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Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Volume: 21, Número: 1, Publicado: 2021
  • A co-construção da interculturalidade a partir de uma perspectiva ecológica em atividades do teletandem Articles

    Schaefer, Rodrigo

    Resumo em Português:

    RESUMO A telecolaboração envolve o uso de tecnologias online no contexto de ensino e aprendizagem de línguas (O’DOWD, 2013). O presente estudo buscou compreender como a co-construção da interculturalidade ocorreu em um contexto de telecolaboração específico - o teletandem (TELLES; VASSALLO, 2006; TELLES, 2015a, 2015b). Para as análises, foram incluídos dados de uma sessão de teletandem, de uma sessão de mediação, de um relato de experiência e de uma entrevista. Dentro de uma perspectiva ecológica (VAN LIER, 2004; KRAMSCH; STEFFENSEN, 2008), os resultados mostraram que a co-construção da interculturalidade foi um processo, ou seja, ela ocorreu ao longo do tempo e a partir de diferentes instâncias. Em outras palavras, instâncias posteriores à sessão de teletandem, por exemplo, sessão de mediação e relato de experiência, foram essenciais para a referida co-construção.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Telecollaboration involves the use of online technologies in the context of language teaching and learning (O’DOWD, 2013). This study sought to understand how the co-construction of interculturality took place in a specific telecollaborative context - teletandem (TELLES; VASSALLO, 2006; TELLES, 2015a, 2015b). For the analysis, data from a teletandem session, a mediation session, an experience report and an interview were included. From an ecological perspective (VAN LIER, 2004; KRAMSCH; STEFFENSEN, 2008), the outcomes showed that the co-construction of interculturality was a process, that is, it occurred over time and through different instances. Put differently, instances subsequent to the teletandem session, e.g. the mediation session and the experience report, were essential for this co-construction.
  • PROINTE - Inglês: contexto de aprendizagem e desenvolvimento da identidade docente Articles

    Aleixo, Célia Regina Lessa; Calvo, Luciana Cabrini Simões; Novelli, Josimayre

    Resumo em Português:

    RESUMO Este trabalho analisa as representações dos licenciandos em Letras que fizeram parte do Programa de Integração Estudantil (PROINTE) - Inglês sobre as motivações para participação no programa, as experiências significativas ali vivenciadas, as oportunidades de aprendizagem docente e a consolidação (ou não) pela profissão ao atuarem no referido contexto. As discussões estão pautadas em estudos sobre aprendizagem e identidade docente (JOHNSON, 2009; REIS; van VEEN; GIMENEZ, 2011, dentre outros) além de bases de conhecimento (SHULMAN, 1986; TARDIF, 2000). Os dados foram gerados por meio da aplicação de questionário a oito participantes entre 2016 e 2018. Os resultados apontam o contexto do PROINTE como relevante para a aprendizagem dos envolvidos, além de ressaltar que a experiência ali vivenciada consolidou a escolha pela profissão.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper aims at discussing the representation of Letras undergraduate students from the Student Integration Program (Programa de Integração Estudantil-PROINTE) - English about their motivations to take part in the program, their relevant experiences, opportunities of teacher learning and the influence of the program on the consolidation (or not) of their choice by the teaching profession. The studies about teacher learning and identity (JOHNSON, 2009, REIS, van VEEN; GIMENEZ, 2011, among others) as well as the knowledge bases (SHULMAN, 1986; TARDIF, 2000) are assumed as the theoretical framework to guide our reflections. Data were generated through the application of open questionnaires for eight participants of the program in 2016, 2017 and 2018. Results show the experience in the context of PROINTE as relevant and motivating for participants’ professional learning and for the professional choice consolidation.
  • As atividades sociais como possibilidade para construção do currículo de português brasileiro para imigrantes Articles

    Vieira, Daniela Aparecida; Liberali, Fernanda Coelho

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo tem como objetivo tratar do ensino de português brasileiro para imigrantes a partir de atividades sociais (VYGOTSKY, 2001; LEONTIEV, 1977; ENGËSTROM, 2011, VYGOTSKY; LURIA; LEONTIEV, 2010), compreendidas como atividades da vida cotidiana. Para evidenciá-las, comentamos o trabalho didático-pedagógico realizado com base na atividade social “procurar um emprego”. Procuramos, assim, responder à pergunta: de que maneira(s) o ensino de Português como Língua Adicional (PLA), com base em atividades sociais, pode ser uma forma de os educandos imigrantes ampliarem o seu repertório e construírem mobilidade? Visando encontrar uma resposta, discorremos sobre o trabalho desenvolvido em duas turmas de alunos haitianos de um Centro Integrado de Educação de Jovens e Adultos. A análise dos dados parece indicar as atividades sociais como possibilidade para construção do currículo de PLA.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article discusses the teaching of Brazilian Portuguese to immigrants through social activities (VYGOTSKY, 2001; LEONTIEV, 1977; ENGËSTROM, 2011; VYGOTSKY; LURIA; LEONTIEV, 2010), understood as activities that allow establishing links between school and life. To highlight these links, we presented didactic-pedagogical work based on the social activity “looking for a job”. In this text, we focus on the question: how can teaching Brazilian Portuguese as an additional language (PAL) based on social activities be a way for immigrant students to expand their repertoire and develop mobility? To answer it, we discussed the work carried out in two groups of Haitian students of an Integrated Center for Youth and Adult Education. The data analysis seems to indicate that the social activities are a possibility for the development of a PAL curriculum.
  • Emoções e Ensino Crítico de Línguas: uma abordagem político-cultural das emoções de uma professora de Inglês Articles

    Oliveira, Ana Cláudia Turcato de

    Resumo em Português:

    RESUMO Há pouco tempo, o papel das emoções na vida docente, bem como seu impacto na sala de aula de línguas, foi amplamente negligenciado (BENESCH, 2012). Após o advento da “virada afetiva”, o campo da Linguística Aplicada (LA) começou a contemplar estudos sobre emoções (BARCELOS, 2015; PAVLENKO, 2013). Recentemente, a vertente crítica das emoções buscou discutir as relações de ideologia e poder em sua constituição, enfatizando seus aspectos sociais, culturais e políticos (ZEMBYLAS, 2003, 2005). Assim, embasado nas concepções críticas para o ensino de línguas e emoções, buscamos neste estudo de caso discutir como as emoções de uma professora de Inglês de escola pública são formadas, e quais são os fatores que as constituem. Para tanto, analisamos narrativas da professora-participante, que construíram categorias compostas por emoções variadas, tais como: satisfação, medo, insegurança e esperança. Concluímos que a opção pelo ensino crítico de línguas despertou emoções na professora que geram resistência e contestação aos discursos dominantes.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Some time ago, the role of emotions in a teacher’s life, as well as their impact on the language classroom, was widely neglected (BENESCH, 2012). After the advent of the “affective turn”, the field of Applied Linguistics (AL) began to contemplate studies on emotions (BARCELOS, 2015; PAVLENKO, 2013). Recently, the critical aspect of emotions seeks to discuss the relations between ideology and power in its constitution, emphasizing its social, cultural and political aspects (ZEMBYLAS, 2003, 2005). Thus, based on the critical concepts for language teaching and emotions, we seek in this case study to discuss how the emotions of a public school English teacher are formed, and what factors constitute them. For this, we analyzed narratives of the teacher-participant, who built categories, compounding different emotions such as: satisfaction, fear, insecurity and hope. We concluded that the critical language teaching arose teacher’s emotions that generate resistance and contestation to the dominant discourses.
  • A linguagem tabu em contexto: um estudo exploratório da linguagem tabu do ponto de vista das variáveis do registro Articles

    Xavier, Catarina

    Resumo em Português:

    RESUMO Os falantes interagem através dos recursos linguísticos ao seu dispor para produzir significados ao nível da compreensão do mundo que os rodeia e dos restantes falantes (EGGINS, [1994] 2004, p. 11). O falante conhece, então, um código para cada situação comunicativa e adequa as suas seleções estilísticas ao contexto em que as produz. Neste enquadramento, este artigo exploratório investiga a linguagem tabu do ponto de vista das variáveis do contexto situacional, como propostas por Halliday (1978, [1985] 2014). Segue, por um lado, uma abordagem teórica onde propõe o cruzamento das variáveis do registro com os conceitos de uso marcado e não marcado (HYMES, 1974); e, por outro, aplica esta proposta num corpus escolhido para o efeito. Os resultados, de ordem quantitativa, demonstram o predomínio do uso não marcado da linguagem tabu no corpus.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Language users make use of several linguistic resources to make meanings regarding the world around them as well as others (EGGINS, [1994] 2004, p. 11). The user then recognizes a specific code for each communicative situation and selectively adapts his/her options to the particular context. Against this background, this article sets out to investigate taboo language from the standpoint of Register variables, proposed by Halliday (1978; [1985] 2014). On the one hand, we follow a theoretical approach by proposing an intersection between the register variables and the concept of markedness (HYMES, 1974). On the other hand, we make use of this proposal in a purpose-built corpus. Results show the predominance of the unmarked use of taboo in the corpus.
  • A abordagem sociocultural e a formação docente: construindo conhecimento relevante e contextual Articles

    Bastos, Pedro Augusto de Lima; Sousa, Laryssa Paulino de Queiroz

    Resumo em Português:

    RESUMO Este estudo de caso qualitativo objetiva investigar o processo de construção de conhecimento entre um professor em formação continuada e uma professora universitária a partir da mediação dialogada em sessões reflexivas, da escrita de um diário pessoal e de informações provenientes de dois planos de aula. Utilizamos pressupostos da formação docente na perspectiva sociocultural para analisar, de forma situada e contextual, dois momentos em que o professor em formação continuada modificou sua prática devido à mediação dialogada à qual teve acesso. A análise do material empírico permite observar a importância de considerar a formação de professores/as como distribuída entre pessoas e ferramentas, além de evidenciar a significância de momentos formais e informais na construção de conhecimento relevante para o professor em formação, especialmente por meio da mediação estratégica e do diálogo colaborativo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This qualitative case study aims to investigate the process of knowledge construction between an in-service teacher and a university professor by focusing on dialogic mediation in reflective sessions, a personal diary, and information from two lesson plans. We draw on teacher education studies from a sociocultural perspective to analyze, in a contextual and situated way, two moments when the in-service teacher changed his teaching practice due to dialogic mediation to which he had access. The analysis of the empirical material allowed us to observe the importance of considering teacher education as distributed across people and tools, besides showing the significance of formal and informal moments in the construction of relevant knowledge for the teacher, especially through strategic mediation and collaborative dialogue.
  • Contando histórias: categorização de pertencimento e instruções-em-ação em um ambiente de ensino e aprendizagem de PLA Articles

    Morelo, Bruna; Moutinho, Ricardo

    Resumo em Português:

    RESUMO Neste estudo, analisamos interações entre participantes de um curso de contação de histórias em Português como Língua Adicional (PLA), ofertado como disciplina opcional em uma universidade do interior da China. Levando em consideração que para se entender as atividades da vida diária, é necessário olharmos para como as pessoas agem e fazem sentido dessas ações localmente, esta pesquisa adota o aporte metodológico da Etnometodologia e da Análise da Conversa. Por meio da observação dos dados gerados através de gravação audiovisual de uma das aulas do curso em questão, constatamos um trabalho categorizacional (i.e.: a produção de tipos particulares de itens sequenciais informada pela orientação dos interagentes a categorias de pertencimento presentes na sociedade; p.e.: professor, aluno, médico, paciente etc.) por parte dos participantes do curso, que, unido ao sentido que esses participantes fazem (na interação) das instruções sobre como participar das aulas, revela a complexa relação reflexiva entre planejamento pedagógico e interação em sala de aula de língua adicional.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This study analyses interactions among participants in a story-telling course of PAL, offered as an elective course in a university located in Mainland China. Based on the idea that, in order to understand daily-life activities, we need to look at how people act and make sense of their actions locally, this study takes on an Ethnomethodological and Conversation Analytic approach. The results generated through audiovisual recordings from one of the meetings of the abovementioned course show a constant categorial work (i.e.: the production of particular types of sequential items informed by an orientation to the membership categories present in the society; e.g.: ‘teacher’, ‘student’, ‘doctor’, ‘patient’ etc.) of members in the course, which, along with the sense that these members make (in situ) of the instructions on how to participate in the lessons, reveal the complex reflexive relationship between pedagogy and interaction in an AL classroom.
  • A escrita de resumos no quadro dos letramentos acadêmicos de estudantes de graduação Articles

    Melo, Bárbara Olímpia Ramos de; Bezerra, Benedito Gomes

    Resumo em Português:

    RESUMO A produção escrita de resumos de trabalhos científicos integra práticas de letramento complexas e diversificadas, das quais os estudantes são chamados a participar desde a graduação universitária. Neste estudo, sob a perspectiva dos estudos de letramento e de teorias de gênero aplicadas à escrita acadêmica, analisamos 32 exemplares de resumos, observando sua configuração retórica como um dos elementos indicadores dos letramentos acadêmicos de estudantes de graduação. Observações adicionais sobre os letramentos acadêmicos dos autores foram construídas a partir da aplicação de um questionário enviado por e-mail. Os resultados sugerem certa flexibilidade tanto da parte dos alunos como dos participantes experimentados da comunidade discursiva em lidar com as convenções que regem a construção do resumo acadêmico.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The writing of scientific works’ abstracts integrates complex and diversified literacy practices, in which students are invited to participate since their undergraduate courses. In this study, from the perspective of literacy studies and genre theories applied to academic writing, we analyzed 32 exemplars of abstracts, observing their rhetorical configuration as one of the indicators of undergraduate students’ academic literacies. Additional observations on the authors’ academic literacies were constructed through a questionnaire sent to them by email. The results suggest a certain flexibility both on the part of the students and of the experienced participants of the discourse community in dealing with the conventions that govern the construction of the academic abstracts.
  • O ensino do “perfecto compuesto” em E/LE a partir de notícias Articles

    Oliveira, André Silva; Prata, Nadja Paulino Pessoa

    Resumo em Português:

    RESUMO Sabendo que o pretérito perfecto compuesto em espanhol expressa anterioridade da situação denotada em relação a um ponto de referência situado no presente (RAE, 2010), pautamos o nosso trabalho na descrição e análise desta categoria a partir de notícias escritas em espanhol e veiculadas de forma online por um jornal hispânico, tendo em vista a sua contribuição para o ensino de Espanhol como Língua Estrangeira (E/LE). Dada a relação entre o uso deste tempo verbal em espanhol e a construção textual-discursiva da notícia, buscamos refletir sobre as contribuições que a vertente funcionalista pode aportar ao ensino-aprendizagem de línguas (maternas e/ou estrangeiras), sem desconsiderar o que apregoa a gramática normativa da língua espanhola em relação ao emprego do pretérito perfecto compuesto.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Knowing that the pretérito perfecto compuesto in Spanish expresses the priority of the situation shown concerning a reference point located in the present (RAE, 2010), we set out our work in the description and analysis of this category from news written in Spanish and transmitted online by a Hispanic newspaper, because of their contribution to the teaching of Spanish as a Foreign Language (S/FL). Given the relationship between the use of this verbal time in Spanish and the textual-discursive construction of the news, we sought to reflect on the contributions that the functionalist aspect can contribute to the teaching-learning of languages (maternal and/or foreign), without disregarding what it claims the normative grammar of the Spanish language concerning the use of thepretérito perfecto compuesto.
  • La (des)cortesía en el ámbito político: estudio del debate electoral español de 2019 Articles

    Rodrigo, Susana Ridao

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El objetivo de este artículo se centra en analizar las tipologías discursivas sobre la (des)cortesía utilizadas por cuatro políticos españoles: Pablo Casado, Pedro Sánchez, Pablo Iglesias y Albert Rivera. El corpus examinado es el debate electoral que tuvo lugar el 28 de abril de 2019. Como resultado destaca que las categorías más empleadas fueron: la cortesía valorizadora directa de halagos (33,18%) cuando hablan de su propio partido político, la descortesía al referirse a partidos políticos rivales, en particular, la descortesía negativa (30,63%), la descortesía descarnada (17,89%) y la descortesía grosera (14,39%).

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper analyzes the discursive typologies about (im)politeness used by four Spanish politicians: Pablo Casado, Pedro Sánchez, Pablo Iglesias and Albert Rivera. The corpus examined is the electoral debate that took place on April 28, 2019. As a result, it highlights that the categories most used are: the direct politeness value of flattery (33.18%) when they talk about their own political party, and impoliteness when referring to rival political parties, in particular, negative impoliteness (30.63%), bald on record impoliteness (17.89%) and rude impoliteness (14.39%).
  • El método Delphi en Lingüística Aplicada a la luz de un análisis teórico y crítico Articles

    Rodríguez-Lifante, Alberto; Pereira, Mari Mar Boillos

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El método Delphi ha ganado terreno como herramienta para llevar a cabo un diálogo en diferido entre especialistas de una materia determinada con la finalidad de responder a unos interrogantes de investigación y resolver problemas complejos. Su presencia, antes limitada a las Ciencias Sociales, se está extendiendo a otros ámbitos como el de la Lingüística y, concretamente, la Lingüística Aplicada. Este estudio persigue conocer en qué medida el método Delphi se está empleando en los estudios relativos a este ámbito disciplinar y con qué objetivos. Asimismo, busca indagar las potencialidades y limitaciones del método en dichos estudios. Para ello, se ha llevado a cabo una búsqueda sistemática de los artículos de los últimos cinco años y se han analizado metodológica y críticamente. Los resultados obtenidos confirman la validez de este método como herramienta metodológica en Lingüística Aplicada.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The Delphi method has gained ground in research whose objective is to reach an agreement between specialists in a given subject and to solve complex problems. Several studies endorse its reliability and confirm the success of accomplishing a deferred dialogue in order to find answers to research questions. Although in the beginning it had a limited impact in Social Sciences, its presence is spreading to other fields such as Linguistics and, specifically, Applied Linguistics. It is precisely the object of this study to know to what extent studies related to this field use this method and with what objectives. This study also intends to investigate the potentialities and limitations of the method in these studies. For this, a systematic review of the scientific articles of the last five years has been carried out to answer the research questions posed. The results show an emerging number of works in which this method has been used, although there is no single trend around the design of data collection. The analysis of the benefits in its application and the results obtained in the works confirm the validity of the Delphi method as a methodological tool in Applied Linguistics.
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