Abstract in Portuguese:
RESUMO Neste artigo, analisamos o fenômeno da “infodemia” - que consiste no excesso de informações, verdadeiras ou falsas, acerca de determinado assunto - no contexto específico da pandemia do coronavírus SARS-CoV-2, sobre a doença Covid-19. Com base nos conceitos de Sociedade do cansaço, Sociedade do desempenho (HAN, 2017a); Sociedade da transparência (HAN, 2017b) e Desmediatização (HAN, 2018), analisamos como as interações discursivas e o fluxo de informações falsas curadas por humanos e por máquinas contribuem para o questionamento do discurso científico durante a pandemia por consumidores da web.Abstract in English:
ABSTRACT In this article, we analyze the “infodemics” phenomenon - which consists of an excess of information, true or false, on a given subject - in the specific context of the SARS-CoV-2 coronavirus pandemic, about the disease Covid-19. Based on the concepts of Burnout Society, Performance Society (HAN, 2017a); Transparency Society (HAN, 2017b) and Demediatization (HAN, 2018), we analyzed how the discursive interactions and the flow of false information cured by humans and machines contribute to the questioning of scientific discourse during the pandemic by web consumers.Abstract in Portuguese:
RESUMO Este artigo tem como foco o processo de implementação de atividades não presenciais na rede estadual de ensino de Santa Catarina, com uma análise das orientações didático-pedagógicas encaminhadas pela Secretaria de Educação do estado (SED) aos docentes durante a pandemia da Covid-19, no ano de 2020. Para o estudo dessa problemática, com base no método dialético, organizamos os objetos culturais em análise no que nomeamos de Eventos Integrados. O estudo, fundamentado em discussões sobre educação humana integral em uma perspectiva histórico-cultural, tomando como base os estudos vigotskianos e bakhtinianos, revela uma dinâmica pautada no esvaziamento dos sentidos da educação, em se tratando do papel do professor e das relações de ensino e de aprendizagem, conflituando com um projeto de educação e de sociedade crítico e democrático.Abstract in English:
ABSTRACT This article focuses on the process of implementing non-classroom activities in the state school system in Santa Catarina, with an analysis of the didactic-pedagogical guidelines sent by the State Department of Education (SED) to teachers during the Covid-19 pandemic, in the year 2020. For the study of this problem, based on the dialectical method, we organized the cultural objects under analysis in what we call Integrated Events. The study, based on discussions about integral human education in a historical-cultural perspective, based on Vygotskian and Bakhtinian studies, reveals a dynamic based on the emptying of the meanings of education, in terms of the role of the teacher and the teaching and learning relationships, conflicting with a critical and democratic education and society project.Abstract in Portuguese:
RESUMO A maioria dos professores está trabalhando de casa e usando ferramentas digitais para mediar suas aulas em resposta à demanda de transição de aulas presenciais para aulas online devido à pandemia do COVID-19. Com base na abordagem ecológica, este artigo relata um estudo qualitativo que visa compreender como as tecnologias digitais se integram às práticas de ensino durante o Ensino Remoto Emergencial. Setenta e seis professores de línguas responderam a um questionário semi-estruturado sobre suas experiências. Os resultados mostram como a rede criada com seus pares apoiou essa experiência e desempenhou um papel crucial na apropriação dessas tecnologias. Além disso, os resultados sugerem que essa rede pode ter contribuído para a normalização do uso da tecnologia digital.Abstract in English:
ABSTRACT Most teachers are working from home and using digital tools to mediate their classes as a response to a demand for transitioning face-to-face to online classes due to the COVID-19 pandemic. Drawing on the ecological approach, this paper reports a qualitative study that aims to understand how digital technologies are integrated in the teaching practices during the Emergency Remote Teaching. Seventy-six language teachers answered a quasi-structured questionnaire about their experiences. The findings show how the network created with their peers scaffolded this experience and played a crucial role in their appropriation of those technologies. Moreover, the findings suggest that this network may have contributed to the “normalisation” of digital technology use.Abstract in Portuguese:
RESUMO A pandemia do Covid-19 impactou diversos setores da sociedade, causando não apenas uma crise sanitária, mas também econômica, política e educacional, levando-nos a refletir sobre como tudo está interligado de alguma maneira. No presente artigo, buscou-se analisar, a partir da Teoria da Complexidade, a prática de uma professora lecionando língua inglesa (LI) em contexto de Ensino Remoto Emergencial (ERE). A metodologia utilizada é de abordagem qualitativa, a partir de um estudo de caso longitudinal com base nas narrativas escritas pela professora durante 7 meses de ERE. Os resultados mostram que as condições iniciais da professora foram favoráveis para sua prática no ERE. Não é possível generalizar as condições desse contexto específico, mas a partir desse estudo destacam-se práticas de ensino de LI e a importância da tecnologia na formação de professores.Abstract in English:
ABSTRACT The Covid-19 pandemic impacted several sectors of society, causing not only a health crisis, but also economic, political, and educational crisis, leading us to reflect on how everything is interconnected in some way. In this article, we aim to analyze, from the Complexity Theory, the practice of a teacher teaching the English language (EL) in a context of Emergency Remote Teaching (ERT). The methodology used is a qualitative approach, in which a longitudinal case study was carried out based on the narratives written by the teacher during 7 months of ERT. The results show that the teacher’s initial conditions were favorable for her practice in the ERT. It is not possible to generalize the conditions of this specific context, but based on this study, the teaching practices of EL and the importance of technology in teacher education stand out.Abstract in Spanish:
RESUMEN En este artículo, de carácter descriptivo y cualitativo, analizaremos brevemente el lenguaje evaluativo utilizado por los estudiantes en las cuentas de Instagram de tipo #studygram. La investigación se basa en la teoría de la argumentación en la lengua enriquecida por el punto de vista axiológico. Asimismo, el análisis se llevará a cabo en el contexto de la pandemia del covid-19 que ha marcado el discurso actual de varios ámbitos. El presente artículo sirve, por un lado, para presentar qué tipo del léxico evaluativo utilizan los estudiantes en una de las redes sociales más exitosas y, por el otro, para mostrar que el problema del covid-19 se puede investigar no solamente desde la perspectiva médica o de la enseñanza online, sino también tomando en consideración la actitud individual de los estudiantes.Abstract in English:
ABSTRACT This paper, of descriptive and qualitative nature, briefly studies the evaluative language used by students in #studygram-type Instagram accounts. The research is based on the basic concepts of the theory of argumentation in language endowed with the axiological point of view. Likewise, the analysis will be carried out in the context of the COVID-19 pandemic that has marked the current discourse in several areas. This article serves, on the one hand, to present what type of evaluative lexicon students use in one of the most successful social networks and, on the other hand, to show that the problem of COVID-19 can be investigated not only from a medical or online teaching perspective, but also by taking into consideration the individual attitude of students.Abstract in Portuguese:
RESUMO Os números de transtornos mentais, a exemplo da ansiedade patológica, quase que duplicaram nos primeiros meses da pandemia da Covid-19 em todo o mundo. Tal fato, por sua vez, reclama(ou) estratégias de intervenção médico-psiquiátricas específicas, tendo as tecnologias digitais como o principal meio de articulação terapêutica. Atentando-se para esse cenário, esta pesquisa busca investigar os modos de governamentalidade para o sujeito ansioso na pandemia da Covid-19, em 2020, no cenário do Brasil. Metodologicamente, adota-se o viés arquegenealógico, tendo como corpus três materialidades, uma do Canal Drauzio Varela e duas do Vittude Blog, analisadas à luz dos postulados foucaultianos. Em suma, as mídias sociais oferecem um ambiente virtual que, mesmo em meio ao isolamento, articula o governo de si e do outro a partir das publicações informativas, das terapias online, entre outras.Abstract in English:
ABSTRACT The numbers of mental disorders, such as pathological anxiety, almost doubled in the first months of the Covid-19 pandemic worldwide. This fact, in turn, demands specific medical-psychiatric intervention strategies, with digital technologies as the main means of therapeutic articulation. Paying attention to this scenario, this research seeks to investigate the modes of governmentality for the anxious subject in the Covid-19 pandemic, in 2020, in the Brazilian scenario. Methodologically, the archgenealogy bias of a qualitative nature is adopted, having as corpus three materialities, one from Canal Drauzio Varela and two from Vittude Blog, analyzed in the light of Foucault’s postulates. In short, social media offers a virtual environment that, even in the midst of isolation, articulates the government of itself and the other through information publications, online therapies, among others.Abstract in Portuguese:
RESUMO Neste texto, propomos uma reflexão teórico-prática acerca dos desafios impostos pelo ensino remoto online num mundo em pandemia, a partir do que identificamos como rupturas tecnológica, espaciotemporal e epistemológica que surgem quando transpomos o universo físico da sala de aula para o ambiente virtual. Nosso intuito, partindo desta reflexão, é pensar caminhos para a construção de um inédito viável no campo da educação linguística que aponte para uma outra e alternativa escola.Abstract in English:
ABSTRACT In this paper, we propose a theoretical-practical reflection on the challenges imposed by online remote education in a pandemic world, from what we identify as technological, spatiotemporal and epistemological disruptions that arise when we transpose the physical universe of the classroom to the virtual environment. Based on this reflection, our goal is to think of ways of building an unknown viable in the field of language education that points to an alternative school.