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Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, Volume: 21 Supplement 2, Published: 2021
  • Lessons from COVID-19 Editorial

    Filho, Malaquias Batista; Cesse, Eduarda Ângela Pessoa; Freitas, Déborah Lemos; Batista, Leonardo Vidal
  • COVID-19 and Pregnancy Review

    Amorim, Melania Maria Ramos; Souza, Alex Sandro Rolland; Melo, Adriana Suely de Oliveira; Delgado, Alexandre Magno; Florêncio, Anna Catharina Magliano Carneiro da Cunha; Oliveira, Thaise Villarim de; Lira, Lara Caline Santos; Sales, Lucas Martins dos Santos; Souza, Gabriela Albuquerque; Melo, Brena Carvalho Pinto de; Morais, Ítalo; Katz, Leila

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivos: revisar a literatura disponível sobre a COVID-19 e seus aspectos maternos e perinatais. Métodos: urna revisão narrativa de literatura foi realizada nos meses de março a setembro de 2020, utilizando os descritores, coronavirus, Covid 19, SARS-CoV-2, pregnancy, gravidity, pregnancy complications e pregnancy complications infectius. Foram incluidos todos os desenhos de estudo, revisões, recomendações e notas técnicas, sem distinção de idioma e que trouxessem a abordagem do novo coronavírus no cenárlo gestacional e perinatal. Resultados: a pandemia de COVID-19 vem apresentando efeitos devastadores, acometendo milhões depessoas e ceifando quase um milhão de vidas em todo o mundo. Inicialmente as gestantes não er am vistas como grupo de risco para a doença, porém na medida em que aumentou a proporção de mulheres acometidas durante o ciclo gravídico-puerperal diversos estudos foram publicados demostrando risco aumentado de complicações. Estudos brasileiros também alertaram para um número elevado de mortes maternas, associados à presença de comorbidades, mas, sobretudo, aos determinantes sociais da doença e a falhas graves da assistência. Conclusão: observou-se a necessidade de novos estudos com adequado delineamento de pesquisa, pois muitos estudos são apenas cartas ou pequenas séries de casos, além de recomendações de especialistas, sem o rigor científico necessário.

    Abstract in English:

    Abstract Objectives: reviewing the available literature on COVID-19 infection and the maternal and perinatal outcomes. Methods: this is a narrative review of the literature carried out from March to September 2020, usingthe MESH: coronavirus, Covid 19, SARS-CoV-2, pregnancy, gravidity, pregnancy complications and pregnancy complications infectius. All study designs, reviews, recommendations and technical notes were included, without distinction of language and that would bring the approach of the new coronavirus in the gestational and perinatal scenario. Results: the COVID-19 pandemic has had devastating effects, affecting millions of people and claiming almost a million lives worldwide. Initially, pregnant women were not seen as a risk group for the disease, however as the proportion of women affected during the pregnancy-puerperal cycle increased, several studies were published showing an increased risk of complications. Brazilian studies have also warned of a high number of maternal deaths, associated with the presence of comorbidities but, above all, with the social determinants of the disease and serious failures in care. Conclusion: the need for new studies with an adequate research design was observed, as many studies are only letters or small series of cases, in addition expert recommendations, without the necessary scientific rigor.
  • COVID-19 and Kidney: a narrative review Review

    Chagas, Gabriel Cavalcante Lima; Rangel, Amanda Ribeiro; Noronha, Luisa Macambira; da Silva Jr., Geraldo Bezerra; Meneses, Gdayllon Cavalcante; Martins, Alice Maria Costa; Daher, Elizabeth De Francesco

    Abstract in Portuguese:

    Resumo COVID-19 é uma pandemia associada a manifestações clínicas sistêmicas. Neste estudo, apresenta-se revisão narrativa acerca do envolvimento renal na COVID-19. Envolvimento renal parece ser relacionado a efeitos citopáticos diretos, mecanismos imunológicos, efeitos indiretos de outros mediadores no tecido renal, além de disfunção e lesão de outros órgãos. A evolução da COVID-19 pode ser complicada por lesão renal aguda (LRA) em percentual significativo dos pacientes, e a disfunção renal parece ser associada a pior prognóstico. Pacientes com doença renal crônica (DRC) parecem ser mais suscetíveis a formas severas da COVID-19. Pacientes em terapia de substituição renal (TSR) contínua também constituem população vulnerável em razão de idade avançada, comorbidades subjacentes, resposta imune disfuncional e aglomeração em unidades de diálise, com necessidade de visitas frequentes aos serviços de saúde. Pacientes transplantados renais podem estar em alto risco dadas imunossupressão a longo prazo e comorbidades; assim, o manejo da imunossupressão é mandatório. Finalmente, TSR pode ser necessária durante a COVID-19, e diferentes modalidades são discutidas conforme manifestações clínicas e aspectos laboratoriais. Assim, COVID-19 parece acometer os rins por diferentes mecanismos, os quais contribuem para o desenvolvimento de LRA e aumento da severidade da doença. Ainda, pacientes com DRC e transplantados renais apresentam elevado risco para desenvolvimento de COVID-19 e de mortalidade.

    Abstract in English:

    Abstract COVID-19 is a pandemic associated with systemic clinical manifestations. In this study, we aimed to present a narrative review on kidney involvement in COVID-19. Kidney involvement could be derived from direct cytopathic effects, immunological mechanisms, indirect effects on renal tissue through other mediators, and dysfunction or injury of other organs. The evolution of COVID-19 may be complicated with acute kidney injury (AKI) in a significant percentage of patients, and renal dysfunction seems to be associated with worse prognosis. Patients with chronic kidney disease (CKD) seem to be more susceptible to the severe forms of COVID-19. Patients with renal replacement therapy (RRT) are also a vulnerable population as consequence of their advanced age, underlying comorbidities, impaired immune response, and clustering in hemodialysis centers, with requirements for frequent contact with healthcare services. Kidney transplant patients may be at high-risk due to long-term immunosuppression and comorbidities, hence, managing immunosuppression is imperative. Lastly, renal replacement therapy may be required during COVID-19, and different modalities are discussed based on clinical findings and laboratorial aspects. Therefore, COVID-19 seems to affect kidney by different mechanisms, which contributes for AKI development and increases the severity of the disease. Also, patients with CKD and kidney transplant recipients are at higher risk for COVID-19 and mortality.
  • Remote education: parents' challenges in teaching during the pandemic Review

    Laguna, Thalyta Freitas dos Santos; Hermanns, Tanandra; Silva, Ana Claudia Pinto da; Rodrigues, Liana Nolibos; Abaid, Josiane Lieberknecht Wathier

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivos: caracterizar o processo de ensino-aprendizagem das crianças na primeira infância ensinadas por seus pais e/ou cuidadores em educação em modo remoto, em diferentes contextos sociais, durante a pandemia de COVID-19. Métodos: realizou-se um estudo de cunho bibliográfico mediante uma pesquisa qualitativa em três bases de dados BVS, Lilacs e Scielo. Utilizaram-se os descritores Crianças, Pandemia, Cuidadores, Educação a distância e Saúde mental. A amostra utilizada foi composta por 35materiais. Resultados: observou-se que países que apresentavam problemas no sistema educacional tiveram sua situação agravada, tal como o Brasil. A escola deve tentar amenizar o impacto do confinamento, a partir de recomendações que visam consolidar o que foi aprendido e interromper o ensino de novos conteúdos, eliminando a pressão aos pais e responsáveis que auxiliam os estudantes nesse momento. Sabe-se que há carência no preparo desses cuidadores, pois grande maioria não possui condições materiais e nem tempo disponível, por causa do home office, dificultando o ensino remoto. Os impactos psicológicos desse ensino remoto – estresse, medo, diminuição de rendimento e frustração são perceptíveis, em todos os envolvidos. Destarte, a estratégia de enfrentamento com foco no problema pode evitar o agravamento de sintomas em saúde mental. Conclusão: espera-se promover futuras reflexões sobre a temática por parte da Psicologia.

    Abstract in English:

    Abstract Objectives: to characterize the teaching-learning process of children in early childhood taught by their parents and/or caregivers in remote educational mode, in different social contexts, during the COVID-19 pandemic. Methods: a bibliographic study was carried out through a qualitative research in three VHL, Lilacs and Scielo databases. The descriptors Children, Pandemic, Caregivers, Distance education and Mental health were used. The sample was composed of 35 materials. Results: it was observed that countries presented problems in its educational system and that their situation also aggravated, such as in Brazil. Schools should try to mitigate the impact of the confinement, based on the recommendations that aim to consolidate what has been learned and interrupt the teaching of new content, eliminating the pressure on parents and guardians who assist students at this time. It is known that there is a lack of preparation of these caregivers, since the vast majority do not have materials or available time, because of home office, making remote learning difficult. The psychological impacts of remote learning - stress, fear, decreased performance and frustration are noticeable in everyone who is involved. Thus, the coping strategy focused on the problem can prevent the worsening of symptoms in mental health. Conclusion: it is expected to promote future reflections according to the theme through Psychology.
  • Brazilian’s frequency of anxiety, depression and stress symptoms in the COVID-19 pandemic Original Articles

    Barbosa, Leopoldo Nelson Fernandes; Melo, Monica Cristina Batista de; Cunha, Maria do Carmo Vieira da; Albuquerque, Eliane Nóbrega; Costa, Juliana Monteiro; Silva, Eduardo Falcão Felisberto da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivos: analisar a frequência de ansiedade, estresse e depressão em brasileiros no período da pandemia COVID-19. Métodos: estudo transversal, realizado com brasileiros durante a pandemia COVID-19. A coleta de dados foi realizada via formulário eletrônico online contendo variáveis sociodemográficas e de saúde mental autodeclaradas através da escala de depressão, ansiedade e estresse (DASS-21) utilizando a técnica snow-ball sampling. Para todo o estudo foi considerado um nível de significância de 0.05, salvo a aplicação do método stepwise que considerou um nível de 0.2. Resultados: 1.775 pessoas responderam à pesquisa, maioria mulheres (78,07%); brancos (58,13%); solteiros (45, 78%); trabalhando atualmente (63,74%). Faziam psicoterapia ou recebiam algum tipo de suporte emocional antes da pandemia 32,03%; 19,03% tinham algum diagnóstico psiquiátrico e 8,49% iniciaram algum suporte após o início da pandemia. As médias dos escores investigados pela escala DASS-21 foram: 5,53869 para depressão; 4,467334 para ansiedade e 8,221202 para estresse. Conclusão: na pandemia COVID-19 foram mapeadas características sociodemográficas e de saúde mental e em brasileiros e identificados sintomas de ansiedade, depressão e estresse principalmente em mulheres, pessoas solteiras, que não trabalham atualmente e já apresentavam algum sintoma de saúde mental anterior.

    Abstract in English:

    Abstract Objectives: to analyze the frequency of anxiety, stress and depression in Brazilians during the COVID-19 pandemic period. Methods: cross-sectional study conducted with Brazilians during the COVID-19 pandemic. Data collection was performed via an online electronic form containing self-reported sociodemographic and mental health variables using the Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21) using the snow-ball sampling technique. For the whole study, a significance level of 0.05 was considered, except for the application of the stepwise method, which considered a level of 0.2. Results: 1,775 people responded the survey, mostly women (78.07%), white (58.13%), single (45.78%), currently working (63.74%). 32.03% received psychotherapy or some type of emotional support before the pandemic, 19.03% had some psychiatric diagnosis and 8.49% started some support after the beginning of the pandemic. The mean scores investigated by the DASS-21 scale were 5.53869 for depression, 4.467334 for anxiety and 8.221202 for stress. Conclusions: during the COVID-19 pandemic, sociodemographic and mental health characteristics were mapped and in Brazilians and the symptoms of anxiety, depression and stress were identified mainly in women, single people, who did not currently work and already had some previous mental health symptom.
  • Clinical-epidemiological profile of children and adolescents with COVID-19 in Ceará Original Articles

    Cavalcante, Ana Nery Melo; Tavares, Lohanna Valeska de Sousa; Bastos, Maria Luiza Almeida; Almeida, Rosa Lívia Freitas de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivos: descrever o perfil clínico-epidemiológico de crianças e adolescentes notificadas por COVID-19 no Ceará. Métodos: estudo epidemiológico descritivo a partir de repositórios de dados abertos do Governo do Estado do Ceará, sobre casos de COVID-19 em crianças e adolescentes, no período de 15/03/2020 a 31/07/2020. Para análise dos dados foram utilizados os testes χ2 Pearson, exato de Fisher e a regressão de Poisson com variância robusta. Resultados: foram notificados 48.002 casos de crianças e adolescentes suspeitos de COVID-19, dos quais 18.180 (8,9%) foram confirmados. A mediana dos casos confirmados foi de 12 anos, sendo que 10,5% eram recém-nascidos/lactentes, 10,7% eram crianças em idade pré-escolar, 21,2% escolares e 57,7% adolescentes. Evoluíram para óbito 0,3% dos casos, dos quais 15% apresentavam comorbidades. Necessitaram de internação 1,8% dos casos. A maior probabilidade de internação foi encontrada em recém-nascidos/lactentes, sexo masculino e com comorbidades. Conclusões: a maioria dos casos confirmados ocorreu em adolescentes, no entanto, a evolução da doença foi mais grave e com maior necessidade de internação no grupo etário de recém-nascidos/lactentes, sendo o sexo masculino e a presença de comorbidades fatores adicionais para a necessidade de internamento.

    Abstract in English:

    Abstract Objectives: to describe the clinical-epidemiological profile of children and adolescents notified by COVID-19 in Ceará. Methods: descriptive epidemiological study from open data repositories of the State Government of Ceará, about cases of OVID-19 in children and adolescents, from 03/15/2020 to 07/31/2020. For data analysis the tests χ2 Pearson, Fisher's exact and Poisson's regression with robust variance were used. Results: 48,002 cases of children and adolescents suspected of COVID-19 were reported, of which 18,180 (8.9%) were confirmed. The median of confirmed cases was 12 years old, 10.5% were newborns/lactants, 10.7% were pre-school children, 21.2% were school children and 57.7% were adolescents. They evolved to death 0.3% of the cases, of which 15% had comorbidities. They needed hospitalization 1.8% of the cases. The highest probability of hospitalization was found in newborns/lactants, male and with comorbidities. Conclusions: most of the confirmed cases occurred in adolescents, however, the evolution of the disease was more severe and with greater need for hospitalization in the age group of newborns/lactants, being the male gender and the presence of comorbidities additional factors for the need for hospitalization.
  • Death risk and the importance of clinical features in elderly people with COVID-19 using the Random Forest Algorithm Original Articles

    Lima, Tiago Pessoa Ferreira; Sena, Gabrielle Ribeiro; Neves, Camila Soares; Vidal, Suely Arruda; Lima, Jurema Telles Oliveira; Mello, Maria Julia Gonçalves; Silva, Flávia Augusta de Orange Lins da Fonseca e

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivos: treinar um classificador do tipo Random Forest (RF) para estimar o risco de óbito em idosos (com mais de 60 anos) diagnosticados com COVID-19 em Pernambuco. Uma “feature” deste classificador, chamada feature_importance, foi usada para identificar os atributos (principais fatores de risco) relacionados com o desfecho final (cura ou óbito) através do ganho de informação. Métodos: dados dos casos confirmados de COVID-19foram obtidos entre os dias 13 de fevereiro e 19 de junho de 2020, em Pernambuco, Brasil. O algoritmo K-fold Cross Validation, com K=10, foi usado para avaliar tanto o desempenho do RF quanto a importância das características clínicas. Resultados: o algoritmo RF classificou corretamente 78,33% dos idosos, com AUC de 0,839. A idade avançada é o fator que representa maior risco de evolução para óbito. Além disso, a principal comorbidade e sintoma também identificados, foram, respectivamente, doença cardiovascular e saturação de oxigênio ≤95%. Conclusão: este trabalho se dedicou à aplicação do classificador RF para previsão de óbito e identificou as principais características clínicas relacionadas com este desfecho em idosos com COVID-19 no estado de Pernambuco.

    Abstract in English:

    Abstract Objectives: train a Random Forest (RF) classifier to estimate death risk in elderly people (over 60 years old) diagnosed with COVID-19 in Pernambuco. A "feature" of this classifier, called feature importance, was used to identify the attributes (main risk factors) related to the outcome (cure or death) through gaining information. Methods: data from confirmed cases of COVID-19 was obtained between February 13 and June 19, 2020, in Pernambuco, Brazil. The K-fold Cross Validation algorithm (K=10) assessed RF performance and the importance of clinical features. Results: the RF algorithm correctly classified 78.33% of the elderly people, with AUC of 0.839. Advanced age was the factor representing the highest risk of death. The main comorbidity and symptom were cardiovascular disease and oxygen saturation ≤ 95%, respectively. Conclusion: this study applied the RF classifier to predict risk of death and identified the main clinical features related to this outcome in elderly people with COVID-19 in the state of Pernambuco.
  • Severe Acute Respiratory Syndrome by COVID-19 in pregnant and postpartum women Original Articles

    Godoi, Ana Paula Nogueira; Bernardes, Gilcelia Correia Santos; Almeida, Nivea Aparecida de; Melo, Saulo Nascimento de; Belo, Vinícius Silva; Nogueira, Leilismara Sousa; Pinheiro, Melina de Barros

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivos: avaliar o perfil de morbimortalidade e fatores associados ao óbito pela Síndrome Respiratória Aguda Grave (SRAG) por COVID-19 em gestantes e puérperas. Métodos: tratase de urna pesquisa quantitativa e retrospectiva que analisou o Banco de Dados SIVEP-gripe (Sistema de Informação de Vigilância Epidemiológica da Gripe), no período de 01/01/2020 a 04/01/2021. Foram incluídas todas as gestantes e puérperas com diagnóstico de SRAG causada por COVID-19 no Estado de Minas Gerais. Após a análise descritiva do perfil das internações, avaliou-se a associação entre diferentes variáveis de exposição e a ocurrência de óbito. Resultados: dos 227 registros obtidos, 94,3% necessitaram de hospitalização. Dentre as internações em Unidade de Terapia Intensiva, 29,8%fizeram uso de suporte ventilatório invasivo. Quinze óbitos foram registrados. As manifestações clínicas mais frequentes foram: tosse e febre; já as comorbidades predominantes foram doença cardiovascular e diabetes mellitus. As variáveis “internação em UTI”, “uso de suporte ventilatório” e “cardiopatia” apresentaram associação com ao corrência de óbitos. Conclusão: a hospitalização foi necessária para a maioria das gestantes com SRAG e a presença de cardiopatia prévia aumentou o risco de óbito. Conhecer o perfil de morbimortalidade por SRAG é importante na definição de estratégias de saúde pública que visem à redução dos impactos da COVID-19 na gestação e puerpério.

    Abstract in English:

    Abstract Objectives: to evaluate the morbidity and mortality profile and factors associated with death due to severe acute respiratory syndrome (SARS) by COVID-19 in pregnant and postpartum women. Methods: this is a quantitative and retrospective research that analyzed the SIVEP-gripe Database (Influenza Epidemiological Surveillance Information System), from 01/01/2020 to 04/01/2021. All pregnant women and postpartum women diagnosed with SARS caused by COVID-19 in the State of Minas Gerais were included. After the descriptive analysis of the hospitalizations profile, the association between different exposure variables and the occurrence of death was evaluated. Results: of the 227 records obtained, 94.3% required hospitalization. Among hospitalizations in the Intensive Care Unit, 29.8% used invasive ventilatory support. Fifteen deaths were recorded. The most frequent clinical manifestations were: cough and fever; the predominant comorbidities were cardiovascular disease and diabetes mellitus. The variables “ICU stay”, “use of ventilatory support” and “heart disease” were associated with the occurrence of deaths. Conclusions: hospitalization was necessary for most pregnant women with SARS and the presence of previous heart disease increased the risk of death. Knowing the SARS morbidity and mortality profile is important in the definition of public health strategies aimed at reducing the impacts of COVID-19 during pregnancy and the puerperium.
  • Mental health and burden in mothers of children with congenital Zika syndrome during COVID-19 pandemic Original Articles

    Gama, Gabriela Lopes; Silva, Bruna Milena da; Silva, Mariana Balbino da; Ferreira, Rayssa Vieira Brandão; Tavares, Jousilene de Sales; Melo, Adriana

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivos: avaliar a sobre carga e frequência de sinais e sintomas de ansiedade e depressão em mães de crianças com síndrome congênita do Zika (SCZ) durante pandemia de COVID-19. e o período de isolamento social. Métodos: trata-se de um estudo transversal realizado com mães que cuidam de seus filhos com SCZ. Os dados foram coletados por meio de um formulário online contendo questões referentes as condições socioeconômicas da mãe além da escala de sobrecarga de Zarite dos inventários de Beck de depressão e ansiedade. Para avaliação de fatores relacionados a sobrecarga e saúde mental das mães foram realizados testes de correlação de Spearman e análises de regressão múltipla. Resultados: ao todo foram avaliadas 41 mães das quais 51,2% apresentaram sobrecarga leve, 39% apresentaram ansiedade mínima e 73,2% não apresentaram sinais e sintomas de depressão. Correlações negativas foram observadas entre níveis de sobrecarga e a escolaridade materna (p=0,01), presença de sinais e sintomas de ansiedade e recebimento de auxílio financeiro (p<0,04) assim como da presença de sinais e sintomas de ansiedade e ter filhos com histórico de crises convulsivas (p=0,03). Conclusão: apesar do risco iminente de seus filhos serem novamente vítimas de um vírus epidêmico, mães que cuidam de seus filhos com SCZ não apresentaram comprometimento graves na saúde mental.

    Abstract in English:

    Abstract Objectives: to evaluate burden, frequency of anxiety and signs and symptoms of depression in mothers of children with congenital Zika syndrome (CZS) during the COVID-19 pandemic and the social isolation period. Methods: this is a cross-sectional study conducted with mothers who care for their children with CZS. The data were collected by an online form with questions regarding mother's socioeconomic conditions and questions related with Zarit burden scale and Beck's inventories on depression and anxiety. Spearman’s correlation tests and multiple regression analyzes were performed to assess factors related to mothers' burden and mental health. Results: 41 mothers were evaluated, 51.2% had mild burden, 39% had minimal anxiety and 73.2% did not have signs and symptoms of depression. Negative correlations were observed between levels of burden and maternal schooling (p=0.01), presence of signs and symptoms of anxiety and receiving financial aid (p<0.04) as well as the presence of signs and symptoms of anxiety and having children with seizures history (p=0.03). Conclusion: despite the risk of their children again being victims of an epidemic virus, mothers who care for their children with CZS did not present serious mental health impairments.
  • COVID-19 and child development: educational material for family members Special Articles

    Figueiredo, Mirela de Oliveira; Alegretti, Ana Luiza; Magalhães, Lilian

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivos: descrever os procedimentos metodológicos, a fundamentação teórica, as atividades e orientações que compõem material educativo elaborado para familiares, com foco no desenvolvimento de bebês e crianças de 0 a 5 anos no período da pandemia. Métodos: pesquisa metodológica aplicada à elaboração e validação de um material educativo. A elaboração envolveu as etapas de revisão da literatura, de criação gráfica e de validação por especialistas. Resultados: a revisão da literatura proveu materiais e fundamentação sobre princípios e marcos do desenvolvimento infantil e formas de estimulação por meio da concretização das ocupações infantis. A etapa de validação por especialistas forneceu maior grau de confiabilidade quanto ao potencial de estimulação das atividades e adequação da expressão escrita do material. Conclusões: os métodos empregados permitiram desenvolver, avaliar e aperfeiçoar o material educativo garantindo maior qualidade para orientar e assistir as famílias na estimulação diária dos filhos por meio do manejo das ocupações que foram interrompidas. O material pode ser útil para profissionais da educação e saúde, apoiar no ensino de graduação e/ou em atividades de extensão universitária que tenham o foco no desenvolvimento infantil.

    Abstract in English:

    Abstract Objectives: to describe methodological procedures, theoretical foundation, activities and guidelines that compose an educational material designed for family members with a focus on the development of babies and children from 0 to 5 years old during the pandemic period. Methods: methodological research was applied to the preparation and validation of the educational material. The elaboration involved a literature review, graphic material creation and a validation by experts. Results: the literature review provided materials and background on child development principles and forms of stimulation through the realization of child occupations. The stage of validation by specialists provided a greater degree of reliability regarding the potential to stimulate activities and adequacy of the written elements of the material. Conclusions: the methods employed made it possible to develop, evaluate and improve the educational material, ensuring greater quality to guide and assist families in the daily stimulation of their children and in the management of occupational disruption. The material can also be useful for education and health professionals, support undergraduate education and/or university extension activities that focus on child development.
  • Prioritization to ensure care in COVID-19 pandemic Special Articles

    Bezerra, Mirella Rebello; Mello, Maria Júlia Gonçalves de; Lima, Jurema Telles de Oliveira; Cavalcanti, Zilda do Rêgo; Bezerra, Guacyra Magalhães Pires; Dias, Laiane Moraes; Sá, Priscilla Karen de Oliveira; Nunes, Rui

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivos: desenvolver um fluxo para garantir o atendimento a todas as pessoas com Síndrome da Angústia Respiratória Aguda de forma equitativa e justa. Métodos: a metodologia Delphi modificada foi utilizada para obter um consenso sobre um fluxo e um escore de priorização entre especialistas do Conselho Regional de Medicina, membros gestores do sistema de saúde e setor judiciário local. Resultados: a priorização foi baseada na insuficiência aguda de órgãos, comorbidades, fragilidade e funcionalidade. O escore foi incorporado ao fluxo como fase final para construção da lista ordenada de pacientes que serão encaminhados para terapia intensiva, sempre que houver ventilador disponível. Pacientes com pontuações mais baixas devem ter prioridade de acesso à UTI. Pacientes com pontuações mais altas devem receber cuidados paliativos associados às medidas curativas disponíveis. No entanto, medidas curativas devem ser proporcionais à gravidade da situação clínica global e ao prognóstico. Conclusão: esta ferramenta pôde e poderá evitar que pacientes sejam excluídos do acesso aos cuidados de saúde necessários para que suas demandas sejam avaliadas, seu sofrimento diminuído e suas doenças curadas, quando possível.

    Abstract in English:

    Abstract Objectives: to develop a flow to ensure care for all people with severe acute respiratory syndrome Coronavirus 2, offering from intensive care to palliative care, in an equitable and fair manner. Methods: the modified Delphi methodology was used to reach consensus on a flow and a prioritization index among specialists, the regional council of medicine, members of the healthcare system and the local judicial sector. Results: the score was incorporated into the flow as the final phase for building the list of patients who will be referred to intensive care, whenever a ventilator is available. Patients with lower scores should have priority access to the ICU. Patients with higher scores should receive palliative care associated with available curative measures. However, curative measures must be proportionate to the severity of the overall clinical situation and the prognosis. Conclusions: this tool could and will prevent patients from being excluded from access to the necessary health care so that their demands are assessed, their suffering is reduced, and their illnesses are cured, when possible.
  • Medical education in times of COVID – 19: an experience at Faculdade Pernambucana da Saúde Technical Institutional Reports

    Falbo, Gilliatt Hanois; Araújo, Carla Adriane Leal de; Souza, Edvaldo da Silva

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivo: descrever e discutir intervenções e estratégias realizadas pela Faculdade Pernambucana de Saúde (FPS) durante a pandemia de COVID-19 para atenuar prejuízos no aprendizado e preservar a saúde de estudantes, docentes e funcionários. Relato de experiência: a metodologia de ensino usada pela FPS é a aprendizagem baseada em problemas, que facilitou a não descontinuidade das atividades teóricas realizadas presencialmente em sessões tutoriais que envolvem um docente e dez a 12 estudantes, que foram transferidas para salas de Webex Meetings de forma remota. As atividades de laboratórios práticas foram suspensas e retomadas quando permitido no mês de julho. As atividades de ambulatório de ensino (terceiro e quarto ano) foram suspensas e retomadas em agosto. Os dois anos de internato sofreram interrupção de 30 dias (quinto ano) e 15 dias (sexto ano). As atividades externas de práticas em atenção primária também foram suspensas e retomadas gradativamente. Todas as avaliações e atividades que necessitavam reuniões presenciais: integrações, orientações de programa de iniciação científica, reuniões colegiadas, reuniões da comissão própria de autoavaliação foram e estão sendo realizadas de forma remota. Conclusões: acreditamos que conseguimos minimizar os prejuízos no aprendizado dos estudantes sem comprometimento de conclusão do ano letivo que foi facilitado pela metodologia de aprendizagem baseada em problemas.

    Abstract in English:

    Abstract Objectives: to describe and discuss interventions and strategies carried out at Faculdade Pernambucana de Saúde (FPS) during the COVID-19 pandemic to mitigate impairment in learning and preserve students, tutors, and staff’s health. Experience report: the teaching methodology used by FPS is problem-based learning, which greatly facilitated the non-discontinuity of theoretical activities carried out in-person in tutorial sessions involving a tutor and 10 to 12 students. This format was transferred to Webex Meetings rooms and held remotely. Practical laboratory activities were suspended and resumed when allowed in July. The teaching outpatient activities (third and fourth year) were suspended and resumed in August. Two years of internship were interrupted for 30 days (fifth year) and for 15 days (sixth year). External activities of practices in primary care were also suspended and resumed gradually. All assessments and activities that required face-to-face meetings, integrations, scientific initiation program orientations, collegiate meetings, meetings of the self-assessment committee were and are being carried out remotely. Conclusions: we believe that we were able to mitigate impairment in students' learning without compromising the conclusion of the school year that was facilitated by Problem Based Learning method.
  • COVID-19 in a child with down syndrome and extensive pulmonary tuberculosis: a case report Case Reports

    Stefanuto, Pedro Pollini Gonçalves; Fernandes, Carla Jéssica da Silva; Cruz, Camilla Gomes da; Leite, Robério Dias; Tavares, Lohanna Valeska de Sousa

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Introdução: apesar dos pacientes pediátricos apresentarem, comparativamente, menos casos da COVID-19, crianças com Síndrome de Down manifestam comorbidades como imunodeficiência, diabetes e, nessa perspectiva, são apontadas como população de risco para COVID-19 grave. Ademais, a literatura também sinaliza para um cenário desfavorável na coinfecção com Mycobacterium tuberculosis, considerada comorbidade importante e preditora para pior desfecho clínico. Descrição: criança de nove anos, sexo feminino, com Síndrome de Down, cardiopatia congênita e prematuridade, história de perda ponderal significativa e febre intermitente vespertina há seis meses. Há uma semana, apresentou intensificação da febre, tosse produtiva e desconforto respiratório leve. RT-PCR para SARS-CoV-2 em swab de nasofaringe detectável, radiografia de tórax com infiltrado alveolar difuso, tomografia de tórax com consolidações, focos de escavação, micronódulos sólidos em padrão de árvore em brotamento principalmente em lobos superior e inferior direitos. Teste rápido molecular para Mycobacterium tuberculosis detectável em lavado gástrico. Após início de tratamento específico, a paciente exibiu melhora clínica e de padrão respiratório e recebeu alta hospitalar após 72 horas afebril. Discussão: apesar do extenso comprometimento pulmonar, a paciente não necessitou de suporte ventilatório invasivo e apresentou um desfecho satisfatório em curto prazo. Portanto, a relevância da associação de tuberculose e COVID-19 e outras comorbidades na faixa etária pediátrica ainda permanecem incertas.

    Abstract in English:

    Abstract Introduction: although pediatric patients have comparatively fewer cases of COVID-19, children with Down Syndrome exhibit comorbidities such as immunodeficiency, diabetes and, in this perspective, are considered a population at risk for severe COVID-19. In addition, the literature also points to an unfavorable perspective on co-infection with Mycobacterium tuberculosis, considered an important comorbidity and a predictor of a worse clinical outcome. Description: female child, nine years old, with Down Syndrome, congenital heart disease and prematurity, with significant weight loss and intermittent fever for six months. A week ago, she had an intensification of fever, productive cough and mild respiratory distress. RT-PCR for SARS-CoV-2 detectable in nasopharynx swab, chest X-ray with diffuse alveolar infiltrate, chest CT with consolidations, excavation, solid micronodules in a sprouting tree pattern mainly in the right upper and lower lobes. Molecular rapid test for Mycobacterium tuberculosis detectable in gastric lavage. After specific treatment, the patient progressed well and was discharged from the hospital after 72 hours without fever and improvement in her breathing pattern. Discussion: despite the extensive pulmonary involvement, the patient did not require invasive ventilatory support and presented a satisfactory short-term outcome. Therefore, the relevance of the association of Tuberculosis and COVID-19 and other comorbidities in the pediatric age group still remains uncertain.
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