Revista do Departamento de Psicologia. UFF, Volume: 17, Issue: 1, Published: 2005
  • Editorial

    Moraes, Marcia
  • The institution of sujects: an attempt to overcome dualism and the influence of neoliberalism in human sciences

    Gavarini, Laurence

    Abstract in Portuguese:

    O trabalho traz um debate sobre alguns dualismos presentes nas ciências humanas, tais como aqueles entre os conceitos de indivíduo e sociedade, sujeito e instituição, ou entre os campos referências da sociologia e da psicanálise. Para tanto, analisa a noção de instituição como dinâmica e a concepção de sujeito na psicanálise, situando as discussões no terreno do neo-liberalismo contemporâneo, que promove um indivíduo todo poderoso, dono de seu destino, criado na cultura do individualismo. Partindo da crítica das instituições violentas e das forças de opressão, chega até a crise contemporânea das subjetividades, propondo a desconstrução das polarizações.

    Abstract in English:

    The article proposes a debate on the dualisms found in human sciences, in concepts as individual and society, subject and institution, or in the reference fields of sociology and psychoanalysis. It analyses the notion of institution as being dynamic and the concept of subject in psychoanalysis, locating the discussion within the contemporary neo-liberalism, which promotes the almighty individual, master of his own destiny, created in the culture of individualism. Starting with the critique of the violent institutions and the forces of oppression, it ends up with the discussion of the contemporary crisis of subjectivities, and proposes de deconstruction of polarizations.
  • Harassment today and its truth games

    Birman, Joel

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho tem o objetivo de apresentar e discutir a hipótese de que o uso freqüente da palavra assédio hoje está ligado às condições históricas e sociais de possibilidade nas quais se engendram novos jogos de linguagem a partir desta palavra. Disso resulta a disseminação de outros jogos de verdade. Como conclusão indico que o crescimento na utilização desse significante e a imprecisão aparente que faz parte do seu campo semântico podem então ser interpretados no contexto das transformações de poder e da perda da soberania do Estado na atualidade.

    Abstract in English:

    The aim of this essay is to support the hypothesis that today's frequent use of the word harassment is linked with the social and historical conditions in which new language games derive from this word. As a consequence there is a dissemination of other truth games. The excessive use of this signifier and the imprecision in its semantic field can be interpreted in the current context of a power shifting and the State's loss sovereignty.
  • On dance and becoming: the body on the dimension of the subtle

    Moehlecke, Vilene; Fonseca, Tania Maria Galli

    Abstract in Portuguese:

    Pretendemos discutir o "corpo que dança" e sua relação com o tempo em sua dimensão paradoxal. Trata-se, pois, de um tempo rizomático e complexo, tomado por virtualidades e desprendido do movimento e que se abre ao impessoal e às singularidades. Então, para temporalizar o corpo que dança, é preciso relançá-lo ao acontecimento, ao devir imperceptível e às pequenas percepções. Entendemos que a dança pode ser um modo de subjetivação em constante movimento. Por fim, esperamos romper com a postura neutra na produção de conhecimento, apostando na própria implicação como elemento fundamental para a construção do problema a ser pensado e discutido.

    Abstract in English:

    We intend to discuss the "dancing body" and its relation to time in its paradoxical dimension. It is therefore about a rhizomic and complex time, overtaken by virtualities and loosened from movement, and which may open itself to the Impersonal and singularities. Then, in order to temporalize the dancing body, we have to relaunch it to the Event, to the imperceptible becoming and the small perceptions. We understand that the dance can be a mode of subjectivation in constant process. Thus, we hope to break with the neutral position in the knowledge production, regarding one's own implication as a basic element for the construction of the problem to be thought and discussed.
  • "To stay with" ("ficar") among teenagers and paradigms of love ties nowadays

    Justo, José Sterza

    Abstract in Portuguese:

    O ficar é um relacionamento afetivo bastante popular entre os adolescentes e caracteriza-se por ser breve, passageiro, imediatista, volátil e descompromissado. Análises comparativas demonstram que o ficar obedece à mesma lógica que rege outros relacionamentos. Seu caráter provisório e efêmero está presente, por exemplo, na abreviação dos vínculos empregatícios e na rarefação de relacionamentos outrora sólidos e duradouros tais como os de vizinhança e familiais. Vive-se hoje uma condição de aceleração do tempo, alargamento de espaço e movimentação humana sem precedente, impeditiva de vinculações psicossociais estáveis e prolongadas em todos os planos da vida: do amor ao trabalho.

    Abstract in English:

    "To stay with" someone ("ficar") is a quite popular affective type of relationship among teenagers and it is characterized by being brief, fleeting, immediate, fickle and without commitment. Comparative analyses show that "to stay with"("ficar") follows the same logic which governs fixed ties in other types of relationship. Its particularly provisory and fleeting feature is found, for example, in professional ties in short-term employment, in relationships which were once long-lasting and steady, such as that among neighbours, not to mention family ties. Nowadays, one lives an unprecedented process of time acceleration, space expansion and human rush, which makes it impossible to establish stable and lasting psychosocial ties at all levels of life: from love to work.
  • Psychology and health: between the clinic and politics

    Silva, Laura Belluzzo de Campos

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho visa discutir o lugar da psicologia na saúde na sociedade contemporânea. Partindo das proposições de Canguilhem, para quem a saúde é um valor inerente à vida, definido por uma normatividade biológica, problematiza a relevância da clínica e do sujeito na definição do que é saúde e doença. Por fim, considerando a afirmação do autor de que a saúde é um bem coletivo, estabelece um diálogo deste com Foucault, que demonstra que o cuidado com a saúde da população, a partir de determinado momento histórico, passa a ser uma forma de normalização e de exercício do poder disciplinar.

    Abstract in English:

    This work aims at an examination of the place of psychology in relation to health practices in contemporary society. Following Canguilhem, for whom health is an inherent value to life and defined as biological normativeness, it questions the relevance of the clinic and of subject in the definition of health and illness. On the other hand, considering Canguilhem´s notion of health as a collective good, it establishes a dialogue with Foucault, to demonstrate that health care, at a determined historical moment, becomes a form of normalization and exercise of disciplinary power.
  • Towards a clinical-institutional psychology through the denaturalization of the self

    Escóssia, Liliana da; Mangueira, Maurício

    Abstract in Portuguese:

    O campo do saber e poder da psicologia clínica, ao incorporar o "princípio da desnaturalização" operado por Foucault, redefine seu objeto e seus dispositivos ético-metodológicos. Trata-se de uma clínica institucional que problematiza a interioridade e a subjetividade instituída. Analítica por excelência a clínica não objetiva um retorno à totalidade. A análise pretende tornar visível a multiplicidade do ser. Visa constituir territórios nômades e múltiplos. Três princípios éticos fundamentam o tornar-se clínico: ser crítico de si mesmo e do si mesmo; revelar sua posição no espaço-tempo; situar seus objetivos, a fragmentação das formas instituídas, singularizando-compondo territórios existenciais, atualizando o pensamento do múltiplo.

    Abstract in English:

    The field of knowledge/power in clinical psychology, as it embraces Foucault's "principle of denaturalization", redefines not only its subject, but also redefines its ethical and methodological devices. 1) It becomes an institutional clinic which questions the interiority and the institutionalized subjectivity. 2) It is essentially analytical, once the clinic doesn't aim at a return to totality. The analysis intends to make visible the multiplicity of being. 3) It also envisages the constitution of multiple, nomadic territories, where thinking, knowing and acting are disjunctive and indissociable. Three ethical principles are the foundation of the becoming clinical: 1) To be auto-critical and critical of one's self; 2) To take into consideration one's own spatial-time condition; 3) To lay out one's objectives: fragmentation of institutionalized forms, singularizing/composing existential territories, actualizing the thought of the multiple.
  • A science of the psychism is possible? Kant's empirical psychology and the possibility of a science of the psychism Eventos

    Gomes, Amandio

    Abstract in Portuguese:

    A questão da cientificidade da psicologia é discutida a partir da epistemologia kantiana. Apesar de recusar-lhe o título de legitimidade científica, Kant situou o objeto da psicologia no campo da experiência, os fenômenos do sentido interno. A psicologia deixa de ser disciplina metafísica para tornar-se empírica, abrindo caminho para a psicologia experimental. Mas nossa discussão propõe como orientação para pensar a cientificidade da psicologia a "Antropologia Pragmática" de Kant, na qual a subjetividade deixa de ser entendida como interioridade, como sujeito empírico em sua passividade, para considerar o sujeito como atividade cujo exercício se faz encarnar no mundo externo, definindo a existência do homem a partir de sua conduta na história.

    Abstract in English:

    The question regarding psychology and its scientific legitimacy is approached from the point of view of kantian epistemology. In spite of denying psychology scientific legitimacy, Kant placed the object of psychology within the field of experience, the phenomena of internal sense, paving the road for the experimental psychology of the nineteenth century. But it's in Kant´s "Anthropology from the Pragmatic Point of View" that we find an orientation for psychology. Instead of the empirical subject in his passivity, understood as interiority, psychology would consider the subject as activity which is incarnated in the external world, defining the existence of man through his conduct in history.
  • Position of the mirror stage in the lacanian theory of imaginary

    Sales, Léa Silveira

    Abstract in Portuguese:

    Jacques Lacan, ao encerrar sua tese de doutorado em 1932, anuncia a intenção de direcionar sua pesquisa para a elucidação do narcisismo. Data de 1949 o texto intitulado "O estágio do espelho como formador da função do eu tal como nos é revelada na experiência psicanalítica". Nele, o autor dedica-se à noção de narcisismo que teve uma força original em seu pensamento. O presente artigo analisa detalhadamente a apresentação do estágio do espelho que é realizada nesse texto de Lacan. Por fim, estabelece uma relação com outros textos lacanianos coetâneos no intuito de indicar sua contextualização geral na teoria do imaginário.

    Abstract in English:

    Jacques Lacan, while finishing his doctorate thesis in 1932 and as a consequence of the problems he had been analyzing , announces the purpose of guiding his research towards the elucidation of narcisism. Among the productions that took part in this project, there is "The mirror stage as formative of the function of the I" (1949), a text directly dedicated to this emergent notion that showed original strength in his thought. This paper analyzes in detail the presentation of the mirror stage accomplished in this text relating it with other contemporary Lacanian papers aiming to indicate its general contextualization in the theory of the Imaginary.
  • Turning our eyes to the teacher: psychology and pedagogy walking together

    Tuleski, Silvana C.; Eidt, Nádia M.; Menechinni, Andria N.; Silva, Elisângela F. da; Sponchiado, Dirlene; Colchon, Patrícia D.

    Abstract in Portuguese:

    O presente estudo busca apresentar o trabalho da Equipe de Estágio do 5º ano de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (UEM), em uma escola pública, no ano de 2000. A importância deste trabalho está na reflexão sobre o papel do psicólogo escolar, bem como de suas práticas, considerando que o trabalho realizado desenvolveu um processo de questionamento das relações estabelecidas nessa escola no que diz respeito à indisciplina e à prática pedagógica. Uma intervenção foi proposta a partir das queixas apresentadas, relacionadas à indisciplina dos alunos das quintas séries. O trabalho envolveu os integrantes da instituição escolar: professores, pais, equipe técnico-pedagógica e alunos. Como resultados pôde-se verificar que alguns integrantes do grupo de professores conseguiram perceber as relações existentes entre indisciplina, contexto escolar e social e prática pedagógica. Além disso, ocorreu uma integração entre os alunos, diminuindo a rivalidade e a indisciplina existentes entre eles.

    Abstract in English:

    The purpose of this study is to discuss the work of a group of Psychology students from the "State University of Maringá (UEM)" at a public school, in 2000. The importance of their work is the characterization the role of the school psychologist, as well as his practices, which was made possible through a critical examination of the relationships established in that school in regard to indiscipline and teaching practices. The idea of an intervention arose from the complaints expressed and which were related to indiscipline among students in the first year of grammar school. The work involved teachers, parents, the technical-pedagogical team and students. It was observed that some teachers were capable of identifying a relationship between indiscipline, social context, teaching practice and school context. Besides that, it was observed integration among students along with the decline of rivalry and unruly behavior.
  • Psychological instruments of recruiting process

    Godoy, Silvia Leite de; Noronha, Ana Paula Porto

    Abstract in Portuguese:

    Considerando a importância que os instrumentos de avaliação psicológica possuem nos contextos profissionais do psicólogo, entre os quais as organizações, o presente estudo teve como objetivos: a) identificar os instrumentos mais utilizados em seleção profissional; e b) identificar as técnicas mais empregadas nos processos seletivos. Participaram como sujeitos desta pesquisa 15 estudantes último anistas do curso de Psicologia de uma instituição de ensino superior particular do interior paulista e 15 psicólogos recrutadores e selecionadores da região de Campinas. O material utilizado se constituiu de um questionário enviado aos profissionais por e-mail e distribuído aos estudantes na universidade. Os resultados mostraram que os instrumentos psicológicos mais utilizados nas seleções foram Wartegg, Atenção Concentrada, Teste de Inteligência Não Verbal G36, Bateria CEPA e Palográfico e as técnicas mais empregadas foram entrevistas individuais, dinâmicas de grupo e testes psicológicos. Sugere-se novos estudos na área como fomento para ações seguras relacionadas à avaliação psicológica.

    Abstract in English:

    Considering the importance of psychological assessment instruments in professional contexts of the psychologist (in organizations among others), the present study has the purpose of identifying not only the main useful strategies of recruiting people, but also the most innovative practices in the recruiting process. A group of 15 graduate students, in their last year of the Psychology Course at a private university in São Paulo's countryside, and 15 psychologists, who work as recruiters in the city of Campinas, participated in this research. A questionnaire was emailed to professionals and handled out to the university students. The results showed that the Wartegg, Concentrated Attention, Non-Verbal Intelligence Test G36, "Bateria CEPA" and "Palográfico" were the instruments most frequently used in the recruiting process, and the most common techniques were individuals interviews, group dynamic and psychological tests. New studies in this field are recommended in order to promote more reliable actions in psychological assessment.
  • Psicologia como instrumento de produção de subjetividades Eventos

    Velásquez, Bruna; Paula, Estevão Oliveira de; Lima, Felippo do Nascimento Mota; Alfaia, Lilian Monteiro; Monteiro, Myriam de Carvalho; Halbritter, Pedro; Bueri, Fernanda; Baptista, Iara; Roitman, Marcos; Ferreira, Arthur Arruda Leal
  • Atendimento psicológico ao paciente cirúrgico: o serviço de psicologia da área cirúrgica do HUAP Eventos

    Rodrigues, Mariana Derze; Gonçalves, Claudia Porto; Meireles, Roberta Freire Cardoso; Valentim, José Henrique; Silva, Paulo Roberto Mattos da
  • Os modelos da causalidade circular ou dos sistemas feedback na compreensão do vivo Eventos

    Soares, Hugo Leonardo Rodrigues; Pereira, Eduardo Henrique Passos
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