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Revista CEFAC, Volume: 23, Número: 6, Publicado: 2021
  • Common mental disorders and patient-reported swallowing disorders following total laryngectomy Brief Communication

    Batista, Emykaelly Kauanne Lima; Soares, Jaims Franklin Ribeiro; Alves, Giorvan Anderson dos Santos; Pessoa, Luciane Spinelli de Figueiredo; Andrade, Wagner Teobaldo Lopes de; Lucena, Vivian Lisboa de; Pernambuco, Leandro

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: the aim of this study was to analyze the relationship between patient-reported swallowing disorders and common mental disorders after total laryngectomy. Methods: fourteen patients of both genders and aged 66 ± 8.63 years were assessed after total laryngectomy. They were all asked about the perception of swallowing disorders and answered the Self-Reporting Questionnaire. Patients with swallowing complaints also answered the MD Anderson Dysphagia Inventory. The mean difference between groups was evaluated using the Mann-Whitney test, with a significance level of 5%. Results: the median of Self-Reporting Questionnaire total score was 3.00 [interquartile range: 0.00-5.00] and did not reflect the presence of common mental disorders. Five volunteers (35.7%) self-reported swallowing disorders and had a worse, although not significant (p = 0.15), performance on the Self-Reporting Questionnaire. The MD Anderson Dysphagia Inventory indicated a limitation in the quality of life, with a greater impact of swallowing disorders in the emotional domain [median = 53.30; interquartile range: 33.30-74.95]. Conclusion: common mental disorders are not related to patient-reported swallowing disorders following total laryngectomy. However, patients with swallowing complaints had a negative impact on their quality of life, especially in the emotional domain.
  • Vocabulário expressivo e receptivo em crianças da pré-escola e fatores socioeconômicos Artigos Originais

    Santos, Raoni da Silva; Francisco, Guilherme CP; Lukasova, Katerina

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: avaliar o vocabulário expressivo e receptivo de crianças pré-escolares e traçar a relação com diferentes fatores socioeconômicos. Métodos: foram avaliadas 108 crianças, com idades entre 4 e 6 anos, sendo 84 de uma pré-escola pública e 24 de pré-escola particular, com os seguintes instrumentos: CMMS - Escala de Maturidade Mental Colúmbia; ABFW; Teste de Vocabulário por Imagens Peabody (TVIP); CONFIAS - Consciência Fonológica: Instrumento de Avaliação Sequencial; Teste de Nomeação Automática Rápida (NAR); Questionários para a definição de classificação econômica, saúde geral e hábitos familiares. Para as análises estatísticas foram utilizados: o teste não-paramétrico de Kruskal-Wallis, as correções Bonferroni post hoc para verificar diferenças significantes e a correlação de Sperman. Resultados: os resultados demonstraram relação estatisticamente significante entre fatores como faixa salarial, escolaridade da mãe e do pai e desempenho nos testes de vocabulário receptivo, expressivo e maturidade mental. Conclusão: evidências mostram a relação dos fatores socioeconômicos com o desenvolvimento da linguagem em pré-escolares.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to assess the expressive and receptive vocabulary of preschool children and trace the relationship with different socioeconomic factors. Methods: 108 children, aged between 4 and 6 years, were evaluated, 84 from a public preschool and 24 from a private preschool, using the following instruments: CMMS - Columbia Mental Maturity Scale; ABFW; Peabody Image Vocabulary Test (PPVT); CONFIAS - Phonological Awareness: Sequential Assessment Instrument; Rapid Automatic Naming Test (NAR); Questionnaires for the definition of economic classification, general health and family habits. For statistical analyses, the non-parametric Kruskal-Wallis test, Bonferroni post hoc corrections to check significant differences and Spearman correlation were used. Results: the results found showed a statistically significant relationship between factors such as salary range, mother's and father's education and performance on tests of receptive and expressive vocabulary and mental maturity. Conclusion: evidence showed the relationship of socioeconomic factors with language development in preschoolers.
  • Fatores associados à força de mordida em pessoas com doença de Parkinson Artigos Originais

    Silva, Taysa Vannoska de Almeida; Sobral, Amanda do Vale; Silva, Hilton Justino da; Coriolano, Maria das Graças Wanderley de Sales; Lins, Carla Cabral dos Santos Accioly

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: avaliar a força de mordida em pessoas com doença de Parkinson e correlacionar com: idade, sexo, estágio e tempo da doença, uso de prótese dentária, presença de disfunção temporomandibular, lado de início dos sintomas e preferência mastigatória. Métodos: foi aplicado o questionário Critério de Diagnóstico para Pesquisa em Disfunção Temporomandibular, a escala Hoehn & Yahr para estágio da doença de Parkinson e realizou-se o exame clínico da cavidade oral. Seguido do registro da força de mordida, utilizando um dinamômetro analógico, com haste adaptada para a preensão bucal. Os resultados obtidos da força de mordida e correlação com as variáveis foram analisadas por meio do teste T independente (p<0,05). Resultados: a amostra foi composta por 42 parkinsonianos com média de idade de 64 anos, desses 67% eram do sexo masculino. Observou-se não haver diferença na correlação com: idade, disfunção temporomandibular, estágio e tempo de diagnóstico da doença de Parkinson, bem como entre os lados, início dos sintomas e preferência mastigatória, no entanto, houve associação significante entre os sexos: masculino e feminino para ambos os lados (direito - p=0,002; esquerdo - p=0,04) e na utilização de prótese dentária para a força de mordida do lado direito (p=0,03). Conclusão: constatou-se que ser do sexo feminino e fazer uso de prótese dentária são fatores associados à redução da força de mordida em pessoas com doença de Parkinson.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to assess the bite force in people with Parkinson’s disease and correlate it with age, sex, stage and time of the disease, dentures use, presence of temporomandibular disorder, side of symptom onset, and masticatory preference. Methods: the Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders and the Hoehn & Yahr Parkinson’s disease scale were used, and the participants’ oral cavity was clinically examined. Then, the bite force was measured with an analog dynamometer, whose bar was adapted for mouth grip. The bite force results and their correlation with the variables were analyzed with the independent t-test (p<0.05). Results: the sample comprised 42 parkinsonians at a mean age of 64 years, 67% of whom were males. No difference was observed in the correlation with age, temporomandibular disorder, stage and time of Parkinson's disease; or between the sides, symptom onset and masticatory preference. However, there was a significant association between the sexes (males and females) for both sides (right - p=0.002; left - p=0.04) and denture use for bite force on the right side (p=0.03). Conclusion: being a female and using dentures are factors associated with decreased bite force in people with Parkinson’s disease.
  • Efeitos vocais e de autopercepção da prática da fonação em canudo Artigos Originais

    Paixão, Larissa Rezende da; Tannes, Márcia Cristina Bebiano; Souza, Bárbara Oliveira; Nogueira, Lorena Luiza Costa Rosa; Furlan, Renata Maria Moreira Moraes

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: avaliar as modificações acústicas e na autopercepção da voz em mulheres com e sem sintomas vocais, após um, três, cinco e sete minutos da prática de fonação em canudo. Métodos: participaram do estudo 30 mulheres, com idades entre 18 e 39 anos, das quais 17 apresentavam sintomas vocais e 13 não apresentavam sintomas vocais. As participantes preencheram a Escala Visual Analógica sobre a autopercepção de desconforto vocal. Realizou-se a gravação da vogal /ɛ/ sustentada em tempo máximo de fonação antes da prática (m0) e após o primeiro, terceiro, quinto e sétimo minutos de execução do exercício de fonação em canudo. Foi obtida a medida de tempo máximo de fonação e realizada análise acústica. Os parâmetros acústicos analisados foram: número de harmônicos, frequência fundamental, ruído, glottal-to-noise excitation ratio (GNE), Jitter e Shimmer. Foram utilizados os testes de Friedman e Wilcoxon para comparar cada parâmetro nos diferentes momentos e o Teste de Mann-Whitney para comparação entre os grupos. Considerou-se o nível de 5% de significância nas análises. Resultados: não houve modificações nas variáveis acústicas ou na autopercepção da voz quando comparados os momentos pré e pós-exercício em ambos os grupos. Nas comparações entre os grupos, observou-se que o grupo com sintomas vocais apresentou menor GNE e maior ruído no segundo momento de execução da técnica. Conclusão: a fonação em canudo não proporcionou modificações acústicas ou na autopercepção da voz de mulheres com e sem sintomas vocais. Na comparação entre os grupos, as mulheres com sintomas apresentaram menor GNE e maior ruído do que as sem sintomas, após um minuto da prática de fonação em canudo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to assess the acoustic and self-perceived voice changes in women with and without voice symptoms after 1, 3, 5, and 7 minutes of straw phonation exercises. Methods: a total of 30 women aged 18 to 39 years participated in the study - 17 with and 13 without voice symptoms. The participants filled in the visual analog scale on self-perceived voice discomfort. The sustained vowel /ɛ/ was recorded in maximum phonation time before (m0) and after the first, third, fifth, and seventh minute performing straw phonation exercises. The maximum phonation time was measured, and an acoustic analysis was made, encompassing the following parameters: the number of harmonics, fundamental frequency, noise, glottal-to-noise excitation ratio (GNE), jitter, and shimmer. The Friedman and Wilcoxon tests were used to compare each parameter at the different moments, and the Mann-Whitney test, to compare the groups. The 5% significance level was set for the analyses. Results: no changes were found in either the acoustic variables or the self-perception of voice comparing the moments before and after the exercises in either group. The comparison between the groups revealed that the one with voice symptoms had lower GNE and higher noise values at the second moment performing the technique. Conclusion: the straw phonation did not cause acoustic or self-perceived voice changes in women with and without voice symptoms. The comparison between the groups showed that the women with symptoms had lower GNE and higher noise values than those without symptoms, after 1 minute performing straw phonation.
  • Development of infants presented with congenital syphilis in their first months of life Original Articles

    Silva, Thalinny da Costa; Santos, Leila Juliane Pinheiro do Nascimento; Arrais, Nívia Maria Rodrigues; Balen, Sheila Andreoli

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to evaluate the cognitive, language, and motor development of infants with congenital syphilis in their first months of life. Methods: a sample of 52 infants, from 21 to 112 days of age, born in public maternity hospitals, divided into a study group of 28 infants with congenital syphilis and a control group 24 infants without risk indicators for hearing loss. They underwent the Neonatal Hearing Screening Protocol with automated Brainstem Auditory Evoked Potential. The research instrument was the Bayley-III Scale, consisting of the cognitive, language (receptive and expressive), and motor (fine and gross) subscales. The raw scores were entered into the software that accompanies the Bayley-III scale kit to calculate the scores (scaled and composite) and perform qualitative analysis. The Mann-Whitney test and the Wilcoxon test was applied and used a 5% significance level. Results: a similarity between groups for the demographic parameters, maternal education level, and socioeconomic level, was seen. There was no statistically significant difference between groups when comparing the cognitive, receptive language, expressive language, fine motor, and gross motor subscales. Conclusion: infants with congenital syphilis treated at birth have a cognitive, language, and motor development within that expected for their age group in their first months of life.
  • Ultrassonografia aplicada à descrição de ajustes de qualidade vocal em adultos falantes do português brasileiro Artigos Originais

    Jesus, Tamar Vieira de; Almeida, Aline Neves Pessoa; Camargo, Zuleica

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: relacionar imagens de ultrassonografia com dados perceptivo-auditivos de ajustes de qualidade vocal em adultos falantes do português brasileiro. Métodos: o corpus foi constituído por amostras da fala (sentenças constantes do material instrutivo do roteiro Vocal Profile Analysis Scheme -VPAS-PB) de sete sujeitos adultos de ambos os gêneros, gravadas simultaneamente por meios acústico e ultrassonográfico. A análise dos dados versou dos julgamentos perceptivo-auditivos da qualidade vocal e imagens ultrassonográficas geradas pelo software AAA. Resultados: ajustes de qualidade vocal referentes à posição do corpo da língua e à extensão de língua e de mandíbula encontraram correspondências aos contornos de imagens ultrassonográficas da língua em segmentos chave eleitos (vogais orais), especialmente aqueles em maiores graus de manifestação. Conclusão: ajustes de qualidade vocal detectados na esfera perceptiva com respeito a corpo de língua e mandíbula encontram correspondência com as imagens de ultrassom.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to relate ultrasound images with auditory-perceptual data on vocal quality settings in adult speakers of Brazilian Portuguese. Methods: the corpus consisted of speech samples (sentences contained in the instructional material of the Vocal Profile Analysis Scheme - VPAS-PB) from seven adult subjects of both genders, recorded simultaneously by acoustic and ultrasonographic means. Data analysis was based on auditory-perceptual judgments of vocal quality and ultrasound images generated by the AAA software. Results: vocal quality settings related to the position of the tongue body and the extension of the tongue and jaw found correspondences to the contours of ultrasound images of the tongue in selected key segments (oral vowels), especially those with greater degrees of manifestation. Conclusion: there were correspondences between vocal quality settings detected in the perceptual sphere and their respective tongue body and jaw ultrasound images.
  • Desempenho em fluência de leitura de escolares do 5º ano do ensino fundamental Artigos Originais

    Silva, Cláudia da; Fonseca, Beatriz Vieira da

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: caracterizar e comparar o desempenho em fluência de leitura de escolares do 5º ano do ensino público e privado. Métodos: participaram deste estudo 44 escolares do 5° ano do ensino fundamental, de ambos os gêneros, com idade entre 10 e 11 anos, divididos em Grupo I (GI) 25 do ensino público e Grupo II (GII) 19 do ensino privado. Os escolares foram submetidos à Avaliação do Desempenho em Fluência de Leitura - ADFLU. A análise do desempenho foi realizada pelo número de palavras corretas por minuto, palavras incorretas por minuto, tempo total de leitura e velocidade de leitura. Para a análise dos dados foi utilizado testes estatísticos com valor de p ≤0,05, para a comparação inter e intragrupo. Resultados: na análise por grupo, houve diferença significativa para o tempo total de leitura entre os textos em GI e para a velocidade de leitura entre os textos no GII. Na comparação entre os grupos, todas as variáveis apresentaram diferença significativa, com melhor desempenho em GII. Conclusão: foi possível caracterizar o desempenho em fluência de leitura dos escolares do 5º ano do ensino público e privado, sendo o desempenho dos escolares da rede privada superior aos escolares da rede pública quando comparados.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to characterize and compare the reading fluency performance of public- and private-school fifth-grade students. Methods: a total of 44 elementary-school fifth-grade students of both sexes, aged 10 to 11 years, participated in the study and were divided into Group I (GI, with 25 public-school students) and Group II (GII, with 19 private school students). They were submitted to the Assessment of Reading Fluency Performance (ADFLU). The performance analysis was based on the number of correct words per minute, incorrect words per minute, total reading time, and reading speed. The data analysis was made with statistical tests, with significance set at p-value ≤0.05, for the inter- and intragroup comparisons. Results: in the analysis per group, there was a significant difference in the total reading time between the texts in GI, and in the reading speed between the texts, in GII. In the comparison between the groups, all variables had a significant difference, with a better performance in GII. Conclusion: the reading fluency performance of public- and private-school fifth-graders was characterized. The performance of the private-school students was superior to that of the public-school students.
  • Aspectos fonoaudiológicos de pacientes em cuidados paliativos Artigos Originais

    Gabriel, Luísa Bello; Rossetto, Elana de Menezes; Martins, Vera Beatris; Berbert, Monalise Costa Batista

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: caracterizar aspectos fonoaudiológicos de pacientes atendidos pela equipe de cuidados paliativos em complexo hospitalar. Métodos: estudo transversal, observacional, realizado a partir de dados de prontuários de pacientes internados pelo Programa de Cuidados Paliativos de um hospital, no período entre julho e setembro de 2018. Foram coletadas informações da anamnese e avaliações fonoaudiológicas, as quais foram analisadas por medidas de frequência para as variáveis categóricas e medidas de tendência central e dispersão para as variáveis contínuas. Resultados: a amostra foi composta por 41 prontuários, referentes a 25 homens e 16 mulheres, com média de idade de 61,2 anos e tempo médio de internação de 20,7 dias. A alimentação oral esteve presente em 73% da amostra. Observou-se que 24% dos pacientes apresentavam linguagem expressiva prejudicada, 56% apresentaram tempos máximos de fonação reduzidos e 34% mobilidade de órgãos fonoarticulatórios alterada. Quanto à deglutição, 22% apresentaram dificuldade em alguma consistência. Dieta para nutrição foi verificada em 74% da amostra e o restante fazia uso de dieta para conforto. Sobre a assistência, 46% da amostra estava em gerenciamento, 7% em terapia, demais sem acompanhamento. Conclusão: foram encontradas alterações pertinentes à motricidade orofacial, voz, linguagem e deglutição em pacientes em cuidados paliativos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to describe the speech therapy aspects of patients treated by the palliative care team in a hospital. Methods: an observational and cross-sectional study, performed from medical records of patients treated under Palliative Care Program, in a hospital, from July to September 2018. Information from the anamnesis and speech-language assessments, which were analyzed by frequency measures, were collected. Results: the sample was composed by 41 medical records, including 25 males and 16 females, with an average age of 61.2 years and hospitalization average time of 20.7 days. Oral feeding was present in 73% of the sample. It was observed that 24% of the patients had impaired expressive language, 56% had reduced maximum phonation times and 34% showed altered mobility phonoarticulatory organs. For swallowing, 22% showed difficulty in some consistency. A nutritional feeding was verified in 74% of the sample and the remaining was making use of comfort feeding. In relation to assistance, 46% of the sample was under management, 7% in therapy, and the remaining did not have follow-up indication. Conclusion: relevant alterations to orofacial motricity, voice, language and swallowing were found in patients under palliative care.
  • Triagem auditiva em escolares: acurácia de diferentes critérios de análise das emissões otoacústicas evocadas transientes Artigos Originais

    Nunes-Araújo, Aryelly Dayane da Silva; Balen, Sheila Andreoli; Pereira Junior, Antonio; Barbosa, Isabelle Ribeiro

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: comparar a acurácia de diferentes critérios de análise das emissões otoacústicas evocadas transientes na triagem auditiva em escolares. Métodos: estudo de acurácia no qual foi realizada avaliação audiológica (audiometria, logoaudiometria, timpanometria) e emissões transientes de 70 escolares do primeiro ao quinto ano de escola municipal do nordeste do Brasil (6-14 anos, 9,9 ± 2 anos), com quatro critérios, todos com relação sinal/ruído ≥ 3 dB, sendo no critério A em todas as bandas de frequência; B em três bandas de frequências consecutivas; C em três das cinco bandas de frequência não consecutivas; D em 2, 3 e 4 kHz. Foram analisadas a sensibilidade, especificidade, acurácia e valores preditivos com seus respectivos intervalos de confiança de 95%. Resultados: o critério A apresentou maior sensibilidade (92,31%, IC95%: 67-98%) e menor especificidade (17,35%, IC95%: 10-29%); o critério C maior especificidade (84,21%, IC95%: 72-91%) e maior valor preditivo positivo (52,63%; IC95%: 51,63-54,63). A acurácia foi 82,85% (IC95% 78,23-87,47) no critério C e 70% (IC95%: 65,38-74,62) no critério B. Conclusão: o critério C (relação sinal/ruído ≥ 3dB em três bandas de frequência não consecutivas) apresentou a melhor acurácia, sendo considerado a melhor opção como critério para o uso isolado das emissões transientes como procedimento de triagem auditiva em escolares.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to compare the accuracy of different criteria used to analyze transient evoked otoacoustic emissions in schoolchildren. Methods: an accuracy study, where an audiological assessment (audiometry, logoaudiometry, tympanometry) and transient emissions were performed with 70 schoolchildren, from the first to the fifth grade of a municipal school, in Northeastern Brazil (6-14 years, 9.9 ± 2 years), with four criteria, all with signal-to-noise ratio ≥ 3 dB, being: criterion A, in all frequency bands; B, in three consecutive frequency bands; C, in three of the five non-consecutive frequency bands; D, in 2, 3 and 4 kHz. Sensitivity, specificity, accuracy and predictive values with their respective confidence intervals of 95% were analyzed. Results: criterion A showed higher sensitivity (92.31%, 95% CI: 67-98%) and lower specificity (17.35%, 95% CI: 10-29%); criterion C higher specificity (84.21%, 95% CI: 72-91%) and higher positive predictive value (52.63%; 95% CI: 51.63-54.63). Accuracy was 82.85% (95% CI 78.23-87.47) in criterion C and 70% (95% CI: 65.38-74.62) in criterion B. Conclusion: criterion C, signal-to-noise ratio ≥ 3dB in three non-consecutive frequency bands, showed the best accuracy, being considered the best choice as a criterion for the isolated use of transient emissions as a hearing screening procedure, in schoolchildren.
  • Avaliação simplificada do processamento auditivo central em indivíduos com a presença da trissomia 21 Artigos Originais

    Lima, Daviany Oliveira; Rosa, Marine Raquel Diniz da; Buriti, Ana Karina Lima; Silva, Marllon dos Santos Moura e; Miranda, Amanda Camâra; Delgado, Isabelle Cahino; Araújo, Aline Menezes Guedes Dias de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar o desempenho de indivíduos com Trissomia 21 (T21) na avaliação simplificada com processamento auditivo central, identificando as habilidades alteradas, e comparar com o resultado obtido no questionário de autopercepção da audição aplicado aos pais. Métodos: estudo descritivo, observacional e de caráter quantitativo realizado na Clínica Escola de Fonoaudiologia de uma universidade pública. A amostra foi composta por 16 indivíduos com T21, com idade entre 8 e 33 anos. Foram realizados os testes da avaliação simplificada do processamento auditivo central, tais como: localização, memória sequencial verbal e não-verbal de forma diótica. Em seguida, aplicou-se o questionário de Escala de Funcionamento Auditivo (Scale Of Auditory Behaviors-SAB) aos pais/responsáveis dos indivíduos. Para análise estatística descritiva por meio do teste Qui-quadrado, considerando p<0,05. Resultados: na avaliação simplificada, 81,3% apresentaram resultados alterados para os testes de memória para sons verbais, 75% alterados para o teste de memória para sons não verbais e 37,5% com alteração para o teste de localização sonora. No questionário Escala de Funcionamento Auditivo, 62,5% das respostas indicaram alteração para o processamento auditivo central (PAC), demonstrando que a escala pode ser útil na identificação de alterações do PAC. Entretanto, não se observou associação significante entre o questionário e os resultados dos testes comportamentais. Conclusão: os resultados apontam para alteração das habilidades de memória sequencial verbal e não-verbal na maioria dos indivíduos avaliados. Por sua vez, os resultados da avaliação simplificada indicam necessidade de avaliação do PAC. Sendo assim, considera-se de grande importância a avaliação simplificada para detectar possíveis alterações do processamento auditivo central que podem interferir no aprendizado da comunicação e global dos indivíduos com a presença da trissomia 21.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze the performance of individuals with trisomy 21 (T21) in the simplified assessment of central auditory processing, identify the impaired skills, and compare it with the results of the hearing self-perception questionnaire administered to the parents. Methods: a descriptive, observational, quantitative study conducted at the Speech-Language-Hearing Teaching Clinic of a public university. The sample comprised 16 individuals with T21, aged 8 to 33 years. Simplified assessment tests of central auditory processing were conducted, namely, sounds localization and sequential memory for verbal and nonverbal sounds, diotically. Then, the Scale of Auditory Behaviors (SAB) was administered to the subjects’ parents/guardians. The descriptive statistical analysis with the chi-square test considered p<0.05. Results: in the simplified assessment, 81.3% had abnormal results in the memory tests for verbal sounds; 75%, in the memory tests for nonverbal sounds; and 37.5%, in the sound localization test. In the Scale of Auditory Behaviors, 62.5% of the answers indicated changes in the central auditory processing, demonstrating that the scale can be useful to identify such changes. However, there was no significant association between the questionnaire and the behavioral test results. Conclusion: the results point to impaired sequential memory skills for verbal and nonverbal sounds in most individuals assessed. The simplified assessment results indicate the need for assessments of central auditory processing. Hence, the simplified assessment is highly important to detect possible changes in the central auditory processing that might interfere with the communication and overall learning of individuals presented with trisomy 21.
  • Auditory and vestibular symptoms after COVID-19 infection: a preliminary Brazilian report Original Articles

    Ferreira, Rubens Jonatha dos Santos; Barboza, Hionara Nascimento; Araújo, Ana Loísa de Lima e Silva; Paiva, Scheila Farias de; Rosa, Marine Raquel Diniz da

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to present preliminary data on the influence of COVID-19 on the appearance and/or worsening of auditory and vestibular symptoms in the population of a Brazilian state. Methods: an observational, descriptive and quantitative approach of research, carried out from September 2020 to May 2021, in Paraíba, Northeastern Brazil. The research consisted of a self-report questionnaire on the manifestation of COVID-19, general post-infection symptoms, and audio-vestibular symptoms before and after COVID-19, posted on social media using the snowball technique. Results: the sample consisted of 173 people, 89% reporting symptomatic manifestations of COVID-19 with home treatment, 6.9% being asymptomatic, and 4% symptomatic with hospital treatment. A decrease in smell was reported by 126 patients, headache by 76, tinnitus by 76, and dizziness by 72, after infection by COVID-19. An increase in audio-vestibular symptoms was observed, affecting even those who did not present them before COVID. Conclusions: the preliminary results of the research point to a high occurrence and worsening of auditory and vestibular symptoms, following COVID-19.
  • Effect of an intervention on teachers’ and teaching assistants’ attitudes and academic expectations concerning the educational inclusion of students with Down’s Syndrome Original Articles

    Mora-Castelletto, Valentina; Muñoz-Montes, María Magdalena; Pozo-Tapia, Francisca; Fuentes-López, Eduardo; Alves, Giorvan Ânderson dos Santos; Rivera-Bahamonde, Carla

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: evaluar el efecto de una intervención en las actitudes y expectativas de aprendizaje que presentan profesores y asistentes de la educación hacia la inclusión escolar de estudiantes con síndrome de Down (SD) en Chile. Métodos: se realizó un estudio cuasi-experimental de grupo único donde se implementó una intervención interdisciplinaria piloto de tres talleres sobre orientaciones inclusivas a profesores y asistentes de la educación. Se aplicó el cuestionario de Actitudes y Expectativas de Aprendizajes respecto a los estudiantes con SD (CAEASD) para medir estas variables pre y post intervención. Resultados: 48 sujetos participaron de la intervención, 37 conformaron el grupo experimental y 11 el grupo control. No existieron diferencias significativas en el puntaje global del CAEASD, previo y posterior a la intervención (p=0,388), sin embargo, se observó una diferencia significativa en la medición pre y post en el componente Acción de las actitudes en el grupo experimental (p<0,05). Además, el grupo experimental presentó una mayor proporción de puntuaciones con cambios positivos que el grupo control en el puntaje global del cuestionario CAEASD. Conclusión: la intervención generó cambios positivos en las actitudes del equipo escolar hacia los estudiantes con SD, lo que contribuye en el desarrollo de una comunidad educativa inclusiva.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to assess the effect of an intervention on educational teams’ attitudes and academic expectations concerning the inclusion of students with Down’s Syndrome (DS), in Chile. Methods: a quasi-experimental single-group study was carried out, with an interdisciplinary pilot intervention held comprising three workshops on inclusive education for teachers and teaching assistants. The Attitudes Towards and Academic Expectations For Down’s Syndrome Students questionnaire (CAEASD in Spanish) was used to assess these variables pre- and post-intervention. Results: 48 subjects participated in this study, with 37 in the experimental group and 11 in the control group. No significant differences were observed in the overall CAEASD score, neither before nor after the intervention (p=0.388). However, in the actions part of the attitude component, there was a significant difference in the experimental group (p<0.05), in which, the proportion of positive changes in the overall CAEASD score was also greater than that in the control group. Conclusion: mentoring had a positive impact on educational teams’ attitudes towards students with DS, helping to develop an inclusive educational community.
  • Escala de Percepção e Análise da Fluência Leitora - SOLAR: usabilidade e consistência Artigos Originais

    Alves, Luciana Mendonça; Dias, Rafael Teixeira Scoralick; Lara, Júlia Barcelos; Santos, Luiz Felipe dos; Celeste, Leticia Corrêa; Martins-Reis, Vanessa de Oliveira

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar a consistência de respostas entre avaliadores e verificar a usabilidade da Escala de Percepção e Análise da Fluência Leitora - SOLAR. Métodos: estudo descritivo não experimental de corte transversal. Participaram como juízes professores do Ensino Fundamental e acadêmicos de Fonoaudiologia e Pedagogia. Os juízes utilizaram como instrumento a Escala SOLAR para a análise de fluência leitora de áudios de 20 estudantes do Ensino Fundamental. A comparação da usabilidade foi realizada por meio do teste Kruskal Wallis e comparação dois a dois pelo teste Mann Whitney. Para análise da consistência de respostas entre juízes foi utilizado o cálculo do coeficiente de correlação interclasse. O nível de significância utilizado foi de 5%. Resultados: a análise da fidedignidade das respostas demonstrou coeficiente de correlação intraclasse excelente para todas as habilidades da escala. Quanto à usabilidade do instrumento, mais de 80% dos participantes o avaliaram positivamente. Verificou-se, por meio dos questionários de usabilidade, que é uma escala de fácil uso, com orientações claras, os seus usuários se sentem confortáveis e confiantes em utilizá-la. Conclusão: a SOLAR obteve bons indicadores de fidedignidade e consistência, com excelente concordância entre os avaliadores. Tais resultados indicam confiabilidade satisfatória dos itens e avaliações qualitativas favoráveis dos usuários.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: to analyze the consistency of responses of evaluators and to verify the usability of the perception and analysis of SOLAR (Science of Language and Reading) Methods: a non-experimental descriptive cross-sectional study. Elementary school teachers and undergraduate students of speech therapy and pedagogy participated as the judges. The judges used the SOLAR Scale as an instrument to analyze the reading fluency of twenty audios recorded by elementary school students. Usability comparisons were performed using the Kruskal Wallis test and two-by-two comparisons using the Mann Whitney test. To analyze the consistency of the responses between the judges, the calculation of the interclass correlation coefficient was used. Results: the analysis of the reliability of the answers showed an excellent intraclass correlation coefficient for all the skills of the Scale. As for the usability of the Scale, more than 80% of the participants positively evaluated the assessment. This was verified through the usability questionnaires which confirmed that it was easy to use, with clear guidelines and that users felt comfortable and confident using it. Conclusion: SOLAR obtained good results in reliability and consistency with excellent agreement between the evaluators. These results indicated satisfactory reliability of the SOLAR items and favorable qualitative ratings from users.
  • Reabilitação de paralisia facial periférica unilateral em Guillain-Barré: estudo de caso Relatos De Casos

    Gonçalves, Rita Alexandra Mendes; Costa, Gonçalo José Veríssimo; Afonso, Maria Alexandra Lourenço; Jerónimo, Luís Miguel Malaia Amaro Leal

    Resumo em Português:

    RESUMO As paralisias faciais podem ter uma multiplicidade de etiologias, contudo têm em comum o impacto negativo não só para as funções do sistema estomatognático, como também na autoimagem e expressão emocional. O presente artigo tem como objetivo a descrição de um estudo de caso relativo a uma paralisia facial periférica unilateral na sequência de Síndrome de Guillain-Barré. Pretende-se deste modo a partilha de experiência em termos de avaliação e intervenção neste tipo de alterações e a apresentação do respetivo resultado funcional. Ressalta-se, também, o importante papel da equipa interdisciplinar (composta por médico fisiatra, fisioterapeuta, fonoaudiólogo, terapeuta ocupacional e equipa de enfermagem) enquanto catalisador para a evolução e na gestão de eventuais intercorrências. Salienta-se, ainda, a importância da integração do paciente enquanto membro da equipa de reabilitação, empoderando-o e responsabilizando-o pelo sucesso da intervenção.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Facial palsies have multiple etiologies, but have in common the negative impact not only on the functions of the stomatognathic system but also on the self-image and emotional expression. This article aimed to describe a case study of unilateral peripheral facial palsy caused by the Guillain-Barré Syndrome. Hence, it shares assessment and intervention experiences related to this type of change and presents its functional results. It also highlights the important role of the interdisciplinary team (which comprised a physiatrist, physical therapist, speech-language-hearing therapist, occupational therapist, and nurses) to catalyze the patient’s evolution and the management of possible complications. Moreover, it is rather important to integrate the patients as members of the rehabilitation team, empowering them and giving them responsibility for the success of the intervention.
  • O uso da termografia como método auxiliar diagnóstico em dores orofaciais: estudo de caso Relatos De Casos

    Faria, Isadora Souza Spínola; Amaral, Renata Silva; Paula, Lylian Vieira de; Salles, Patrícia Vieira

    Resumo em Português:

    RESUMO A termografia é um método auxiliar diagnóstico muito utilizado para avaliação de tecidos moles e consequente diagnóstico de dores neuropáticas ou de origem inflamatória. O objetivo deste trabalho foi descrever a utilização da termografia como método auxiliar no diagnóstico das dores neuropáticas, por meio de um relato de caso. Trata-se de uma mulher, de 43 anos de idade, com queixas de dor e sensibilidade nas arcadas dentárias superior e inferior esquerda, principalmente durante a ingestão de bebidas alcoólicas. Para avalição do caso foram aplicadas as avaliações termográficas, seguida da realização do Cold Stress Test. A simetria das imagens termográficas, assim como alterações localizadas, permitiu descartar problemas neuropáticos e diagnosticar dor orofacial de origem inflamatória. A termografia foi utilizada como instrumento auxiliar diagnóstico nas dores orofaciais e mostrou-se ser eficiente para essa finalidade. Além disso, por meio da termografia foi possível descartar alterações neuropáticas de origem periférica, como as neuropatias de fibras finas e neuropatias inflamatórias, contribuindo para o diagnóstico diferencial da paciente. Com o auxílio da termografia, foi possível identificar os pontos termoanatômicos e investigar as possíveis causas das dores orofaciais relatadas pela paciente, de uma forma não invasiva por meio de análises qualitativas e quantitativas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Thermography is an auxiliary diagnostic method widely used to assess soft tissues and thus diagnose neuropathic or inflammatory pain. The objective of this paper was to report a case in which thermography was used as an auxiliary method to diagnose neuropathic pain. The patient in question is a 43-year-old woman with complaints of pain and sensitivity in the upper and lower left dental arches, particularly when consuming alcoholic beverages. The case was assessed with thermography, followed by the Cold Stress Test. The symmetry of the thermographic images and the localized changes helped rule out neuropathic problems and diagnose the orofacial inflammatory pain. The thermography was used as an auxiliary instrument to diagnose orofacial pain, proving to be efficient. Also, the thermography helped rule out changes originating in peripheral, small-fiber, and inflammatory neuropathies, aiding the patient’s differential diagnosis. The thermography also helped identify the thermo-anatomical points and, with the qualitative and quantitative analyses, noninvasively investigate the possible causes of the orofacial pain reported by the patient.
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