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Revista CEFAC, Volume: 15, Número: 5, Publicado: 2013
  • Editorial

    Capellini, Simone Aparecida
  • Desempenho nas habilidades auditivas de atenção seletiva e memória auditiva em um grupo de idosos protetizados: influência de perda auditiva, idade e gênero Artigos Originais

    Buss, Leonardo Henrique; Rossi, Angela Garcia; Buss, Ceres Helena; Oliveira, Rafael Cruz de

    Resumo em Português:

    OBJETIVOS: verificar o desempenho nas habilidades auditivas de atenção seletiva e memória auditiva de idosos protetizados e relacioná-lo com o grau e configuração de perda auditiva, o gênero e a idade. MÉTODO: foram avaliados 29 idosos de 60 a 84 anos, sendo 17 (58,62%) do gênero feminino e 12 (41,38%) do gênero masculino. As avaliações realizadas incluíram meatoscopia, audiometria tonal liminar e aplicação do teste SSW em português. RESULTADOS: a análise dos dados permitiu verificar que, neste grupo de indivíduos, a idade e o grau de perda auditiva influenciaram significantemente nos escores obtidos na avaliação do processamento auditivo, diferentemente das demais variáveis. Os idosos que apresentaram perda auditiva de grau leve com configuração horizontal obtiveram escores significantemente superiores na avaliação do processamento auditivo comparados com os portadores de perda auditiva de grau moderado com configuração horizontal ou grau moderado com configuração descendente. Idosos pertencentes a faixa etária de 60-69 obtiveram desempenho superiormente significante comparado com idosos na faixa etária de 80-89 CONCLUSÃO: concluiu-se que o grau de perda auditiva e a idade influenciam nos resultados da avaliação do processamento auditivo. O gênero e a configuração de perda auditiva não foram fatores determinantes na avaliação do processamento auditivo.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to verify the performance in the auditory abilities of selective attention and hearing memory of elderly with prosthesis and relate it to the degree and the configuration of hearing loss, the gender and the age. METHOD: 29 elderly people from 60 to 84 years old were evaluated, 17 of them (58,62%) females and 12 (41,38%) males. The evaluations carried out included meatoscopy, audiometry evaluation and the use of the SSW test in Portuguese. RESULTS: the analysis of the data showed that, in this group of individuals, the age and the degree of auditory loss influenced significantly in the scores obtained in the evaluation of the auditory process, unlike the other variables. The elderly that showed light degree with horizontal configuration obtained scores significantly higher than the ones who had auditory loss in moderate degree with horizontal configuration or moderate degree with descending configuration. Elderly belonging to the age range 60 to 69 years old obtained performance significantly superior when compared with the ones in the age range of 80 to 89 years old. CONCLUSION: it was concluded that the degree of hearing loss and the age influenced the evaluation of the auditory processing. The gender and the configuration of hearing loss were not significant determining factors in the evaluation of the auditory processing.
  • Comparação do equilíbrio, depressão e cognição entre idosas institucionalizadas e não-institucionalizadas Artigos Originais

    Borges, Marina Garcia de Souza; Rocha, Liliane Ribeiro da; Couto, Erica de Araújo Brandão; Mancini, Patrícia Cotta

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: comparar o equilíbrio funcional, o risco de quedas, a tendência à depressão e preservação da cognição entre idosas institucionalizadas e não-institucionalizadas. MÉTODO: participaram deste estudo 56 idosas, sendo o grupo de estudo composto por 28 residentes na Instituição Lar do Ancião Cidade Ozanan e o grupo controle composto por 28 idosas da comunidade. Todas foram submetidas a avaliações como o Mini Exame do Estado Mental, Escala de Depressão Geriátrica e Escala do Equilíbrio de Berg. As idosas que relataram o sintoma de tontura responderam, também, ao Questionário de Handicap para Tontura. Foram utilizados os testes Qui-Quadrado e Exato de Fisher para a análise dos dados, considerando um nível de significância de 5% em todas as análises. RESULTADOS: a média de idade do grupo de idosas institucionalizadas foi superior à média das não-institucionalizadas e os resultados do Mini Exame do Estado Mental indicaram uma menor preservação dos aspectos cognitivos no primeiro grupo. Oito idosas da comunidade relataram ter sua qualidade de vida alterada devido à tontura, e a média encontrada no Questionário de Handicap para Tontura neste grupo foi superior a encontrada nas idosas institucionalizadas. Na avaliação do equilíbrio funcional, as idosas institucionalizadas tiveram uma pontuação média inferior à das idosas da comunidade e apresentaram maior tendência para quedas e risco à depressão. CONCLUSÕES: as idosas institucionalizadas apresentaram resultados piores que as idosas da comunidade nos aspectos cognitivos, na avaliação funcional do equilíbrio e verificação de tendência a quedas, e na frequência de sintomas depressivos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT PURPOSE: to compare functional balance, risk of falls, tendency to depression and cognition preservation among institutionalized and non-institutionalized seniors. METHOD: the study was carried out with 56 seniors, 28 composed the study group residents in Lar do Ancião Cidade Ozanan and 28 in a control group. All were appraised with the Mini-Mental Status Examination, Geriatric Depression Scale and Berg Balance Scale. The seniors that presented dizziness as a symptom answered the Dizziness Handicap Inventory as well. For statistic analysis the Chi-square and Fisher Exact Tests were used considering a significance level of 5% in all analyses. RESULTS: the age average of the institutionalized seniors' group was higher than the average of those non-institutionalized and the results of Mini-Mental Status Examination indicated a smaller preservation of the cognitive aspects among the institutionalized seniors. Eight non-institutionalized seniors presented dizziness as a complaint, and the average found in Dizziness Handicap Inventory of this group was higher than the one found in the institutionalized group. The functional balance evaluation revealed that the institutionalized seniors had a lower medium score than the non-institutionalized ones, and they also presented a larger tendency to falls and to depression. CONCLUSIONS: the institutionalized seniors presented worse results in the evaluations of the cognitive aspects, functional balance and tendency to falls, and also in the frequency of symptoms of depression.
  • Investigação do reconhecimento do próprio nome em bebês de 4 a 5 meses: estudo piloto Artigos Originais

    Machado, Nárli Pereira; Alves, Renato Oliveira; Nascimento, Cynthia Ribeiro do; Lucena, Aline Moreira; Ferreira, Patrícia Reis; Parlato-Oliveira, Erika; Carvalho, Sirley Alves da Silva

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: verificar se as crianças na faixa etária entre quatro e cinco meses reconhecem o próprio nome. MÉTODO: estudo transversal, realizado com 16 bebês com idade entre quatro e cinco meses, avaliados pelo programa Estadual de Triagem Auditiva Neonatal Universal (TANU) no Ambulatório de Fonoaudiologia do Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Minas Gerais (HC-UFMG). Foram realizadas avaliações auditiva e de linguagem, além do teste de reconhecimento do próprio nome. Realizou-se análise descritiva das variáveis utilizadas no estudo e análise estatística. As variáveis contínuas foram comparadas por meio do teste T pareado e considerou-se nível de significância de 5% e coeficiente de confiança de 95%. RESULTADOS: verificou-se predominância das respostas dos bebês à evocação do próprio nome, na maioria dos bebês avaliados. CONCLUSÕES: com base nos critérios utilizados neste estudo, entre quatro e cinco meses as crianças já são capazes de reconhecer seu próprio nome.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to verify that children aged between four and five months recognize their own names. METHOD: it is a cross-sectional study with 16 infants aged between four and five months, assessed by the Newborn Hearing Screening State Program (NHSP) in the Speech and Language Therapy Clinic of Hospital das Clínicas of Universidade Federal de Minas Gerais (HC - UFMG). In addition to the recognition test of the name, it was realized hearing and language assessment. A descriptive analysis of the variables of the study was held and the statistical analysis. Continuous variables were compared using the paired T test and it was considered a significance level of 5% and confidence coefficient of 95%. RESULTS: it was verified a predominance of responses to recall the name itself, in most infants evaluated. CONCLUSIONS: on the basis of the criteria set out in this study, infants aged between four and five months are capable of recognize their own names.
  • Biossegurança em fonoaudiologia Artigos Originais

    Albuquerque, Marcela do Amaral de; Bernardo, Valéria da Rocha Silveira; Silva, Luciana de Ornellas; Nagib, Leila Coelho; Frota, Silvana

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: pesquisar, entre um grupo de fonoaudiólogos, o grau de conhecimento e utilização das normas de biossegurança na rotina clínica. MÉTODO: foi realizada pesquisa por meio de um questionário respondido por cem profissionais de diferentes áreas de atuação (Audiologia Clínica, Audiologia Ocupacional, Voz, Neonatologia, Linguagem, Motricidade Orofacial e que atuam em mais de uma área). Cada item, respondido de forma positiva, correspondia a 1 ou 2 pontos, sendo a máxima pontuação (100%) correspondendo a 80 pontos. As respostas obtidas foram analisadas e as pontuações encontradas, padronizadas, ou seja, transformadas em índices percentuais indicando seu desempenho. O valor da percentagem de cada questionário poderia variar de 0 a 100%, sendo que quanto maior a percentagem obtida, maior o conhecimento e aplicabilidade das normas de biossegurança pelo profissional na rotina clínica. Foram adotadas as faixas de (0-25%), (26-50%), (51-75%) e (76-100%) para distinguir o nível de conhecimento e aplicação das medidas de precaução pelos participantes. RESULTADOS: dos cem fonoaudiólogos avaliados por meio dos questionários (100%), 1% obteve a percentagem na faixa de (0 a 25%), 45% em (26 a 50%), 50% entre (51 a 75%) e 4% (76 a 100%). CONCLUSÃO: a maioria dos profissionais que participaram conhece e aplica as medidas de biossegurança.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: research, among a group of speech pathologists, the degree of knowledge and use of standards of biosafety in clinical routine. METHOD: a survey was conducted through a questionnaire answered by one hundred professionals from different areas (Clinical Audiology, Occupational Audiology, Voice, Neonatology, Language, Orofacial Motricity and more than one performing area). Each item, responded in a positive way, corresponding to 1 or 2 points and the maximum score (100%) corresponding to 80 points. The responses were analyzed and the found scores were standardized, or converted into percentage index indicating its performance. The percentage value of each questionnaire could vary from 0 to 100%, and the greater the percentage obtained, the more knowledge and applicability of standards of biosafety professionals in the clinical routine. Tracks were taken (0-25%), (26-50%), (51-75%) and (76-100%) to distinguish the level of knowledge and application of precautionary measures by the participants. RESULTS: of one hundred speech therapists assessed by the questionnaires (100%), 1% obtained the percentage in the range (0 to 25%), 45% (26 to 50%), between 50% (51 to 75%) and 4% (76 to 100%). CONCLUSION: the most of the professionals who participated knows and applies biosafety measures.
  • Análise acústica em brinquedos ruidosos Artigos Originais

    Taxini, Carla Linhares; Kinoshita, Sérgio Kodi; Guida, Heraldo Lorena

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: analisar os níveis de ruídos emitidos por brinquedos nacionalmente comercializados, utilizados por crianças de 1 a 5 anos; comparar os valores entre os brinquedos com e sem selo do Inmetro (Instituto Nacional de Metrologia, Normalização e Qualidade Industrial) e analisar o espectro acústico dos brinquedos, com o intuito de identificar a área da cóclea que pode ser mais afetada por esses ruídos. MÉTODO: as medições foram realizadas em 20 brinquedos sonoros (10 com o selo do Inmetro e 10 sem o selo) com o uso do decibelímetro digital em sala acusticamente tratada, e a análise dos sons emitidos pelos brinquedos foi realizada por meio do programa Praat. RESULTADOS: a intensidade do ruído dos brinquedos com o selo do Inmetro posicionados a 2,5 cm do equipamento variou de 61,50 a 91,55 dB(A) e 69,75 a 95,05 dB(C) e a referente à distância de 25 cm variou entre 58,30 a 79,85 dB(A) e 62,50 a 83,65 dB(C). A intensidade do ruído dos brinquedos sem o selo do Inmetro a 2,5 cm variou entre 67,45 a 94,30 dB(A) e 65,4 a 99,50 dB(C) e na distância de 25 cm registrou desde 61,30 a 87,45 dB(A) e 63,75 a 97,60 dB(C), portanto os achados demonstraram que existem brinquedos ruidosos que ultrapassam os valores recomendados pela legislação vigente em ambos os grupos, com e sem selo do Inmetro. CONCLUSÃO: os brinquedos sem o selo do Inmetro apresentaram valores de intensidade significantemente maior em relação ao outro grupo, oferecendo maior risco à saúde auditiva das crianças.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to analyze the levels of noise emitted by nationally-sold toys for use by children from 1 to 5 year old; to compare the values among the toys with and without the seal of Inmetro (National Institute of Metrology, Standardization and Industrial Quality) and to analyze the sound spectrum of toys, in order to identify the area of the cochlea that may be more affected by these noises. METHOD: measurements were performed on 20 sound toys (10 with the seal of the Inmetro and 10 without the seal) with the use of digital sound level meter in an acoustically treated room, and the sound analysis was performed using the Praat program. RESULTS: toys placed at 2.5 cm from the equipment with the seal of the Inmetro had an intensity ranging from 61.50 to 91.55 dB (A) and from 69.75 to 95.05 dB (C), positioned at 25 cm ranged from 58.3 to 79.85 dB (A) and from 62.50 to 83.65 dB (C). The results of the toys without warranty stamps placed at 2.5 cm ranged from 67.45 to 94.30 dB (A) and 65.4 to 99.50 dB (C) and the distance of 25 cm recorded from 61. 30 to 87.45 dB (A) and 63.75 to 97.60 dB (C), so that the findings demonstrated that there are noisy toys that go beyond the values recommended by the current legislation in both groups, with and without warranty stamps . CONCLUSION: the toys without the seal of Inmetro showed intensities values significantly higher than the other group, offering more risk to the children’s hearing health.
  • Nova proposta de ensino da psicoacústica Artigos Originais

    Blasca, Wanderléia Quinhoneiro; Mantovani, Danilo Alves; Campos, Patrícia Danieli; Ascencio, Ana Carolina Soares; Campos, Karis de; Alvarenga, Katia de Freitas

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: avaliar a eficácia de um material didático elaborado em CD-ROM a respeito do tema Acústica e Psicoacústica no aprendizado do aluno de graduação do Curso de Fonoaudiologia. MÉTODO: o estudo foi realizado na Faculdade de Odontologia de Bauru - Universidade de São Paulo (USP). Participaram desse estudo 17 alunos do segundo ano do Curso de Fonoaudiologia, sendo 07 alunos do Curso de Fonoaudiologia da Faculdade de Odontologia de Bauru - USP e 10 alunos do Curso de Fonoaudiologia do Centro Universitário do Norte Paulista. Cada aluno participante do programa recebeu o CD ROM gratuitamente e permaneceu com o mesmo por um período de 15 dias com a finalidade de estudá-lo. A avaliação do aprendizado do aluno foi realizada em dois momentos, no pré e no pós-teste. De forma a cumprir o objetivo, foi utilizada avaliação escrita em forma de questionário de múltipla escolha contendo questões abrangentes referentes aos sub-temas Acústica e Psicoacústica. RESULTADOS: verificou-se resultados estatisticamente significantes entre as avaliações com p=0,0003 (teste não-paramétrico de Wilcoxon), sendo que no pré-teste a pontuação dos alunos foi em média 29,82% e no pós-teste foi 91,76%, 100% dos alunos concordaram que o material utilizado proporcionou maior entendimento a respeito do tema. CONCLUSÃO: o CD-ROM contribuiu de forma significante para o aprendizado do aluno.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE:to evaluate the effectiveness of a CD-ROM didactic material on the theme Acoustics and Psycho-acoustics in the learning of students in the Speech Pathology graduation course. METHOD: this study was carried out at Faculdade de Odontologia de Bauru( FOB/USP). Seventeen students from the second grade of the Speech Pathology course participated in this study: 7 from the Speech Pathology course from FOB/USP and 10 from the Speech Pathology course from Centro Universitário do Norte Paulista. Each student received a CD-ROM and was told to keep it for a 15-day period and study it. The evaluation of the students' learning was carried out in two moments in the pre and post-test, through written assessment using a multiple choice questionnaire with questions on the sub-themes Acoustics and Psycho-acoustics. RESULTS: statistically significant results were verified between evaluations: in the pre-test, the students' score was on average 29,82% and in the post-test, 91,76%. 100% of the students agreed that the material used provided them with a greater understanding of the theme. CONCLUSION: the CD-ROM significantly contributed to the students' learning.
  • Teste da orelhinha no Hospital São Vicente de Paulo: levantamento de dados Artigos Originais

    Boscatto, Soraia Domingues; Machado, Márcia Salgado

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: analisar os resultados obtidos na triagem auditiva neonatal (TAN) realizada de julho de 2007 a julho de 2010, no Hospital São Vicente de Paulo (HSVP), no município de Passo Fundo-RS. MÉTODO: foi realizada uma análise em prontuários de 7153 neonatos nascidos vivos, a fim de verificar o número de triagens realizadas, os resultados de passa e falha, os índices de retestes e falso-positivo e índices de deficiência auditiva diagnosticada. RESULTADOS: observou-se que de 7153 nascidos vivos, 5045 (70,53%) realizaram a triagem auditiva neonatal. Destes, 760 (15%) falharam e foram encaminhados ao reteste. Foi possível obter informações do reteste de apenas 377(49,60%) neonatos, sendo que 353 (93,63%) passaram, 13 (3,44%) falharam, 10 (2,65%) compareceram ao reteste e não realizaram e 1 (0,26%) foi a óbito. Após a análise dos dados, constatou-se que os índices de reteste foram de 15% e falso-positivos de 93,63%. Além disso, a incidência de deficiência auditiva confirmada na amostra foi de 0,039%. CONCLUSÃO: neste estudo pode-se concluir que os resultados obtidos na triagem auditiva neonatal do HSVP não estão de acordo com a literatura especializada e com as determinações da Lei Municipal 4373. Sugere-se que algumas estratégias sejam utilizadas no local em relação à redução do índice de falso-positivo e à coordenação adequada do programa de detecção e intervenção precoce.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to analyze the results in newborn hearing screening (NHS) conducted from July 2007 to July 2010, at São Vicente de Paulo Hospital (HSVP), in the city of Passo Fundo-RS. METHOD: analysis was performed on records from 7153 infants born alive, to verify the numbers of conducted trials, the results of passes and fails, the retest rates and false-positive rates of diagnosed hearing loss. RESULTS: it was observed that from 7153 live births, 5045 (70.53%) went through newborn hearing screen. Of these, 760 (15%) failed and were referred to retest. The retest information was available only of 377 (49,60%) neonates. From them, 353 (93.63%) passed, 13 (3.44%) failed, 10 (2.65%) attended the retest and did not do it and 1 (0.26%) was death. After the data analysis, it was found that retesting rates were 15% and false-positive were 93.63%. In addition, the incidence of hearing impairment confirmed by the sample was 0.0039%. CONCLUSION: in this study it can be conclude that the results of neonatal hearing screening of HSVP are not in agreement with the literature and with the provisions of Municipal Act 4373. It is suggested that some strategies are also used to reduce the rate of false-positive and proper coordination of the screening program and early intervention.
  • Perfil dos usuários de AASI com vistas à amplificação, cognição e processamento auditivo Artigos Originais

    Viacelli, Sandra Nunes Alves; Costa-Ferreira, Maria Inês Dornelles da

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: estabelecer o perfil dos usuários de AASI atendidos no Centro de Saúde Auditiva com vistas à amplificação, cognição e processamento auditivo (PA). MÉTODO: participaram do estudo 59 sujeitos com idades entre 41 e 92 anos. Na primeira etapa, realizou-se a coleta dos dados dos prontuários: dados das avaliações audiológica e otorrinolaringológica, anamnese, teste de fala com o AASI em uso, dados do molde e do AASI, orientações recebidas e resultados do treinamento auditivo. Na segunda etapa, foram realizados os testes de Dicótico de Dígitos (DD) e Teste de Padrão de Frequência (TPF), Avaliação da Doença de Alzheimer-Cognitiva (ADAS-Cog) e a Escala de Depressão Geriátrica (EDG-15). Nessa etapa, participaram 47 sujeitos. RESULTADOS: em relação à idade, 67,80% tem 60 anos ou mais. Os aspectos mais relatados na anamnese foram tontura e zumbido e exposição ao ruído. Na avaliação audiológica, identificou-se perda auditiva neurossensorial de grau moderado e curva descendente como os mais frequentes, coincidindo com os achados imitanciométricos: curva tipo A com reflexos ausentes. No treinamento auditivo, as habilidades que mais apresentaram alterações foram identificação e compreensão. Nos testes DD e TPF, as médias de acertos ficaram abaixo dos padrões de normalidade. No ADAS-Cog, os maiores escores foram palavra evocada, reconhecimento de palavra e compreensão. No EDG, 20 sujeitos apresentam características sugestivas de depressão. CONCLUSÃO: foi possível estabelecer o perfil dos usuários de AASI com vistas à amplificação, cognição e ao PA.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to establish the hearing aid users' profile attended in the Hearing Health Center with a view to amplification, cognition and auditory processing (AP). Method: 59 individuals participated in this study aged between 41 and 92 years old. In the first stage, it was realized the data assortment through the audiology and otolaryngologist evaluations, first interview, speech test wearing the hearing aid, molds and hearing aid information, orientations and the hearing training results. In the second stage, it was realized the Digits Dichotic test (DD) and the Frequency Pattern Test (FPT), Cognitive-Alzheimer' disease Evaluation (ADAS-Cog) and the Geriatric Depression Scale (GDE-15). In this stage, 47 people participated. RESULTS: 67,80% of the individuals in this study are 60 years old or older. The most referred symptoms were dizziness, tinnitus and noise exposition. In the audiology evaluation, it was possible to identify sensorineural hearing loss of moderate levels and most frequently descendent configurations, coinciding with the imitanciometric findings: Type A curve with absent reflexes. In the hearing training, comprehension and identification were the most altered functions. In the DD test and the FPT test, the average number of right answers was under the normality level. In the ADAS, the evoked and recognized word and its comprehension had the biggest score. In the GDE, 20 individuals presented characteristics of depression. CONCLUSION: it was possible to establish the hearing aid users´ profile with a view to amplification, cognition and (AP).
  • Condição auditiva de frentistas Artigos Originais

    Tochetto, Tania Maria; Quevedo, Lenita da Silva; Siqueira, Márcia do Amaral

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: avaliar os limiares auditivos nas frequências convencionais e altas frequências, e ainda a integridade do arco reflexo, em frentistas. MÉTODO: foram avaliados frentistas de três postos de gasolina da cidade de Santa Maria/RS. Após adequação aos critérios de inclusão, a amostra ficou composta por 24 frentistas expostos a combustíveis, 21 do gênero masculino e três do gênero feminino, com faixa etária entre 20 e 40 anos. Os exames utilizados foram audiometria tonal liminar, audiometria de altas frequências e imitanciometria. O tempo de exposição variou de um a 17 anos. O grupo controle foi composto por 24 sujeitos não expostos a qualquer agente nocivo à audição. RESULTADOS: a média dos limiares da audiometria tonal liminar e da audiometria de altas frequências foi superior no grupo estudo em todas as frequências testadas. Verificou-se diferença de limiar estatisticamente significante nas frequências de 0,5 (p=0,004), 2 (p=0,001) e 3 kHz (p=0,025), e nas frequências de 9 (p=0,007) e 10 kHz (p=0,026). Os limiares das frequências de 12,5 e 14 kHz não diferiram estatisticamente (p>0,05). Em 16, 18 e 20 kHz foi observada maior ausência de respostas no grupo estudo (p>0,05). Também se observou maior ausência de reflexos acústicos (ipsi e contralateral) no grupo estudo, na orelha direita. Na orelha esquerda, não houve diferença entre os grupos, para a ocorrência do reflexo ipsilateral. A ausência de reflexo contralateral foi maior no grupo estudo em todas as frequências testadas. CONCLUSÃO: frentistas com limiares auditivos normais podem apresentar alterações cocleares e centrais.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to evaluate the hearing threshold in the conventional frequencies and high frequencies, and the integrity of the acoustic reflex, in subjects exposed to fuels. METHOD: attendants of three gas stations were evaluated in Santa Maria/RS. After the adaptation to the inclusion criteria, the sample was composed of 24 subjects. It was used the Pure Tone Audiometry, high frequency audiometry and acoustic immitance assessment to evaluate the sample. The time of exposition ranged from one to seventeen years. The control group was composed by 24 not exposed subjects. RESULTS: the average of the thresholds of the PTA and of the high frequency audiometry was superior in the study group in all the tested frequencies. A statistically significant difference of thresholds was verified on the frequencies of 0,5 (p=0,004), 2 (p=0,001), 3 kHz (p=0,025), and frequencies of 9 (p=0,007) e 10 kHz (p=0,026). In 16, 18, 20 kHz a greater absence of responses was observed in the study group (p>0, 05). Also it was observed a greater absence of acoustic reflexes (ipsilateral and contralateral) at the study group, on the right ear. On the left ear, there was no difference between the groups, for the occurrence of ipsilateral reflex. The absence of the contralateral reflex was superior in the study group on all frequencies tested. CONCLUSION: individuals exposed to fuels with normal hearing thresholds may have cochlear and central alterations.
  • Reconhecimento de fala em escolares de 7 a 10 anos de dois distintos níveis socioeconômico-culturais Artigos Originais

    Becker, Karine Thaís; Costa, Maristela Julio; Lessa, Alexandre Hundertmarck

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: pesquisar e comparar o reconhecimento de fala em escolares de 7 a 10 anos de diferentes níveis socioeconômico-culturais, por meio de teste que utiliza sentenças como estímulo apresentadas no silêncio e com ruído competitivo. MÉTODO: 51 crianças, de 7 anos a 10 anos e 11 meses, foram avaliadas e divididas em dois grupos de acordo com o nível socioeconômico-cultural. Assim, o Grupo 1 (G1) - nível médio-alto - ficou constituído por 23 crianças e o Grupo 2 (nível médio-baixo) por 28. Procedimentos realizados: anamnese, meatoscopia, obtenção dos limiares auditivos, das medidas de imitância acústica e dos Limiares de Reconhecimento de Sentenças no Silêncio (LRSS) e no Ruído (LRSR), expresso na relação sinal-ruído (S/R). Para a obtenção dos LRSS e LRSR foi utilizado o teste Listas de Sentenças em Português - LSP (Costa, 1998). Os dados foram analisados estatisticamente. RESULTADOS: não houve diferença estatisticamente significante entre as orelhas direita e esquerda para as variáveis analisadas em ambos os grupos, dessa forma os resultados foram agrupados e analisados conjuntamente. A média obtida para os LRSS no G1 foi de 9,3 dB NA e no G2 de 10,7 dB NA. A média da relação S/R no G1 foi de -5,9 dB NA e no G2 de -1,7 dB NA. A análise estatística verificou diferença significante entre os grupos apenas para a relação S/R. CONCLUSÕES: quando a tarefa exigiu maiores demandas do processamento auditivo (ruído competitivo), as crianças com nível médio-baixo demonstraram desempenho reduzido, em comparação com crianças de nível médio-alto.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to research and compare the speech recognition of 7 to 10 years-old normal-hearing scholars from different socioeconomic-cultural levels, through a test that uses sentences as stimulus (silence and competitive noise). METHOD: 51 children, from seven to ten years and 11 months, divided into two groups according to the socioeconomic-cultural level participated of the study. Thus, the Group 1 (G1) - middle high level - was comprised of 23 children and the Group 2 (G2) - middle lower level - of 28 children. Realized procedures: anamnesis; meatoscopy; to obtain hearing thresholds, measures of acoustic impedance and Recognition Sentence in the Silence Thresholds (RSST) and in the Noise (RSNT), expressed by the signal/noise ratio (S/N). These Recognition Sentence Thresholds were obtained using the Portuguese Sentence Lists test (PSL). The data were statistically analyzed. RESULTS: there was no statistically significant difference between right and left ears for the analyzed variables in both groups. The average for the RSST for the G1 was 9.3 dB HL and for the G2, 10.7 dB HL. The S/N average in the G1 was -5.9 dB HL and in the G2, -1.7 dB HL. Statistical analysis showed significant difference between groups only for the S/N. CONCLUSIONS: when the auditory processing is more required, the middle lower level children demonstrated reduced performance, comparing to the upper middle level children.
  • Avaliação comportamental do processamento auditivo em indivíduos pós - traumatismo cranioencefálico: estudo piloto Artigos Originais

    Santos, Renata Beatriz Fernandes; Marangoni, Andréa Tortosa; Andrade, Adriana Neves de; Vieira, Marilena Manno; Ortiz, Karin Zazo; Gil, Daniela

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: verificar o desempenho de indivíduos pós-traumatismo cranioencefálico em testes comportamentais para avaliação do processamento auditivo. MÉTODO: participaram da pesquisa 10 indivíduos audiologicamente normais com histórico de trauma craniano. Foram submetidos a: audiometria tonal liminar, logoaudiometria, medidas de imitância acústica (timpanometria e pesquisa dos reflexos acústicos) e avaliação comportamental do processamento auditivo (Testes de Localização Sonora, Memória Sequencial Verbal, Memória Sequencial Não Verbal, Padrão de Duração, Dicótico Consoante-Vogal, Dicótico de Dissílabos Alternados, Identificação de Sentenças Sintéticas com mensagem competitiva, Identificação de Intervalo Aleatório, Índice Percentual de Reconhecimento de Fala com gravação, Fala com Ruído Branco). RESULTADOS: o teste de Padrão de Duração indicou o teste com o maior número de alteração (60%). O teste com a média mais satisfatória foi o Índice Percentual de Reconhecimento de Fala com gravação (93%) e a média menos satisfatória relacionou-se ao teste Dicótico Consoante-Vogal, com 40,56%. As inversões (70%) representaram a tendência de erros no Dicótico de Dissílabos Alternados mais frequente. O processo gnósico do tipo decodificação foi o mais predominante (100%), seguido da organização (90%), não verbal (60%), codificação-perda gradual de memória (20%). Não houve alteração no processo gnósico de codificação-integração. CONCLUSÃO: os indivíduos pós-traumatismo cranioencefálico apresentam transtorno do processamento auditivo de diferentes graus, envolvendo os processos gnósicos de decodificação e organização.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to characterize the performance of individuals after traumatic brain injury in behavioral tests to evaluate auditory processing. METHOD: the participants of this research were 10 individuals with normal hearing with traumatic brain injury. They were submitted to: pure tone audiometry, speech audiometry, acoustic immittance measures (tympanometry and acoustic reflex) and behavioral evaluation of auditory processing (Sound Location Test, Verbal Sequential Memory, Non Verbal Sequential Memory, Duration Pattern Sequence Test, Dichotic Consonant-vowel, Staggered Spondaic Word (Portuguese version), Identification of synthetic sentences with competitive message, Random Gap Detection Test, Percentage Index of Speech Recognition with recording, speech test). RESULTS: the test of Duration Pattern indicated the test with the largest number of alteration (60%). The test with the most satisfactory average was the Percentage Index of Speech Recognition with recording (93%) and the less satisfactory average test was related to dichotic consonant-vowel (40,56%). The reversals (70%) represented the tendency of more frequent errors in the SSW. The damage of decoding was the most prevalent (100%), followed by the organization (90%), supra-segmental (60%) and encoding-gradual loss of memory (20%). There was no damage of encoding-integration. CONCLUSIONS: the patients after traumatic brain injury present auditory processing disorders of varying degrees, involving the processes of decoding and organization.
  • Processamento temporal em idosos: o efeito da habilidade de resolução temporal em tarefas de ordenação de série de sons Artigos Originais

    Mesquita, Loriane Gratão de; Pereira, Liliane Desgualdo

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: verificar o efeito da habilidade de resolução temporal na ordenação temporal de uma serie de sons com tempo de estímulo e de intervalo inter-estímulo variado em uma população de idosos com ou sem perda auditiva. MÉTODO: 10 (dez) indivíduos idosos com perda auditiva de grau leve a moderado que faziam ou não uso de AASI e cinco idosos sem perda auditiva, com idade entre 60 e 80 anos foram submetidos aos testes de ordenação temporal de serie de sons com tom puro, denominado Teste padrão de Duração, e com tom musical, denominado teste de padrão de duração melódico, e o teste de resolução temporal Gaps-in-Noise ou teste GIN. RESULTADOS: a análise do teste de resolução temporal quanto à porcentagem de identificação correta mostra que o grupo sem perda possui maior porcentagem de identificação de gaps do que o grupo com perda. Assim, os indivíduos com perda auditiva tiveram piores limiares de detecção de Gaps (médias de 11,4 milissegundos) do que os indivíduos sem perda auditiva (4,6 milissegundos). Na analise de cada um dos testes de ordenação de serie de sons não ocorreram diferenças estatisticamente significantes entre os grupos. Não houve correlação significante entre o desempenho dos idosos sem e com perda auditiva entre os testes de processamento temporal. CONCLUSÃO: a habilidade de resolução temporal não interfere na habilidade de ordenação temporal de uma série de sons com tempos de duração de estímulos e intervalos inter-estimulos variados em idosos com ou sem perda auditiva.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to determine the effect on the ability of temporal resolution in the temporal ordering of a series of sounds with time of stimulation and varied interval inter-stimulus in an elderly population with or without hearing loss. METHOD: 10 (ten) elderly individuals with hearing loss from mild to moderate, who did or did not use hearing aids and 5 (five) subjects without hearing loss, aged from 60 to 80 years old, were tested for temporal ordering of series of sounds with pure tone, named standard pattern of Duraction, and musical tone, named standard test for melodic duration and temporal resolution Gaps-in-Noise test or GIN test. RESULTS: in the analysis of the test of temporal resolution as the percentage of correct identification, it was found that the group with no hearing loss has a higher percentage of identification of gaps than the group with hearing loss. Thus, individuals with hearing loss had worse threshold detection gaps (average of 1.4 milliseconds) than individuals without hearing loss (4.6 milliseconds). In the analysis of each test of ordering series of sounds, there were no statistically significant differences between groups. There was no significant correlation between the performance of the elderly with and without hearing loss among the temporal processing tests. CONCLUSION: the ability of temporal resolution does not affect the ability of temporal ordering of a series of sounds with duration of stimulation and varied inter-stimulus intervals in the elderly with or without hearing loss.
  • Benefício fornecido pelo uso de aparelhos de amplificação sonora individual em idosos de um programa de saude auditiva de Porto Velho - RO Artigos Originais

    Rodrigues, Claudilena Cristine Costa; Aurélio, Fernanda Soares; Silva, Virgínia Braz da; Lopes, Tatiana de Andrade

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: verificar o benefício do aparelho de amplificação sonora individual na população idosa de Porto Velho, Rondônia e região, além de comparar os achados encontrados com o grau da perda auditiva instalada na população estudada. MÉODO: fizeram parte deste estudo 18 idosos com idade entre 60 e 82 anos, portadores de deficiência auditiva neurossensorial de grau leve a moderadamente severo. O benefício foi avaliado por meio do questionário Abbreviated Profile of Hearing Aid Benefit - APHAB, nas condições sem e com prótese auditiva, sendo tal questionário aplicado no momento da adaptação e três meses após a mesma. Para análise das respostas foram consideradas as seguintes subescalas: Facilidade de comunicação, ruído ambiental, ruído reverberante e aversão a sons. O benefício obtido por subescala foi comparado com o grau da perda auditiva de cada sujeito. RESULTADOS: foi verificado benefício nas subescalas facilidade de comunicação, ruído ambiental e ruído reverberante, tendo tal achado apresentado diferença estatisticamente significante. Quanto à relação do benefício com o grau da perda, verificou-se, dentre os sujeitos com perda auditiva simétrica, maior benefício nos que apresentavam perda auditiva neurossensorial de grau moderado, porém dentre os indivíduos com perdas auditivas de graus diferentes, não foi possível verificar relação entre o grau da perda e o benefício obtido pelos mesmos. CONCLUSÃO: houve redução das dificuldades auditivas com o uso da amplificação sonora em ambientes favoráveis, reverberantes e com elevado nível de ruído.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to verify the benefit of an individual sound amplification device in the elderly people from Porto Velho, Rondônia and surrounding area, also comparing the results to the degree of hearing loss installed in this population. METHOD: 18 elderly people aged from 60 to 82 years old were part of this study. They suffer from mild to moderately severe sensorineural hearing loss. The benefit was evaluated by the Abbreviated Profile of Hearing Aid Benefit - APHAB questionnaire under conditions of with and without hearing aids which was applied at the moment of adaptation and three months later. For analysis of the responses were considered the following subscales: Ease of communication, environmental noise, reverberant noise and sound aversion. The provided benefit was evaluated according to the degree of hearing loss by each subject. RESULTS: it was verified benefit in the subscales: ease of communication, environmental noise and reverberant noise, and these results demonstrated a statistically significant difference. With regard to the relation between the benefit to the degree of loss, it was found, among subjects with symmetrical hearing loss, greater benefit in those ones with sensorineural moderate hearing loss. However, it was not possible to verify the relation between the degree of loss and the provided benefit among individuals with different degrees of hearing loss. CONCLUSION: there was a reduction of hearing difficulties through the use of sound amplification in favorable environments, as well as in reverberant and high noise level ones.
  • Evasão dos pacientes nos acompanhamentos nos serviços de saúde auditiva: identificação sobre o motivo e resultados pós-adaptação de aparelho de amplificação sonora individual Artigos Originais

    Jokura, Pricila Reis; Melo, Tatiana Mendes de; Bevilacqua, Maria Cecília

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: identificar o motivo da ausência no acompanhamento audiológico dos usuários de aparelhos de amplificação sonora individual do Sistema Único de Saúde e analisar o resultado da adaptação do dispositivo nesta população. MÉTODO: entrevista com 27 pacientes faltosos, realizando questões abertas sobre o motivo da ausência no atendimento e aplicação do Questionário Internacional de Aparelho de Amplificação Sonora Individual, para avaliação dos resultados pós-adaptação. A comparação dos resultados pós-adaptação dos pacientes faltosos foi realizada a partir da seleção aleatória de 30 questionários, de pacientes que compareceram no acompanhamento audiológico da Instituição, cadastrados em um banco de dados. Para análise dos resultados foi aplicada estatística descritiva e inferencial. RESULTADOS: a maioria dos faltosos (25,92%) refere não ter lembrado da data do retorno. Os resultados comparativos do questionário entre os grupos de faltosos e não faltosos evidenciam diferenças estatisticamente significantes em quase todos os domínios do questionário de auto-avaliação, exceto nos itens benefício, restrição da participação e qualidade de vida. CONCLUSÃO: dentre os motivos do não comparecimento ao serviço, destacam-se: esquecimento do atendimento, problemas de saúde e motivos de trabalho. Foi observado que os pacientes que não compareceram ao acompanhamento audiológico apresentam resultados pós-adaptação de aparelho de amplificação sonora individual aquém aos resultados dos pacientes que compareceram ao acompanhamento, de forma estatisticamente significante.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to identify the reason for absence of the patients from the Unified Health System who use hearing aids at the audiology follow up and analyze the the device adaptation in this population. METHOD: 27 absent patients were interviewed with opened questions about their absence and the implementation of the International Outcome Inventory for Hearing Aids, a self-assessment questionnaire for post adaptation evaluation. Comparison of absent patients' post adaptation was performed from a random selection of 30 questionnaires from patients who attended the audiologic follow-up at the Institution (control group) who were registered in a database. Descriptive and inferential statistics (Mann-Whitney test - significance level of 5%) were applied for data analysis. RESULTS: the majority of absent patients (25.92%) say they didn't remember the return date for follow up. The questionnaire's comparative results between the absent and non-absent groups showed statistically significant differences in almost every area of self-assessment questionnaire, except on benefit items, participation restriction and quality of life CONCLUSION: among the reasons for not attending the service, we can highlight: forgetting the appointment, health problems and work reasons. It was observed that patients who did not attend the audiologic follow-up showed statistically significant post-adaptation results inferior when compared to the patients who attended the follow-up.
  • Triagem auditiva neonatal: índice de passa/falha com relação a sexo, tipo de parto e tempo de vida Artigos Originais

    Michelon, Franciele; Rockenbach, Sheila Petry; Floriano, Marilise; Delgado, Susana Elena; Barba, Marion Cristine de

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: verificar em recém-nascidos (RNs) sem risco de perda auditiva o índice de passa/falha na Triagem Auditiva Neonatal Universal (TANU), relacionando-o com o sexo, o tipo de parto e o tempo de vida. MÉTODO: caracteriza-se como um estudo quantitativo, retrospectivo, transversal e de grupo, inserido na atenção secundária à saúde do hospital universitário onde foram analisados 1.526 prontuários de RNs, com analisador de Emissões Otoacústicas Transientes (EOAT) modelo Otoport Lite. Adotou-se como critério de inclusão RNs de ambos os sexos, nascidos a termo. Foram excluídos da pesquisa 355 RNs que apresentaram um dos indicadores de risco associados à perda auditiva, ou ainda se alguns dos dados coletados pela pesquisa estivessem incompletos. A amostra estudada foi de 1.171 prontuários. RESULTADOS: 88,3% dos RNs passaram na primeira triagem. Não foram encontrados achados significantes em relação ao índice de falha e aos fatores sexo e tipo de parto. Os RNs que realizaram a triagem até 28 horas após o nascimento falharam mais frequentemente, enquanto os com mais de 32 horas de vida passaram mais frequentemente na primeira triagem. CONCLUSÃO: o estudo demonstrou que houve um momento mais adequado para a realização da primeira triagem após 32 horas de vida.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to verify in newborn (NBs) without risk for hearing loss, the "pass/fail" index in the Universal Neonatal Hearing Screening (UNHS), relating them with the sex, childbirth type and time of life. METHOD: characterized as a quantitative, retrospective, sectional and of group study, inserted in the secondary attention to health of a University Hospital, where 1526 NBs handbooks were analyzed, with analyzer of Transients Otoacoustics Emissions (TOAE) model Otoport Lite. It was adopted as inclusion criteria NBs in term of both sexes. It was excluded from the research 355 NBs that presented one of the indicators risk associated to hearing loss, or still, if some of the data collected by the research were incomplete. The sample studied was 1.171 records. RESULTS: 88,3% of NBs passed in the first testing. It was not found out significant findings regarding to "pass/fail" index and sex and childbirth type. The NBs that accomplished the testing up to 28 hours after birth fail more frequently, while the ones with more than 32 hours of life pass more frequently. CONCLUSION: the study demonstrated that there was a more appropriate moment for accomplishment of the first testing, where NBs up to 28 hours of life fail more frequently, while the ones with more than 32 hours pass more frequently in the first testing.
  • Média dos valores da frase em diferentes gravidades do desvio fonológico evolutivo Artigos Originais

    Albiero, Jamile Konzen; Melo, Roberta Michelon; Wiethan, Fernanda Marafiga; Mota, Helena Bolli

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: verificar se há influência da gravidade do desvio fonológico evolutivo quanto à semântica e morfossintaxe. MÉTODO: participaram do estudo 14 crianças com desvio fonológico, de idades entre quatro e sete anos. Foi realizada a Avaliação Fonológica da Criança e o desvio foi classificado a partir do Percentual de Consoantes Corretas- Revisado, baseado no Percentual de Consoantes Corretas, o qual divide a gravidade do desvio fonológico em leve, leve-moderado, moderado-grave e grave. Verificou-se, quanto à gravidade, que quatro sujeitos apresentavam desvio leve, quatro leve-moderado, três moderado-grave e três grave. Em seguida, as crianças foram submetidas à avaliação da semântica e da morfossintaxe, por meio da pesquisa da Média dos Valores da Frase, em que foram coletadas frases de três diferentes modalidades de linguagem: descrever uma figura, contar uma história e responder a perguntas. As cinco primeiras frases faladas pelas crianças foram pontuadas de acordo com a sua complexidade. Posteriormente, foi realizada análise estatística por meio da técnica não paramétrica de Kruskal-Wallis, sendo considerado significante valor de p<0,05. RESULTADOS: não houve diferença estatisticamente significante entre os diferentes graus de gravidade do DF nas três modalidades de linguagem avaliadas, no que se refere à morfossintaxe, à semântica, ao total da construção e ao total da extensão. CONCLUSÃO: a gravidade do desvio fonológico não influencia o desempenho das crianças no que se refere ao desenvolvimento da semântica e da morfossintaxe, visto que não houve significância estatística entre os resultados. Desse modo, pode-se sugerir que outros estudos sejam realizados a fim de confirmarem ou não tais resultados.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to check the influence of severity arising from the phonological disorder related to semantics and morphosyntax. METHOD: the sample consisted of 14 children aged between 4:0 and 7:0 years, with phonological disorder. We carried out the child's phonological assessment, and the phonological disorder was classified according to the Percentage of Correct Consonants Revised, based on the Percentage of Correct Consonants, which classifies the severity of the phonological disorder in mild, mild-moderate, moderate-severe, and severe. We found that four subjects showed mild disorder, four showed mild-moderate disorder, three showed moderate-severe disorder, and three showed severe disorder. After this procedure, the children were exposed to morphosyntax and semantic evaluation, through the research on the average values of phrase, in which they collected phrases from three different language modalities: describing a picture, telling a story, and answering questions. The five phrases the children first spoke were punctuated according to their complexity. Next, we accomplished the statistical analysis through the Kruskal-Wallis non-parametric test. The significant p value is considered p<0.05. RESULTS: there was no statistical significant difference among the different degrees of severity of the phonological disorder in the three evaluated language modalities, as related to the morphosyntax, semantics, total of construction, and total of length. CONCLUSION: we can conclude that the severity of the phonological disorder does not affect the children's performance regarding morphosyntax and semantic development, because there was no statistical significance among the results. Therefore, we may suggest that other studies should be carried out in order to confirm or not such results.
  • Influência da mídia sobre o olhar pedagógico da gagueira: reflexões iniciais Artigos Originais

    Celeste, Letícia Corrêa; Russo, Lourene Cristina; Fonseca, Luciene Mendes de Souza

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: verificar a influência da mídia sobre o conhecimento de professores das redes municipal, estadual e particular sobre a gagueira, em especial a gagueira na infância e descrever as atitudes desses professores. MÉTODO: o primeiro experimento foi realizado de Outubro de 2009 a Março de 2011 com 300 professores de escolas estaduais, municipais e particulares. Foi aplicado questionário com questões sobre o conhecimento e atitudes de professores sobre a gagueira. Foi realizada análise de estatística descritva e teste qui-quadrado (p<0,05). O segundo experimento teve caráter descritivo no qual foi realizada uma pesquisa midiática e de Campanhas que pudessem ter atingido os professores participantes da pesquisa. RESULTADOS: não houve diferença estatisticamente significante nas respostas quanto ao tipo de escola e formação dos professores. A maior parte dos professores respondeu "não sei" nas questões específicas de gagueira. A maioria, 95%, acredita que a gagueira tem cura e o fonoaudiólogo é o profissional mais citado para encaminhamentos de crianças com gagueira. Foram encontradas duas campanhas não-governamentais e nove programas sobre gagueira com alcance na região estudada. CONCLUSÃO: o conteúdo questionado aos professores foi apresentado ao público em diferentes momentos por profissionais especializados, porém parece não ter sido suficientes para alterar de forma significante a percepção dos professores sobre a gagueira.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to verify the media influence on the knowledge of teachers in the municipal, state and private schools about stuttering, especially in childhood stuttering and describe the posture of teachers towards it. METHOD: the first experiment was carried from October 2009 to March 2011 with 300 teachers from the state, municipal and private schools. It was applied a questionnaire with questions on the knowledge and posture of teachers toward stuttering. It was made a descriptive statistical analysis and chi-square test (p<0,05). The second experiment was descriptive in which a survey was conducted about media and campaigns that could have reached the teachers participating in the research. RESULTS: there was no statistically significant difference in responses by type of school and teacher training. Most teachers answered "do not know" on issues specific to stuttering. The majority, 95% believed that stuttering can be cured and the speech therapist is the professional most often mentioned for referral for children who stutter. Two not-governmental campaigns and nine programs about stuttering in the studied region were found. CONCLUSION: the content questioned to the teachers was presented to the public at different moments by specialized professionals, however it seems it has not been enough to significantly modify the teachers' perception on stuttering.
  • Estudo analítico do conhecimento do professor a respeito dos distúrbios de aprendizagem Artigos Originais

    Lopes, Raquel Caroline Ferreira; Crenitte, Patrícia Abreu Pinheiro

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: investigar a concepção de professores acerca dos distúrbios de aprendizagem, buscando revelar diferentes aspectos referentes à maneira como a percebem no cotidiano da sala de aula, quais fatores atribuem como causas do problema, como se posicionam frente à questão, além de verificar se houve mudança deste conhecimento após a orientação fonoaudiológica. MÉTODO: participaram desta pesquisa 25 professores que lecionam na Escola Municipal de Ensino Fundamental em São Paulo. Como critério de inclusão adotou-se que os professores deveriam estar atuando em sala de aula no ano letivo de 2010. Não foram incluídos no estudo professores substitutos que não acompanharam o desenvolvimento da turma ao longo do ano. Foi aplicado um questionário para investigar o conhecimento do professor quanto às dificuldades de aprendizagem, e em seguida, foram realizadas palestras de formação a respeito destas dificuldades. Os dados obtidos foram submetidos ao tratamento estatístico, analisados e discutidos com a revisão da literatura. Os métodos estatísticos considerados foram frequência absoluta, frequência relativa e descrito graficamente. RESULTADOS E CONCLUSÃO: os resultados e a conclusão deste estudo evidenciaram que os professores desconhecem os distúrbios de aprendizagem, porém pode-se observar a efetividade de orientação e formação junto a eles.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to investigate the teachers' conception about learning disorders, revealing different aspects related to the way they realize it in everyday classes, which factors attribute as causes of the problem and how to deal with this question; also to verify if there was a change after the Speech Pathology orientation. METHOD: there were 25 teachers in this study, who teaches in the Public Elementary School in Sao Paulo. The inclusion criterion adopted was that the teachers should be teaching in 2010. The substitute teachers that didn't follow the class development throughout the year were not included in the study. A questionnaire was applied to investigate the knowledge that the teacher would have about learning disabilities, and afterwards seminars about these difficulties were giving. The data were submitted to statistical analysis and discussed in literature review. The statistical methods were considered absolute frequency and relative frequency and described graphically. RESULTS AND CONCLUSION: the results and conclusion of this study showed that the teachers do not have knowledge on learning disorders, but we can observe the effectiveness of orientation and training.
  • Desempenho em consciência fonológica por crianças com transtorno fonológico: comparação de dois instrumentos Artigos Originais

    Stefanini, Marcela Rosolen; Oliveira, Breila Vilela de; Marcelino, Fabiana Carla; Maximino, Luciana Paula

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: analisar e comparar o desempenho em consciência fonológica em dois grupos de crianças com transtorno fonológico, sendo um em tratamento fonoaudiológico e outro sem intervenção, a partir de dois instrumentos de avaliação. MÉTODO: amostra de 21 crianças, de ambos os sexos, na faixa etária de 5 anos e 6 meses a 8 anos e 10 meses de idade, com transtorno fonológico. Dez crianças pertenciam ao Grupo 1 que se refere às que não foram submetidas a tratamento fonoaudiológico; e 11 crianças compunham o Grupo 2, correspondente àquelas em intervenção fonoaudiológica por um período superior a 4 meses. Foram utilizados dois instrumentos de avaliação: Perfil de Habilidades Fonológicas (PHF) e Prova de Consciência Fonológica (PCF). RESULTADOS: 85% das crianças do Grupo 1 e Grupo 2 apresentaram desempenho inferior em, pelo menos, um dos dois testes aplicados. O Perfil de Habilidades Fonológicas mostrou alteração de consciência fonológica em 13 (62%) sujeitos e a Prova de Consciência Fonológica em 16 sujeitos (76%), além disso, houve concordância entre os testes em 14 casos (66,7%). Não houve diferença estatisticamente significante comparando os resultados obtidos pelos dois grupos avaliados, tanto pelo PHF quanto pelo PCF de forma global, embora a concordância dos achados ocorreu na maioria dos casos. Porém, considerando as variáveis idade e escolaridade, no PCF constatou-se diferença estatística significante. Os resultados mostraram que há certa variabilidade nos achados obtidos da PCF e do PHF, nas faixas etárias de 5, 6 e 8 anos, enquanto que na faixa etária de 7 anos ambos os instrumentos mostraram-se sensíveis para a detecção da alteração de consciência fonológica e também para o acompanhamento do processo terapêutico. CONCLUSÃO: a maioria das crianças da amostra (85%), independente da terapia fonoaudiológica, apresentou desempenho inferior ao esperado para sua faixa etária em um dos dois instrumentos de avaliação da consciência fonológica, demonstrando a importância da intervenção fonoaudiológica com maior ênfase neste aspecto, já que este irá refletir-se diretamente no processo de alfabetização do indivíduo.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to analyze and compare the performance of phonological awareness in two groups of children with phonological disorder, one in speech therapy and the other without intervention using two instruments of evaluation. METHOD: sample of 21 children, both genders, aged from 5 years and 6 months old to 8 years and 10 months old, with phonological disorder. Ten of these children belonged to Group 1, which includes children who have not undergone speech therapy treatment; and 11 children composed Group 2, corresponding to those in speech therapy intervention for a period longer than 4 months. Two instruments of evaluation were used: Profile of Phonological Abilities and Phonological Awareness Test RESULTS: 85% of the children in Group 1 and Group 2 presented low performance in at least one of the two tests applied. The Profile of Phonological Abilities showed phonological alteration in 13 (62%) subjects and the Phonological Awareness Test in 16 subjects (76%). Moreover, there was consistency between the tests in 14 cases (66.7%). There was no statistically significant difference when we compare the results obtained by the two groups evaluated with phonological disorders for both the PPA and the PAT in general, even though the consistency between the findings happened in the majority of the cases. However, considering the age variables and schooling, in the PAT we found statistically significant difference. The results showed that there is certain variance in the findings obtained of the PPA and the PAT, in the age group of 5, 6 and 8 years old, whereas in the age group of 7 years old both instruments had revealed themselves sensible to the detection of the alteration of phonological awareness and for the follow up of the therapeutical process. CONCLUSION: most children in the sample (85%), independent of speech therapy, showed inferior performance than the expected for their age group in one of two instruments of evaluation, demonstrating the importance of speech therapy with emphasis on this aspect, because this will be reflected directly in the process of literacy of the children.
  • Análise da produção científica internacional sobre gagueira Artigos Originais

    Carvalho, Audrey Vendramini de; Friedman, Silvia

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: descrever as características da produção científica internacional sobre gagueira publicada em periódicos no período entre 2005 e 2010. MÉTODOS: pesquisa documental em que se analisaram artigos online, considerando-se: 1) distribuição da frequência por período; 2) temática; 3) vertente epistemológica; 4) procedimento metodológico; 5) faixa etária. RESULTADOS: foram analisados 339 artigos, distribuídos em 76 revistas, estando a maioria no Journal of Fluency Disorders (94;27,73%). As temáticas mais frequentes foram: Características da Gagueira (150;44,25%) e Tratamento da Gagueira (106;31,27%). O método de pesquisa mais utilizado foi Levantamento (157;46,31%). A maioria das pesquisas pertenceu à vertente Positivista (324;95,57%). A faixa etária mais estudada foi Adultos (174;45,31%). CONCLUSÃO: a produção internacional sobre gagueira apresenta crescimento discreto. Prepondera o paradigma Positivista. Dois fatos chamam atenção nos estudos positivistas: a emergência de pesquisas que quantificam aspectos qualitativos para olhar a gagueira como fenômeno multifatorial; os mesmos aspectos sendo tratados ora como característica, ora como causa da gagueira. Conjuntamente, esses fatos apontam para a complexidade do tema e para o desafio que a compreensão da gagueira tem representado aos pesquisadores, o que pode indicar a necessidade de se buscar novos caminhos epistemológicos para decifrá-la. Faltam pesquisas sobre prevenção e promoção de saúde; delineamentos de Estudo de Caso Clínico, e estudos sobre adolescentes.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to describe the international scientific literature on stuttering published between 2005 and 2010. METHOD: selection and analysis of online, peer reviewed publications. The organized data highlighted the following characteristics: 1) number of publications per period; 2) addressed themes; 3) epistemological affiliation of contributors; 4) methodological procedures, and 5) age group of the subjects studied. RESULTS: 339 articles found in 76 journals were analyzed. The Journal of Fluency Disorders was the most frequent contributor (94;27.73%). Two themes stood out: Characteristics of Stuttering, with 150(44.25%) articles, and Treatment of Stuttering, with 106(31.27%) articles. The research method most used was Survey (157; 46.31%). The majority of research featured the Positivist (324;95.57%) paradigm. The most studied age group was Adult (174;45.31%). CONCLUSION: there is a discreet growth in studies about stuttering, mostly featuring the positivistic approach. A significant development within the Positivistic studies is the emergence of studies that frame qualitative data in a quantitative mode, supporting the view of stuttering as a multifactorial phenomenon. Many studies have further refined the identification of aspects present in stuttering by distinguishing factors viewed simply as characteristic of stuttering from those viewed as possibly causative. Altogether, these findings endorse stuttering as a complex subject which poses a challenge to scientists, calling for new epistemological approaches in order to unveil these newly identified distinctions. There is need for more research on stuttering for preventive health and wellness promotion, as well as studies using Clinical Case Study as method of investigation, and also studies focused on adolescents.
  • As variáveis intervenientes na produção do onset complexo mediante uma análise silábica Artigos Originais

    Mezzomo, Carolina Lisbôa; Vargas, Diéssica Zacarias; Cuti, Lilian Kopp; Lopes, Silvana Gonçalves

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: verificar e comparar as estratégias de reparo e a influência das variáveis linguísticas (silábicas e prosódicas) e extralinguísticas na produção da sílaba com Onset Complexo em crianças com desenvolvimento fonológico típico e atípico. MÉTODO: foi analisada a fala de 48 crianças, 24 com desenvolvimento fonológico típico e 24 com desenvolvimento fonológico atípico, equiparados em relação ao sexo, entre 2:6 a 5:5;29 (grupo típico) e 5:0 a 7:11;29 (grupo atípico). As amostras foram coletadas transversalmente, com base no instrumento Avaliação Fonológica da Criança. Foram analisadas palavras que apresentaram como alvo o onset complexo, com um corpus de 278 palavras do desenvolvimento típico e 460 do desenvolvimento atípico. Foram consideradas como variantes da variável dependente a produção correta, apagamento de C², apagamento de C¹, apagamento de sílaba, epêntese, metátese e idiossincrasias. Como variáveis independentes intervenientes consideraram-se os fatores extralinguísticos idade, sexo e tipo de desenvolvimento e as variáveis linguísticas tonicidade, número de sílabas, contexto silábico seguinte e precedente, posição na palavra, complexidade do onset na própria sílaba e pé métrico. Os dados de fala foram analisados estatisticamente por meio do VARBRUL. RESULTADO: o programa estatístico selecionou como significante para a produção correta e para os outros tipos de estratégias de reparo do onset complexo as variáveis sexo, idade, tipo de desenvolvimento, posição na palavra, pé métrico e contexto silábico seguinte. CONCLUSÃO: verificou-se que as variáveis linguísticas e extralinguísticas influenciam significantemente na produção do onset complexo em crianças com ambos os desenvolvimentos. A estratégia de reparo mais utilizada foi apagamento de C².

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to verify and to compare the repair strategies and the influence of linguistic (syllabic and prosodic) and extralinguistic variables in the production of consonant clusters by children with typical and atypical phonological development. METHOD: it was analyzed the speech of 48 children, 24 with typical phonological development and 24 with atypical phonological development, similar in relation to sex, and age between 2:6 to 5:5;29 (typical group) and 5:0 to 7:11;29 (atypical group). The samples were collected transversely, based on the instrument Avaliação Fonológica da Criança. It was analyzed the words presented as target consonant clusters, with a corpus of 278 words of typical development and 460 of atypical development. The correct production, C² deletion, C¹ deletion, syllable deletion, epenthetic, metathesis and idiosyncrasies were considered as variants of the dependent variable. The extralinguistic factors such as age, sex and development type, and linguistic variables the number of syllables, next precedent syllabic context, the position in the word, the complexity of the onset in the syllable and metrical foot were considered as independent intervening variables. The speech data were statistically analyzed through VARBRUL. RESULTS: the statistical program selected as significant for the correct production and other types of repair strategies in the consonant clusters the variables sex, age, development type, position in the word, metrical foot and precedent syllabic context. CONCLUSION: it was found that the linguistic and extralinguistic variables significantly influence the production of consonant clusters in children with both developments. The most widely used repair strategy was the deletion of C².
  • Narratividade do professor: mediação e linguagem na sala de aula Artigos Originais

    Chesini, Isabel Maganin; Crestani, Anelise Henrich; Souza, Ana Paula Ramos de

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: construir e analisar uma experiência de formação do professor em sua narratividade e os efeitos da mesma na narratividade das crianças. MÉTODO: a amostra se constituiu de duas professoras de pré-escola, 28 alunos, 14 de cada professora sendo, um grupo experimental e o outro grupo controle, e os pais das crianças como controle ambiental. As avaliações foram feitas a partir de sessões de filmagem das professoras, coleta das narrativas das crianças e questionário sobre como desenvolviam a atividade de contar em casa. RESULTADOS: o processo de mediação fonoaudiólogo/professor, com enfoque na narrativa, provocou mudança no modo de narrar não só do professor, mas também nas categorias narrativas das crianças, demonstrando a importância de o profissional que assessore o professor em sua prática trazendo novos subsídios teóricos. CONCLUSÃO: após a realização desta pesquisa observou-se que a Experiência de Aprendizagem Mediada (EAM) e os princípios interacionistas sobre a aquisição da linguagem e o desenvolvimento narrativo foram efetivos na construção de uma experiência formativa do professor para melhorar sua narratividade e que a evolução do professor se refletiu na evolução das habilidades narrativas das crianças.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to build and analyze an experience in the teacher's formation in his/her narrativity and the effects of it on the children's narrativity. METHOD: the sample consisted of two pre-school teachers, 28 students, composing two groups of 14, one for each teacher, being one the experimental group and the other the control group, and the children's parents as the environmental control. Evaluations were conducted through filming sessions of the teachers, collection of children's narratives and a questionnaire about how the recounting activity was developed at home. RESULTS: the process of pnonoaudiologist/teacher mediation, focusing on narrative, caused variation not only in the teacher's way of narrating, but also in the children's narrative categories, demonstrating the importance of a professional who can advise the teacher in his/her practice by bringing in new theoretical support. CONCLUSION: after the development of this study, it was observed that the Mediated Learning Experience (MLE) and the interactionism principles on language acquisition and narrative development were effective in building teacher's formative experience to improve his/her narrativity and that the teacher's evolution was reflected in the development of the children's narrative skills.
  • Prevalência de maloclusão em escolares de 5 a 12 anos de rede municipal de ensino de Araraquara Artigos Originais

    Boeck, Eloisa Marcantonio; Pizzol, Karina Eiras Dela Coleta; Navarro, Natalia; Chiozzini, Nayara Mariani; Foschini, Ana Lígia Rozato

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: avaliar a prevalência de maloclusões em escolares na faixa etária de cinco a 12 anos, matriculadas em escolas municipais de Araraquara. MÉTODO: com base no número total de crianças (7235) realizou-se o cálculo da amostragem, envolvendo sete escolas, num total de 3380 crianças. Um estudo piloto e a calibração dos examinadores precederam o início da pesquisa. Foram excluídas 1934 crianças da amostra por não atenderem aos critérios de inclusão. Na avaliação clínica, foram analisados, as relações inter-arcos nos sentidos transversal, vertical e sagital, a relação intra-arcos, o perfil e padrão de crescimento, a presença de assimetria, além de hábitos deletérios. RESULTADOS: da amostragem total (1446), 80,29% apresentou maloclusão, sendo mais prevalente no gênero feminino (81,34%) e na faixa etária de nove a 12 anos (82,52%). A relação dentária mais prevalente foi a de Classe I (63,27%), o padrão facial mais encontrado foi o Padrão I (92,87%). As alterações oclusais inter-arcos mais encontradas foram a mordida profunda e a mordida aberta, as alterações intra-arcos predominantes foram os diastemas e as giroversões. De acordo com o Teste Qui-quadrado não houve significância entre maloclusão e as variáveis: presença de hábito, assimetria, diastemas e padrão facial. Houve diferença estatisticamente significante na prevalência das variáveis: mordida aberta, mordida profunda, diastemas e dos hábitos de sucção (dedo, chupeta, mamadeira) e onicofagia quando comparada as duas faixas etárias estudadas. CONCLUSÃO: as maloclusões acometem a maior parte das crianças nessa faixa etária, tendo origem predominantemente dentária e com pouco ou nenhum comprometimento facial, evidenciando a necessidade da intervenção precoce.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to evaluate the prevalence of malocclusion in school children between 5 and 12 years-old enrolled in public schools in Araraquara_S.P. (Brazil). METHOD: based on the total number of children (7235) it was carried out the calculation of sampling, involving seven schools, a total of 3380 children. A pilot study and calibration of examiners preceded the study onset. 1934 children were excluded from the sample because they didn't apply for the inclusion criteria. In clinical evaluation, there were analyzed the inter-arcs in transverse, vertical and sagittal directions, intra-arch relationship, facial profile, growth pattern, presence of asymmetry, and harmful habits. RESULTS: of the total sample (1446), 80.29% had malocclusion, being more prevalent in females (81.34%) from 9 to 12 years-old (82.52%). The most prevalent dental relationship was Class I (63.27%), Standard I was the most found facial pattern (92.87%). The predominant inter-arch malocclusions were deep bite and anterior open bite, and the most prevalent intra-arches occlusal changes were spacing and rotation. According to the Chi-square test, there was no significance between malocclusion and the variables: presence of habit, asymmetry, spacing and facial profile. There was a statistically significant difference in the prevalence of variables: open bite, deep bite, spacing, sucking habits (sucking, pacifier, bottle) and the onychophagia habit, when compared the two age groups studied. CONCLUSION: malocclusions affect the most children in this age group, with predominantly dental origin and with little or no facial involvement, obviating the need for early intervention.
  • Alterações de funções orais na presença de aparelhos ortodônticos fixos com recursos intraorais Artigos Originais

    Navarro, Paloma Rocha; Assis, Gisele Bernardi de; Souza, Lídia Lange; Macluf Filho, Eduardo; Azenha, Cláudio Rodrigues; Tessitore, Adriana

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: investigar as possíveis alterações de fala, mastigação e deglutição em usuários de aparelhos ortodônticos com recursos intraorais fixos no palato. MÉTODO: foram avaliados 28 pacientes de ambos os sexos, na faixa etária de 10 a 24 anos, em tratamento no Centro de Reabilitação Estética Orofacial em Campinas. Tais pacientes foram avaliados por fonoaudiólogas antes da colocação do aparelho e após trinta dias de uso de aparelho ortodôntico com recurso fixo. Todos os sujeitos foram avaliados previamente por ortodontistas e apresentaram indicação de colocação do recurso intraoral. O exame fonoaudiológico foi composto pela avaliação da mastigação, deglutição e fala, segundo protocolo especifico de motricidade orofacial, e de teste de fala na área de fonética. Os testes estatísticos aplicados foram: Teste de ANOVA, teste T-Student Pareado, Teste de Igualdade de duas proporções e Intervalo de Confiança para a média. Foram considerados significantes associações com p-valor < 0,05 . RESULTADOS: para a amostra analisada, não houve alterações de mastigação e deglutição estatisticamente significantes após um mês de uso dos aparelhos selecionados. Na fala, 64,3% da amostra não apresentou alterações, mas em 25% dos pacientes observou-se a presença de distorção de grupos consonantais na presença de aparelhos do tipo disjuntor. CONCLUSÃO: o uso de aparelhos fixos com recursos intraorais, provoca modificações estatisticamente significantes somente na fala.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to investigate possible changes in speech, chewing and swallowing in users orthodontic appliances with features (intraoral) fixed on the palate. METHOD: a total of 28 patients of both sexes, in the 10-24 age-group, were evaluated. These patients were being treated at the CEREO - Centro de Reabilitação Estética Orofacial (Aesthetic and Orofacial Rehabilitation Center) in Campinas, São Paulo. They were evaluated by speech therapists before they had their orthodontic appliances installed and also 30 days after they were using these appliances with feature. All subjects were previously evaluated by orthodontists from the CEREO and were candidates to the installation of intraoral features. The speech therapist's test was composed of two parts: the first was the evaluation of chewing, swallowing and speech, according to the MBGR protocol and the second was a phonological evaluation of language. The statistical tests applied were: Two Proportions Equality Test, Chi-Square Test for Independence. We considered significant the associations with p-value <0.10. RESULTS: for the sample analyzed, there were no statistically significant changes in chewing and swallowing after one month of use of intraoral features. In speech, 64.3% of the sample did not change, but in 25% of the patients it was observed a distortion of consonant clusters in the presence of circuit breaker type appliances. CONCLUSION: the use of fixed orthodontic appliances with intraoral features causes statistically significant changes only in speech.
  • Avaliação da profundidade do palato duro: correlação entre método quantitativo e qualitativo Artigos Originais

    Maria, Camila Mulazzani; Silva, Ana Maria Toniolo da; Busanello-Stella, Angela Ruviaro; Bolzan, Geovana de Paula; Berwig, Luana Cristina

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: verificar correlação entre método quantitativo e qualitativo de avaliação da profundidade do palato duro. MÉTODO: participaram da pesquisa 74 crianças, com dentição mista, submetidas à avaliação fonoaudiológica e odontológica que incluiu moldagem do arco dental maxilar para confecção dos modelos de gesso usados para posterior mensuração. Para análise quantitativa mediu-se largura e profundidade do palato duro ao nível dos primeiros molares, cujos valores foram utilizados para o Índice de Altura Palatina. Assim, os palatos duros foram classificados em baixo, médio ou alto. A avaliação qualitativa foi efetuada por inspeção visual dos modelos de gesso por três fonoaudiólogas com experiência em Motricidade Orofacial. A profundidade dos palatos duros foi classificada em reduzida (palato baixo), normal (palato médio) ou aumentada (palato alto). Como resultado considerou-se o consenso de ao menos duas avaliadoras. Para análise dos dados verificou-se a frequência de classificações e aplicou-se o Teste de Correlação Gamma. RESULTADOS: a partir da avaliação quantitativa observou-se maior frequência de palatos médios (55,4%), seguidos de palatos baixos (39,2%) e palatos altos (5,4%). Pelo método de avaliação qualitativo a maioria dos palatos duros foram considerados palatos altos (51,4%), seguidos de palatos médios (43,2%) e palatos baixos (5,4%). Teste de Correlação de Gamma resultou em 0,6212 (p<0,05), indicando correlação moderada. CONCLUSÃO: a correlação entre os métodos de avaliação da profundidade do palato duro apresentou-se moderada. Na avaliação qualitativa houve tendência em considerar os palatos mais profundos do que indica o método quantitativo. Sugere-se que ambas as formas de análise sejam utilizadas na prática clínica.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to investigate the correlation between quantitative and qualitative methods of hard palate depth evaluation. METHOD: 74 children participated in this study. They were in mixed dentition phase and were evaluated by speech therapist and dentist, who made the plaster models of maxillary dental arch used later for measure. The quantitative method was measurement of molar distance and molar depth whose values were used to calculate the Palatal Height Index. The hard palate was classified into low medium and high palate. Qualitative analysis was performed through visual inspection of the plaster models by three speech therapists with experience in Orofacial Myology. The depth of hard palate was classified as low, normal or increased. The result was the consensus of at least two evaluators. For Data analysis the frequency of ratings was investigated and the Gamma Correlation Test was applied. RESULTS: qualitative method: medium palate (55,4%) followed by low palates (39,2%) and high palate (5,4%). Quantitative method: high palates (51,4%) followed by medium palate (43,2%) and low palates (5,4%). The Gamma Correlation Test resulted in 0,6212 (p<0,05) which indicates moderate correlation. CONCLUSION: the correlation between quantitative and qualitative methods of hard palate assessment was moderate. There was a trend in the qualitative evaluation to consider the palates deeper than the quantitative method. Therefore, it is suggested that both forms of analysis to be used in clinical practice.
  • Características da fonetografia em indivíduos com equilíbrio dentofacial pós-muda vocal Artigos Originais

    Mituuti, Cláudia Tiemi; Santos, Cibele Carméllo; Teles, Lídia Cristina da Silva; Berretin-Felix, Giédre

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: caracterizar, por meio de fonetografia, o perfil da extensão vocal em indivíduos sem alterações pós-muda vocal e equilíbrio dentofacial. MÉTODO: participaram deste estudo 15 homens com idades entre 14 e 35 anos com pós-muda vocal. Eles responderam a um questionário específico, e também foram submetidos a uma avaliação antropométrica da face, a avaliação dento-oclusal, o exame fonetografia e também a uma análise da frequência fundamental habitual da voz. RESULTADOS: frequência fundamental mínima: 89Hz ± 3Hz ou 29st ±14st; Frequência fundamental máxima: 665Hz±179Hz ou 63st±5st; Extensão Vocal: 34st±6st; Intensidade mínima: 66 dB ± 3dB; Intensidade máxima: 114dB ± 5dB; Extensão Dinâmica Máxima: 42dB ± 4dB, Área do Fonetograma: 936,4 dB.st ± 258,8 dB.st ou 42,1 cm² ± 11,6 cm²; Frequência Fundamental Habitual para a vogal "a": 111,26 Hz ± 15,24 Hz. CONCLUSÃO: apesar de os estudos nacionais e internacionais apresentados neste trabalho não considerarem a condição dentofacial dos indivíduos, os resultados foram semelhantes.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to characterize, by means of phonetography, the profile of voice extension in individuals with post changes, dentofacial balanced voice. METHOD: fifteen male individuals participated in this study, in vocal postmutation, aged between 14 and 35 years old. They answered a specific self-response questionnaire, and they were also submitted to an anthropometric assessment of the face, dento-occlusal evaluation, phonetography examination and to an analysis of the usual fundamental frequency of the voice. RESULTS: minimum Fundamental Frequency: =89Hz±3Hz or =29st±14st, Maximum Fundamental Frequency: X=665Hz±179Hz or X=63st±5, Voice Extension: X=34st±6st, Minimum Intensity: X=66dB±3dB, Maximum Intensity: X=114dB±5dB, Maximum Dynamic Extension: X=42dB±4dB, Phonetogram Area: X=936,4dB.st±258,8dB.st or X=42,1cm²±11,6cm², Usual Fundamental Frequency of the "a" vowel: X=111,26Hz±15,24Hz. CONCLUSION: although national and international studies presented in this work do not consider the dentofacial condition of the subjects, the results were very similar.
  • Relações entre /s/ e /z/ e entre /e/ e /e/ não vozeado ou áfono Artigos Originais

    Cielo, Carla Aparecida; Lima, Joziane Padilha de Moraes; Gonçalves, Bruna Franciele da Trindade; Christmann, Mara Keli

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: correlacionar os tempos máximos de fonação (TMF) e as relações entre os fricativos /s/ e /z/ (s/z) e entre /e/ não vozeado e a vogal /e/ (ė/e) de mulheres sem afecções laríngeas. MÉTODO: participaram 60 mulheres com média de 21,56 anos de idade. Coletaram-se os TMF/ė/, /e/, /s/ e /z/ e calcularam-se a relação s/z e a relação ė/e, com padrão de normalidade para as relações de 0,8 a 1,2; para os TMF/s/ e /z/, entre 15,57 e 34,17s; para o TMF/ė/, entre 16 a 18s; e para o TMF/e/, entre 14,04 e 26,96s. Testes de Lilliefords, Spearmann, Binomial e Mann-Whitney com nível de significância de 5%. RESULTADOS: correlação positiva entre TMF/s/ e TMF/ė/, TMF/z/ e TMF/e/, TMF/s/ e TMF/z/, e TMF/ė/ e TMF/e/. Não houve correlação entre as relações s/z e ė/e, nem diferenças entre a relação ė/e, enquanto a relação s/z foi significantemente normal. TMF/ė/ e TMF/e/ significantemente diminuídos; TMF/s/ e TMF/z/ significantemente normais. TMF/ė/ significantemente menor do que TMF/s/; TMF/e/ significantemente menor do que TMF/z/. CONCLUSÃO: os fonemas /s/ e /z/ isolados e sua relação ficaram dentro da normalidade e as relações s/z e ė/e não apresentaram correlação. Os TMF/ė/ e TMF/e/ mostraram-se diminuídos em relação à normalidade. O TMF/ė/ foi menor do que TMF/s/ e o TMF/e/ foi menor do que TMF/z/, possivelmente devido ao modo articulatório dos fricativos ter aumentado o tempo de emissão, independentemente do controle do nível glótico e respiratório.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: correlate the maximum phonation time (MPT) and the relations between the fricative /s/ and /z/ (s/z) and between the vowels /ė/ and /e/ (ė/e) of women without laryngeal disorders. METHOD: participants were 60 women with a mean of 21.56 years old. Were collected MPT/ė/, /e/, /s/ and /z/ and calculated the relations ė/e and s/z, with normal pattern for the relationship from 0.8 to 1.2; for MPT/s/ and MPT/z/, between 15.57 and 34.17s; for the MPT/ė/, between 16 to 18s; and for the MPT/e/, between 14.04 and 26.96s. Lilliefords, Spearman, Binomial and Mann-Whitney tests with a significance level of 5%. RESULTS: positive correlation between MPT/s/ and MPT/ė/, MPT/z/ and MPT/e/, MPT/s/ and MPT/z/, and MPT/ė/ and MPT/e/. There was no correlation between the ratios s/z and ė/e, no differences between the relative ė/e, while the relation s/z was significantly normal. MPT/ė/ and MPT/e/ significantly reduced; MPT/s/ and MPT/z/ significantly normal. MPT/ė/ significantly lower than MPT/s/; MPT/e/ significantly lower than MPT/z/. CONCLUSION: the phonemes /s/ and /z/ isolates and its relation were within normal and the relations s/z and ė/e don't show correlation. The MPT/ė/ and MPT/e/ were decreased relative to normal. The MPT/ė/ was lower than MPT/s/ and MPT/e/ smaller than the MPT/z/, possibly due to the way of articulation fricative have increased transmission time, regardless of the level control glottal and respiratory.
  • Investigando a adesão ao atendimento fonoaudiológico no contexto da atenção básica Artigos Originais

    Paro, César Augusto; Vianna, Núbia Garcia; Lima, Maria Cecília Marconi Pinheiro

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: analisar os motivos relacionados a não-adesão de pacientes à terapia fonoaudiológica em um Centro de Saúde de Atenção Básica do Município de Campinas. MÉTODO:estudo exploratório do tipo ex-post facto de caráter qualitativo desenvolvido com os pacientes ou seus responsáveis, atendidos em um serviço de saúde e que não aderiram à fonoterapia. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas, com questões semidirigidas, a fim de apreender os motivos e atitudes enunciados pelos pacientes ou seus responsáveis em relação a não-adesão à terapia fonoaudiológica. As entrevistas foram transcritas e sistematizadas considerando-se os pressupostos da Análise Temática, técnica da Análise do Conteúdo. RESULTADOS: foram entrevistados dez sujeitos. Na análise, emergiu uma diversidade de temas e subtemas, desde relativos ao motivo do abandono, até a avaliação dos atendimentos de fonoaudiologia na visão dos usuários e organização da dinâmica familiar para comparecer ao atendimento. Este estudo indicou serem diversos os motivos do abandono à terapia fonoaudiológica no contexto da Atenção Básica, tais como: incompatibilidade de horário, dinâmica dos atendimentos, observação de melhora/resolução do caso, desmotivação do paciente e necessidade de realizar tratamento prévio em outra área. CONCLUSÃO: foi possível observar a presença de distintos motivos relacionados ao abandono numa mesma entrevista, aspecto que corrobora com o apontado pela literatura nacional e internacional, que caracteriza o processo de adesão/não-adesão como complexo e multifatorial.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to analyze the reasons related to non-compliance of patients with speech therapy in a Health Center Primary Care in Campinas. METHOD: an ex-post facto exploratory study with qualitative characteristics, developed with patients or people responsible for them, seen at a health service and who did not comply with speech therapy. Semi-structured interviews were conducted, with semi-directed questions, so as to catch the reasons and attitudes exposed by patients or people responsible for them, regarding the non-compliance with the Speech, Language and Hearing Therapy. The interviews were transcribed and systematized considering the assumptions of Thematic Analysis, a technique of Analysis of the Content. RESULTS: ten people were interviewed. During the analysis, a variety of themes and subthemes raised, from the ones related to the reason for the abandonment up to the assessment of speech therapy service in the view of users, plus the familiar organization dynamics to attend the visits. This study indicated that there are different reasons for quitting speech therapy in the context of Primary Care, such as: incompatibility of time, the dynamics of the visits, observation of improvement/solution of the case, patient's lack of interest and the need to have a previous treatment in another area. CONCLUSION: it was possible to observe the presence of different reasons related to an abandonment in the same interview, aspect that corroborates with the one discussed by the national and international literature, which characterizes the process of compliance/non-compliance as complex and multifactorial.
  • Avaliação do conforto do protetor auditivo individual numa intervenção para prevenção de perdas auditivas Artigos Originais

    Sviech, Patricia Schiniski; Gonçalves, Claudia Giglio de Oliveira; Morata, Thais Catalani; Marques, Jair Mendes

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: analisar o conforto do protetor auditivo individual como parte de uma intervenção para prevenção de perdas auditivas em trabalhadores expostos a elevados níveis de ruído, por meio da utilização de um questionário de avaliação de conforto. MÉTODO: realizou-se análise dos documentos da empresa, investigação do ruído e uso de protetor auditivo individual anterior, seleção do protetor auditivo individual, atividades educativas, aplicação de questionário e realização audiometrias. A população foi composta de 20 trabalhadores expostos a ruído acima de 80 dB(A). Os trabalhadores utilizaram protetores tipo inserção e concha, cada um durante 15 dias e responderam ao questionário de avaliação do conforto em duas ocasiões. RESULTADOS: dentre os participantes 85% eram homens e 15% mulheres, idade média 35 anos. O Índice de Conforto do protetor tipo inserção foi 4,6 e concha 6,1, com tempo médio de utilização de 6 horas 40 minutos. Dentre as razões negativas ao uso do equipamento destacaram-se: interferência com a comunicação (20%), diminuição da audição (10%) e não sentir necessidadede usar (10%). CONCLUSÃO: os protetores auriculares estudados tiveram seus escores cotados em níveis aceitáveis, sendo considerados ambos confortáveis. Contudo, existiu uma diferença significante no Índice de Conforto entre protetores de diferentes tipos (inserção e concha). Com isso, pôde-se concluir que, o protetor auditivo individual tipo concha foi considerado o mais confortável e melhor aceito pela população estudada.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to analyze the comfort of the individual hearing protectors as part of an intervention for prevention of hearing loss in workers exposed to high noise levels, using a questionnaire of comfort assessment. METHOD: company safety and health records were reviewed, noise measurements were performed, new HPDs were selected, the comfort of the devices was evaluated and audiometric tests were conducted. The study population was 20 workers exposed to noise levels above 80 dB(A). The workers used two types of HPD (earplugs and earmuffs), each for 15 days, followed by an application of the questionnaire after each trial period. RESULTS: 85% of the participants were males and 15% females and their average age was 35 years old. The comfort index for the studied earplug was 4.6, and for the studied earmuff was 6.1. The participants wore the HPDs during their full work shift which lasted 6 hours and 40 minutes. Other barriers were indentified to the use of hearing protection: interference with communication (20%), decreased hearing (10%) and lack of clarity on the need to use it (10%). CONCLUSION: the HPDs analyzed in this study had their scores acceptable and were considered both comfortable. However, there was a significant difference in the comfort Index between protectors of different types (earplug and earmuff). The conclusion was that the earmuff is considered the most comfortable and more accepted HPDs by this population.
  • Perícia fonoaudiológica: conhecimento e atuação dos profissionais da fonoaudiologia de dois estados do Brasil Artigos Originais

    Gorski, Leslie Palma; Lopes, Suleny Gomes; Silva, Etienne Barbosa da

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: analisar o conhecimento e a atuação em perícia fonoaudiológica de profissionais atuantes em dois Estados brasileiros. MÉTODO: o estudo foi realizado com 71 fonoaudiólogos de ambos os gêneros com idade entre 21 a 52 anos, atuantes nos estados da Bahia e Paraná. O conhecimento e atuação na perícia fonoaudiológica foram avaliados por meio da aplicação de um questionário. RESULTADOS: verificou-se que 94,4% dos indivíduos pesquisados são do gênero feminino, com média de idade de 28 anos, formados em sua maioria há no máximo cinco anos, sendo que 59,2% destes já possuem pós-graduação. A grande maioria dos indivíduos não teve contato com perícia durante a graduação e poucos buscaram cursos sobre o tema depois de formados. Analisando em conjunto os demais dados coletados, constatou-se que o conhecimento da população estudada é insuficiente nessa área e que a atuação do fonoaudiólogo em perícia é bastante restrita. CONCLUSÃO: a pesquisa e a inserção de matéria específica sobre Perícia Fonoaudiológica nos cursos de graduação e/ou pós-graduação são de suma importância, pois a perícia em fonoaudiologia mostrou-se um tema pouco abordado, fazendo com que os profissionais tenham um escasso conhecimento sobre o mesmo, levando a uma atuação muito restrita dentre os profissionais da área.

    Resumo em Inglês:

    PURPOSE: to analyze the knowledge and the performance in speech-language pathology assessment by professionals in two Brazilian states. METHOD: the study was conducted with 71 male and female speech therapists, aged 21 to 52, working in the states of Bahia and Parana. Their knowledge and performance in speech-language pathology assessment was estimated by applying a questionnaire. RESULTS: we found that 94.4% of the interviewees are female, aged on average 28 years, graduated for no more than 5 years, and 59.2% of them have post-graduate certificates. Most of the individuals did not have any contact with assessment during their graduation and few of them took courses on the theme after the completion of the undergraduate programs. Analyzing the other data collected, we verified that the knowledge of the studied population is insufficient in this field and that the speech therapist's performance in assessment is rather restricted. CONCLUSION: more research and the inclusion of a course on Assessment in Speech-Language Pathology undergraduate and/or graduate programs are extremely important, for assessment was found to be little studied, resulting in a scarse knowledge of it by professionals, which leads to its very restricted conduction among professionals in the area.
  • Qualidade de vida em disfagia na doença de Parkinson: uma revisão sistemática Artigos De Revisão

    Carneiro, Danielle; Belo, Luciana Rodrigues; Coriolano, Maria das Graças Wanderley de Sales; Asano, Amdore Gurgel C.; Lins, Otávio Gomes

    Resumo em Português:

    A doença de Parkinson pode causar distúrbios da deglutição em qualquer fase da doença devido às disfunções dos movimentos. Apesar da diversidade de sintomas, normalmente as alterações iniciais na deglutição do parkinsoniano são despercebidas e podem ocasionar prejuízo na qualidade de vida. Contudo, instrumentos que avaliam a qualidade de vida em disfagia na doença de Parkinson não têm sido sistematicamente estudados. Esta revisão sistemática objetivou identificar a utilização do questionário de Qualidade de Vida em Disfagia para avaliação na doença de Parkinson. Foram incluídos artigos com sujeitos de ambos os sexos e com doença de Parkinson idiopática, e excluídos os artigos de avaliação de tratamento e que apresentaram indivíduos com outra forma de parkinsonismo. Após a busca realizada nos portais da Bireme, Pubmed e Banco de Teses da Capes, foram analisados 30 artigos, dos quais dois foram incluídos depois da aplicação da Escala de Jadad modificada. Os dois artigos evidenciaram que o questionário de Qualidade de Vida em Disfagia é um instrumento seguro e relevante para avaliar alterações da deglutição do parkinsoniano nos domínios do instrumento, exceto no sono. Além disso, o questionário pode indicar uma compreensão da qualidade de vida geral. Sendo assim, a utilização do questionário de Qualidade de Vida em Disfagia contribuiu para avaliação da qualidade de vida em disfagia de sujeitos com doença de Parkinson.

    Resumo em Inglês:

    Parkinson's disease can cause problems with swallowing at any stage of the disease because of movement dysfunctions. Despite various symptoms, normally the initial swallowing alterations associated with Parkinson's Disease go undiagnosed and can damage quality of life. However, instruments for assessing the effects of quality of life in dysphagia are yet to be studied systematically. The objective of this systematic review was to analyze the adequacy of the Dysphagia's Quality of Life questionnaire in assessing Parkinson's disease. Articles examining both men and women were included, whereas those assessing treatment or that examined patients with Parkinsonism, or another form of disease, were excluded. Thirty articles were included after searches through Bireme, Pubmed and Capes' Databank of Theses. The Jadad Scale was used to assess them, with some modifications. Both articles showed that the Dysphagia's Quality of Life questionnaire is a secure and relevant instrument for assessing Parkinsonian swallowing alterations, except during sleep. Besides, it can indicate a general quality of life understanding. Thus, the use of the questionnaire helped assess quality of life in dysphagia in Parkinson's disease subjects.
  • Instrumentos aplicados en la evaluación de la voz en profesores: estudio bibliográfico

    Serey, Jazmín Pérez; Araya, Virna Ortiz

    Resumo em Espanhol:

    El objetivo de este trabajo es realizar un estudio bibliográfico focalizado en los instrumentos que se utilizan para evaluar de forma objetiva y cualitativa la voz en profesores. Se realizó un levantamiento bibliográfico de las publicaciones catalogadas en Pubmed y Scielo durante los últimos 5 años, que tuvieran relación con la evaluación de la voz en profesores. Los instrumentos utilizados en los 15 artículos encontrados muestran que un 80% de los estudios ocupan cuestionarios, 40% realiza evaluación perceptivo-auditiva de la voz, 40% utiliza videoestroboscopía o telelaringoscopía, 33% realiza evaluación foniátrica o fonoaudiológica, 27% realiza análisis acústico de la voz, 27% hace evaluación laríngea, 27% utiliza protocolo de caracterización de la muestra, 13% utiliza escala VHI, 13% evalúa los parámetros aerodinámicos y solo un 7% utiliza auto-co-heteroevaluación, escala GRBAS, evaluación de articulación y postura, evaluación de la motricidad orofacial y evaluación odontológica. Se encontraron diversos instrumentos de evaluación que dan cuenta de la heterogeneidad de los recursos para evaluar la voz, tanto de los instrumentos utilizados, como de los procedimientos, sobre todo en lo que respecta a cuestionarios, protocolos y evaluación subjetiva. Los instrumentos médicos tienen un protocolo de aplicación estandarizado que permite replicar el procedimiento de la misma forma en distintos lugares del mundo; en cambio, en fonoaudiología, los procedimientos parecen depender de la experiencia del profesional, y los instrumentos que estén disponibles.

    Resumo em Inglês:

    The purpose of this study is to conduct a literature review focused on the instruments used to assess an objective and qualitative voice of teachers. A bibliographic review of the publications listed in PubMed and Scielo over the past 5 years, was performed which were connected with the evaluation of voice teachers. The instruments used in the 15 articles found show that 80% of the studies involved questionnaires, 40% performed auditory perceptual assessments of the voice, 40% used telelaringoscopía or videostroboscopy, 33% did speech therapist or speech therapy evaluation, 27% performed sound analysis of the voice, laryngeal evaluation accounted for 27%, 27% use protocol characterization of the sample, 13% used a VHI scale, 13% evaluated the aerodynamic parameters, and only 7% used auto-co-hetero, a GRABSI scale, evaluation of articulation and posture, orofacial motricity assessment and dental evaluation. Several assessment tools were found that account for the diversity of both the instruments and the procedures used to evaluate the voice used especially in regard to questionnaires, and subjective evaluation protocols. Medical devices have a standard application protocol that allows you to replicate the procedure in the same way in different parts of the world; but in Speech Therapy all the procedures depend on the availability of instruments and the professional experience of the therapists.
  • Exposição ao ruído na indústria de transformação no Brasil Artigos De Revisão

    Cavalcante, Franciana; Ferrite, Silvia; Meira, Tatiane Costa

    Resumo em Português:

    A exposição ao ruído no trabalho é o fator de risco modificável mais importante para a perda auditiva em adultos. Na indústria de transformação, a exposição a níveis elevados de pressão sonora afeta um grande número de trabalhadores. As normas brasileiras estabelecem como obrigatório, para todas as empresas, o monitoramento do ruído ocupacional e da condição auditiva dos trabalhadores, assim como garantias para a proteção do trabalhador. No entanto, a aplicação das normas é frágil e pouco se sabe sobre a distribuição de exposição ao ruído no País. Este estudo tem como objetivo investigar e sumarizar a distribuição da exposição ao ruído e do uso do equipamento de proteção auditiva entre trabalhadores da indústria de transformação no Brasil. A menor prevalência de exposição ao ruído dentre os ramos da indústria da transformação é de 45% e poucos são os dados sobre o uso do equipamento de proteção auditiva entre os trabalhadores expostos. Comparando-se os disponíveis para os diferentes ramos de atividade, a exposição ao ruído alcança níveis mais altos no ramo da fabricação de produtos de madeira, onde também se observa a menor proporção de uso do equipamento de proteção auditiva. A escassez de dados sobre as condições de trabalho, exposição ao ruído e proteção auditiva, limita os esforços em fazer com que a saúde auditiva seja incluída entre as prioridades da saúde pública no Brasil.

    Resumo em Inglês:

    Occupational noise exposure is the most important modifiable risk factor for hearing loss in adults. The manufacturing industry has elevated levels of noise exposure that affect a large number of workers. The Brazilian norms state that noise and hearing function must be monitored, along with safeguards to protect workers, these are compulsory for all companies. However norms enforcement is weak and little is known about noise exposure distribution in the country. The purpose of this study is to investigate and summarize the distribution of noise exposure and use of hearing protection devices among workers in the manufacturing industry in Brazil. Among the manufacturing industry trends the minimum prevalence of noise exposure is 45%, and there are only a few data on the use of hearing protection device against hearing loss. Comparing available data from different industry trades, levels of noise exposure are higher in the logging and wood processing industry, together with a lower proportion of hearing protection device usage. The lack of data on work conditions, noise exposure and hearing protection limits the strength of hearing health among public health priorities in Brazil.
  • Avaliação clínica da relação entre postura, respiração e deglutição em paciente pós-acidente vascular cerebral na fase crônica: relato de caso Relatos De Casos

    Simão, Sináira Santos Seixas; Romero, Vivian Urbanejo; Baraldil, Karen; Oda, Adriana Leico; Viana, Celiana Figueiredo; Chiappetta, Ana Lucia de Magalhães Leal; Pieri, Alexandre

    Resumo em Português:

    O Acidente Vascular Cerebral (AVC) é a doença neurológica que mais incapacita os adultos. A respiração, a postura e a deglutição possuem uma relação direta nesta doença, necessitando assim de uma intervenção multidisciplinar. O objetivo do presente estudo foi realizar uma avaliação clínica integrada para analisar a relação entres estas disfunções. Trata-se de uma paciente do sexo feminino com 37 anos, com seis anos de diagnóstico de AVC isquêmico com hemiparesia completa à direita de predomínio crural, hipertensão arterial sistêmica, disfagia e disartrofonia. Na anamnese, relatou sintomas referentes à dispnéia, dores na coluna lombar, presença de tosse e engasgos à alimentação e escape anterior de saliva, principalmente durante a fala. A paciente apresenta escoliose, hipercifose torácica e fraqueza dos músculos abdominais. A avaliação respiratória evidenciou uma força expiratória abaixo do limite esperado. O pico de fluxo da tosse está abaixo do esperado, demonstrando não possuir força para tossir. A investigação fonoaudiológica evidenciou alterações no tempo aumentado para se alimentar, necessidade de ingerir líquidos para ajudar na deglutição de sólidos, eventuais escapes anteriores de alimento, necessidade de deglutições múltiplas devido à sensação de estase em cavidade laringo-faríngea e diminuição do paladar, bem como saliva grossa e viscosa. Utilizando-se das avaliações fisioterápicas e fonoaudiológicas, foi possível concluir que uma paciente com AVC na fase crônica apresenta alterações respiratórias que podem impedi-la de proteger com eficiência as vias aéreas inferiores, o que, somado às alterações posturais e na deglutição demonstram a importância da avaliação integrada para futuras intervenções terapêuticas mais eficazes.

    Resumo em Inglês:

    The Stroke is a neurological disorder that disables more adults. The breathing, posture and swallowing have a direct relationship in this disease, thus requiring a multidisciplinary approach. The goal of this study was to conduct a clinical evaluation integrated to analyze the relationship between these disorders. This case is a female patient aged 37 with six years of diagnosis of ischemic stroke with right hemiparesis complete predominantly crural, hypertension, dysphagia and dysarthrophonia. In history, reported symptoms related to dyspnea, pain in the lumbar spine, the presence of coughing and choking and drooling to food, especially during the speech. The patient has scoliosis, thoracic kyphosis and abdominal weakness. The evaluation showed a respiratory expiratory force below the expected range. The peak cough flow is lower than expected, demonstrating not have the strength to cough. The research revealed changes in speech increased time to eat, need to drink to help swallow solid food before any leaks, the need for multiple swallows due to the sense of stasis in laryngeal-pharyngeal cavity and decreased taste and thick and viscous saliva. Using physical and speech therapy evaluations, we concluded that a patient with stroke in chronic respiratory presents alterations that may prevent it from effectively protecting the lower airways, which, added to postural changes and swallowing show the importance of integrated assessment for future therapeutic interventions more effective.
  • Relato de caso: a importância da atuação multiprofissional na laringectomia supracricóide Relatos De Casos

    Mancopes, Renata; Gonçalves, Bruna Franciele da Trindade; Costa, Cintia da Conceição; Flores, Thamires Graciela; Santos, Leonardo Dachi dos; Constantino Drozdz, Daniela Rejane

    Resumo em Português:

    Esse estudo tem como tema a atuação multiprofissional na laringectomia supracricóide. A terapia fonoaudiológica no hospital foi realizada duas vezes por dia, após 14 sessões, a consistência pastosa foi liberada. O paciente retornou ao ambulatório de disfagia do hospital, uma vez por semana durante dois meses e atualmente retorna uma vez ao mês. A terapia nutricional por sonda nasoentérica (SNE) possibilitou a ingestão calórica necessária e hidratação e, com a liberação da consistência via oral pelo Fonoaudiólogo, o Nutricionista ampliou as opções de alimentos que o paciente poderia ingerir, favorecendo o ganho de peso e retirada da via alternativa de alimentação. A intervenção multiprofissional possibilitou que o grau de disfagia orofaríngea mecânica evoluísse de grave para disfagia orofaríngea leve apenas para líquidos, sendo a evolução da terapia constatada por meio da ingestão oral do paciente, a qual evoluiu da FOIS 1 para FOIS 3 e atualmente encontra-se na FOIS 6. A realização da terapia nutricional enteral possibilitou que o paciente recuperasse o seu peso usual, no período de três meses, haja vista que com a cirurgia, o mesmo perdeu 11 Kg. Verificou-se que por meio do acompanhamento multiprofissional, foi possível evoluir de uma nutrição enteral exclusiva para dieta por via oral, o que favoreceu a evolução do estado nutricional, com a recuperação do peso corpóreo, além de proporcionar melhora na qualidade de vida deste sujeito.

    Resumo em Inglês:

    This study is about theperfomance multiprofissional on laryngectomy supracricoid. The speech therapy in the hospital was carried out twice a day, after 14 sessions, pasty consistency was released. The patient returned to the disfagia outpatient of the hospital, once a week for two months and now returns once a month. Nutritional therapy nasoenteric probe (NEP) allowed the necessary caloric intake and hydration and, through the release of consistency by oral Audiologist, the nutritionist expanded the options of foods that the patient could eat, favoring the profit of weight and withdrawal of the alternative way of feeding.The multiprofessional intervention enabled the degree of oropharyngeal dysphagia mechanical evolve from severe to mild oropharyngeal dysphagia for liquids only, being the evolution of therapy being verified through the patient's oral intake, which evolved from a FOIS 1 for FOIS 3 and is currently third in the FOIS 6. The realization of enteral nutrition therapy enabled the patient to regain his usual weight, on three months period, considering that with surgery, it lost 11 kg. It was noted that through the accompaniment multiprofessional, was possible evolve from an exclusive enteral nutrition to oral diet, which favored the evolution of nutritional status, with the recovery of body weight, addition to providing improved quality of life of this person.
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