que en los años 1960 y 1970 tuvo lugar en la Universidad de São Paulo y en los Institutos Isolados de Ensino Superior, bajo la orientación de Laerte Ramos de Carvalho. Esta experiencia, que creó una discernible tradición en el campo de los estudios historiográficos de la educación brasileña, definió sus temas a la luz de problemas educativos y políticos de su tiempo, así como de concepciones filosóficas, teorías de la historia, particiones epistemológicas y disciplinares que entonces configuraban el modelo universitario. Por el modo en que se organizó para proponer, producir y divulgar la escritura de la historia, esa generación marcó este campo en formación con características particulares, que incluyen la preferencia por determinados tipos de fuentes, modos de periodizar y narrar los eventos históricos. El análisis historiográfico propuesto combina la comprensión textual y contextual de esta tradición, considerando las condiciones institucionales y disciplinarias, así como el entorno social, intelectual y político en que esas narrativas fueron producidas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The article deals with an experience of research and writing in History and Philosophy of education, which took place in the 1960s and 1970s at the Universidade de São Paulo and Institutos Isolados de Ensino Superior under the guidance of Laerte Ramos de Carvalho. This experience, which created a discernible tradition in the field of historiographical studies of Brazilian education, defined its themes in the light of educational and political problems of its time, as well as of philosophical conceptions, theories of history, epistemological and disciplinary partitions that formed the model of higher education of that time. By the way it has been organized to propose, produce and disseminate the writing of history, this generation marked this field in formation with particular characteristics, which include the preference for certain types of sources, ways to periodize and narrate historical events. The proposed historiographical analysis combines textual and contextual understanding of this tradition, considering the institutional and disciplinary conditions, as well as the social, intellectual and political ambience in which these narratives were produced.
  • Presença franciscana e supremacia jesuítica no campo da história e da história da educação na época colonial - um diagnóstico na pesquisa historiográfica a partir da análise dos CBHE da SBHE Dossiê

    Sangenis, Luiz Fernando Conde; Mainka, Peter Johann

    Resumo em Português:

    Resumo: A análise dos anais das nove edições dos Congressos Brasileiros de História da Educação (CBHE) da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE), após 20 anos de existência, fez-nos concluir que um número diminuto de pesquisas tematizou o período colonial brasileiro: apenas 26 trabalhos. A quase totalidade desses trabalhos versava centralmente sobre a atuação dos membros da Companhia de Jesus e utilizava exclusivamente fontes jesuítas, a despeito da atuação histórica, evangelizadora e educacional de outras ordens religiosas que marcaram presença no Brasil, desde o século XVI, nomeadamente a Ordem Franciscana e suas ramificações, centro de nosso interesse. O objetivo deste artigo é problematizar essa opção majoritária dos pesquisadores, atinente à demarcação temporal e à seleção das fontes historiográficas utilizadas.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El análisis de las Compilaciones de las nueve ediciones de los Congresos Brasileños de Historia de la Educación (CBHE) de la Sociedad Brasileña de Historia de la Educación (SBHE), después de 20 años de existencia, nos hizo concluir que un número mínimo de investigaciones tematizó el período colonial brasileño: solo 26 trabajos. La casi totalidad de estos trabajos versaba centralmente sobre la actuación de los miembros de la Compañía de Jesús y utilizaba exclusivamente fuentes jesuitas, a pesar de la actuación histórica, evangelizadora y educativa de otras órdenes religiosas que marcaron presencia en Brasil, desde el siglo XVI, en particular la Orden Franciscana y sus ramificaciones, centro de nuestro interés. El objetivo de este artículo es problematizar esa opción mayoritaria de los investigadores, respecto a la demarcación temporal y la selección de las fuentes historiográficas utilizadas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The analysis of the nine editions’ Annals of the Brazilian Conferences on History of Education (CBHE) of the Brazilian Society of History of Education (SBHE), after 20 years of existence, has led us to conclude that a small number of researches have thematized Brazilian colonial period: only 26 works. Almost all of these works have dealt centrally with the work of members of the Society of Jesus and used exclusively Jesuit sources, despite the historical, evangelizing and educational activity of other religious orders that have been present in Brazil since the 16th century, namely the Franciscan Order and its branches, center of our interest. The aim of this study was to problematize this majority choice among the researchers, regarding the temporal demarcation and the selection of the historiographical sources.
  • As escolas que construímos: a história de instituições escolares na Revista Brasileira de História da Educação Dossiê

    Santos, AdemirValdir dos; Vechia, Ariclê

    Resumo em Português:

    Resumo: Objetiva identificar e categorizar artigos de História de Instituições Escolares publicados na Revista Brasileira de História da Educação no intervalo ente 2001 e 2018, com o uso da Análise de Conteúdo (Bardin, 1977). O corpus documental é composto por artigos que examinam histórias institucionais por meio de conteúdos que conformam as categorias espacial, temporal, intelectual, social, política, teoria e metodologia e completo. Os resultados indicam que investigações sobre escolas estão em 24% dos textos. A historiografia em História de Instituições Escolares, publicada na Revista Brasileira de História da Educação, revela uma escrita crítica e inovadora, trazendo à luz a diversidade de escolas que construímos e possibilitando refletir sobre a formação humana.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El objetivo es identificar y categorizar artículos de Historia de Instituciones Escolares publicados en la Revista Brasileira de História da Educação en el intervalo entre 2001 y 2018, con el uso del Análisis de Contenido (Bardin, 1977). El corpus documental está compuesto por artículos que examinan historias institucionales por medio de contenidos que conforman las categorías espacial, temporal, intelectual, social, política, teoría y metodología y completo. Los resultados indican que las investigaciones sobre escuelas están en el 24% de los textos. La historiografía en Historia de Instituciones Escolares publicada en la Revista Brasileira de História da Educação revela una escritura crítica e innovadora, trayendo a la luz la diversidad de escuelas que construimos y posibilitando reflexionar sobre la formación humana.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This study aimed to identify and categorize articles of History of School Institutions published in the Revista Brasileira de História da Educação between 2001 and 2018, using Content Analysis (Bardin, 1977). The documentary corpus consists of articles that examine institutional histories through contents that form the spatial, temporal, intellectual, social, political, theory and methodology and completecategories. The results indicate that school investigations are in 24% of the texts. The historiography in History of School Institutions published in the Revista Brasileira de História da Educação reveals a critical and innovative writing, bringing to light the diversity of schools we have built and allowing us to reflect on human formation.
  • A contribuição dos estudos sobre grupos escolares para a historiografia da educação brasileira: reflexões para debate Dossie

    Souza-Chaloba, Rosa Fátima de

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo apresenta reflexões acerca da contribuição dos estudos sobre grupos escolares para a escrita da história da educação no Brasil. O texto sustenta que as pesquisas históricas realizadas sobre o tema nas duas últimas décadas instituíram e disseminaram categorias de análise, colaboraram para o avanço do conhecimento e ajudaram a consolidar novos objetos de pesquisa. Na primeira parte discute-se a emergência dos grupos escolares como objeto de pesquisa histórica, assinalando-se as matrizes teóricas que têm norteado a produção. Na sequência é analisado o percurso das iniciativas de comparação levadas a termo envolvendo diversos grupos de pesquisa e investigadores propiciando deslocamentos temáticos e novas interpretações construídas sobre a história da escola primária no Brasil.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este artículo presenta reflexiones acerca de la contribución de los estudios sobre grupos escolares para la escritura de la Historia de la Educación en Brasil. El texto sostiene que las investigaciones históricas realizadas sobre el tema en las dos últimas décadas instituyeron y diseminaron categorías de análisis, colaboraron para el avance del conocimiento y ayudaron a consolidar nuevos objetos de investigación. En la primera parte se discute el surgimiento de los grupos escolares como objeto de investigación histórica señalando las matrices teóricas que han orientado la producción. A continuación se analiza el recorrido de las iniciativas de comparación llevadas a cabo involucrando diversos grupos de investigación e investigadores, propiciando desplazamientos temáticos y nuevas interpretaciones construidas acerca de la historia de la escuela primaria en Brasil.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article introduces reflections on the contribution of studies on school groups to the writing of the History of Education in Brazil. The paper argues that historical research on the subject over the last two decades has instituted and disseminated categories of analysis, collaborated to advance knowledge, and helped to consolidate new research objects. The first part discusses the emergence of school groups as an object of historical research, marking the theoretical frameworks that have guided production. The second part provides an analysis of the progression of comparative initiatives carried out involving several research groups and researchers providing thematic displacements and new interpretations built on the history of elementary school in Brazil.
  • A escrita da arquitetura escolar na historiografia da educação brasileira(1999-2018) Dossie

    Bencostta, Marcus Levy

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo tem como objetivo apresentar uma cartografia das pesquisas realizadas entre os anos de 1999-2018 sobre a história da arquitetura escolar, originárias das áreas de conhecimento da educação, da história e da arquitetura, ressaltando as principais tendências historiográficas que foram mais determinantes.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen : Este artículo tiene como objetivo presentar una cartografía de las investigaciones, realizadas entre los años 1999-2018, sobre la historia de la arquitectura escolar originarias de las áreas de conocimiento de la Educación, de la Historia y de la Arquitectura, resaltando las principales tendencias historiográficas que fueron más determinantes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article aimed to present a cartography of the researchescarried out between 1999 and 2018, on the history of school architecture originating from the areas of knowledge of Education, History and Architecture, highlighting the main historiographical trends that were most determinant.
  • A cultura material da escola: apontamentos a partir da história da educação Dossiê

    Paulilo, André Luiz

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo focaliza o lugar especial da cultura material da escola nas análises da historiografia da educação a partir da década de 1990. Pesquisas sobre a história da cultura material escolar são analisadas e quatro aspectos são examinados: primeiramente, a arquitetura escolar, em seguida, os arquivos e bibliotecas escolares, depois, os materiais audiovisuais e, finalmente, a mudança da sensibilidade historiográfica dos estudos sobre a história da educação brasileira. Destaca a relevância deste tema para o estudo das práticas escolares e para a historiografia da educação. Neste texto pretende-se refletir acerca de algumas mudanças na memória educacional e na pesquisa em história da educação.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este artículo se centra en el lugar especial de la cultura material de la escuela en los análisis de la historiografía de la educación a partir de la década de 1990. Las investigaciones sobre la historia de la cultura material escolar se analizan y cuatro aspectos se examinan: primero la arquitectura escolar, enseguida los archivos y bibliotecas escolares, después, los materiales audiovisuales y, finalmente, el cambio de la sensibilidad historiográfica de los estudios sobre la historia de la educación brasileña. Destaca la relevancia de este tema para el estudio de las prácticas escolares y para la historiografía de la educación. En este texto se pretende reflexionar acerca de algunos cambios en la memoria educativa y en la investigación en historia de la educación.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper focuses on the special role of school material culture in the analyses of Brazilian education historiography since the 1990´s. Researches on history of school material culture are analyzed and four aspects were examined: Firstly, school architecture, secondly, school archives and library, then audiovisual material and finally the main changes in historiographical sensibility of studies about the history of Brazilian education. It highlights the relevance this theme to studies about school practices and to historiography of education. In this paper, we sought to reflect on some challenges in educational memory and in research in history of education.
  • Festejar aqui e lá: a escrita comparada das festas escolares no Brasil e em Portugal (1890-1920) Dossiê

    Cândido, Renata Marcílio

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo propõe a escrita comparada da história das festas escolares no Brasil e em Portugal em um contexto representativo da consolidação dos sistemas públicos e estatais de ensino nos dois países, na viragem do século XIX para o XX. As análises que tecem a escrita foram elaboradas a partir da sistematização de textos publicados em periódicos de ensino. Neste corpus documental, percebe-se que as ‘aproximações’ com relação ao tema referem-se às festas que celebram a escola como parte do projeto modernizador das sociedades brasileira e portuguesa. Já os ‘distanciamentos’ relacionam-se aos temas das solenidades, como as festas beneficentes portuguesas, ou às datas representativas dos ‘heróis’ nacionais e acontecimentos marcantes da história política dos países.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este artículo propone la escritura comparada de la historia de las fiestas escolares en Brasil y Portugal en un contexto representativo de la consolidación de los sistemas públicos y estatales de enseñanza en ambos países, en el cambio del siglo XIX al XX. Los análisis que tejen la escritura se elaboraron a partir de la sistematización de textos publicados en periódicos de enseñanza. En este corpus documental, se nota que las aproximaciones sobre el tema se refieren a las fiestas que celebran la escuela como parte del proyecto de modernización de las sociedades brasileñas y portuguesas. Ya los distanciamientos están relacionados con los temas de las solemnidades, como las fiestas de caridad portuguesas o con las fechas representativas de los "héroes" nacionales y hechos importantes de la historia política de los países.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article proposes the comparative writing of the history of school holidays in Brazil and Portugal in a representative context of the consolidation of public and state educational systems in the two countries, from the turn of the nineteenth century to the twentieth. The analyses that make the writing were elaborated from the systematization of texts published in educational journals and pedagogical manuals. In this documentary corpus, we can see that the approximations related to the theme refer to the festivities that celebrate the school as part of the modernizing project of the Brazilian and Portuguese societies. In turn, the distances are related to the themes of the solemnities, such as the Portuguese charitable parties or the dates representing the national ‘heroes’ and important events in the political history of the countries.
  • A constituição de um arquivo e a escrita da história da educação: do gesto artesão à prática científica Dossiê

    Peres, Eliane

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo discute a intrínseca relação existente entre o gesto artesão de constituição de um arquivo e a escrita da história da educação. Com base na experiência de mais de uma década de trabalho ininterrupto em que se associam coleta, guarda, organização e pesquisa ‘de’ e ‘em’ um arquivo específico, apresentam-se algumas das opções que foram tomadas ao longo do processo, justificando-as e discutindo-as. Trata-se de um arquivo constituído em uma universidade pública brasileira que abriga atualmente mais de cinco mil itens inventariados. A intenção principal é demostrar que a ideia que sustentou a criação do arquivo é a de lugar de memória coletiva da infância escolarizada, da docência da escola primária/anos iniciais e das práticas sociais e escolares de leitura e de escrita edodesenvolvimento de pesquisas socialmente referenciadas.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este artículo discute la intrínseca relación existente entre el gesto artesano de la constitución de un archivo y la escritura de la historia de la educación. Con base en la experiencia de más de una década de continuo trabajo en que se relaciona recolección, guardia, organización e investigación de y en un archivo específico, se presentan algunas de las opciones que han sido tomadas a lo largo del proceso, justificándolas y discutiéndolas. Se trata de un archivo constituido en una universidad pública brasileña que conserva actualmente más de cinco mil ítems inventariados. La principal intención es demostrar que la idea que sustentó la creación del archivo es la del lugar de la memoria colectiva de la infancia escolarizada, de la docencia de la escuela primaria/primer ciclo, de las prácticas sociales y escolares de lectura y escritura y el desarrollo de investigaciones socialmente referenciada.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper discusses the intrinsic relationship between a crafting gesture that creates an archive and the process of writing the history of education. Based on an experience of over a decade of uninterrupted work associating gathering, keeping, organizing, and researching in and based on a specific archive, this paper presents some choices we had to make throughout the process, justifies those choices and discusses them. This archive was created in a public university in Brazil, and currently houses over five thousand inventoried items. Our main goal was to show that the idea supporting the creation of this archive is having a place that maintains a collective memory of school children, early-education/primary school teaching, social and school reading and writing practices, and socially-referenced research practices.
  • História e historiografia da Educação de Jovens e Adultos no Brasil - inteligibilidades, apagamentos, necessidades, possibilidades Dossiê

    Xavier, Cristiane Fernanda

    Resumo em Português:

    Resumo: A fixação da CEAA, de 1947, como marco da atuação da União em favor da educação de adolescentes e adultos; a emergência de movimentos de educação popular na década de 1960 e a constituição de uma proposta e um paradigma pedagógico para a EJA, com o trabalho de Paulo Freire; a repressão do regime militar às práticas educativas de orientação freireana e a instalação do MOBRAL, em 1970, constitui a base de uma tradição historiográfica da EJA. O artigo analisa como a efetuação dessa memória obscureceu o processo de incorporação da educação dos trabalhadores ao sistema educacional brasileiro republicano. Discute a necessidade de ampliação do conhecimento histórico na afirmação identitária da EJA e acena para possibilidades investigativas a partir das estatísticas educacionais dos anos de 1930.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: La fijación de CEAA (Campaña de Educación de Adolescentes y Adultos), en 1947, como marco de la actuación del Gobierno en pro de la educación de adolescentes y adultos; el surgimiento de movimientos de educación popular en la década de 1960 y la constitución de una propuesta y un paradigma pedagógico para EJA (Educación de Jóvenes y Adultos), con el trabajo de Paulo Freire; la represión del régimen militar a las prácticas educativas de orientación freireana y la instalación del MOBRAL (Movimiento Brasileño de Alfabetización), en 1970, es base de una tradición historiográfica de EJA. El artículo analiza cómo la construcción de esta memoria oscureció el proceso de incorporación de la educación de trabajadores al sistema educativo republicano. Discute la necesidad de ampliación del conocimiento histórico en la afirmación identitaria de EJA y presenta posibilidades investigativas a partir de las estadísticas educativas de los años 1930.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The CEAA's 1947 fixation as a milestone in the Union’s activities in favor of the education of adolescents and adults; the emergence of popular education movements in the 1960s and the constitution of a pedagogical proposal and paradigm for the EJA, with the work of Paulo Freire; the repression of the military regime to educational practices of Freirean orientation and the installation of MOBRAL in 1970 compose the basis of a historiographical tradition of the EJA. The article analyzes how the construction of this memory obscured the process of incorporating workers' education into the republican educational system. It discusses the need to expand the historical knowledge in the EJA identity affirmation and indicates some investigative possibilities based on the educational statistics of the 1930s.
  • Educação não escolar: Balanço da produção presente nos Congressos Brasileiros de História da Educação Dossiê

    Albuquerque, Maria Betânia Barbosa; Buecke, Jane Elisa Otomar

    Resumo em Português:

    Resumo: O artigo analisa a produção acadêmica envolvendo a temática da educação não escolar nos Congressos Brasileiros de História da Educação entre 2000 a 2017. Trata-se de uma reflexão teórico-bibliográfica à maneira dos estudos sobre o estado do conhecimento. Inspira-se na ideia de educação como cultura de Brandão (2002) e de pedagogia cultural de Andrade e Costa (2017). Nas produções analisadas destacam-se a escola como lócus privilegiado de formação humana, além da baixa incidência de trabalhos sobre educação não escolar, a despeito de sua persistente presença entre os diversos eixos do evento. Ressalta-se a importância do debate epistemológico sobre os múltiplos sentidos da educação em direção a um conceito ampliado, capaz de abranger as complexas e multifacetadas formas de ser e aprender.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El artículo analiza la producción académica envolviendo la temática de la educación no escolar en los Congresos Brasileños de Historia de la Educación entre 2000 a 2017. Se trata de una reflexión teórico-bibliográfica a la manera de los estudios sobre el estado del conocimiento. Se inspira en la idea de educación como cultura de Brandão (2002) y de pedagogía cultural de Andrade y Costa (2017). En las producciones analizadas se destaca la escuela como locus privilegiado de formación humana, además de la baja incidencia de trabajos sobre educación no escolar, a pesar de su persistente presencia entre los diversos ejes del Evento. Resaltamos la importancia del debate epistemológico sobre los múltiples sentidos de la educación hacia un concepto ampliado capaz de abarcar las complejas y multifacéticas formas de ser y aprender.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The article analyzed the academic development involving the theme of out-of-school education in the Brazilian Meetings on History of Education between the years of 2000 and 2017. It is a theoretical and bibliographical reflection on different studies of the state of knowledge. It is inspired by the idea of education as culture of Brandão (2002) and cultural pedagogy of Andrade and Costa (2017). In the works we reviewed, school stands out as the main locus of human formation, and there are few papers on out-of-school education, despite persistent presence of the topic among the various axes of these Events. We emphasize the importance of the epistemological debate on the multiple meanings of education capable of encompassing the complex and multifaceted ways of being and learning.
  • Cartografia das produções em história da educação nos Programas de Pós-graduação em Educação no Pará (2005-2018) Dossiê

    Alves, Laura Maria Silva Araújo; Nery, Vitor Sousa Cunha; Silva, Lívia Sousa da

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo objetiva construir uma cartografia das produções sobre história da educação no Pará, tomando por base as teses e dissertações defendidas nos Programas de Pós-graduação em Educação da UFPA e da UEPA, no período de 2005-2018, o que nos permitiu avaliar os avanços nas produções relativas à história da educação na Amazônia e identificar lacunas e desafios aos pesquisadores da educação da região Norte, no campo da história da educação. As produções analisadas apontam que, embora não exista nos dois Programas de Pós-graduação em Educação uma linha e/ou núcleo específico na área da história da educação, constatou-se uma significativa produção. Ao final, analisamos em que medida os dois programas contribuíram para o fortalecimento de pesquisas em história da educação.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este artículo tiene el objetivo de construir una cartografía de las producciones sobre historia de la educación en Pará-Brasil, tomando como base las tesis y disertaciones defendidas en los Programas de Postgrado en Educación de la UFPA (Universidad Federal de Pará) y la UEPA (Universidad del Estado de Pará), en el período de 2005-2018. Lo que nos permitió evaluar los avances en las producciones relativas a la Historia de la Educación en Amazonia, e identificar lagunas y desafíos a los investigadores de la región Norte, en el campo de la Historia de la Educación. Las producciones analizadas señalan que aunque no exista, en los dos Programas de Postgrado en Educación, una línea y/o núcleo específico en el área de la Historia de la Educación, se constató una significativa producción. Al final, analizamos en qué medida los dos programas contribuyeron al fortalecimiento de investigaciones en Historia de la Educación.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper aimed to build a cartography about academic productions made on history of education in the State of Pará, which is based on the theses and dissertations of the graduate programs in education of UFPA and UEPA in the period 2005-2018. The cartography allowed to evaluate the advances in the scientific production relative to the history of education in the Amazon, as well as to identify gaps and challenges to the researchers of education of that region. The productions of theses and dissertations show significant productions in the field of history of education, even though there is no specific line or nucleus in the two graduate programs. At the end, we analyzed to what extent the two programs have contributed to the strengthening of research in History of Education.
  • Vinte anos da Sociedade Brasileira de História da Educação: com os olhos no futuro Dossiê

    Bittar, Marisa

    Resumo em Português:

    Resumo: Este texto tem como objetivo a reflexão sobre os vinte anos da SBHE entrelaçando a sua criação (1999) com os caminhos percorridos pelas gerações que nos antecederam para a formação do campo da História da Educação no Brasil. Para escrevê-lo, fiz uso de fontes escritas e também de minha própria experiência. Inicialmente mostro as suas origens na Educação e discuto a sua relação com esse campo e com o da História. Em seguida, destaco questões teóricas relativas à sua produção e concluo que esse campo atravessou o século XX em linha ascendente culminando com a criação da SBHE em 1999. Como desafios, indico o contexto diverso no qual o campo deverá continuar atuando, tendo em vista a demanda por internacionalização e as apreensões quanto à redução da História da Educação no currículo de formação de professores.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este texto tiene como objetivo la reflexión sobre los veinte años de la SBHE (Sociedad Brasileña de Historia de la Educación) entrelazando su creación (1999) con los caminos recorridos por las generaciones anteriores para la formación del campo de la Historia de la Educación en Brasil. Muestra sus orígenes en la Educación y discute su pertenencia tanto en ese campo como en el de la Historia. Destaca cuestiones teóricas relativas a su producción y concluye que ese campo atravesó el siglo XX en línea ascendente culminando con la creación de la SBHE en 1999 y llegando, al final, consolidado. Como desafíos, indica el contexto diverso en el cual el campo deberá seguir actuando teniendo en vista la demanda por internacionalización y las preocupaciones en cuanto a la reducción de la Historia de la Educación en el currículo de formación de profesores.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This text aimed to reflect on the twenty years of the SBHE interweaving its creation (1999) with the paths taken by previous generations for the formation of the field of History of Education in Brazil. It shows its origins in Education and discusses its belonging both to this field and to History. Theoretical issues are indicated on its production and it can be concluded that this field crossed the twentieth century in ascending line culminating with the creation of the SBHE in 1999 arriving consolidated to the 21st century. Regarding the challenges, it points out the diverse context in which the field should continue to act in view of the demand for internationalization and the apprehensions about the reduction of the History of Education in the teacher training curriculum.
  • A escrita da história da educação no Brasil: experiências e perspectivas Dossiê

    Vieira, Carlos Eduardo; Cury, Claudia Engler
  • Por uma história da história da educação no Brasil: Diana Vidal entre os 20 anos da SBHE e os 22 anos do NIEPHE Entrevista

    Soares, Fagno da Silva; Plessim, Vinicius Kapicius
Sociedade Brasileira de História da Educação Universidade Estadual de Maringá - Av. Colombo, 5790 - Zona 07 - Bloco 40, CEP: 87020-900, Maringá, PR, Brasil, Telefone: (44) 3011-4103 - Maringá - PR - Brazil
E-mail: rbhe.sbhe@gmail.com