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Open-access Revista Brasileira de Enfermagem

Publication of: Associação Brasileira de Enfermagem
Area: Health Sciences
ISSN printed version: 0034-7167
ISSN online version: 1984-0446
Previous title Anais de Enfermagem
Creative Common - by 4.0

Table of contents

Revista Brasileira de Enfermagem, Volume: 78 Supplement 1, Published: 2025

Revista Brasileira de Enfermagem, Volume: 78 Supplement 1, Published: 2025

Document list
ORIGINAL ARTICLE
Nurses’ representations about partner participation in prenatal care: perspective on masculinities Mendes, Lise Maria Carvalho Barbosa, Nayara Gonçalves Nascimento, Edson Silva do Pinheiro, Ana Karina Bezerra Gomes-Sponholz, Flávia Azevedo

Abstract in Portuguese:

RESUMO Objetivos: compreender as representações de enfermeiros sobre a participação de parceiros na assistência pré-natal. Métodos: estudo exploratório, descritivo, qualitativo, realizado em quatro Unidades Básicas de Saúde, situadas em dois municípios da região da Amazônia brasileira. Foram realizadas entrevistas abertas com 11 enfermeiros atuantes na assistência pré-natal há, pelo menos, seis meses, entre janeiro e julho de 2023. Foram excluídos profissionais que estivessem sob licença saúde ou férias. A organização dos dados ocorreu mediante análise de conteúdo, e a análise teórica foi embasada na categoria gênero. Resultados: foram observadas percepções da participação do parceiro alicerçadas em representações da masculinidade hegemônica, mas, também, observaram-se indicadores de mudança de paradigma referentes à paternidade. Considerações Finais: os profissionais reforçam os papéis de gênero tradicionais, tratando o cuidado como algo inerente às mulheres. Foi observado também que a sobrecarga da categoria leva à perpetuação de modelos biomédicos de cuidado.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Objetivos: comprender las representaciones de enfermeras sobre la participación de los compañeros en el cuidado prenatal. Métodos: estudio exploratorio, descriptivo, cualitativo, realizado en cuatro Unidades Básicas de Salud, ubicadas en dos municipios de la región amazónica brasileña. Se realizaron entrevistas abiertas a 11 enfermeros que trabajan en el prenatal durante al menos seis meses, entre enero y julio de 2023. Se excluyeron los profesionales que se encontraban de baja por enfermedad o vacaciones. La organización de los datos ocurrió a través del análisis de contenido y el análisis teórico se basó en la categoría de género. Resultados: se observaron percepciones de participación de la pareja basadas en representaciones de masculinidad hegemónica, pero también se observaron indicadores de cambios de paradigma respecto de la paternidad. Consideraciones Finales: los profesionales refuerzan los roles tradicionales de género, tratando el cuidado como algo inherente a las mujeres. También se observó que la sobrecarga de la categoría conduce a la perpetuación de modelos biomédicos de atención.

Abstract in English:

ABSTRACT Objectives: to understand nurses’ representations about partner participation in prenatal care. Methods: an exploratory, descriptive, qualitative study, carried out in four Basic Health Units, located in two municipalities in the Brazilian Amazon region. Open-ended interviews were conducted with 11 nurses who had been working in prenatal care for at least six months, between January and July 2023. Professionals who were on sick leave or vacation were excluded. Data organization was carried out through content analysis, and theoretical analysis was based on the gender category. Results: perceptions of partner participation were observed based on representations of hegemonic masculinity, but indicators of a paradigm shift regarding paternity were also observed. Final Considerations: professionals reinforce traditional gender roles, treating care as something inherent to women. It was also observed that the category overload leads to the perpetuation of biomedical models of care.
ORIGINAL ARTICLE
Clinical simulation for nurses’ knowledge on postpartum hemorrhage: a randomized clinical trial Coelho, Tatiane da Silva Fonseca, Luciana Mara Monti Cardoso, Maria Vera Lúcia Moreira Leitão Aquino, Priscila de Souza Costa, Camila Chaves da Maciel, Nathanael de Souza Damasceno, Ana Kelve de Castro

Abstract in Portuguese:

RESUMO Objetivos: avaliar a eficácia de um cenário de simulação clínica para a aquisição de conhecimentos de enfermeiros no manejo da hemorragia pós-parto. Métodos: ensaio clínico randomizado conduzido no centro obstétrico de uma maternidade de nível terciário. Enfermeiros atuantes na assistência materna foram divididos em dois grupos. O grupo controle recebeu uma aula expositiva dialogada (treinamento padrão da instituição), enquanto o grupo de intervenção, além de receber a aula, participou da simulação clínica para o manejo da hemorragia pós-parto. Os dados foram analisados usando o software R 4.2.0. Resultados: a amostra foi constituída por 37 enfermeiros, a maioria do sexo feminino, com média de idade de 40 anos. A média de acertos no pré-teste foi de 65%. Após a intervenção baseada em simulação clínica, a média de acertos no pós-teste aumentou para 90%. Conclusões: a utilização da simulação clínica foi eficaz para a aquisição de conhecimento pelos enfermeiros no manejo da hemorragia pós-parto.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Objetivos: evaluar la eficacia de un escenario de simulación clínica para la adquisición de conocimientos de los enfermeros en el manejo de la hemorragia posparto. Métodos: ensayo clínico aleatorizado llevado a cabo en el centro obstétrico de una maternidad de nivel terciario. Los enfermeros que participan en la atención materna fueron divididos en dos grupos. El grupo de control recibió una clase expositiva dialogada (entrenamiento estándar de la institución), mientras que el grupo de intervención, además de recibir la clase, participó en la simulación clínica para el manejo de la hemorragia posparto. Los datos fueron analizados utilizando el software R 4.2.0. Resultados: la muestra estuvo compuesta por 37 enfermeros, la mayoría de sexo femenino, con una edad promedio de 40 años. El promedio de aciertos en el pretest fue del 65%. Tras la intervención basada en simulación clínica, el promedio de aciertos en el postest aumentó al 90%. Conclusiones: la utilización de la simulación clínica fue eficaz para la adquisición de conocimientos por parte de los enfermeros en el manejo de la hemorragia posparto.

Abstract in English:

ABSTRACT Objectives: to evaluate the effectiveness of a clinical simulation scenario in enhancing nurses’ knowledge of postpartum hemorrhage management. Methods: a randomized clinical trial was conducted in the obstetric center of a tertiary-level maternity hospital. Nurses involved in maternal care were divided into two groups. The control group received a didactic lecture (standard institutional training), while the intervention group, in addition to attending the lecture, participated in a clinical simulation for postpartum hemorrhage management. Data were analyzed using R software, version 4.2.0. Results: the sample consisted of 37 nurses, most of whom were female, with an average age of 40 years. The average pre-test score was 65%. After the clinical simulation-based intervention, the average post-test score increased to 90%. Conclusions: clinical simulation was effective in enhancing nurses’ knowledge of postpartum hemorrhage management.
ORIGINAL ARTICLE
Facing tuberculosis during the COVID-19 pandemic: the perspective of those who experienced it Farias, Thaynara Eloise Baracho de Albuquerque Sthal, Hellen Cristina Silva, Valdízia Mendes e Araújo, Aguinaldo José de Hino, Paula Gonzales, Roxana Isabel Cardoso Bertolozzi, Maria Rita Figueiredo, Tânia Maria Ribeiro Monteiro de

Abstract in Portuguese:

RESUMO Objetivos: compreender as repercussões da pandemia de COVID-19 no enfrentamento da tuberculose, a partir do olhar das pessoas que vivenciaram a doença nesse período. Métodos: pesquisa descritiva, com abordagem qualitativa. Participaram da pesquisa 11 indivíduos, e foram realizadas entrevistas semiestruturadas. Os dados foram processados pelo software IRAMUTEQ (Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires) e analisados por meio da técnica de análise de conteúdo, proposta por Bardin. Resultados: emergiram quatro categorias, através das quais foi possível identificar que a pandemia contribuiu para gerar ou potencializar vulnerabilidades programáticas e sociais, tais como: a não realização de visitas domiciliares e do Tratamento Diretamente Observado, interrupção do tratamento, atraso e equívocos no diagnóstico, além da estigmatização. Considerações Finais: infere-se a necessidade de fortalecer políticas e investimentos para que as ações de controle e acompanhamento da tuberculose sejam mantidas, mesmo em períodos de crises sanitárias.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Objetivos: comprender las repercusiones de la pandemia de COVID-19 en el enfrentamiento de la tuberculosis, desde la perspectiva de las personas que experimentaron la enfermedad durante este periodo. Métodos: investigación descriptiva con enfoque cualitativo. Participaron 11 individuos en la investigación, y se realizaron entrevistas semiestructuradas. Los datos fueron procesados utilizando el software IRAMUTEQ (Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires) y analizados mediante la técnica de análisis de contenido propuesta por Bardin. Resultados: emergieron cuatro categorías a través de las cuales fue posible identificar que la pandemia contribuyó a generar o potenciar vulnerabilidades programáticas y sociales, tales como: la no realización de visitas domiciliarias y del Tratamiento Directamente Observado, la interrupción del tratamiento, retrasos y errores en el diagnóstico, además de la estigmatización. Consideraciones Finales: se infiere la necesidad de fortalecer las políticas e inversiones para que las acciones de control y seguimiento de la tuberculosis se mantengan, incluso en períodos de crisis sanitarias.

Abstract in English:

ABSTRACT Objectives: to understand the repercussions of the COVID-19 pandemic on the management of tuberculosis, from the perspective of individuals who experienced the disease during this period. Methods: this is a descriptive study with a qualitative approach. Eleven individuals participated in the study, and semi-structured interviews were conducted. The data were processed using the IRAMUTEQ software (Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires) and analyzed using content analysis techniques, as proposed by Bardin. Results: four categories emerged, through which it was possible to identify that the pandemic contributed to generating or exacerbating programmatic and social vulnerabilities, such as the lack of home visits and Directly Observed Treatment, treatment interruption, delays, and errors in diagnosis, as well as stigmatization. Final Considerations: There is an inferred need to strengthen policies and investments to ensure that tuberculosis control and monitoring actions are maintained, even during public health crises.
TECHNOLOGIC INNOVATION
Sustainable Development Goals, Nurturing Care and child development monitoring: educational perspectives in nursing Mello, Débora Falleiros de Gomes-Sponholz, Flávia Azevedo Fonseca, Luciana Mara Monti Bardivia, Carolina Beltreschi

Abstract in Portuguese:

RESUMO Objetivos: elencar elementos educacionais em enfermagem com foco na vigilância do desenvolvimento infantil no contexto dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável e Nurturing Care. Métodos: relato qualitativo sobre uma perspectiva educacional para graduandos em enfermagem. São apresentadas as etapas: dimensões conceituais-chave, situação simulada, campo clínico, estudo de caso e avaliação. Resultados: os elementos educacionais foram elencados quanto à vigilância do desenvolvimento infantil priorizando a visita domiciliar. Conteúdos e práticas foram ancorados em evidências científicas do Nurturing Care e Objetivos de Desenvolvimento Sustentável em suas peculiaridades de promoção do desenvolvimento das crianças, saúde e bem-estar, erradicação da pobreza e fome, educação infantil e redução das desigualdades. Considerações Finais: a perspectiva educacional apresenta-se como uma triangulação entre saberes teóricos, simulação e ambiente clínico, com desafios diante das circunstâncias, fortalezas e fragilidades nas situações simuladas e junto às famílias com crianças, proporcionando reconhecer as potencialidades das práticas existentes e as barreiras a serem rompidas.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Objetivos: enumerar elementos educativos en enfermería con enfoque en el seguimiento del desarrollo infantil en el contexto de los Objetivos de Desarrollo Sostenible y el Nurturing Care. Métodos: informe cualitativo desde una perspectiva educativa para estudiantes de enfermería. Se presentan los pasos: dimensiones conceptuales clave, situación simulada, campo clínico, estudio de caso y evaluación. Resultados: se enumeraron elementos educativos en relación al seguimiento del desarrollo infantil, priorizando las visitas domiciliarias. Los contenidos y prácticas estuvieron anclados en la evidencia científica de los Nurturing Care y los Objetivos de Desarrollo Sostenible en sus peculiaridades de promover el desarrollo, la salud y el bienestar de los niños, erradicar la pobreza y el hambre, la educación de la primera infancia y reducir las desigualdades. Consideraciones Finales: la perspectiva educativa se presenta como una triangulación entre conocimientos teóricos, simulación y entorno clínico, con desafíos dadas las circunstancias, fortalezas y debilidades en situaciones simuladas y con familias con niños, proporcionando reconocimiento del potencial de las prácticas existentes y de las barreras que deben romperse.

Abstract in English:

ABSTRACT Objectives: to list educational elements in nursing with a focus on monitoring child development in the context of the Sustainable Development Goals and Nurturing Care. Methods: qualitative report on an educational perspective for nursing undergraduates. The following stages emerged: key conceptual dimensions, simulated situation, clinical field, case study and assessment. Results: educational elements were listed regarding child development monitoring prioritizing home visits. Contents and practices were anchored in scientific evidence from Nurturing Care and Sustainable Development Goals in their peculiarities of promoting child development, health and well-being, eradicating poverty and hunger, early childhood education and reducing inequalities. Final Considerations: the educational perspective presents itself as a triangulation between theoretical knowledge, simulation and clinical environment, with challenges in the face of circumstances, strengths and weaknesses in simulated situations and with families with children, allowing us to recognize the potential of existing practices and the barriers to be broken.
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