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Open-access REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal

Publication of: Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ANEGEPE)
Area: Applied Social Sciences ISSN online version: 2965-1506

Table of contents

REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, Volume: 13, Issue: 3, Published: 2024

REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, Volume: 13, Issue: 3, Published: 2024

Document list
Artigo de Pesquisa
Investigating the factors driving bidirectional relationships between universities and public research institutes, and Brazilian small and medium-sized enterprises Oliveira, Vanessa Criscuolo Parreiras Garcia, Renato

Abstract in Portuguese:

Resumo Objetivo: investigar os fatores direcionadores (drivers) dos relacionamentos de tipo bidirecional (isto é, “pesquisa científica com considerações de uso imediato dos resultados” e “pesquisa científica sem considerações de uso imediato dos resultados”) estabelecidos entre grupos de pesquisa (GPs) e pequenas e médias empresas (PMEs) brasileiras. Metodologia/abordagem: estimação de quatro modelos de regressão logística para investigar os fatores direcionadores dos relacionamentos de tipo bidirecional, estabelecidos entre GPs do Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil (DGP) do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) e 1819 empresas com até 499 empregados. Principais resultados: o setor de atividade e o acesso ao financiamento público são capazes de influenciar o estabelecimento de relacionamentos bidirecionais entre GPs e PMEs. Ademais, são identificadas especificidades dos drivers dos relacionamentos bidirecionais nas diferentes faixas de porte de PMEs. Contribuições teóricas/ metodológicas: exploração de uma base de dados abrangente sobre a colaboração entre GPs e PMEs, a partir da junção de informações do DGP e da Relação Anual de Informações Sociais (RAIS), e abordagem de uma temática ainda pouco explorada na literatura. Relevância/originalidade: avaliação de como diferentes categorias de fatores direcionadores conformam o estabelecimento de relacionamentos bidirecionais entre GPs e PMEs e caracterização dos drivers desses relacionamentos nas diferentes faixas de porte das empresas. Contribuições sociais/para a gestão: a política de inovação deve contemplar os fatores direcionadores da cooperação entre as organizações públicas de pesquisa e PMEs relacionada ao conhecimento.

Abstract in English:

Abstract Objective: investigating the factors driving bidirectional relationships (i.e., “scientific research with considerations towards the immediate use of results” and “scientific research without considerations towards the immediate use of results”) established between research groups (RGs) and Brazilian small and medium-sized enterprises (SMEs). Methodology/approach: estimating four logistic regression models to investigate the factors driving bidirectional relationships between RGs from the Brazilian Directory of Research Groups (DRG) of the National Council for Scientific and Technological Development and 1,819 companies with up to 499 employees. Main results: the economic sector and the access to public funding can influence the establishment of bidirectional relationships between RGs and SMEs. Some specificities of factors driving bidirectional relationships are identified in SMEs’ different size ranges. Theoretical/methodological contributions: adopting a comprehensive database on collaborations between RGs and SMEs, based on information deriving from the Directory of Research Groups and from the Annual Report of Social Information, and approaching to a topic that remains poorly investigated in the literature. Relevance/originality: assessing how different driver categories influence the establishment of bidirectional relationships between RGs and SMEs and featuring the factors driving these relationships in interactive companies’ different size ranges. Social/Management Contributions: Innovation policy should address the factors driving knowledge-related cooperation between public research organizations and SMEs. JEL classification: O30, 039
Research Article
Embeddedness in complex networks: Theoretical central debate, policy implications, and research agenda in ethnic entrepreneurship Santos-Souza, Humberto Reis dos Azevedo-Ferreira, Maxwel Xavier Neto, Oseas

Abstract in Portuguese:

Resumo Objetivo: este artigo aborda o empreendedorismo étnico como um fenômeno organizacional emergente, visando proporcionar um panorama abrangente por meio de uma revisão sistemática de literatura. Método: a triangulação empregou análise bibliométrica, análise de redes, análise de citações e cocitações, rede de cocitações, além de uma meta-análise das bibliometrias do período. Também inclui a análise de conteúdo que demonstra as características dos estudos, seus principais achados e sugestões para futuras pesquisas. Principais Resultados: identificou-se o papel crucial das redes étnicas na valorização da identidade e na superação de obstáculos, exercendo influência moderadora sobre a decisão empreendedora. Ademais, sintetiza-se um quadro teórico explicativo mais amplo para a compreensão do fenômeno do empreendedorismo étnico. Contribuições Teóricas/Metodológicas: utiliza-se um método combinado de análises, oferecendo uma abordagem que pode ser adotada por pesquisas similares. Apresenta-se o quadro teórico em que os estudos em empreendedorismo étnico estão ancorados, com destaque para a imersão social, construção de redes coétnicas e Sociologia Econômica. Relevância/Originalidade: em um crescente movimento migratório global, indivíduos têm se tornado empreendedores na busca de valorização étnica, igualdade e sobrevivência. Eles enfrentam diversas barreiras nos países anfitriões, que influenciam a decisão de empreender e o seu negócio. Este estudo preenche uma lacuna ao esclarecer como as pesquisas explicam o encadeamento desses fenômenos emergentes. Contribuições Sociais/De Gestão: o artigo identifica direcionamentos futuros para pesquisas em empreendedorismo étnico, abordando questões cruciais como gênero, construção de redes, financiamento, política internacional para refugiados, políticas públicas, etnicidade, mercado étnico, marginalização e preconceito. Suas conclusões oferecem insights valiosos para gestores, pesquisadores e formuladores de políticas.

Abstract in English:

Abstract Objective: This article explores ethnic entrepreneurship as an emerging organizational phenomenon, aiming to provide a comprehensive overview through a systematic literature review. Method: Triangulation employed bibliometric analysis, network analysis, citation and co-citation analysis, co-citation network, and a meta-analysis of bibliometrics over the period. It also includes content analysis demonstrating study characteristics, key findings, and suggestions for future research. Key Findings: The crucial role of ethnic networks in identity valorization and overcoming obstacles, exerting a moderating influence on entrepreneurial decisions, was identified. Furthermore, a broader theoretical framework for understanding the ethnic entrepreneurship phenomenon is synthesized. Theoretical/Methodological Contributions: A combined method of analyses is employed, offering an approach that can be adopted by similar research. The theoretical framework in which ethnic entrepreneurship studies are anchored is presented, emphasizing social immersion, co-ethnic network building, and Economic Sociology. Relevance/Originality: In a growing global migration movement, individuals have become entrepreneurs in the pursuit of ethnic valorization, equality, and survival. They face various barriers in host countries, influencing the decision to undertake entrepreneurship and their business. This study fills a gap by elucidating how research explains the interplay of these emerging phenomena. Social/Management Contributions: The article identifies future directions for ethnic entrepreneurship research, addressing crucial issues such as gender, network construction, financing, international refugee policies, public policies, ethnicity, ethnic markets, marginalization, and prejudice. Its conclusions offer valuable insights for managers, researchers, and policymakers. JEL classification: A14, F22, J15, P60
Artigo de Pesquisa
Understanding crowdfunding as collaborative networks for startups: A research agenda Telles, Renato Goes, Weslei Meireles de Ferreira, Gabriel Gomes Zenke, Adriane Akemi Ferraro, Rosangela

Abstract in Portuguese:

Resumo Objetivo: Contribuir para a expansão da eficiência de estratégias de crowdfunding, a partir da incorporação da perspectiva de uma rede colaborativa, no financiamento da operação de partida de startups. Nesse sentido, o foco do estudo residiu na investigação da propriedade da compreensão do processo de crowdfunding como uma rede com gestão e cultura colaborativa. Metodologia: inventário da literatura orientado para a identificação de convergências conceituais entre crowdfunding e redes colaborativas, avaliando-se a viabilidade de aperfeiçoamento potencial de estratégias de crowdfunding por meio da compreensão desse processo como uma rede colaborativa. Relevância/originalidade: o artigo oferece uma abordagem inovadora e adicional para a estratégia de crowdfunding, colaborando conceitual e operacionalmente no seu design e gestão, quando considerada como uma rede de colaboração. Resultados: o estudo oferece um cotejamento conceitual consistente entre dimensões associadas a crowdfunding e redes colaborativas, identificando o nível de convergência teórica entre essas e, desse modo, indicando a viabilidade de redes colaborativas como um aporte teórico relevante na construção e gerenciamento de crowdfundings. Contribuições teórico-metodológicas: o trabalho fornece, como principais contribuições teóricas, (a) evidências consistentes de compatibilidade conceitual entre os construtos estudados e (b) proposição de uma agenda de pesquisa, sugerindo-se potenciais questões de pesquisa para futuros estudos, baseada nessa convergência entre crowdfunding de startups e redes colaborativas.

Abstract in English:

Abstract Objective: To contribute to the expansion of crowdfunding strategies' efficiency by incorporating the perspective of a collaborative network in financing the startup's initial operation. The study focused on investigating crowdfunding as a network with a collaborative culture and management. Methodology: A literature review was conducted to identify conceptual convergences between crowdfunding and collaborative networks. The aim was to assess the potential improvement of crowdfunding strategies by understanding the process as a collaborative network. Relevance/Originality: The article presents an innovative and additional approach to crowdfunding strategy by conceptualizing and operationally supporting its design and management as a collaborative network. Results: The study provides a consistent conceptual comparison between crowdfunding and collaborative network dimensions, identifying the theoretical convergence between the two. As a result, it indicates the viability of collaborative networks as a relevant theoretical contribution to building and managing crowdfunding campaigns. Theoretical and Methodological Contributions: The research offers (a) consistent evidence of conceptual compatibility between the studied constructs and (b) proposes a research agenda with potential research questions for future studies based on the convergence between crowdfunding for startups and collaborative networks.
Research Article
Unveiling the role of frugal and digital capabilities in the financing of deep tech startups Diógenes, Keully Cristynne Aquino Martins, Ana Carolina Calçado Lopes Pavani, Claudia Borini, Felipe Mendes Plonski, Guilherme Ary

Abstract in Portuguese:

Resumo Objetivo: Demonstrar o Papel das Tecnologias Digitais, Inovação Frugal e Atributos de Imitabilidade na Atração de Investimentos em Startups de Deep Tech em uma Economia Emergente. Metodologia/abordagem: Os dados primários para esta pesquisa foram obtidos de uma amostra de 216 startups de deep tech de vários setores, localizadas em São Paulo. As hipóteses foram testadas utilizando modelagem de equações estruturais através do método Partial Least Squares (PLS-SEM). Principais resultados: Investidores privados são atraídos por tecnologias digitais e pelo atributo de ser difícil de imitar. No entanto, embora exista uma associação positiva entre a capacidade de inovação frugal e o atributo difícil de imitar, não foram identificados efeitos indiretos dessa capacidade sobre os investimentos. Contribuições teóricas/metodológicas: Focando em economias emergentes, este estudo contribui para a literatura que investiga quais fatores explicam os investimentos em startups de deep tech. Além disso, contribui para a literatura que liga a inovação frugal e a complexidade tecnológica. Relevância/originalidade: Startups de deep tech requerem recursos financeiros substanciais; no entanto, em mercados emergentes, há escassez de recursos de investimento. Baseado na Visão Baseada em Recursos (RBV), esta pesquisa demonstra quais capacidades são capazes de despertar o interesse de investidores privados no contexto de economias emergentes. Contribuições sociais/gerenciais: Para empreendedores, a pesquisa destaca a importância das tecnologias digitais na atração de investimentos. Para investidores e formuladores de políticas públicas, o estudo enfatiza a associação da capacidade de inovação frugal com o atributo de imitabilidade em startups de deep tech.

Abstract in English:

Abstract Objective: Showcasing the Role of Digital Technologies, Frugal Innovation, and Imitability Attributes in Attracting Investments in Deep Tech Startups in an Emerging Economy. Methodology/approach: The primary data for this research were obtained from a sample of 216 deep tech startups from various sectors, located in São Paulo. The hypotheses were tested using structural equation modeling through the Partial Least Squares (PLS-SEM) method. Main results: Private investors are attracted to digital technologies and the attribute of being difficult to imitate. However, although there is a positive association between the capacity for frugal innovation and the hard-to-imitate attribute, no indirect effects of this capacity on investments were identified. Theoretical/methodological contributions: Focusing on emerging economies, this study contributes to the literature that investigates which factors explain investments in deep tech startups. Moreover, it contributes to the literature linking frugal innovation and technological complexity. Relevance/originality: Deep tech startups require substantial financial resources; however, in emerging markets, there is a scarcity of investment resources. Based on the RBV (Resource-Based View), this research demonstrates which capabilities are able to arouse the interest of private investors in the context of emerging economies. Social/management contributions: For entrepreneurs, the research highlights the importance of digital technologies in attracting investments. For investors and public policy makers, the study emphasizes the association of the capacity for frugal innovation with the attribute of imitability in deep tech startups.
Ensaio Teórico
For a reframing of women’s entrepreneurship from three philosophical views on gender and power Fabrício, Joiceli dos Santos Vizeu, Fabio

Abstract in Portuguese:

Resumo Objetivo: Este texto é um ensaio que discute o conceito de empreendedorismo feminino a partir da ressignificação posta pela ideia de relações de gênero, em que estas são consideradas como relações assimétricas de poder, abarcando a violência como o resultado desta condição. Nosso argumento se constrói particularmente pela perspectiva de três autores: no pensamento da historiadora Joan Scott, do filósofo Michel Foucault e da filósofa Hannah Arendt. Tese: Suas propostas teóricas nos permitem reconstruir as visões sobre a mulher enquanto uma construção histórica baseada nas relações de poder e controle, e pelo exercício da violência como principal mecanismo de dominação do patriarcado sobre o feminino. Relevância/Originalidade: É assim que argumentamos que o Empreendedorismo Feminino se manifesta em um contexto de violência, já que expressa as diferentes formas de violência contra a mulher enquanto evento socialmente constituído, destacando-se o fato de que, na cultura do capitalismo, empreender é uma atividade de poder e, justamente por isso, costuma ser negada à presença feminina. Contribuição social/gerencial: Em adição, a violência é uma reação à mulher empreendedora e funciona como um recurso não legítimo utilizado pelo agressor para manter o status quo do patriarcado, baseado em uma visão assimétrica de poder e de submissão da mulher ao homem. Por conseguinte, a violência se amplia quanto mais as mulheres se equiparam aos homens nos espaços de poder, sofrendo maior ataque a partir de diferentes formas de violência. Classificação JEL: L26, B54, J71

Abstract in English:

Abstract Objective: to understand the emotional resilience from the entrepreneurship education perspective and from the experience of arts entrepreneurship education. Methodology/approach: Qualitative, inductive and narrative methods. Use of different sources of information (documents, direct observation, videos and semi-structured interviews) and narrative analysis. Main results: Conceptual elaboration of four emotionally challenging educational contexts and five educational practices for the development of emotional resilience. Theoretical/methodological contributions: We propose new reflections on the contexts and practices in the context of entrepreneurial education, as well as specific reflections on the field of entrepreneurial education in the arts, thus stimulating a more current, sophisticated and comprehensive entrepreneurial education, in which the ability to be emotionally resilient becomes a priority. Relevance/originality: Despite the importance of emotional resilience for entrepreneurship, the topic was underestimated by research on entrepreneurial education. Social contributions: By stimulating the conceptual refinement of entrepreneurial education based on the concept of emotional resilience, we contribute to the advancement of research on entrepreneurship, to the practice of artistic entrepreneurship and to the development of the creative economy. JEL classification: L26, B54, J71
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