Acessibilidade / Reportar erro

Complexity and identity reconstruction in second language acquisition

Complexidade e reconstrução de identidade na aquisição de segunda língua

Abstracts

The participation of the individual in different discursive practices contributes to the social formation of identity which is not only constituted, but also, fractalized and emerged via discourse. Taking the concept of polyphony, proposed by Bakhtin (1981, 1986), this work intends to discuss the social formation of the self and the emergence of multiple identities through the perspective of Complexity Theory. Borrowing the concepts of attractors, bifurcation points and fractals from Chaos Theory, and relating them to identity issues, this paper shows how the acknowledgement of identity as a complex/chaotic system can be useful to a deeper understanding of the language acquisition process. Some narratives of AMFALE project are used in order to exemplify the theoretical issues proposed.

Identity; complexity; chaos; language learning


A participação do indivíduo em diferentes práticas discursivas contribui para a formação social da identidade que não apenas se fractaliza, mas emerge via discurso. Tomando-se o conceito de polifonia proposto por Bakhtin (1981, 1986), este trabalho pretende discutir a formação social do eu e a emergência de múltiplas identidades pela perspectiva da Teoria da Complexidade. Fazendo uso dos conceitos de atratores, pontos de bifurcação e fractais da Teoria do Caos e relacionando-os às questões de identidade, este artigo procura demonstrar como o reconhecimento da identidade como um sistema complexo e caótico pode ser útil para um entendimento mais profundo do processo de aquisição de línguas. Algumas narrativas do projeto AMFALE são usadas para ilustrar os pontos teóricos propostos.

Identidade; complexidade; caos; aprendizagem de línguas


ARTIGOS

Complexity and identity reconstruction in second language acquisition1 1 This paper is part of my PhD dissertation, developed at UFMG and supervised by Dr. Vera Lúcia Menezes de O. e Paiva. It was previously presented in the symposium Multilingualism and second language acquisition in the realm of complexity theory that took place during the 15th World Congress of Applied Linguistics which was held from August 24 th to 29 th in the University of Duisburg-Essen, in Germany, 2008.

Complexidade e reconstrução de identidade na aquisição de segunda língua

Liliane Assis Sade

Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ, E-mail: lilisade@yahoo.com

RESUMO

A participação do indivíduo em diferentes práticas discursivas contribui para a formação social da identidade que não apenas se fractaliza, mas emerge via discurso. Tomando-se o conceito de polifonia proposto por Bakhtin (1981, 1986), este trabalho pretende discutir a formação social do eu e a emergência de múltiplas identidades pela perspectiva da Teoria da Complexidade. Fazendo uso dos conceitos de atratores, pontos de bifurcação e fractais da Teoria do Caos e relacionando-os às questões de identidade, este artigo procura demonstrar como o reconhecimento da identidade como um sistema complexo e caótico pode ser útil para um entendimento mais profundo do processo de aquisição de línguas. Algumas narrativas do projeto AMFALE são usadas para ilustrar os pontos teóricos propostos.

Palavras-chave: Identidade, complexidade, caos, aprendizagem de línguas

ABSTRACT

The participation of the individual in different discursive practices contributes to the social formation of identity which is not only constituted, but also, fractalized and emerged via discourse. Taking the concept of polyphony, proposed by Bakhtin (1981, 1986), this work intends to discuss the social formation of the self and the emergence of multiple identities through the perspective of Complexity Theory. Borrowing the concepts of attractors, bifurcation points and fractals from Chaos Theory, and relating them to identity issues, this paper shows how the acknowledgement of identity as a complex/chaotic system can be useful to a deeper understanding of the language acquisition process. Some narratives of AMFALE project are used in order to exemplify the theoretical issues proposed.

Keywords: Identity, complexity, chaos, language learning

Texto completo do artigo disponível apenas em PDF.

Article full text available only in PDF format.

Recebido em abril de 2009.

Aprovado em julho de 2009.

  • BAKHTIN, M. M; HOLQUIST, M.; EMERSON, C. Speech genres and other late essays. 1st. ed. Austin: University of Texas Press, 1986.
  • BAKHTIN, M. M. The dialogic imagination - four essays. Austin: University of Texas Press, 1981.
  • ______. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
  • BLOCK, D. Convergence and resistance in the construction of personal and professional identities: four French modern language teachers in London. In. CANAGARAJAH, S. A. (Ed.). Reclaiming the local in language policy and practice. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. p. 167-196.
  • BLOCK, D. Multilingual identities in a global city: London Stories. London: Palgrave, 2006.
  • BRAGA, J. de C. F. Comunidades autônomas de aprendizagem on-line na perspectiva da complexidade. 2007. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte, 2007.
  • CHU-CARROLL, M. C. Fractal Applications: logistical maps and chaos. Scienceblogs, 2007. Disponível em: <http://scienceblogs.com/goodmath/2007/09/fractal_applications_logistica.php>. Acesso em: 30 mar. 2009.
  • GIDDENS, A. The consequences of modernity. Cambridge: Polity Press, 1990.
  • ______. Modernity and self-identity: tribulations of the self. In: JAWORSKI, A.; COUPLAND, N. (Ed.). The discourse reader. London: Routledge, 1999. p. 415-427.
  • ______. Modernidade e Identidade. Trad. Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
  • GILES, H. Speech markers in social interaction. In: SCHERER, K.; GILES, H. (Ed.). Social Markers in Speech. Cambridge: Cambridge University Press, 1979. p. 343-381.
  • HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Thomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
  • HOLLAND, J. H. Hidden Order - how adaptation builds complexity. New York: Addison-Wesley Publishing Company Inc., 1995.
  • KRAMSCH, C. (Ed.). Language acquisition and language socialization - ecological perspectives. London, New York: Continuum, 2002.
  • KAUFFMAN, S. At home in the universe: the search for the Laws of self-organization and complexity New York: Oxford University Press, 1995
  • KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images - the grammar of visual design. London: Routledge, 1996.
  • LARSEN-FREEMAN, D. Language acquisition and language use from a chaos /complexity theory perspective. In: KRAMSCH, C. (Ed.). Language acquisition and language socialization - ecological perspectives. London, New York: Continuum, 2002. p. 33-46.
  • LARSEN-FREEMAN, D.; CAMERON, L. Complex systems and Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2008.
  • MANDELBROT, B. Fractals - a geometry of nature. New Scientist, set. 1990. Disponível em: <http://www.fortunecity.com/emachines/e11/86/mandel.html>. Acesso em: mar. 2009.
  • MARTINS, A. C. S. A emergência de eventos complexos em aulas on-line e face-a-face: uma abordagem ecológica. 2008. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte, 2008.
  • MOITA LOPES, L. P. da. Identidades Fragmentadas - a construção discursiva de raça, gênero e sexualidade em sala de aula. Campinas: Mercado de Letras, 2002.
  • MURPHEY, T.; CHEN, J; CHEN, L. Learners' constructions of identities and imagined communities. In: BENSON, P. ; NUNAN, D. (Ed.). Learners' stories: difference and diversity in language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. p. 83-100.
  • NORTON, B. Identity and language learning - gender, ethnicity and educational change. Harlow: Pearson Education Limited, 2000.
  • PAIVA, V. L. M. de O. e. Aquisição em memórias de falantes e aprendizes de línguas estrangeiras. 2004a. Disponível em: <http://www.veramenezes.com/amfale2.htm>. Acesso em: 15 set. 2004.
  • ______. Modelo fractal de aquisição de línguas. In: BRUNO, F. T. C. (Org.). Ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras: reflexão e prática. São Carlos: Claraluz, 2005. p. 23-36.
  • PAVLENKO, A.; LANTOLF, J. P. Second language learning as participation and the (re)construction of selves. In: LANTOLF, J. P. (Ed.) Sociocultural theory and second language learning. 3nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2004. p. 155-78.
  • RAJAGOPALAN, K. Por uma lingüística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Editora Parábola, 2003.
  • RESENDE, L. A. S. Identidade e aprendizagem de inglês sob a ótica do Caos e dos Sistemas Complexos. 2009. Tese (Doutorado em Lingüística Aplicada) - Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte, 2009.
  • SCHUMANN, J. H. The pidgnization hypothesis. In: HATCH, E.M. Second language acquisition: a book of readings. Rowley: Newbury House, 1978. p. 256-271.
  • SILVA, V. A dinâmica caleidoscópica do processo de aprendizagem colaborativa no contexto virtual: um estudo na perspectiva da Complexidade / Caos. 2008. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte, 2008.
  • STEWART, I. Será que Deus joga dados? - a nova matemática do Caos. Trad. Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1991.
  • TAYLOR, M. C. The moment of complexity - emerging network culture. Chicago: The University of Chicago Press, 2001.
  • VAN LIER, L. The ecology and semiotics of language learning - a sociocultural perspective. Norwell: Kluwer Academic Publishers, 2004.
  • WARSCHAUER, M. Language, identity, and the internet. In: KOLKO, B., NAKAMURA, L.; RODMAN, G. (Ed.). Race in Cyberspace. New York: Routledge, 2004. p. 151-70.
  • WENGER, E. Communities of practice and social learning systems. Organization, London: Sage, v. 7, n. 2, p. 225-46. 2000.
  • 1
    This paper is part of my PhD dissertation, developed at UFMG and supervised by Dr. Vera Lúcia Menezes de O. e Paiva. It was previously presented in the symposium
    Multilingualism and second language acquisition in the realm of complexity theory that took place during the
    15th World Congress of Applied Linguistics which was held from August 24
    th to 29
    th in the University of Duisburg-Essen, in Germany, 2008.
  • Publication Dates

    • Publication in this collection
      08 Mar 2013
    • Date of issue
      2009

    History

    • Accepted
      July 2009
    • Received
      Apr 2009
    Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
    E-mail: rblasecretaria@gmail.com