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Open-access REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal

Publication of: Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ANEGEPE)
Area: Applied Social Sciences
ISSN online version: 2965-1506
Creative Common - by 4.0

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REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, Volume: 14, Published: 2025
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REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, Volume: 14, Published: 2025

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Research Article
Critical success factors in the implementation of cloud ERP in SMEs: A case study in Brazilian organizations Barbieri, Leonardo Moro Sott, Michele Kremer

Abstract in Portuguese:

Resumo Objetivo: Este estudo visa identificar e discutir os Fatores Críticos de Sucesso (FCS) que impactam a implementação de ERP Cloud em Pequenas e Médias Empresas (PMEs). Método: Realizou-se um estudo de casos múltiplos em PMEs brasileiras para identificar como os FCS impactaram o processo de implementação do ERP Cloud. Os dados qualitativos foram obtidos através de entrevistas semiestruturadas. O software NVivo foi utilizado para a codificação das entrevistas, a partir da qual foi realizada análise de conteúdo. Originalidade/Relevância: Este estudo identifica e compila os FCS que impactam a implementação de ERP Cloud em PMEs. Além disso, analisa o impacto de cada FCS por meio de casos reais de PMEs. Resultados: Foram identificados 16 FCS que impactam a implementação de Cloud ERP em PMEs. Os FCS foram classificados de acordo com o framework TOE (fatores organizacionais, ambientais e tecnológicos). Dentre os FCS que mais se destacam estão: competitividade, conhecimento em sistemas de informação, flexibilidade de acessibilidade, vantagem relativa e segurança. Além disso, dois novos FCS foram identificados: boas práticas e definição de processos. Contribuições teóricas/metodológicas: Este estudo contribui com a literatura ao identificar dois novos FCS que impactam a implementação de ERP Cloud em PMEs. Contribuições sociais / para a gestão: Os resultados visam auxiliar PMEs na identificação de FCS na implementação de ERP Cloud. Também auxiliam empresas provedoras de ERP Cloud, que enfrentam diversos desafios para entregarem um sistema de forma eficiente e eficaz para seus clientes.

Abstract in English:

Abstract Objective: This study aims to identify and discuss the Critical Success Factors (CSFs) that impact the implementation of Cloud ERP in Small and Medium-sized Enterprises (SMEs). Method: A multiple case study was conducted in Brazilian SMEs to identify how Critical Success Factors (CSFs) impacted the Cloud ERP implementation process. Qualitative data were obtained through semi-structured interviews. The NVivo software was used for interview coding, and content analysis was performed based on the coded data. Originality/Relevance: This study identifies and compiles CSFs that impact the implementation of Cloud ERP in SMEs. Additionally, it analyzes the impact of each CSF through real cases of SMEs. Results: Sixteen CSFs impacting Cloud ERP implementation in SMEs were identified. The CSFs were classified according to the TOE framework (organizational, environmental, and technological factors). Among the highlighted CSFs are competitiveness, knowledge in information systems, accessibility flexibility, relative advantage, and security. Additionally, two new CSFs were identified: best practices and process definition. Theoretical/Methodological Contributions: This study contributes to the literature by identifying two new CSFs impacting Cloud ERP implementation in SMEs. Social/Management Contributions: The results aim to assist SMEs in identifying CSFs in Cloud ERP implementation. They also provide assistance to Cloud ERP providers facing various challenges in delivering a system efficiently and effectively to their clients.
Research Article
Platform models in small businesses: A challenge for mature companies Schur, Rafael Dan Sabiá, Rodrigo Trabasso, Rafael

Abstract in Portuguese:

Resumo Objetivo: Compreender as condições necessárias para que pequenas empresas adotem modelos de negócios baseados em plataformas digitais. Metodologia: Os métodos de Modelagem por Equações Estruturais por Mínimos Quadrados Parciais (PLS-SEM) e Análise de Condição Necessária (NCA) foram aplicados em uma pesquisa online com 126 pequenas empresas para avaliar relações de suficiência e necessidade de constructos selecionados na adoção de modelos de negócios baseados em plataformas digitais. Resultados: A condição necessária para que pequenas empresas adotem modelos de negócio baseados plataforma digital é que elas estejam em um estágio inicial do seu ciclo de vida antes e durante o pico da COVID-19, o que indica que as plataformas representam um desafio para pequenas empresas maduras fundamentado na questão da inércia empresarial. Contribuições teóricas-metodológicas: Amplia-se a literatura acerca da adoção de negócios digitais por parte de pequenas empresas, somando a metodologia emergente de NCA às pesquisas desse campo de estudo e suportando evidências da existência de inércia empresarial nas empresas maduras. Relevância/originalidade: Aplicação da metodologia emergente de NCA em uma pesquisa original online para o estudo de transformação digital das pequenas empresas, identificando fatores necessários na adoção de modelos baseados em plataformas. Contribuições sociais: Referências na literatura indicam que a adoção de plataformas digitais é uma estratégia relevante para melhorar competitividade e pequenas empresas necessitam se adaptar a esse novo modelo de negócio na superação dos impactos da COVID-19, vencendo a inércia empresarial presente nas empresas maduras.

Abstract in English:

Abstract Objective: Understand the necessary conditions for small companies to adopt business models based on digital platforms. Methodology: The methods of Structural Equation Modeling by Partial Least Squares (PLS-SEM) and Necessary Condition Analysis (NCA) were applied in an online survey with 126 small companies to evaluate relationships of sufficiency and necessity of selected constructs in the adoption of business models based on digital platforms. Results: The necessary condition for small businesses to adopt digital platform-based business models is that they are at an early stage of their lifecycle before and during the peak of COVID-19, which indicates that platforms represent a challenge for mature small businesses grounded in the issue of entrepreneurial inertia. Theoretical-methodological contributions: Expansion of the literature on the adoption of digital business by small companies, adding the emerging NCA methodology to the research in this field of study and supporting evidence of the existence of business inertia in mature companies. Relevance/originality: Application of the emerging NCA methodology in an original online survey for the study of digital transformation of small businesses, identifying necessary factors in the adoption of platform-based models. Social contributions: References in the literature indicate that the adoption of digital platforms is a relevant strategy to improve competitiveness and small companies need to adapt to this new business model in order to overcome the impacts of COVID-19, defeating the business inertia present in mature companies.
Research Article
Perception of gender stereotypes in the intention to undertake in the area of information technology: A qualitative study with undergraduate students at a federal university Borges, Luana Ramos, Anatália Ferraz, Janaynna

Abstract in Portuguese:

Resumo O objetivo deste trabalho é compreender como mulheres em formação de ensino superior em Tecnologia da Informação (TI) percebem a influência do estereótipo de gênero na intenção de empreender em sua área de atuação. Por meio de pesquisa qualitativa básica, foram realizadas nove entrevistas semiestruturadas com alunas do curso de Bacharelado em Tecnologia da Informação (BTI) de uma universidade federal brasileira. Como estratégia de análise, empregou-se a análise de conteúdo, na modalidade temática/categorial, com apoio do software ATLAS.ti®. Os principais resultados evidenciaram que os estereótipos de gênero são comuns no setor de TI e que a inserção das mulheres no empreendedorismo tende a ser afetada por essa percepção. Como contribuições teóricas, observou-se uma carência da autorrepresentação feminina em posições de liderança em negócios, e o machismo foi percebido como um problema social e uma causa das desigualdades relatadas. A relevância deste artigo reside na lacuna existente na literatura sobre empreendedorismo feminino sob a ótica dos estereótipos de gênero, especialmente no ramo da TI. As contribuições sociais para a gestão consistem na produção de insights sobre a problemática do empreendedorismo feminino no setor de TI, área com pouca pesquisa empírica sobre o assunto, o que pode auxiliar no desenvolvimento de políticas públicas e iniciativas que promovam a igualdade de gênero e o empoderamento das mulheres nesse campo.

Abstract in English:

Abstract The objective The aim of this study is to understand how women in higher education in Information Technology (IT) perceive the influence of gender stereotypes on their intention to undertake their field of activity. Through basic qualitative research, nine semi-structured interviews were conducted with students of the Bachelor's Degree in Information Technology (BTI) at a Brazilian federal university. As an analysis strategy, content analysis was used, in the thematic/categorical modality, with the support of the ATLAS.ti® software. The main results showed that gender stereotypes are common in the IT sector and that the insertion of women in entrepreneurship tends to be affected by this perception. As theoretical contributions, a lack of female self-representation in leadership positions in business was observed, and sexism was perceived as a social problem and a cause of the reported inequalities. The relevance of this article lies in the gap in the literature on female entrepreneurship from the perspective of gender stereotypes, especially in the IT sector. Social contributions to management consist of producing insights into the problem of female entrepreneurship in the IT sector, an area with little empirical research on the subject, which can assist in the development of public policies and initiatives that promote gender equality and the empowerment of women in this field.
Research Article
Business model development in startups: A study of causation, effectuation and bricolage Costa, Renato Machado Nelson, Reed Elliot Pedroso, Marcelo Caldeira

Abstract in Portuguese:

Resumo Objetivo: Investigar como causalidade, effectuation e bricolagem interagem com os componentes do modelo de negócio no ciclo de vida da startup, criando dinâmicas não previstas em abordagens lineares tradicionais para o planejamento de negócios. Metodologia: Aplicamos a abordagem de templates alternativos de Langley para comparar a incidência dessas lógicas em um empreendimento de biotecnologia, da ideação à expansão. Principais resultados: A natureza mais estática e limitada da bricolagem na fundação da startup parece ter bloqueado a proposta de valor inicial, que não mudou ao longo do tempo. Em contraste, os elementos de effectuation utilizados deram à startup flexibilidade em áreas como produção e distribuição, permitindo um rápido crescimento. Elementos de causation foram encontrados durante a trajetória para estabilizar e trazer eficiência à operação. Contribuição teórica: O uso das três lógicas impactou diferentes componentes do modelo de negócios de diferentes maneiras em diferentes momentos, mas juntos geraram sinergias, permitindo endereçar simultaneamente as forças contraditórias e paradoxais do ambiente regulatório, a dificuldade de desenvolver produtos viáveis e se adaptar aos requisitos dinâmicos de escala de produção, marketing e distribuição, para clientes geográfica e socialmente diversos. Relevância: Atendemos ao chamado de McKelvie por mais estudos empíricos explorando o uso dessas abordagens no desenvolvimento de empreendimentos, com uma descrição rica da evolução de uma startup no setor de biotecnologia brasileiro. Contribuição em gestão: A principal contribuição é ajudar os empreendedores a compreenderem melhor como usar conceitos e técnicas de modelagem de negócios no desenvolvimento de suas startups, considerando essas racionalidades alternativas.

Abstract in English:

Abstract Objective: Our main goal is to investigate how causation, effectuation and bricolage interact with business model’s components across startup´s lifecycle, creating dynamics not foreseen in traditional linear approaches to business planning. Methodology: We applied Langley’s alternative templates approach to compare the incidence of these logics in a biotech venture from ideation to scale up. Main results: The more static, limited nature of bricolage at startup’s founding seems to have locked in the initial value proposition, which has not changed over time. By contrast the elements of effectuation that were used gave the startup considerable flexibility in areas such as production and distribution, which permitted rapid growth. Elements of causation were found throughout the trajectory to stabilize and bring efficiency to operation. Theoretical contribution: The use of the three logics impacted different components of the business model in different ways at different times but together generated synergies, enabling it to simultaneously address the contradictory and paradoxical forces of the regulatory environment, the difficulty of developing viable products and adapting to the dynamic requirements of scaling production, marketing and distribution, for geographically and socially diverse clients. Relevance: Our study responds to McKelvie’s call for more empirical studies exploring the use of these approaches in venture development while providing a rich description of the development of a progressive startup in the Brazilian biotech sector. Management contribution: The main managerial contribution is helping entrepreneurs to better understand how to use business modeling concepts and techniques in their startup development, considering these alternative rationalities.
Theoretical Essay
Proposal for a typology of self-employed considering the impact of the business and entrepreneurial engagement Carvalho, Jéssica Borges de Borges, Cândido

Abstract in Portuguese:

Resumo Objetivo: do estudo: propor uma tipologia de trabalhador por conta própria (TCP), a partir das dimensões impacto do empreendimento e engajamento empreendedor. Dilema/problema ou tese: necessita-se compreender os diferentes tipos de trabalhadores por conta própria, uma vez que examiná-los como uma única categoria pode incorrer em limitações para os resultados de um estudo. Relevância/ originalidade: como critério para definir as tipologias, foram estabelecidas categorias dicotômicas que auxiliam nas comparações. As categorias foram: formalização (formal ou informal), potencial de inovação (com alto potencial de inovação ou com baixo potencial de inovação), geração de empregos (com empregado ou sem empregado), constância na atividade como TCP (intermitente ou contínuo), conciliação da atividade com outras ocupações profissionais/econômicas (parcial ou integral) e motivação (por oportunidade ou por necessidade). As dimensões adotadas: impacto do empreendimento e engajamento empreendedor foram consideradas para identificação da atividade empreendedora e por serem identificáveis por meio de ações. Foram propostos quatro tipos de trabalhadores por conta própria. O tipo 1 (inovador) possui alto impacto e alto engajamento. O tipo 2 (explorador) tem alto impacto e baixo engajamento. O tipo 3 (convencional) tem baixo impacto e alto engajamento. O tipo 4 (ocasional) tem baixo impacto e baixo engajamento. Contribuições sociais: a tipologia proposta não se trata de determinar os TCPs como sendo ou não empreendedores ou atribuir juízo de valores aos tipos, mas de compreender suas particularidades e atividade empreendedora, possibilitando escolher e justificar teorias do campo do empreendedorismo e eventualmente direcionar ações e políticas adequadas a cada um dos tipos.

Abstract in English:

Abstract Aim of the study: to propose a typology of self-employed, based on the dimensions of impact of the business and entrepreneurial engagement. Dilemma/problem or thesis: it is necessary to understand the different types of self-employed, since examining them as a single category could lead to limitations in the results of a study. Relevance/originality: as a criterion for defining the typologies, dichotomous categories were established to help with comparisons. The categories were: formalisation (formal or informal), innovation potential (with high innovation potential or low innovation potential), job creation (with an employee or without an employee), persistence in the activity as a TCP (intermittent or continuous), reconciliation of the activity with other professional/economic occupations (partial or full) and motivation (by opportunity or necessity). The dimensions adopted: impact of the enterprise and entrepreneurial engagement were considered to identify entrepreneurial activity and because they can be identified through actions. Four types of self-employed workers were proposed. Type 1 (innovator) has high impact and high engagement. Type 2 (explorer) has high impact and low engagement. Type 3 (conventional) has low impact and high engagement. Type 4 (occasional) has low impact and low engagement. Social contributions: the proposed typology is not about determining TCPs as being or not being entrepreneurs or assigning value judgements to the types, but about understanding their particularities and entrepreneurial activity, making it possible to choose and justify theories in the field of entrepreneurship and eventually direct appropriate actions and policies to each of the types.
Case study
If content is king, conversion is queen: The dilemma of Dona Diva Silva, Isadora Mara da Lana, Jailson Partyka, Raul Beal Kreling, Brenda

Abstract in Portuguese:

Resumo Este trabalho apresenta a história real da Dona Diva, uma empresa do ramo de semijoias que opera no e-commerce e está presente em todo território nacional, tanto no atacado quanto no varejo. O foco é apresentar as estratégias de marketing digital utilizadas pelos sócios e pela equipe de marketing e vendas da empresa. Neste contexto, o principal objetivo é investigar a importância do marketing digital e das mídias sociais para expor os benefícios e malefícios (quando não aplicados de forma correta) desses canais de marketing e comunicação entre a empresa e seus clientes. O dilema do caso é: Como gerar conteúdo para dois canais distintos, com particularidades e interesses diferentes (B2B e B2C), para vender por meio do e-commerce, para ambos? O caso foi construído a partir de fontes primárias, com entrevistas com os fundadores da empresa, e de fontes secundárias. Os nomes dos sócios, da empresa, e a originalidade da história foram mantidos fiéis em todos os momentos.

Abstract in English:

Abstract This work presents the real story of Dona Diva, a semi-jewelry company operating in e-commerce and serving the entire national territory, both in wholesale and retail. This study focuses on highlighting the digital marketing strategies implemented by the company's founders and its marketing and sales team. Within this context, the primary objective is to investigate the importance of digital marketing and social media in showcasing the advantages and disadvantages (especially when misapplied) of these marketing and communication channels between the company and its customers. The central dilemma of the case is: *How can content be created for two distinct channels, with different characteristics and interests (B2B and B2C), to drive e-commerce sales for both?* The case was built using primary sources, through interviews with the company's founders, as well as secondary sources. The names of the founders, the company, and the originality of the story were faithfully preserved throughout.
Technological Article
The preparation journey to B certification in a small service company: Achievements, challenges, and learnings from an action research Silva, Fernando Oliani Vieira da Wood Jr., Thomaz

Abstract in Portuguese:

Resumo Objetivo do estudo: Apoiar a jornada de preparação, para certificação como Empresa B, de uma empresa de pequeno porte, e ao mesmo tempo contribuir para o corpo de conhecimento sobre certificações B. Metodologia: O estudo foi conduzido utilizando a abordagem de pesquisa-ação, permitindo uma interação intensa com a empresa analisada. Principais resultados: A jornada culminou na submissão da Avaliação de Impacto B (BIA) para certificação da empresa como Empresa B. A formalização da governança corporativa e a implementação de mecanismos de alinhamento entre objetivos socioambientais e estratégicos foram identificadas como fatores críticos para o sucesso da transição. Contribuições teóricas: O estudo amplia o entendimento sobre a transição de pequenas empresas para modelos de negócios sustentáveis, destacando a importância de práticas de governança e alinhamento estratégico. Além disso, identifica desafios específicos enfrentados por PMEs no contexto da certificação como Empresa B. Relevância: A pesquisa aborda um tema de alta relevância no contexto atual. O estudo foca em PMEs, um grupo frequentemente negligenciado nas discussões sobre práticas de sustentabilidade, mas que representa uma parte substancial das economias globais. Contribuição para a gestão: Os achados oferecem insights práticos para gestores de PMEs. A formalização da governança e o alinhamento entre objetivos socioambientais e a estratégia da empresa são apresentados como práticas fundamentais para o sucesso na transição para modelos de negócio sustentáveis.

Abstract in English:

Abstract Objective of the study: To support the preparation journey of a small business for B Corporation certification while contributing to the body of knowledge on B certifications. Methodology: The study employed an action research approach, enabling close interaction with the analyzed company. Main results: The journey resulted in the submission of the B Impact Assessment (BIA) for the company´s B Corp certification. Formalizing corporate governance and implementing mechanisms to align socio-environmental objectives with business strategy were identified as critical success factors for the transition. Theoretical contributions: The study expands understanding of the transition process for small businesses toward sustainable business models, emphasizing the importance of governance practices and strategic alignment. It also identifies specific challenges faced by SMEs in pursuing B Corporation certification. Relevance: The research addresses a highly relevant topic in today’s context. It focuses on SMEs, a group often overlooked in sustainability discussions, despite representing a substantial portion of global economies. Contribution to management: The findings provide practical insights for SME managers. Formalizing governance and aligning socio-environmental objectives with business strategy are highlighted as fundamental practices for successfully transitioning to more sustainable business models.
Discussion (Pensata)
“Don’t Bring Me Problems, Bring Me Solutions!” Believe me, they can be found in micro and small enterprises Nogueira, Mauro Oddo

Abstract in Portuguese:

Resumo Objetivo do Estudo: Evidenciar o papel central das micro e pequenas empresas (MPEs) para a superação da perversa desigualdade socioeconômica brasileira, destacando a necessidade de que recebam tratamento prioritário nas políticas públicas. Principais resultados: Ressaltando a desconhecida e negligenciada realidade das MPEs, demonstra que a produtividade é o principal desafio, pois a maioria das MPEs apresenta baixíssimos níveis de produtividade, operando em um ambiente de informalidade/semiformalidade, agravando o dilema produtivo do país, limitando seu potencial de crescimento e as possibilidades de superação da desigualdade. Mostra, ainda, que, embora as MPEs formais e informais, representem a parcela mais significativa da economia em termos de PIB e ocupações, são tratadas marginalmente, não recebendo do Estado, da academia ou da mídia, atenção compatível com essa importância. Relevância/originalidade: Traz uma crítica original à visão que reduz o empreendedorismo à criação de novos negócios, tratando-o como panaceia para os problemas nacionais. Propõe, em reverso, a requalificação dos empreendedores já existentes e o apoio a inovações que aumentem o conteúdo técnico dos postos de trabalho (modernização de processos de produção e gestão), resultando no aumento da produtividade e da competitividade das MPEs. Contribuições sociais/para a gestão: Sugere a formulação de políticas públicas que atribuam centralidade às MPEs o que resultaria em um processo de desenvolvimento inclusivo e sustentável. Além disso, enfatiza a premência de mais estudos sobre MPE e informalidade, para se compreender adequadamente a realidade desse segmento vital da economia brasileira.

Abstract in English:

Abstract Objective of the Study: To highlight the central role of micro and small enterprises (MSEs) in overcoming Brazil’s severe socioeconomic inequality, emphasizing the need for them to receive priority treatment in public policies. Main Findings: By emphasizing the often unknown and neglected reality of MSEs, it demonstrates that productivity is the main challenge, as most MSEs operate with extremely low productivity levels in an environment of informality/semi-formality. This exacerbates the country's productivity dilemma, limiting its growth potential and the possibilities to overcome inequality. The study also shows that although both formal and informal MSEs represent the most significant portion of the economy in terms of GDP and employment, they are treated marginally, receiving little attention from the government, academia, and the media in proportion to their economic importance. Relevance/Originality: It provides an original critique of the common view that reduces entrepreneurship to the creation of new businesses, treating it as a panacea for national problems. Instead, it proposes the requalification of existing entrepreneurs and support for innovations that increase the technical content of workstations (modernization of production and management processes), leading to higher productivity and competitiveness for MSEs. Social Contributions: It suggests the formulation of policies of public policies that place MSEs at the core of the agenda, which would foster an inclusive and sustainable development process. Furthermore, it emphasizes the urgent need for more studies on MSEs and informality to properly understand the reality of this vital segment of the Brazilian economy.
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Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ANEGEPE) Av. Casa Verde, 2515 - Sala 05, Bairro Casa Verde, CEP 02519-200., Telefone +55 (19) 3701-6673 / 6683 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: regepe.esbj@anegepe.org.br
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